Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:23

Ik had het toch helemaal niet over die uitspraak. Ik had het over deze uitspraak:
Gini schreef:
Waarom? Een bekende naam mag alles zeggen en heeft altijd gelijk?

Ik zou nooit over professionals als bv Anky zoiets zeggen omdat ik geen benul heb van dressuur en wat ze verder doet. Proffesionals zijn denk ik niet voor niets professionals. Anders was ik er ook wel één geweest :+
Maar als ik je dan vraag waarom je kritisch bent op iets wat je niet kent dan word je kriegel?
Mag ik niet bekritiseren wat jij zegt, maar jij wel dat wat ik zeg?
Oke :)

Gini

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:21

Ik werd niet kregel van jouw vragen. Ik vond de uitspraak 'meisjes van in de 20 die wat knullen met hun paarden' heel persoonlijk en niet-relevant. Een discussie kan ook zonder de ander te kleineren.

Ik ben kritisch omdat ik niet alles zomaar slik, maar altijd argumenten wil horen, het hoe en het waarom achter. Jij noemt dat in twijfel trekken, ook goed.
Je moet het toch niet met een persoon eens zijn omdat die bekend is? En ja, ook bekende mensen maken misstappen of hebben het al eens bij het verkeerde eind. En daarom is het goed om kritisch te blijven.

Ben jij dan niet kritisch? Jij neemt alles aan wat bekende personen zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 07:41

Het komt op mij over alsof jij het nooit ergens mee eens bent en het altijd zelf beter weet. Is goed hoor. Moet jij weten. :-)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:48

Nou ik durf best toe te geven dat ik ook wel eens boos wordt. Als ik gewoon duidelijk merk dat het paard onder dingen uit probeerd te komen en vreselijk loopt te stieren.

Maar boos worden betekend niet direct onterecht straffen he.

Hij krijgt een tik met de zweep als hij niet doet wat ik vraag en ik zeker weet dat ik een duidelijke en correcte hulp heb gegeven.

En nee dat is niet zielig. Zolang je maar in de gaten hebt of het bij jezelf ligt of bij het paard en dus eerlijk blijft en consequent.

En heel belangrijk dat je ook tussendoor een stap terugdoet als het niet lekker loopt en je jezelf en het paard even wat ruimte geeft om diep adem te halen en weer verder te gaan :)

En niemand is perfect, dat geloof ik gewoon niet.
De meeste zullen ongetwijfeld hun best doen, maar dan nog

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:13

Iedereen rijdt weleens 'niet volgens het boekje' toch? heb het ook vaak genoeg gedaan hoor..
Als je het maar niet te veel doet en ervoor zorgt dat je paard voor je wil blijven werken.

Ik kan ook niet echt geloven dat er iemand bestaat die dat echt NOOIT doet.. lijkt me sterk.

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:49

Ik denk dat iedereen wel eens iets niet volgens het boekje doet, bewust of onbewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:07

Ik krijg er vandaag een nieuwe bij. Paardje wat ik van jongs af aan heb opgevoed, en daarna met de eigenaar is meegegaan. Onlangs gehoord dat paardlief te koop kwam en dus maar gekocht. Srtaks de papieren ophalen.
Nu weet ik via via dat de eigenaar er eigenlijk sinds dat vertrek bij mij niet al te veel meer mee heeft gedaan. Tijdens de keuring was hij braaf maar je merkte wel dat er wat eigenwijze trekjes tussenin zijn gekomen. Beestje is intussen ook flink gegroeid, zwaarder ook en echt in de puberperiode aan het komen met daarbij ook nog eens alle hormonen die actief worden.

Ik weet nu al dat er, vooral in het begin, wel eens momenten gaan zijn dat ik hard zal moeten reageren ja. Met een fikse tik waarschijnlijk. Maar als die daarmee opnieuw zijn plaats leert kennen en zich weet te gedragen, dan zal het bij die ene keer blijven. Een paard krijgt van mij pas respect als ze respect hebben voor mij.

Maar no way dat ik een ongemanierd paard zomaar over me heen zal laten denderen. In de vrije natuur en samen in kudde op de weide is de leider ook niet steeds poeslief naar de anderen hoor. Een tik van mij op de neus zal nooit zo hard aankomen als een kneep of mep van een kuddegenoot.

Mensen die daarentegen om het minste al hun boekje te buiten gaan, daar heb ik ook echter geen grein respect voor. Er zijn er genoeg die al uit hun slof schieten als het paard maar eens even vertraagd om te mesten of even gaat stilstaan omdat ie echt nodig moet plassen. Of mensen die willen springen, zelf met stress zitten, uit eigen angst het paard naast de sprong trekken en dan gaan afstraffen "omdat ie weigert"? Nee, dat pakt bij mij ook niet.

Straffen mag en soms moet het ook echt, maar je straf mag nooit zwaarder zijn dan de fout die ze begaan hebben.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:14

Lamar schreef:
Billie1 schreef:
De quote die je hierboven zet is overigens meer een principe kwestie als ik het zo lees... niet persoonlijk op deze Eddy en eerlijk gezegd ga ik daar in mee...
Omdat deze Eddy Modde toevallig diploma's en titels heeft en dus een bekende naam heeft, betekend niet dat hij heilig is en alle kennis in acht heeft, daarmee trek ik hém niet in twijfel, jou wel.

je hebt gelijk... proffesionals zijn idd niet heilig en hebben niet alle kennis in pacht.... meisjes van in de 20 die lopen te knullen met hun eigen paardjes zijn een stuk verder op dat gebied. Dat ik dat niet inzag 8)7

Waarmee trek je mij dan in twijfel?

Vind jou ondertoon inderdaad ook steeds minder prettig...
Er bestaat ook nog eens zoiets als een normale discussie voeren, waar dit topic voor bedoeld is.
Je kan wel met sarcasme en snerende opmerkingen gaan gooien, maar wat schieten we hier mee op? Dat ik nu ook 'leuk' op jou ga reageren, nou gefeliciteerd wordt het topic beter van joh *\o/*

Ik trek jou in twijfel omdat je met jou opmerkingen aangaande deze meneer, dus het idee geeft blind te staren op deze meneer of zijn methode/ideeen, terwijl elke situatie en elk paard een andere aanpak geniet dus twijfel ik wel aan jou kunde ja, je hebt een tunnelvisie zo.
Kan je nu weer helemaal pissed om worden maar je komt zelf een beetje over als "meisje van 20 die wat loopt te knullen" als je zulke bitcherige opmerkingen gaat posten.

Daarnaast snap ik dit ook niet:
Lamar schreef:
Het komt op mij over alsof jij het nooit ergens mee eens bent en het altijd zelf beter weet. Is goed hoor. Moet jij weten. :-)

Ik ben het met een heleboel mensen in dit topic niet (helemaal) eens, maar heb hele leuke discussies gehad en ook echt dingen opgepikt waar ik anders tegen aan ben gaan kijken... Dus dat Gini het nooit met jou eens is zou heel goed kunnen, dan heeft ze een andere visie als jij, wat niet wil zeggen dat ze het beter weet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:01

Lamar schreef:

Jammer dat je het weer persoonlijk speelt...

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:06

Varekaj schreef:
Mensen die daarentegen om het minste al hun boekje te buiten gaan, daar heb ik ook echter geen grein respect voor. Er zijn er genoeg die al uit hun slof schieten als het paard maar eens even vertraagd om te mesten of even gaat stilstaan omdat ie echt nodig moet plassen. Of mensen die willen springen, zelf met stress zitten, uit eigen angst het paard naast de sprong trekken en dan gaan afstraffen "omdat ie weigert"? Nee, dat pakt bij mij ook niet.

Het jammere is dat dat soort reacties vaak uit gewenning zijn. Op een doorsnee manege/ponyclub wordt zelfs geleerd zo te reageren. Hoe vaak heb ik als kind wel niet te horen gekregen 'geef hem maar een tik!' als het paard vertraagde om te mesten of langs de sprong ging omdat hij onzekerheid voelde. Veel mensen weten niet beter dan dat dat een redelijke, normale reactie is. In plaats van zich in de belevingswereld van een paard te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:43

@ Gini en Billie1 :

Vergeleken bij het niveau van een professional vind ik jullie niveau idd dat van meisjes van 20 die met hun paardjes lopen te knullen ja. Mijn niveau durf ik ook rustig zo te bestempelen met alleen een verschil in leeftijd. Vind ik niks beledigends aan. Dat is nou éénmaal het niveauverschil.

Ik zeg nergens dat ik me op de parellimethode van 1 persoon blindstaar. Ik zei dat ik professionals (in het algemeen dus... ook Anky en Monty Roberts en weet ik veel hoe ze allemaal heten) nooit zomaar in twijfel zou trekken voordat ik zou weten waar ik het over heb.
Je kunt mijns inziens niet iemand zijn werk in twijfel trekken als je er helemaal niks vanaf weet.
Dat is wel even heel wat anders dan je ergens op blindstaren.
Als je dingen over me wilt zeggen zeg dan graag wel iets dat klopt :D

Daarbij gaat het topic over "wie durft er voor uit te komen" en niet "wie doet nooit wat 'fout' en vind zichzelf heilig en weet het allemaal beter".
Als je mijn manier van doen niet aanstaat... tja... ik vind sommige dingen van anderen soms ook niet leuk maar mensen zijn nou éénmaal zoals ze zijn, ik dus ook. Ik ga hier geen toneelstuk opvoeren omdat die manier van discussiëren jou dan wel beter aan zou staan.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:50

Dames dames, het wordt hier wel heel persoonlijk allemaal! :\

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:52

Ik ben een stille meelezers en moet toch zeggen Lamar, je manier van reageren is niet erg vriendelijk.
Zowel Gini als Billie1 geven nergens aan dat ze 'nooit wat fout doen" noch dat ze heilig zijn of het allemaal beter weten, i.m.o. proberen ze gewoon een discussie te voeren, waaranders is het topic "discussies" voor?
Misschien wil je uitleggen waar deze nogal persoonlijke 'aanvallen' vandaan komen? Waarvoor die drang om iemand met je woorden te denegreren?

Het is natuurlijk prima dat je aangeeft dat zij het niveau van een professional niet hebben, dat zal ook best niet, maar er zit ook verschil in mensen die hun best doen goed en verantwoord met paarden bezig te zijn en meisjes van 20 die met paardjes lopen te knullen, dit is bewust kleinerend bedoeld en volgens mij nergens voor nodig. Inmiddels gaat de discussie die zij voeren met jou uberhaupt niet meer over het onderwerp, maar over jullie meningen die verschillen...
Kunnen jullie niet gewoon loslaten dat jullie andere ideeen hebben en on-topic normaal verder discussieren?
Je geeft dan aan dat je ouder bent dan 20 Lamar, misschien kan je je daar naar gedragen en het goede voorbeeld geven?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:57

Je voelt jezelf zo volwassen maar een normale discussie kan je niet eens voeren... wie is hier dan het knulletje... snap absoluut niet deze persoonlijke sneren, maar hopen dat je al die opgekropte frustratie niet op je paard botviert, om dan maar on topic te blijven...
Dat lamar niet normaal kan doen is gebleken, dus dit knulletje neemt afscheid, topic uit mijn lijst en lekker discussieren met mensen die dat wel kunnen, reageren hoeft dus niet meer lamar, ik zal het helaas niet lezen.

Veel plezier verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:15

Billie1 schreef:
maar hopen dat je al die opgekropte frustratie niet op je paard botviert.

Aanvallen, sneren ?... ik geef alleen maar een vergelijking. Dan sneer ik dus ook naar mezelf.
Nee... dit wat ik hierboven quote is lekker.
Net zoals dat ik er van wordt beschuldigd dat ik mezelf blindstaar op 1 persoon :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:24

lamar, jij gaat hier weer op door.. als je geen discussie kan voeren ga dan weg.
nu weer in on-topic? of iig iets wat er op lijkt :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:31

weer?
de anderen net zo hoor.
Nee, ik heb hier ook geen zin meer in.
Meer dan de helft van dit topic is allang niet meer ontopic.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:46

Ik rijd nooit volgens het boekje hahaha rommel altijd maar wat aan!
Ben wel eerlijk naar me pony.... Wil ze werken en doet ze haar best is het goed!
Gaat ze lopen klieren dan krijgt ze een schop onder haar billen!!
En dat geld ook aan de hand... Luisteren is goed en knuffelen en vervelen en lomp doen is op haar plek gezet worden.

Gevolg.... Een mega lieve pony waar ik ECHT alles mee kan :D

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:57

Mensen zeggen altijd dat het zielig voor het paard is als ie op zn "donder" krijgt van de ruiter/amazone. Ik vind het pas zielig als het andersom gebeurd.
Over het algemeen zijn die beestjes toch wel iets zwaarder dan wij en daarmee is het leed ook onoverzichtelijk. Dus lekker zorgen dat je je paard de baas blijft, erop-ernaast-eronder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:14

Lamar schreef:
Je kunt mijns inziens niet iemand zijn werk in twijfel trekken als je er helemaal niks vanaf weet.

Maar ik heb toch niemand in twijfel getrokken? Dat heb jij ervan gemaakt.
Kritisch zijn en iemand in tijwfel trekken zijn twee heel verschillende dingen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:19

srauwers schreef:
Mensen zeggen altijd dat het zielig voor het paard is als ie op zn "donder" krijgt van de ruiter/amazone. Ik vind het pas zielig als het andersom gebeurd.
Over het algemeen zijn die beestjes toch wel iets zwaarder dan wij en daarmee is het leed ook onoverzichtelijk. Dus lekker zorgen dat je je paard de baas blijft, erop-ernaast-eronder.

je paard de baas zijn kan ook zonder geweld.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:21

Ligt eraan wat je onder geweld vind vallen. Een tik/schop omdat m'n paard mij bijt vind ik geen geweld. Zolang het niet buiten proporties is. En een duidelijke reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:07

Gini schreef:
Lamar schreef:

Maar ik heb toch niemand in twijfel getrokken? Dat heb jij ervan gemaakt.
Kritisch zijn en iemand in tijwfel trekken zijn twee heel verschillende dingen.

Iets kritisch bekijken zou ik eerder doen als ik er wel wat vanaf weet, als ik ergens niet iets vanaf weet kan ik het mijns inziens niet bekritiseren.
Kritisch betekent : als je negatieve aspecten ziet (van iets) of als je onafhankelijk van anderen denkt en oordeelt. Dat kan alleen als je op de hoogte bent van datgene.
Als ik ergens niet iets vanaf weet of niet kent dan kan ik iets wel in twijfel trekken. In twijfel trekken betekent: betwijfelen= een vraagteken zetten bij.
Dit even ter uitleg aan Gini, niet als aanval bedoelt.

Maar zo is het natuurlijk wel makkelijk om misverstanden te krijgen :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:14

Yviertje schreef:
Ligt eraan wat je onder geweld vind vallen. Een tik/schop omdat m'n paard mij bijt vind ik geen geweld. Zolang het niet buiten proporties is. En een duidelijke reden.

ik heb 't niet over een consequente tik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:17

Lamar schreef:
Kritisch betekent : als je negatieve aspecten ziet (van iets)

En hier sla je de spijker op de kop! Het begon allemaal met de uitspraak 'paarden zijn niet van suiker'. En dat vind ik ten alle tijd een negatieve bijklank hebben. Impliciet wordt toch bijna altijd bedoeld: komaan, pak dat paard eens wat harder aan, want...en dan de al vermelde uitspraak.
Ik hou gewoon niet van die uitspraak. Ze kan heel gemakkelijk verkeerd begrepen worden en daarin schuilt het gevaar.