Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:09

cherie78 schreef:
"De klassieke rijkunst gebruikt de teugel slechts als een gevoelig te hanteren hulpmiddel om de aanleuning te bereiken, niet als een instrument om te STUREN en zeker niet om te REMMEN"

Dit citaat ook nog maar even herhaald voor vanzuijlen.

Ik kan me toch een topic herinneren waar jij wat heel anders zei......

Citaat:
Mijn paard schuimt ook, al vanaf dat hij het bit in zijn mond heeft. Volgens mij heeft schuimen niet alleen te maken dus met ontspanning of de kaak loslaten. Links neemt hij het bit niet goed aan, en schuimt daar meer als rechts. Maar omdat je met losrijden bezig bent om hem beter op twee teugels te rijden, is aan het eind van het losrijden het schuim op twee kanten evenveel. Mij is wel opgevallen is,als ik even doorvraag om los te laten, hij wel meer gaat kauwen op het bit. Maar het schuim begint dus al zodra hij een bit in de mond heeft en ik er nog niet opzit. Lees je dus ook van dat paard wat schuimde met halster.

piepenfiets

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:11

Ik zie hier overeenkomsten met Basketbal : Slam dunk Orienta! _/-\o_

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:14

orienta schreef:
cherie78 schreef:
"De klassieke rijkunst gebruikt de teugel slechts als een gevoelig te hanteren hulpmiddel om de aanleuning te bereiken, niet als een instrument om te STUREN en zeker niet om te REMMEN"

Dit citaat ook nog maar even herhaald voor vanzuijlen.

Ik kan me toch een topic herinneren waar jij wat heel anders zei......

Citaat:
Mijn paard schuimt ook, al vanaf dat hij het bit in zijn mond heeft. Volgens mij heeft schuimen niet alleen te maken dus met ontspanning of de kaak loslaten. Links neemt hij het bit niet goed aan, en schuimt daar meer als rechts. Maar omdat je met losrijden bezig bent om hem beter op twee teugels te rijden, is aan het eind van het losrijden het schuim op twee kanten evenveel. Mij is wel opgevallen is,als ik even doorvraag om los te laten, hij wel meer gaat kauwen op het bit. Maar het schuim begint dus al zodra hij een bit in de mond heeft en ik er nog niet opzit. Lees je dus ook van dat paard wat schuimde met halster.

Klopt, sommige paarden weten gewoon niet beter, door ervaring "wijs" geworden om vast te blijven houden.
Zijn vaak "verreden" paarden zoals ze dat noemen.

Die nooit hebben geleerd van hun ruiter dat ze zelf de aanleuning mogen gaan nemen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:16

Dus die trek jij dan weer even los begrijp ik?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:18

cherie78 schreef:
Klopt, sommige paarden weten gewoon niet beter, door ervaring "wijs" geworden om vast te blijven houden.

Die nooit hebben geleerd van hun ruiter dat ze zelf de aanleuning mogen gaan nemen.

en zijn al geconditioneerd, bit is vasthouden anders pijn
ernstig niet? ;(

nombrado

orienta schreef:

en jij? vasthouden?

cherie78

orienta schreef:

Tuurlijk trok ik die weer even los, dat begrijp je heel goed :j :j en nog wel met een "weerstandbiedende" hand :j

Of even mijn hand "hoog", zoals ik in een andere "klassieker" gelezen had :j
Werkt ook heel goed :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:21

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

en zijn al geconditioneerd, bit is vasthouden anders pijn
ernstig niet? ;(

Dit wordt aangeleerd door "klassieke" instructie :j
Waardoor paarden al van te voren gaan "vasthouden" en weer losgepeuterd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-10-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:21

Dus dan ga jij mee in die trend cherie? goed man!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:22

orienta schreef:
Dus dan ga jij mee in die trend cherie? goed man!

Goed van jou, man +:)+

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:23

nombrado schreef:
orienta schreef:

en jij? vasthouden?

Nee ik ga dan denken dat ie los moet laten en dan laat ie ineens los *\o/*

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:28

orienta schreef:
Nee ik ga dan denken dat ie los moet laten en dan laat ie ineens los *\o/*

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:30

Cherrie, zonder weerstand kan je een paard niets leren, want we leren een paard wijken voor druk, ook zo voor het been, hoe doe jij dat dan en in detail graag als je geen weerstand biedende hand geeft, dus ook geen halve ophouding, wat ook te maken heeft met weerstand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:38

Moll schreef:
Cherrie, zonder weerstand kan je een paard niets leren, want we leren een paard wijken voor druk, ook zo voor het been, hoe doe jij dat dan en in detail graag als je geen weerstand biedende hand geeft, dus ook geen halve ophouding, wat ook te maken heeft met weerstand.

Tegen wat zou ik nog "weerstand" moeten bieden, nu ik weet dat een paard wat zelf de aanleuning mag en durft nemen, nergens vasthoudt?

Maar je verwoordt het heel goed, van die halve ophouding :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:55

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Tegen wat zou ik nog "weerstand" moeten bieden, nu ik weet dat een paard wat zelf de aanleuning mag en durft nemen, nergens vasthoudt?

Maar je verwoordt het heel goed, van die halve ophouding :j

Je ontwijkt de vraag, geef nu eens antwoord op de vraag, en het is onzinnig te zeggen dat een paard wat de aanleuning zoekt en neemt niet vast houd, dat gebeurt gewoon bij elk paard zelfs de beste opgeleide paarden in Wenen nog, en als je dat niet voelt is er toch echt iets mis met je ruiter gevoel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:00

Moll, we blijven zo in hetzelfde kringetje ronddraaien.

In het vorige topic heb ik al een aantal oefeningen laten zien om een paard vanuit zichzelf te laten ontspannen.
Als een paard dan nog ergens vasthoudt, heeft de ruiter totaal niet begrepen waar hij/zij mee bezig is.

In de klassieke dressuur vloeit alles in elkaar over.
De oefeningen die bedacht zijn (ooit) zijn er tenslotte niet voor niets. Ze helpen een paard te ontspannen, sterker te maken en te gymnastiseren.

Bepaalde uitspraken zijn er niet voor niets.
Dat zijn ruiters geweest die toch al iets verder gekeken/gevoeld hebben dan hun neus lang is/was.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:08

Dus met andere woorden, jij wil zeggen dat een Kottas of een Riegler, het niet begrijpen, en dat jij het beter doet dan hun.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:09

Moll schreef:
Dus met andere woorden, jij wil zeggen dat een Kottas of een Riegler, het niet begrijpen, en dat jij het beter doet dan hun.

Gebruiken die de oefeningen niet dan??

Even een mooie uitspraak van Kottas;

"Gebruik, voordat u uw handen gebruikt, altijd uw bovenlichaam en een voorwaartse beenhulp.
Geef uw handen terug aan het paard (geef hem zijn mond) en houd hem vast met uw bovenlichaam en middel"

"Als het paard goed in balans is, laat dan alle actie van de hand en het been achterwege die nodig waren om deze balans te verkrijgen"
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-10-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:11

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Gebruiken die de oefeningen niet dan??

Die werken met.weerstand biedende hand en halve ophoudingen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:14

Moll, ik heb mijn antwoord nog aangevuld.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:22

Ja heel leuk, echter trek je dat geen uit zijn verband, een nieuwe oefening word ook in gezet met een halve ophouding, dat geen wat je schrijft zijn momenten.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

cherie je hebt nog steeds niets geschreven hoe ik tempi kan rijden hoe ik kan verzamelen hoe ik als ruiter dit alles kan aangeven alleen met de zit, bovendien begrijp jij niets van de zwaarte kracht en ook niet wat dressuur rijden is, ik vraag aan mijn paard niet alleen ik zeg tegen mijn paard en nu moet je dit en dat uitvoeren. Dat deden de oude meesters ook en die beschreven dit heel duidelijk, en niet zo vaag als jij en nombrada door gewoon wat kreten te uiten en te schoppen naar iets waar je blijkbaar geen weet van hebt. Hoe leidt jij de energie van achter naar voren en van voren naar achteren? Dat heb je nog steeds niet uitgelegd bovendien denk ik sterk dat jij niet weet wat het nageven van de nek en kaak onstaat en waarvoor dat dient en dat dat geheel krachtloos kan wanneer een paard werkelijk zich geeft aan de ruiter. Dat geven daar is ook het woord nageven in verwerkt dat begrijp je niet want klassiek is niet erop gericht gas te geven en te remmen dat remmen is niet remmen maar controle controle over de energie in het paard steekt en die men begeleid of opwekt en die komt vanuit de achterhand.
Maar die stopt niet bij de zit, de zit kan belasten en ontlasten die kan eenzijdig belasten en beidezijde belasten maar energie opvangen kan deze niet en daarom samenwerkende hulpen de zit, het been en de handen. Jouw manier van rijden past dus niet bij de Klassieke dressuur maar bij iets wat niet in de rijbaan van toepassing kan zijn wanneer men oefeningen tot in de perfectie wil rijden met zijn paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

Moll schreef:
Ja heel leuk, echter trek je dat geen uit zijn verband, een nieuwe oefening word ook in gezet met een halve ophouding, dat geen wat je schrijft zijn momenten.

Waarom zet jij een nieuwe oefening in met druk en weerstand?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:26

Balans en evenwicht worden helaas weer steeds door elkaar gehaald heel spijtig maar waar, daarom steeds weer die verwarringen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:26

vanzuijlen schreef:
cherie je hebt nog steeds niets geschreven hoe ik tempi kan rijden hoe ik kan verzamelen hoe ik als ruiter dit alles kan aangeven alleen met de zit, bovendien begrijp jij niets van de zwaarte kracht en ook niet wat dressuur rijden is, ik vraag aan mijn paard niet alleen ik zeg tegen mijn paard en nu moet je dit en dat uitvoeren. Dat deden de oude meesters ook en die beschreven dit heel duidelijk, en niet zo vaag als jij en nombrada door gewoon wat kreten te uiten en te schoppen naar iets waar je blijkbaar geen weet van hebt. Hoe leidt jij de energie van achter naar voren en van voren naar achteren? Dat heb je nog steeds niet uitgelegd bovendien denk ik sterk dat jij niet weet wat het nageven van de nek en kaak onstaat en waarvoor dat dient en dat dat geheel krachtloos kan wanneer een paard werkelijk zich geeft aan de ruiter. Dat geven daar is ook het woord nageven in verwerkt dat begrijp je niet want klassiek is niet erop gericht gas te geven en te remmen dat remmen is niet remmen maar controle controle over de energie in het paard steekt en die men begeleid of opwekt en die komt vanuit de achterhand.
Maar die stopt niet bij de zit, de zit kan belasten en ontlasten die kan eenzijdig belasten en beidezijde belasten maar energie opvangen kan deze niet en daarom samenwerkende hulpen de zit, het been en de handen. Jouw manier van rijden past dus niet bij de Klassieke dressuur maar bij iets wat niet in de rijbaan van toepassing kan zijn wanneer men oefeningen tot in de perfectie wil rijden met zijn paard.

Hoe sommige "professors" klassiek interpreteren is ons allemaal bekend :j