Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:17

Avelienvd schreef:
En dan even wat anders weet niet of men het hier daar al over gehad heeft:
Hoe zit dat dan met voltige?
Gemiddeld 2 a 3 personen... Houden het even licht aan met 55 kilo per persoon... dat houdt in 110 kilo tot 165 kilo per paard...
En dat mag wel?

Ha hier had ik nog niet eens aan gedacht!! Maar denk dat de belasting van het paard anders is, en beter mee-werkend met de galop van het paard,
maar vind het wel een goede opmerking.. ben benieuwd naar de meningen hier over!?!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:23

Tja Lusitana, dan moet je ook de lengte weten, zijn al die jongens even lang?
Want bij 2m10 kan die linker wel rond de 90 wegen en de rechter bij 1m20 wel 50 ;) (bij wijze dan, ben niet goed in gewicht gokken)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:25

Aan voltige had ik ook niet gedacht eerlijk gezegd.... eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

De jongens op het plaatje zien eruit als jongens, dus ik schat ze op 1.65/1.75, maar schatten is ook niet helemaal mijn ding :D

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:32

Sabine_Duco schreef:
Variatie is zeker goed! Ik had het blaadje sla meer opgevat als elke dag iets aan groente te eten. Dat zou echt geen kwaad kunnen denk ik.

Ok, haha een beetje een miscommunicatie dus. Groenten eten doe ik altijd. (als ik er genoeg geld voor heb tenminste). Maar een hele week geen groenten zou ik eerlijk gezegd niet trekken.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:37

Zolang de ruiter maar een paard heeft dat bij het gewicht past.... iemand van 100 kg op een arabier gaat gewoon niet maar op een stevige gelder of zwaarder paard... waarom niet? zolang de combinatie maar klopt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:46

Blue_Eyes schreef:
Als je het dan hebt over de waarheid op rij zetten, vind ik een zin als onderstaande nogal... vaag.

Citaat:
Ik heb dat ooit ergens gelezen dat als je echt te zwaar bent je paard dus 2x het gewicht in het zadel voelt in draf bijvoorbeeld.

Eh... bron? Om te beginnen...

Ik heb niet gezegd dat mijn mening want dat is het de waarheid is. Het gaat erom dat vele mensen hier goede argumenten hebben en dan bepaalde mensen komen met argumenten maar het kan door medicijnen komen. Dat doet niet terzake dat bedoelde ik ermee. En ik meen dat ik het vorig jaar in de Phryso gelezen heb. Maar die heb ik zo niet bij de hand. Maar met logisch nadenken is dat voor mijzelf voldoende. Want vet dat beweegt en voor mij is dat 1 + 1 = 2.

Ow wacht verkeerde quote. :o = gefikst

Verder wil ik er nog even aan toevoegen, om het te verduidelijken.
Dat ik vindt dat sommige zich te aanvallend opstellen en misschien logisch gewicht is nogal een gevoelig onderwerp. Maar het gaat hier om paarden welzijn en die waarheden of onwaarheden worden op een rij gezet en neem aan dat niemand in dit topic de intentie heeft om mensen opzettelijk te raken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:10

Als je uitgaat van de 15 % regeling kun je dus met 100 kg nog behoorlijk rijden hoor :o

Shetlander 200-250 kg
Shetlander mini 100-175 kg
Welsh pony 300-350 kg
New Forest pony 350-400 kg
IJslander 350-400 kg
Arabier 400-450 kg
Haflinger 450-600 kg
Fjord 450-600 kg
Licht rijpaard/draver ongeveer 500 kg
Normaal rijpaard/tuigpaard 550-700 kg
Fries 500-700 kg
Tinker 500-800 kg
Belgisch trekpaard 700-1000 kg

Uitgaande van een paard van rond de 650 kg (en ik vraag me serieus af of ene kilo meer of minder in die zin heel veel gaat uitmaken..) kan je dus op met 100kg..ga dan zelf uit van echt rijden en niet 1x pw een rondje aan de lange teugel?? Als je zelf nog onder de 100 zit en een grote fjord of haflinger hebt, moet dat dus lukken volgens deze berekeningen die dus gehanteerd mogen worden..

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:14

Ik vind dat het er helemaal vanaf hangt hoeveel overgewicht iemand heeft, wat voor soort paard het is, de leeftijd/staat van training van het paard, wat je met het paard doet, hoe lang je daarmee bezig bent, en hoe vaak je dat doet.
Als iemand van 100 kg, die goed kan rijden, elke week met zijn shire van 8 een half uurtje langs de weg gaat stappen en draven, lijkt het mij sterk dat het dier daar schade van ondervindt.
Als diezelfde persoon wekelijks (spring)wedstrijden op een welshje gaat rijden, wordt het een heel ander verhaal.

Zelf weeg ik momenteel 84 kg (lengte 1,62) , en rijd sinds afgelopen voorjaar op een 5 jarige tinker (type vanner) van 1,66 hoog.
Ik rijd met haar gemiddeld 1x per week een half uurtje lichte dressuur en ga een heel enkel keer naar buiten (stappen).
Met degene waar ik haar voor verzorg en rijd, rijdt ze M1 dressuur, dus ze is redelijk getraind.
Ik geloof niet dat het paard moeite met mij heeft (behalve als ik na het rijden niet snel genoeg met voer kom), of er schade van ondervindt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:17

Btw lusitano: wat mij betreft mogen al die jongens rustig rijden op een passend volwassen paard hoor.. :D

De belasting van een paard is enorm afgenomen tov zijn gebruiks voorouders: die trokken en droegen veel zwaardere lasten (denk aan landbouw, mijnen vervoer), maakten veel meer kilometers, met veel minder energierijk voer over veel mindere ondergronden. Geen vrijbrief om je paard et overvragen, maar het gemuts over een kilo meer of minder, my god! Zolang je geen sport gaat beoefenen met 100 kg op een shetlander (wat mi gewoon te maken heeft met een stukje gezond verstand, bij twijfel niet doen), zal het heus wel gaan allemaal!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:42

Lusitana schreef:
Afbeelding
Testje.
Wie van deze jongens zouden jullie dan niet op een paard willen zien of op welke soorten/maten nog wel en op welk niet meer?

nummer 1 pony
nummer 2 grotere pony
nummer 3 klein paard/fjord enz.
nummer 4 groot sterk paard
nummer 5 Groninger :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:08

Lusitana schreef:
Afbeelding
Testje.
Wie van deze jongens zouden jullie dan niet op een paard willen zien of op welke soorten/maten nog wel en op welk niet meer?

Er van uit gaande dat dit een jongetje van 12-14 is van een meter of 1.60.

Nummer 1 mag van mij op een Shetlander nog rijden
Nummer 2 en 3 op een iets groter paardje. Let's say welshcob, ranke newforest
Nummer 4 en 5 gaan dan op een Halfinger/Fjord.

:j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:23

coydog schreef:
Tja Lusitana, dan moet je ook de lengte weten, zijn al die jongens even lang?
Want bij 2m10 kan die linker wel rond de 90 wegen en de rechter bij 1m20 wel 50 ;) (bij wijze dan, ben niet goed in gewicht gokken)

Ze zijn op het plaatje toch echt duidelijk allemaal evenlang, het is nl hetzelfde kind, alleen in verschillende stadia van overgewicht... ;)
Waar het vooral om gaat is wat vind je nou eigenlijk te ver gaan aan postuur sinds het begon over "dikkere" mensen. Hij zal niet meer dan 100 kilo wegen, ook niet op zijn zwaarst.
Het toont dat overgewicht of "dikker" niet meteen losse spekrollen hoeft te betekenen.
Ik ben blij dat hij ook op zijn zwaarst nog van iedereen wel mag rijden. :D
Het blijkt dat de tolerantie uiteindelijk groter is dan het leek.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:41

Wat ik me nu af vraag. Wat gaan we doen met alle paarden waar de ruiters volgens de kenners hier op bokt en volgens de maatstaven te zwaar zijn. Krijgen we dan de discusie van de gezonde paarden die naar de slager gaan. Zo denderend is de markt op het moment niet.Dit is geen vraag aan mijn kant. Ik heb er geen problemen mee dat iemand wat zwaarder is. Ben zelf altijd te zwaar geweest en heb een flinke tinker. Ben veel afgevallen maar nog geen vlieggewicht. Maar vraag me af al die mensen die hier wel een probleem mee hebben wat is dan de oplossing. Gaan jullie er allemaal voor zorgen. Of mogen we wel er voor zorgen maar niet aankomen. Ik vind het de zoveelste discusie. Slaan we niet een beetje door. Hoeveel ruiters zijn er nu eigenlijk waar de paarden echt onder het gewicht lijden ik denk dat het wel mee valt. Mijn tinker heeft altijd te veel gewicht gedragen is kern gezond. Loopt nog gewoon trec op zijn 18 jaar vrolijk en blij. Heeft die dan zoveel geleden?Ik heb dit paardje al vanaf 3 jaar. Ik voel me in iedergeval niet schuldig en laat me dat zeker niet aan praten.Hadden de ridders in de middeleeuwen ook deze lijstjes, de oorlogpaarden werd daar rekening mee gehouden. Als ik zie in verhouding hoe hard mijn tinker moet werken dan werk ik meer hoor. Vind iemand mij ziellig. IK draag wel meer dan 10 tot 15 % van mijn gewicht. Vreemd dat daar niemand wat over zegt.
Laatst bijgewerkt door mabellean op 13-07-11 06:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:44

Het valt mij op dat juist de mensen met overgewicht het blijven verdedigen dat een paard dat makkelijk allemaal maar kan dragen..Maar het gaat niet om jullie hoor!!! Het schoonheidsideaal is een ander topic en daar wordt met andere ogen gekeken naar de persoon er in en wat mooi is, dat is nl persoonlijk. In dit topic gaat het om doodgewicht, vastvet.

Lusitana jouw plaatje, jongetje 4 vind ik dik en jongetje 5 om in jouw woorden te blijven spreken, "moddervet" met jongetje 4 op een paard heb ik al moeite en jongetje 5 gaat niet op een van mijn paarden.

Dan heb je het over cavelerie van vroegah? Dat waren andere paarden dan die nu gefokt worden, toen werden op die paarden geen vette kerels zonder conditie met een paar manegelessen gehezen. Cavelerie was en is nog steeds iets waar opleiding van paard en ruiter dagelijks zweetdruppels kost.

Als iedereen lekker meeleest, lees dat ik ook vind dat ik te DIK ben, maar boven de 70 kom ik niet uit en vind het geen acceptabel gewicht...maar mij PB's te sturen heeft geen zin, post het maar gewoon in het topic.

In dit topic gaat het ten alle tijden om de paarden....hoe mensen met hun leven/lichaam/gezondheid/voeding om gaan moeten ze zelf weten, is mij gehakt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:47

@mabellean:
maar een tinker kan ook heel veel hebben. Als je een arabiertje 'te veel' laat dragen is het wel anders. vind ik dan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:53

:j ik vroeg eerder in dit topic ook al wat de mensen, die zich daar aan storen en denken in het belang van het dier, zouden doen als ze zagen dat een combi echt niet verantwoord was.........
vervolgens was het even stil en kreeg maar weinig reactie ;)
De mensen die wat zouden doen waren op 1`hand te tellen.
Terwijl het commentaar op bokt niet van de lucht is.

Dus...als het er op aan komt maakt men zich helemaal niet zo druk als hier beweerd word :)*
Want als je het echt sneu zou vinden dan zou je er wel wat aan doen als je het zag toch???

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:58

Ik denk dat het niet alleen uit het perspectief van gewicht bekeken moet worden. Te zwaar voor een paard, gewoonweg door gewicht (of je nou te dik bent of niet) is één discussie.
De tweede discussie is en blijft echter een andere: zit je met echt overgewicht, waarmee je jezelf in de weg zit, het paard dan niet in de weg?
Die eerste discussie wordt uitvoerig gevoerd, de tweede vervaagt steeds weer, maar is denk ik net zo discutabel.

Edit: tiepvouten
Laatst bijgewerkt door D00R op 13-07-11 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 06:58

@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.
Ik hoor aan de reacties van dit topic dat bokt het wel meent. ;)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:03

Ik schreef gisteren over een meisje dat met haar overgewicht op een te oud paard was gekropen. Paard is op zich niet oud in leeftijd, maar geen jonkie meer. En hij is stuk. Weke rug in ieder geval en er is weinig mee gedaan dus de spieren zijn echt ver te zoeken.

Heel eerlijk? Ik heb niets durven zeggen. :o

Eerder heeft zich een soortgelijks afgespeeld bij ons op stal. Dressuurruiter met veel overgewicht, reed een paard dat op zich wel groot was en misschien het gewicht zou kunnen dragen. Paard lang niet in training gestaan, artrose en kissing spines. Ruiter was iemand die op Z niveau heeft gereden, maar nu niet meer echt mee kon komen met de bewegingen. Met dit paard klopte het in ieder geval van geen kanten. Eng om daar wat van te zeggen, maar heb toen wel aan de eigenaresses gevraagd of ze niet bang waren dat ze toch wel iets te zwaar was op dat moment voor dat paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:06

Op paard met KS te gaan zitten voordat hij eerst goed is bespierd gemaakt, vind ik misdadig..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:08

tegen iemand die zwanger is zeg ik zowiezo dat ik dan niet op zou stappen.
Het risico van het verliezen van je baby is enorm.
Het is ook maar net HOE je het zegt.
Je kan het bot brengen maar je kan ook een serieus en eerlijk gesprek aan gaan.
Helaas kiest toch bijna iedereen er voor, liever achter de rug van die persoon om te roddelen.
Maakt mij verder niet uit maar doe hier dan ook niet alsof je het zo zielig voor het paard vind ;)

Als je iemand zijn paard ziet slaan onterecht vind je het ook zielig maar ik durf te wedden dat je dan wel eerder je mond open zal trekken.( daar bedoel ik mensen in het algemeen mee)

Ik vind het nogal hypocriet hier te zeuren over het welzijn van een paard en er vervolgens niets aan te doen.
Daar gaat het me om.

persoonlijk ben ik iemand die zijn mening niet onder banken of stoelen steekt, maar doe dat wel bij de juiste persoon ;)

edit DOOR: top gedaan!!! Tuurlijk wil je iemand dan niet beledigen maar je hebt ze wel aan het denken gezet

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:12

quartel schreef:
tegen iemand die zwanger is zeg ik zowiezo dat ik dan niet op zou stappen.
Het risico van het verliezen van je baby is enorm.
Het is ook maar net HOE je het zegt.
Je kan het bot brengen maar je kan ook een serieus en eerlijk gesprek aan gaan.
Helaas kiest toch bijna iedereen er voor, liever achter de rug van die persoon om te roddelen.
Maakt mij verder niet uit maar doe hier dan ook niet alsof je het zo zielig voor het paard vind ;)

Als je iemand zijn paard ziet slaan onterecht vind je het ook zielig maar ik durf te wedden dat je dan wel eerder je mond open zal trekken.( daar bedoel ik mensen in het algemeen mee)

Ik vind het nogal hypocriet hier te zeuren over het welzijn van een paard en er vervolgens niets aan te doen.
Daar gaat het me om.

persoonlijk ben ik iemand die zijn mening niet onder banken of stoelen steekt, maar doe dat wel bij de juiste persoon ;)

edit DOOR: top gedaan!!! Tuurlijk wil je iemand dan niet beledigen maar je hebt ze wel aan het denken gezet

Ja ik zal idd als ik zie dat het paard het moeilijk heeft wel idd zeggen natuurlijk. Want dan zou je kunnen zeggen waarom slaat dat paard of waarom heeft hij de oren in zn nek. bijv.
Ik snap je punt, maar toen je de vraag stelde waren er verschilende gesprekken door elkaar heen aan het reageren ;) Maarja ik weet niet of dat uit maakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:15

vosje456 schreef:
@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.

Je ziet toch wel of iemand zwanger is? En een zwanger met zo een dikke buik is onverantwoord bezig en daar zou ik ook wat van zeggen. Maar er zullen heel weinig vrouwen zijn die met een flinke zwangere buik gaan rijden...

Wat ik apart vind is dat men wel durft te praten Over, Kijken naar en veroordelen dat iemand te dik is of stinkt, dat is ook zo iets, maar nooit iets zegt....het wel zeggen is veel eerlijker.

Je hoeft niet iemand meteen af te katten....

Maar toen ik nog smal was :D , was het heel normaal voor de meeste mensen om tegen mij te zeggen, vind je dat nou mooi??? jij bent veel te dun, heb je anorexia, ben je aan de drugs, dat zal wel een junk zijn...nou moet ik zeggen dat ik ook even tegen het magere aan ben geweest, maar dat kwam doordat ik ziek was......maar dat wist men niet, maar het mag kennelijk wel gezegd worden, dat is niet kwetsend. Iemand die zichtbaar te dik is, want tegenwoordig zijn er zat kinderen, tieners echt veel te dik die op ponies zitten, is overigens de taak van de moeder hooor, die kookt en doet boodschappen...maar waarom niet zeggen???

Als men eerlijker zou durven zijn, dan wordt roddel al overbodig, dan is er meer oprechtheid.

Toen ik dikker begon te worden, was er wel Iemand die zijn, he meid je wordt te dik, het is niet meer mooi, ga jij nu oppassen??? ik was geschokt, keek mijzelf nog eens meer kritischer en kon niet anders dan toegeven dat het zo was....ik was blij, echt blij dat iemand mij dat heeft gezegd.....van dun naar dikker is prima, maar dan komt het omslagpunt.

Maar nou durf ik veel te zeggen hoor, en ik zou dus wel iets zeggen over iemand die met overgewicht, ongetraint op een oud paard of paard met KS gaat zitten.....dan maar ruzie, maar zo iemand vind ik toch al ego bezig, het gaat dan in mijn ogen om het paard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:17

Sommige mensen zijn te zwaar om paard te kunnen rijden, omdat hun gewicht de gezondheid (letterlijke draagkracht) van het paard in gevaar brengt. Daar gaat het om de gezondheid van het paard. het volgende voorval zal ik niet gauw vergeten:Ik zag een man op zijn paard stappen en dat dier zakte daarbij zowat door de achterbenen. Daar heb ik dan ook wat van gezegd. Vervolgens stapte hij weg op het paard. Het dier deed haar uiterste best zich overeind te houden....nadat nog iemand er wat van zei, kwam hij vloekend en tierend van zijn paard af. Het dier stond wijdbeens uit te puffen.....De man was dik, ja. En duidelijk te zwaar.
Om de gezondheid van mijn paard, zijn draagkracht, niet te schaden , gaat er niemand op die meer dan 70 kilo weegt. Dat is was bij mijn vorige paard en is bij mijn huidige paard al jaren mijn grens.
Mijn paard is een vierjarige Appaloosa x Haflinger van 1.60 en niet bepaald teer gebouwd.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:21

russel schreef:
vosje456 schreef:
@quartel

Je ziet toch wel of iemand zwanger is? En een zwanger met zo een dikke buik is onverantwoord bezig en daar zou ik ook wat van zeggen. Maar er zullen heel weinig vrouwen zijn die met een flinke zwangere buik gaan rijden...

Wat ik apart vind is dat men wel durft te praten Over, Kijken naar en veroordelen dat iemand te dik is of stinkt, dat is ook zo iets, maar nooit iets zegt....het wel zeggen is veel eerlijker.

Je hoeft niet iemand meteen af te katten....

Ja je hebt gelijk, weinig mensen die zwanger zijn die rijden paard maar het kan wel zo zijn ;) Maar idd onverantwoord.
Oh sorry ik wou niet afkatten hoor ;) :o