Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:10

Wat krijgt je een complimenten!! Weer veel geleerd. Bedankt voor het delen.
"We're coming out of the dark ages" Haha daar moest ik om lachen!

Is dit bij jullie ook zo? Kilian gaat langzamer lopen als zijn neus naar de grond gaat. Ik geef dan wel been, maar dan gaat zijn hoofd ook weer wat omhoog. Vindt hij het dan gewoon moeilijk?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:13

Celiien schreef:
Dus meer ruimte geven :j heb alleen het idee dat ik hem al zoveel ruimte geef. Maar hij moet dus meer gaan inzakken. Naast ruimte geven, meer tips om hem daarin te laten zakken? (en zonder dat hij zn snelheid verhoogt?)

Je paard loopt achter de loodlijn en op de voorhand nu. Zijn achterhand kan nu niet ondertreden. Door zijn neus voorwaarts neerwaarts naar beneden te laten zakken zal dit verbeteren.

Bij ons hielp het door de teugels echt bij de gesp te pakken en een klopje op de hals te geven.

Over het versnellen, probeer het eerst eens vanuit een rustige draf, je paard moet zijn evenwicht opnieuw leren vinden. Daarnaast kan ik nog meer redenen bedenken waarom hij zou versnellen maar probeer eerst dit eens :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:15

Horseware schreef:
[ Video ]

:)

*\o/* *\o/*

Hier krijg je toch inspiratie van!

Ik word echt steeds fanatieker met rijden. Ik ben nu 1,5 jaar op deze manier bezig en ik kom steeds blijer van mijn paard af. En het doet mijn paard echt goed. Hij moest van ver komen. Zijn lijf is erg veranderd en hij is van een flematiek paard veranderd in een actief en heel meewerkend paard.

volgens mij wordt mijn man alleen een beetje gek van me omdat ik het toch met iemand moet delen :o

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:20

Milkberry schreef:
Wat krijgt je een complimenten!! Weer veel geleerd. Bedankt voor het delen.
"We're coming out of the dark ages" Haha daar moest ik om lachen!

Is dit bij jullie ook zo? Kilian gaat langzamer lopen als zijn neus naar de grond gaat. Ik geef dan wel been, maar dan gaat zijn hoofd ook weer wat omhoog. Vindt hij het dan gewoon moeilijk?

Kan..maar als ze gaan stretchen voelt het wel alsof ze langzamer gaan lopen. Misschien kan iemand even voor je filmen zodat je zelf kan zien of het er uitziet zoals jij voelt. Ik had zaterdag les en mijn paard heeft nu eindelijk echt door hoe hij moet stretchen (is gereden met slof en gebroken op de derde nekwervel, dus dat had echt even tijd nodig). De afdruk achter wordt dan sterker en dat voelt inderdaad als langzaam omdat ze gaan dragen ipv stuwen. Maar je moet het even leren herkennen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:30

Duidelijk, bedankt voor je uitleg.

Ik zoek al een tijdje iemand om te filmen. Maar rij heel veel buiten. En ben eigenlijk altijd alleen op stal. Dus ik wacht nog steeds op het moment dat ik iemand tref daar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:04

Ik zit je filmpje nu te kijken Horseware en dit is nu al één van mn favoriete WF filmpjes!!! Wat een voorbeeld ben jij, dank je wel voor het delen en de inspiratie!! +:)+

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:39

Wauw, wat een super rit en een super commentaar. En kreeg je nu en passant een baan als trainer aangeboden *\o/* ???

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:48

Haha ja hè :D

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:05

Kruipt onder de meelees stand vandaan .. supper mooi filmpje ..
Het hele topic nu gelezen en besseft dat ik wat ik vroeger altijd deed met mijn paard er door de jaren heen is uitgeslopen , basis dus..
Met inspiratie van dit topic op mijn pony begonnen die door een ander flink verknoeit is begonnen en met 3 dagen al een compleet andere pony..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:03

Ook hier een geïnspireerde meelezer.
Nadat mijn paard zo ongeveer 4 jaar in lalaland heeft gelopen ben ik nu weer bezig met hem op te pakken.
Waar ik tegenaan loop is dat hij zich opkrult en ook in die houding blijft lopen en daardoor ook spanning opbouwt.
Ik rijdt al een tijd zonder neus en sperriem omdat ik al gemerkt had dat hij dat prettiger vond.
Gisteravond bezig geweest om hem "los" te laten en te laten zakken, wat ik zelf erg spannend vind ook omdat hij nogal eens vanuit het niets wil exploderen en voorheen dan zijn hoofd tussen zijn benen deed en ik dan op een 1.80 mtr grote pingpong bal zat.
Na veel gehannes ( moet dus ook veel langere teugels gaan halen) op een gegeven moment toch een paar keer wat voorzichtige passen ontspanning ( yeah!)
Gelijk uitvoerig beloond en rijden beëindigd .
Ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben maar we gaan toch maar door op dit pad!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:10

Monica en Patsab, allebei goed bezig! Wat leuk dat iedereen zo geïnspireerd raakt. Zo te zien beginnen we inderdaad uit de "dark ages van de paardensport" te raken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:32

@Monica en Patsab, mijn paard veranderde ook direct, zowel lichamelijk als mentaal. Vooral van dat mentale dacht ik in eerste instantie dat dat toeval zou zijn. Hij was altijd vluchterig en een heethoofd, sprong regelmatig weg etc. Maar dat is nagenoeg helemaal over nu :)

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:41

Gemotiveerd vooral , gezien ik eigenlijk vroeger zo gereden heb en nu in de praktijk tegen problemen aanloop weer qua basis.
Mijn voorbeelden zijn eigenlijk ook nooit echt de nederlandse ruiters geweest eigenlijk .als ik dus nu goed bekijk naar t filmpje van horseware kijk weet ik in eens weer waarom ... dus dikke duim :)

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:45

En ja mijn pony is niet te rijden door een ander vast te houden of te longeren puur door spanning onzekerheid .
Door dus alleen 2 dagen ongedwongen aan delongeerlijn (zonder hulpteugel) ze direct in geheel is verandert .. dat maakte mij weer super blij.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:47

HW: ik zag het filmpje al op de site van WF. Super!!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:00

HW, je filmpje is echt inspirerend :)

Ik ben een trouwe meelezer en kom weer even binnen vallen met een vraagje.
Vandaag voor het eerst echt serieus vanaf het begin bezig gegaan met stretchen. Ik had het niet verwacht, maar ze pakte het super op! Er zaten echt al hele mooie stukken bij.
Alleen ik merkte dat hoe langer ik bezig was, hoe moeilijker het werd. Ze werd wat onrustiger kwa hoofdhalshouding en wou niet zo ver meer dalen als eerst, waardoor haar rug wat strakker bleef. Komt dit doordat ik dan te lang bezig ben geweest? Dat het voor nu misschien nog te zwaar is? Herkennen jullie dit van toen jullie hier net mee begonnen?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:36

Waar is Simpelman eigenlijk?!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:45

Lees ook nog steeds geboeid mee... dit is wat ik ook als eerste te leren kreeg toen ik les ging nemen nadat mijn paard zijn gangwerk dramatische verslechterde, tot rare "tussenhipsjes"in krabbeldraf aan toe, terwijl dat toch beslist NIET zijn normale gangwerk was. Moest écht leren dat stretchen ok was, en wat daaruit vervolens pas kon voortkomen.
Stretchen, lengte en ruimte geven.... het filmpje en het commentaar van Horseware is super verhelderend, en inspirerend.
Goed bezig Horseware!

Mensen op dit topic zijn welzeker aan het proberen ""Out of The Dark Ages" van gewoontegetrouw navolgen gekomen, en doe hun uiterste beste de paarden correct te rijden.

Ben ik erg blij mee, want ook ik was daarnaar op zoek.

Misschien dat het tij dan eens keert, ipv dat je beschimpt wordt als je als roepende in de woestijn als énige probeert het paard volgens de biomechanisch correcte wijze OHZ te rijden.
En dat dat INDEKRUL getrokken plaatje dan langzamerhand naar de achtergrond verdwijnt, want dát is voor de meesten nog steeds het geboden voorbeeld in de paarden(dressuur)sport.

Ik krijg er in elk geval weer goede hoop van, en ik zie en lees hier merendeels vooruitgang.

Geweldig topic dus, voor hen die willen leren, horen en écht willen zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:46

Misschien is Simpelman op vakantie (hoewel die volgens mij YEAR ROUND in een vakantie-situatie leeft, hahaha).

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:48

Horseware, net je filmpje nogmaals bekeken en nu met commentaar van Will. Wat worden jullie weer overladen met complimenten, hoe gaaf is dat! Had ook niet anders verwacht eigenlijk, vond het zo'n fijn beeld om te zien. Maar altijd fijn om de bevestiging te krijgen dat je goed bezig bent door iemand met zoveel ervaring, erg leuk! +:)+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:17

Yes, het is gelukt, ik heb foto's. Ik ga even zoeken naar hoe ik ze plaatsen moet ;)
Ben zo lekker technisch

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:22

Heel mooi filmpje Horseware!
Zeer inspirerend weer!!

Zal eens kijken of ik binnenkort iemand zover krijg om wat foto's/filmpjes van mijn training te maken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:14

http://youtu.be/NjJFsCz07Pk

Hier een filmpje van een week of 4 terug, hier stond hij net een goede week op zijn nieuwe stal wat hem erg veel stress heeft opgeleverd.
Hier was ik al blij mee daar hij hier voor het eerst in lange tijd weer gewoon rustig loopt, oké wel als een dweil maar geen gebok, gerace en sterren kijken.
Leuk om eventueel de vorderingen bij te kunnen houden.
Let wel, paard heeft 4 jaar lang weinig tot niets gedaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:56

terpentijn schreef:
Misschien is Simpelman op vakantie (hoewel die volgens mij YEAR ROUND in een vakantie-situatie leeft, hahaha).

Nou, alle Nederlanders zijn naar de Provence gekomen van de week, dus ik dacht ik ga eens in nl kijken het moet er nu lekker rustig zijn.

De groeten uit Nederland :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:09

Simpelman, welkom in Nederland !!