Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:00

Niet alle paarden zijn zo braaf... Knipoog

Waarom heb jij eigenlijk getemd? Blond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:04

Ach jongens, ik benader dit gewoon anders dan jullie, da's duidelijk. Als ik respect van een paard wil, krijgt hij/zij dat ook van mij. Niet meer, niet minder. Hou ik mijn hoofd er niet bij, ben ik niet goed bezig. Zo zie ik het.
Doet een paard het echt uit dominantie, terwijl ik het vriendelijk 'gevraagd' heb, vind ik het weer een heel ander verhaal. Dan kan ik heel snel heel duidelijk zijn. Knipoog

Ik heb getemd, omdat ik zie dat deze gast overal rare korte antwoorden die niets toevoegen neerzet (zie diverse andere topics). Is gewoon een relschopper. Haha!

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:31

heb mijn paard 1 x een klap tussen zijn oren gegeven omdat we buiten waren en dat zinde hem niet want hij wou terug naar stal en ging toen de lucht in en daar liepen net ook 2 kinderen...hij is er eigenlijks ook zo van geschokken dat ik dat deed...want ik ben helemaal geen voorstander van slaan want met die zelfde hand waar je hem mee slaat aai je hem ook weer en dan schikken ze ...
(maar heeft nooit weer gesteigert)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:43

Geen tijd meer aan spenderen, ze gaat haar commentaar toch niet onderbouwen....

Even weet terug naar slaan...als je paard er gewoon genoeg van heeft en blijft staan en dan ook echt stokstijf, wat doen jullie dan? (zo'n maf ding heb ik nl...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:49

frisiangirl schreef:

Even weet terug naar slaan...als je paard er gewoon genoeg van heeft en blijft staan en dan ook echt stokstijf, wat doen jullie dan? (zo'n maf ding heb ik nl...)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat een paard al diverse signalen heeft gegeven, voordat hij stokstijf blijft staan. Knipoog
Ik zou het zelf niet zo ver laten komen. Nogmaals, ik kijk altijd naar de uitdrukking van het paard waar ik mee bezig ben. Heb je hem niet overvraagt? Heeft hij nog wel plezier in het werk.... Ik hoop niet dat je me gaat haten, maar..... Knipoog

Je hebt zo'n rijtje; flight, fight, freeze en faint.
De eerste reactie is vluchten, is dat geen optie of werkt het niet, dan komt vechten, de derde fase is staken en de vierde fase is flauwvallen......

Hoe dan ook, dat gedrag komt ergens vandaan. Slaan lijkt mij niet de oplossing. Bovendien, zo wil je toch ook niet met je paard samen werken???

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:54

Maar je moet toch op de een of andere manier weer je paard terug uit zijn "trance" zien te rkijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:56

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat het zo ver niet meer komt. Dus bijvoorbeeld wat stappen terug gaan in de training, goed naar het paard blijven kijken. Wat geeft hij aan, op welk moment verandert er iets in hem? Ik vind slaan geen oplossing, eerder symptoombestrijding. Ben ik helemaal niet voor, want je lost er niets mee op....... Bovendien hebben paarden ook hun voorkeuren qua werk. Wat als een paard een bepaalde stijl/sport nou niet leuk vindt om te doen? Moet je hem dan dwingen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:58

Ik ben het met je eens dat je er voor moet zorgen dat het eerderin het trajact opgelost meot worden maar soms wordt je er opeens mee geconfronteerd in een situatie die spanning geeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:02

Zij zegt dat haar paard dat vaker doet. Knipoog
Dan moet je aan de slag. Ik weet verder het echte probleem niet, wanneer het gebeurt, hoe het gebeurt, hoe het paard is etc., he, dus dat is wat lastig om echt iets heel concreets over te zeggen, zo vanachter de laptop. Knipoog

Als je het 'ineens' tegen komt, drijf je hem opnieuw aan, geeft desnoods een corrigerend tikje. Maar dat vind ik wat anders dan een steeds terug kerend probleem van echte staking. Dan is er toch iets aan de hand in de communicatie en dan vind ik dat je dat op moet lossen op een eerlijke manier. Niet door dwang, maar juist door de oorzaken te zoeken en daaraan te gaan werken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:11

Op het moment dat ik het constateer ga ik ook werken aan de oplossing. Dit is een signaal dat er iets echt mis is tussen de oren of lichamelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:14

Gelijk heb je Lachen , ik zou dat ook meteen gaan doen als zoiets zou gebeuren. Tot nu toe moet ik die van mij juist afremmen, die vind het allemaal zo leuk Haha!. Maar hij is nog zo jong en ik wil niets overhaasten.

Ik ga onze konijnen maar eens los laten lopen in de tuin en de hokken schoonmaken. Moet echt effe wat gaan doen hier thuis en het zonnetje schijnt lekker. Tot later. Doei!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:21

KramerA schreef:
slaan tussen de oren is goed!

Jeetje zeg , niet dus , je slaat een paard niet tussen de oren , hoog uit als je ander erg veel gevaarloopt.!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:49

over dat stokstijf staan.. dat doet de mijne tijdens het rijden.. dan heeft ie geen zin meer en is het een vorm van protest, ook dan met boze oogopslag. het komt ook uit het niets en altijd op het moment dat we echt gaan beginnen met de les
eerst vraag ik het lief: iets meer teugel en drijven, dat houd ik even vol en dan een klein schopje,, dan nog niet is even vloeken (net niet in me zelf) .. en been doet ie het dan nog niet dan is het echt klaar en krijgt ie een tik, loopt ie niet, dan drijf ik 2x en nog niet een tik..
meestal komt het niet zo ver dat ie een paar tikken krijgt en loopt ie al lief mee...
als we eenmaal bezig zijn wordt ie heet dus het is ook niet zoow dat ie het niet leuk vind (het is wel een manege paard dat nooit hoeft te werken, ik denk dat ie eerst probeert toch vrolijk in een rijtje te lopen)
dat is wat ik altijd doe

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:55

Die van ons is hopeloos...hij houdt niet van werken...gaat ook rustig voor de koets liggen als hij er flauw van is...Mijn stiefdochter kreeg tijdens de menwadstrijd te horen dat ze de dierenarts maar eens moest laten komen. Volgens hun had hij ergens pijn, want hij legt zijn oren de hele tijd plat...Dat is zijn normale gezichtsuitdrukking...Kan jullie vertellen dat dit paard absoluut geen pijn heeft, hij heeft gewoon onzettend veel streken, vandaar dat hij ook Casper heet....Deze wordt ook niet geslagen hoor, als hij stilstaat laten wij hem gewoon staan...is toch niet op lossen... Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:58

Bij hem zit het echt tussen de oren...zo'n prettig gestoord paard, hij doet namelijk absoluut geen vlieg kwaad, kinderen is hij heeeel voorzichtig mee...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:59

Nope, ik ben bang dat hij daar alleen maar hoofdschuw van word.
Daarnaast, als aansporen en een tik achter de kuit + soms flink boos worden niet meer helpt denk ik dat
er toch eerst aan andere dingen moet worden gewerkt, voordat er weer gereden kan worden of door getraind kan worden.

Ik weet dat er mensen zijn die inderdaad, ook met zware voorwerpen, slaan tussen de oren. Maar ik kan me niet voorstellen dat die een fijne band hebben met hun paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:29

Nadya schreef:
Ik kan alleen nog maar zeggen dat paarden ook wel eens bijten/trappen door fouten van de mens. Vraag me af of de 'slaan' types daar ook rekening mee houden. Clown

Zo zag ik gisteren iemand een pony bij ons bijvijlen. Ze stond half te kletsen met de mensen om haar heen, had weinig aandacht voor het paardje en hield een hele tijd zijn achterbeen vast. Op een gegeven moment had de pony er genoeg van (en terecht Tong uitsteken ) en haalde uit. Tja, meteen een beuk Verward , tuuuuuuuurlijk. Ik vind dat niet eerlijk. De bekapster had haar aandacht niet bij het dier en hield hem veel te lang in een (voor de pony) lastige positie vast. Ik kan daar niet zo goed tegen.
Vind dat heel oneerlijk naar het dier toe. Wil jij respect van je paard, heb dat dan ook naar je paard toe. Maar daar hebben sommige mensen erg veel moeite mee. Wie van jullie vraagt haar paard 'toestemming' om aan te raken, om op te zadelen, om een been op te tillen?

Ikke Haha! Haha! Haha! ik krijg ook wel eens een uithaal oid, maar dat is altijd kilometers mis en meer even een "statement" inderdaad dan een gevaarlijk iets Lachen Zal ik ook nooit voor straffen, want een paard mag mij net zo goed terecht wijzen....... en dat kan hij nou eenmaal niet met zijn stemmetje Haha!

mooi voorbeeld hiervan, toen ik met mijn enigste eigenste en zijn dikke sprong naar de kliniek ging, was het een rukken, plukken, duwen en trekken aan dat pootje......... alles behalve aangenaam kan ik me zo voorstellen........ toen die drie kwelgeesten achter hem weg waren haaaaaalde hij toch uit!!! met alle macht, even alle frustraties uit die poot wegmeppen........ netjes in het luchtledige....... had er iemand achter gestaan, had echt het licht uit de ogen weggeweest......

En dan kan ik alleen maar heel, heel trots zijn op mijn bokkie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:34

Nadya schreef:
frisiangirl schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat een paard al diverse signalen heeft gegeven, voordat hij stokstijf blijft staan. Knipoog
Ik zou het zelf niet zo ver laten komen. Nogmaals, ik kijk altijd naar de uitdrukking van het paard waar ik mee bezig ben. Heb je hem niet overvraagt? Heeft hij nog wel plezier in het werk.... Ik hoop niet dat je me gaat haten, maar..... Knipoog

Je hebt zo'n rijtje; flight, fight, freeze en faint.
De eerste reactie is vluchten, is dat geen optie of werkt het niet, dan komt vechten, de derde fase is staken en de vierde fase is flauwvallen......

Hoe dan ook, dat gedrag komt ergens vandaan. Slaan lijkt mij niet de oplossing. Bovendien, zo wil je toch ook niet met je paard samen werken???

Het ligt eraan hoe hij stilstaat Lachen is het staken, dan moet je er echt doorheen op een of andere manier........ MITS tuig en lijf goed zijn!! Haha! is het stoicijns stilstaan en nergens meer op reageren.......... ga dan zelf stoicijns zitten, blijf rustig blijf ademhalen en doe gewoon helemaal niks, totdat het paard uit zichzelf weer wat gaat doen........ zing een liedje van mijn part Lachen maar inkomen op zo een moment heeft niks zin, maar je het alleen maar erger mee Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:35

hoi hoi,
heb weer een hoop gemist zie ik!

Citaat:
Ikke ik krijg ook wel eens een uithaal oid, maar dat is altijd kilometers mis en meer even een "statement" inderdaad dan een gevaarlijk iets Zal ik ook nooit voor straffen, want een paard mag mij net zo goed terecht wijzen....... en dat kan hij nou eenmaal niet met zijn stemmetje

mooi voorbeeld hiervan, toen ik met mijn enigste eigenste en zijn dikke sprong naar de kliniek ging, was het een rukken, plukken, duwen en trekken aan dat pootje......... alles behalve aangenaam kan ik me zo voorstellen........ toen die drie kwelgeesten achter hem weg waren haaaaaalde hij toch uit!!! met alle macht, even alle frustraties uit die poot wegmeppen........ netjes in het luchtledige....... had er iemand achter gestaan, had echt het licht uit de ogen weggeweest......

En dan kan ik alleen maar heel, heel trots zijn op mijn bokkie

Ook dit is er herkenbaar, die van mij werd puntsgewijs verdoofd in de kliniek aan beide voorbenen. Arme drommel , werd nog misgestoken ook, en dan met zn prikding voelen of er nog gevoel in zit ect. Enige wat hij deed was oortjes platleggen. En toen hij weer terug moest elke keer naar de behandelplek liep hij iedere keer een stuk zachter.. Ach gut En inderdaad toen de man weg was stond hij ook even flink met zn achterbeen te stampen uit irritatie..

en frisiangirl: over dat stilstaan, toevallig heb ik laatst ook zoiets meegemaakt met mijn zusjes dier..Die wilde van het ene moment op het andere moment ergens niet meer langs hij is een beetje een autist Nagelbijten / Gniffelen heel sensibel op veranderingen al zijn ze minimaal . De boel gecheckt of er een beest of iets zat, maar ik zag echt niets. Hij heeft dan de tric om erheen te lopen, stil te gaan staan, half omhoog te gaan en om te draaien. Op een gegeven moment had ik hem zo ver dat hij niet meer draaide, en alleen nog stil stond. Nou prima, mijn motto was die avond "al moet ik er tot morgenvroeg opzitten hij gaat er langs" in inderdaad heb ik ook dik een half uur daar stilgestaan Haha! . Elke keer als hij een stapje zette BRAAAHAAAAAAFFFF paard, want dit dier kan je niet straffen, die is dan gewoon niet meer voor rede vatbaar. Het heeft even gekost maar hij is er uiteindelijk langs geweest, en heeft helemaal niet meer moeilijk gedaan Ach gut .

Dus mijn advies bij jou paard, niks doen wachten..Tot hij wil lopen..! En dan mag hij niet, laten staan ( omdat jij zegt dat hij het voor de lol doet, anders dan het geval hierboven.) Dan geef jij je hulpen om te staan en mag hij dus gaan lopen, en dikke kans dat het klaar is..Hangt een beetje van het type paard af.

Dus ik sla niet altijd Bloos!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:11

KiWiKo schreef:
Paard was gewoon gewend vast te staan Lachen ik doe mijn huiswerk wel voordat ik begin Lachen

En onder tuig versta ik zadel, hoofdstel of longeersingel Lachen en ik kan niet van een paard verwachten dat deze zich voor mij inzet als ik er niet voor zorg dat het vuil in iedergeval op die plaatsen weg is

Ik neem aan dat je bedoelt dat je dat van de eigenaar gehoord hebt. Lijkt me niet zo heel betrouwbaar als ze zo'n paard hebben Clown

deze discussie wordt een beetje zinloos Clown ik kan me niet voorstellen waar je bij een levensgevaarlijk paard een zadel, hoofdstel of longeersingel voor nodig hebt. Ik leef geloof ik op een andere planeet Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:07

@ nadya het rijtje dat je gaf deed bij mij een bel rinkelen... de laatste gevaarlijke situatie die ik met mijn paardje had was met de tandarts, er moest eea bijgevijld worden. hij begon op zich prima, onzeker en wat bangig (lichtelijk vluchtgedrag), mijn paard is altijd als de dood geweest voor vreemde mannen sinds zijn castratie die niet helemaal vlekkeloos ging. nou goed, zijn reacties werden steeds heftiger, ik kon hem nog redelijk kalmeren en op zijn gemak brengen maar niet voldoende, en uiteindelijk stond hij met zijn hoofd tussen de plafondbalke, verticaal rechtop. twee keer bovenop mij geland (niet met benen overigens, één keer met borst en één keer zat ik onder zijn buik), en de tandart wilde boos op hem worden. dat zou niet terecht geweest zijn, ik ben zelf dus gewoon domweg blijven staan dicht naast hem, ook al was het enigszins riskant, hij was zó bang dat ik hem echt niet 'alleen' kon laten.

uiteindelijk was de klus geklaard (het had ook écht niet langer moeten duren want dan had ik het gestopt om het later op een andere manier alsnog te laten doen), en toen de mondklem eruit was is hij nog bijna flauwgevallen, hij stond te trillen en te wankelen en te zweten, echt vreselijk.

maar goed, de situatie was een paar keer redelijk gevaarlijk, maar mijns inziens ABSOLUUT geen reden om te straffen. dat zou het nog duizend keer erger gemaakt hebben. belangrijk ding wat ik wel eruit gehaald heb, dit was de eerste keer tandjes doen zonder verdoving, nou voor Faram dus nooit meer. laten ze 'm maar mooi sufspuiten, dan is die stress en paniek er dus totaal niet (logisch maar toch).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:18

Merrieveulen, jij kijkt en luistert naar je paarden Lachen . Je kent ze door en door en bent close met hen. Ben blij dat je naar Faram geluisterd hebt en niet naar de rammende tandarts. Ik ben ook zo'n type die de regie ALTIJD in handen houdt als er een derde bezig is met mijn paard. Ik ben er altijd bij en stuur bij, indien nodig.

Kreeg laatst ook dat advies van mijn holistische dierenarts, omdat mijn Sam een heel sensitief en zachtaardig paard is. Kon gelukkig meteen vertellen dat ik dat al doe. Wat dat betreft zit ik er bovenop, als het moet. Knipoog
Niemand kent mijn paard, zoals ik, en NIEMAND mag hem oneerlijk behandelen. En dan zeg ik erbij dat ik een schat van een paard heb, die in principe geen gevaarlijke dingen doet, tenzij je zelf onduidelijk bent in je doen en laten. Hij kan bv wel uithalen, als je hem overvalt bij het bekappen bijvoorbeeld. Moet je ook niet doen, he Haha! .

Heb nu een hele fijne bekapper, maar ik heb nog nachtmerries als ik aan mijn hoefsmid van 2 jaar terug denk. Wat een l.l was dat!!! Boos! Die kon ook meteen vertrekken, want die snapte er echt niets van Koe . Doei!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:27

nope zo zit het bij mij ook hoor, ik ben er zelf ALTIJD bij en sta er bovenop. mijn smid is een heel goede maar ik wil er altijd per sé bij staan, los van dat ik alles wat met mijn paarden gedaan wordt mee wil maken, vind ik het ook reuze interessant, hihi! bovendien doe ik een deel van het bekapwerk zelf, dus ik leer er ook weer van en krijg tips en advies mee voor het bijhouden (ik heb overigens geen natuurlijk bekapper, maar wel een ERG goede holistisch smid).

ik heb drie hypergevoelige paardjes, wellicht door hun opvoeding (ik vind gevoelige paarden prachtig om mee te werken immers), maar goed maakt ook niet uit. iig merk je het gelijk als je een foutje maakt, ik kan ook duidelijk zien dat ze op een ander heel anders reageren. als ik met mijn paarden bezig ben ben ik met mijn paarden bezig. even kletsen moet kunnen maar dan wel zo dat mijn paarden er ook vrede mee hebben, in de meeste gevallen betekent dat dan dat ik even lekker met ze kroel tijdens het kletsen, dat houdt het voor hen ook leuk.

overigens ben ik zelf ook écht wel op tijd streng, Faram pest mijn smid af en toe nog weleens, vind ie mooi, en dat is ook OK, maar soms gaat hij net iets te ver, waardoor normaal aan hem werken nogal onmogelijk wordt. dan is één woord ook genoeg om hem zich netjes te laten gedragen... zo wil ik het graag, interactie tussen mens en paard van twee kanten, paarden die dingen durven (uitdagen tot spel etc.), maar wél weten waar de grenzen liggen en daar ook netjes mee omgaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 02:21

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
Paard was gewoon gewend vast te staan Lachen ik doe mijn huiswerk wel voordat ik begin Lachen

En onder tuig versta ik zadel, hoofdstel of longeersingel Lachen en ik kan niet van een paard verwachten dat deze zich voor mij inzet als ik er niet voor zorg dat het vuil in iedergeval op die plaatsen weg is

Ik neem aan dat je bedoelt dat je dat van de eigenaar gehoord hebt. Lijkt me niet zo heel betrouwbaar als ze zo'n paard hebben Clown

deze discussie wordt een beetje zinloos Clown ik kan me niet voorstellen waar je bij een levensgevaarlijk paard een zadel, hoofdstel of longeersingel voor nodig hebt. Ik leef geloof ik op een andere planeet Haha!

buiten dat ik dat natuurlijk van een eigenaar hoor, is het paardenwereldje heel, heel klein als je weet waar je zoeken moet Haha!

en daarnaast verteld een paard je heel, heel veel als je maar wil luisteren Lachen

en ja ik ga inderdaad gewoon aan het werk met zo een dier, want dat is namelijk heel, heel normaal Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:38

merrieveulen schreef:
@ nadya het rijtje dat je gaf deed bij mij een bel rinkelen... de laatste gevaarlijke situatie die ik met mijn paardje had was met de tandarts, er moest eea bijgevijld worden. hij begon op zich prima, onzeker en wat bangig (lichtelijk vluchtgedrag), mijn paard is altijd als de dood geweest voor vreemde mannen sinds zijn castratie die niet helemaal vlekkeloos ging. nou goed, zijn reacties werden steeds heftiger, ik kon hem nog redelijk kalmeren en op zijn gemak brengen maar niet voldoende, en uiteindelijk stond hij met zijn hoofd tussen de plafondbalke, verticaal rechtop. twee keer bovenop mij geland (niet met benen overigens, één keer met borst en één keer zat ik onder zijn buik), en de tandart wilde boos op hem worden. dat zou niet terecht geweest zijn, ik ben zelf dus gewoon domweg blijven staan dicht naast hem, ook al was het enigszins riskant, hij was zó bang dat ik hem echt niet 'alleen' kon laten.

uiteindelijk was de klus geklaard (het had ook écht niet langer moeten duren want dan had ik het gestopt om het later op een andere manier alsnog te laten doen), en toen de mondklem eruit was is hij nog bijna flauwgevallen, hij stond te trillen en te wankelen en te zweten, echt vreselijk.

maar goed, de situatie was een paar keer redelijk gevaarlijk, maar mijns inziens ABSOLUUT geen reden om te straffen. dat zou het nog duizend keer erger gemaakt hebben. belangrijk ding wat ik wel eruit gehaald heb, dit was de eerste keer tandjes doen zonder verdoving, nou voor Faram dus nooit meer. laten ze 'm maar mooi sufspuiten, dan is die stress en paniek er dus totaal niet (logisch maar toch).

Dit is de reden waarom mijn paardentandarts altijd elk paard verdoofd, want in zulke gevallen als hierboven beschreven schiet die vijl ook wel een paar keer uit en heeft je paard een kapot gehemelte. Daar heb ik genoeg fotobewijzen van gezien.

Snap niet dat niet alle paardentandartsen verdoven. Pas geleden nog een verhaal gehoort over een paardentandarts. Paard wilde niet stil staan en deed moeilijk, toen hebben ze zijn nek maar dubbelgevouwen, want dan kon hij niet omhoog. Moet je voorstellen daar sta je dan als paard in een aardig gekke houding waarbij er in je mond wordt geragt. Tandarts was heel goedkoop maar vervolgens liep het paard niet meer aan de teugel, scheve halswervels. En de osteopaath/kraker kon gewoon niet de halswervels goed zetten, dan ging het paard omhoog en werd link. Tja dat vind ik dan niet gek na zo'n verhaal. Dit paard kreeg ook echt geen tik hoor van de osteopaath, zeker niet na het verhaal gehoort te hebben.