Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:47

Dus als iemand opkomt voor donkere mensen is dat uit de emotie omdat ze zelf ook donker zijn?
Als iemand tegen het polen meldpunt is, is dat niet omdat die persoon een andere mening heeft maar omdat het uit emotie is want die zal zelf wel Pools zijn dan.

Dat is de strekkig van dit topic.
Ieder hanteert zijn eigen waarde en rekt deze op tot aan de kilos die ze zelf nodig hebben om goed te praten dat ze zelf rijden.

Kan het ook zijn dat iemand tegen een Polen meldpunt is omdat die dat belachelijk vind?

Kan het ook zo zijn dat iemand helemaal niet te zwaar is voor het eigen paard maar gewoon een andere mening heeft?
Een mening die minder zwart wit is.
Een mening die veel genuanceerder dan x aantal kilos.
Een mening die vind dat je elke ruiter en elk paard afzonderlijk moet bekijken.

Maar kan het zijn dat die mening niet gewaardeerd word door sommige maar als je dan tegengas geeft dat niet mag.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:13

Zucht. Het gaat om de manier wáárop je tegengas geeft.
Dit is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. Ik heb getemt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:25

Moderatoropmerking:
Het is erg jammer dat een topic dat lang zo goed heeft gelopen nu zo aan het verzanden is in een welles/nietes spelletje en her en der gewoon écht offtopic gaat en alleen nog maar hakken op anderen is.
Om het topic gewoon wel volledig te houden zijn alle posts blijven staan, maar gaat het nu door dan worden offtopicreacties gewoon verwijderd.
Graag dus terug naar de normale discussie, respect voor elkaar en inhoudelijke reacties.
Bedankt voor jullie medewerking.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:30

Torius16 schreef:
Ja Marjootje dat had ik dus ook met Freeride, sterker nog ik heb een BMI van 20,8 maar heb veel dunnere armen en schouderpartij zag ik net toen ik mijn foto met die van haar vergeleek. Freeride vraagje: wat is jouw kledingmaat? Gewoon om ff te kijken hoor of dat ook nog met bouw te maken heeft.....(zodat we nog voorzichtiger zijn met oordelen over te zwaar/te licht!)

Broekmaat 32 of 34 lengte 34
Maar voor een rijjasje heb ik een maat 42 moeten aanschaffen voor mijn schouders/armen en bovenrug....de taille moest ik behoorlijk laten innemen.Geldt ook voor overhemdjes etc want anders zit de naad van de arm ergens halverwege mijn schouders.ik heb dus echt een veel bredere schouderpartij dan de rest, en stik van de spieren,topjes met blote armen doe ik niet, omdat ik zoveel opmerkingen krijg over mijn bouwvakkersarmen...idd, zo zie je maar mijn 54 kilo en 1.72m geeft een bmi van 18 tot 18,5, maar ik ben echt niet veel te dun, gewoon niet zoveel vorm erop :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:35

marjootje schreef:
Ik denk dat het regelmatig gebeurd (bij iedereen) dat dingen verkeerd worden gelezen/begrepen.
Net dat als je soms dingen probeerd op te schrijven, en het eigenlijk anders bedoeld dan dat het op papier staat. (het blijft een gevoelig onderwerp)
Vind het soms zelf ook moeilijk om dingen zo neer te zetten dat iedereen het begrijpt, ik niemand voor het hoofd stoot, en het wat toevoegd aan de discussie.
Denk ook dat niemand hier zit met de bedoeling om een ander te kwetsen, beledigen of zijn mening op te dringen.
We hebben allemaal 1 ding gemeen, we zijn gek op onze paardjes en willen het beste voor ze, ieder op zijn eigen manier.
En ondanks alle heftige discussie's die er gevoerd zijn (wat soms ook best mag) zijn we toch weer interesante dingen voorbij gekomen.

En ik ben inmiddels 5 kilo afgevallen, en morgen komt mijn lichtgewicht boomloze zadel binnen............ *\o/*

Dubbel *\o/* *\o/* voor jou!!!!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:51

Ik moet onze Moderator gelijk geven dat het topic wegzakt in herhalingen, jammer en wat meerdere hier niet gehoopt hadden gebeurt toch en das respect hebben in elkaars mening. Mijn voorstel zou zijn om eens te stoppen met het blijven hameren over overgewicht en BMI. De belangen van onze paarden hebben geen baat in het stoeien over jouw gewicht en hoe je ze eraf kreeg. Helaas heb ik weinig tijd anders zou ik telkens proberen het topic een nieuwe stimulans te geven. Bekijk allemaal gewoon de openingspost nog eens :)

Het lijkt me toch niet moeilijk om eens van onderwerp te wisselen /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:58

Het gaat er idd ook niet om hoe het gewicht er aan komt, daarom kun je beter over gewicht praten dan over overgewicht. Een man van 1.90 en 90 kilo zonder vet weegt immers net zo veel als een man van 1,60 en 90 kilo.
Alhoewel ik denk dat de man zonder vet beter kan meegaan met de beweging van het paard, omdat je spieren kunt controleren en vet niet.
Maar als je het over een limiet gaat hebben, zoals bijvoorbeeld in de maneges, van 90 kilo, krijg je dat een groep mensen die 90 kilo of meer wegen en misschien wel overgewicht hebben, zich aangesproken voelen over hun gewicht. En dan krijg je gauw een discussie over overgewicht. En dit schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat. Ik vrees dat het daar uiteindelijk toch op uit blijft draaien.

@freeride, ik ben jouw lengte, alleen 6 kilo zwaarder, maar lijk weer fijner. Mensen geloven nooit dat ik bijna 60 kilo weeg. Mijn spijkerbroek maat is 28, gewone broeken weet ik niet, shirtjes ook wel maat 40. Maar dat komt dat ik veel aan krachttraining doe en mijn armen niet in de kleinere maten passen :')

Mijn paard, bijna 1.60, hoe zwaar geen idee. Hij heeft een zwaardere ruiter gehad die goed kon rijden, maar hij struikelde, wilde alleen stappen of ging liggen :') , bij de lichtere ruiter, is ie braaf. Hij vertikt dat, vandaar mijn besluit tot een bepaalde gewichtsgrens, hij voelt zich daar schijnbaar niet prettig bij. Ik heb een zwaardere ruiter laten rijden naar aanleiding van topic nummer 1, om eens te kijken of ik mijn mening daarover moest bij stellen.
Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:19

Ja, moeilijk mindim, hoeveel woog die ruiter en hoe groot,oud en gespierd/getraind is dit paard.
Het kan natuurlijk ook nog dat ie zo goed heeft leren wijken voor druk bij het zadelmak maken dat ie gaat liggen om van de druk af te komen,alleen naar beneden wijken voor druk is liggen in dit geval :)
Ik denk wel dat wanneer een paard niet zo lekker of even soepeltjes zijn 1e pas weg uit halthouden doet, en dan steeds na 1 minuut staan, je wel kunt zeggen dat het ruitergewicht in de weg zit, als dit paard dat dan allemaal wel heel soepel en vlot doet bij een lichtere ruiter..ik denk dat kijken,kijken en kijken het belangrijkste is, en dus ook luisteren naar het paard, ik blijf overigens gewoon de 90 kg zonder zadel echt de max vinden, daar is nog niet veel aan veranderd door dit topic, maar hier en daar een flexibel stukje denken ivm werk wat een paard doet en hoe goed iemand rijdt, maakt me al iets minder star in die 90 kg grens.(wel alleen bij echt stevige goedgetrainde paarden dan).

Zijn er anderen die al een andere mening hebben gekregen door dit topic, of tot nieuwe inzichten zijn gekomen?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:26

Mindim schreef:
Het gaat er idd ook niet om hoe het gewicht er aan komt, daarom kun je beter over gewicht praten dan over overgewicht. Een man van 1.90 en 90 kilo zonder vet weegt immers net zo veel als een man van 1,60 en 90 kilo.
Alhoewel ik denk dat de man zonder vet beter kan meegaan met de beweging van het paard, omdat je spieren kunt controleren en vet niet.
Maar als je het over een limiet gaat hebben, zoals bijvoorbeeld in de maneges, van 90 kilo, krijg je dat een groep mensen die 90 kilo of meer wegen en misschien wel overgewicht hebben, zich aangesproken voelen over hun gewicht. En dan krijg je gauw een discussie over overgewicht. En dit schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat. Ik vrees dat het daar uiteindelijk toch op uit blijft draaien.

@freeride, ik ben jouw lengte, alleen 6 kilo zwaarder, maar lijk weer fijner. Mensen geloven nooit dat ik bijna 60 kilo weeg. Mijn spijkerbroek maat is 28, gewone broeken weet ik niet, shirtjes ook wel maat 40. Maar dat komt dat ik veel aan krachttraining doe en mijn armen niet in de kleinere maten passen :')

Mijn paard, bijna 1.60, hoe zwaar geen idee. Hij heeft een zwaardere ruiter gehad die goed kon rijden, maar hij struikelde, wilde alleen stappen of ging liggen :') , bij de lichtere ruiter, is ie braaf. Hij vertikt dat, vandaar mijn besluit tot een bepaalde gewichtsgrens, hij voelt zich daar schijnbaar niet prettig bij. Ik heb een zwaardere ruiter laten rijden naar aanleiding van topic nummer 1, om eens te kijken of ik mijn mening daarover moest bij stellen.
Afbeelding

Ik vind hem helemaal geweldig, hij is net de bredere uitvoering van mijn Nino.

Hij heeft het dan ook heel duidelijk aangegeven dat een zwaardere ruiter te veel voor hem is, mijn Nino is dus een stuk smaller, en 1,50 en die heeft geen probleem met mijn gewicht, ik zelf vind het te zwaar.
Vind het super dat je voor hem een gewichtsgrens hebt, en niet denkt dat moet hij makkelijk kunnen (wat heel vaak gebeurd)

Vind wel grappig als ik jouw broekmaat zie, heeft mijn dochter van 13, 1,83, 58 kilo ook.

Ook denk ik dat je de discussie over overgewicht niet helemaal kunt voorkomen, want ook die groep valt in de categorie "te zwaar"
alleen is voor iedereen "wat is overgewicht" weer anders waardoor je het vergelijk weer krijgt met bmi en bouw.
En zoals ik al eerder zei, ik denk dat je aan veel mensen niet duidelijk kunt zien wat het gewicht nou precies is, omdat de bouw van iemand heel erg meespeelt in het beeld wat je ziet.

Dus als een manege een grens hanteert van B.V 90 kilo, dan ben je al bijna genoodzaakt om iemand op de weegschaal te zetten bij het eerste bezoek, en ik denk dat dat niet echt klantvriendelijk overkomt, en veel mensen niet kunnen waarderen.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:28

Sorry, ik pas mijn bericht even aan, want ik krijg niet alles als ik de berichten wil teruglezen.

Ik ben inderdaad tot een nieuw inzicht gekomen. Ik ben erg bewust van mijn gewicht wanneer ik op mijn paard zit, en denk ook dat het goed is als ik nog wat kilootjes kwijt raak. Ik denk echter niet dat ik mijn paard te erg belast, maar het is niet verkeerd om het m wat makkelijker te maken.

Ik denk echter wel dat je de situatie per persoon moet bekijken. Want zoals gebleken is in dit topic, is dat gewicht heel raar kan uitpakken. De een van 50 kilo ziet er totaal anders uit dan de ander van 50. Zo had ik freeride veel dunner verwacht toen ik alleen haar gewicht en lengte wist. Ik heb een foto gezien van freeride en ze is absoluut niet te dun! Gewoon mooi slank.
(Ik haal er nu iets bij van iemand anders, om iets aan te geven, hoop dat dat nu begrepen wordt;))

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:39

brenndaa schreef:
Sorry, ik pas mijn bericht even aan, want ik krijg niet alles als ik de berichten wil teruglezen.

Ik ben inderdaad tot een nieuw inzicht gekomen. Ik ben erg bewust van mijn gewicht wanneer ik op mijn paard zit, en denk ook dat het goed is als ik nog wat kilootjes kwijt raak. Ik denk echter niet dat ik mijn paard te erg belast, maar het is niet verkeerd om het m wat makkelijker te maken.

Ik denk echter wel dat je de situatie per persoon moet bekijken. Want zoals gebleken is in dit topic, is dat gewicht heel raar kan uitpakken. De een van 50 kilo ziet er totaal anders uit dan de ander van 50. Zo had ik freeride veel dunner verwacht toen ik alleen haar gewicht en lengte wist. Ik heb een foto gezien van freeride en ze is absoluut niet te dun! Gewoon mooi slank.
(Ik haal er nu iets bij van iemand anders, om iets aan te geven, hoop dat dat nu begrepen wordt;))

Ik ben het volledig met je eens, wat betreft beide stellingen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:56

En als ik kijk dat toen ik ongeveer het gewicht had van freeride ik maat 38 had. Zeker nooit in 34 zou passen.
En ik bij zwaarder maar ruim gezond gewicht 42/44 heb.
Maar zo heb ik dan ook geen mooie slanke handen maar korte brede.
Zo ook mijn voeten mooie damesschoenen kan ik niet aan.
Den dat het voor zich spreekt dat schouders en heupen dan ook niet smal zijn.
Dat geeft dan toch een ander totaal beeld.

Mijn tinker loopt bij mij niet anders dan bij een lichter persoon.
Zou dat wel zijn zou ik hem niet rijden.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 08:17

freeride schreef:
Ja, moeilijk mindim, hoeveel woog die ruiter en hoe groot,oud en gespierd/getraind is dit paard.
Het kan natuurlijk ook nog dat ie zo goed heeft leren wijken voor druk bij het zadelmak maken dat ie gaat liggen om van de druk af te komen,alleen naar beneden wijken voor druk is liggen in dit geval :)
Ik denk wel dat wanneer een paard niet zo lekker of even soepeltjes zijn 1e pas weg uit halthouden doet, en dan steeds na 1 minuut staan, je wel kunt zeggen dat het ruitergewicht in de weg zit, als dit paard dat dan allemaal wel heel soepel en vlot doet bij een lichtere ruiter..ik denk dat kijken,kijken en kijken het belangrijkste is, en dus ook luisteren naar het paard, ik blijf overigens gewoon de 90 kg zonder zadel echt de max vinden, daar is nog niet veel aan veranderd door dit topic, maar hier en daar een flexibel stukje denken ivm werk wat een paard doet en hoe goed iemand rijdt, maakt me al iets minder star in die 90 kg grens.(wel alleen bij echt stevige goedgetrainde paarden dan).

Zijn er anderen die al een andere mening hebben gekregen door dit topic, of tot nieuwe inzichten zijn gekomen?

Een ander insteekpunt waar ik mezelf al een beetje over verwonder is het feit dat nog steeds te jonge paarden beleerd worden. Inmiddels staat vast dat paarden op een leeftijd van 3 tot 4 jaar niet helemaal rijp zijn die druk aan te kunnen en bovendien niet volledig zijn volgroeid. Per ras is dit ook weer verschillend en reden dat veel paarden op jonge leeftijd reeds problemen krijgen met spieren pezen en botten. Vraag: op welke leeftijd kunnen paarden beleerd worden en wanneer kan men er op rijden, welk ras heeft meer tijd nodig om volwassen te worden. Welke consequenties heeft te jong beleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:21

Om op bovenstaand paard daar antwoord te geven. Hij is beleerd toen hij 5 was, wordt nu 7 en moet eigenlijk nog goed doorgereden worden. Misschien heeft bij hem en de zware ruiter ook een stukje onbalans mee gespeeld. Maar haar gewicht ook zeker.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:13

@John, dat is een heel goed onderwerp, en staat volgens mij vaak aan de basis van veel nek/rug en been problemen bij paarden, ikzelf geef er de voorkeur aan om zadelmak te maken rond 2,5 a 3 jaar...echter wel enkel zadelak, dus een rondje links en rechts stappen en draven en soms galop met een zadel erop, geen ruiter. dat zadelmak maken gebeurd spelenderwijs, duurt zeker 2 maanden en eindig ik graag doro er 1 keer echt op te zitten, dan tot zeker 3,5 gewoon weer paard laten zijn en veel meenemen aan de hand op de weg en parcoursjes met enge dingen doen in de rijbak aan de hand. dan met 3,5 a 4 jaar lichtjes inrijden, dus stap,draf en galop en ho en achteruit onder de ruiter...dan is het vervolg verschillend, de ene neem ik 3x pw 20 minuutjes onder het zadel, de andere maar 1x per week, pas vanaf 5 jaar doe ik er meer mee.
Uitzonderingen heb je altijd, had een hoge(1.73m op 3 jaar) dressuurgefokte merrie, die is pas zadelmak geworden op 4 jaar en dat was dus echt enkel erop kunnen zitten, en dan tot 5 jaar nog de wei op, wel op straat gewandeld aan de hand en de enge dingen gedaan, die was 5 jaar toen ze echt ingereden werd en nu een beer van een paard dat alles aankan, bijna 8 jaar loopt super dressuur en springt graag en gaat regelmatig op buitenrit. zij was echter met 3 en 4 echt nog niet sterk genoeg om bereden te worden, niet met een lichte en niet met een zware ruiter, die bleef lang veulenachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:18

Ik ben een voorstander van laat inrijden hoor.
Mijn paard is in het hoofd nog steeds niet volwassen, lichamelijk een beer van een paard, maar tussen de oren niet.

Soms zie je hele iele jonge paarden al onder de man, lijkt me ook niet goed voor de rug inderdaad. Maar ook in dat geval, hoe meer gewicht op zo'n rug gaat zitten, hoe minder goed voor het paard. Zo'n paard moet je ten eerste niet op willen zitten en ten tweede niet met teveel gewicht als je het toch doet, hetzelfde voor paarden met een weke rug. Daar moeten gewoon goed rijdende lichte ruiters op.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:30

Erg mooi paard Mindim!
En je ziet maar net als bij die Clydesdale dat het uiterlijk van een paard niet meteen zegt hoe sterk het paard is.
Want zo op het eerste gezicht ziet hij er erg sterk uit.
Maar ging ie echt liggen := Slim paard..snelste manier om de ruiter eraf te krijgen..Meeste paarden die dat doen tijdens rijden die ik ken doen dat alleen maar in zee.....hmmm ruitertje op mijn rug? Jammer ...maar ik moet toch even rollen in zee met zadel en al :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:15

Ik ben blij dat de discussie eindelijk weer on topic is en normaal kan :o.

Ik vind dat het er eigenlijk helemaal niet toe doet of je BMI in orde is in relatie tot je paard. Je kunt met 2m en 100kg met de bouw die je hebt wel in perfecte conditie zijn en een prima BMI hebben (weet ik niet hoor) maar dan nóg vind ik je té zwaar voor iig mijn paarden.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:59

Het perfecte paard en de perfecte rijder moet nog uitgevonden worden, staat als een paal boven water naar mijn mening. :) de combinatie paard/ ruiter moet bij elkaar passen. Bv, ik kocht 7 jaar geleden mijn quartermerrie, 1.69 groot en getraint als reining en working cowhorse. Mijn eerste zet was ik wil het paard minstens 2 weken op proef. Ik rij geen reining en werk ook niet met haar met koeien, ik rij recreatief om haar lekker op draf te houden.

Ik wil hier mee zeggen dat de keuze van het paard naar mijn gewicht is genomen. Ik moet nog 4 kilo afnemen om op mijn oude streefgewicht te zijn van 90 kg. :+

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:02

freeride schreef:
@John, dat is een heel goed onderwerp, en staat volgens mij vaak aan de basis van veel nek/rug en been problemen bij paarden, ikzelf geef er de voorkeur aan om zadelmak te maken rond 2,5 a 3 jaar...echter wel enkel zadelak, dus een rondje links en rechts stappen en draven en soms galop met een zadel erop, geen ruiter. dat zadelmak maken gebeurd spelenderwijs, duurt zeker 2 maanden en eindig ik graag doro er 1 keer echt op te zitten, dan tot zeker 3,5 gewoon weer paard laten zijn en veel meenemen aan de hand op de weg en parcoursjes met enge dingen doen in de rijbak aan de hand. dan met 3,5 a 4 jaar lichtjes inrijden, dus stap,draf en galop en ho en achteruit onder de ruiter...dan is het vervolg verschillend, de ene neem ik 3x pw 20 minuutjes onder het zadel, de andere maar 1x per week, pas vanaf 5 jaar doe ik er meer mee.
Uitzonderingen heb je altijd, had een hoge(1.73m op 3 jaar) dressuurgefokte merrie, die is pas zadelmak geworden op 4 jaar en dat was dus echt enkel erop kunnen zitten, en dan tot 5 jaar nog de wei op, wel op straat gewandeld aan de hand en de enge dingen gedaan, die was 5 jaar toen ze echt ingereden werd en nu een beer van een paard dat alles aankan, bijna 8 jaar loopt super dressuur en springt graag en gaat regelmatig op buitenrit. zij was echter met 3 en 4 echt nog niet sterk genoeg om bereden te worden, niet met een lichte en niet met een zware ruiter, die bleef lang veulenachtig.

Dank je, hier is weliswaar een topic over echter ik vind het best wel passen binnen deze discussie. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:58

Het past in de discussie als je het dan gaat hebben over (te)zware mensen op een jong paard toch? Anders is het wel off-topic

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:40

ja, ik denk soms wel dat ik te zwaar ben omdat mijn paard gewoon nog heel erg onbespierd is, en nog niet helemaal in balans. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt. Hij is nu 6, dus wel op latere leeftijd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:19

Zoal freeride schrijft doe ik het ongeveer ook.
Alleen begin ik pas met 3 met longeren.
Doe daar dan minder lang over voordat ik er eens opzit.
Om vanaf dat moment er hooguit 10 keer op te zitten en dan terug de wei in.
De rest van het verhaal doe ik ook zo.
Bij een slungel of geestelijk baby wacht ik ook.

Ik ben altijd iemand geweest die de kortere bredere modellen paard mooi vond.
Die lange rechthoek modellen zijn nooit mijn favoriet geweest.
En nu ik wat zwaarder ben komt dat mooi uit.
En heb nu ook zeer bewust een tinker gekozen.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:19

Mindim schreef:
Om op bovenstaand paard daar antwoord te geven. Hij is beleerd toen hij 5 was, wordt nu 7 en moet eigenlijk nog goed doorgereden worden. Misschien heeft bij hem en de zware ruiter ook een stukje onbalans mee gespeeld. Maar haar gewicht ook zeker.

Was niet persoonlijk bedoelt voor jouw Mindim maar algemeen. :) Uit bronnen hoor ik vaker dat mensen zelf hun jong paard willen beleren hetgeen komt doordat er steeds meer goede info, boeken etc worden gekocht. Stel dat je een paard van 3 tot 4 jaar laat inrijden door een persoon die meer als 90 kg weegt, ja dan......

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:27

Zelf beleren is een discussie apart.
Ik ben van mening dat teveel mensen zelf wat aanrommelen zonder genoeg kennis.
Dit leer je naar mijn idee niet uit boeken.
Daar worden naar mijn idee ook paarden stuk door gereden.

Niet aanvoelen wanneer een paard moe aan het worden is.
Geen duidelijke hulpen.
Niet over de rug leren lopen.

Maar een veulen is goedkoop en laten beleren te duur