paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:10

jasmijn78 schreef:
dat zou heel goed kunnen. Mijn vriend kwam op vakantie overigens wel prima weg (spaans achtig pony-paard met nogal comfortabele bewegingen). Beter dan op mijn dressuurpaard met grote hoog opgevende bewegingen die voor gevorderde ruiters al een uitdaging is om uit te zitten. Het spaans-achtige beest wist gewoon de route, wat al scheelde... Zo hoefde hij niet te sturen en kon hij zich gewoon vasthouden aan het zadel op penibele momenten. Mijn dressuurpaard draaide een pirouetje toen mijn lief zijn been op de verkeerde plek hield, terwijl mijn lief zich van geen kwaad bewust was van de plaats waar zijn been zich bevond.
Yep, daar heb je het al. Ik rij een westernpaardje met beginnerfunctie. Waar ze bij mij of netjes doet wat ik vraag (stilstaan vanuit galop bv. als ik net even mijn hakken iets te ver uitdruk) of zuchtend stil gaat staan en d'r hoofd omdraait met een "Je zegt dat je kunt rijden, DOE dat dan ook' blik als ik ook maar iets doe wat zij als tegenstrijdig ervaart zal ze bij een beginner haar best doen om uit te vogelen wat ie wil en is ze supervoorzichtig. Maakt het voor beginners een heel fijn paardje om de eerste stapjes op te doen en een heel slecht paard als je wil bewijzen dat paardrijden best moeilijk kan zijn.

jasmijn78 schreef:
Wederom is het dus waar je de grens legt: wil je echt de rijkunst zo goed mogelijk beheersen, en het paard rijkunstig gezien ook verbeteren dan gaat het al meer richting sport dan wanneer je gewoon een paar km mee wilt liften in de hoop dat je paard doet wat je zegt. Of in al je onwetendheid er gewoon van uitgaat dat hij wel doet wat je zegt.
Misschien is het meer op wat voor een manier je met paarden bezig bent, maar vooral met wat voor een gevoel je paardrijdt. Jij wil een sportieve prestatie neerzetten, werkt daar met dat in je achterhoofd ook aan en dat is wat ik onder paardensport versta. Voor mij is rijden een serieuze hobby en draait het niet zo zeer om het neerzetten van een prestatie maar vooral om het omgaan met dieren. Je kunt dan best even serieus bezig zijn, niets zo heerlijk als de euforie als alles ineens klopt en je samen de sterren van de hemel rijdt (en zoiets gaat ook niet vanzelf), alleen is de invalshoek een beetje anders en dus ook de uitvoering en het gevoel of je al dan niet aan sport doet.

(off topic @ Waratje: Het is ook een hele mooie combinatie tegelijkertijd, vind ik, flamencodanseres die met een paard danst, krijg ik zó kippenvel van)

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:00

Juist doordat we zo stil leren zitten en alles er zo makkelijk mogelijk door uit laten zien lijkt het alsof we bijna niets doen. Maar het is wel degelijk een sport en idd ik heb die verhalen ook zo vaak gehoord. Maar als ze het dan zelf proberen (de helft durft het nog niet eens) komen ze erachter dat het toch echt veel moeilijker en harder werken is dan dat ze dachten :)

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:36

Zamora schreef:
nOekiiej schreef:
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
[/size]

nee en beetje tegen een bal aantrappen is dan weer wel een sport :+

Dat zeg ik ook altijd! Helemaal als er voetbal gekeken word, dan is het van: zitten we nou een beetje te kijken hoe een paar idioten achter een bal aan rennen?!

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:16

Hoe vaak wordt er niet gezegd dat 30minuutjes wandelen al een flinke beweging is!

Paardrijden, sport of geen sport, beweging is het in ieder geval!

Paard van de wei halen, borstelen, klaarzetten, opstijgen, hobbelen of intensief trainen, afstijgen, wassen, kroelen...
Stallen uitmesten, met zakken eten sleuren, hooi en stro binnen doen
En niet te vergeten... gaan werken om het allemaal te bekostigen!!!

hihi, paardrijden = een sport !!!
(en voor diegene die twijfelen in ieder geval toch een fikse beweging!)

emilyslaluna

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:26

Idd

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:38

precies wat @Gribeltje zegt!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:00

oomens schreef:
Froukjeloves schreef:
Nou de huisarts heeft mij laatst geadviseert om iets minder met paardenSPORT bezig te zijn, aangezien ik te snel en te veel afviel(woog 47 kilo:P) maar ik rij elke dag, en ook best intensief, dus ja ik vind het wel een sport. de sport is op het paard te blijven zitten, het lukt me nog steeds al is het soms best pittig:P

En als je, zoals een paar posts hierboven staat, elke dag intensief de stallen zou uitmesten, zou je dát dan misschien moeten minderen van de huisarts? Wordt stallen uitmesten daardoor dan een sport? Doordat je er meer calorieën mee verbrandt dan (op dit moment) goed voor je is?

Ik sta op een all in one stal hoef niet uit te mesten haha.

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:19

hahaha zullen vast mensen zeggen die niet paardrijden, zet ze maar eens een keer op een paard dan zullen ze wel anders praten :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:34

priske29 schreef:
hahaha zullen vast mensen zeggen die niet paardrijden, zet ze maar eens een keer op een paard dan zullen ze wel anders praten :D

Want???

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:10

Ligt er wel aan hoe intensief je rijd natuurlijk. Want een simpel buitenritje is we wat anders dan hard trainen. En officieel is het een sport dus ze moeten niet zeuren !hihi

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:12

Ik kreeg er een van nota bene mijn sportdocente aan mijn kop geslingerd. 'Paardrijden is geen sport.' Vond ze. Eventjes vertelt hoe je wijkt, aan de teugel krijgt, springt en de verlichte zit half uurtje volhouden.. En toen was het stil. :)

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:19

Mijn broer vond ook dat paardrijden geen sport is.. Ik heb hem meegesleurd naar de manege en hem op een beginnerspony gezet en mee laten rijden in de beginnersles. Na dit alles kon hij een paar dagen amper lopen maar wonder boven wonder vond hij het nog leuk ook. Hij was eerst echt anti-paarden. Hij noemde shetlanders 'elleboogbijters' omdat een shet ooit een keer naar zijn elleboog had gehapt. Na die ene les heeft mijn broer nog een klein jaartje paard gereden :). Bij nader inzien was hij het toch wel met me eens dat paardrijden een sport is.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:49

marlina schreef:
nou, eerlijk gezegd heb ik er best wel vaak mijn twijfels over of het echt sport is. Ik zie namelijk toch best redelijk veel amazones die op een tamelijk hoog nivo rijden, maar er zelf fysiek niet uit zien, veel te dik dus. Als ik dat nivo dan vergelijk met een hoog nivo op veel andere sporten, nou, dan zouden ze zover niet komen met een niet getraind lijf.

Nou, ik wil de meeste discuswerpers/kogelstoters geen lekkerdingen noemen hoor haha :p bah!

Maar ik snap je punt, maar dan nog kan ik niet zeggen, dán is paardrijden geen sport..
Als je met paardrijden goed je spieren traint, veel calorieën verbrand, maar daarnaast lekker flink gaat eten (en dus veel meer calorieen binnen krijgt dan dat je verbrand), tsja.. Hardlopers/Turners etc. MOETEN nou eenmaal meer op hun gewicht letten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:31

En toen was de cirkel weer rond...

Mensen beweren dat paardrijden een sport is omdat het zo zwaar/moeilijk/vermoeiend is, dan komt de vraag naar boven waarom andere dingen die zwaar/moeilijk/vermoeiend zijn dan geen sport zijn, en komen we tot de conclusie dat het pas een sport is op het moment dat je bepaalde wedstrijdregels volgt (ongeacht of je ook daadwerkelijk wedstrijden doet; hobbelen op een paard is dus geen sport). En vervolgens komt er weer een nieuw iemand in de discussie die beweert dat paardrijden een sport is omdat het zo zwaar/moeilijk/vermoeiend is en beginnen we weer van voor af aan.

Het mooiste blijft toch wel het argument: "persoon X zij dat het geen sport was, toen heb ik diegene op een paard gezet en ze hadden spierpijn en gaven toen toe dat het wel een sport was".
Dat je een iemand kan overtuigen wil nog niet zeggen dat je argument klopt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:40

Vond dit wel een mooie om hier tussen te plaatsen...

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:53

haha ja bijpasssend! ik heb mijn zusje wel eens in een vadel gezet gewoon op een schommel van alleen de hakken uitdrukken en de tenen naar binnen laten wijzen zij ze: 'wow dat jij dit een uur volhoudt!' of zoiets :P haha en of paardrijden een sport is! :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:06

Als je het topic had doorgenomen, dan had je geweten dat dit filmpje er ook al instaat...... (pagina 41 en 42). Op pagina 41 staat ook mijn commentaar erop...... :P

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:20

er is een verschil tussen paardrijden en paardensport. paardrijden kan ook gewoon snel even met alleen een halster en touw rondje stappen, draven, galopperen, voltetje hier, gebroken lijn daar. maar echt paardensport is meer wat er op de olympische spelen gebeurt of als je serieus rijd.
met serieus bedoel ik niet wat ik hierboven heb beschreven :n

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:03

@ waratje; moest er gewoon aan denken, vandaar de post. Zal je commentaar even gaan lezen :) maar had niet de tijd & zin om alle 50 pagina's door te gaan lezen eerlijk gezegd ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:09

Die 50 pagina's vallen wel mee hoor, want er staat gewoon tig keer hetzelfde :+
En ik moet zeggen, nu ik zelf weer even heb teruggekeken, het is ook best amusement om door te lezen :j

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:13

hmm.. misschien dat ik vanavond even tijd maak :+ t is indd zo dat de meeste mensen overal nee op kunnen antwoorden btw, maar het is in mijn ogen ook meer om te benadrukken wat er allemaal binnen de paardensport gebeurd, en wat het (voor sommigen) een sport maakt... Ik ben ook echt wel kilo's afgevallen sinds ik weer actief rij :j dus dat maakt het voor mij wel een sport, je gebruikt bewust je spieren, alleen hierbij samen met een dier ipv fitnessapparaat :+

corolla28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:06

Gorgeous schreef:
Juist doordat we zo stil leren zitten en alles er zo makkelijk mogelijk door uit laten zien lijkt het alsof we bijna niets doen. Maar het is wel degelijk een sport en idd ik heb die verhalen ook zo vaak gehoord. Maar als ze het dan zelf proberen (de helft durft het nog niet eens) komen ze erachter dat het toch echt veel moeilijker en harder werken is dan dat ze dachten :)

klopt, kennis van mij had ook altijd stoere praatjes totdat hij op een manegepaard werd gezet, hoooooo paardje durfde hij niks te doen :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:25

Ik vind het wel grappig dat de meningen zo verschillen :D
Mijn zwager is vorige week meegeweest naar de keuring en hij vond een keuring al sport :j Eerst de voorbereidingen en vervolgens op de dag zelf in de ring... Hij zei ik kan echt niet zo hard rennen naast een pony/paard en dat terwijl hij best sportief is :7

xChanelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:04

Het is ook altijd hetzelfde...
Op school heb ik ook altijd discussies, maar in m'n eentje tegen een halve/hele klas win ik het niet.

Een meisje was nog het meest meegaand en zei:
'bij sport denk ik aan zichtbare lichamelijke inspanning'
dus bijv. achter een bal aanrennen, of gewoon: rennen.

De schoonheid van het paardrijden is juist dat het eruit ziet alsof de ruiter niks of nauwelijks iets doet.
Eigenlijk kunnen we het dus alleen maar als een compliment beschouwen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:40

Nou, mijn vriend is inmiddels wel erover uit dat het een sport is. Maarrrr hij snapt niet dat ik na een uur paardrijden moe kan zijn van 'het alleen maar op een paard zitten'. ;)