Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:Nee ik bedoel niet dat het ook bij Klassiek hoort Bügeltritt.
Stensbeck reed moderne Klassieke Dressuur, daar is geen twijvel aan.
Stensbeck heeft de Bügeltritt een eigen tint gegeven, daarmee bedoel ik Bügeltritt het woord bestond al voordat hij het als hulp noemde, alleen hij heeft het anders bedoeld als daarvoor.
De anderen gebruiken het als een voorwaarts drijvende hulp, het zwaarder maken van het lichaam met ondersteuning door de beidezijde tegelijk de Bügeltritt (het uittrappen van de hakken) toe te passen.
Zelf verfoei ik dit van Stensbeck niet, alleen het is aan het randje.
Het is een hulpmiddel. net zoals een hulpteugel.
Het helpt maar is voor meniggeen geen gymnastieserend effekt, het valt meer onder gehoorzaam maken. Maar daar kan men uren over door zeuren, dat heeft geen nut.
Het is alleen jammer dat mijnheer Kadankovitch mij zo verkeerd begrepen heeft.
Omdat een discussie juist ook leuk kan worden wanneer men tegestrijdige standpunten heeft.
Alleen het verwisselen van vaststaande punten daar ben ik werkelijk stoer, star als hij beschreef.
Niet op hulpmiddelen of ondersteunende hulpen wat misschien een beter woord is.
Wanneer men daar mee tervreden is dan is dat ok, maar het is dresseren en niet gymnastieseren, en daarom heeft het alleen een uitvoerings effekt.
Professor schreef:En aangezien mijn leermeesters altijd mij voorgehouden hebben geen "speciale" trucjes te benutten aangezien dat geen "werkelijke" dressuur is heb ik deze opmerking gemaakt van de Bügeltritt, die overigens Waldemar Seunig ook anders benutte zoals ik al beschreven hadt.
), alleen zal het paard in de aanleerfase op een doeltreffendere manier worden duidelijk gemaakt wat een goede reactie op de ruiterhulp is. Of een oefening al dan niet gymnastiserend is hangt volgens mij geheel en al af van de kwaliteit van de uitvoering van de oefening en niet van de manier waarop de oefening in eerste instantie is aangeleerd.
Paardentango schreef:Ik geloof niet Hermelientje dat met klikken een paard kan bewegen in de zin van het rijden. Rijden is iets anders dan dolfijnen klikkeren. Bovendien blijven dolfijnen niet alleen in het water, vis-achtige en berijden we geen dolfijnen. Dolfijnen doen inderdaad kunstjes, en vele andere dieren kunnen ook kunstjes.
Nee, dat werkt niet zo. :
Een aantal termen liggen vast, dat is zonder meer waar.
Al eeuwen zijn die een soort van gelijk. Dat gedachteprocessen, training, van paarden verbeterd zijn door innovatie? Neu, het paard blijft een paard. De ene met meer, en de andere met andere capaciteiten.
Alleen de interpreratie van de trainers/ruiters en andere lieden is nogal genuanceerd. Dat maakt het er niet makkelijker op.
Iedereen heeft zo zijn/haar 'bewijs' voor een gelijk.
Dat verrast me dan weer, een dergelijke vraag.
Hermelientje, Baucher heeft daar ook een aantal aardige stukjes over geschreven. Dat wil zeggen Jean Claude Racinet heeft ze genoteerd.
De oude circusdressuur is veelbesproken, daar hebben de heren Podhaski, Knie en gunst wie was de derde ook al weer, nog eens van gedachte over gewisseld. Te paard uiteraard.
De bewegingen zijn in de uitvoering gelijk. De weg er naar toe was anders.
Recentelijk heb ik nog eens een discussie gehad of je een paard nu wel of niet met een clicker de piaffe kon aanleren. We zijn daar niet uitgekomen.
Beiden eigenwijs?
Nee, sorry in deze moet ik Professor toch echt wel gelijk geven.
Paardentango schreef:Clarence is lekker bezig...
Ten minste, volgens mij kan ik mijn berichten niet meer wijzigen als iemand anders er een bericht na plaatst. clarence schreef:Paardentango schreef:Clarence is lekker bezig...
![]()
Ja, sorrie. Niet mijn bedoeling, maar iedere keer als er weer een antwoord binnen komt dan plaats ik het hier. Ik zou het graag in een bericht willen plaatsen, maar jij en Hermelientje maken dat onmogelijk.Ten minste, volgens mij kan ik mijn berichten niet meer wijzigen als iemand anders er een bericht na plaatst.
Paardentango schreef:Met alle liefde wil ik een discussie aangaan over clickertraining en dressuur, maar niet hier. Lijkt me hier zeer ongepast.
Alleen even dit, als clickeren dè oplossing zou zijn dan zou bokt op kunnen doeken en zouden alle probleempjes en problemen wèg zijn.
Dressuur is een combinate van kennis, het toepassen daarvan, gevoel en samenwerken. Daar hoort ook bij dat we dingen moeten kunnen aannemen die anderen voor ons al hebben geprobeerd.
Vind ik ook lastig hoor, want ik ben ook soms een 'circusruiter' (amazone)
Dat is geen borduurwerkje of breiwerkje op zondag.