[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:26

Lon83 schreef:
Aah! :)* dat kan ik wel begrijpen ja ;) toen ik hem net had sloeg hij heel erg met zijn hoofd, in verticale richting. Hij kon mij bijna een kopstoot geven. Ergens heb ik me dus waarschijnlijk aangeleerd dat hoofd zo stil mogelijk te houden. Ik zag idd ook dat hij soms te diep komt. Jij zegt dus eigenlijk dat ik hem nog iets meer naar voren moet rijden dan, en het zo van achteruit oplossen?
Hij doet dit zich wegdrukken ook pas sinds kort trouwens, hij heeft het een periode bijna niet gedaan (ja, bij aangalloperen, dat vond hij moeillijk). Ik ben nu echter meer bezig met mijn handpositie, die mag wat hoger/ meer naar voren/ gedragen en meer rechtop gehouden. Hij lijkt dat door te hebben, en daardoor ook meer te moeten zoeken naar een goede positie. Het voelt voor hem waarschijnlijk allemaal weer net even anders dan hiervoor.

:j :j :j
Gaat helemaal goedkomen!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:36

SheeNegro schreef:
Bertie of iemand die mij kan helpen..?

11 maart moet (mag) ik gaan jureren op een dressuurindoor van de pony's, leuk ! Niet dus..
Nu ik dit topic gelezen heb en dus met meer heb leren kijken, zie ik ook beter wat juist en niet juist is. En uiteraard kom je in de (pony)LRV in België vele niet juiste situaties tegen en meestal omdat het plaatje mooi is, zijn het die combinaties die punten scoren.
Maar omdat ik dus beter heb leren kijken dankzij dit topic, krijg ik nu het gevoel van : als ik die kinderen met hun pony's beoordeel zoals het eigenlijk zou moeten, dan zouden ze niet op die plaats staan waar ze altijd zouden staan en wordt er misschien wel eens een ander kind blij met die eerste plaats, terwijl ze eerst bij de laatste 5 stond. Maar krijg ik de ouders van de normaal "goede" kinderen op mijn dak omdat het onterecht is dat de pony dat niet met nek in een krul loopt wint.

Ik zou wel kunnen zeggen ik probeer in die lijn te jureren, zoals de andere jury's, maar daar help ik de pony en het ruitertje niet verder mee.. Misschien moet ik het objectiever gaan bekijken en zeggen van "ah das mooi in de hoek gereden, een 7" ofzo van die dingen.
Maar dan rest mij de vraag, welk niveau krijg ik voorgeschoteld? Want dat weet ik zelf niet %) En als het B pony's zijn op B1 niveau, jah Fun! Gewoon hopen dat er eentje netjes de pony de bak rondstruurt. Maar wat als ik D pony's krijg op L2 niveau 8)7

Ik hoop gewoon dat net als vorige zomer, toen ik mocht schrijven, er een blad bij zit waarop staat hoeveel punten ik wanneer moet geven..

Hey, Kirsten jij ook hier op het forum? Liesbeth hier, weet je nog, de kûr op muziek?

Ja, ik ken het probleem van de lrv wedstrijden. Algemeen hé, diegene die zijn pony in de diepste krul kon rijden was gegarandeerd bij de eerste 5 8)7

Maar...jij rijdt nog steeds lrv...een nieuwe generatie... misschien is het NU tijd voor veranderering! Volg je eigen gevoel en laat je niet teveel beinvloeden door anderen. Zoals Inge zegt een kiezeltje in een vijver breng ook het water in beweging. Ik heb teveel tijd verloren met luisteren naar "verkeerde" vaak goedbedoelde tips van anderen!

Mallow

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:26

:wave:

Ben even een paar dagen niet op bokt geweest en jullie zijn meteen zoveel pagina's verder :P

Wilde hier even melden dat het me ontzettend goed heeft gedaan wat jullie me hebben verteld en mijn omgang met m'n paard is compleet omgeslagen.
Ik heb mijn eerste instructrice gebeld om me te helpen ( centred riding en klassieke dressuur ) en die komt de 16e. Tot die tijd blijven we aan de grond werken en wil ik haar vooral gaan loswerken in haar lijf.
Vanmiddag was ik haar aan het loswerken en ik had zowaar een paard die haar rug compleet los had en haar bekken waren gekanteld met het ondertreden. Heb even een traantje weggepinkt van geluk hor. :P

Ze liep al dagen niet zuiver en was niet vooruit te branden, ik maakte me echt zorgen.

Vanaf de 16e gaan we dus weer vanaf het begin beginnen, heb er helemaal zin in :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:43

Lon83 schreef:
Ennuh... Sorry voor de lange filpmjes. Ik denk dat je scrollend erdoor ook een beeld kunt vormen. Een aanvullende vraag, die vast samenhangt met mijn eerder genoemde probleem: soms drukt duncan zich helemaal weg. Hoofd gaat omhoog, onderhals erop en gaan met die banaan. Ik weet op zo'n moment niet goed hoe te handelen, heb echt niets meer te vertellen dan. Tip van mijn instructrice was zodra ik het aan voel komen extra stelling en buiging vragen en op een kleine volte zetten. Helaas is het nog moeilijk altijd op tijd te zijn.

Ik heb je filmpjes inderdaad scrollend bekeken.
Wat me vooral opvalt is zoveel HAND.
Dat had je al wel verwacht. :(:)
Wat ik totaal mis is de aandacht, de afwerking, de beloning.

Je vraagt je paard naar beneden, maar het lijkt wel alsof het je helemaal niet interesseert of hij nageeft of niet. Ook al is Duncan helemaal niet nageeflijk, je rijdt dan zomaar alweer een overgang. Hopla!
En .. je beloont hem ook niet door op zijn nageven je eigen hand te ontspannen. Hoe kan Duncan nou weten of hij iets wel of niet goed doet?
Niet van jou in ieder geval, want je 'vertelt' het hem niet. Gééft hij een keer na, komt hij nóg jouw hand weer tegen. Om tureluurs van te worden! %)
Die kop-omhoog stukjes ook, je wurmt wat, maar effect heeft het niet. En dan alweer: het is tijd voor een galopje! Ook al is Duncan nog niet nageeflijk!
Wat heeft hij nu geleerd? Dat het niet fijn rijden is, zo. Dát is wat hij je probeert te vertellen!
Aan jou de taak om het FIJN voor hem te maken! :)
Een lastige taak voor je, om te bedenken hoe. Maar oh, wat een dankbare taak!

Geef hem de tijd om te ervaren hoe het kán zijn.
En JIJ: NEEM de tijd om op te letten op wat je zelf doet. Je kunt véél BEWUSTER rijden dan je nu doet.

Het zit hem toch in de beloning: blijf zoveel mogelijk van die teugels af. S_en_Z kan je vertellen hoe zij dat gedaan heeft, ook al is dat in het begin vooral heel lastig geweest.
Nageeflijkheid vragen kan ook, MITS met een ONMIDDELLIJKE beloning door je eigen ontspanning!

Er is werk aan de winkel! :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:48

Hallo Daar ben ik weer,
Inmiddels weer bijgelezen.

Ik wou even mededelen dat ik zaterdag heerlijk heb gereden.

Ik heb gereden met de instelling "niets moet, alles mag. Alles wat we vandaag bereiken is mooi meegenomen"

Ze ging heerlijk, voor mijn gevoel los en voorwaarts. In het begin nog niet maar toen ben ik haar erg op mijn been gaan zetten dus overgangen rijden. Viel ze terug aansporen en daarna been stil. Ik heb wel meer aan de voorkant gedacht dan ik eigelijk zou willen. ik moet het voor mijn gevoel nof meer vergeten.

Maar ze ging wel mooi zakken en mooi rond.
Zoals ik verteld heb in mijn post met mijn probleem, ligt het probleem bij mij bij dat ik ontzettend boos kan reageren en ik dat afreageer op haar. En dat ik haar pas netjes een overgang stap-galop kan laten rijden met slof (ja het is ernstig ik besef dit nu ook)
Deze zaterdag......geen 1x boos op haar geweest en overgang stap-galop ging subliem.... *\o/*
Ik heb er ook een filmpje van gemaakt deze probeer ik van de week te posten. Met het overgangetje rijden maakt ze een soort apart bokje. Ik heb het gevoel dat ze wel weet wat de bedoeling is maar zelf niet zo weet hoe ze moet reageren (vast omdat ik dit eigelijk alleen oefende met slof en deze dus nu weg is gevallen) Ik denk dat ze vol overgave die achterbene eronder D*ndert :P ik denk over enthousiasme :D
En ik hoefde mijn been maar aan te leggen en ze ging (welliswaar een soort boksprong iets vooraf maar voor mij gevoel wel goed) *\o/*

(Nu ben ik bang om het filmpje te plaatsen voor mijn gevoel ging het zo goed, straks is het juist helemaal niet goed :P )

ik plaats het filmpje van de wek :D

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:57

Lon83 schreef:
Ennuh... Sorry voor de lange filpmjes. Ik denk dat je scrollend erdoor ook een beeld kunt vormen. Een aanvullende vraag, die vast samenhangt met mijn eerder genoemde probleem: soms drukt duncan zich helemaal weg. Hoofd gaat omhoog, onderhals erop en gaan met die banaan. Ik weet op zo'n moment niet goed hoe te handelen, heb echt niets meer te vertellen dan. Tip van mijn instructrice was zodra ik het aan voel komen extra stelling en buiging vragen en op een kleine volte zetten. Helaas is het nog moeilijk altijd op tijd te zijn.

Ik heb het probleem zelf ook stelling en buiging vragen en op de volte help mischien even teminste dat heeft het bij mij gedaan maar algauw komt daar weer een truckje op :Y)

Wat ik nu doe op dit soort momenten is hand naar voren en letterlijk je bekken draaien/kantelen naar de kant die jij op wilt. Het ziet er niet mooi uit maar op dat moment zit je niet aan zijn mond. Of gewoon naar voren rijden been en terug op zit. Mijn paard gaat dan altijd naar een bepaalde hoek. Als ik wil afwenden en de kop gaat erop ga ik of overdreven met mijn zit de volte indraaien want hand ook als is het maar een klein beetje maakt het alleen maar erger. Ook niet begrenzen met de buitenteugel pas als je echt op de volte bent zodat hij daar niet kan uitbreken.
Of ik doe alsof mijn neus bloedt en rijdt door zonder hand. Ik ga dan tempowisselingen rijden en zodra ik voorbij de hoek ben is er niks aan de hand.

Etterbak dat paard van mij :Y)
Nee hoor ik ben het probleem, het is bij mij erger geworden doordat ik te veel met mijn handen ging doen.

Ik weet dat het heel moeilijk is ik heb jankend op mijn paard gezeten maar dit is waarschijnlijk een probleem dat nooit helemaal weg gaat. Maar je wel door training aanvoelt komen en dus kun je er op tijd op reageren. Zodat je het voorkomt.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:02

Anne_mieke88 schreef:
Hallo Daar ben ik weer,

Ik heb gereden met de instelling "niets moet, alles mag. Alles wat we vandaag bereiken is mooi meegenomen"

Ze ging heerlijk, voor mijn gevoel los en voorwaarts. In het begin nog niet maar toen ben ik haar erg op mijn been gaan zetten dus overgangen rijden. Viel ze terug aansporen en daarna been stil. Ik heb wel meer aan de voorkant gedacht dan ik eigelijk zou willen. ik moet het voor mijn gevoel nof meer vergeten.

Zoals ik verteld heb in mijn post met mijn probleem, ligt het probleem bij mij bij dat ik ontzettend boos kan reageren en ik dat afreageer op haar. En dat ik haar pas netjes een overgang stap-galop kan laten rijden met slof (ja het is ernstig ik besef dit nu ook)
Deze zaterdag......geen 1x boos op haar geweest en overgang stap-galop ging subliem.... *\o/*
Ik heb er ook een filmpje van gemaakt deze probeer ik van de week te posten. Met het overgangetje rijden maakt ze een soort apart bokje. Ik heb het gevoel dat ze wel weet wat de bedoeling is maar zelf niet zo weet hoe ze moet reageren (vast omdat ik dit eigelijk alleen oefende met slof en deze dus nu weg is gevallen) Ik denk dat ze vol overgave die achterbene eronder D*ndert :P ik denk over enthousiasme :D
En ik hoefde mijn been maar aan te leggen en ze ging (welliswaar een soort boksprong iets vooraf maar voor mij gevoel wel goed) *\o/*

(Nu ben ik bang om het filmpje te plaatsen voor mijn gevoel ging het zo goed, straks is het juist helemaal niet goed :P )

wij weten natuurlijk niet hoe het echt ging voor de filmpjes dus alleen jij kan de verbetering zien. ;)
Het topic kan je wel helpen met meer tips om het te verbeteren

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:14

Dank jullie, bertie en RaliR :) inderdaad, die stomme handen... Ik vind het heel wat dat hij het bit nu durft aan te nemen, zonder constant in volledig verzet te gaan, maar ik hoor hem daar inderdaad wel voor te belonen door los te laten. Ik heb niet het idee met heel veel druk te rijden, maar er moet natuurlijk wel verschil zitten tussen de stukken dat je doorvraagt, en wanneer je daar reactie op krijgt.
Ik kan hem aardig op zit rijden, maar op het moment dat hij zijn hoofd de lucht in steekt rent hij doorgaans ook onder me weg. Ik zal vanavond eens even een en ander proberen :) Gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt, lang teugeltje en Duncan het tempo laten bepalen (en dat lag soms hoog := ).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:19

Lizzii schreef:
SheeNegro schreef:
Bertie of iemand die mij kan helpen..?

....

Ik hoop gewoon dat net als vorige zomer, toen ik mocht schrijven, er een blad bij zit waarop staat hoeveel punten ik wanneer moet geven..

Hey, Kirsten jij ook hier op het forum? Liesbeth hier, weet je nog, de kûr op muziek?

Ja, ik ken het probleem van de lrv wedstrijden. Algemeen hé, diegene die zijn pony in de diepste krul kon rijden was gegarandeerd bij de eerste 5 8)7

Maar...jij rijdt nog steeds lrv...een nieuwe generatie... misschien is het NU tijd voor veranderering! Volg je eigen gevoel en laat je niet teveel beinvloeden door anderen. Zoals Inge zegt een kiezeltje in een vijver breng ook het water in beweging. Ik heb teveel tijd verloren met luisteren naar "verkeerde" vaak goedbedoelde tips van anderen!

Hey Liesbeth! Zo lang geleden :D De Kür, de plezierigste tijd van mijn laatste jaar *\o/*
Het is inderdaad tijd voor verandering binnen de lrv en graag begin ik net zoals de minderheid van de ruiters, graag bij mezelf ;) Ik ga denk ik wel een jurycursus volgen als ik eens tijd heb (nu eerst de studies) zodat ik daar ook mijn steentje kan bijdragen.

Ik had mij eigenlijk oorspronkelijk opgegeven als schrijver, om bij te leren, maar omdat vrijwillige jury's moeilijk te vinden zijn in onze club heb ik erbij gezegd, dat als het niet anders kon, ik wel als jury wou..
Je leest het goed; vrijwillige jury, de meeste jury's zijn dan ook meestal gewoon ruiters uit de ruiterclub met eender welk niveau net zoals mij. Een onderlinge wedstrijd kun je het niet noemen, LRV is nu eenmaal wedstrijd gericht en deze wedstrijden zijn dus ook officieel binnen de LRV.

We krijgen ontbijt en gratis drank, anders zouden de vrijwillige jury's niet blijven komen natuurlijk. En het is natuurlijk een pluspunt dat ook de schrijvers vanuit dezelfde club komen, dus er zit sowieso een bekende naast mij ;)

Bertie, enorm bedankt voor je grote wijsheid _/-\o_

En mijn volgend dilemma: wat als ik een ruitertje krijg van de club? Daar heb ik zooo'n scrik voor :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:27

bertie schreef:
Lon83 schreef:

Ik heb je filmpjes inderdaad scrollend bekeken.
Wat me vooral opvalt is zoveel HAND.
Dat had je al wel verwacht. :(:)
Wat ik totaal mis is de aandacht, de afwerking, de beloning.

Je vraagt je paard naar beneden, maar het lijkt wel alsof het je helemaal niet interesseert of hij nageeft of niet. Ook al is Duncan helemaal niet nageeflijk, je rijdt dan zomaar alweer een overgang. Hopla!
En .. je beloont hem ook niet door op zijn nageven je eigen hand te ontspannen. Hoe kan Duncan nou weten of hij iets wel of niet goed doet?
Niet van jou in ieder geval, want je 'vertelt' het hem niet. Gééft hij een keer na, komt hij nóg jouw hand weer tegen. Om tureluurs van te worden! %)
Die kop-omhoog stukjes ook, je wurmt wat, maar effect heeft het niet. En dan alweer: het is tijd voor een galopje! Ook al is Duncan nog niet nageeflijk!
Wat heeft hij nu geleerd? Dat het niet fijn rijden is, zo. Dát is wat hij je probeert te vertellen!
Aan jou de taak om het FIJN voor hem te maken! :)
Een lastige taak voor je, om te bedenken hoe. Maar oh, wat een dankbare taak!

Geef hem de tijd om te ervaren hoe het kán zijn.
En JIJ: NEEM de tijd om op te letten op wat je zelf doet. Je kunt véél BEWUSTER rijden dan je nu doet.

Het zit hem toch in de beloning: blijf zoveel mogelijk van die teugels af. S_en_Z kan je vertellen hoe zij dat gedaan heeft, ook al is dat in het begin vooral heel lastig geweest.
Nageeflijkheid vragen kan ook, MITS met een ONMIDDELLIJKE beloning door je eigen ontspanning!

Er is werk aan de winkel! :)

Mooi bericht van Bertie, sluit ik me volledig bij aan :j Ik mis ook de consequentie, vragen-toestaan en belonen..

Het kan zoveel fijner worden.. en zoals Bertie al zegt... als je wil weten hoe...

ik leg het je met liefde en plezier uit :j

Ik heb een paard die vorig jaar achter de hand kroop en kort en dribbelig werd zoals dit:
Afbeelding

En zo onder me vandaan liep als ze ook maar heel zachtjes de hand voelde:
Afbeelding

Paardje durfde haar hoofd nieteens omlaag te doen.. (was door verleden ook bang hand-bit aan te nemen)

En door zacht blijven.. rustig blijven EN heel veel consequent vragen-ontspannen EN belonen... (het resultaat van een jaartje rijden/trainen)

Afbeelding
Afbeelding

Het kan ECHT!

Ik heb bij die van mij juist NIET gestuurd als ze in "paniek" was. Teugels naar voren, laten lopen.. Ik riep "STUURLOOS!" door de bak (kon wel aan de teugels zitten, maar ze ging alleen maar harder. Ik zag dat die van jou (veel later dan je vraagt) nog redelijk terugkomt) Heb de eerste weken vooral tegen haar gepraat ("ruuuustig.." en "hooooooo...." (rustige stem) ) Langzamer lichtrijden en als ze op mijn zit en stemhulpen terug kwam werd ze daar voor beloond "goedzoooooo".. "braaaaaaf".

Paarden die het bit enigzins aannemen laten zich een volte opsturen.. die van mij rende daardoorheen, gaf ik de hulp (+ hand begrenzen) om de volte op te gaan dan liep ze keihard weg. En ik kon haar beter laten draven dan galoperen, want in de galop was ze vreselijk snel (in wenden en draaien) Als ik doorzette dat ik persee op die volte wou liep ze recht op bakranen in en gooide ze haar knieen ertegenaan nog voor ze dacht "Goh, laat ik toch maar draaien" of ze liep recht op andere paarden in.

Die zat in zulke momenten helemaal in haar eigen wereld. Daar viel niet aan te zitten met je handen :n

(ik zeg niet dat losgooien de beste oplossing is, maar voor die van mij was dat wel het beste. Ze reageerde daar het fijnste op en kwam sneller tot rust.)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-03-12 18:39, in het totaal 3 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:36

Nou S_en_Z leg maar uit daar kan ik veel van leren.

Ik heb woensdag weer voor de eerste keer sinds ahum maanden les
Heb er erg zin in.

Ben nu wel trots op me paardje hij begint nu echt de hand te volgen *\o/*
kan nu lekker lang en laag rijden zijn soms wel wat stroringen maar die zijn zo optelossen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:55

Ik ga op mijn gemakje alles uittypen, nalezen en daarna posten (kan even duren.. maar zal ik doen)

Zit te twijfelen of ik dmv. mijn tekenpad zal proberen een simpele animatie te tekenen wbt aan de teugel.. waar onze ideaal zou moeten zijn.. hoe uitschuiven van de hals werkt en wellicht ook hoe halsstrekken eruit ziet waar we naar zouden moeten streven en rijden.

En wellicht dat het ook wel lukt om "bewegende" (teken)beelden te maken wbt op de voorhand gaan, horizontaal gaan en gedragen gaan.

En met hulp van redelijke voorbeeldvideo's van mensen met ons niveau (waarvan het voorbeeld puur om beengebruik gaat) wellicht ook het "zichtbare" verschil tussen stuwen en dragen.

Maar daar gaan wel een aantal weken (en misschien wel maanden) overheen. Kost best wel wat tijd aangezien ik best wel pietje precies kan zijn := :j

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:13

Ik ben altijd gulzig naar informatie en kennis, dus kom maar op! :D kan me voorstellen dat er veel tijd in zit. Erg knap wat jij met je paard bereikt hebt SenZ! (gaat nu een reclame slogan door mn hoofd: SenZ & Simplicity, wat voor jou SenZ? ;)) Mijn paard is geen 'renner', op zich nog steeds wel terug te rijden dus.

Bertie, ik zag zelf idd ook dat niet genoeg tijd nam voor mijn overgangen, en ze soms maak wanneer Duncan er net niet helemaal bij is.

Heeft wellicht iemand ook tips wat betreft een instructeur/ instructrice in (oost-) Groningen? Zeg maar rond hoogezand? Mijn huidige instructrice pakt me niet hard genoeg aan ;)

Ik wil er echt aan gaan werken, en heb er ook echt veel zin in om zo weer op te stappen :) Overigens ben ik het plezier in rijden gelukkig nog nooit verloren (nou ja, een keer misschien, toen ik na 2,5 uur vechten van het paard kwam, nadat mijn toenmalige instructrice met een longeerzweep achter me aan had moeten rennen). Vreselijk als ik eraan terug denk... Daar waren vast ook betere oplossingen voor geweest. Het was wel echt een paard met trucjes om je bang te maken, gelukkig is hij dat grotendeels kwijt.

Yamcha, zag ook je topic over foto's beoordelen, denk dat ik die ook maar eens ga bestuderen :) mijn allerliefste vriend heeft me wel beloofd regelmatig filmpjes te maken wanneer ik rijd, puur omdat ik er zelf ook zoveel van kan leren.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:19

S_en_Z: Super resultaat zeg. :)

Ik ben benieuwd wat jullie van mij en mijn merrie vinden.
Ik ben geen topruiter, les wel.
En merrie protesteerde veel(wolfskiezen zijn er nu uitgehaald en haken) dus hopelijk gaat het vanaf volgende week weer wat fijner. Paard loopt snel veel te diep en ik geef ook niet altijd de juiste hulp. Probeer haar wel van achter naar voor te rijden.
Afbeelding

Hier lijk ik erg gespannen maar het rijden ging deze les juist voor ons doen super.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Les trouwens bij dezelfde instructrice als Mallow, die in dit topic heeft gepost.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 05-03-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

FelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:23

S_en_Z super dat je je paardje nu zo kan rijden goed gedaan!!
Respect! _/-\o_

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:25

Hoi!
Ik lees al een tijdje stil mee in dit topic.
Ik zag laatst wat foto's van mijn nichtje op de pony van mijn vriendin. Het leek me leuk deze te delen en te kijken wat jullie ervan vinden, gezien de apartie combinatie!

De pony is een draver die toen pas een paar keer 'normaal' draafde onder het zadel en pas een paar maanden uberhaupt onder het zadel was. Hij was koerspaard en werd steeds stuk gereden. Hij heeft een hele verkeerde stand van de benen, zijn hoeven zagen er niet uit toen ze hem kreeg en onder het zadel wilde hij alleen in telgang, door onbalans en doordat hij gewoon ontzettend last van zijn lichaam had.

Ik heb hem gereden en tot ieders verbazing met een zeer snelle verbetering! Sommigen zeiden zelfs eerst dat ie naar de slacht moest.. De amazone op de foto's is dus mijn nichtje van 8. Ik heb haar zelf leren rijden op haar shetlander en daarna heeft zij van mij één keer per week les gekregen op mijn Z-pony's en reed ze daarna een tijdje bij. Ze kan grappig genoeg vaak beter rijden dan menig persoon van mijn leeftijd en ouder.. :')

De pony heeft op de tijd van de foto's nog weinig balans in vergelijking met een ander rijpaard, en viel in de bochten nog vaak in telgang of een draf met heel veel tactfouten. Zijn normale draf was toen ook nog niet helemaal constant, vaak tactfouten, dus het zitten was moeilijk! Het was ook de eerste keer dat zij erop reed. Ze vond het best moeilijk in het begin maar na hulp ging het beter. Beugels waren ook wat te lang.. Het lijkt trouwens alsof ze haar handen vast zet, maar omdat ze der handen best beweeglijk had in het begin (door de lange beugels en zijn draf/telgang enz) had ik gezegt haar handen beter laag kon houden. Deze zet ze dus niet vast. Als je dat zou doen zou hij meteen in telgang gaan denk ik. Ook nooit met 'kneepjes' gewerkt enzo. In het begin hebben we alleen maar lange rechte stukken gereden, op eigen benen leren lopen, en daarna steeds wat meer contact gekregen, gewerkt in de bak en toen kwam vanzelf de nageeflijkheid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie van de pony vinden! Ikzelf was ontzettend blij met dit resultaat. Toen ik hem net reed leek het inderdaad een stuk slachtpaard..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:27

Hahahahaha :+ nou ik weet het niet hoor..

Ik ben heel trots op wat ik heb bereikt met dit paardje.. zeker als je het vergelijkt met hoe ik 10 jaar geleden op mijn paard zat (filmpje met vorig paard van vroeger hier getoond in het begin van het topic waar ik met kromme tenen naar terug heb zitten kijken)

Ik ben er ook echt van overtuigd dat mensen niets opzettelijk doen maar gewoon te weinig informatie krijgen en het verkeerd aanleren.

Er was net iemand die begon over "teveel luisteren naar slechte tips"

Maar hoeveel keuzes moeten we wel niet maken in het leven? Soms gaat het goed, soms gaat het fout.. denk aan vriendjes.. verkeerde vrienden.. verslavingen... te snel dingen willen (zoals samenwonen/huis kopen/ kindje krijgen)

Je denkt altijd pas achteraf "Goh.. dat had ik heel anders op kunnen lossen" of "Had ik toen maar geluisterd.."

En daar LEER je van als MENS. Zo vind je jezelf.. wie je echt bent.. wat je echt wilt.. of niet..

Over dat vragen-toestaan en belonen.. ja.. ik ben nogal een pietje precies.. dus ik wil dan ook zoveel mogelijk informatie geven. Maar hoe kun je het beste neerzetten waar je naar verlangt. Daar denk ik nog even over na, ga ik uittypen en dan zal ik het zeker plaatsen :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:50

Lon83 schreef:
Dank jullie, bertie en RaliR :) inderdaad, die stomme handen... Ik vind het heel wat dat hij het bit nu durft aan te nemen, zonder constant in volledig verzet te gaan, maar ik hoor hem daar inderdaad wel voor te belonen door los te laten. Ik heb niet het idee met heel veel druk te rijden, maar er moet natuurlijk wel verschil zitten tussen de stukken dat je doorvraagt, en wanneer je daar reactie op krijgt.

Misschien rij je niet met heel veel DRUK, maar je hebt wel een onverbiddelijk SCHERPE hand.
Op zich is daar niets mis mee. Bijvoorbeeld als je een slagschip van een paard hebt, en jij bent een mugje. Maar het kan wel LIEVER: door dan ook onverbiddelijk te zijn naar jezelf: die beloning MOET er dan ook onmiddellijk zijn!
Voor wat hoort wat, zeg maar. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:56

Anne_mieke88 schreef:
Hallo Daar ben ik weer,

Wat een geweldige opsteker, dit! Je hebt het lef het over een andere boeg te gooien, en je krijgt onmiddellijk een GEWELDIGE BELONING van je paard! <3

Vergeet dit moment niet, houd het vast. Lijst het in, plak het boven je bed! Kalk het op de muur!
Je zult nog genoeg dipjes tegenkomen, dan heb je iets om je weer even te herinneren hoe het óók kan! *\o/*

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:59

Hoi Hoi :wave:
@geryon
Heb je je handen nou aan het zadel of lijkt dat maar zo? :o
want als het alleen zo lijkt moet je je handen iets hoger doen.
verder wel mooi paardje :)

x :wave:

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:01

Marlis schreef:
S_en_Z: Super resultaat zeg. :)

Ik ben benieuwd wat jullie van mij en mijn merrie vinden.
Ik ben geen topruiter, les wel.
En merrie protesteerde veel(wolfskiezen zijn er nu uitgehaald en haken) dus hopelijk gaat het vanaf volgende week weer wat fijner. Paard loopt snel veel te diep en ik geef ook niet altijd de juiste hulp. Probeer haar wel van achter naar voor te rijden.
Afbeelding

Hier lijk ik erg gespannen maar het rijden ging deze les juist voor ons doen super.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hai :wave:

tip;
probeer wat meer terug te zitten want je zit nogal ver naar voren gebogen.
Voornamelijk met je bovenlichaam ;)
verder rij je wel een leuk paardje en passen jullie ook goed bij elkaar :D

x :wave:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:01

We zijn erg benieuwd naar het filmpje Annemiek :j Wel plaatsen hoor!!!

Fijn dat je zo lekker gereden hebt! En idd zoals Bertie zegt. Als je een dipje hebt. Rustig blijven.. denk terug aan zaterdag. Het komt wel weer!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:02

Lon83 schreef:
En eerlijk gezegd, aan mijn instructrice heb ik op dit vlak ook niet heel veel...
Wat een merkwaardige opmerking. >;)
(en nee, ik ben niet aan het solliciteren)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:05

Ik ben nu ook veel bezig met belonen, ik doe het met stem en een klopje op de hals.

Werkt heel fijn. Als iets goed gaat kom ik met een hoog kier stemmetje 'GOED ZO' en een aaitje/klopje op de hals. Stalgenootjes die met mij aan het rijden waren kijken me echt zo aan van die is niet goed.

Een als ik klaar ben met rijden gebruik ik altijd het woordje 'klaar'. Als ik dat heb gezegdt ga ik ook echt uitstappen erop of ernaast zo weet hij dat hij klaar met werken is en lekker lui mag uitstappen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:09

Ja sorry, misschien niet zo'n handige opmerking. Ze kan me niet altijd even goed vooruit helpen, soms heb ik een periode dat ik te weinig vooruitgang zie. In de lessen bouw ik dan voor mijn gevoel veel te veel spanning op, terwijl ik wanneer ik zelf aan het rijden ben er wel meer rust in weet te krijgen. Ik overleg het wel met haar hoor, en dan zoeken we samen naar een oplossing :) Ook in de laatste periode waarin ik geen wedstrijden meer reed zijn we even terug gegaan naar de basis. Sporen af gedaan (komen er ook niet meer aan) en vooral geconcentreerd op simpele overgangen rijden. Zelfs de gallop ging op dat moment echt rampzalig, hij kon geen rechte lijn lopen. Dat gaat nu al stukken beter :)
Klonk misschien wel erg of ik haar enorm afval, en dan is het echt aan mij om wat anders te zoeken..