Sjolvir schreef:Kruipt onder steen uit, was ergens bij deel 2 kwijt geraakt en vond net deel 3 toen er ergens in ander topic naar werd verwezen.
Hee Sjolvir! Ook weer terug!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Veulen84 schreef:Ze is gewoon fijn te rijden, ze is geen op de rem paard. Op de rem bij haar is leren vliegen, ze trekt je zo het zadel uit. Ze sparkelt meer dan enig paard die ik ken. Mensen zijn enthousiast over haar (vandaar dat mijn 2 rijmaatjes en mijn 2 instructeurs me gek zeuren over starten). Ze heeft het gewoon. Probleem is, ze moet mij compenseren. Ik ben de neuroot met stress, een rotte rug en nog wat dingen. Dus als we het doen moeten we het goed doen. Anders doe ik het nooit meer
bertie schreef:Ja, paardrijden is vormend.![]()
Vormend in de zin van LEREN. Discipline leren, bijvoorbeeld.
Maar VOORAL ook: leren hoe je jezelf kunt aanpassen aan je paard.
Daarvoor moet ego wijken.![]()
Paardgericht rijden, dus.![]()
Jij bent een neuroot? Dan heb je een lange weg te gaan.. Niets mis mee!
In het algemeen vind ik dat mensen hun eigen lastige karaktertrekjes onder controle moeten krijgen, als ze iets met paarden willen.![]()
Ik vind het absurd dat je denkt dat een paard JOU zou moeten compenseren.![]()
Het moet andersom, echt.
Je vraagt iets van een paard dat het NOOIT zal kunnen. JIJ kunt je aanpassen. Ga dáár mee aan de slag!![]()
ik ben hier niet om 'lieve' berichten te plaatsen .. ik ben hier omdat ik wil dat PAARDEN blij zijn.
Veulen84 schreef:Ik had een heel lang verhaal getypt. Maar ik bedacht me. [..]
Kan een paard stress compenseren? Ja, het kan, zolang we ze maar voldoende uitlaat geven en we ze er maar niet constant aan blootstellen.
[..]
Karaktertrekken horen bij mensen en bij paarden. Je kunt je voordoen wie je niet bent, maar je kan ook zijn wie je bent en daar iets mee doen. Mijn lesklanten of gedragsklanten vraag ik niet of te veranderen. Ik vraag ze om hun eigen karakter in te schatten en samen halen we daar het beste uit... En als je het een keer verliest... Dan sta je op en ga je door. En die keer dat je in de fout gaat... Dat overleefd je paard heus wel, als je luistert zal hij je wel vertellen dat het niet klopt.
_iDj_ schreef:mlheddema: het is de bedoeling dat je eerst zelf vertelt wat jij er van vindt..
cindybijl: met de bocht in hangen bedoel ik dat je paard niet rechtop loopt, maar als een motorrijder scheef door de bocht gaat (dus niet loodrecht ten opzichte van de grond (_ is de grond en | het paard van voor of achter gezien: _|_) maar scheef (voor een bocht naar rechts van achter het paard gezien, is dat schematisch dit: _/_ ). Daarvoor hoeft hij inderdaad niet in je handen te hangen.
Belangrijkste tip die ik kan meegeven, net zoals Bertie zegt, is dat je probeert om je paard de ruimte te geven langer in de hals te worden.
mlheddema schreef:Sorry!
Wat ik zelf zie is dat ik naar beneden kijk ipv van naar voren.
Persoonlijk vind ik dat mijn boven lichaam er best gespannen uit ziet en dus ook m'n schouders.
Inderdaad, United is niet erg voorwaarts, maar ik vind dit sowieso erg moeilijk om haar voorwaarts te krijgen, aangezien ze slecht reageerd op t been.
Verder vind ik het er zelf wel 'vriendelijk' uitzien. Ik dwing haar niks en ben naar mijn idee zacht in m'n handen.
Nog een vraagje; het viel mij op dat ze linksom ook haar staart naar links draait, rechtsom draagt ze m ook wel, maar gewoon recht en niet naar een bepaalde kant. Hoe kan dit komen?
Voorwaarts is een heeeeeel goed punt! Zal ze door het actiever lopen het ook makkelijker vinden om te lopen zeg maar? Want ze tilt dr beentjes ook niet altijd even goed op.
Bertie schreef:Oorzaak van dat scheef in de bocht hangen is dat de achterhand niet draagt.
Paard loopt dan op de voorhand. Bij de lagere rubrieken is dat natuurlijk nog geen zonde, maar je kunt het wel gebruiken als indicatie voor wat er kan verbeteren.
Dan weet je waar je aan kunt werken.
S_en_Z schreef:waardoor hij het lichaam minder verlaat.
S_en_Z schreef:Mijn paard is linksgebogen en ik ben rechtshandigEven offtopic.. ik heb wel het idee dat rechtshandige ruiters ook sneller een rechtsgebogen paard kiezen bij aankoop.. en linkshandigen een linksgebogen paard..
S_en_Z schreef:Als jij er van overtuigd bent dat jouw paard "vervelend" is en jij niets fout doet.. dan ben je gewoon niet consequent op de juiste momenten of je wil niet inzien dat het ook aan ons kan liggen. Want merrie, ruin of hengst.. je blijft een paard opvoeden.. om uiteindelijk het dier te worden die jij graag hebt. Erop.... maar ook ernaast
mlheddema schreef:Ik sta inderdaad open voor opmerkingen! Dit omdat ik helaas nog geen les met haar heb gehad de afgelopen 2 jaar en ik haar niet wil verpesten. Aankomend jaar wil ik met haar gaan lessen bij ons in de bak, dus ben hard opzoek naar een instructrice die zo vriendelijk denkt als ik.
mlheddema schreef:Ik wil haar namelijk niet nageeflijk hebben omdat het er mooi uitziet, maar omdat ze zich dan (hopelijk) ontspant.
mlheddema schreef:Daarbij is ze ook nog eens slecht aan t been en zijn dit dus dingetjes die net iets buiten mijn kennis kring zijn...
Change3x schreef:Ik heb even getwijfeld voordat ik deze post ging plaatsen.
Change3x schreef:Het ging deze dag niet zo fijn, pony wilde er niet fijn doorheen lopen. Aan het begin en tussendoor er heel diep doorheen gezet [lang en laag]. Meneer had de hele week ook niet veel gedaan, dus zat een beetje vast. Kreeg zijn achterhand er ook niet zo fijn bij, was allemaal een beetje klungelig. Na wat loswerken, veel figuren rijden en etc ging het al ietsjes beter. Iets meer ontspannen maar toch zat er nog wat spanning in. Ach, het kan niet elke dag goed gaan. Vandaag ging het weer superfijn, dus zo zie je maar!
Nou, hier de foto's. wees maar een beetje lief, ik doe mijn best en pony ook! eigen dingen heb ik zelf al aangegeven. (:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Edit ; heb er wat foto's bijgezet!