Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:17

denise04 schreef:
Firefly4 schreef:
Zou wel raar gezicht zijn, zonder voortanden ;)

Ik zal vanavond wel es een foto erbij zetten ;)

Zie hier.... Mijn meis zonder tanden hihi :+
Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:05

wimmus schreef:
Firefly4 schreef:
Hoe kan ik nu aan haar lichaamsbouw zien of het paard er klaar voor is om een ruiter erop te hebben?

Dat kun je dus NIET zien.
Tenzij je röntgenogen hebt, weet je niet wat er wel en niet volgroeid is..
Linkje; http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html
Hoewel het ene paard misschien eerder klaar is dan de andere, is er niet 1 paard wat op z'n 3de al volledig volgroeid is.

Ik heb het artikel gelezen van de link, en het sluit volledig aan bij mijn theorie dat je nooit voor het 4e jaar moet beginnen met een paard. Hoe groter, hoe zwakker, ook dat is een waarheid als een koe. Persoonlijk geef ik grote paarden een half tot een jaar langer de tijd. En per saldo maakt het ook helemaal niet zo veel uit. Als je bijv de springsport gaat doen met een paard, wat is dan het probleem om de eerste kleine sprongetjes te maken wanneer ie 4 1/2 is? Tegen de tijd dat zo'n paard 5 is, kan je er mooi 1.10 mtr parcourtjes mee rijden, bij 5 1/2 naar het 1.20 en bij 6 jaar 1.30. Tegen de tijd dat zo'n paard 7 is ben je dus klaar voor 1.40 en hoger. Niets verloren dus! Begin je daarentegen vroeger, dan is de kans zo groot dat je een minder volgroeid paard over houdt dat ook nog zwakker is in het beenwerk. Veel te vaak zie ik mensen die al met een 3 jarige behoorlijk aan het rijden zijn, en tegen de tijd dat ze 4 zijn, willen ze al parcourtjes rijden van 1.10. Haastige spoed is zelden goed is een spreekwoord dat in de paardenwereld niet vaak toegepast wordt. Helaas, want ik denk dat veel gezondsheidsproblemen terug te voeren zijn naar het te jong te veel vragen. Zonde.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

Mij in Mei wordende 3 jarige is 4 Februari op de foto gezet. Ook voor de PROK. Omdat ze nog klein is 1.56m en ik haar NIET in de weg wil zitten met haar verdere groei, ben ik me gaan afvragen wat nou t beste is. Ze is top aan de longe en is al hoofdstel en zadel gewend. Nu wil ik haar tussen de lange lijnen beleren. Ze is ontzettend leergierig en pikt alles snel op. Vanmorgen heb ik toch nog even Dr Van Muiswinkel gebeld of ik daadwerkelijk dit paard zadelmak mag maken. Dus stap draf en galop. Hij vermelde dat gerust kon. Rustig opbouwen en als ik t niet lekker gaat na een paar keer weer een weekje laten staan. Je kan rustig met dit paard aan de slag. D.w.z. het dier laten wennen aan t ruitergewicht en de basisgangen ontwikkelen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:20

MarcelDufuor +:)+
Fijn, eindelijk een 'sportman' die het ermee eens is.

@MJ; zei hij dat zonder het paard te hebben gezien, of nav de foto's?

MargrietJonk

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:24

Het paard gezien te hebben en foto's natuurlijk.
Ze is 4 Feb klinisch en röntgenlogisch gekeurd. Ik wilde weten wat voor vlees ik in de kuip had alvorens ik met haar aan de slag zou gaan. Ik heb haar zelf gefokt, maar je hoort zoveel verhalen over mensen die al voor een langere periode met een dier bezig zijn, waarvan achteraf het 'binnenwerk' niet goed is...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:37

Hi hi, leuke foto :) Begint gelukkig alweer te groeien zie ik ;)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:39

MargrietJonk schreef:
Het paard gezien te hebben en foto's natuurlijk.
Ze is 4 Feb klinisch en röntgenlogisch gekeurd. Ik wilde weten wat voor vlees ik in de kuip had alvorens ik met haar aan de slag zou gaan. Ik heb haar zelf gefokt, maar je hoort zoveel verhalen over mensen die al voor een langere periode met een dier bezig zijn, waarvan achteraf het 'binnenwerk' niet goed is...

Mag ik vragen hoeveel het heeft gekost om een paard Röntgenlogisch te keuren?
Misschien wil ik dit dan wel doen om er helemaal zeker van te zijn, maar ik heb niet super veel te besteden.

Daarnaast zit ik zelf er gewoon aan te denken om met die van mij alles rustig te doen. Ik wil haar toch alleen maar recreatief, ben niet van plan om wedstrijden te doen... Dus lijkt het me ook niet heel erg als ik langzaam begin en misschien maar 1x in de week kort rij. Momenteel rij ik toch al 2 tot 3 jaar niet tot weinig ivm HKO bij oudere pony. Dus ik heb wel geduld :) En lekker grondwerk is ook leuk. Maar rijden 1x in de week hooguit 20 min moet kunnen lijkt me (en gewoon stap drafje)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:46

Sorry, 3 post kort achter elkaar, maar er schiet me een andere vraag te binnen.
Bij mij op stal staan paar mensen met een shetlander. Dit paard is nu 4 jaar, maar vorig jaar erg intensief bereden, tis een meisje van momenteel 10 jaar die erop rijd, klein meisje. Onze rijbak is best zwaar, moeten we binnenkort wat aan doen, dus dat shetje loopt diep in het zand (ik vind 'm zelf ook super zwaar om in te rijden, dus met mijn HKO pony rij ik er al niet meer in, alleen buitenritten). Dit paardje is door deze mensen niet goed ingereden/getraind, vooral galop in de bak, heen en terug, geen normale hoefslag wordt gevolgd. En nu is dat shetje dus super agressief. Wil niet meer aangesingeld worden en laatst stond ik in de wei bij mijn 2 paarden en wou de shet gewoon aaien, die draaide zich naar me toe om om me te trappen en probeerde te bijten. Kan dit te maken hebben met verkeerd gegroeide botten/spieren door dit verkeerd ingereden te zijn?? (vermoed en ben dus bang dat het antwoord ja is).
Helaas kan ik deze mensen er niet op aanspreken door verschillende meningsverschillen en heb in begin er vaak wat van gezegd en ze willen niet luisteren of willen niet dat ik met hun paarden bemoei, dus kan er weinig aan doen... maar STEL dat ze wel luisteren... wat voor advies kun je ze geven op dit agressieve gedrag (weet niet of dit in dit topic moet eigenlijk?)
Bedankt alvast

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:07

Klinkt meer als een dominantie probleem, hebben shetten vaker last van ;)
Denk bovendien niet dat rondjes galoperen in de bak met een meisje van 10 echt zwaar werk is. Mocht het toch teveel voor 'm zijn, dan zou hij echt niet willen galoperen. Zo'n meisje ligt er dan zo naast :D

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

Libera schreef:
Klinkt meer als een dominantie probleem, hebben shetten vaker last van ;)
Denk bovendien niet dat rondjes galoperen in de bak met een meisje van 10 echt zwaar werk is. Mocht het toch teveel voor 'm zijn, dan zou hij echt niet willen galoperen. Zo'n meisje ligt er dan zo naast :D

Daar heb je gelijk aan :P Ze ligt er ook best vaak naast en anders gaat pony liggen in de bak :P
Soms ben ik misschien wat te bezorgt over andermans paarden :P

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:18

mijn trekpaardje wordt in juni 2 en gaat deze zomer naar de opfok om lekker paard te zijn en als hij 2.5 is ga ik heel rustig een dekje op leggen en zadeltje...blabla... :Z
Er echt op zitten begin ik pas mee als hij echt 3 is. Ik wil er buitenritten mee maken en dergelijke, dus echt intensief zal het niet worden. Voor ik ermee de weg op ga wil ik hem ook eerst rustig beleren. dwz als hij drie is 1x per week een half uurtje of minder om de basis te leren. dus het zal de zomer zijn wanneer hij 4 is dat ik echt bezig kan met echt rijden.

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:44

Ik ben een paardje van 3 aan het inrijden( nu is ze al ouder), ik ben vorige jaar zomer begonnen met veel grondwerk en later pas hangen en erop, ik galopeer nog steeds niet,. dit komt ook door dat ik een keer ben gevallen toen ik het ging proberen, dus eerst maar beter oefenen op stemcomando aan de longe en alles. toen kwam de vorst en heb weinig kunnen rijden, als het morgen goed weer is ga ik het proberen, maar wat ik eigenlijk wil zeggen met dit is dat het niet erg is om te wachten.
Vaak zie je al paarden van 3 die 1 maand onder het zadel zijn die al helemaal letterlijk in de krul lopen! dat vind ik echt niet kunnen, heb geduld.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:50

Ik ben met mn bijna drie jarige ook bezig met wat longeerwerk. De commando's zitten er goed op. Alleen t halt en t achterwaarts nog niet. Hoewel ik haar röntgenlogisch en klinisch heb laten keuren en ook door de dierenarts te horen heb gekregen dat t niet erg is om de basisgangen aan te leren onder het zadel, wacht ik daar toch nog mee. In Mei wordt ze drie en ik las dat de groeischijven van boeg, rug schoft en heup nog niet gesloten zijn. Ik wil niet haar groei in de weg zitten. En omdat ze nog klein is 1.56 wil ik mezelf straks niet verwijten er te vroeg op te hebben gezeten. Ns kijken of ik mezelf zodanig op de proef kan stellen om er niet op te gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:49

mijn merrie word in juni 6 en daar ga ik van de week voor het eerst op, was vorig jaar eingelijk de bedoeling, maar onverwachts toch weer naar hengst en daarna kreupel geraakt door ge-etter op de wei

maar ja, ik kruip dus principieel nergens op vor het 4,5 is
als het moet later...maar 4,5 is op zijn vroegst ongeacht ras, die vn mij is een ijslander, maar al is het een volbloedarabier of een belse knol... allemaal niet eerder dan 4,5

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:04

Wij beginnen langzaam met de shires pas op 4 jarige leeftijd.
Daarvoor mogen ze lekker opgroeien en luileballen..

ik merk ook heel erg bij de shires dat ze het lichaam ook nog niet hebben om al aan volwassen werk te gaan.
Nu is dat bij de een erger dan de ander.. maar desondanks pakken wij ze pas met 4 jaar rustig aan longeren, wandelen, verkeersmak maken etc... en dan met 4.5 - 5 jaar gaan ze onder het zadel recreatief. als ze dan op 5.5-6 jaar aangeven meer te willen gaan ze pas echt in de bak werken en dressurmatig verder getraind worden...

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:18

het ligt eraan wat voor paard het is, maar ik vind zelf 4 jaar wel mooi:D

HatjoenLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:39

ik vind dat je dit pas mag doen als het paard vanaf 4 a 5 jaar ivm met de groei

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:42

ik vind eigelijk ook pas na 4 of 5 jaar moet doen dan weetje zekkr dat er niks mist kan gaan gewoon vind ik dat mensen veelste snel inrijden en als ze dan niet wat goed doen worden ze meestal al gelijk geslagen dat vind ik dan zo zielig een paard wat dan niet snap omdat hij maar nog net onder het zadel licht en dat mens dat er dan er omzit dan zit die de slaan en te shoppen en te trekken in zijn mond ik vind dat je dat een paard niet kan aandoen !
maarja gelukkig zijn niet alle mensen zo
want waar ik rij is er een vrouw die haar paard 4 en 5 zijn nog steet ingreden en die begint deze zomer er pas mee dat vind ik wel goed van haar

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Roosje1995 schreef:
ik vind eigelijk ook pas na 4 of 5 jaar moet doen dan weetje zekkr dat er niks mist kan gaan gewoon vind ik dat mensen veelste snel inrijden en als ze dan niet wat goed doen worden ze meestal al gelijk geslagen dat vind ik dan zo zielig een paard wat dan niet snap omdat hij maar nog net onder het zadel licht en dat mens dat er dan er omzit dan zit die de slaan en te shoppen en te trekken in zijn mond ik vind dat je dat een paard niet kan aandoen !
maarja gelukkig zijn niet alle mensen zo
want waar ik rij is er een vrouw die haar paard 4 en 5 zijn nog steet ingreden en die begint deze zomer er pas mee dat vind ik wel goed van haar

Ten eerste wil ik je vragen om in het vervolg gewoon Nederlands te schrijven (en dat hoeft echt niet perfect te zijn).
Ten tweede is het grote onzin wat je daar neerbrabbelt, ook als je met 4 of 5 pas begint kun je een paard goed vern**ken.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:54

Als ik mijn best doe dan kan ik wel lezen wat Roosje1995 heeft geschreven :+
Maar er is volgens mij wel een verschil tussen een paard inrijden en een paard mishandelen. Mijn paard heb ik vrij jong ingereden en ben daarna heel rustig verder gegaan met trainen. 3x per week 20 minuten gereden en nu zijn we een jaar verder (ze is dus nu bijna 4) en ze doet het echt super.
Er is toch niet een dag waarop je de dag ervoor niet kon rijden en de dag erna wel? Ik bedoel, je moet het gewoon heel langzaam opbouwen alle spieren en pezen en botten moeten langzaam sterker worden. Van niks doen worden ze ook niet sterker hoor!

Dus in onderstaande post zie ik staan: slaan, schoppen, trekken in de mond. Mijn paard is jong ingereden en dan heb ik als trefwoorden: rust, vertrouwen, langzaam opbouwen. Kijk maar eens in mijn profiel!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:40

ik vind dat het paard zelf aan geeft of die er klaar voor is of niet, Zo niet wachten dan tot hij/zij het wel is, zo wel lekker rustig aan stapje voor stapje beginnen. het heeft geen haast.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:52

Ik ben bezig met beleren van mijn paard, ze wordt 1 mei 4 jaar.. We zijn nu een maand bezig, 3 a 4 x per week rijden :D Gaat super zo. Mijn andere paard gaat wss van het zomer al aan de slag, dan issie net 3.
Je kan niet een standaart leeftijd zeggen waarop je moet beginnen, maar ik zou uit principe niet op een 2.5 jarige stappen.

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:45

Ik vind dat je gewoon kan beginnen vanaf die leeftijd, als je maar rustig aan doet en het heel rustig opbouwd

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:20

Ik ben met heel veel dingen eens in dit topic, maar mensen.....Paarden van nu worden ontzettend verwend en mogen blij zijn met zulke baasjes.
Vroeger werd er al heel vroeg mee gereden. 2 jaar stonden ze al voor de kar en weet niet hoeveel kilo's te trekken.
Kijk zelf wanneer je paard er klaar voor is. Jezelf als geen ander voelt het aan. Of je paard nou 3 jaar of 10 jaar is en beleerd moeten worden ........ paarden van nu mogen in hun handen klappen (als ze het konden)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:47

Cryssie schreef:
Ik ben met heel veel dingen eens in dit topic, maar mensen.....Paarden van nu worden ontzettend verwend en mogen blij zijn met zulke baasjes.
Vroeger werd er al heel vroeg mee gereden. 2 jaar stonden ze al voor de kar en weet niet hoeveel kilo's te trekken.
Kijk zelf wanneer je paard er klaar voor is. Jezelf als geen ander voelt het aan. Of je paard nou 3 jaar of 10 jaar is en beleerd moeten worden ........ paarden van nu mogen in hun handen klappen (als ze het konden)

Vroeger moesten kinderen van 10 jaar ook allang keihard aan het werk en was er in menig huis een karwats te vinden.
'DUS' dan zijn de hedendaagse kinderen die zo nu en dan in elkaar geslagen worden door hun ouders dus echt zo zielig niet.

Zulke opmerkingen vind ik echt dooddoeners, is totaal geen argument :n