Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 03:06

Hmm... Onze oudste van 16 met haar 1.48 cm hoogte kan zonder moeite 120 kg (of ze meer kan hebben weet ik niet) op haar rug dragen en dan alle dressuuroefeningen, zelfs een sprongetje maken lukt makkelijk. Dat is een volbloed arabier, dat zijn de enige paarden die we hebben hier. Een andere merrie (1.52 cm) hier is scheef in de rug/kruis/achterhand ergens, zij kan tot +/- 90 kg dragen zonder problemen, daarboven gaat het teveel drukken op haar kruis waardoor ze in plashouding gaat staan. Om weer op haar te kunnen rijden ben ik van 100 terug gegaan naar inmiddels al 68 Knipoog Je merkt het snel genoeg aan het paard of het wel of niet kan. Het is misschien niet altijd een fijn gezicht, maar als het dier er geen problemen mee heeft en je rijdt zeg eens 2x in de week recreatief een uurtje, dan moet dat zeker geen probleem zijn. Natuurlijk ga ik er dan even van uit dat het om een ruiter gaat die en kan rijden en ook qua lengte past op het paard, het is vanzelfsprekend dat teveel lengte voor instabiliteit kan zorgen, en eveneens kan het (extra) belemmeren als je niet correct kunt rijden. Maar in die beide gevallen geldt dat sowieso, ongeacht of er sprake is van overgewicht... In de sport vind ik het iets minder, dan word het paard intensief getraind en draagt de ruiter vrijwel dagelijks minimaal een uur op de rug, dan kan bij ernstig overgewicht het dier daar ook ernstige schade van ondervinden als ik de DA's moet geloven...
Overigens, ik reken wel het gewicht van een leren zadel mee, dat is immers ook gewicht wat tegelijk op de rug gedragen word meestal...

Rosalynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:00

Nou ja, ik vind dat het dus ook aan het paardje ligt, als je bijvoorbeeld overgewicht hebt, maar niet heel ernstig, neem dan een fjordje ofzo, maar ga dan niet op een arabiertje of dergelijk rijden.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:46

ShamalArabs schreef:
Hmm... Onze oudste van 16 met haar 1.48 cm hoogte kan zonder moeite 120 kg (of ze meer kan hebben weet ik niet) op haar rug dragen en dan alle dressuuroefeningen, zelfs een sprongetje maken lukt makkelijk. Dat is een volbloed arabier, dat zijn de enige paarden die we hebben hier. Een andere merrie (1.52 cm) hier is scheef in de rug/kruis/achterhand ergens, zij kan tot +/- 90 kg dragen zonder problemen, daarboven gaat het teveel drukken op haar kruis waardoor ze in plashouding gaat staan. Om weer op haar te kunnen rijden ben ik van 100 terug gegaan naar inmiddels al 68 Knipoog Je merkt het snel genoeg aan het paard of het wel of niet kan. Het is misschien niet altijd een fijn gezicht, maar als het dier er geen problemen mee heeft en je rijdt zeg eens 2x in de week recreatief een uurtje, dan moet dat zeker geen probleem zijn. Natuurlijk ga ik er dan even van uit dat het om een ruiter gaat die en kan rijden en ook qua lengte past op het paard, het is vanzelfsprekend dat teveel lengte voor instabiliteit kan zorgen, en eveneens kan het (extra) belemmeren als je niet correct kunt rijden. Maar in die beide gevallen geldt dat sowieso, ongeacht of er sprake is van overgewicht... In de sport vind ik het iets minder, dan word het paard intensief getraind en draagt de ruiter vrijwel dagelijks minimaal een uur op de rug, dan kan bij ernstig overgewicht het dier daar ook ernstige schade van ondervinden als ik de DA's moet geloven...
Overigens, ik reken wel het gewicht van een leren zadel mee, dat is immers ook gewicht wat tegelijk op de rug gedragen word meestal...

Hier sta ik dus echt van te kijken!!!
Een pony die al rug problemen heeft daar ga toch niet mee "testen" hoeveel ze kan hebben?
Ik vind als de pony duidelijk laat merken dat ze het niet aan kan je al veeeel te ver bent gegaan!!!
Iemand met rugproblemen laat je toch ook geen zware dozen dragen?
Misschien eens nagaan waarom ze scheef is en rug problemen heeft?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:48

Persoonlijk vind ik voor een arabiertje, 120 kilo ook echt teveel.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:57

Ik vind voor iedere pony 120 kilo veel te zwaar!!!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:05

Het rijden zonder zadel en hoofdstel is zeer mooi, maar er zijn wel aspecten die daar nog bij komen.
Je bent namelijk nog niet klaar als je zonder hoofdstel en zadel je paard kan rijden. Want wat gebeurt er met het paard als het zonder de juiste voorbereiding iemand op zijn rug krijgt. Het paard krijgt extra gewicht er bij, die hij ergens moet opvangen. Daar wij om verschillende redenen meer voor op de rug zitten is het logische dat het paard daarvoor zijn voorhand inzet. Evenwicht is hier dus ver te zoeken.
Ik sprak over een juiste voorbereiding. Die voorbereiding is het grondwerk gericht op gebruik van het paard zijn lichaam. Het paard leert door verschillende oefeningen geheel los zijn lichaam juist te gebruiken. Het paard wordt sterk en lenig en weet wat hij met zijn lichaam moet doen. Het extra gewicht van de ruiter word dan niet z’n groot probleem, omdat het paard al geleerd heeft hiervoor zijn achterhand in te zetten.

Ik heb dit stuk even gekopieerd van deze site www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Misschien dat de mensen met het eerdere commentaar op gewicht en paarden hier eens naar kunnen kijken. Uit deze tekst blijkt dus ook heel duidelijk dat alles staat en valt met een goede training. Hierover heb ik het in het begin ook al gehad. Dus op een driejarig paard kun je minder gewicht plaatsen dan op hetzelfde paard een aantal jaar later en dan goed getraind. Even ter aanvulling op wat een welshje zou kunnen dragen, afgezien of het een mooi plaatje is als er een groter iemand op zit.

Ik hoop dat deze site het één en ander verduidelijkt over de discussie over gewicht en lengte.

Veel leesplezier

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:14

Ja spettertjuh maar je zal dat grondwerk wel toe moeten blijven passen! Het is niet zo ik doe met een paard grondwerk als hij 4 is dus kan hij daar zijn leven lang mee doen en dus veel gewicht dragen..
En inderdaad kan een paard meer gewicht dragen als je het rijden afwisseld met longeren en ander grondwerk! Maar ik denk dat ik de praktijk meer mensen weten dat dat beter is dan dat ze het doen.

Maar dan nog neemt dat niet weg dat er een max is, ook voor een paard wat zeer regelmatig met grondwerk getraind wordt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:40

ShamalArabs schreef:
Onze oudste van 16 met haar 1.48 cm hoogte kan zonder moeite 120 kg (of ze meer kan hebben weet ik niet) op haar rug dragen en dan alle dressuuroefeningen, zelfs een sprongetje maken lukt makkelijk. Dat is een volbloed arabier, dat zijn de enige paarden die we hebben hier. Een andere merrie (1.52 cm) hier is scheef in de rug/kruis/achterhand ergens, zij kan tot +/- 90 kg dragen zonder problemen, daarboven gaat het teveel drukken op haar kruis waardoor ze in plashouding gaat staan.

AikePeer schreef:
Een pony die al rug problemen heeft daar ga toch niet mee "testen" hoeveel ze kan hebben?

AikePeer schreef:
Ik vind als de pony duidelijk laat merken dat ze het niet aan kan je al veeeel te ver bent gegaan!!!

Je bent al VER over de grens heen gegaan van wat gezond is voor een paard als het paard laat merken dat het te zwaar is!!!!

AikePeer schreef:

Ja

spettertjuh schreef:
Het rijden zonder zadel en hoofdstel is zeer mooi, maar er zijn wel aspecten die daar nog bij komen.
Je bent namelijk nog niet klaar als je zonder hoofdstel en zadel je paard kan rijden. Want wat gebeurt er met het paard als het zonder de juiste voorbereiding iemand op zijn rug krijgt. Het paard krijgt extra gewicht er bij, die hij ergens moet opvangen. Daar wij om verschillende redenen meer voor op de rug zitten is het logische dat het paard daarvoor zijn voorhand inzet. Evenwicht is hier dus ver te zoeken.
Ik sprak over een juiste voorbereiding. Die voorbereiding is het grondwerk gericht op gebruik van het paard zijn lichaam. Het paard leert door verschillende oefeningen geheel los zijn lichaam juist te gebruiken. Het paard wordt sterk en lenig en weet wat hij met zijn lichaam moet doen. Het extra gewicht van de ruiter word dan niet z’n groot probleem, omdat het paard al geleerd heeft hiervoor zijn achterhand in te zetten.

Sorry, maar hier ontgaat mij even de logica. Ik kan mij alleen maar indenken dat het zonder zadel/hoofdstel het voor een ruiter nog moeilijker is zijn balans te bewaren. En een (te) zware ruiter is belastend voor een paard, maar een (te) zware ruiter uit balans is NOG belastender voor een paard.

En het enige 'grondwerk' dat ik mij kan indenken dat een paard iets sterker en leniger maakt is longeren met hulpteugels zodat het paard in een mooie aanleuning en ontspannen over de rug leert gaan. Maar hierbij leert het paard nog steeds geen ruitergewicht dragen. Je kan een paard niet aan ruitergewicht laten wennen zonder ruitergewicht. M.a.w.: je moet er op gaan zitten om hem te laten wennen en hem zijn balans weer terug te laten vinden. En dat kan alleen met een ruiter die het paard niet hinderd en in eerste instantie niet te zwaar is voor het paard. Een paard leert echt zijn lichaam niet gebruiken aan een halsterje en verder niets. En een paard goed op het achterbeen krijgen is een proces van jaren gerichte training en niet van even met een carrotstick in de rondte zwaaien.

Je kan een paard niet even wat 'grondwerk' laten doen en HOPPA het paard gaat goed op het achterbeen en HOPPA het is sterk genoeg voor een zware ruiter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:43

Je kan met longeren zeker wel de rugspieren trainen.
Niet op ruitergewicht.
Maar zodra die spieren sterker zijn kunnen ze ook het gewicht beter aan.
En dan heb ik het niet over rondslingeren aan een touwtje, maar over serieus longeren met dubbele lijnen of pessoa.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:46

Amanda schreef:
Niet op ruitergewicht.
En dan heb ik het niet over rondslingeren aan een touwtje, maar over serieus longeren met dubbele lijnen of pessoa.

helemaal mee eens, zo heb ik mijn paard fit gehouden toen mijn enkel in de prak lag Clown

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:47

ja, laat je paard of pony het probleem maar opknappen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:48

ik schijnt ook te zwaar te zijn voor mijn pony van 1.48
ik ben 168 (dat zeg ik altijd maar 166 kan ook weet niet precies) en weeg 59-60 kilo probeer af te vallen maar valt niet mee

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:48

jasmijntje schreef:

En waar slaat deze uitspraak op als ik vragen mag?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:49

jasmijntje schreef:

sorry kan even niet volgen waar dit op slaat ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:50

Amanda schreef:

Dat bedoel ik ook. Zelfs al maak je je (jonge) paard nog zo sterk door longeren, je kan hem nooit echt voorbereiden op ruitergewicht en een zware ruiter is en blijft dan belastender voor het paard.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 12-10-06 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:51

jasmijntje schreef:

dit snap ik dus niet Verward

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:51

jasmijn78 schreef:
ShamalArabs schreef:
Onze oudste van 16 met haar 1.48 cm hoogte kan zonder moeite 120 kg (of ze meer kan hebben weet ik niet) op haar rug dragen en dan alle dressuuroefeningen, zelfs een sprongetje maken lukt makkelijk. Dat is een volbloed arabier, dat zijn de enige paarden die we hebben hier. Een andere merrie (1.52 cm) hier is scheef in de rug/kruis/achterhand ergens, zij kan tot +/- 90 kg dragen zonder problemen, daarboven gaat het teveel drukken op haar kruis waardoor ze in plashouding gaat staan.

AikePeer schreef:

AikePeer schreef:

Je bent al VER over de grens heen gegaan van wat gezond is voor een paard als het paard laat merken dat het te zwaar is!!!!

AikePeer schreef:

Ja

spettertjuh schreef:

Sorry, maar hier ontgaat mij even de logica. Ik kan mij alleen maar indenken dat het zonder zadel/hoofdstel het voor een ruiter nog moeilijker is zijn balans te bewaren. En een (te) zware ruiter is belastend voor een paard, maar een (te) zware ruiter uit balans is NOG belastender voor een paard.

En het enige 'grondwerk' dat ik mij kan indenken dat een paard iets sterker en leniger maakt is longeren met hulpteugels zodat het paard in een mooie aanleuning en ontspannen over de rug leert gaan. Maar hierbij leert het paard nog steeds geen ruitergewicht dragen. Je kan een paard niet aan ruitergewicht laten wennen zonder ruitergewicht. M.a.w.: je moet er op gaan zitten om hem te laten wennen en hem zijn balans weer terug te laten vinden. En dat kan alleen met een ruiter die het paard niet hinderd en in eerste instantie niet te zwaar is voor het paard. Een paard leert echt zijn lichaam niet gebruiken aan een halsterje en verder niets. En een paard goed op het achterbeen krijgen is een proces van jaren gerichte training en niet van even met een carrotstick in de rondte zwaaien.

Je kan een paard niet even wat 'grondwerk' laten doen en HOPPA het paard gaat goed op het achterbeen en HOPPA het is sterk genoeg voor een zware ruiter.

Sorry hoor maar jij hebt niet de moeite genomen om de site te bezoeken en het lezen anders had je dit commentaar niet zo opgeschreven

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:52

Amanda schreef:
Niet op ruitergewicht.

We gaan de rugspieren sterken maken zodat ze het gewicht beter aan kunnen... Dus... Wie gaat het probleem dan oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:55

Wie gaat er mee een dam meeting organiseren??
Want we mogen allemaal niet meer paardrijden Haha!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:55

jasmijntje schreef:
Amanda schreef:
Niet op ruitergewicht.

We gaan de rugspieren sterken maken zodat ze het gewicht beter aan kunnen... Dus... Wie gaat het probleem dan oplossen?

jij krijgt een 10 voor begrijpend lezen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:56

spettertjuh schreef:
Sorry hoor maar jij hebt niet de moeite genomen om de site te bezoeken en het lezen anders had je dit commentaar niet zo opgeschreven

Ik heb de site wel bekeken, maar ik ben nu eenmaal niet zo van dat 'natural'-geneuzel. Zodra ik een carrotstick zie weet ik al weer genoeg. Ik heb dergelijke 'trainingen' en 'grondwerk' lang van dichtbij irl mogen aanschouwen en mijn mening is dat zo'n training een paard niet sterker/gespierder/soepeler maakt. Mijn mening is dat een goede dressuurmatige training voor een paard nog altijd het beste is.

AikePeer

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, je kunt doormiddel van longeren het paard wel degelijk sterkere rugspieren laten krijgen.
Het leert ook meer in evenwicht te lopen doordat het niet op jou been of hand terug kan vallen.
Met grondwerk leer je een paard gecontroleerd zijn spieren te gebruiken, dan ben je dus al in een gevorderd stadium als je je paard zover hebt.
Maar door vaak te longeren of ander grondwerk te doen denk ik niet dat een paard ineens 40 kilo meer kan gaan dragen.
De rug blijft een gevoelig punt zowel bij paarden als bij mensen.

knightloekie

runningkawa schreef:
Wie gaat er mee een dam meeting organiseren??
Want we mogen allemaal niet meer paardrijden Haha!

hihi ik doe mee aangezien ik mijn zwangerschaps-spek er nog aan heb zitten Haha!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:57

jasmijn78 schreef:
Amanda schreef:

Dat bedoel ik ook. Zelfs al maak je je (jonge) paard nog zo sterk door longeren, je kan hem nooit echt voorbereiden op ruitergewicht en een zware ruiter is en blijft dan belastender voor het paard.

REKENING houdend met de leeftijd in het begin en gewicht moet je opbouwen zoals je misschien ooit eens is geleerd. Je gaat op een 3-jarige natuurlijk een passend gewicht zetten van een kilootje of 50 en niet iemand van 80 kg. Gewicht moet je opbouwen en kost training en tijd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:57