Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:52

Darko....

AAaAAAhh wat word ik toch blij van jouw filmpje!

Wat je instructrice ook zegt: Langzaam lichtrijden, en drijf hem er maar iets op naar impuls toe.
Daardoor houd je hem in zijn snelheid tegen en MOET hij ruimer gaan lopen!!

Ik word er zoooo blij van!!!
Ik zie ze maar weinig, die een bonk spieren van 1200 kg, van 1.80 meter, zo correct onder zijn billen heeft lopen!
*\o/* verdient van mij *\o/*

Enige wat ik zeg: Keep up the good work!
En blijven posten!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:53

Met wat in het filmpje gevraagd wordt heeft hij heel veel moeite. Hij is wat overbouwd. Hij loopt heel makkelijk voorwaarts neerwaarts. Ik ben nu in het proces om hem meer opwaarts te vragen. Dat is, zoals gezegd, enorm zwaar voor hem.

Hij is nu 13 jaar oud, deze zomer verjaard.

Ik sta inderdaad in het zuiden. Stal bergmans in doenrade.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:54

Een vraag die mij misschien iets te laat te binnen schoot, anders had ik het in het vorige bericht al gesteld: wat was of waren de reden[-en] om zo'n paard te kopen?
Ik stel de vraag uit pure interesse [of ongebreidelde nieuwsgierigheid], zonder enige negatieve intentie.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:57

DarkoFoitzik schreef:
Met wat in het filmpje gevraagd wordt heeft hij heel veel moeite. Hij is wat overbouwd. Hij loopt heel makkelijk voorwaarts neerwaarts. Ik ben nu in het proces om hem meer opwaarts te vragen. Dat is, zoals gezegd, enorm zwaar voor hem.

Ik denk ook dat je helemaal niet slecht bezig bent zo. Hoe lang werk je nu aan dat opwaarts vragen? Gewoon om even een indruk te hebben van hoe snel hij vooruit gaat.

Ben je vertrokken vanuit hetzelfde idee als Art2Ride, eerst alles in vw nw en dan naar boven vragen? Of is die manier op een gegeven moment het beste gebleken bij hem? Is gewoon nieuwsgierigheid hoor.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:06

DarkoFoitzik schreef:

Nu de basis is in orde, maar dat weet u zelf ook wel. Het is inderdaad tijd om te werken aan het zich meer zelf dragen. Maar geloof mij; héél veel paarden hebben daar moeite mee.
Nou dan staan we niet ver uit de buurt. Alles is relatief gezien de afstanden die ik nogal eens heb gereisd. Ik woon in Smeermaas, België naast Maastricht en BozeMeneer staat in Grondsveld.
Maar in de stal Bergmans ben ik wel nog nooit geweest. Het ziet eruit als een mooi complex.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:13

DarkoFoitzik schreef:

Zelden reageer ik inhoudelijk. Maar inderdaad, ik heb zelf ook een koudbloedje (merens). Ook ietwat overbouwd, wel veel kleiner. Ook 13 jaar. Ook ik moest eerst heeeel rustig zelfs onder het tempo rijden (die van mij was te loperig, gat omhoog vanwege overbouwd zijn, kop omlaag en rennen maar), vandaar uit de basis in orde krijgen en van daaruit heeeel rustig gaan werken aan het meer gaan dragen. Waar een talentvol gefokt dressuur paard dit veel gemakkelijker kan, hebben ons soort paardje vooral heel erg veel tijd nodig want je bent bezig met een "totale verbouwing". Heel fijn om te lezen :

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben nu in het proces om hem meer opwaarts te vragen. Dat is, zoals gezegd, enorm zwaar voor hem.

Jij voelt wat je onder je kont hebt, je houdt daar rekening mee en hebt geduld! Super.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:13

maralyn schreef:
Darko....

Wat je instructrice ook zegt: Langzaam lichtrijden, en drijf hem er maar iets op naar impuls toe.

Ik zie ze maar weinig, die een bonk spieren van 1200 kg, van 1.80 meter, zo correct onder zijn billen heeft lopen!

En blijven posten!

Bedankt voor het compliment. Ik rijdt nu een paar maanden bij haar. Ze heeft me al veel bijgebracht.

Voor de vraag waarom dit type. Ik vind het mooier om te zien. Daarnaast probeer ik het stigma te door breken.

Ik ben ongeveer 1 jaar geleden begonnen met hem vanuit een klassiek oogpunt te rijden. Vooral omdat de moderne manier niet werkte. Hoe harder ik trok hoe harder hij duwde. Hij loopt nu mooi vwnw in alle gangen. Dat heeft me een jaar gekost. Nu ben ik misschien een maand/2 bezig met meer oprichting vragen. Dit voelt tegenstrijdig omdat ik dan weer meer in zijn mond moet zitten.

Het grote geluk met hem is dat ik me echt heb moeten verdiepen in het wezen paard. Hij laat zich niet rijden zoals tegenwoordig normaal is. Het rek en trek/plukwerk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:19

DarkoFoitzik schreef:
maralyn schreef:
Darko....

En blijven posten!

Bedankt voor het compliment. Ik rijdt nu een paar maanden bij haar. Ze heeft me al veel bijgebracht.

Voor de vraag waarom dit type. Ik vind het mooier om te zien. Daarnaast probeer ik het stigma te door breken.

----->Ik ben ongeveer 1 jaar geleden begonnen met hem vanuit een klassiek oogpunt te rijden. Vooral omdat de moderne manier niet werkte. Hoe harder ik trok hoe harder hij duwde. Hij loopt nu mooi vwnw in alle gangen. Dat heeft me een jaar gekost. Nu ben ik misschien een maand/2 bezig met meer oprichting vragen. Dit voelt tegenstrijdig omdat ik dan weer meer in zijn mond moet zitten.<-----

Het grote geluk met hem is dat ik me echt heb moeten verdiepen in het wezen paard. Hij laat zich niet rijden zoals tegenwoordig normaal is. Het rek en trek/plukwerk

Dat tussen die pijltjes, dat maakt mijn dag niet alleen goed, nee mijn hele week!
Ik hoop, dat jij (als ik jij mag zeggen) een voorbeeld zal zijn ook voor de warmbloedruiters. Dat het getrek en gepluk niet werkt!

Maar echt in zijn mond zitten doe je eigenlijk niet.
En waarom niet? Je houd enkel contact, alleen ga jij lichtrijden op de tempo wat jij van hem verlangt, tijdens het opvragen van impuls (ala drang naar voren, waardoor verruiming plaats vind vanuit de bolling van zijn rug, het aantrekken van zijn buikspieren en het onderbrengen van het achterbeen).
Misschien voelt het nu zo, omdat hij die kracht moet opbouwen.
Maar zolang hij ook je hand volgt naar beneden, is dat echt goed hoor!

Hij ontziet jouw hand niet, hij leunt er iets meer tegen aan, want hij gaat liefste relax stofzuigend door de bak. En dat patroon willen we nu langzaam uit, om POWEERRR op te bouwen :D

_/-\o_ ik word er echt blij van :D *\o/*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:18

DarkoFoitzik schreef:

Ik ben ongeveer 1 jaar geleden begonnen met hem vanuit een klassiek oogpunt te rijden. Vooral omdat de moderne manier niet werkte. Hoe harder ik trok hoe harder hij duwde. Hij loopt nu mooi vwnw in alle gangen. Dat heeft me een jaar gekost. Nu ben ik misschien een maand/2 bezig met meer oprichting vragen. Dit voelt tegenstrijdig omdat ik dan weer meer in zijn mond moet zitten.

Ik kan goed begrijpen dat u het mooier vindt. Ikzelf ben heel erg gecharmeerd van convex profiellijn van mijn Lusitano. Ik heb deze dieren altijd mooi gevonden. Zal in het bloed zitten. Mijn grootvader heeft rond 1910 met een paard een [massief] gouden medaille gewonnen met het fokken van een Nederlands Trekpaard.
Of men het een stigma kan noemen? Ik denk van niet. Men kan veel beweren, maar deze paarden zijn daarvoor nooit bedoeld.
Dat neemt niet weg dat ik het heel mooi vind als zo'n type paard voor het rijden wordt gedresseerd. En inderdaad, een dergelijk paard is onmogelijk te dwingen. Als hij in z'n 'denkwerk' "nee" zegt is het toch echt NEE. Maar ik moet bekennen dat mijn armen en benen zo zwak zijn dat ook mijn erg gevoelig paard, geen partij voor mij is. Ik weet niet of uw paard duidelijk anders is in de toediening van hulpen, daar ik hier nooit ervaring mee kon opdoen. Het zou mij wel enorm interesseren. [om te zien, niet om te rijden, m'n bekken zou erop breken]

Dat hij bij zwaar werk kracht zet, is wel begrijpelijk. Daarvoor zijn door de eeuwen gefokt. Als ik deze dieren in de bossen van Lanaken zag werken, dan viel mij op dat ze elke vezel van hun lijf inspande. Zij gooien zich met alles wat ze hebben in het tuig.
Maar zoals u nu bezig bent zal u het zeker kunnen omvormen.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 11-10-16 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:18

Bedankt voor de positieve berichten. Dit geeft mij motivatie. @ babootje, zitles zou zeker nog wat toe kunnen voegen. Hij zit ontzettend moeilijk.

Super leuke feedback maralyn. Hij is het type paard dat graag dramt en zich ergens doorheen duwt. Ookal is hij voor zijn ras gevoelig en lichtt. Bij zwaar werk komt hij soms zwaar in de hand. Een duidelijk teken van kracht gebrek. We trekken hier een jaar voor uit dus hij heeft de tijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:48

DarkoFoitzik schreef:
Bedankt voor de positieve berichten. Dit geeft mij motivatie. @ babootje, zitles zou zeker nog wat toe kunnen voegen. Hij zit ontzettend moeilijk.

Dat kan ik wel zien. Hij gooit je behoorlijk uit het zadel. Daarmee niet bedoeld dat ik vind dat je slecht zit of zo, zeker niet. Jouw zit beinvloedt je teugelvoering niet zo te zien. Maar centerend riding is veel meer dan zitles. Het laat echt zien hoe je met je gewicht en je houding invloed uitoefent op het gaan van het paard.

Mijn dochter kan zich ook nog wel eens vastzetten (ze heeft hypermobiliteit en lichte scoliose). Dat zie je meteen terug in de beweging van ons paard. Het leek dan alsof ze "met de rem erop" reed, terwijl ze toch een onafhankelijke zit en hand heeft. Van de week een hippisch oefentherapeute erbij gehad voor begeleiding van haar houding te paard. Zij heeft een achtergrond in mensendieck en centerend riding.
Alleen al doordat ze haar bovenbeen (dat ze onwillekeurig dan ook knijpt) los laat en wat tips heeft gekregen voor haar rug, zag je al een flink verschil in het open en naar voren (zonder sneller te gaan) bewegen van het paard.

Centered riding moet je ook niet in plaats zien van je huidige instructie, maar kan een mooie toevoeging zijn

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:59

Hier hebben we echt de perfecte leerpony Afbeelding dit is em..springen kan ie als de beste maar dressuur heeft ie broertje dood aan :j
Maar wat wel heel gaaf aan hem is, is dat ie mijn dochter van 10 precies " verteld" wanneer ze het fout doet! Zodra ze hem teveel in de mond zit wordt ie tegendraads..Als ze hem vwn rijdt ( dat begint de kleine meid aardig Door te hebben) zie je de pony met de pas veranderen, zn draf wordt dan zoveel ruimer hij gaat dan echt sjouwen! Gaaf om te zien! Nu nog van vwn naar het stukje iets meer mee " omhoog" nemen..hele uitdaging met een meisje van 10! En zo leuk om te zien dat het echt bij elk paard werkt! Een trekpaard van 1.80 kan het maar een ponytje van 1.36 kan het ook! Zo blij dat dit op mijn pad is gekomen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:07

Mooi is dat pol1, en wat waardevol dat je dochter dat al leert op die leeftijd.
(toen reed ik nog niet eens paard... maar ja dat is natuurlijk de winst van paardenouders)

Ik heb vandaag eens de standfoto's van mijn bijrijdpaard van een jaar geleden naast elkaar gelegd.
(rijd haar nu 2 jaar ongeveer en het is nogal een zoektocht gewees... ze is totaal anders dan mijn ouwe ruin en ze heeft tussendoor nog een veulen gehad)

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:11

Zoo die pony meer dan goed springen! En je dochter ook zo te zien. :D
Leuk om te zien. Brengt ze hem ook uit?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:13

Evelijn, daar heb je prima werk verricht zo te zien. De juiste spieren goed ontwikkeld Mooi hoor!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:18

Evelijn schreef:
Mooi is dat pol1, en wat waardevol dat je dochter dat al leert op die leeftijd.
(toen reed ik nog niet eens paard... maar ja dat is natuurlijk de winst van paardenouders)

Ik heb vandaag eens de standfoto's van mijn bijrijdpaard van een jaar geleden naast elkaar gelegd.
(rijd haar nu 2 jaar ongeveer en het is nogal een zoektocht gewees... ze is totaal anders dan mijn ouwe ruin en ze heeft tussendoor nog een veulen gehad)

[ [url=m/Rov76o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze beelden spreken voor zichzelf, niet alleen ronder, maar ook duidelijk betere buikspieren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:28

Babootje schreef:

We willen hem nu uitbrengen..Ze heeft wat BB gestart maar zal nu voor t echte werk :D een winstpunt in de B moeten gaan halen. Dus a.k zaterdag gaan we maar ons uiterste best doen..zal best een uitdaging worden! ( zeker ook omdat ze hem niet in de krul kan trekken, nu willen we dat ook zeker niet) maar zat jury's die daar toch voor punten. We gaan proberen met t neusje er iets uit en dan hopen dat ie een beetje wil sjouwen en hopen dat de jury dat wat waardeert.
Hart vd pony ligt bij t springen..springt B parcours tussen de paarden..Nooit verwacht van die kleine dikkerd dat ie zo kon springen!
Ben zelf altijd springruiter geweest dus t bloed kruipt waar t niet gaan kan :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

Ja vond het ook wel mooi om te zien (en ook erg prettig... want heb me de afgelopen jaar soms wel een idioot gevoeld). Ik heb in het begin echt zoals in de filmpjes van Art2Ride wordt aangeraden gereden... dus echt als stofzuiger door de bak proberen te gaan, (wel op redelijk tempo) en contact met de mond was een no-go want dan was takt (vooral in de stap) meteen weg... de laatste maanden lijkt het steeds meer op rijden maar we zijn er nog lang niet.
Afbeelding
Dit was begin augustus met een les en zo tuffen we nu rond... nog lang niet B-waardig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:57

@ s_z wij hebben gepbt ;) :D

@ evelijn.... Daar word ik ook erg blij van!!! <3

Everybody! Keep up the good work!!

Onze merrie gaat momenteel ook erg lekker!
We hebben een knopje ontdekt... en niet bij haar... _O- bij mij!!
Hierdoor is het net alsof ze op veertjes loopt en super geconcentreerd bij mij is.

Ik heb te veel kip gegeten vroeger, dan word je er zelf een. (of haas, angsthaas.)
Laatst bijgewerkt door maralyn op 11-10-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:04

Je paard ziet er goed uit in spierontwikkeling; dan doe je het zo verkeerd nog niet. Waarom zou het niet B waardig zijn ? Dan moet ie wel heel ongehoorzaam zijn :D :D
1 Tip: probeer toch rechtop te blijven zitten, ook als je vwnw rijdt. En contactteugel houden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:08

@Maralyn
Iemand die geen angst kent is in de regel te dom om zich te kunnen inleven wat de gevolgen zijn als het misloopt; het resultaat dus van niet nadenken. Men heeft mij altijd aangewreven dat ik zo bang was, waarbij zij dan voor mij het excuus invulde dat ik angst had van wegen mijn botziekte. Kletskoek, dan was ik nooit gaan rijden. Mijn overweging was knoken breken kan niet het doel zijn van paardrijden!!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:13

Evelijn schreef:
Ja vond het ook wel mooi om te zien (en ook erg prettig... want heb me de afgelopen jaar soms wel een idioot gevoeld). Ik heb in het begin echt zoals in de filmpjes van Art2Ride wordt aangeraden gereden... dus echt als stofzuiger door de bak proberen te gaan, (wel op redelijk tempo) en contact met de mond was een no-go want dan was takt (vooral in de stap) meteen weg... de laatste maanden lijkt het steeds meer op rijden maar we zijn er nog lang niet.
[ [url=m/Mm6FeI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was begin augustus met een les en zo tuffen we nu rond... nog lang niet B-waardig.

Waarom zou u zich "idioot " moeten voelen? U hebt op mij nooit de indruk gemaakt iets 'zomaar' te doen. Als u weloverwogen iets nieuws uitprobeert, kan dat volgens mij niet "idioot" aanvoelen, wel vreemd, en misschien hebt u onderweg getwijfeld. Dat kan ik mij uit eigen ervaring voorstellen, maar u zult toch snel gemerkt hebben dat het een positieve uitwerking had, of niet?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:13

Kadankovitch schreef:
@Maralyn
Iemand die geen angst kent is in de regel te dom om zich te kunnen inleven wat de gevolgen zijn als het misloopt; het resultaat dus van niet nadenken. Men heeft mij altijd aangewreven dat ik zo bang was, waarbij zij dan voor mij het excuus invulde dat ik angst had van wegen mijn botziekte. Kletskoek, dan was ik nooit gaan rijden. Mijn overweging was knoken breken kan niet het doel zijn van paardrijden!!

Deze post kan ik niet helemaal volgen.... (blond misschien)

Door haar eerdere rodeo's en ook vanuit het niets ben ik bang geworden voor het voorwaartse.
Echter heb ik nu wat meer lef terug, is mijn merrie braaf, en rijden we super fijn.

Maar ook wij, nemen de tijd, jarenlang als het moet.

Niet alleen ik heb een verleden, maar deze merrie ook, en behoorlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:17

Babootje schreef:

pol1 schreef:
We willen hem nu uitbrengen..Ze heeft wat BB gestart maar zal nu voor t echte werk :D een winstpunt in de B moeten gaan halen. Dus a.k zaterdag gaan we maar ons uiterste best doen..zal best een uitdaging worden! ( zeker ook omdat ze hem niet in de krul kan trekken, nu willen we dat ook zeker niet) maar zat jury's die daar toch voor punten. We gaan proberen met t neusje er iets uit en dan hopen dat ie een beetje wil sjouwen en hopen dat de jury dat wat waardeert.
Hart vd pony ligt bij t springen..springt B parcours tussen de paarden..Nooit verwacht van die kleine dikkerd dat ie zo kon springen!
Ben zelf altijd springruiter geweest dus t bloed kruipt waar t niet gaan kan :D

Mijn dochter wil ook weer gaan springen. Vooralsnog gaat het heel goed met dressuur met ons jonkie en dat is toch ook de basis met springen. En hij is pas 4, dus rustig aan. We hebben al een paar springlesjes (huppeltjes) gereden en hij lijkt het leuk te vinden :D :D . Zit Ferro in en die heeft niet onverdienstelijk gesprongen, dus wie weet. Ik kan iedereen die dressuurt aanbevelen om zo af en toe eens een rondje te springen. Goed voor je vrijheid in het zadel. En eens lekker wat anders te doen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:45

@DarkoFoitzik, wellicht is dit inspiratie voor u. Niet dat u hetzelfde moet doen, maar ik zie deze meneer héél gemakkelijk zitten op een groot en zwaar paard [Boulognais als ik mij goed herinner] dat ook licht aan de hulpen staat.
https://www.youtube.com/watch?v=e4iAUU9Zo7E

Ik vind deze voorstelling erg mooi.
ik heb de indruk dat in Frankrijk meer buiten het gebruikelijk wedstrijdgebeuren, met paarden wordt omgegaan. Iets artistieker.