Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:18

Hahahahaha erger nog wil je hem straks als Z paard verkopen dan ga je heel veel vragen krijgen waarom hij nog niet hoger loopt op die leeftijd Boos!
Ik wil mijn 4 jarige dit jaar meenemen in de L (een paar wedstrijden) en dan volgend jaar als 5 jarige mee naar het M, dat is dus wel iets sneller maar ga ook niet punten rijden.
Dit jaar gaat hij zelfs mee naar Aachen om een duitse proef te lopen en heel veel ervaring op te doen.
Mag Z starten met elk paard en wil ze thuis Z klaarmaken.

Mocht ik nu ondertussen merken dat deze doelen te veel eisend zijn dan is een stap terug zo gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:21

Voor een 4 jarige vind ik een nette B proef niet een hele idiote eis, dat moet wel kunnen aangezien een B proef eigenlijk alleen wat stuuroefeningen vraagt Lachen. L1 mag van mij ook met 4 jaar hoor, maar vlugger hoeft echt niet. Jonge paarden laten zich makkelijk overvragen en ik vind dat je er zeker rekening mee moet houden dat goed africhten ook betekent dat je je paard de kans geeft zijn lichaam en zijn werk goed te begrijpen. Op goed geluk door een proefje sjorren en het paard op bluf de oefeningen laten doen is heel iets anders imo. Er is dus een verschil tussen herkennen en begrijpen en dat verschil kan soms tientallen herhalingen schelen. Ik gun een paard het begrip Knipoog

*edit* mijn paard hoeft niet verkocht, heb hem voor mijn eigen plezier Knipoog.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:07

Arabesk schreef:
Maartje1990 schreef:
Een bit brengt de schade niet aan, maar dat doet de ruiterhand.... een bit of bitlooshoofdstel deze brengt zoveel schade aan als een ruiterhand doet.

lees Dr. Cook maar eens metal in de mouth

een bit dat in de mond ligt geeft altijd schade

gewone aanleuning geeft al enorme krachten op één vierkante centimeter van het kaakbot met alle gevolgen van dien

Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan het niet anders dan hardgrondig met TS eens zijn.

Regelmatig krijgen wij vragen als 'maar zonder bit kan ik geen dressuur wedstrijden rijden'

mijn antwoord daarop is dan 'je moet een afweging maken in hoeverre jouw ambities opwegen tegen de nadelen van het bit en oja, endurance mag wel bitloos en is óók een hele leuke sport!'

Knipoog

Soms kan men beter niet gaan onderzoeken... Nog even en dan is de bitloze hype weer over, want dan heeft "men" dat ook écht goed onderzocht, en blijkt dat er ontzettende krachten vrijkomen op de neus van het paard, wat ernstige gevolgen heeft Clown . Je weet maar nooit he.... Ik rij gewoon met bit, én omdat ik het allemaal gewoon weer een enorme hyve vind, net als het natural gedoe en alles eromheen (zoekt dekking). Ieder zijn ding. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en als de een dat zonder bit wil, prima, mij zul je niet horen. Maar ga niet allerlei "onderzoeken" erbij halen die nu toevallig even van toepassing zijn. Hoevaak hebben de onderzoekers bijv wel niet geroepen dat tomaten kankerverwekkend zijn? En 2 weken later helpen ze juist weer tégen de ziekte.... Vork
Ik volg gewoon zoveel mogelijk mijn eigen gevoel, ik kijk naar mijn paard, en heb goede begeleiding. Zo, ik heb mijn zegje weer gedaan Haha!

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:26

Zo dat is een mooi verhaaltje Destinietje. gelijk heb je.
Ik heb al eerder hierin gereageerd maar ik vond me zelf toen een beetje te aanvallend. dus bijdeze sorry mensen die bit loos rijden Bloos maar ik wil ook zeggen dat je je als gewone bit rijder je hier ook snel aangevallen voelt
Knipoog Maargoed, inderdaad iedereen zijn eigen ding.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:29

Inderdaad. Dat vind ik ook het jammere aan het gros van de "alternatieven"(sorry dat ik even iedereen over een kam scheer): zij voelen zich "anders/buitengesloten" terwijl zij dat juist naar mijn gevoel doen met de mensen die gewoon doorgaan zoals ze gaan. Bit = slecht, zadel = slecht, sporen = slecht, hoefijzers = slecht, gewoon inrijden = slecht (moet na een hoop "grondwerk") etc etc. Waarom? Laat iedereen fijn op zijn eigen manier werken, beide manieren hebben, mits goed toegepast, vast het goede resultaat. En ach, mijn paard wordt met sporen gereden, met bit gereden, met zadel gereden en staat als klap op de vuurpijl ook nog op ijzers! En hij leeft nog steeds en loopt de sterren van de hemel Haha!

_Fleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:43

KiWiKo schreef:
ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit Lachen

het zit hem allemaal in de ruiter Lachen

maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......

zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T
\

mee eens! Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:32

De suggestie dat met een bit rijden voor een paard slecht is, is onzin. Een bit is nodig voor een verbinding met de ruiterhand van een ruiter die goed zit. Als er problemen zijn met het rijden met bit, dan is dat geen bit probleem, maar een ruiter probleem.

Er zijn tal van bitloze constructies bedacht om zonder bit met een paard te kunnen rijden. Er zijn essentiele dingen die bij bitloos rijden ontbreken bij het rijden die te maken hebben met het geven van signalen maar ook met het terug ontvangen van signalen. Er worden om bitloos te promoten tal van eigenlijke en oneigenlijke argumenten van stal gehaald om je te overtuigen dat bitloos beter is.
Bitloos kan ook aan een paard schade veroorzaken. Een groot deel van de signalen die een paard via de onderkaak terugkoppelt aan de ruiter ontbreken volledig. Ook de toegang tot de nek via de onderkaak via de teugels geeft niet de terugkoppeling aan de ervaren ruiterhand. Via de nek van het paard wordt via de onderkaak exact aangegeven waar het met een paard goed en fout zit en daarmee weet je exact wat je als ervaren ruiter moet doen. Helaas gaat dit fenomeen met bitrijden ook steeds meer verloren, met bitloos ontbreekt dit volledig. De terugkoppeling en signaalwerking van en naar paard is een surrogaat oplossing, zowel voor paard als ruiter. Tenminste als je dezelfde gymnastische eisen aan het paard stelt....

Zowel bij met als zonder bit rijden kan schade aan het paard ontstaan, die niet meer is terug te draaien. Dat komt niet door bitloos of door met bit, maar door gewoon een slechte ruiter.

Er gaan steeds meer mensen paardrijden, althans dat wordt zo genoemd. Feitelijk zitten er meer mensen op een paard, maar je kan het geen paardrijden noemen. De kwaliteit van een gemiddelde ruiter is van een bedenkelijk niveau, maar het is goed voor het eigen gevoel naar een paard en het gevoel iets met een paard te doen.

Als je echt met een paard aan de slag wilt, zorg dan dat je goed les krijgt. Moderne lessen stellen weinig voor. Het is goed voor het bedrijfsleven rondom en in paarden, het paard wordt als gymtoestel gebruikt en degene die eropzit heeft de illusie dat hij/zij paardrijdt. Op zich is daar niets mis mee, behalve dat je met deze achtergrond vergeleken wordt of jezelf gaat vergelijken met mensen waarvan je aanneemt dat ze wel kunnen paardrijden.

Met en zonder bit, kan je een paard volledig aan gort rijden. De meeste paarden die gecontroleerd worden hebben problemen en in de meeste gevallen wordt daar weinig of niets over gezegd. Je loopt vanzelf tegen de problemen aan die het paard heeft..... of zal krijgen. We houden de kaken vooral op elkaar....

Het paard is uiteindelijk afhankelijk van de bekwaamheid en de zorg van de ruiter. Als het paard geen nut heeft in de recreatie of in de sport, dan is het over en uit. Met wel een bit of zonder bit in de mond is geen belangrijke discussie. De grondslag van de problemen zit in de bekwaamheid en ervaring van de ruiter.

Als goede opleiding en instructie ontbreekt, dan verwordt deze sport of recreatie gewoon tot het gebruiken van een paard. Gaat het mis, dan koop je toch een ander paard ?
Wil je echt iets voor een paard betekenen, zorg dan dat je inhoudelijk wat in je mars hebt, met rijden, bij trainen en bij instructie. Dan ben je een stuk minder kwetsbaar en gevoelig voor oneigenlijke discussies en kan je het onderscheid maken, naar wat echt belangrijk is voor jou en je paard. De rest is blablabla.....

Bedenk dat bitloos rijden met dezelfde gymnastische impact voor het paard, zeer goede ruiters vereist. De praktijk is dat de kwaliteit bedenkelijk is, bitloos is vaak een remedie om problemen die je als ruiter veroorzaakt te omzeilen. Het paard blijven dan schijnbaar problemen bespaard......

Ik denk dat het goed is dat bitloos niet in de wedstrijdsport wordt toegestaan als bitloos en met bit, op dezelfde manier beoordeeld worden.

Bedenk dat als je goed met bit kan rijden, je vrij snel bitloos kan rijden. Een ruiter die bitloos kan rijden zal meer tijd nodig hebben om met bit te leren rijden...... Een Z ruiter die S&T er tijdens een wedstrijd inhangt, heeft ervaring met bit. Een ruiter die bitloos rijdt, hangt er niet even een bitje in, om er vervolgens goed mee om te gaan. Er zijn bitloze ruiters die ook beide methoden beheersen, maar de aantallen zijn schaars, zeker als de kwaliteit van rijden als uitgangspunt gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 01-07-08 17:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:36

Afgod OK dan!

(smilies zeggen meer dan woorden Haha! )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:41

Inderdaad, Kawa! Goofy heeft alles gezegd wat gezegd moest worden Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 01-07-08 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:46

Sodeju Goofy............. mag ik deze text quoten zo nu en dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:48

Van mij een staande ovatie!!!!!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:48

Neem aan dat het topic gesloten kan worden, want hieraan is niets, maar dan ook echt niets meer toe te voegen!
Chapeau Goofy, ik ben fan van je Ja .

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:16

Inderdaad een indrukwekkend stukje tekst en oh zo waar!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:41

Goofy44 schreef:
De suggestie dat met een bit rijden voor een paard slecht is, is onzin. Een bit is nodig voor een verbinding met de ruiterhand van een ruiter die goed zit. Als er problemen zijn met het rijden met bit, dan is dat geen bit probleem, maar een ruiter probleem.

Er zijn tal van bitloze constructies bedacht om zonder bit met een paard te kunnen rijden. Er zijn essentiele dingen die bij bitloos rijden ontbreken bij het rijden die te maken hebben met het geven van signalen maar ook met het terug ontvangen van signalen. Er worden om bitloos te promoten tal van eigenlijke en oneigenlijke argumenten van stal gehaald om je te overtuigen dat bitloos beter is.

Wat vind jij oneigenlijk argumenten?

Citaat:
NADELEN VAN HET BIT

Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strikt gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galopperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Als de luchtpijp in vorm verstoord wordt, treedt onderdruk in de longen op, waardoor bloed door de membranen komt. Zo ontstaan longbloedingen. Elk paard dat met bit gereden wordt heeft daar in meer of mindere mate last van, alleen bij race en drafpaarden valt het meer op omdat ze harder gaan en er dus grotere onderdruk kan ontstaan.

[VN] Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Geen kwestie van 'tak van sport' 'ras' of wat dan ook, maar het rijden van hoge snelheden en of grote inspanning mét bit.

Verstoring van de gang
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiënt.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Hier een handleiding voor veeartsen om botwoekeringen a.g.v. bitgebruik te verwijderen

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000458.pdf

Ontwikkeling van abnormaal gedrag
Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben één of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.

Al met al zijn er nogal wat problemen die worden geassocieerd met het bit. We hebben er slechts een paar genoemd, in de literatuur wordt ook de negatieve invloed van het bit beschreven op andere delen van het spijsverteringsgestel zoals de maag. Voor ons genoeg redenen om iets, waarvan het nut toch al is achterhaald, vaarwel te zeggen.

Deze nadelen van een bit zijn niet van toepassing op vriendelijke bitloze optomingen (en niet de traditionele op pijn gebaseerde bitloze optomingen, bosal, hackamore ).

Nog een paar opmerkingen:
* Het is geen goed idee om met constante aanleuning te rijden. Het paard voelt met de neus voornamelijk het verschil tussen wel of geen druk, maar minder goed het verschil tussen druk of nog meer druk. Als je met constante aanleuning rijdt heb je je grootste communicatiemiddel wel of geen druk al verspeeld en blijft voor het rijden slechts druk of meer druk over, wat veel minder effectief is.
* Bij de meeste optomingen trek je niet aan de teugels om te sturen, maar beweegt ze opzij. In algemene zin bestuur je door de teugels opzij te sturen de voorhand, door de teugel naar achteren te bewegen bestuur je de achterhand. Neck-reining is daarbij ook een belangrijke cue, waar je paard vanzelf op reageert als hij eenmaal heeft geleerd te wijken voor druk.
* Remmen doe je niet door de teugels naar achteren te trekken, maar door ze op te tillen, of door aan een enkele teugel te trekken (zie de One Rein Stop).

Over de Dr. Cook achtige hoofdstellen valt nog veel te discussieren, met name omdat je een strop achtige werking kan krijgen als je heel hard trekt (maar ja, moet je dat willen? hard trekken?)

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sidepull's met een zachte neusriem (dus niet die met die harde ringen of metaal erin)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:27

Ik vind het stukje van Goofy juist waardeloos , omdat het weer uitgaat van : met neide optomingen kun je pijn veroorzaken.

Dan denk je gewoon de verkeerde kant op.

Met beide optomingen kun je EERLIJK rijden , alleen met een bit heb je dan ook nog eens dat stuk metaal uit dat bekkie gehaald waardoor je het paard wat meer "vrijheid" geeft.

Voor mij is een bit net zoiets als een aansnoer-neusriem.

Dat zien jullie toch ook liever niet , dat mensen hun bit indoen en vervolgens even flink de neusriem aantrekken waarna ze een uur flink aan de bak gaan ?

Daar valt het paard ook niet dood van neer , maar het is nogal logisch dat het fijner voor het dier is als hij niet zo strak zit.

NOG fijner is het als er geen bit op de tong ligt.

Dat kun je in diezelfde lijn doortrekken.

Ga je constante zitten trekken dan is beide niet fijn nee , maar dat is toch ook helemaal het uitgangspunt niet Rolleyes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:30

nah dan zijn we er toch uit Pmarena

met bit is net zo goed/slecht/pijnlijk als zonder bit.........

het is de ruiter die het doet Lachen

case closed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:33

jij gaat er van uit dat een paard een bit minder fijn vind...

jou interpretatie..

Hoe vaak zijn er al geen voorbeelden gekomen van paarden die druk op de neus als minder prettig ervaren dan het bit?
Zoals mijn Zanda?

Waarom wordt daar telkens overheen gepraat?
Waarom wordt dat dan niet meegenomen in het stukje van niet prettig of wel prettig?

Of past dat bij vele niet in een denkwijze dus wordt dat maar snel weg gewuifd?

En bij het bit uitdoen houd hij het bit zelf nog vast, gaat hij er wat mee spelen en frutten...oooh wat verschikkelijk dat stuk ijzer.. Verward

Idd Kim... de ruiter die maakt het slecht of niets..zoals goofy ook al zei...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:04

RK, jouw Kawa vindt de druk op zijn neus niet prettig, prima, voor jullie werkt een bit dus beter. Mijn Sheril heeft liever niets in haar mond dus ik ben overgestapt op bitloos, en als ik dan hier de stellingen lees kan ik dus niet rijden, stap ik over op bitloos omdat ze dan niet kan protesteren etc... Een paard mag dus wel druk op zijn neus niet prettig vinden, en moet een bit in zijn mond wel prettig vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:07

KiWiKo schreef:
nah dan zijn we er toch uit Pmarena

met bit is net zo goed/slecht/pijnlijk als zonder bit.........

het is de ruiter die het doet Lachen

case closed Lachen

Nou , nee , we zijn het helemaal niet eens Tong uitsteken

Ik rij niet voor niets bitloos Tong uitsteken

Bitloos is imo. gewoon veel eerlijker en respectvoller naar je paard toe , zo'n stuk metaal in dat bekkie vind ik echt middeleeuws.
En meeloperij / gewenning dat mensen het normaal vinden. Je zou anno 2008 echt niet met de uitvinding van een bit aan hoeven komen hoor.

Maar omdat we het zo gewend zijn en het beeld ervan gewend zijn , gewend zijn ermee te werken en gewend zijn aan de reacties van het paard erop , twijfelen veel mensen er ook niet aan. Want het hoort gewoon zo en gaat prima zo.

Terwijl het eigenlijk waanzin is om een dier te willen besturen met een staaf metaal in de mond.

Maargoed blijkbaar is dat nodig om de resultaten te behalen die een select groepje zo graag wil zien in de ring.

Ik vind het ook geen grrot drama dat mensen met bit rijden , moeten ze lekker zelf weten. En paarden accepteren heel veel en wennen er ook wel aan. Dus ik vind het geen dierenmishandeling ofzo , als je er netjes mee omgaat. Maar voor mijzelf zie ik het als een kwestie van respect naar mijn paard toe. Ik zou mezelf een rotzak voelen als ik dat dier dwing om met een stuk metaal in de mond rond te lopen terwijl dat nergens voor nodig is.

Net zoals ik me een rotzak zou voelen als ik met een bitloos hoofdstel zou rijden dat de hele tijd strak rond het hoofd gesnoerd zit.

Ze krijgen er niks van , maar elke sukkel met een BEETJE inlevings-vermogen kan zich toch wel bedenken dat dat niet zo prettig is , met zo'n ingesnoerd hoofdstel rond je koppie. Of de hele tijd zo'n stuk metaal tussen je lippen en op je tong. Knipoog

Maar we hoeven het toch ook niet eens te worden ? Lachen

Als jullie netjes met dat bit omgaan en de paarden op een goede manier huisvesten enzo , dan vinden die beesten dat ook wel best dat uurtje rijden met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:22

Miran schreef:
RK, jouw Kawa vindt de druk op zijn neus niet prettig, prima, voor jullie werkt een bit dus beter. Mijn Sheril heeft liever niets in haar mond dus ik ben overgestapt op bitloos, en als ik dan hier de stellingen lees kan ik dus niet rijden, stap ik over op bitloos omdat ze dan niet kan protesteren etc... Een paard mag dus wel druk op zijn neus niet prettig vinden, en moet een bit in zijn mond wel prettig vinden?

Zanda Lachen

Nee er staat niet dat jij niet kunt rijden
Er staat dat er mensen zijn die om die reden overstappen..er staat niet wie Lachen
Dus aan ieder zelf om te bepalen of die in dat plaatje past of niet Lachen

Er staat ook nergens dat een paard druk op de neus niet prettig mag vinden maar druk op de mond wel.
De bitrijders zeggen steeds dat te veel druk niet fijn is, of dat nu mond of neus is. Dat het onprettige gemaakt wordt door de ruiter, niet door het tuig.

Terwijl juist de bitloos rijders maar blijven zeggen dat bit gemeen is, zelfs als je zonder druk rijd, want dat stuk ijzer dit en dat...

En dat is dus niet een open manier van kijken imo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:23

Niemand die de fysiologische effecten van het bit kan weerleggen??

zie mijn eerdere post hier op de pagina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:34

dat is al zo vaak weerlegt arabesk...wordt misschien eens flauw om dat weer te doen?
Als ze zo slecht ademhalen vallen ze wel met bosjes dood neer... zoek maar terug in dit topic en andere

staart zwiepen zie je ook bitloos, mond open doen ze niet met de druk op de neus...is het dan vriendelijker omdat je het niet ziet??...echt niet...maar daar moet je wel voor open willen staan.
Of is het vanzelf sprekend vriendelijk omdat je het niet kunt zien...mooie boel dan Lachen

Maar moet jij niet nog wat vragen beantwoorden in je bekap topic?
Jij wilt van andere dat ze overal antwoord op geven, komt er nog eens extra om schooien..zelf kom je met hetzelfde gewauwel aanzetten al jaren op rij waar al veel antwoord op is geweest en als er dan eens vragen zijn stap je eruit...schiet dan je kennis toch ineens te kort?? Lachen
Heel geloof waardig dat natural gedoetje Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:37

ja het is wel wat druk de laatste tijd met bepaalde topics Sigaar

ik ga nu maar weer eens wat doen voor de kost Clown, bokt geeft geen brood op de plank immers Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:11

ze weet er mooi onder uit te komen kawa vind je niet?

Arabesk , even 1 ding : als paarden ademhalings problemen, doofheid, longbloedingen e.d zouden krijgen van een bit(!!! doofheid? bit? Gestoord ), ga ik er van uit dat de regeing in ons oh zo kleine landje snel aan de bel zou trekken.

Heb nog wel ergens het nummer van onze premier liggen als je het noodzakelijk vind om hem deze info te verstrekken...

Clown

annejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:18

Ik wil wel bitloos rijden, maar m'n pony komt van de manege en ik weet niet hoe ze erop reageert... Ik vind dat je met wedstrijden ook gewoon bitloos zou moeten kunnen rijden. M'n moeder zegt dat ik best bitloos mag gaan rijden, en als ik dan een wedstrijd wil rijden(doe ik alleen afentoe voor de lol) best een keer met een bit kan rijden. Want dat heeft ze altijd al gedaan. Ik vind dat je best wel met bit mag blijven rijden voor de wedstrijden als je dat wil. Stel nu dat je heel graag hoog wil komen in de sport, en daar ben je goed mee bezig??? Nou dan had ik het ook wel gedaan hoor! Ik zou best vaak wedstrijden willen rijden, maar ik denk dat me dat dan na een poosje gaat vervelen...