Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Ophoudingen:
We kennen twee soorten van ophoudingen: de halve en de hele.
De halveophouding:
Deze heeft het doel:
Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te berijken.(actief maken van het achterbeen)
Hoe geef ik een halve ophouding:
Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.(bij een verder afgericht paard is meestal een het stilhouden van de hand genoeg)
Nagevende teugelhulpen.
Wat doet een halve ophouding:
1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen in voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)
2. Door aannemen van de teugels(weerstand biedende hand kan ook) stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.
En omdat de energie ergens weer ophoud te bestaan dien ik te drijven, om de energie op te wekken die ik voor bepaalde oefeningen benodig.
Doordat ik in de hand drijf, druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na,(afstoten van het paard op de hand) hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .
De hele ophouding:
Door de hele ophouding kan ik mijn paard halthouden vanuit alle gangen.
Dit zijn meerdere halveophoudingen snel achter elkaar gegeven.
Resumee: Wanneer ik als ruiter niet nageef na een ophouding dan is het geen ophouding maar ordinair trekken.
Halve ophouding = Halbe Parade (Duits)
Halve-Arrêt = een opwaarts gerichte halve ophouding die zeer kort gegeven word.
Dan werd er geschreven impuls(Schwung) helaas heeft die dit geschreven heeft geen notie tussen het verschil van beide. Impuls heeft een paard ook in stap en in het halthouden heeft het altijd, maar Schwung alleen in draf en Galop dus in gang en heeft te maken met de zweefmoment die men meer tot uitdrukking brengt.
Bovendien vraag ik u, dit niet te gebruiken op andere fora, niet te copygaaien, dit vraag ik uw beleefd aangezien dit wel eens vaker gebeurd is lees vaak op fora wat ik geschreven heb terug vind ik niet Ruiterlijk.
Appie12 schreef:Het is natuurlijk best een lastige oefening om echt goed uit te voeren. Vooral omdat in de lagere klasses middendraf gevraagd wordt, echter is de verzameling dan nog niet aan de orde, waardoor de middendraf vaak lijkt op een verruiming waardoor het paard volledig op de voorhand valt. Ook een jury geeft hier goede punten voor.
Ik zou het beter vinden als men bijv. enkele passen verruiming gaat vragen, dat hoeft maar 2 a 3 passen te zijn en hoeft niet op een middendraf te lijken, maar gewoon om te kijken of het paard vooruit kan. Dat is makkelijker in de lagere klasses dan wat ze nu vragen. En het paard is vaak beter op achter te houden met enkele pasjes.
Citaat:Een paard wat middendraf gaat of uitgestrekte draf heeft iets meer aanleuning dan het zelfde paard in een verzamelde gang.
quadripes schreef:ik denk namelijk dat je achter de hand aan moet rijden en dat het paard de hand moet vertrouwen, dus aanleuning moet durven nemen.
als je een paard in het begin zonder teugelcontact zult rijden, zul je merken dat het vanzelf de hand wil opzoeken. en dan is de eerste stap op weg naar aanleuning gezet. alle andere stappen leiden naar 'afknikken' van het paard.
ik denk dat je een jong paard dus niet kunt blootstellen aan halve ophoudingen enz want die kan dat in zijn lijf nog helemaal niet verwerken.
een jong paard moet op eigen benen, voorwaarts gereden worden (voorwaarts = niet hard). overgangen moeten voorwaarts gereden worden, op de zit. zo doe ik dat tenminste. je laat hem in progressieve overgangen terugkomen. zonder de teugels daarvoor te gebruiken, want het paard moet eerst de hand leren vertrouwen.
quadripes schreef:@liberty: ik heb mijn Engelse Volbloed zo gereden, en andere trainingspaarden. die hadden/hebben echt geen perfecte bouw. en dat waren verreden paarden, ook nog eens. het werkt echt zo.
liberty22 schreef:en volgens mij is de hele hoofdhalshouding al dan wel of niet motiveren door een halve ophouding een eind terug in dit topic ook al geweest en was de uitkomst ook nog ietswat dubieus.
jonge paarden idd eerst lekker vwnw rijden en zelf de hand op laten zoeken
quadripes schreef:dat kan pas bij een doorgereden paard, je moet wel alles op de juiste tijd en manier doseren. een ophouding kan pas werken als een paard dat kan verwerken in zijn lijf. en snapt wat ie met zijn hoofd moet doen.
een paard moet eerst lang willen worden, en altijd lang willen blijven. dat is de basishouding. en je moet daarom het paard eerst vwnw rijden totdat het niet beter weet. vandaaruit ga je stukje bij beetje 'invloed uitoefenen' maar alleen zo, dat het paard onder alle omstandigheden telkens weer vwnw wil strekken. als je paard dat niet doet (oftwel niet de teugels uit de hand wil kauwen oftewel de hand niet wil volgen), dan ben je fout bezig, want dan heeft ie een afgedwongen houding.
natuurlijk kun je een verder opgeleid paard met halve ophoudingen rijden. maar je moet een jong paard daar niet mee lastig vallen, geeft alleen maar spanning en onbegrip.
ik sluit me aan bij Professor. En dit bovenstaande noemen we 'relatieve oprichting' en dat is in alle fasen aanwezig als je het goed doet. dus de aanleuning en hoofdhouding zullen navenant zijn. ik geloof niet in dieper instellen.
ik moet nu de paarden gaan voeren enz. dus ben voorlopig ff offline