Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:40

nombrado schreef:
Twist1991 schreef:
Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.

Ik denk dat je hier best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
Het doel, waarvoor dressuur bestemd is, is eigenlijk zoek.
En niet meer voor de paarden, maar voor het "winnen"
Zelf heb ik er vroeguh aan meegedaan. Maar vond eigenlijk altijd dat er iets niet klopte
Je won, maar je had niet het gevoel fijn en ontspannen te hebben gereden. Eerder krampachtig en strak.
dat klopte niet voor mijn gevoel.

Je kan ook winnen zonder dat krampachtige en strakke gevoel.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:49

nombrado schreef:
Twist1991 schreef:
Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.

Ik denk dat je hier best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
Het doel, waarvoor dressuur bestemd is, is eigenlijk zoek.
En niet meer voor de paarden, maar voor het "winnen"
Zelf heb ik er vroeguh aan meegedaan. Maar vond eigenlijk altijd dat er iets niet klopte
Je won, maar je had niet het gevoel fijn en ontspannen te hebben gereden. Eerder krampachtig en strak.
dat klopte niet voor mijn gevoel.

Je kan ook winnen zonder dat krampachtige en strakke gevoel.[/quote]

Dat denk ik ook zeker hoor! Ik zeg ook niet dat iedereen die wedstrijden rijdt zijn of haar paard (bewust) kapot rijdt om maar te winnen. Maar ik denk wel dat er een andere mindset is en dat daarbij niet dressuur wordt gereden om het paard gezonder te maken maar om een wedstrijd te winnen. Ik probeer niet een waardeoordeel te geven maar ik geef wel aan dat je daardoor klassiek en modern niet met elkaar kan vergelijken omdat ze een ander doel hebben. Een wedstrijd ruiter, professioneel of amateur, zal altijd als doel hebben om de wedstrijd te winnen. En zal dus niet jaren de tijd nemen om een moeilijke oefening te leren omdat ze anders niet verder kunnen in de sport. Zolang mensen in de sport deze mindset hebben (en dus ook topruiters) zullen zij niet op de klassieke manier gaan rijden, denk ik.
Ik had een filmpje gekeken van die Klaus Balkenhof (spelling!?) waarin hij zei dat hij het onzin vindt dat een topruiter zijn eigen paarden niet in rijdt en los rijdt, en er niet een keer mee naar buiten gaat. Omdat die bijdraagt aan de band die je hebt met een paard. Maar dit lijkt niet meer het doel te zijn naar mijn idee...

The_Stig

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:55

Een topruiter zal een wedstrijd willen winnen inderdaad. Maar veel topruiters zijn ook qua inkomsten afhankelijk van het verkopen van paarden. Zij hebben er dus ook belang bij dat het paard gezond blijft. Het probleem ligt niet direct bij het moderne rijden mijn inziens, maar meer bij het gebrek aan kennis en inzicht van ruiters en slechte instructie/jury.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:03

The_Stig schreef:
Een topruiter zal een wedstrijd willen winnen inderdaad. Maar veel topruiters zijn ook qua inkomsten afhankelijk van het verkopen van paarden. Zij hebben er dus ook belang bij dat het paard gezond blijft. Het probleem ligt niet direct bij het moderne rijden mijn inziens, maar meer bij het gebrek aan kennis en inzicht van ruiters en slechte instructie/jury.

Ja maar dat zegt iedere moderne ruiter in dit topic elke keer! Het ligt niet aan het moderne rijden maar aan zus en zo. Ik vind het een beetje een slecht excuus hoor... En ik denk eerlijk gezegd dat het grootste belang voor topruiters niet bij de gezondheid van het paard ligt. Natuurlijk wel tot op een zekere hoogte, omdat je een ziek paard niet kan gebruiken of verkopen, maar ik denk dat als ze echt zouden focussen op de lange termijn gezondheid van het gestel van een paard ze wel langer over een aantal trainingsmethoden na zullen denken. Een paard zou sterker moeten worden van dressuur, niet zwakker. En als ik de verhalen hoorde over Salinero bij de laatste olympische spelen, hoe veel hij gekraakt moest worden en hoeveel problemen er waren met zijn gestel, dan lijkt mij dat de manier waarop anky hem heeft getraind alle jaren hem niet bepaald sterker heeft gemaakt. En daarvan zijn er nog veel meer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:21

Wat? Salinero, die als enige paard ooit drie Olympische Spelen heeft meegedaan op het allerhoogste niveau bij de besten, zou zwakker zijn geworden door zijn training?
Dat voorspelt dan niet veel goeds voor al die paarden getraind door die oude klassieke meesters, die maar één OS meegingen. Als je die vergelijking dan toch wilt maken, hoe komt het dan dat die paarden na één OS, hooguit twee, met pensioen gingen?

En ik denk dat Charlotte Dujardin nu weer het grote voorbeeld heeft gegeven hoe je zelfs Olympisch goud kan winnen zonder strak te zijn, dus mensen die zeggen dat zij dat niet konden, moeten dus duidelijk nog beseffen dat dat bij hen ligt, en niet voor anderen spreken. Ook niet over de motivatie om wedstrijd te rijden, want daarin is ook iedereen anders.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:58

horseyfries schreef:
Wat? Salinero, die als enige paard ooit drie Olympische Spelen heeft meegedaan op het allerhoogste niveau bij de besten, zou zwakker zijn geworden door zijn training?
Dat voorspelt dan niet veel goeds voor al die paarden getraind door die oude klassieke meesters, die maar één OS meegingen. Als je die vergelijking dan toch wilt maken, hoe komt het dan dat die paarden na één OS, hooguit twee, met pensioen gingen?

En ik denk dat Charlotte Dujardin nu weer het grote voorbeeld heeft gegeven hoe je zelfs Olympisch goud kan winnen zonder strak te zijn, dus mensen die zeggen dat zij dat niet konden, moeten dus duidelijk nog beseffen dat dat bij hen ligt, en niet voor anderen spreken. Ook niet over de motivatie om wedstrijd te rijden, want daarin is ook iedereen anders.

Ten eerste, dat de klassieke meester maar 1 keer met een paard naar de OS gingen en daarna met pensioen wil niks zeggen over de conditie van het paard. Misschien is het wel zo dat een paard na een keer OS een pensioen verdiend? En is een paard 3 keer laten meedoen met de OS wel niet zo aardig? Zo zou je het ook kunnen bekijken. Dat Salinero drie keer heeft meegedaan aan de OS wil niet zeggen dat hij dan ook de gezondste is..

Ten tweede, zeg ik niet dat alle sportruiters strak rijden en hun paarden verpesten. Dat heb jij mij nergens horen zeggen. Jij voelt je volgens mij nogal persoonlijk aangevallen door wat ik zeg.

Daarbij denk ik wel echt dat het iets zegt over de gezondheid van een paard als hij voor een wedstrijd intensief door een osteopaat moet worden doorgelicht omdat hij anders niet zijn oefeningen kan doen. Of is dit nou zo'n rare gedachte!? Of vinden wedstrijdruiters dat doorgaans normaal?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:01

Ken jij wedstrijdruiters die hun paard NIET medisch laten begeleiden dan?

Mijn opmerking over strak gaat duidelijk over de post van Nombrado, niet over jou, dus misschien moet jij alles niet zo persoonlijk opnemen en eraan blijven denken dat er ook nog andere mensen in dit topic posten? ;)

Een paard wat drie keer OS meedoet, daarvan twee keer wint en de derde keer nog tot de top behoort, door alle veterinaire keuringen én dopingcontroles komt laat in mijn opinie veel meer zien dat hij medisch nog prima in orde is dan de paarden die thuis worden gehouden. Daar zou ik juist mijn vraagtekens bij hebben maar sommige mensen kunnen alles zo verdraaien dat het toch nog positief lijkt. Vakantie vanaf je veertiende, door de toptraining? Jaja, zo lust ik er nog wel een paar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:05

Twist1991 schreef:
Daarbij denk ik wel echt dat het iets zegt over de gezondheid van een paard als hij voor een wedstrijd intensief door een osteopaat moet worden doorgelicht omdat hij anders niet zijn oefeningen kan doen. Of is dit nou zo'n rare gedachte!? Of vinden wedstrijdruiters dat doorgaans normaal?

Wat is dit voor een bewering? De helft van de paarden hier op Bokt, die nooit op wedstrijd gaan, worden al behandeld door een osteopaat of een ander soort behandelaar.
Hoe kom je erbij dat hij anders zijn oefeningen niet kan doen? Heb je dat persoonlijk van Anky gehoord?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:05

horseyfries schreef:

Mijn opmerking over strak gaat duidelijk over de post van Nombrado, niet over jou, dus misschien moet jij alles niet zo persoonlijk opnemen en eraan blijven denken dat er ook nog andere mensen in dit topic posten? ;)

Nou rustig aan hoor, ik probeer een discussie te voeren. Kan toch zijn dat ik denk dat je het tegen mij hebt? Je hebt er toch niet bij gezet dat je het aan Nombrado richtte?

Ik heb eigenlijk geen zin meer om met jou een gesprek te voeren maargoed.

Ik zeg niet dat er iets mis is met een paard medisch laten begeleiden. Maar dat is iets anders dan dat je een paard van top tot teen moet masseren en kraken voordat hij een wedstrijd kan lopen. Dan doe je naar mijn mening iets fout! Want dressuur hoort het paard soepel en sterk te maken, en dat is niet het geval als hij eerst helemaal gekraakt moet worden voordat hij zijn oefeningen kan lopen. Of het paard is gewoon stijf van ouderdom, maar dan vind ik het al helemaal oneerlijk als je hem nog zulke zware oefeningen laat doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:08

Dus volgens jou is er niemand die klassiek goed rijdt die zijn paard hoeft te laten behandelen? Wedstrijdruiter of niet?

Ik was volgens mij duidelijk over wie ik het had door te zeggen "mensen die....". Als jij daar niet bij hoort vind ik het vreemd dat jij je aangesproken voelde.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 13-12-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:08

oke... vaag topic hiero... iedereen word afgekraakt.
*geen rel reactie , lees al tijdje mee*

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:10

setteke schreef:
Twist1991 schreef:

Wat is dit voor een bewering? De helft van de paarden hier op Bokt, die nooit op wedstrijd gaan, worden al behandeld door een osteopaat of een ander soort behandelaar.
Hoe kom je erbij dat hij anders zijn oefeningen niet kan doen? Heb je dat persoonlijk van Anky gehoord?

Dat is niet met elkaar te vergelijken! Het gemiddelde paard hier op Bokt loopt niet op zo'n hoog niveau dressuur. Als jij je paard echt op een correcte dressuurmatige manier opleid dan hoort hij hier sterker van te worden. Dat is het uiteindelijke doel van dressuur, geloof het of niet. Het is ook het doel om een paard, wat aangeboren wordt met bepaalde zwakke plekken, scheefheden etc. omdat weg te krijgen dmv dressuur.

Ik ga even de bron proberen te zoeken waar ik het had gelezen over anky.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:12

horseyfries schreef:
Dus volgens jou is er niemand die klassiek goed rijdt die zijn paard hoeft te laten behandelen? Wedstrijdruiter of niet?

Dan ben ik benieuwd naar het antwoord op deze vraag, Twist1991 :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:18

Ik zou juist denken dat een paard wat op minder hoog niveau loopt, zeker niet meer klachten zal krijgen dan een paard wat op Olympisch niveau moet presteren. Dus al die klassiek gereden paarden op lager niveau worden dan zeker nooit behandeld?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:19

setteke schreef:
horseyfries schreef:

Dan ben ik benieuwd naar het antwoord op deze vraag, Twist1991 :D

Dit is nou echt zo'n rotvraag, want hier kan ik geen antwoord op geven. Ik kan niet alle mensen die klassiek rijden en hun paarden kennen, dus nee, ik denk niet dat ieder persoon die klassiek rijdt een kerngezond paard heeft.

Want niet iedereen die rijdt volgens de klassieke principes kan goed rijden, en sommige paarden hebben nou eenmaal aangeboren afwijkingen of krijgen blessures door een misstap of iets dergelijks. Ik bedoel ook niet dat goed opgeleide paarden nooit een behandeling nodig zal hebben, dat kan jij zelf ook wel verzinnen.

Maar ik denk wel echt dat als iemand op een goede manier, dus geduldig en bekwaam, op een klassieke manier zijn of haar paard opleid, het paard daar sterker van wordt en dus op latere leeftijd niet van top tot teen gekraakt en gemasseerd moet worden om nog moeilijke oefeningen te kunnen uitvoeren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:20

Waarom zien we die paarden dan niet minstens drie Olympische Spelen lopen? Dan zou ik toch verwachten dat die dieren met plezier tot boven hun twintigste zonder enige medische ondersteuning rondhuppelen?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:21

horseyfries schreef:
Ik zou juist denken dat een paard wat op minder hoog niveau loopt, zeker niet meer klachten zal krijgen dan een paard wat op Olympisch niveau moet presteren. Dus al die klassiek gereden paarden op lager niveau worden dan zeker nooit behandeld?

Dit vind ik echt onzin.

Want een paard wordt scheef geboren, en een paard wat op minder niveau loopt weet niet goed hoe hij zijn ruiter moet dragen op een juiste manier.

Ik denk dat de meeste blessures die paarden hebben hieruit voortkomen: scheefheid en de ruiter verkeerd dragen.

En als jij op een goede manier met dressuur bezig bent is het doel deze problemen te voorkomen. Natuurlijk kan je paard dan nog steeds ziek worden of zich blesseren in de wei bijvoorbeeld.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:22

horseyfries schreef:
Waarom zien we die paarden dan niet minstens drie Olympische Spelen lopen? Dan zou ik toch verwachten dat die dieren met plezier tot boven hun twintigste zonder enige medische ondersteuning rondhuppelen?

Zoals ik eerder al zei, dat een paard drie keer de OS loopt wil niet altijd iets zeggen over de gezondheid.

Ik denk namelijk niet dat Anky Salinero mee had genomen voor een derde keer als ze een ander paard had wat op dat niveau een grotere kans had gemaakt om te winnen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:27

horseyfries schreef:

Vraag 1 , ja! Die mankeren nooit wat, zijn ook klassiek gereden.
2 e opmerking.
Het merendeel van de huidige ruiters vind ik er strak en gedwongen uitzien. Als dat modern rijden is? Dan houd ik me liever bezig met langdurige klassiek en houd het paard langer in conditie op een verantwoorde manier. (voor het dier)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:28

superwoman schreef:
pien_2010: waarom heb je dit paard gekocht? Merkte je dat niet bij aankoop?

Ik denk dat het niet zozeer de naam is van de trainingsmethode, maar de uitvoerder, die het paard kan maken of breken...
Wanneer ik een paard koop (hopelijk, pas in de verre toekomst weer) voel ik of ik er mee verder wil en kan. Wanneer het paard niet fijn is gereden, ben ik ook bang voor slijtage etc en zal ik hem zeker laten staan... Al zou ik ook weer voor een relatief groen paard kunnen gaan. Echter heb ik ook 1 ervaring waarbij ik de gangen op de grond leuk vond, maar ze uiteindelijk niet echt lekker reed voor mij. croste wel zo de wedstrijden door, dus ook andere vonden het er leuk uit zien, maar mijn voorkeur lag daar niet.

Nee, ik heb niets gekocht. Ik rijd dit paard erbij, het is een lief paard en voor mij een heel leerzame ervaring. Mijn twee merens zijn er ook gewoon nog hoor en die gaan zeer goed. Naast dressuur wordt daar fijn recreatief mee gereden. Bekend was dat dit een fout getraind paard betrof dus ik heb hier zelf voor gekozen. Het gaat goed maar het luistert allemaal heel precies. Geen eigen verhalen van maken hoor dames dat hij niet wil werken of zo of niet uit zijn comfort zone wil want dat is gewoon niet zo. Hij gaat goed vooruit maar je moet hem echt goed rijden.
Nombrado dit paard wordt echt niet in oprichting gereden. Foei toch. Dat kan helemaal niet. Jullie gaan er met mijn verhaal vandoor en dat is niet fijn. En Jasmijn ik heb er pas vijf keer op gezet, ben net begonnen. Dus je trekt conclusies die helemaal niet kloppen. Tjonge tjonge.
Dom om dit te posten van mij zeg {:)-: .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-12-12 18:39, in het totaal 4 keer bewerkt

horseyfries

Klopt, Anky nam Salinero mee omdat hij op zijn achttiende nog altijd in topvorm was, en dat heeft ze bewezen ook.
Ik vind het vreemd dat jij zegt dat mijn opmerking onzin is, maar dat je aan de andere kant het wel raar vind dat Anky haar paard medisch laat begeleiden. Waarom reikt jouw begrip wel naar de ene kant, maar niet naar de andere kant? Wat is dat toch met dat willen veroordelen van het één, en het goedpraten tot zelfs adoreren van het ander?

horseyfries

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Vraag 1 , ja! Die mankeren nooit wat, zijn ook klassiek gereden.
2 e opmerking.
Het merendeel van de huidige ruiters vind ik er strak en gedwongen uitzien. Als dat modern rijden is? Dan houd ik me liever bezig met langdurige klassiek en houd het paard langer in conditie op een verantwoorde manier. (voor het dier)

Misschien kun jij me dan vertellen wie dat zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:29

nomnomnom....
niemand reageert op mij

is het zo leuk om alles beter te weten?
en dat je zelf de top bent?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:30

Kabayo schreef:
oke... vaag topic hiero... iedereen word afgekraakt.
*geen rel reactie , lees al tijdje mee*

Kabayo schreef:
nomnomnom....
niemand reageert op mij

is het zo leuk om alles beter te weten?
en dat je zelf de top bent?

Uh.. ik weet niet echt wat ik daarop moet reageren :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:31

Twist1991 schreef:
Want niet iedereen die rijdt volgens de klassieke principes kan goed rijden, en sommige paarden hebben nou eenmaal aangeboren afwijkingen of krijgen blessures door een misstap of iets dergelijks. Ik bedoel ook niet dat goed opgeleide paarden nooit een behandeling nodig zal hebben, dat kan jij zelf ook wel verzinnen.

Maar ik denk wel echt dat als iemand op een goede manier, dus geduldig en bekwaam, op een klassieke manier zijn of haar paard opleid, het paard daar sterker van wordt en dus op latere leeftijd niet van top tot teen gekraakt en gemasseerd moet worden om nog moeilijke oefeningen te kunnen uitvoeren.

precies. Als je recht en in balans beweegt (geld voor mens en dier) dan houd je het paard sterk en gezond.
Als mijn paarden gekraakt zouden moeten worden?, door mijn manier van rijden en ze dus vastgereden zouden zijn?, moet ik toch wat beter gaan nadenken over de trainingmethode toch?

Eerlijk gezegd, denk ik dat dit bij de "moderne" rijderij ook nog wel gaat komen. Er zijn toch al heel wat "bekende" mensen opgestaan en opgekomen voor het welzijn van het dier.