[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:53

Samantha, mooie voorbeeldfoto's van jou :) Heb die laatste gebruikt voor mijn stukje ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:13

Fry schreef:
Sam, ben verliefd op jou paardje :o

Dankjewel. Ik ga haar ook steeds leuker vinden :o

Joolien, thnx. :)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:50

Dankjewel voor alle tips allemaal! Ik zou er aan werken!

Xx

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:11

Hallo allemaal,

Vandaag liep ik dit topic tegen het lijf en ik heb het wat doorgelezen en ik moet zeggen, het lijkt me heel erg leerzaam! Dus ik ga ook maar eens een poging wagen.

Nou dit is dus Decorosa ze is nu een jaar in mijn bezit. Toen ik haar kocht was ze 4,5 maar zag eruit als een 3 jarige ze is een PRE merrie met een verleden in Spanje. Sinds ik haar hem is ze een stuk gegroeit ze was erg overbouwt en nu eigenlijks niet meer. Maar met het rijden heeft ze af en toe nog wel sterk de neiging om op de voorhand te vallen. Ook maait ze met haar voorbenen met haar rechter been erger als links. Haar balans is ook nog niet geweldig maar alles gaat nog steeds vooruit! Ik heb haar dus zelf beleerd ben erg bang geweest om grote fouten te maken en ik heb ook zeker dingen fout gedaan maar ik heb nog nooit een seconde spijt gehad om haar te kopen.

de aller aller aller grootste fout die ik heb kunnen maken is beginnen met een slecht passend zadel. Op deze foto vind ik zo'n beetje alles slecht. Het enigste waar ik trots op ben is dat ik met een paard dat nog maar een maand onder het zadel is over de weg naar een wedstrijd kan rijden en dat ze nergens van op kijkt.
Afbeelding

met een passend zadel ging het al stukken beter. Maar nog loopt ze wat op de voorhand. Ze heeft ook een valse knik, ik zit lichtelijk voorover (bekken niet gekanteld) en mijn hander mogen ietsje hoger en meer naar voren.
Afbeelding

van onze situatie nu heb ik eigenlijks geen goede duidelijke foto, deze zijn uit een filmpje geknipt. Maar het rijden gaat nog steeds met een stijgende lijn ze wil echt heel graag voor je werken en doet erg haar best. In het begin loopt ze echt als een soepkip dan is er geen land mee te bezeilen maar na een tijdje begint ze fijn me hand te volgen. Ik moet wel erg opletten dat ik het contact niet verlies anders kruipt ze snel achter de teugel. Ook moet ik erg opletten dat ze niet gaat versnellen. En ik zelf moet gewoon opletten dat ik niet voorover kruip.
AfbeeldingAfbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:43

Weer even een trotse instructrice, mn lesklantje heeft vandaag 3 wpen binnen gesleept in de B dressuur! :D :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:46

Vandaag eindelijk weer les gehad

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:02

Sanniey schreef:
@jes_sam, ja inderdaad dat vergeet ik ook. Als er zo'n ontploffing is geweest ben ik zo gespannen dat ik niet meer rij. Probeer het soms nog wel, maar door mijn eigen spanning reageer ik toch anders. Soms zou ik willen dat er zo'n knopje op je verstand zat. Ff uitzetten en dan weer door, helaas is het niet zo'n feest ;)

Ik herken je verhaal! Ik rij op een verzorghaf die af en toe bakkabouters ziet. Het kan dan heel lang goed gaan, totdat ze er ineens vandoor gaat (waarvan ik vaak de aanleiding snap, maar soms ook niet). En afgelopen december heeft ze een bokaanval gehad en lag ik ernaast, dat doet niet veel goeds met je zelfvertrouwen. Het vertrouwen komt nu wel weer langzaam terug. Koester de goede momenten, maar vooral de momenten waarop ze er vandoor ging maar het uiteindelijk wel goed kwam. Probeer de knop om te schakelen, een uitbarsting niet leidt tot vallen (of hetgeen waar jij bang voor bent). Telkens als het dan goed afloopt, kan je die ervaring weer in je zak steken en maakt dat je uiteindelijk weer zeker van jezelf wordt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:49

Babootje schreef:
Sjolvir schreef:
The way you make me feel.....

Samen dansen met je paard, een pas des deux, maar wie leidt er?
Jij of ik? Ik wil leiden, maar elke keer vertel je me dat ik de verkeerde kant op ga en niet ik maar jij moet leiden, want zo hoort het.
Maar als ik dan de moeite neem om naar je te luistereren en je volg, dan alleen dan, voelen we elkaar feiloos aan, dan lijkt het alsof we zweven in een vast ritme met een bijzondere gratie.
Dan ben je stuurbaar met mijn gedachten en dan leidt ik ineens.
Het zijn maar vluchtige momenten, maar sommige ongrijpbare momenten zijn het waard om nagejaagd te worden.
Morgen gaan we weer dansen! Ik beloof naar je te luisteren, zodat we samen dezelfde kant op gaan.

Moet niet gekker worre! Mijn paard gaat me toch echt niet vertellen welke kant we opmoeten. En ik vind dat hij naar mij moet luisteren. 8)7
:D :D :D :D :D :D
Alle gekheid op een stokje, begrijp best wat je bedoelt hoor Sjolvir. Op de momenten dat mijn pony en ik beide zo helemaal een zijn maakt ook mijn hart een sprongetje. <3

Hij moet ook wel mijn kant op hoor :+ }> alleen verteld hij je haarfijn dat je aan het prutsen bent, daar moet ik naar leren luisteren,
want hij heeft eingenlijk daarin altijd gelijk, dus snert moet weer iets meer op rechts gaan zitten, oeps linker schouder weer omhoog,
ai net te veel ongelijke teugeldruk.
Als ik dat namelijk goed doseer, dan loopt hij zo zalig, ben je dan weer even van het padje, krijg je dat meteen op je bordje.
Vind wel dat hij het tikje overdrijft >;) hij kan ook ondanks mijn gekluns best leuk blijven lopen.
Maar als hij dus gaat haspelen is het meestal omdat ik het fout doe, herstel ik dat loopt hij stuk beter.

Gisteren niet gereden, had wc poets dienst, vandaag eerst Sjol gemend, die BLIJ in het kwadraat was en tikje druk.
(hoe gek ook, die had 2 wkn stil gestaan en het was :brr: ), kantine dienst gedaaid en toen zwartje nog gereden.
Waar ik eerst op ging zitten en dacht, hmmmm die is fris.... (liep ook lekker snuivend naar de vereniging), maar bleek
uiteindelijk heel braaf. Morgen les.
Overigens hebben we nog steeds bijzondere hoeken, maar ze worden al beter.
Als hij niet lekker draaft met veertje komt hij ze fluitend door, alleen draaft hij nu zo veel lekkerder dat hij eigenlijk direct
lekker gaat lopen en dan zijn die bochten wel lastig, op deze nieuwe manier.
Aan het eind als hij echt fijn loopt gaan ze weer iets beter.
Voorlopig taktfouten we dus nog door de baan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:14

DaisyB94 schreef:
Sjolvir schreef:
km of 70....
Dus jij hebt alles, kwijl...
(hier dus polder, polder en polder of dwars door de stad of dorp, voor bos / duin rij ik meestal naar de Loonse en Drunense duinen 65 km.
Ben wel blij met mijn paarden overigens, die kan je dwars door de stad rijden dus verkeer is geen probleem.)

Ik durf niet meer naar buiten! Laatste keer ben ik bijna aangereden en ze zaten zo dicht op m te rijden + is hij af en toe niet helemaal betrouwbaar en als die schrikt wanneer ze zo bumperkleven ben ik echt bang dat het goed mis gaat

Wel balen dat je niet meer buiten kan rijden.... door stel sukkels.

Ken het probleem, ook keer vol in de haag gezeten in de bocht omdat VW busje dacht ons te passeren en er tegenligger aan kwam.
Sjol is vol gepekeld door een stooiwagen.
VW bus vol idiote bouwvakkers die percies naast je met ramen open tegelijk keihard krijst en radio loeihard zet,
heeft me maand gekost voor ie weer normaal over de weg ging.
Geduwd door zeker grondwerkbedrijf uit de buurt, evenzo geplet etc.
Spiegel van auto met Sjol... (snappen ze niet dat je niet door een paard kan rijden?)
Sjol bijna voor de kar afgereden, haalden kar wel in, vergaten dat je NA het paard moet invoegen, niet OP!
Kon haar gelukkig vol naar rechts omtrekken in en de ankers, met kleppen kon ze auto niet eens zien.
Enzovoort.

Maar ik heb ook wel bijzondere paarden, soms!
Afbeelding
[ITP] [ITP] Stapvoets filerijden om te schaatsen, maffe mensen
Niet met elk paard aan te raden ;)

Mloulou schreef:
Sanniey schreef:
@jes_sam, ja inderdaad dat vergeet ik ook. Als er zo'n ontploffing is geweest ben ik zo gespannen dat ik niet meer rij. Probeer het soms nog wel, maar door mijn eigen spanning reageer ik toch anders. Soms zou ik willen dat er zo'n knopje op je verstand zat. Ff uitzetten en dan weer door, helaas is het niet zo'n feest ;)

Ik herken je verhaal! Ik rij op een verzorghaf die af en toe bakkabouters ziet. Het kan dan heel lang goed gaan, totdat ze er ineens vandoor gaat (waarvan ik vaak de aanleiding snap, maar soms ook niet). En afgelopen december heeft ze een bokaanval gehad en lag ik ernaast, dat doet niet veel goeds met je zelfvertrouwen. Het vertrouwen komt nu wel weer langzaam terug. Koester de goede momenten, maar vooral de momenten waarop ze er vandoor ging maar het uiteindelijk wel goed kwam. Probeer de knop om te schakelen, een uitbarsting niet leidt tot vallen (of hetgeen waar jij bang voor bent). Telkens als het dan goed afloopt, kan je die ervaring weer in je zak steken en maakt dat je uiteindelijk weer zeker van jezelf wordt!

Zo werkt het hier dus ook gewoon door te leren correct te reageren en er niet af te vallen, wordt je steeds zekerder van jezelf.
Wij mensen zijn ook maar gewoontedieren.
Geef wel toe dat dat niet altijd eenvoudig is.

Joolien, zelfde lesklant als waar je van de week zo trots op was? Dan is het nog eens extra leuk! Gefeliciteerd.

S_en_Z, leuke foto, commentaar is al door diversen gegeven, wat ik wil benadrukken is dat wat jij ook had, eigenlijk
best gelijke driehoeken, neusj op de loodlijn, maar zegt niet dat het perfect is! Zitten nog zat verbeterpuntjes in,
maar heb je verhaal ook gelezen, snap helemaal dat je hier blij was dat ze je hand opzocht. En super dat ze nu ook
veel krachtiger wordt in haar bewegen, doordat ze haar rug durft te bollen. Ben benieuwd als je zadel er straks is.

Lisaaahtjuuh, dat je paard er uitzag als een ukkie toen je haar kocht is niet zo gek, veel paarden rassen zijn wat later rijp qua bouw en zien er dan echt nog uit als guppies.
Jammer dat je geen recente rijfoto hebt die beoordeelbaar is, die uit het filmpje zijn wel heel klein.
Wat een mulle rijbak overigens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:04

Haha Sjol, het was ook niet perfect inderdaad.. Een beetje een instinker als je niet "verder" kijkt!

Ben heel kritisch op mezelf. Vond het n mooi voorbeeld van te voorwaarts/te weinig activiteit en te lang in t lijf.

Maar je verkijkt je makkelijk op de "spanningspunten" als je alleen naar driehoeken en neus voor ll kijkt. Vandaar ook mijn eigen plaatje met rondjes en tekst :j

Plaatste hem omdat ik dacht dat hij best leerzaam kon zijn :)

Ik ben ook heeeel benieuwd. Al n tijd geen film of foto's gemaakt dus ik hoop dat ik een slachtoffer vind als ik straks m'n eigen zadel heb <3 heb iig wel het gevoel dat ze steeds beter gaat lopen (heb wel spiegels in de baan maar probeer zo min mogelijk te kijken) met t leenzadel. Veeeel minder strak en loperig en steeds "soepeler" in de rug. Je voelt m echt omhoog komen en als ik haar helemaal los heb in galop en ik ga naar draf zie ik alles "drillen". Iets wat mijn vorige paard standaard had en ik van haar totaal niet kende.

Ik heb hoop <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:15

Iets wat je vorige paard standaard had en je van Zylanda niet kende.
Wel fijn dat zij nu ook gaat veranderen, wel waar je op hoopte toch?
Geen film of foto crew ter beschikking, ken het probleem.

Ik ontdek in Toobs van alles wat Sjol niet had en heeft en met wat ik ontdek met Toobs, kan ik met Sjol
ook weer vooruitgang boeken en andersom.
Hoewel Sjol nooit zo zal gaan bewegen als Toobs, hij praat veel "groter" je kan alle verschillen veel makkelijker voelen.
Leuke ontdekingstocht zeg maar.....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:30

Ik kom wel een x sam.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:50

Jeetje even tussendoor hoor.
Donderdag manege wezen kijken. Ergerde mij dood.
Vandaag M1 wedstrijd. Dat sommige M1 mogen starten bah! Kin op de borst getrokken, zagen, niet recht, niet nageeflijk. Omg die hebben 10 wp en gaan door! Ergernis lvl 100000

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:53

xDaantjxx we proberen een BLIJ! (copyright by bertie) te zijn. }:0
Verbeter de wereld begin bij jezelf.. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:55

xDaantjxx schreef:
Jeetje even tussendoor hoor.
Donderdag manege wezen kijken. Ergerde mij dood.
Vandaag M1 wedstrijd. Dat sommige M1 mogen starten bah! Kin op de borst getrokken, zagen, niet recht, niet nageeflijk. Omg die hebben 10 wp en gaan door! Ergernis lvl 100000

Blijven ademhalen!!! Is de enigste tip die ik je kan geven en zelf streven naar anders.

Maar moet zeggen dankzij dat soort rijerij had ik ooit het idee dat ik ook wel Z kon worden,
onder het motto, als zij het kunnen, nou dan kan ik het ook.
Hadden ze allemaal perfect gereden, had ik nooit het idee gehad er ook te kunnen komen,
dus ben ze eigenlijk wel heel dankbaar (indirect dan 8-) )

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:03

Ja ik ben zeer hard bezig. Heb een blok beton momenteel onder mijn kont.
Niet zo fijn. En ik wee dat ze goed kan lopen :). Ze is nu van mij, maar heb der al eens eerder gereden. Heb les en die kent haar ook al dus dat komt goed :)

Ik ga nog lange niet de wedstrijden in. Zal vragen of er dinsdag wat foto's gemaakt kunnen worden en dan zo'n overzicht op den duur maken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:06

xDaantjxx schreef:
Ja ik ben zeer hard bezig. Heb een blok beton momenteel onder mijn kont.
Niet zo fijn. En ik wee dat ze goed kan lopen :). Ze is nu van mij, maar heb der al eens eerder gereden. Heb les en die kent haar ook al dus dat komt goed :)

Ik ga nog lange niet de wedstrijden in. Zal vragen of er dinsdag wat foto's gemaakt kunnen worden en dan zo'n overzicht op den duur maken

Je weet dat ze goed kan lopen zeg je en je weet hoe het voelt?
Nou dan rest je niets anders dan dat gevoel op een blije manier achterna te jagen.
Benieuwd naar je foto's .

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:18

Komt goed :). Het gaat nu echt alleen bagger, vanwege poos stil gestaan vanwege stoppen vorige leaser.
Heb haar nu zelf een weekje :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:20

Als je de juf hebt die dit paard eerder had.. Zou ik een ander zoeken... Als ze als een blok beton voelt..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 03:32

Sjolvir schreef:
Iets wat je vorige paard standaard had en je van Zylanda niet kende.
Wel fijn dat zij nu ook gaat veranderen, wel waar je op hoopte toch?
Geen film of foto crew ter beschikking, ken het probleem.

Ik ontdek in Toobs van alles wat Sjol niet had en heeft en met wat ik ontdek met Toobs, kan ik met Sjol
ook weer vooruitgang boeken en andersom.
Hoewel Sjol nooit zo zal gaan bewegen als Toobs, hij praat veel "groter" je kan alle verschillen veel makkelijker voelen.
Leuke ontdekingstocht zeg maar.....

Zeker waar ik op hoopte.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 04:08

Snackie schreef:
Als je de juf hebt die dit paard eerder had.. Zou ik een ander zoeken... Als ze als een blok beton voelt..

Nee dit paard heeft ong 5 maand geen les meer gereden en ong vanaf dec maar 1x per week gereden. Nee dan lukt dat niet.
Paard moet je een klik mee hebben en door kunnen zetten bij haar en consequent blijven. Daar is de vorige ook heeel lang mee bezig geweest, maar die was niet consequent genoeg (zei ze zelf). Dus toen stil gestaan en nu pak ik haar weer op.
Ze is koppig en eigenwijs + zeer sterk. Na een uur gereden te hebben heb ik haar wel lekker voor mijn gevoel en zijn we verder gekomen

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:31

Babootje schreef:
@S-en-Z: dacht eerst dat ik je paard mocht komen proberen, maar ik begrijp dat we je foto moeten beoordelen. :+

Wat grappig, dat was ook het eerste dat ik dacht te lezen :P

Samantha: de twee foto's die je later plaatst om te laten zien dat je paard wel wil ondertreden met het achterbeen, proef ik nog steeds wat Daisy zegt. Paard blijft daar wat stekerig (weinig buiging in de gewrichten) op het moment dat ze achterbeen er meer onder zet. Ik vind haar bekken nog niet lekker kantelen.

De meeste foto's die we hier bekijken zijn van de draf, vaak net voor of net na het zweefmoment. Het lijkt mij wel leuk om ook eens naar de momenten te kijken daar tussenin. Dus als we naar het plaatje hieronder kijken net vóór 1, net ná 2/net vóór 3, net ná 4.
Afbeelding
(Heb even het eerste plaatje genomen wat ik via google kon vinden) Dit moment dus.
Afbeelding

Volgens mij kan je in dat moment de fouten juist EXTRA GOED zien.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:50

Bedoel je niet juist dit momenten?

Als ik naar je voorbeeldplaatje kijk zie ik dit moment op 1 en 3, die foto die jij laat zien zijn de benen alweer verder naar achteren gebogen zegma. Hier zie je moment 3.

Afbeelding

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:05

Marinke heeft gelijk.
Op de plaatjes staat het moment net voor het neerzetten van het achterbeen dat naar voren wordt gebracht net als op de door haar geplaatste foto's.

iDj, de foto die jij plaatste is meer het moment dat het paard dat achterbeen alweer heeft neergezet en zijn volgende been nog naar voren moet brengen voor hij hem weer op de grond plaatst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:19

Uit filmpje geknipt, voor het gemak (kreeg alleen niet dezelfde pas en hetzelfde benenpaar geknipt, zo snel kan ik
niet op het knopje drukken blijkbaar), let aub niet op de rest, was hier aan het lichtrijden en prutsen,
gaat me even om de benen.

Het moment net voor het neerzetten van het naar voren geplaatste achter en voorbeen.
Afbeelding

Net na het neerzetten, waarbij dit net het zweerfmoment is en vervolgens het andere diagonale benen paar naar voren geplaatst gaat worden.
Afbeelding

Tussenmoment is lastig vast te leggen op het "goede" moment en ook nog eens rottiger te beoordelen.