Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

anneliesdj schreef:Als je 't stukje goed gelezen hebt kun je zelf al opmaken dat dit dus goed is.
Ondanks ik zo ver naar voren zit 

Latruda schreef:Erg gespannen en drukt de rug weg en kropt zich op in de hals.
Hier mooi onspannen met goed been en rug gebruik
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZQUS4QU.jpg
Margreth schreef:
Margreth schreef:
Ik geloof zeker dat ze fijn kan lopen, ja... super plaatje.

klomp schreef:Sorenna schreef:Volgens mij klopt het wat je zegt, zo'n idee had ik zelf namelijk ook al. We moeten er echt aan werken!
ik zie wel een buikspier!
.
runningkawa schreef:Loopt het paardje in mijn onderschrift over de rug![]()
Maar die is een groentje. Eerst moet ie onspannen. M.H.O.
Suces!

runningkawa schreef:MHO?
Citaat:En...wat mij opvalt is dat veel ruiters in de hogere dressuur, de paarden achter de loodlijn laten lopen als ze gaan verzemelen, hoort dit???
Wat je graag wilt is dat een paard van achteren gaat zakken, zodat hij van voren hoger lijkt (met een duur woord: relatieve oprichting
) omdat de voorhand de vrijheid krijgt om te 'spelen'. Als je de rug daarbij niet verbuigt (dat wil zeggen, niet meer dan de boog die door het onderplaatsen van de achterbenen wordt veroorzaakt) dan blijft het hoofd voor de loodlijn (zelfs wat meer voor de loodlijn dan als je niet verzamelt, want het paard komt 'achterover'

anneliesdj schreef:ook, maar het is ook zaak om het paard de gelegenheid te geven zelf zijn evenwicht te vinden. Dus niet binnen een maand ingereden, aan de teugel en 'de zijgangen zitten er ook al in'.
Maar het ging meer over het 'benen gelijk van de grond' verhaal van een paar pagina's terug.
Weet je waar ik een beetje huiverig voor ben (en dat kan ik natuurlijk helemaal niet beoordelen vanachter mijn pc-tje, zonder ook maar iemand van jullie ontmoet te hebben....), is het feit dat dat laag rond zo vaak en zo slecht gecopieerd wordt. Zoals je zelf zegt: De houding is idd puur ontspannend, en met de oefeningen train je. Het heeft geen zin je paard bewust in die houding te zetten OMDAT het goed zou zijn. Dan is er geen ontspanning, maar schijnontspanning. Ik heb mijn paard (geheel onbewust hoor) ook aangeleerd dat met het neusje naar beneden ontspanning is. Maar 9 van de 10 keer met losrijden, neemt ze die houding aan omdat ze het kent, maar ze ontspant haar lichaam helemaal nog niet, en dat moet ik als ruiter goed kunnen voelen.... 
moniquelucky schreef:anneliesdj schreef:[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.
Is dit dan goed of fout bij mijn fjord???