Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Torius16 schreef:Ja Marjootje dat had ik dus ook met Freeride, sterker nog ik heb een BMI van 20,8 maar heb veel dunnere armen en schouderpartij zag ik net toen ik mijn foto met die van haar vergeleek. Freeride vraagje: wat is jouw kledingmaat? Gewoon om ff te kijken hoor of dat ook nog met bouw te maken heeft.....(zodat we nog voorzichtiger zijn met oordelen over te zwaar/te licht!)
marjootje schreef:Ik denk dat het regelmatig gebeurd (bij iedereen) dat dingen verkeerd worden gelezen/begrepen.
Net dat als je soms dingen probeerd op te schrijven, en het eigenlijk anders bedoeld dan dat het op papier staat. (het blijft een gevoelig onderwerp)
Vind het soms zelf ook moeilijk om dingen zo neer te zetten dat iedereen het begrijpt, ik niemand voor het hoofd stoot, en het wat toevoegd aan de discussie.
Denk ook dat niemand hier zit met de bedoeling om een ander te kwetsen, beledigen of zijn mening op te dringen.
We hebben allemaal 1 ding gemeen, we zijn gek op onze paardjes en willen het beste voor ze, ieder op zijn eigen manier.
En ondanks alle heftige discussie's die er gevoerd zijn (wat soms ook best mag) zijn we toch weer interesante dingen voorbij gekomen.
En ik ben inmiddels 5 kilo afgevallen, en morgen komt mijn lichtgewicht boomloze zadel binnen............
Mindim schreef:Het gaat er idd ook niet om hoe het gewicht er aan komt, daarom kun je beter over gewicht praten dan over overgewicht. Een man van 1.90 en 90 kilo zonder vet weegt immers net zo veel als een man van 1,60 en 90 kilo.
Alhoewel ik denk dat de man zonder vet beter kan meegaan met de beweging van het paard, omdat je spieren kunt controleren en vet niet.
Maar als je het over een limiet gaat hebben, zoals bijvoorbeeld in de maneges, van 90 kilo, krijg je dat een groep mensen die 90 kilo of meer wegen en misschien wel overgewicht hebben, zich aangesproken voelen over hun gewicht. En dan krijg je gauw een discussie over overgewicht. En dit schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat. Ik vrees dat het daar uiteindelijk toch op uit blijft draaien.
@freeride, ik ben jouw lengte, alleen 6 kilo zwaarder, maar lijk weer fijner. Mensen geloven nooit dat ik bijna 60 kilo weeg. Mijn spijkerbroek maat is 28, gewone broeken weet ik niet, shirtjes ook wel maat 40. Maar dat komt dat ik veel aan krachttraining doe en mijn armen niet in de kleinere maten passen
Mijn paard, bijna 1.60, hoe zwaar geen idee. Hij heeft een zwaardere ruiter gehad die goed kon rijden, maar hij struikelde, wilde alleen stappen of ging liggen, bij de lichtere ruiter, is ie braaf. Hij vertikt dat, vandaar mijn besluit tot een bepaalde gewichtsgrens, hij voelt zich daar schijnbaar niet prettig bij. Ik heb een zwaardere ruiter laten rijden naar aanleiding van topic nummer 1, om eens te kijken of ik mijn mening daarover moest bij stellen.
brenndaa schreef:Sorry, ik pas mijn bericht even aan, want ik krijg niet alles als ik de berichten wil teruglezen.
Ik ben inderdaad tot een nieuw inzicht gekomen. Ik ben erg bewust van mijn gewicht wanneer ik op mijn paard zit, en denk ook dat het goed is als ik nog wat kilootjes kwijt raak. Ik denk echter niet dat ik mijn paard te erg belast, maar het is niet verkeerd om het m wat makkelijker te maken.
Ik denk echter wel dat je de situatie per persoon moet bekijken. Want zoals gebleken is in dit topic, is dat gewicht heel raar kan uitpakken. De een van 50 kilo ziet er totaal anders uit dan de ander van 50. Zo had ik freeride veel dunner verwacht toen ik alleen haar gewicht en lengte wist. Ik heb een foto gezien van freeride en ze is absoluut niet te dun! Gewoon mooi slank.
(Ik haal er nu iets bij van iemand anders, om iets aan te geven, hoop dat dat nu begrepen wordt;))
freeride schreef:Ja, moeilijk mindim, hoeveel woog die ruiter en hoe groot,oud en gespierd/getraind is dit paard.
Het kan natuurlijk ook nog dat ie zo goed heeft leren wijken voor druk bij het zadelmak maken dat ie gaat liggen om van de druk af te komen,alleen naar beneden wijken voor druk is liggen in dit geval
Ik denk wel dat wanneer een paard niet zo lekker of even soepeltjes zijn 1e pas weg uit halthouden doet, en dan steeds na 1 minuut staan, je wel kunt zeggen dat het ruitergewicht in de weg zit, als dit paard dat dan allemaal wel heel soepel en vlot doet bij een lichtere ruiter..ik denk dat kijken,kijken en kijken het belangrijkste is, en dus ook luisteren naar het paard, ik blijf overigens gewoon de 90 kg zonder zadel echt de max vinden, daar is nog niet veel aan veranderd door dit topic, maar hier en daar een flexibel stukje denken ivm werk wat een paard doet en hoe goed iemand rijdt, maakt me al iets minder star in die 90 kg grens.(wel alleen bij echt stevige goedgetrainde paarden dan).
Zijn er anderen die al een andere mening hebben gekregen door dit topic, of tot nieuwe inzichten zijn gekomen?
freeride schreef:@John, dat is een heel goed onderwerp, en staat volgens mij vaak aan de basis van veel nek/rug en been problemen bij paarden, ikzelf geef er de voorkeur aan om zadelmak te maken rond 2,5 a 3 jaar...echter wel enkel zadelak, dus een rondje links en rechts stappen en draven en soms galop met een zadel erop, geen ruiter. dat zadelmak maken gebeurd spelenderwijs, duurt zeker 2 maanden en eindig ik graag doro er 1 keer echt op te zitten, dan tot zeker 3,5 gewoon weer paard laten zijn en veel meenemen aan de hand op de weg en parcoursjes met enge dingen doen in de rijbak aan de hand. dan met 3,5 a 4 jaar lichtjes inrijden, dus stap,draf en galop en ho en achteruit onder de ruiter...dan is het vervolg verschillend, de ene neem ik 3x pw 20 minuutjes onder het zadel, de andere maar 1x per week, pas vanaf 5 jaar doe ik er meer mee.
Uitzonderingen heb je altijd, had een hoge(1.73m op 3 jaar) dressuurgefokte merrie, die is pas zadelmak geworden op 4 jaar en dat was dus echt enkel erop kunnen zitten, en dan tot 5 jaar nog de wei op, wel op straat gewandeld aan de hand en de enge dingen gedaan, die was 5 jaar toen ze echt ingereden werd en nu een beer van een paard dat alles aankan, bijna 8 jaar loopt super dressuur en springt graag en gaat regelmatig op buitenrit. zij was echter met 3 en 4 echt nog niet sterk genoeg om bereden te worden, niet met een lichte en niet met een zware ruiter, die bleef lang veulenachtig.
Mindim schreef:Om op bovenstaand paard daar antwoord te geven. Hij is beleerd toen hij 5 was, wordt nu 7 en moet eigenlijk nog goed doorgereden worden. Misschien heeft bij hem en de zware ruiter ook een stukje onbalans mee gespeeld. Maar haar gewicht ook zeker.