paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrylegs

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:11

achja, je zal altijd mensen hebben die paardrijden geen sport vinden, die denken dat je alleen maar zit op het paard en niets hoeft te doen. :')

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:39

Het is een sport maar ik ben het er ook mee eens dat je wel aan spiertraining doet maar niet aan conditie training (bij je zelf dan he!)

paardrijden als sport om af te vallen is niet de goede sport in mijn ogen, doe je toch te weinig voor.

en hoe makkelijker het er uit ziet hoe beter je het doet, dus geef de mensen geen ongelijk als ze zeggen het is geen sport!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:42

chikie1989 schreef:
Het is een sport maar ik ben het er ook mee eens dat je wel aan spiertraining doet maar niet aan conditie training (bij je zelf dan he!)

paardrijden als sport om af te vallen is niet de goede sport in mijn ogen, doe je toch te weinig voor.

en hoe makkelijker het er uit ziet hoe beter je het doet, dus geef de mensen geen ongelijk als ze zeggen het is geen sport!

Geen conditie training? Als ik een uur intensief trainde met mijn wedstrijdpaard, liep het zweet toch echt van mijn rug af en was ik (en mijn paard) kapot haha..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:54

En waarom zou het een sport zijn vanwege conditietraining, spiertraining of moe worden? Afgelopen week flink in de tuin gewerkt, dat heeft echt een paar spieren aangesproken en ook wel wat gedaan voor m'n conditie en gewicht, maar is het daarom dan opeens sport? }>

Stijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:43

Paardrijden is een serieuze sport op zich

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:52

Ik vind paardrijden pas een sport als je echt ervoor trained. Als je even lekker een uurtje gaat hobbelen en verder niet niveau of doel gericht trained dan gebruik je inderdaad vrij weinig spieren en word je ook niet moe oid. Maar als je echt hard en doelbewust aan het trainen bent dan kan je het wel een sport noemen vind ik persoonlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:17

Stijn1985 schreef:
Paardrijden is een serieuze sport op zich

Waarom?
Ik zie paardrijden vooral als een leuke hobby, ik rij paard voor m'n lol en niet als sport ;)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:44

De een doet het als hobby en de ander als sport.
Maar de mensen die echt trainen zijn weldegelijk met 'sporten' bezig. Het paard loopt niet vanzelf zo, dat kost echt wel heel veel inspanning.
Maarja er zijn er inderdaad ook nog zat die wel als een hobbezak op hun paard zitten, en het paard dus wel lekker doet wat ie zelf wilt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:57

Het paard loopt misschien niet vanzelf zo, maar het kost echt niet heel veel inspanning. Als het inspanning kost, doe je echt iets verkeerd }>
Overigens zit er nog een hoop tussen de "echt trainende sportruiters" en de "hobbezakken". Er zijn genoeg hobbyruiters die serieus hun paard rijden, maar niet deelnemen aan wedstrijden.

Snakey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:23

er zijn altijd mensen die zeggen dat het paard alles doet en jij er alleen maar op hobbelt, kan hier persoonlijk echt niet tegen.. Maarja, sport of niet, het is een geweldige hobby, toch? :D

Bokje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:31

Als mensen het geen sport vinden, moet je ze eens uitdagen om een uur les te krijgen. En dan de volgende dag heel aardig vragen of ze geen spierpijn hebben!

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:06

Waratje schreef:
Het paard loopt misschien niet vanzelf zo, maar het kost echt niet heel veel inspanning. Als het inspanning kost, doe je echt iets verkeerd }>
Overigens zit er nog een hoop tussen de "echt trainende sportruiters" en de "hobbezakken". Er zijn genoeg hobbyruiters die serieus hun paard rijden, maar niet deelnemen aan wedstrijden.

Oh, dus als je een paard iets aanleert wat in het begin dus echt wel veel inspanning kost, dan doe je iets fout? I don't get it.
Ik rijd nu ook een 4 jarige merrie die veel dingen verkeerd is aangeleerd nou, dat kost behoorlijk wat inspanning hoor.
Het uiteindelijke doel is natuurlijk met zo min mogelijk inspanning maar voordat je dat hebt bereikt... heeft je dat ongelooflijk veel inspanning gekost.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:55

Als het je fysiek inspanning kost denk ik inderdaad dat je het op z'n minst niet optimaal doet. Correctie is vooral mentaal pittig.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:25

Mentaal voor het paard ja. Maar het kost jezelf toch wel moeite om het paard zover te krijgen dat ie bv niet over de buiten schouder valt? been erbij, buitenteugel erbij, wil niet veel zeggen maar dacht dat dit toch ook inspanning is.. en in het begin is dat soms best even stevig die buitenbeen erbij want dat paardje wat ik nu rij banjert er anders gewoon doorheen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:36

Been erbij en teugel erbij is bij mij bepaalt geen grote inspanning, want ik weiger hulpen te geven die mij grote (fysieke) inspanning kosten. Als de hulp zo lomp moet worden gegeven, dan is er in de voorbereiding iets niet naar wens gegaan, in mijn ogen. Ofwel je hulp is niet begrijpelijk voor het paard, ofwel je hebt het niet voldoende voorbereid vanaf de grond (kleine druk = reactie).

LdeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:34

Paardrijden is o.a. een onderdeel van de Olympische Spelen.

Citaat:
"De Olympische Spelen zijn een internationale sportmanifestatie. Er doen duizenden atleten aan uiteenlopende sporten mee. "

M.a.w., paardrijden is wel degelijk een sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:21

Volgens mij staat er bij de lijst Olympische sporten nergens "paardrijden" genoteerd. Wel is er sprake van "paardensport" die wordt gespecificeerd met "dressuur", "eventing" en "jumping", maar nergens iets over "paardrijden" en dat is terecht. Er zijn veel vormen van paardrijden die absoluut geen sport zijn, lees voor de argumenten het topic nog eens goed na }>

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:47

Paardrijden is een sport voor de één, geen voor de ander. Het is maar net wat de desbetreffende persoon onder sport vindt vallen. En op een paardenforum zul je imo niet veel neutrale antwoorden krijgen.

Ik vind schaken absoluut geen sport, maar goed, door velen wordt dit wel degelijk als een sport gezien.
Paardrijden is wellicht voor ons een sport en je krijgt inderdaad spierpijn als je het niet gewend bent, maar als ik de hele dag voor m'n werk loop te sjouwen heb ik ook spierpijn. Werken is toch ook geen sport? Spierpijn zegt dus weinig. En ja, het is op de Olympische Spelen, maar dat is paardensport en paardrijden is een groot begrip. Als ik een buitenrit ga maken noem ik dat geen sporten. Hobbel ik wat rond in 't land met een touwhalstertje, noem ik het ook geen sporten.

Anyhow, who cares what they say? Jij bent toch degene die moet paardrijden, of je dit nu een sport vind of niet. Trek je het niet zoveel aan zeg.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:49

YouthReiner schreef:
chikie1989 schreef:

Geen conditie training? Als ik een uur intensief trainde met mijn wedstrijdpaard, liep het zweet toch echt van mijn rug af en was ik (en mijn paard) kapot haha..

Dus omdat jij (waarschijnlijk elke dag een uur) intensief met je paard trainde, heb je net zo'n conditie gekregen als mensen die voetballen etc?
Sorry, ik ben ook een tijd flink intensief geweest (jaren, zelfs) met paardrijden maar ik heb nooit zo'n goede conditie gehad. Na twee rondjes joggen kon je mij en mijn paardrijvriendinnen al opvegen. Zweten/moe zijn =/= conditie.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:44

Shona schreef:
Dus omdat jij (waarschijnlijk elke dag een uur) intensief met je paard trainde, heb je net zo'n conditie gekregen als mensen die voetballen etc?
Sorry, ik ben ook een tijd flink intensief geweest (jaren, zelfs) met paardrijden maar ik heb nooit zo'n goede conditie gehad. Na twee rondjes joggen kon je mij en mijn paardrijvriendinnen al opvegen. Zweten/moe zijn =/= conditie.

Dan vraag ik me toch echt af hoe ik altijd een 10 haalde bij de coopertest en de sporttest voor de politie sneller liep dan de jongens van mijn leeftijd als paardrijden de enige sport was die ik deed.
En nee, ik trainde nooit langer dan hooguit 40 minuten, meestal zelfs maar een halfuur.
Misschien heb ik wel gewoon een goede basis conditie van mezelf, misschien ligt het aan de discipline van paardensport die je beoefent? Ik heb geen idee.
Ik vind paardrijden in ieder geval zeker een sport. :)

Edit: wat noem jij 'flink intensief'?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:48

YouthReiner schreef:
Shona schreef:

Dan vraag ik me toch echt af hoe ik altijd een 10 haalde bij de coopertest en de sporttest voor de politie sneller liep dan de jongens van mijn leeftijd als paardrijden de enige sport was die ik deed.
En nee, ik trainde nooit langer dan hooguit 40 minuten, meestal zelfs maar een halfuur.
Misschien heb ik wel gewoon een goede basis conditie van mezelf, misschien ligt het aan de discipline van paardensport die je beoefent? Ik heb geen idee.
Ik vind paardrijden in ieder geval zeker een sport. :)

Dan zal dat inderdaad jouw eigen basis conditie wezen want ik heb nog nooit gehoord dat iemand weliswaar een shuttle run test tot trap 10 vol kon houden door alleen maar paard te rijden. En ik denk dat een jockey ook wel wat meer inspanning nodig heeft dan een dressuurruiter, bij wijze van spreken.

Met mijn super slechte conditie en astma houd ik een uur intensief paardrijden met gemak vol. Ik heb mijn conditie totaal niet nodig om paard te rijden.

Of dat jij paardrijden als een sport ziet moet jij weten. Ik zeg alleen dat ik een uurtje in het land hobbelen of buitenrijden (tenzij endurance etc) geen sport vindt.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:51

Ik zeg ook niet dat ik een uurtje in het land hobbelen of buiten rijden bedoel. ;)
Ik zei 'intensief trainde met mijn wedstrijdpaard'.
Wat bedoel jij met flink intensief rijden dan? Zoals je in je vorige post aangaf?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:55

Een uur intensief trainen. I'm not that petty dat ik met intensief rijden bedoel gewoon een uur normaal paardrijden. Ondanks dat ik geen wedstrijden meer rijdt, hebben ook ik en mijn paard af en toe eens een uur flink werken nodig... Zweten doe ik wel, maar mijn conditie heb ik er echt niet voor nodig. Ik hou het makkelijk vol maar een rondje joggen? Nee hoor, na een half rondje stort ik al bijna in.

Met een uur in het land hobbelen of buitenrijden had ik het over paardrijden is een sport. Paardrijden hoeft geen sport te zijn, daarvoor hebben we paardensport.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:05

En een rondje buiten rijden kan ook zeer intensief zijn.
Ik had een pony die super heet werd buiten en die je constant tegen moest houden, dan was ik na een uur ook echt kapot hihi. :=
Paardrijden hoeft inderdaad niet altijd een sport te zijn, het is maar net hóe (intensief, serieus, fanatiek) je rijd en wat je onder sport verstaat.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:18

Gewoon vragen of ze een keer komen rijden, dan is het snel over. :Y)