Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:23

irmaz schreef:
Wat zei die persoon over de zit 996981?

Wat zegt Baucher over de zit? Als ik de 2 Franse mannen zie rijden gebruiken zij absoluut zithulpen.

Müseler zegt dat het kruis/zit de brug tussen het been en de hand is. Naarmate ruiter en paard vorderen zijn hand en been steeds minder nodig. Voor hem is de zit dus eigenlijk allesbepalend.

Vrij weinig. Het effect van onder andere langzaam lichtrijden en het belang van écht meezitten (En niet enkel stilzitten) heb ik van een andere instructrice geleerd. De instructie die bij Anky les heeft mij geleerd hoe belangrijk het is dat een paard aan het been is en voorwaarts denkt, om vanuit daar te werken aan losgelatenheid en rechtgerichtheid. Ik vind het een voorrecht bij meerdere ruiters op stal mee te hebben mogen lopen. Overal leer je. Ook wanneer je ze op dat moment nog niet toe kan passen, je stopt ze toch in je rugzak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:14

MCE schreef:
Danique,
deze heer laat mooi zien het veren op de bal van de voet - waardoor je een prettige aanspanning van de kuit hebt - net genoeg om drijvend te kunnen zijn - scharnieren in de gewrichten van de ruiter met lichtrijden, lijkt me als je meer aansluit de souplesse kwijt raakt om durchlässig te kunnen blijven

https://www.youtube.com/watch?v=c7O-FgqNYAM
filmpje van irmaz

Jullie gaan zo snel! Bedankt voor je reactie. Ik zag dat eerder ook iemand vroeg wat nou exact de ruiter moet doen aan zithulpen/spieren in een overgang terug. Ik denk dat dit een hele relevante vraag is. Tot een jaar geleden heb ik twee jaar niet gereden. Voorheen deed ik de zit hulp “gewoon”. Dit voelde soepel en effectief. Nu rijd ik een merrie door en vaak betrap ik mezelf erop dat ik veel meer nadenk nu en eigenlijk niet goed weet welke spieren ik nu moet aanspannen. Waarschijnlijk denk ik teveel na omdat ik mij bewust ben van het feit dat ik even niet gereden heb.

Het balanceren op de bal van je voet is een goede tip om goede spierspanning op de benen te krijgen. Wel denk ik dat bij dat bij een overgang terug het een logisch gevolg is dat de zijkant van je bovenbenen meer spanning nodig hebben omdat je anders je kuiten teveel naar binnen draaien/benen gaan afsteken/voeten naar buiten gaan. Maar het klinkt wel logisch dat wanneer dit te veel is je souplesse verliest. Verder denk ik dat het kantelen van mijn bekken voornamelijk komt vanuit lage buikspieren/heupen. Ik denk (?) dat als dit teveel vanuit de lage onder rug komt dat het teveel de rest van de houding beïnvloedt. Maar ik weer niet of ergens op slaat wat ik zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:31

Danique_G schreef:
MCE schreef:
Danique,
deze heer laat mooi zien het veren op de bal van de voet - waardoor je een prettige aanspanning van de kuit hebt - net genoeg om drijvend te kunnen zijn - scharnieren in de gewrichten van de ruiter met lichtrijden, lijkt me als je meer aansluit de souplesse kwijt raakt om durchlässig te kunnen blijven

https://www.youtube.com/watch?v=c7O-FgqNYAM
filmpje van irmaz

Jullie gaan zo snel! Bedankt voor je reactie. Ik zag dat eerder ook iemand vroeg wat nou exact de ruiter moet doen aan zithulpen/spieren in een overgang terug. Ik denk dat dit een hele relevante vraag is. Tot een jaar geleden heb ik twee jaar niet gereden. Voorheen deed ik de zit hulp “gewoon”. Dit voelde soepel en effectief. Nu rijd ik een merrie door en vaak betrap ik mezelf erop dat ik veel meer nadenk nu en eigenlijk niet goed weet welke spieren ik nu moet aanspannen. Waarschijnlijk denk ik teveel na omdat ik mij bewust ben van het feit dat ik even niet gereden heb.

Het balanceren op de bal van je voet is een goede tip om goede spierspanning op de benen te krijgen. Wel denk ik dat bij dat bij een overgang terug het een logisch gevolg is dat de zijkant van je bovenbenen meer spanning nodig hebben omdat je anders je kuiten teveel naar binnen draaien/benen gaan afsteken/voeten naar buiten gaan. Maar het klinkt wel logisch dat wanneer dit te veel is je souplesse verliest. Verder denk ik dat het kantelen van mijn bekken voornamelijk komt vanuit lage buikspieren/heupen. Ik denk (?) dat als dit teveel vanuit de lage onder rug komt dat het teveel de rest van de houding beïnvloedt. Maar ik weer niet of ergens op slaat wat ik zeg.

denk dat je te bewust denkt en daardoor de "natuur" verhinderd ontspannen te zijn
ga maar eens op je paard zitten eerst stilstaan en dan in stap doe je ogen dicht en dan kun je heel goed voelen hoe je zelf gespannen houd "om te kunnen ontspannen"

een stukje ruitergevoel helpt maar niet iedereen heeft dat, we willen te vaak teveel controleren en bewijs geleverd krijgen, zo werkt dat niet als je op een paard zit die beweegt en daarin moet je mee, of je wil of niet, en hoe!!

dat kan alleen het paard je laten voelen,

anders ga je toch tegenwerken je eigen inzet loslaten en het aan het paard overlaten, die meneer in het filmpje is bijna nonchalant in zijn zitten, wiebelt soms wat omdat het paard even niet in balans is, ook dat hoort bij "durchlässigkeit"

paard en ruiter moeten beide "durchlässig" zijn, dan komen de hulpen op het juiste moment
stil zitten is mee zitten in de beweging van het paard en dan zit je niet "perfect" stil, kan ook niet want het paard beweegt en dus moet je mee bewegen, anders werk je tegen zijn/haar natuur in

prettig zitten lukt alleen op een goed voorwaarts paard - wat vanzelf voorwaarts gaat - en je dus niet elke stap moet drijven, zodat je alleen licht de hulpen/de regie hoeft te voeren
kennis en kunde - je ruitergevoel - is dan heel belangrijk,

ontspanning zit in je hele lijf, als je op een skippybal zit kun je dat heel goed voelen , je gaat vaak al heel gespannen zitten om "te kunnen voelen" , in balans te zitten laat je het los en laat je de natuur zijn gang gaan voel je pas echt welke spieren je in balans houden

dit zijn een paar oefeningen die je naast het paard kunt
https://www.knhs.nl/nieuws/2018/zo-stap ... -te-paard/

https://www.youtube.com/watch?v=0GZcwML4FDU

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:57

irmaz schreef:
Als ik het goed heb het moderne systeem (van Anky en Sjef) gebaseerd op het stukje dat aan bod komt bij Colonel Carde: Handen zonder been, been zonder handen. Of in moderne termen gas zonder rem, remmen zonder gas. Klopt dat?
Is er iemand die dat verder uit de doeken kan doen, liefst met filmpjes?

Ja dit klopt weet ik uit ervaring, simpel houden is het devies wat ik op zich wel een goed iets vindt. En inderdaad het belang van een paard echt goed aan het been maken en houden is ook iets waar zij voor staan. Waar ik ook achter sta, alleen dan zonder het "op druk rijden".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:58

Clasical schreef:
Hier een video om over te discussiëren mogelijk vanuit meer context.
Kan iemand mij vertellen wat er hier precies van het paard word gevraagd?
Ik ben niet bekend met het praktiseren van deze methode.

https://youtu.be/Uz9r9zqGKhE

Imo wordt hij wat ronder gehouden zodat hij beter over de rug blijft in de passage.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:00

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar moet je dan een proef laag punten omdat een paard wat te diep komt wat met een gebrek aan draagkracht te maken kan hebben.

.... de militairen van wie ik les had zouden nu zeggen: 'klopt, paarden van burgers komen vaak kracht tekort.
En dit zijn de regels, het is dus draagkracht trainen wat de klok slaat'.
Of dit ideaal is, is een vraag - maar zolang wij bovenop zitten vind ik het trainen van die draagkracht wel belangrijk.
Citaat:
(... een paard dat draagkracht tekort komt, maar, J) Maar wel goed over de rug loopt en door het lijf swingt?

Vraagje : over de rug lopen gaat volgens mij over de paardse variant van goed tillen.
(Een mens hoort te tillen door 'in de verlichte zit te gaan staan', rug recht houden, ding beet pakken, navel naar binnen, 'bipsen knijpen' voeten naar beneden.)
Naar mijn idee is het dus geen doel op zich
(vraag ;) maar aan Lichtheid)
maar een uiterst functioneel deel van de opleiding van een rijpaard.

Dus tja, hoe centraal wil je het hebben?
Citaat:
Imo is dat belangrijker in de M1.

... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.
Citaat:
Of zou je hoge punten moeten geven aan een paard die perfect op de loodlijn loopt in een geforceerde strak getrokken houding die daarnaast strak is in het hele lijf?

Welnee.
Citaat:
Ik zie liever lossigheid en vind de loodlijn geen heilige graal, wel zie ik graag dat het neusje er ten alle tijden uit is. (dus naar voren wijst en niet naar de borst) Een paard wat ergens vasthoudt in het lijf loopt te compenseren of wordt geforceerd.
+:)+

Ja ik ben het ermee eens dat het trainen van draagkracht belangrijk is, voor mij ligt het niet alleen aan de leeftijd maar ook aan de bouw van het paard. Het ene paard heeft meer draagkracht van nature dan de ander. Maar ik vind de M1 niet zoveel voorstellen, een paard hoeft daar nog niet verzameld te lopen dus ik denk als een ruiter er naar toe traint en dat zichtbaar is dat het al heel wat is in die klassse.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:04

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Je hebt gelijk :oo ik ben dit filmpje tegengekomen terwijl ik aan het zoeken was naar filmpjes van Phillipe Karl en heb waarschijnlijk gedacht Frans is Frans 8)7
Het is Colonel Christian Carde. Mijn excuses.
Overigens maakt dat het filmpje voor mij niet minder interessant, Colonel Carde lijkt ook een corifee van de klassieke dressuur. Als het filmpje geplaatst is vlak na het opnemen dan is de man op de film 80 jaar oud, alleen dat al vind ik bijzonder. _/-\o_

https://www.youtube.com/watch?v=tjHO_0Eztj0

Helaas versta ik vrijwel geen Frans, zou misschien iemand uit de klassieke school hier willen uitleggen wat Colonel Carde hier doet? Clasical of lichtheid misschien?

Allereerste respect, 80 jaar oud en dan nog rijden. +:)+

Ik snap wel wat hij aan het doen is, maar imo zou het toch wat simpeler kunnen als hij naar de hand toe rijdt. Nu is er geen helemaal geen hand om naar toe te rijden met als gevolg een nogal wisselende hoofd/ hals houding en een ruiter die door zit op een paard die de rug wegdrukt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:10

Clasical schreef:
Je hebt gelijk :oo ik ben dit filmpje tegengekomen terwijl ik aan het zoeken was naar filmpjes van Phillipe Karl en heb waarschijnlijk gedacht Frans is Frans 8)7
Overigens maakt dat het filmpje voor mij niet minder interessant, Colonel Carde lijkt ook een corifee van de klassieke dressuur. Als het filmpje geplaatst is vlak na het opnemen dan is de man op de film 80 jaar oud, alleen dat al vind ik bijzonder. _/-\o_

Helaas versta ik vrijwel geen Frans, zou misschien iemand uit de klassieke school hier willen uitleggen wat Colonel Carde hier doet? Clasical of lichtheid misschien?

Hier doet Phillipe Karl hetzelfde, mogelijk beter te volgen.
Er word ook gereden naar meer lengte in de hals vanuit stelling https://youtu.be/kLQLlRhvGpY

Hm het valt me op dat dit paard een behoorlijke spoorplek heeft.
Daarnaast snap ik wat hij probeert te doen wbt het gymnastiseren van de schouders, maar het paard loopt niet op twee teugels waardoor de echte lengtebuiging ontbreekt.
Dit is ook precies het stukje aanspanning wat ik vaak mis in de "klassieke" dressuur. Paarden lopen niet echt van achteren naar voren, door het lijf op twee teugels.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:30

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:

Er word ook gereden naar meer lengte in de hals vanuit stelling https://youtu.be/kLQLlRhvGpY

Daarnaast snap ik wat hij probeert te doen wbt het gymnastiseren van de schouders, maar het paard loopt niet op twee teugels waardoor de echte lengtebuiging ontbreekt.
Dit is ook precies het stukje aanspanning wat ik vaak mis in de "klassieke" dressuur. Paarden lopen niet echt van achteren naar voren, door het lijf op twee teugels.

In de Franse klassieke school rijdt men niet "naar de hand toe".
Als einddoel wordt het paard in evenwicht gebracht op zijn achterhand.
Dit wordt bereikt door het "van het bit af te halen", in de zin van niet op het bit maar op de achterbenen.
De hand vraagt en laat los, telkens met het doel de hals te verlengen "prolonger le nuque".
Het paard volgt de hand die voor het punt blijft waar het paard er op kan gaan leunen.
De hand controleert telkens of de kaak ontspannen is, zoniet dan volgen hulpen die dit bewerkstelligen.

Het is een academisch systeem dat niet in 12 regels op een forum uitgelegd kan worden.
Het resultaat is evenwicht en lichtheid.
Voelt heel goed.

Ik kom uit de Duitse wereld, mijn fundamenten komen uit de vooroorlogse NL cavalerie maar ik heb me verdiept in de FR rijkunst en gebruik nu beide naar behoeven.
Ergens terug in dit topic staat een link naar een mooie analyse rondom de beide systemen en hun respectievelijke waarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:34

Ja maar dat kan ook heel goed met een contactteugel hoor, en dan heb je geen losvaste aanleuning die een paard imo alleen maar in de weg zit. In de duits klassieke dressuur rijdt je ook niet op het bit maar op de achterhand, dat is de focus. Hals verlengen en paard die de hand volgt en licht is en blijft is daar ook de tendens. Leunen kunnen ze alleen maar als ze iets krijgen om op te leunen.

Het is een denkfout om te denken dat een contactteugel betekent dat er druk op het bit staat of er met het bit gereden wordt. Zolang een ruiter niet terug werkt met de hand, maar de hand steeds netjes voor zich houdt en mee gaat in de beweging vanuit een losse pols en zit blijft dat bit alleen een communicatie middel.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:03

Elisa2 schreef:
Ja maar dat kan ook heel goed met een contactteugel hoor, en dan heb je geen losvaste aanleuning die een paard imo alleen maar in de weg zit. In de duits klassieke dressuur rijdt je ook niet op het bit maar op de achterhand, dat is de focus. Hals verlengen en paard die de hand volgt en licht is en blijft is daar ook de tendens. Leunen kunnen ze alleen maar als ze iets krijgen om op te leunen.

Het is een denkfout om te denken dat een contactteugel betekent dat er druk op het bit staat of er met het bit gereden wordt. Zolang een ruiter niet terug werkt met de hand, maar de hand steeds netjes voor zich houdt en mee gaat in de beweging vanuit een losse pols en zit blijft dat bit alleen een communicatie middel.

Voor het leveren van commentaar moet je eerst de moeite doen om eea te bestuderen en toe te passen.
Je snapt het pas als je het kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:14

lichtheid schreef:
Voor het leveren van commentaar moet je eerst de moeite doen om eea te bestuderen en toe te passen.

Volgens mij is het bij jou bij studeren gebleven. Elisa zegt toch niets anders?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:23

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:

Dat viel mij ook op :j en inderdaad wat je zegt. Ik mis ook vaak de aanspanning bij “klassieke” combinaties. Er wordt veelal met scherpe bitten zonder contact gereden. Veel paarden breken af in het middenstuk en zijn niet door het lijf.

In mijn ogen een logisch gevolg van het willen beginnen bij balans en verzameling, zonder dat je het achterbeen stimuleert naar voren door te treden (impuls). Dat vind ik logischer in de “moderne” en Duits klassieke dressuur. Als je geen energie hebt, kun je in mijn ogen niets in balans brengen en verzamelen :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:25

lichtheid schreef:
Elisa2 schreef:

Vooralsnog heeft Elisa bewezen meer ervaring dan jij :D Elisa heeft een gevuld profiel en zelfs video’s getoond. Over haar kunnen we dus oordelen dat ze in ieder geval praktijkervaring heeft.

MyWishMax

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:33

Dan slaat dit hele topic nergens op, als je voor het leveren van commentaar het moet bestuderen en moet toepassen. Waarom mag dat commentaar dan wel richting GP ruiters, maar niet bij andere filmpjes waar diegene het blijkbaar zelf mee eens is?

Erg krom natuurlijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:39

MyWishMax schreef:
Dan slaat dit hele topic nergens op, als je voor het leveren van commentaar het moet bestuderen en moet toepassen. Waarom mag dat commentaar dan wel richting GP ruiters, maar niet bij andere filmpjes waar diegene het blijkbaar zelf mee eens is?

Erg krom natuurlijk.

Klopt :) ik ben het ook niet met de stelling van Lichtheid eens. Iedereen mag van mij meedenken en kijken. Als je iets ziet dat opvalt mag je dat ook gewoon benoemen.

Lichtheid is alleen een soort van pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:49

996981 schreef:
MyWishMax schreef:

Erg krom natuurlijk.

Klopt :) ik ben het ook niet met de stelling van Lichtheid eens. Iedereen mag van mij meedenken en kijken. Als je iets ziet dat opvalt mag je dat ook gewoon benoemen.

996981,

ik meen bij u ook enige nuance te bespeuren, twee keer lezen kan soms heel verhelderend zijn
is zeer positief bedoeld

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:53

MCE schreef:
996981 schreef:

996981,

ik meen bij u ook enige nuance te bespeuren, twee keer lezen kan soms heel verhelderend zijn
is zeer positief bedoeld

Sorry, deze post snap ik (ondanks twee keer lezen) niet :o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:17

Elisa2 schreef:

Wat ik zie is dat er wordt gecommuniceerd met de mond van het paard. Het is voor mij logisch dat je dit niet met 2 teugels tegelijk doet maar afzonderlijk.

Wat ik me nu afvraag is waarom de moderne rijkunst wel wil dat de beenhulp iedere keer weggehaald wordt, dus korte hulp en paard moet voorwaarts, maar dat de handhulp wel continu aanwezig is (de contactteugel). Waarom deze ook niet weghalen en alleen toepassen als er geremd moet worden?

Voor degene die nieuwsgierig zijn, ik heb een klein filmpje uit de oude doos van mij en mijn merrie gevonden. Helaas van slechte kwaliteit maar ik hoop dat het een beetje een beeld geeft. De merrie is hier net van het veulen af (zie mij avatar voor veulen) en we hebben hier allebei ongeveer een jaar niks gedaan. Wat ik me nog kan herinneren is dat ze ttv het filmen niet erg wilde lopen en beslist niet lekker zat :+
https://youtu.be/3a7YAkEuyVY

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:26

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Wat ik zie is dat er wordt gecommuniceerd met de mond van het paard. Het is voor mij logisch dat je dit niet met 2 teugels tegelijk doet maar afzonderlijk.

Wat ik me nu afvraag is waarom de moderne rijkunst wel wil dat de beenhulp iedere keer weggehaald wordt, dus korte hulp en paard moet voorwaarts, maar dat de handhulp wel continu aanwezig is (de contactteugel). Waarom deze ook niet weghalen en alleen toepassen als er geremd moet worden?

Voor degene die nieuwsgierig zijn, ik heb een klein filmpje uit de oude doos van mij en mijn merrie gevonden. Helaas van slechte kwaliteit maar ik hoop dat het een beetje een beeld geeft. De merrie is hier net van het veulen af (zie mij avatar voor veulen) en we hebben hier allebei ongeveer een jaar niks gedaan. Wat ik me nog kan herinneren is dat ze ttv het filmen niet erg wilde lopen en beslist niet lekker zat :+
https://youtu.be/3a7YAkEuyVY

Door in te werken met 1 teugel laat het paard ook maar 1 kant van de kaak los. Hij gaat als het ware de kaak verschuiven om van de druk af te komen. Als je inwerkt met twee teugels is de nijging de kaken los van elkaar te bewegen er minder. Het paard zal dus om van de druk af te komen nageven in beide kaken.

In mijn ogen dient de contactteugel ervoor om, samen met de zit, de impuls die van achteruit komt te controleren en het paard daar waar nodig er samen met de zit op de attenderen om in balans, op het achterbeen te blijven, doormiddel van een halve ophouding.

Het been is net als de contactteugel, ook continu aanwezig. Hij hangt los aan het paard zodat er, net als met de contactteugel, contact is. Mocht er impuls verlies zijn kan het been ingrijpen. Het is fijn een paard er niet continu te hoeven herinneren voorwaarts te blijven gaan omdat het zijgangen heel moeilijk zou maken. Als je iedere zijgang het paard en voorwaarts moet drijven en opzij word je er heel druk mee.

Leuk filmpje! Basis lijkt goed :) er is takt, ritme en ontspanning. Vanuit daar zou je aan het werk kunnen zijn gegaan aan losgelatenheid. Dat mist nog :) het paard is nog best strak in de rug en mist in mijn ogen schwung.

Doordat de basis echter goed is zou je dat goed kunnen verbeteren!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:32

Dank je wel voor het plaatsen van het filmpje van Colonel Christian Carde. Lichtheid dank je wel voor de uitleg.
Wat ik zie is dat het paard in het begin kaak en dus ook rug vasthoudt en hoe zeer methodisch dit paard los gewerkt wordt. Ik vind het geen gemakkelijk paard.
Licht flexen inks en rechts, wordt afgewisseld met hand zonder been, been zonder hand. Overgangen rijdt hij, maar alles zeer rustig zeer en bedacht. Als je goed kijkt, zie je hoe dit paard zich verbeterd in die sessie . De man is 80+ en ik heb het met respect bekeken. Ik realiseer me dat ik het voordeel heb dat ik het meeste begrijp van wat hij zegt.
Er is veel vraag naar voorbeelden. Of je deze manier van rijden nu wel of niet kent, voor mij is duidelijk dat dit paard zich vetbeterd heeft in deze sessie. De kaak ontspant, de rug idem dito en het paard laat zijn rug meer en meer los.
Ik heb hier in Frankrijk ooit 2x les gehad en (wellicht dat jij dat weet Lichtheid) ,het viel me op dat het in stelling rijden vh paard in Frankrijk onbekend is (meer Duits denk ik?). Omdat het paard zichtbaar zich verbeterde mocht ik zo rijden.
Klopt het Lichtheid en anderen die bekend zijn met Frans en Duits manier van rijden, dat op de lange zijde paarden in stelling rijden, idem op de volte minder bekend is in Frankrijk of was dit iets van de vrouw die mij les gaf hier?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:49

998196 schreef:
Door in te werken met 1 teugel laat het paard ook maar 1 kant van de kaak los. Hij gaat als het ware de kaak verschuiven om van de druk af te komen. Als je inwerkt met twee teugels is de nijging de kaken los van elkaar te bewegen er minder. Het paard zal dus om van de druk af te komen nageven in beide kaken.

Mijn ervaring is eigenlijk andersom. Maar ik zou het ook geen druk noemen die ik een zijdig op de teugels zet. Ik geef een klein kneepje in de teugel, een arretje, niet een druk die aangehouden wordt totdat de kaak loslaat. Ik denk wanneer je dat doet je helemaal gelijk hebt.
998196 schreef:
In mijn ogen dient de contactteugel ervoor om, samen met de zit, de impuls die van achteruit komt te controleren en het paard daar waar nodig er samen met de zit op de attenderen om in balans, op het achterbeen te blijven, doormiddel van een halve ophouding.

Het been is net als de contactteugel, ook continu aanwezig. Hij hangt los aan het paard zodat er, net als met de contactteugel, contact is. Mocht er impuls verlies zijn kan het been ingrijpen. Het is fijn een paard er niet continu te hoeven herinneren voorwaarts te blijven gaan omdat het zijgangen heel moeilijk zou maken. Als je iedere zijgang het paard en voorwaarts moet drijven en opzij word je er heel druk mee.

Ja samen met de zit en een been dat aanligt snap ik het, dat is in principe de Duitse dressuur, maar de moderne dressuur 'pur sang' is versimpeld tot gas en rem.
998196 schreef:
Leuk filmpje! Basis lijkt goed :) er is takt, ritme en ontspanning. Vanuit daar zou je aan het werk kunnen zijn gegaan aan losgelatenheid. Dat mist nog :) het paard is nog best strak in de rug en mist in mijn ogen schwung.

Dank je wel :) Klopt helemaal dat het paard de rug vasthield, daardoor mist ook de schwung en zat ze verschrikkelijk.
De merrie is inmiddels 26 jaar oud en staat al een jaar of 5 lekker rond in de wei ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:52

pien_2010 schreef:
Ik heb hier in Frankrijk ooit 2x les gehad en (wellicht dat jij dat weet Lichtheid) ,het viel me op dat het in stelling rijden vh paard in Frankrijk onbekend is (meer Duits denk ik?). Omdat het paard zichtbaar zich verbeterde mocht ik zo rijden.
Klopt het Lichtheid en anderen die bekend zijn met Frans en Duits manier van rijden, dat op de lange zijde paarden in stelling rijden, idem op de volte minder bekend is in Frankrijk of was dit iets van de vrouw die mij les gaf hier?

Ik heb verder geen verstand van de verschillen/overeenkomsten van beide stromingen maar ik geloof dat het stelling rijden op de lange zijde in Nederland ook niet meer gebeurd. Ik zelf doe het wel maar heb daar al van verschillende instrukteurs commentaar op gehad, helaas is het bij mij een vast geroeste gewoonte geworden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:59

irmaz schreef:
998196 schreef:

Mijn ervaring is eigenlijk andersom. Maar ik zou het ook geen druk noemen die ik een zijdig op de teugels zet. Ik geef een klein kneepje in de teugel, een arretje, niet een druk die aangehouden wordt totdat de kaak loslaat. Ik denk wanneer je dat doet je helemaal gelijk hebt.
998196 schreef:

Ja samen met de zit en een been dat aanligt snap ik het, dat is in principe de Duitse dressuur, maar de moderne dressuur 'pur sang' is versimpeld tot gas en rem.
998196 schreef:

Dank je wel :) Klopt helemaal dat het paard de rug vasthield, daardoor mist ook de schwung en zat ze verschrikkelijk.
De merrie is inmiddels 26 jaar oud en staat al een jaar of 5 lekker rond in de wei ;)

De hoeveelheid druk die een paard nodig heeft om na te geven is in mijn ervaring van veel factoren afhankelijk. Onder andere lichaamsbouw, africhtingsgraad, natuurlijke bereidheid tot “overgave”, vermogen en ervaring van de ruiter etc.

Wanneer het paard goed opgeleid is en de ruiter vaardig is de druk heel klein :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:04

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Ik heb verder geen verstand van de verschillen/overeenkomsten van beide stromingen maar ik geloof dat het stelling rijden op de lange zijde in Nederland ook niet meer gebeurd. Ik zelf doe het wel maar heb daar al van verschillende instrukteurs commentaar op gehad, helaas is het bij mij een vast geroeste gewoonte geworden.

Ok interessante post. Wist ik niet, bedankt.
Het schoudervoor rijden in de hoeken had de Franse instructrice dan wat meer bekendheid mee.