Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:14

Even over de opmerkingen over de DA, fysio en dergelijke die zijn denk ik vooral naar mij gericht.

Mijn pony is bijna 3 jaar en ik heb dus inderdaad te horen gekregen dat ik kan beginnen met zadelmak maken, wat niet wil zeggen dat er gelijk een ruiter op komt, dat zijn zoals eerder gezegd bij mij twee verschillende dingen. Dus waarschijnlijk zal ergens tussen dat hij 3 en 3,5 jaar is er voor het eerst een kind op zitten. Dus ik zie het probleem nog steeds niet Knipoog Fysio en dierenarts weten heel goed waar ze over praten neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 16-02-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:15

Ik denk dat die gedacht kronkel helemaal niet verkeerd is
Waar vraag naar is, wordt handel naar gemaakt.
Geen vraag, geen handel.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:13

Mijn Ztje is in het laatste half jaar maar 1 cm gegroeid..
Ze heeft tussen de 2 en 2,5 jaar een flinke groeispurt gehad.. Ben nu ook rustig met haar begonnen.. Nog niet met rijden maar aan andere paarden laten wennen(gewoon bij de manege als ze les hebben), longeren veel wandelen en etc etc etc..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:36

Zera schreef:
Ze heeft tussen de 2 en 2,5 jaar een flinke groeispurt gehad.. Ben nu ook rustig met haar begonnen.. Nog niet met rijden maar aan andere paarden laten wennen(gewoon bij de manege als ze les hebben), longeren veel wandelen en etc etc etc..

Dat zegt niks... Mijn paard is tussen 2,5 en 3,5 ook maar 1 cm gegroeid en na 3,5 kwam er dik 4 cm bij... Ik heb het met hem ook heel rustig aangedaan. Met 4 ben ik eigenlijk pas echt met hem begonnen, omdat ik dit dus had verwacht, maar vooral ook had kunnen verwachten.

Hij was dus toch niet helemaal "af"... Ook al dacht iedereen van wel...

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:38

Zij is in een half jaar tijd bijna 10 cm gegroeid..
Ik hoop niet dat ze nog groter gaat worden.. Anders heb ik zometeen echt een ladder nodig om erop te komen.. Ze was de laatste keer al 1.78 m (eergister heb ik haar opgemeten)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:41

Zera schreef:

De mijne is ook 'maar' 1 a 2 cm gegroeid tussen 2,5 en nu 3 jaar. Maar ik zie wel dat 'ie qua breedte ietsje aan het veranderen is. Toen ik hem kocht op zijn tweede, was 'ie erg tenger nog. Het gaat mij nu meer om zijn 'binnenkant', want die binnenkant moet mij straks op zijn rug houden zonder lichamelijke (en mentale) problemen. Ik doe lekker rustig aan, hoor. Longeren doe ik nog helemaal niet. Wel los werken, maar niet te lang. We hebben alle tijd van de wereld en straks als het voorjaar wordt, is het vroeg genoeg om weer een klein stapje verder te gaan in de voorbereiding. Als het goed is kan ik nog jarenlang rijden op hem, want ik doe hem nooit meer weg. Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:47

Die van mij is bijna 3, nu over drie weekjes en hij heeft nog steeds niets op zijn rug gehad!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:52

Die van mij alleen een bareback pad een paar keer. Nou, dat boeide hem totaal niet. En oh ja, mijn kleine meisje heeft vorig jaar 2x op zijn rug gezeten in het weiland. Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:06

Zera schreef:
Zij is in een half jaar tijd bijna 10 cm gegroeid..
Ik hoop niet dat ze nog groter gaat worden.. Anders heb ik zometeen echt een ladder nodig om erop te komen.. Ze was de laatste keer al 1.78 m (eergister heb ik haar opgemeten)

Hoe groter het paard, des te voorzichter je moet zijn... Hij lijkt groot en sterk, alleen is dat slechts "schijn" ... Ik kan zo mooi rijmen vandaag Haha!

Juist een groot paard heeft de tijd nodig om langzaam uit te groeien, daar het in een vrij kort tijdsbestek van veulen naar heel groot heeft moeten gaan. Die zou ik dus juist een jaartje langer laten staan...

Ik heb menig luchtkasteel gezien met beenproblemen, juist doordat ze te hard zijn gegroeid. Uiteindelijk zijn ze toch allemaal klein geboren...

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:10

Pas met 3 moet je het paard leren wennen aan het zadel en hoofdstel.
En dan ben je zeker nog een kwart jaar bezig om het goed aan te wennen,
dmv longeren met zadel en hoofdstel, of buiten ernaast wandelen met zadel en
hoofdstel. Dan kun je rústig aan beginnen met druk op het zadel.

wat mij trouwens opvalt, is dat het volgens mij een trend is om topics over
2,5 jarige-ingereden paarden te starten

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:15

Waarom pas met drie wennen aan een hoofdstel? Verward
Naar mijn idee kan dat ook als ze ongeveer 2.5 zijn hoor.
Zelf had ik een hoofdstel bij mijn paard omgedaan toen hij bijna drie was, ongeveer 1.5 maand voordat hij 3 werd. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:17

Jamyloveu schreef:
Pas met 3 moet je het paard leren wennen aan het zadel en hoofdstel.
En dan ben je zeker nog een kwart jaar bezig om het goed aan te wennen,
dmv longeren met zadel en hoofdstel, of buiten ernaast wandelen met zadel en
hoofdstel. Dan kun je rústig aan beginnen met druk op het zadel.

wat mij trouwens opvalt, is dat het volgens mij een trend is om topics over
2,5 jarige-ingereden paarden te starten

Ja, ik geloof ook dat het een trend is. Maar er zijn ook een hoop mensen met jonge paarden, hoor. Knipoog

Ik denk dat die van mij niet echt maalt om een zadel op zijn rug. En aangezien ik hem bitloos ga inrijden, hoeft dat ook niet veel tijd te kosten, hoor. Voorlopig begin ik helemaal niet aan een hoofdstel. Misschien zelfs wel nooit Knipoog Het is maar wat je precies doet, denk ik. Ik leer hem al wat stuurhulpen door het werk met de lange lijnen in menpositie e.d.

Maar goed, iedereen heeft een ander doel voor ogen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:35

yousra schreef:
Waarom pas met drie wennen aan een hoofdstel? Verward
Naar mijn idee kan dat ook als ze ongeveer 2.5 zijn hoor.

Maar waarom dan? Wat is het nut om een hoofstel in te doen als je nog een jaar gaat wachten met inrijden. Laat dat hoofdstel dan achterwege.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:38

Ook zoals Sammie zegt, het heeft ten eerste geen nut.
En ten tweede, het paard zit met iets in zn mond wat vast zit. Een te jong paard vind dat eng. Wat zou jij er van vinden, als je oppeens iets kouds en zwaars in je mond krijgt, wat ook nog eens achter je oren vastzit? Daar moet het aan wennen, en niet te vroeg.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:42

Nou misschien wandelen, longeren?
Zelf heb ik het niet op een 2.5 jarige leeftijd gedaan, maar volgens mij kan dat gewoon hoor.
Bij mijn paard (ongeveer 1.5 maand voordat hij drie was) had ik z'n hoofdstel heel makkelijk om gedaan, hij ging een beetje raar kauwen en later was hij er aan gewend.

Zelf wil ik pas met een zadel beginnen als hij iets ouder is dan 3 jaar. Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:53

yousra schreef:
Zelf heb ik het niet op een 2.5 jarige leeftijd gedaan, maar volgens mij kan dat gewoon hoor.
Bij mijn paard (ongeveer 1.5 maand voordat hij drie was) had ik z'n hoofdstel heel makkelijk om gedaan, hij ging een beetje raar kauwen en later was hij er aan gewend.

Zelf wil ik pas met een zadel beginnen als hij iets ouder is dan 3 jaar. Lachen

maakt niets uit hoor Yousra, hij kan best een bitje in zijn mond verdragen zolang je er niet aan loopt te sjorren (wij deden altijd over het halster het hoofdstel en hadden het touwtje vast aan het halster (dus niet aan het bit)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:57

yousra schreef:

En dat kan niet met een halster? Imo behoeft een 2.5 jarige niet gelongeerd te worden (wederom waarom???) dus daar hoef je ook geen hoofstel voor in.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:01

Tuurlijk kan dat ook met een halster.
Hoe vind jij dan hoe je een paard moet laten wennen aan een hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:02

Meestal zijn ze dat zo gewend
je hoeft daar geen half jaar vooruit te trekken
Idem met longeren, dat kennen ze na 1 keer.

Dit wel doen, hoofdstel om en longeren is gewoon omdat de eigenaar het leuk vind, maar helemaal niet noodzakelijk zo vroeg voor het inrijden later Lachen

Image_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:54

je wilt niet weten wat ik pas heb gezien..
ik was aan het schrijven op concours in de klasse B dressuur. er liep een paard van 2,5 jaar mee!! Bloos!
dit vind ik echt veel te jong..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:05

Dat kan niet Gestoord

paarden mogen pas vanaf oktober gestart worden, dus dat zal je verkeerd gezien hebben.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:10

Ik snap de rede van dit topic niet! waar gaat het over! nooit zal iedereen er hetzelfde over gaan denken. ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:13

Gaan we weer met die stelling over dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden!!!!
Normaal ben ik het hier altijd mee eens,alleen niet als het ten koste gaat van mens of dier!!!!!!!!!!!!! Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:17

Ik zie geen berichten die mensen niet in hun waarde houden.
Vind het juist een erg interessante discussie

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:17

fique schreef:
Ik snap de rede van dit topic niet! waar gaat het over! nooit zal iedereen er hetzelfde over gaan denken. ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden.

Als het topic geen reden had, was het al gesloten of stil gevallen. Na ruim 50 pagina's is dit een opmerking die geen enkele toevoeging geeft aan het topic.

Mijn mening:
Waarom met iets beginnen op 2.5 jarige leeftijd als het op 3.5 jarige leeftijd ook kan? Je gaat je kind toch ook niet leren lopen op zijn eerste terwijl hij dat zelf pas maandag later gaat doen?

Het verschilt per paard wanneer je paard er klaar voor is. Sommige 5-jarige vind ik nog steeds niet klaar voor een zadel (met het oog op bouw en jonge paarden uitstraling).

Dit is een discussie zonder einde en een gebed zonder end. Natuurlijk moet een ieder het voor zichzelf weten, maar het lijkt mij echt niet goed om een paard te jong al van alles op en in te gooien.

En ook wandelen met een hoofdstel is onzin, tenzij je je paard anders lastig onder controle kan houden.

Wat wel belangrijk is om met jonge leeftijd te beginnen vind ik opvoeding en consequentie!