Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:15

Ik zou zeggen ga je gang! Succes! *\o/*

Leg dan even uit wat jij onder dezelfde takt en cadans verstaat en waar:
- de verlenging in hals en lichaam zichtbaar is
- de neus van het paard naar voren wordt gebracht
- de voorvoeten neerkomen op het punt waarnaar zij wijzen
- de ruiter met zijn hand het paard toestaat zich te verlengen
- de stuwende kracht vanuit de achterhand zichtbaar is, dus het ondertreden van achterbeen zodanig dat de achterhoefafdruk ruim voorbij de voorhoefafdruk komt.

Stuwing ontstaat toch door het laten zakken van het kruis ("bergopwaarts" lopen) en het onder de massa kunnen brengen van het achterbeen.

Het enige wat hij doet is uit de cadans komen (hoger opgooien van zijn voorbenen) en versnellen (daardoor lijkt het alsof hij verruimt).

Laat maar zien dat Totilas vertoont wat jij beweert, ik wens je veel succes! *\o/*

Bomba

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:25

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:34

Foto's bevestigen gewoon weer mijn mening.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:42

En wat een harmonie tussen ruiter en paard... :n

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:53

Deze 50 pagina's gaan voor een zeer groot gedeelte over de uitgestrekte draf van Totilas. Heb nog eens naar filmpje gekeken en er zit inderdaad wel spanning en dan vooral in de uitgestrekte draf. Als je naar het filmpje van de Grand Prix special kijkt dan vind ik de spanning daar minder.

http://www.youtube.com/watch?v=s5Z-43MRUPA&feature=PlayList&p=A921702DF8654E79&playnext=1&playnext_from=PL&index=90

Ik vind alleen de conclusies die getrokken worden heel raar. Ten eerste weten we helemaal niet wat Edward voor die uitgestrekte draf kreeg en ten tweede maakt de uitgestrekte draf slechts éénveertigste deel uit van de totaalscore. Dan is het toch raar om te gaan beweren dat de jury er helemaal naast zit alleen op basis van dit ene onderdeel. De galoppirouettes die heel goed zijn tellen bijvoorbeeld 4 maal zo zwaar mee als die uitgestrekte draf en vormen ééntiende van de totaalscore. Je kunt toch niet alleen de slechtere onderdelen van een proef eruit lichten en dan gaan beweren "hier geeft de jury tienen voor". Verder is het ook nog zo dat het altijd om verhoudingen gaat tussen de ruiters onderling. Ik heb ook niemand van de ander ruiters of coaches of commentatoren over de jurering horen klagen.

Verder denk ik dat Edward ook zelf wel weet wat er nog aan mankeert. Waarom ik dat denk... Omdat ik hem in 2008 zag rijden met Sister de Jeu (toen had men het nog niet zo over Totilas). Dat arme paard had echt gewoon enorm veel stress en dat was alleen maar voorbeengesmijt. Het publiek vond het geweldig en daardoor raakte Sister nog meer van de kook. Kortom het was echt niet goed allemaal. De punten van de jury waren ook niet goed en een groot deel van het publiek ging boe roepen naar de jury. De volgende dag vescheen deze boodschap op de website van Edward:

http://www.edwardgal.nl/?p=11&id=352&l=NL

Ik citeer even uit het stukje:
Citaat:
We konden ons gisteravond absoluut vinden in de score, want het is echt niet de bedoeling dat een paard met zoveel spanning een kür loopt.

Kijk dat vind ik nou klasse iemand die gewoon eerlijk zegt dat was niet goed en bedankt voor jullie steun maar de jury had gelijk.
Sinds die tijd heb ik besloten om iets minder snel met een oordeel te komen en al helemaal niet op grond van een verkeerd fotomoment.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:57

Nou dat staat hem dan netjes. En dan mogen wij het er toch ook mee eens zijn?

Kan je eigenlijk nagaan wat er voor volk op die banken zit. Vroeger klaagde Youp van 't Hek dat dat soort mensen met bedrijfsuitjes naar zijn shows kwamen, denk dat ze tegenwoordig naar de kur op muziek gaan kijken... :=

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:10

Waarom heeft dat verhaal van Sisther de Jeu hier mee te maken? Sisther die compleet in paniek met extreem groot voorbeen loopt is niet oké, maar Totilas die rustig met extreem groot voorbeen loopt is wel oké?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:12

Is de kern niet dat Edward ze dus altijd met extreem groot voorbeen rijdt?

Verschil is alleen dat met Sisther zowel de jury als hij het niet oké vinden, maar het publiek wel en met Totilas de jury en Edward het wel oké vinden maar het publiek niet. En laat nu net het publiek de hele toko financieren....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:15

Waarom vragen jullie Edward zelf niet te reageren? Ik denk dat hij wel een visie over Totilas heeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:49

Bomba schreef:
Waarom heeft dat verhaal van Sisther de Jeu hier mee te maken? Sisther die compleet in paniek met extreem groot voorbeen loopt is niet oké, maar Totilas die rustig met extreem groot voorbeen loopt is wel oké?

Nee een paard dat zo loopt als Sister toen liep geeft een wezenlijk ander beeld dan Totilas (de meeste juryleden zullen het verschil zeker wel zien en ik heb het in een eerder antwoord al uitgelegd), maar ik heb niet zo'n zin om daar weer allemaal foto's van te gaan zoeken want je speelt wel een heel gemakkelijk spelletje op deze manier. Je selecteert uit de posts van mensen die het niet helemaal of helemaal niet met je eens zijn een zinnetje en trapt daar dan tegen aan en gaat op de rest van wat er gezegd wordt niet in, namelijk in dit geval mijn opmerking dat die uitgestrekte draf slechts het veertigste deel van de score vormt dus nauwelijks maatgevend is voor het totale juryresultaat. Met andere woorden Totilas wint misschien helemaal niet dankzij die uitgestrekte draf maar ondanks die uitgestrekte draf.

Zag je trouwens verschil tussen de fimpjes van de kür en de special? Heb je op de site van arnd.nl de vele foto's van Totilas bekeken?

@Rhodos
Goed idee wie gaat het doen?

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:56

Nou "Horseyfries" komt er nog wat van???
Zoals je hierboven kunt zien zijn er meerdere die mijn mening delen, kijk ook even naar wat Bomba heeft geplaatst:
http://camera-obscura-billie.blogspot.c ... tilas.html

Hermelientje de galoppirouettes zijn ook niet altijd je van het, het is de bedoeling dat de galopsprong in de takt behouden blijft (binnenachterbeen wordt gelijktijdig neergezet met het buitenvoorbeen), ook dit is vaak niet het geval bij Totilas. Daarnaast maakt hij ook vaak fouten in de wissels en kan zijn uitgestrekte stap ook veel beter, in de uitgestrekte galop laat hij ook geen verlenging van hals en lichaam zien.
Dus ja de uitgestrekte draf is een, maar de rest mag ook zeker niet vergeten worden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:08

Voor spelletjes ga ik wel naar... De Speelkamer!

Ik reageerde enkel op dat wat je van Sisther de Jeu zei omdat ik geen zin heb om op je verhaal van Totilas te reageren, gezien ik daar al zo vaak op heb gereageerd bij jou. Blijkbaar heb ik daarmee wel een gevoelige snaar geraakt.

Edit: Ik heb zeker alle foto's van Totilas op Arnd.nl bekeken.

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:14

ik vind Totilas echt super:P

maar idd misschien soms wat "onnatuurlijk"...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:25

Gelijkmatige activiteit in het voor- en achterbeengebruik bij Florencio.

Afbeelding

Zo zie ik het het liefst.

Hierbij moet ik ook vermelden dat ik bij Florencio niet op zoek ben geweest naar een 'goed moment' foto, want kwam geen eens een 'slecht moment' foto bij hem tegen! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:08

hippa schreef:
Nou "Horseyfries" komt er nog wat van???
Zoals je hierboven kunt zien zijn er meerdere die mijn mening delen, kijk ook even naar wat Bomba heeft geplaatst:
http://camera-obscura-billie.blogspot.c ... tilas.html

Hermelientje de galoppirouettes zijn ook niet altijd je van het, het is de bedoeling dat de galopsprong in de takt behouden blijft (binnenachterbeen wordt gelijktijdig neergezet met het buitenvoorbeen), ook dit is vaak niet het geval bij Totilas. Daarnaast maakt hij ook vaak fouten in de wissels en kan zijn uitgestrekte stap ook veel beter, in de uitgestrekte galop laat hij ook geen verlenging van hals en lichaam zien.
Dus ja de uitgestrekte draf is een, maar de rest mag ook zeker niet vergeten worden.

Bedankt voor het zo vriendelijk te vragen Hippa. Blijkbaar in tegenstelling tot jou heb ik ook nog paarden die graag gereden willen worden.
Vandaar dat het eventjes duurde. :Y)

Hier zijn de filmpjes. Ik heb naast Totilas ook Whisper gedaan, omdat Monica Theodorescu hier al een aantal malen genoemd is als correcte klassieke amazone.
De foto's hierboven zijn wéér allemaal foto's van de stuwfase van de draf. In de video's is prachtig te zien wat ERNA telkens komt, het zweefmoment en de draagfase van de draf, en hoever Totilas dan ondertreedt. Ook is mooi te zien hoe hij verlengd in het frame, neusje mooi voor de loodlijn, en in de overgang terug weer even soepel in elkaar schuift.
Voor degenen die niet weten hoe ze moeten kijken: let in het eerste gedeelte op de indruk waar de voorhoef gestaan heeft en zie dat de achterhoef er net achter/op landt. Vervolgens zie je bij de uitgestrekte draf dat hij er steeds verder overheen grijpt, daarbij volkomen in gelijke lijn komend met voor- en achterbenen, volkomen juist volgens alle reglementen.
Als je dan kijkt naar het filmpje van Whisper, is die ongeveer hetzelfde, die verlengt alleen niet in zijn frame, maar wordt eerder korter en de neus komt zelfs iets achter de loodlijn.

Totilas: http://www.youtube.com/watch?v=CCyR34GIaoU

Whisper: http://www.youtube.com/watch?v=8femXl_g9KE

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:13

Bomba schreef:
Gelijkmatige activiteit in het voor- en achterbeengebruik bij Florencio.

Afbeelding

Zo zie ik het het liefst.

Hierbij moet ik ook vermelden dat ik bij Florencio niet op zoek ben geweest naar een 'goed moment' foto, want kwam geen eens een 'slecht moment' foto bij hem tegen! :D

De meeste professionele fotograven met verstand van paarden en beweging zullen ook foto's plaatsen van de draagfase en niet van de stuwfase.
Kun je na het zien van de video's ook toegeven dat er ook andere foto's te maken waren? Zoals je op bijv. de site van Arnd.nl ook heel goed kunt vinden als je dat WILT?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:25

@ Horseyfries: Hij stapt inderdaad meer over dan je op het eerste gezicht zou denken. Die achterhand doet ook wel wat, maar die lengte in het lichaam wil er niet zo mooi uitkomen, die blijft eigenlijk hetzelfde als in de gewone draf, waar hij bij de verzamelde draf wel iets bij elkaar komt.

Maar je hebt gelijk wat betreft de achterhand, hij gaat wel meer doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:29

Wat ik nu niet begrijp, is dat op dezelfde site waar hier eerder foto's vandaan gehaald zijn, ook deze foto staat, en dat men die gewoon niet plaatst. Dit bewijst voor mij genoeg dat sommige mensen absoluut niet meer objectief kijken en alleen maar foto's zoeken die toevallig datgene tonen wat ze willen, en totaal voorbijgaan aan dit soort juiste foto's. Ik krijg hier eerlijk gezegd een beetje een nare smaak van.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:32

Hf die foto die jij plaats vind ik anders ook niet het van het :=

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:33

_San87_ schreef:
@ Horseyfries: Hij stapt inderdaad meer over dan je op het eerste gezicht zou denken. Die achterhand doet ook wel wat, maar die lengte in het lichaam wil er niet zo mooi uitkomen, die blijft eigenlijk hetzelfde als in de gewone draf, waar hij bij de verzamelde draf wel iets bij elkaar komt.

Hij kan alleen maar bij elkaar komen als hij uit elkaar is gegaan! :)*

Fijn dat jij wel zo sportief bent om toe te geven dat je verschil ziet. Ik heb hier ook al pagina's eerder gezegd dat ik ook verwachtte dat Parzival meer overtrad dan Totilas en dat ik verrast was dat het andersom was. Het spectaculaire voorbeen vertekend gewoon zo dat je al erg goed objectief alléén op het achterbeen moet gaan letten om te zien dat die ook heel veel doet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:33

Ik vind dat de foto die jij nu hebt geplaatst, Totilas ook absoluut geen eer aan doet. Kin op de borst en Edward moet er behoorlijk aan 'hangen'.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:33

pharagirlke schreef:
Hf die foto die jij plaats vind ik anders ook niet het van het :=

Persoonlijk word ik ook niet blij van die foto.
Verder baseer ik mijn gevoel niet op foto's maar op bewegende beelden.
Heb gisterenavond eens beeldje voor beeldje bekeken, maar dat kan ik beter helemaal niet doen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:34

Die foto doet mij denken aan aan kreet van IJsbrand tegen Piet Raijmakers toen die meelifte achterop de wagen: hangen Pietje, hangen!!!! Ik denk dat iedereen die stunt van IJsbrand en Piet wel eens gezien heeft op een concours :D.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:36

_San87_ schreef:

Dat vind ik nou echt klasse van je San dat je dit schrijft _/-\o_

Bedankt voor de fimpjes Horseyfries heel verhelderend, zo werd het ook op de Britse tv uitgelegd tijdens de slowmo.

Kun jij misschien wel goed uitleggen wat het verschil is met een paard dat met teveel hand wordt gereden en waarbij de uitgestrekte draf alleen maar voorbeengezwaai is. Het ziet er dan zo uit met die hoef die doorklapt naar boven (sorry ik zeg het misschien wat klungelig maar jij weet vast wel wat ik bedoel).