[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:55

Het lijkt misschien alsof het paard de mond open heeft, maar volgens mij is dat een witte plek op haar lip wat het zo doet lijken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:43

S_en_Z schreef:
Ik heb vandaag zonder sperriempje gereden maar paardje liep net zo rustig als met. Afentoe een keer een kauwtje en thats it. Mag dus denk ik wel aannemen dat ik netjes met mijn handen ben?

Ik gooi vaak bij mensen het sperriempje eraf. Vaak is het totaal niet nodig om ermee te rijden. Misschien zelfs wel beter om zonder te rijden, omdat de ruiter de inwerking van de hand beter kan volgen. (een mogelijkheid om te leren rijden met nog fijnere hulpen)

Ondingen vind ik sperriempjes.
Paarden zijn vluchtdieren. Dat uit zich ook in de mond. Als iemand te zwaar inkomt met de hand wil het paard die hand ontwijken door even de mond te openen. Als je dat met een sperriempje probeert te verhinderen ontneem je het paard de mogelijkheid te 'vluchten' voor de hand. Gevolg is vaak extra spanning.
Zonder sperriempje kan een paard even de mond openen, en blijft het paard al met al tevredener. :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:55

daNiielle_ schreef:
freeride schreef:
Die verwrongen mond zegt wat mij betreft alles eigenlijk ........., het gebrek aan "van achter naar voor rijden" is niet zozeer het probleem, maar in dit beeld vooral de harde hand, je drukt de mond omlaag en bent alleen bezig met de voorkant zo te zien. fijn dat het paardje nu beter loopt, maar hoe loopt het dan nu

Bedankt voor de leukste opmerking van het jaar
Als er 1 paard licht in haar mond is, en absoluut geen teugeldruk accepteerd dan is deze het wel. :=
'de harde hand' is opzich nog komischer gezien mijn situatie waarbij ik die spieren zeer slecht kan aanspannen.
Maargoed, als jij dit ziet van een foto dan vind ik dat prima. Kan vertekenen, misschien is het beter om daarvoor een filmpje te plaatsen.

Wat een leuke foto's hierboven :D

Verwrongen mondhoeken, dat is duidelijker dan misschien, daaraan zie je ook dat de bovenlip iets verkruld, en doordat er een sperriempje omzit zie je het minder, het is er wel. Verder vind ik de klieren achter de kaak erg opgedrukt, en buigt de hals tever naar achteren, en straalt er spannig van de nek....ik zeg niet dat het een slecht beeld is, maar de hand mag nog soepeler, of eigenlijk is het zo dat je zelf iets meer mee zou mogen zitten, nu zit je iets achterover, waardoor het beeld niet zo zacht lijkt.
Idd, een filmpje zou waarschijnlijk een veel duidelijker beeld geven.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:38

Mijn paard heeft inderdaad een witte onderlip Pion. En boven ook nog iets.
Ik zie overigens geen verwrongen mondhoeken. Denk dat bij menig HAW topic op bokt dat veeeel erger is.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

Hey bokkers, ik volg dit al een tijdje. Vind het een heel interessant topic, omdat de anatomie en de werking van een paard me ook interesseert :)
Ik heb nog een foto van mij en mijn vzp net voor we les namen, vroeg me af wat jullie erover weten te zeggen.
Voor ik les had was het mijn grootste fout om mijn teugels veel te lang te laten, met als gevolg dat mijn vzp heel lag werd in zijn lijf, en ook niet actief genoeg.
Afbeelding
Oja: gelieve me niet direct af te kraken en onderbouwd commentaar te geven, we hebben allebei nog een lange weg te gaan :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:09

daNiielle_ schreef:
Mijn paard heeft inderdaad een witte onderlip Pion. En boven ook nog iets.
Ik zie overigens geen verwrongen mondhoeken. Denk dat bij menig HAW topic op bokt dat veeeel erger is.

Daar heb je absoluut gelijk in, heb je geen foto's waarop alles duidelijker zichtbaar is? ik ben nooit te beroerd om mijn mening te herzien hoor :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:16

Ja in mijn profiel onderste paard. Daar staat nog 1 duidelijke dacht ik.
Kan hem niet plaatsen via mijn mobiel.

Paard hierboven loopt wel leuk in de houding maar vind hem verder te onduidelijk.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

Afbeelding

Lukt toch wel :P

Maar ik vind haar hier te weinig van achter naar voor gereden.
Sinds dat in orde is, is ze een stuk losser in haar lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:17

kchristi schreef:
Ik ben erg benieuwd wat er over deze foto wordt gezegd. Ik weet dat ik te groot ben voor deze pony, inmiddels rijd ik er niet meer op.
De beugels zitten op springmaat en sowieso wat korter omdat ik de pony niet in de weg wilde zitten met m'n voeten.

Wat ik zelf van dit plaatje vind, het ziet er ontspannen uit. Maar ook valt ze wel erg op de voorhand, maar wel lekker actief achterbeen.

Afbeelding

zou iemand nog op mijn foto willen reageren? :)

(zie nergens staan dat foto's quoten niet mag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:41

Als je in de boktregels kijkt, zie je het wel.

Over jouw foto: paard loopt leuk in een houding, niet nageeflijk, 't is wat geslenter, ik zie geen activiteit, niks. En jij bent er idd veel te groot voor.

Ik ben benieuwd naar een foto van jou met een passend paard, want deze pont kun je nooit op de goede manier door het lijf laten lopen als je zoveel te groot bent, je zit haar gewoon van alle kanten in de weg, dat werkt toch nooit?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:38

daNiielle_ schreef:
Afbeelding

Lukt toch wel :P

Maar ik vind haar hier te weinig van achter naar voor gereden.
Sinds dat in orde is, is ze een stuk losser in haar lijf.

Vind dit beeld iig al vriendelijker ogen hoor, alleen de binnenhand werkt nog een pietsie terug(maar is geen harde hand), waardoor de klieren ook zo dik zijn achter de kaak, toch nog een beetje geforceerde houding in de hals, misschien omdat het paard nog wat puppy is,en daardoor moeite heeft met balans?ben benieuwd naar foto's die recenter zijn :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:41

@hafjeslief: ik zou als ik jou was mijn beugels met touwtjes aan de singel vastmaken, zodat je je benen houdt waar ze horen, maar dat is een ander detail :)
De evenredigheid in de gangen verraadt dat je VZP wel goed in balans kan lopen, dus,teugels los, neusje eruit laten komen en meezitten, zachter zijn in je binnenhand in wendingen en op voltes, en niet prutsen aan de voorkant, als zijn lijf in orde is qua souplesse,balans en kracht, komt dat koppie vanzelf op de juiste plaats :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:45

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden (ik hoop tenminste dat filmpjes ook toegestaan zijn :) ).
Ik vind dat mijn paard hier 'Aan de teugel' loopt, alleen in de overgang naar draf komt hij wat omhoog.

Vond het wat onnodig om voor dit korte filmpje een HAW topic te openen, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:50

Aranel; ik vind mezelf te onkundig om te beoordelen over het juist is of niet, maar na de overgang naar draf vind ik je net iets te hard inkomen met je hand.

Ben het boek Akasha Rijkunst aan het lezen en naar aanleiding van ben ik eens door mijn foto's aant spitten en eigenlijk verbaast het mij enorm dat we M2 rijden.
Wat ben ik zo'n onkunde.. |o _-:(
Foto van vorig jaar maart, heb geen recentere, zal proberen straks te filmen.
Afbeelding

Niet dat er geen goede stukken tussen zaten waarvan ik dacht "zie ergens kan ik het wel", maar als 3/4e beschamelijk is..

http://i43.tinypic.com/35nbtch.jpg

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:09

SheeNegro schreef:
Aranel; ik vind mezelf te onkundig om te beoordelen over het juist is of niet, maar na de overgang naar draf vind ik je net iets te hard inkomen met je hand.

Ben het boek Akasha Rijkunst aan het lezen en naar aanleiding van ben ik eens door mijn foto's aant spitten en eigenlijk verbaast het mij enorm dat we M2 rijden.
Wat ben ik zo'n onkunde.. |o _-:(

Ik ben ook net dat boek aan het lezen! "wat beweegt de ruiter"??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:12

Ik heb ook al veel (simpele) boeken versleten := Die van Akasha ken ik niet.. straks even googlen en zoeken op MP :)

Sheenegro :(:) foto's zijn momentopnames. Er zijn gewoon zelden foto's dat het paard perfect liep en de fotograaf er dan ook net een perfecte foto van maakte.. :=

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:49

Nefertarie; inderdaad "wat beweegt de ruiter" :D de eerste indruk moet altijd goed zijn en dat had dit boek ;)

S_en_Z; Als je op 604 foto's van 1 les 400 foto's tegenkomt waarvan je denkt "kind |o " dan denk ik niet meer snel van "och moment opname" , kan deze foto wel zijn (heb de ergste der uit gezocht :o ) maar dan gaat er toch wel iets rinkelen..

Net vriendin opgetrommeld om te filmen, filmpje is aan het uploaden deel het zo meteen ;)
Aan mijn houding valt toch nog wel wat te werken.. :\

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:00

:=

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:13

Binnenpretje? :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:26

Heeey, zetten jullie een muziekje onder die filmpjes of zo? :(
Die kan ik dan niet zien in Duitsland. Ze doen hier panisch over royaltyrechten, en zo. Zucht. ;(
Zou je een filmpje kunnen plaatsen zónder muziekje (of geluid)? :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:34

Oh wat raar zeg := Ik heb er idd een muziekje onder geplaatst, omdat je anders mijn moeder en mij hoort praten.. :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:23

SheeNegro schreef:

Is hij nou zo groot terwijl hij klein lijkt of ben jij nou zo klein?

Hij mag actiever van achteruit. Vind hem wel lekker ontspannen ogen.. alleen dan jammer dat je teugels zoveel bengelen.. ik zie liever verbinding en als hij zijn neusje naar voren duwt dat je dan weer meegeeft..

Nu moet je je handen afentoe helemaal omhoog en naar achteren halen om "contact" te krijgen.

Wbt je houding.. heb het gevoel alsof je heel erg bezig bent je handen netjes op 1 hoogte te houden en dat je zoveel balans kwijt bent omdat je zo weinig contact met je paard hebt.. dat daardoor je telkens voorover kukelt als je gaat lichtrijden... (geen onafhankelijke zit.. no worries, vinden we allemaal vreselijk moeilijk)

Maar ik heb veel erger gezien hoor.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:49

Bertie: http://www.youtube.com/watch?v=QQsAeT0Ay3A

S_en_Z : mede dankzij zijn hooibuik, maar ik ben maar 1m50 en hij 1m60, dusjah :')

We zijn beide onze balans wel kwijt en ik heb zoveel "schrik" om teveel contact te pakken omdat hij zo snel inknikt in een valse knik.. Vandaag werkte zijn motor niet mee, normaal gaat dat wel beter :+ Maar kvond zelf men houding niet dus kan ik dat van hem ook niet verwachten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:33

Waarom ga je niet een paar keer zitles volgen? (ga ik ook binnenkort doen)

Denk dat je er een hoop van op kan steken.. denk als jij wat fijner zit dat je paardje ook al een stuk fijner loopt..

Als je je teugels wat meer op maat houdt en hij knikt "door" gewoon zorgen dat hij actief wordt aan je been. Op het moment dat hij voorwaarts gaat ook meegeven zodat hij de ll weer op kan zoeken.

Maar... dan moet je zelf wel ook rechtop gaan zitten, anders duw je hem alleen de voorhand maar op. :j

Ik ga mams vragen mij vdweek stukje te filmen zonder sperriempje :) Afhankelijk van hoe merrielief voelt zal ik wel doen of ik haar langer geef of oppak. (doe ik meestal)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:44

SheeNegro schreef:
Bertie: http://www.youtube.com/watch?v=QQsAeT0Ay3A

S_en_Z : mede dankzij zijn hooibuik, maar ik ben maar 1m50 en hij 1m60, dusjah :')

We zijn beide onze balans wel kwijt en ik heb zoveel "schrik" om teveel contact te pakken omdat hij zo snel inknikt in een valse knik.. Vandaag werkte zijn motor niet mee, normaal gaat dat wel beter :+ Maar kvond zelf men houding niet dus kan ik dat van hem ook niet verwachten.

Dank je wel voor het filmpje-zonder-muziekje! *\o/*

Nou, één ding moet ik je nageven, niemand kan beweren dat je je aan de teugels vasthoudt! :D

Je zegt dat je bang bent dat hij te snel in die valse knik gaat lopen.
Nu doet hij dat niet, maar echt veel meer dan dat doet hij óók niet. _/-\o_

Waar kies je voor. Blijf je zo nog jaaaaren doorkachelen: alleen maar draf, draf, draf? Of ga je het aandurven om iets meer de dialoog met je paard te zoeken? :)
Want dáár gaat het om, de dialoog. Een beetje van dit, een beetje van dat. Een beetje hier, een beetje daar. Een beetje meer, een beetje minder. Steeds in gesprek met je paard. Waar reageert hij goed op, en waar vind JIJ dat je toch iets meer mag vragen.

Het grappige is dat je dat wel een beetje doet, dat vragen. En hij reageert er prima op!
We zien nu een paard dat best een beetje nageeft op een kleine hulp, waarom zou je dat niet durven uit te bouwen? Er is geen reden om te denken dat je hem nu helemaal in de krul gaat trekken, vast niet. Maar een béétje meer contactteugel, en zo hier en daar een tempowisselingetje mag écht wel hoor! Of, als hij verkeerd inknikt, waarom zou je dan bijvoorbeeld niet iets meer voorwaarts mogen vragen, zodat hij weer naar die hand toegaat?

Oh, ik vind trouwens ook wel dat je niet mét hem hoeft in te slapen, als je een pietepeuterig klein stukje stapt. :D
Jammer dat we geen galopje hebben gezien!

Weet je, ik vind het wel fijn om te zien dat dit paard nog niet heel erg op de voorhand loopt. Dát heb je goed gedaan! Ik vind het tempo voor een arbeidsdraf ook best heel behoorlijk. Daar kun je wat mee!
Hou dit tempo vast in je lijf, als je gaat beginnen met iets meer contact te nemen. Je paard komt vast iets terug in de beweging in het begin. Daarom moet je nu deze beweging (en niet te vergeten het gevoel van balans) 'verankeren' in je lijf. Zodat je weet waar de basisbeweging van je paard is.

Waar ik me het meest aan stoor in het filmpje is dat je bij het zitmoment in de draf veel te veel 'zit'. Je klapt steeds weer in het zadel. Daar moet je echt op gaan letten hoor. Vertikaler moet het worden. Het sta-moment moet omhoog in plaats van naar voren, en het zitmoment moet óók omhoog, in dit geval niet naar achteren. Het zitmoment moet echt een 'piep-momentje' zijn, geen 'zitten'. Tijdens het 'moment' gebruik je de rug van het paard om je -net zoals een trampoline werkt- weer óp te laten veren.
Het zitmoment mag nóóit een belasting zijn voor de rug, en dat is het nu wel. Ja, daar moet je écht mee aan de slag, hoor! (sprak zij streng) :Y)

De basis voor het rijden is er wel. <3 Het lijkt wel alsof je nu een beetje op dood spoor zit. Het kan nog véél leuker en spannender en uitdagender worden met wat begeleiding en zo.
En je kunt er natuurlijk dit topic voor blijven gebruiken! +:)+