Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:05

dat bedoel ik ook dat de hals bepalend is voor het correct functioneren van de rest van het lichaam, dat zeg ik eigelijk heel de tijd al.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:15

Hmmm, ik vind wel dat de hals belemmerend kan werken op de rest van het lichaam, en dat de stelling en hoogte dan ook moet passen bij wat je van het lichaam vraagt. Dat wat passend is, wordt in grote mate door het paard zelf bepaald, hoewel je af en toe wel wat moet corrigeren om bv stelling bij buiging te laten passen.

Maar je bedoelt toch niet dat als je de hals hoog instelt, het paard dus ook verzameld gaat? Dat bedoelde ik namelijk met bovenstaande opmerking.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:18

wat ik bedoel en al die tijd bedoel is dat de hals bepalend is voor alles dus de hals houding zoals jij aan geeft maar ook de soepelheid in de hals, dus alleen met een correcte halshouding zijn oefeningen alleen correct uitvoerbaar. alles valt of staat daar mee in de opleiding van het paard

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:26

het bekken is het belangrijkste deel van het recht gaan en in balans lopen van de rest van het lijf
maw...is een paard recht, kan het paard in de verzameling zelf de halshouding aannemen die hij ervaart als in balans gaan.
de kracht en motor zit in de ah, niet in de hals
hals en hoofd fungeerd als balans stok...zoveel mogelijk afblijven dus.
een paard stuurt vanachteruit....niet met de hals (anders hadden daar wel voetjes onder gezeten :D )

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:32

nombrado schreef:
het bekken is het belangrijkste deel van het recht gaan en in balans lopen van de rest van het lijf
maw...is een paard recht, kan het paard in de verzameling zelf de halshouding aannemen die hij ervaart als in balans gaan.
een paard stuurt vanachteruit....niet met de hals (anders hadden daar wel voetjes onder gezeten :D )

My point exactly! En dat wat achter niet goed gaat, wordt weerspiegeld in de hals. Maar als je de hals soepel maakt, wil dat imo nog niet zeggen dat het lichaam ook soepel is. Is Moll's denkwijze niet iets van Baucher? als ik het me goed herinner?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:33

MissPK schreef:
Ik heb ook geleerd om voorzichtig met meer stelling te werken en dan vooral de kant op waar hij achter zwakker is nog..dus rechtsachter is minder sterk nog dan meer stelling aan het hoofd naar binnen vragen rechtsom.

nombrado mijn paard is dus nog niet altijd recht, wellicht zit hem daar het verschil in?

Als je je realiseerd dat een scheefheid bij een paard, altijd vanachteruit komt, heb je niets met stelling te maken. dat kan je nl niet met een stelling rechtkrijgen
dat kan alleen vanachteruit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:39

Woodstock schreef:
nombrado schreef:

My point exactly! En dat wat achter niet goed gaat, wordt weerspiegeld in de hals. Maar als je de hals soepel maakt, wil dat imo nog niet zeggen dat het lichaam ook soepel is. Is Moll's denkwijze niet iets van Baucher? als ik het me goed herinner?

en als je paard recht is en beweegt, komt de juiste aanleuning er als kadootje bij 8-) naar verhouding van de verzameling....dat is balans.....
vandaaruit kunnen alle zijgangen moeiteloos gereden worden.
het paard gaat swingen en dansen. kan dan moeiteloos het voorbeen los gooien in een uitgestrekte gang met het neusje er ietsje uit.
denk....vanachternaarvoor (eigenlijk zouden we ook andersom op een paard moeten zitten ;) , if you get what I mean)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:39

Bedankt voor jullie uitvoerige beschrijvingen weer! :)
Als ik dat zo lees allemaal vrees ik wel dat ik me weer teveel focus op de voorkant van het paard, als ik meer op de achterhand en beenzetting let komt het vast redelijk in de buurt met wat ik zelf zou moeten kunnen voelen en doen om mijn paard in ontspannenheid in de juiste buiging te krijgen en zo verder uit te kunnen bouwen...

Ik ga erg mijn best doen aankomend weekend foto's of filmpjes van ons te laten maken want ik ben steeds nieuwsgieriger aan het worden of ik wel de juiste dingen vraag en doe. Als ik gereden heb voelt het soms al heel redelijk aan maar hoe meer ik hier lees hoe meer ik ga twijfelen aan alles :D

nombrado: Precies wat ik bedoel met wat ik hierboven al schreef :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:43

MissPK schreef:
Bedankt voor jullie uitvoerige beschrijvingen weer! :)
Als ik dat zo lees allemaal vrees ik wel dat ik me weer teveel focus op de voorkant van het paard, als ik meer op de achterhand en beenzetting let komt het vast redelijk in de buurt met wat ik zelf zou moeten kunnen voelen en doen om mijn paard in ontspannenheid in de juiste buiging te krijgen en zo verder uit te kunnen bouwen...

Ik ga erg mijn best doen aankomend weekend foto's of filmpjes van ons te laten maken want ik ben steeds nieuwsgieriger aan het worden of ik wel de juiste dingen vraag en doe. Als ik gereden heb voelt het soms al heel redelijk aan maar hoe meer ik hier lees hoe meer ik ga twijfelen aan alles :D

nombrado: Precies wat ik bedoel met wat ik hierboven al schreef :j

een buiging vh lijf komt dus ook vanachteruit
ik moet wel zeggen, dat ik pas aan de hand werk (ernaast loop) als het paard recht gericht is, en ik doe dat altijd erop of aan de longe (lang en gewoon aan halstertje)
anders ben je veelal teveel met handen bezig de buiging te krijgen die je wenst.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:09

Nou nombrado dat is grappig dat je dat verteld want de aan de hand oefeningen gingen mij steeds slechter af en waarschijnlijk omdat ik dus te veel met mijn handen deed plus dat ik de traver met geen mogelijkheid voor elkaar krijg aan de hand.
Ik ben dus meer met rijden bezig ben gegaan met oefeningen en dan doe ik(probeer ik) voornamelijk sb en traver goed uit te voeren.
De meeste moeite is er met de juiste buiging/aanleuning in de traver trouwens maar dat komt grotendeels, denk ik, vooral doordat ik niet op de juiste plek zit. Ik werk eraan! :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:09

tis maar hoe je in staat denk ik, Baucher, en ook Steinbrecht beginnen bij de hals, en wie ben ik om 2 grootmeesters in twijfel te trekken.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:11

Idd, met je teugels kun je alleen de positie van de hals tov van het lichaam bepalen, de buiging van de rug niet echt (indirect een beetje). Met je zit kun je dit wel!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:18

Moll schreef:
tis maar hoe je in staat denk ik, Baucher, en ook Steinbrecht beginnen bij de hals, en wie ben ik om 2 grootmeesters in twijfel te trekken.

mol

hmm, volgens mij is Steinbrecht niet echt weg van Baucher 's methode
althans, toen ik steinbrecht las, irriteerde ik me mateloos aan het af en toe afzeiken van Baucher wat steinbrecht deed. (en dat terwijl ik steinbrecht reuze interessant vond)
je kan ze als grootmeesters blijven zien..je kan ook zelf gaan voelen hoe het het beste werkt.
er zijn enorme ontwikkelingen geweest in de loop der jaren over meer kennis van anatomie en beweging wetenschappelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:44

Is de stelling en buiging geen vast gegeven?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:47

Wat de hals betreft denk ik er ook zo over. Zonder nageeflijkheid en lossigheid in de hals kan zowel rug als achterbeen niet aangesproken worden. Heb er de laatste tijd ook regelmatig gesprekken over met paardenosteopaten en paardenmasseuses en ook die zijn die mening toegedaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:57

jep..
als een paard juist vanachter naar voren beweegt, recht, is een buiging niet meer dan biomechanisch juist te rijden in een volte.
paard zet volte met buitenachterbeen in
daarin buigt hij in het bekken om de bocht om te gaan.
lossigheid in hals en lijf hoort er altijd te zijn.
zijn die spieren hard of te gespannen, is veelal te danken aan te veel onnodig handgebruik.

als een paard recht is en loopt, kan het alle buigingen in de hals doen...., naar links kijken, naar rechts kijken....dit zie je ook als ze los lopen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:29

Waar komt dan die teveel (overdreven) stelling en buiging vandaan? Dat zal het rechtrichten ook geen goed doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:34

Das allemaal mooi en leuk en klopt ook bij een onbedorven paard. Echter werk maar eens met een compleet verreden dier dat jarenlang alleen maar heeft geleerd om alles aan de voorkant vast te zetten en te houden, dan kun je hem heel leuk recht over de hoefslag rijden maar zal hij nog steeds niet buigen, laat staan zijn achterhand gebruiken. Daarbij zal je dus echt eerst lossigheid aan de voorkant moeten creeeren voor je uberhaupt iets met de achterhand kan beginnen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:52

Lang leven dubbele longe en lange teugel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:59

FaberSmid schreef:
Waar komt dan die teveel (overdreven) stelling en buiging vandaan? Dat zal het rechtrichten ook geen goed doen.

Overdreven stellen en buigen heeft indd geen zin, echter is het wel zo dat als je het paard aan beide kanten even los maakt, het paard recht is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:02

klopt, verreden paarden , die teveel met hand gereden zijn, zetten vast in kaak, hals en schouder, lendenen....
die paarden werk ik op dezelfde manier naar ontspanning als jonge paarden, echter duurt het stukje vertrouwen en loslaten van een verreden paard, langer, dan een net beleerd paard.
met een verreden paard , ga ik vooral aan de longe/halster, laat hem zelf de ontspanning in het lijf weer vinden. Met rijden doe ik ook hetzelfde, laat ze voor los, tot de complete ontspanning weer daar is. de kracht vanachter (waar ze zich meestal nauwelijks van bewust zijn) ontdekken.
Het is gewoon een langer proces
ik geloof niet in het afdwingen van een buiging , helemaal bij verreden paarden.
soms ga ik ze zelfs bitloos rijden, omdat ze een enorme angst voor het bit ontwikkeld hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:03

Mindfiels mijn vraag was algemeen niet aan of over u specifiek, over uw paard of situatie.
Wel mijn reactie boven die van u, was wel een reactie op die van u over uw situatie.

nombrado hoe rijdt u bitloos, met welke optoming?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:04

FaberSmid schreef:

klopt, dat doet het rechtrichten geen goed.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:14

Moll schreef:

mol

Ik ken ze niet, sorry maar ik trek ook niets in twijfel vooralsnog...
Maar als hun dan een gespannen/tegenwerkend paard krijgen door je alleen maar veel te richten op de halshouding in het begin hoe lossen hun dat dan op? Gaan ze dan ook niet gewoon verder met de rest van het lichaam?
Kijk, een beetje stelling neemt mijn paard heus wel aan en ik kan hem ook best strenger/harder vertellen waar ik zijn hals en hoofd hebben wil alleen ik denk persoonlijk niet dat dat de weg is die ik bewandelen wil hoewel dat voor mij een stuk makkelijker zou zijn, het is volgens mij juist dat stukje wat ik kwijt wil..

Nou heb ik net gereden en ik weet niet zeker of ik later wel filmpjes durf te plaatsen hoor, ik heb gelukkig steeds de ontspanning terug kunnen krijgen van mijn paard maar ik word er nu al te onrustig van met rijden door het idee dat ik jullie straks ga laten zien waar ik nou eigenlijk mee bezig ben..
Misschien kan ik alleen de betere stukjes plaatsen dan áls die er al tussen zitten :=

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:22

Hihi die gedachte kan ik me nou voorstellen, zo leuk is het niet om kritiek te krijgen ;-(. Maar je moet het maar zo zien: je leert er wel veel van. Wat wel verwarrend is (voor mij) is dat de ideeen over de halsbuiging zo verschillend zijn.

Ik denk toch dat het qua training veel uitmaakt of je RR met een scheef paard met een duidelijk probleem dan met een redelijk recht paard dat zijn kont er al goed onder kan krijgen. Ik heb het idee dat dat stelling vragen mettertijd dan minder wordt. Mij wordt tijdens de lessen dus een haast overdreven stelling gevraagd. Dat zal toch ergens voor dienen neem ik aan.