[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:27

Sjolvir schreef:
Kruipt onder steen uit, was ergens bij deel 2 kwijt geraakt en vond net deel 3 toen er ergens in ander topic naar werd verwezen.

Hee Sjolvir! Ook weer terug! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:43

Veulen84 schreef:
Ze is gewoon fijn te rijden, ze is geen op de rem paard. Op de rem bij haar is leren vliegen, ze trekt je zo het zadel uit. Ze sparkelt meer dan enig paard die ik ken. Mensen zijn enthousiast over haar (vandaar dat mijn 2 rijmaatjes en mijn 2 instructeurs me gek zeuren over starten). Ze heeft het gewoon. Probleem is, ze moet mij compenseren. Ik ben de neuroot met stress, een rotte rug en nog wat dingen. Dus als we het doen moeten we het goed doen. Anders doe ik het nooit meer :o

Ja, paardrijden is vormend. :j
Vormend in de zin van LEREN. Discipline leren, bijvoorbeeld.
Maar VOORAL ook: leren hoe je jezelf kunt aanpassen aan je paard.
Daarvoor moet ego wijken. :D

Paardgericht rijden, dus. <3
Jij bent een neuroot? Dan heb je een lange weg te gaan.. Niets mis mee! :(:)

In het algemeen vind ik dat mensen hun eigen lastige karaktertrekjes onder controle moeten krijgen, als ze iets met paarden willen. :=
Ik vind het absurd dat je denkt dat een paard JOU zou moeten compenseren. -:(-
Het moet andersom, echt.
Je vraagt iets van een paard dat het NOOIT zal kunnen. JIJ kunt je aanpassen. Ga dáár mee aan de slag! ~~}>

ik ben hier niet om 'lieve' berichten te plaatsen .. ik ben hier omdat ik wil dat PAARDEN blij zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:28

bertie schreef:
Ja, paardrijden is vormend. :j
Vormend in de zin van LEREN. Discipline leren, bijvoorbeeld.
Maar VOORAL ook: leren hoe je jezelf kunt aanpassen aan je paard.
Daarvoor moet ego wijken. :D

Paardgericht rijden, dus. <3
Jij bent een neuroot? Dan heb je een lange weg te gaan.. Niets mis mee! :(:)

In het algemeen vind ik dat mensen hun eigen lastige karaktertrekjes onder controle moeten krijgen, als ze iets met paarden willen. :=
Ik vind het absurd dat je denkt dat een paard JOU zou moeten compenseren. -:(-
Het moet andersom, echt.
Je vraagt iets van een paard dat het NOOIT zal kunnen. JIJ kunt je aanpassen. Ga dáár mee aan de slag! ~~}>

ik ben hier niet om 'lieve' berichten te plaatsen .. ik ben hier omdat ik wil dat PAARDEN blij zijn.

Ik had een heel lang verhaal getypt. Maar ik bedacht me. En ik heb besloten er maar even een algemeen verhaal van te maken. Vooral omdat ik denk dat je in dit geval er naast zit. Wie ik ben geworden op het gebied van wedstrijden, heeft alles te maken met mijn verleden (en dan in de paardensport, want in andere delen ben ik helemaal niet zo). Maar ik ben een goed genoeg paardenmens (met ervaringen en kennis) om te weten dat mijn paard geen dag slechter word van mijn stress. Juist omdat ik mijn stappen overdenk en haar voor vol aanzie. Ik luister naar elk van mijn paarden, en die van mijn klanten. Het is mijn taak en werk om ze een stem te geven. En ik ben er goed in. Ik loop niet voorbij aan enig stress signaal van mijn paard of wie dan ook.

Kan een paard stress compenseren? Ja, het kan, zolang we ze maar voldoende uitlaat geven en we ze er maar niet constant aan blootstellen. Paarden trainen, rijden en hanteren is nooit zonder stress. Paarden zullen zelf altijd opwinding of stress ervaren. De eerste keer er op, de eerste keer op buitenrit enz. Stress is niet slecht, chronische stress is slecht. Een ruiter die zegt nooit opwinding, stress of spanning te hebben ervaren op een paard... Die bestaat niet, ik geloof er in dat elke ruiter de eerste keer op een paard is gaan zitten met stress.
Je kunt leren. Handelingen die je vaker uitvoert, leveren minder stress op. Tot het punt dat het saai word, dan word het verveling. Dan ga je zelf weer opzoek naar de volgende grens. En ja daar komt dan weer spanning bij kijken, want lukt het of lukt het niet. En gaat het fout, dan hebben de meeste mensen stress (zeker als het maar belangrijk genoeg is, of de druk maar groot genoeg).

Karaktertrekken horen bij mensen en bij paarden. Je kunt je voordoen wie je niet bent, maar je kan ook zijn wie je bent en daar iets mee doen. Mijn lesklanten of gedragsklanten vraag ik niet of te veranderen. Ik vraag ze om hun eigen karakter in te schatten en samen halen we daar het beste uit... En als je het een keer verliest... Dan sta je op en ga je door. En die keer dat je in de fout gaat... Dat overleefd je paard heus wel, als je luistert zal hij je wel vertellen dat het niet klopt.

Ohja, en ik durf te zeggen dat mijn paard erg blij is. Geen zorgen, die heeft een heerlijk leven. We verstaan elkaar prima en ze heeft op geen enkel vlak last van mijn niet bestaande ego.

kim_hester

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 03:26

nou mn zadel is terug!
ik had van de week al met bontje gereden (zonder zadel dus).
en madam was aardig trapperig naar mn been.
dus vandaag maar zonder sporen en zweep erop.
toch nog fijn kunnen rijden :)
een paar keer was madam het er niet mee eens, blijft een merrie natuurlijk.
vooral op het linkerbeen was ze niet zo gehoorzaam, maarja, 2,5 week zonder zadel, is eigenlijk zon 4 weken achter op training..
Een weekje rustig opbouwen, en dan kunnen we weer rustig beginnen met waar we mee bezig waren :)
Ze liep trouwens wel erg fijn over de rug, een paar keer dr hoofd omhoog, maar dat kwam doordat ze bezig waren in de andere hal, rijdende dingetjes langs de bak enz.
Even een beetje weerstand met mn hand, en ze zakte ook weer!
Na 1x kan ik natuurlijk niks zeggen over t zadel, maar volgens mij heeft meneer t wel goed gedaan :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:23

Kim_Hester, fijn dat je zadel terug is.
Vind het zelf altijd moeilijk direct zadel te beoordelen (zie en voel wel of het echt niet past, maar de finisses).
En voor het paard soms net ziets als schoenen voor ons, in begin denk je zit lekker, wat het is anders
en dan blijkt later dat er iets toch niet zo lekker zit als gedacht.
Hopelijk je zadel nu goed.

Deze zou ik bijna uitvergroot op iemand staldeur willen spijkeren.
[quote="bertie]In het algemeen vind ik dat mensen hun eigen lastige karaktertrekjes onder controle moeten krijgen, als ze iets met paarden willen. :=
[/quote]

Maar ga ook voor een deel mee met Veulen84.
Tot op zekere hoogte athans, iemands karakter is heel moeilijk te veranderen, dat zit in je is een deel van je wezen.
Echter dat neemt niet weg, dat wat voor karakter je ook hebt, je in de omgang me dieren, je deze met respect (in de breedste
zin van het woord) moet behandelen.
Waarbij je ook al zit iets allicht normaliter niet in je karakter, je je allicht anders moet gedragen.
v.b. Ook al ben je normaliter heel snel heel boos, leer tot 10 te tellen.
Dus wat Veulen zet, zijn wie je bent, maar er iets mee doen.

Ene paard zal hier gevoeliger op zijn dan het andere paard.
En ja, dat levert wel regelmatig deuk in ego op, dat je aan moeten passen.

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:33

Ben erg nieuwsgierig wat jullie van deze vinden!
Afbeelding

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:18

mlheddema: het is de bedoeling dat je eerst zelf vertelt wat jij er van vindt..

cindybijl: met de bocht in hangen bedoel ik dat je paard niet rechtop loopt, maar als een motorrijder scheef door de bocht gaat (dus niet loodrecht ten opzichte van de grond (_ is de grond en | het paard van voor of achter gezien: _|_) maar scheef (voor een bocht naar rechts van achter het paard gezien, is dat schematisch dit: _/_ ). Daarvoor hoeft hij inderdaad niet in je handen te hangen.
Belangrijkste tip die ik kan meegeven, net zoals Bertie zegt, is dat je probeert om je paard de ruimte te geven langer in de hals te worden.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:20

Wat vind je er zelf van?

Ik zal proberen te vertellen wat ík zie en denk.

Ik vind het opzich een fijn beeld, erg ontspannen alleen mist er wat actie. Het lijkt ook alsof je paard erg aan de teugels hangt en een beetje naar voren duikt. Hierdoor komt hij ook iets te diep te lopen en is hij niet helemaal 'aan elkaar'. Dus ik zou zeggen: denk en rij meer voorwaarts!

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:46

Sorry!
Wat ik zelf zie is dat ik naar beneden kijk ipv van naar voren.
Persoonlijk vind ik dat mijn boven lichaam er best gespannen uit ziet en dus ook m'n schouders.
Inderdaad, United is niet erg voorwaarts, maar ik vind dit sowieso erg moeilijk om haar voorwaarts te krijgen, aangezien ze slecht reageerd op t been.
Verder vind ik het er zelf wel 'vriendelijk' uitzien. Ik dwing haar niks en ben naar mijn idee zacht in m'n handen.

Nog een vraagje; het viel mij op dat ze linksom ook haar staart naar links draait, rechtsom draagt ze m ook wel, maar gewoon recht en niet naar een bepaalde kant. Hoe kan dit komen?

Voorwaarts is een heeeeeel goed punt! Zal ze door het actiever lopen het ook makkelijker vinden om te lopen zeg maar? Want ze tilt dr beentjes ook niet altijd even goed op.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:32

Veulen84 schreef:
Ik had een heel lang verhaal getypt. Maar ik bedacht me. [..]
Kan een paard stress compenseren? Ja, het kan, zolang we ze maar voldoende uitlaat geven en we ze er maar niet constant aan blootstellen.
[..]
Karaktertrekken horen bij mensen en bij paarden. Je kunt je voordoen wie je niet bent, maar je kan ook zijn wie je bent en daar iets mee doen. Mijn lesklanten of gedragsklanten vraag ik niet of te veranderen. Ik vraag ze om hun eigen karakter in te schatten en samen halen we daar het beste uit... En als je het een keer verliest... Dan sta je op en ga je door. En die keer dat je in de fout gaat... Dat overleefd je paard heus wel, als je luistert zal hij je wel vertellen dat het niet klopt.

Zoals jij het zegt kan een paard stress compenseren.
Ik zou liever zeggen dat paardrijden stress kan compenseren. Of het omgaan met paarden.
Of een 'paard' stress kan compenseren, dat betwijfel ik.
Wél lees ik dat je heel goed naar de interactie paard-ruiter kijkt.
Dat maakt me blij! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:56

[quote="kim_hester]
een paar keer was madam het er niet mee eens, blijft een merrie natuurlijk.
[..]
vooral op het linkerbeen was ze niet zo gehoorzaam, maarja, 2,5 week zonder zadel, is eigenlijk zon 4 weken achter op training..[/quote]

Hoi, ik reageer hier op tweee dingen.
Ten eerste "blijft een merrie natuurlijk"
en ten tweede op het "4 weken achter op training".

Waarom reageer ik hier op? Omdat ik het gevoel heb dat je hier dingen zegt waar je eigenlijk niet zo over nagedacht hebt.
Beide keren komt een paard niet ten goede. Of .. misschien die tweede opmerking.. wie weet?

Die opmerking over 'merrie' zijn. Als je een probleem hebt met merriegedrag, waarom heb je dan een merrie?
En: ik geloof in het algemeen dat er véél te veel wordt opgehangen aan 'merriegedrag' om gebrek aan rijkunst te verbloemen.

Die opmerking over "4 weken achterop training" is eigenlijk nog interessanter. Want het lijkt alsof je de training van je paard in blokken van weken plant. Doe je dat? Echt?
..
..
..
..

Pff!
OF je behoort van de top van de wereld. OF je doet iets zonder naar je paard te luisteren.
Bijzonder..

Nou, waar gaat het me eigenlijk om? :+
Woordgebruik is vaak een signaal hoe mensen denken.
Ik wil ZO graag dat mensen bewust denken.
Omdat bewust denken betekent dat er keuzes gemaakt worden. :(:)

Merrie rijden? - NEE! >> Wat moet JIJ doen om DIT paard zó te rijden dat INDIVIDU zo goed mogelijk tot zijn recht komt? ..
4 Weken achterop? >> Hm .. óf je verwachtingen zijn te hoog gespannen, óf je planning klopt niet, óf je neemt niet de tijd die je paard nodig heeft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:59

_iDj_ schreef:
mlheddema: het is de bedoeling dat je eerst zelf vertelt wat jij er van vindt..

cindybijl: met de bocht in hangen bedoel ik dat je paard niet rechtop loopt, maar als een motorrijder scheef door de bocht gaat (dus niet loodrecht ten opzichte van de grond (_ is de grond en | het paard van voor of achter gezien: _|_) maar scheef (voor een bocht naar rechts van achter het paard gezien, is dat schematisch dit: _/_ ). Daarvoor hoeft hij inderdaad niet in je handen te hangen.
Belangrijkste tip die ik kan meegeven, net zoals Bertie zegt, is dat je probeert om je paard de ruimte te geven langer in de hals te worden.

Oorzaak van dat scheef in de bocht hangen is dat de achterhand niet draagt.
Paard loopt dan op de voorhand. Bij de lagere rubrieken is dat natuurlijk nog geen zonde, maar je kunt het wel gebruiken als indicatie voor wat er kan verbeteren.
Dan weet je waar je aan kunt werken. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:16

mlheddema schreef:
Sorry!
Wat ik zelf zie is dat ik naar beneden kijk ipv van naar voren.
Persoonlijk vind ik dat mijn boven lichaam er best gespannen uit ziet en dus ook m'n schouders.
Inderdaad, United is niet erg voorwaarts, maar ik vind dit sowieso erg moeilijk om haar voorwaarts te krijgen, aangezien ze slecht reageerd op t been.
Verder vind ik het er zelf wel 'vriendelijk' uitzien. Ik dwing haar niks en ben naar mijn idee zacht in m'n handen.

Nog een vraagje; het viel mij op dat ze linksom ook haar staart naar links draait, rechtsom draagt ze m ook wel, maar gewoon recht en niet naar een bepaalde kant. Hoe kan dit komen?

Voorwaarts is een heeeeeel goed punt! Zal ze door het actiever lopen het ook makkelijker vinden om te lopen zeg maar? Want ze tilt dr beentjes ook niet altijd even goed op.

Zeg NOOIT sorry! Je doet je best. Het grappig is, dat IEDEREEN met paarden STINKEND hun best doen. Dan is er geen plaats voor sorry.
Alleen als je beter zou weten, of beter zou kunnen, dan kun je sorry zeggen.
Maar uit de rest van je mail lees ik dat je open staat voor opmerkingen.
Géén 'sorry' meer dus, he? *\o/*

Wat ik bijzonder vind is dat je zelf zegt dat linksom de staart naar links gedragen wordt.
Mijn eerste indruk is dat je paard naar links een valse stelling neemt: ik vroeg me af hoe een foto op dezelfde positie op de rechterhand er uit zou zien. maar je geeft zelf het antwoord eigenlijk al: je paard is hartstikke scheef. :j

Verder vind ik het het gebrek aan impuls echt zorgwekkend. Dat achterbeen dat naar achteren wordt opgenomen in plaats van naar voren. Dat voorbeen dat amper naar voren komt.
Zorgwekkend? Ja, omdat dit paard niet de kans krijgt om RECHT te lopen, vóórwaarts.

Mijn voorstel: méér tempo. En vooral PLEZIER! Niet te moeilijk doen! :j
Eh .. niet doorzitten, hoor!

En niet uit elkaar laten vallen, niet kop omhoog. Dat dan weer wel.

Kom je over een paar dagen terug met nieuwe foto's? Ik kijk er naar uit! <3

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:55

Ik heb ook nog een foto van 3/4 weekjes geleden.
Op deze rijdt ik wel met spoortjes (kleintjes) om uit te proberen, maar hier was t puur plezier en gingen we ook balkjes lopen. Ik wil namelijk sowieso dat ze wat meer d'r beentjes optilt want de sloft zo verschrikkelijk.
Afbeelding

Sorry zal ik niet meer zeggen, Hihi.
Ik sta inderdaad open voor opmerkingen! Dit omdat ik helaas nog geen les met haar heb gehad de afgelopen 2 jaar en ik haar niet wil verpesten. Aankomend jaar wil ik met haar gaan lessen bij ons in de bak, dus ben hard opzoek naar een instructrice die zo vriendelijk denkt als ik.
Ik wil haar namelijk niet nageeflijk hebben omdat het er mooi uitziet, maar omdat ze zich dan (hopelijk) ontspant.

Hier nog een foto van de vorige keer, zelfde moment als de foto die ik eerder geplaatst had.
Afbeelding

Btw, @bertie. Wat geef je een heerlijk advies. Maar hoe krijg ik mijn dame recht? Want veel overgangen rijden doe ik, voltes en andere figuren en een kleine foto en afslaan naar de middellijn en haar proberen recht te laten lopen naar de overkant...
Daarbij is ze ook nog eens slecht aan t been en zijn dit dus dingetjes die net iets buiten mijn kennis kring zijn...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:19

Vind dat "achterop schema" ook n beetje suf eerlijk gezegd..

Als je een paar weken niet kunt rijden laat je je paard op een andere manier bewegen zoals bijv. longeren..
wanneer je er dan wel weer op kunt zul je zelf weer moeten wennen aan je zadel en je paard.

Jouw paard vergeet in die paar weken echt de oefeningen niet hoor.. hij wordt er echt niet krommer van ofzo.. wij moeten vaak ons balans weer vinden omdat wij in het dagelijks leven verder niet op een bewegend iets zitten. Je paard loopt iedere dag op dezelfde 4 benen.

Merriegedrag... ik heb 20+ merries gereden.. en voor mij zijn ze hetzelfde als ruinen. Je hebt merries die wat slomer zijn als ze hengstig zijn.. (je hebt ook ruinen die van zichzelf dagen wat trager reageren) Je hebt merries die wat gevoeliger zijn.. (je hebt ook ruinen die heel makkelijk geprikkeld raken als jij te grof bent met je hulpen)

Waarom is "niet mee willen werken" een "merrie-eigenschap"?

Zelf heb ik ook een merrie.. een merrie die hengstig wordt, een merrie die met en tussen de ruinen EN hengsten loopt/gereden wordt. Een merrie die niet iedere oefening uit haar hoeven schud zoals ik het misschien zou willen.

Feit is.. dat wanneer zij een "foutje" maakt (niet reageert zoals ik verwacht) , ik mezelf moet controleren op fouten. Zit ik teveel naar binnen, naar buiten.. is mijn hulp te groot of heb ik haar gewoon nog niet genoeg aan mijn been? Als zij haar hoofd omhoog steekt, ben ik dan wel echt zo zacht in mijn hand als ik denk dat ik ben?

Dat is geen merriegedrag omdat ze niet "mee werkt".. nee.. dat is aangeven dat er iets niet gaat omdat het voor haar niet logisch is.

Mijn merrie is gewoon een paard.. een paard die wel eens een dag niet geknuffeld wil worden, die weleens een dag wil kunnen exploderen aan de longe, die geduldig wacht tot ze iets lekkers krijgt tot ze terug op stal gaat.

Ze begint zelfs op mijn vorige ruin te lijken. Wachten is wachten.. 5 minuten of een half uur. Ik bepaal hoe lang zij wacht. Ongeduldig zijn negeer ik, goed gedrag beloon ik.

Zo ook met rijden. Ik ben en blijf consequent (althans.. dat probeer ik zoveel mogelijk uiteraard) zodat zij weet waar ze aan toe is. Goed gedrag word beloond.. waardoor ze alleen maar harder wil werken. Want ze wordt vrolijk van mij. Slecht gedrag word genegeerd.. of althans.. niet gestraft.. als ze niet reageert op mijn been en ze krijgt een extra hulp moet ze daar op reageren.. dat is geen straf.. dat is consequent zijn.

Merries die hun kop erop zetten en in de ankers gaan zijn net zo vervelend als ruintjes die dat doen. Ofwel.. het blijft een paard :) Met een hoofd, 4 benen en een staart.

Als jij er van overtuigd bent dat jouw paard "vervelend" is en jij niets fout doet.. dan ben je gewoon niet consequent op de juiste momenten of je wil niet inzien dat het ook aan ons kan liggen. Want merrie, ruin of hengst.. je blijft een paard opvoeden.. om uiteindelijk het dier te worden die jij graag hebt. Erop.... maar ook ernaast :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:00

mlheddema, een paar recht leren oversteken heeft weinig te maken met rechtrichten.

Oehh.. wil nu zo'n ellenlang verhaal posten met hoe ik denk dat het werkt.. zodat je het idee er achter snapt.. maar ik weet niet 100% zeker of ik theoretisch goed zit omdat ik uitga van MIJN gevoel.. MIJN inzicht..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:25

Afijn.. als anderen het anders ervaren kunnen zij dit natuurlijk zeggen.. we zijn hier om te leren.. ook ik.

Ik neem een rechtsgebogen paard als voorbeeld (je hebt er ook die links zijn, maar het meeste is toch wel rechts.. een rechtsgebogen paard herken je als "makkelijker" op een kleine volte rechtsom te rijden. Buigt makkelijker in de stelling en voelt fijner in de aanleuning.)

Een rechtsgebogen paard heeft aan de rechterzijde van zijn lichaam korte spieren die makkelijk aanspannen. Aan de linkerzijde zijn de spieren langer en slapper.

(dat ik het woord slapper gebruik is omdat ik het idee heb dat een rechtgebogen paard in de rechtergalop aan de voorkant te makkelijk buigt en dan zijn linkerachterbeen liever lang houdt dan aanspant. Dit merk je ook in de aanleuning, je voelt op 1 hand dan links meer "gewicht" dan rechts. Hoeft niet veel te zijn, het is een verschil die je voelt.)

Dat een rechtsgebogen paard linksom op een volte/bocht/buiging zijn hoofd kantelt en naar buiten wegloopt of juist naar binnen omvalt heeft te maken met het oprekken van de rechterspieren i.c.m. het te weinig aanspannen van de linkerspieren. Het opdrukken met de hals of het te diep gaan en kantelen heeft dus alles te maken met de spieren.

Het "rechtrichten" betekent dus eigenlijk dat wij op een rechtsgebogen paard de rechterspieren dus moeten leren oprekken in de lengte.. en de spieren links meer moeten leren aanspannen. Niet alleen om op beide zijdes lengtebuiging te krijgen.. maar ook om op beide kanten dezelfde fijne aanleuning/verbinding te hebben.. (zonder te OVERbuigen op links of rechts)

Om terug te komen op de galop. Als je rechtsom op de binnenhoefslag galoppeerd zul je zien dat de kont naar binnen is en het hoofd gebogen. d.m.v. het recht stellen van het hoofd door een kleine hulp op de buitenhand (en weer ontspannen) en op het zelfde moment de linkerschouder van het paard naar binnen te duwen met je buitenbeen bij de singel moet het paard de linkerschouder voor de achterbenen plaatsen en zal dan recht worden. (ook hierbij geldt.. reactie is ontspannen.. je kunt nooit een paard leren ontspannen wanneer jij blijft knijpen/hulpen blijft geven) het gevolg van de hulpen is dat het paard in de sprong van de galop de spieren rechts gedeeltelijk zal moeten oprekken, en het achterbeen links meer zal moeten aantrekken naar voren.. waardoor hij het lichaam minder verlaat.

Consequentie en op het juiste moment je hulp afvloeien is van essentieel belang en hier heb je ook gewoon een fijne instructrice bij nodig.

De gewenste reactie van het paard is dat je voelt dat het paard jou recht laat zitten en tussen 2 handen met het hoofd "zakt" (voelt als "zakken", maar hij mag natuurlijk niet met zijn hoofd op zijn borst of knieen). In de spiegel heb je dan een recht paard.. onder je heb je een paard dat tussen 2 handen en 2 benen ontspant en je aan geen van beiden kanten dus meer druk/gewicht voelt.

Zo heb je ook bepaalde hulpen op voltes in draf (alleen is de uitleg dan iets gecompliceerder om uit te typen).. op van hand veranderen.. in bochten en etc. om je paard te leren de ene kant oprekken en de andere kant aanspannen.

Maar.... ik vind dat je voor dit soort dingen wel moet weten hoe een paard voelt.. en dat je op MOMENT SUPREME iemand bij je hebt staan die zegt "Kijk! VOEL je dit? Dit is wat je wil.. " of juist "nee, je doet teveel dit.. of teveel dat".. dat kunnen wij je via internet niet leren.

Paarden zijn globaal hetzelfde.. maar het ene paard doet een beetje meer zus en zo.. terwijl het andere paard dit of dat doet. En iedere ruiter is anders.. de ene is zelf ook zo scheef als maar zijn kan :+ terwijl de ander weer veel te flexibel is en teveel wisselt van lichaamsgewicht waardoor het paard niet in balans kan komen/gaan.

Daar heb je instructie voor nodig.. die jou kan leren voelen. Ik vind veel afwisseling van kant en veel losse oefeningen achter elkaar rijden best belangrijk.. zoals voltetje links, voltetje rechts.. van hand veranderen, door een S van hand veranderen, gebroken lijntje, slangenvolte 4 bogen (is ook weer een van hand verandering) gebroken lijntje.. weer een voltetje.. en daartussen overgangen enz..

Even offtopic.. ik heb wel het idee dat rechtshandige ruiters ook sneller een rechtsgebogen paard kiezen bij aankoop.. en linkshandigen een linksgebogen paard.. klinkt misschien heel stom.. maar een kennis van mij is linkshandig en heeft nu al 2x een links-paard gekocht.. ik heb nu voor de 3e keer een rechts-paard.. hahaha.

Als ik op een links-paard rijd voelt rechtsom rijden voor mij heel "raar". Heel gek is dat :o

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:53

Bertie schreef:
Oorzaak van dat scheef in de bocht hangen is dat de achterhand niet draagt.
Paard loopt dan op de voorhand. Bij de lagere rubrieken is dat natuurlijk nog geen zonde, maar je kunt het wel gebruiken als indicatie voor wat er kan verbeteren.
Dan weet je waar je aan kunt werken. :D

Ik denk inderdaad alweer een stap verder, ik lijd soms aan "kip en ei"-vraagstukken. Wat was er eerst :?
Doordat ze met haar binnenhand terugwerkt, heeft het paard geen ruimte om het binnenachterbeen (enigszins) onder het lijf te zetten en daardoor "moet" het paard wel scheef de bocht in hangen. OF was dit paard sowieso niet van plan het binnenachterbeen er onder te zetten en is de binnenhand een gevolg van de wil om de teugels op maat te houden? Oftewel: veroorzaakt een verkeerde aanleuning het weinig ondertreden van de achterhand, opereert de weinig ondertredende achterhand "zelfstandig", of veroorzaakt de weinig ondertredende achterhand een stijfheid in aanleuning (die de ruiter (nog) niet op kan lossen)?
Is de manier (buiging vragen, maar wel ruimte geven aan de binnenkant) van door de wending/volte rijden niet het begin om een paard te leren meer te dragen met de achterhand doordat het paard leert onder te treden (en spierkracht + coördinatie ontwikkelt) met het achterbeen?

S_en_Z schreef:
waardoor hij het lichaam minder verlaat.

Wat bedoel je hier mee? Verder ben ik het eens met jouw inzichten!
S_en_Z schreef:
Even offtopic.. ik heb wel het idee dat rechtshandige ruiters ook sneller een rechtsgebogen paard kiezen bij aankoop.. en linkshandigen een linksgebogen paard..
Mijn paard is linksgebogen en ik ben rechtshandig :D Maarr... Ik heb mijn paard ook niet gekocht n.a.v. proefrijden, neem aan dat je theorie daarop gebaseerd is?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:17

Haha n.a.v. Proefrijden bedoel ik idd.

Ik zal kijken of ik kan laten ZIEN als ik zeg "lang linker achterbeen". Zal straks of morgen kijken of ik een foto heb van wat ik bedoel.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:18

S_en_Z schreef:
Als jij er van overtuigd bent dat jouw paard "vervelend" is en jij niets fout doet.. dan ben je gewoon niet consequent op de juiste momenten of je wil niet inzien dat het ook aan ons kan liggen. Want merrie, ruin of hengst.. je blijft een paard opvoeden.. om uiteindelijk het dier te worden die jij graag hebt. Erop.... maar ook ernaast :)

Amen. _/-\o_

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:34

Ik heb even getwijfeld voordat ik deze post ging plaatsen.

Het ging deze dag niet zo fijn, pony wilde er niet fijn doorheen lopen. Aan het begin en tussendoor er heel diep doorheen gezet [lang en laag]. Meneer had de hele week ook niet veel gedaan, dus zat een beetje vast. Kreeg zijn achterhand er ook niet zo fijn bij, was allemaal een beetje klungelig. Na wat loswerken, veel figuren rijden en etc ging het al ietsjes beter. Iets meer ontspannen maar toch zat er nog wat spanning in. Ach, het kan niet elke dag goed gaan. Vandaag ging het weer superfijn, dus zo zie je maar!
Nou, hier de foto's. wees maar een beetje lief, ik doe mijn best en pony ook! eigen dingen heb ik zelf al aangegeven. (:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit ; heb er wat foto's bijgezet!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:18

ehm .. ik lees je bijdrage met kromme tenen, echt!
Ben met stomheid geslagen!
mlheddema schreef:
Ik sta inderdaad open voor opmerkingen! Dit omdat ik helaas nog geen les met haar heb gehad de afgelopen 2 jaar en ik haar niet wil verpesten. Aankomend jaar wil ik met haar gaan lessen bij ons in de bak, dus ben hard opzoek naar een instructrice die zo vriendelijk denkt als ik.

Je wilt je paard niet verpesten, maar je hebt al twee jaar geen les.
Ik vind dat écht een tegenstrijdige opmerking in jouw situatie.. |o

WEL fijn vind ik dat je benoemt! <3
Natúúrlijk begrijp ik dat een situatie kan ontstaan, en doorduurt, misschien langer dan gewenst.

mlheddema schreef:
Ik wil haar namelijk niet nageeflijk hebben omdat het er mooi uitziet, maar omdat ze zich dan (hopelijk) ontspant.

Eh .. het is andersom! Een paard is nageeflijk dóór ontspanning!
Oh, en begrijp het niet verkeerd. Het gaat om ontspanning in aanspanning. Ontspannen zonder aanspanning ben ik ook .. als ik slaap, haha.

mlheddema schreef:
Daarbij is ze ook nog eens slecht aan t been en zijn dit dus dingetjes die net iets buiten mijn kennis kring zijn...

Ik vind dit eigenlijk wel een fijne opmerking! :(:)
Het goed aan het been zijn .. dáár heb je dus echt instructie voor nodig!
Iemand die met je meekijkt. Streng kan zijn .. iemand die jou kan leren hoe je consequent kunt zijn. :(:)

Je hebt les nodig, meid! :) Twee jaar rijden zonder les heeft je niet veel goeds gebracht. :n
En dat, terwijl je zegt dat je lief wilt zijn voor je paard.
Niet wachten met het zoeken naar instructie tot volgend jaar.
Als ik je foto's zie is er wel potentie. Zonde als je daar geen gebruik van maakt! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:30

Change3x schreef:
Ik heb even getwijfeld voordat ik deze post ging plaatsen.

Ja, eng he? We gaan je hélemaal afb }:) reken!

Change3x schreef:
Het ging deze dag niet zo fijn, pony wilde er niet fijn doorheen lopen. Aan het begin en tussendoor er heel diep doorheen gezet [lang en laag]. Meneer had de hele week ook niet veel gedaan, dus zat een beetje vast. Kreeg zijn achterhand er ook niet zo fijn bij, was allemaal een beetje klungelig. Na wat loswerken, veel figuren rijden en etc ging het al ietsjes beter. Iets meer ontspannen maar toch zat er nog wat spanning in. Ach, het kan niet elke dag goed gaan. Vandaag ging het weer superfijn, dus zo zie je maar!
Nou, hier de foto's. wees maar een beetje lief, ik doe mijn best en pony ook! eigen dingen heb ik zelf al aangegeven. (:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Edit ; heb er wat foto's bijgezet!

De tweede foto kan ik niet beoordelen, vanwege de hoek van opname.

Van de eerste en derde foto word ik blij! <3
Ik zie een pony die op eigen benen loopt! *\%/*
Tegenwoordig is dat iets bijzonders .. terwijl het dressuurmatig eigenlijk niet bijzonder zou moeten zijn.
Ik ga lekker puh niet miepen, verder.
Kwamen er maar meer zo, in de ring! :):)

En jij aarzelde of je je bericht wel zou plaatsen .. _O- _O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:06

Change, ik heb eigenljik maar 1 opmerking.

Rijd trots, want je rijd netjes en je paard loopt goed.

Zet er een glimlach op!! Niet voor en niet achter de l.l Wat wil je nog meer??

(Ik 1 miljoen euro, maar dat gaat niet zo hard)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:10

Helemaal met Bertie eens.

Wat ben jij al vooruit gegaan vergeleken met een van je eerste Posts in een van de vorige topics zeg!

Er valt genoeg te zeggen, dat is ALTIJD zo.. Maar idd.. Dat doen we eens lekker niet.. probeer eerst dit lekker vol te houden, dan komt de rest ook wel. Vind dit 10.000 x fijner dan destijds.. Toen zag ik jouw frustratie terug in je pony. Nu zie ik veel meer opluchting. Het lijkt haast wel of jullie elkaar beter gaan begrijpen!

Zo! Stop die pluim maar in je.... Zak :P