nombrado schreef:Twist1991 schreef:Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.
Ik denk dat je hier best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
Het doel, waarvoor dressuur bestemd is, is eigenlijk zoek.
En niet meer voor de paarden, maar voor het "winnen"
Zelf heb ik er vroeguh aan meegedaan. Maar vond eigenlijk altijd dat er iets niet klopte
Je won, maar je had niet het gevoel fijn en ontspannen te hebben gereden. Eerder krampachtig en strak.
dat klopte niet voor mijn gevoel.
Je kan ook winnen zonder dat krampachtige en strakke gevoel.