Citaat:
Maar moet je dan een proef laag punten omdat een paard wat te diep komt wat met een gebrek aan draagkracht te maken kan hebben.
.... de militairen van wie ik les had zouden nu zeggen: 'klopt, paarden van burgers komen vaak kracht tekort.
En dit zijn de regels, het is dus draagkracht trainen wat de klok slaat'.
Of dit ideaal is, is een vraag - maar zolang wij bovenop zitten vind ik het trainen van die draagkracht wel belangrijk.
Citaat:
(... een paard dat draagkracht tekort komt, maar, J) Maar wel goed over de rug loopt en door het lijf swingt?
Vraagje : over de rug lopen gaat volgens mij over de paardse variant van goed tillen.
(Een mens hoort te tillen door 'in de verlichte zit te gaan staan', rug recht houden, ding beet pakken, navel naar binnen, 'bipsen knijpen' voeten naar beneden.)
Naar mijn idee is het dus geen doel op zich
(vraag

maar aan Lichtheid)
maar een uiterst functioneel deel van de opleiding van een rijpaard.
Dus tja, hoe centraal wil je het hebben?
Citaat:
Imo is dat belangrijker in de M1.
... wellicht zou je vooral naar de leeftijd moeten kijken.
Dat het bij een 3 of 4 jarige door de vingers wordt gezien als het incidenteel gebeurt, maar dat een rijpaard van 5 de kracht moet hebben.
Of gewoon zeggen : in de B kunnen we het door de vingers zien, al hoort het niet en mogen er 3en vallen als de ruiter er om vraagt, maar in de L en hoger hoort een dier die kracht te hebben.
Citaat:
Of zou je hoge punten moeten geven aan een paard die perfect op de loodlijn loopt in een geforceerde strak getrokken houding die daarnaast strak is in het hele lijf?
Welnee.
Citaat:
Ik zie liever lossigheid en vind de loodlijn geen heilige graal, wel zie ik graag dat het neusje er ten alle tijden uit is. (dus naar voren wijst en niet naar de borst) Een paard wat ergens vasthoudt in het lijf loopt te compenseren of wordt geforceerd.