jasmijn78 schreef:Yep, daar heb je het al. Ik rij een westernpaardje met beginnerfunctie. Waar ze bij mij of netjes doet wat ik vraag (stilstaan vanuit galop bv. als ik net even mijn hakken iets te ver uitdruk) of zuchtend stil gaat staan en d'r hoofd omdraait met een "Je zegt dat je kunt rijden, DOE dat dan ook' blik als ik ook maar iets doe wat zij als tegenstrijdig ervaart zal ze bij een beginner haar best doen om uit te vogelen wat ie wil en is ze supervoorzichtig. Maakt het voor beginners een heel fijn paardje om de eerste stapjes op te doen en een heel slecht paard als je wil bewijzen dat paardrijden best moeilijk kan zijn.dat zou heel goed kunnen. Mijn vriend kwam op vakantie overigens wel prima weg (spaans achtig pony-paard met nogal comfortabele bewegingen). Beter dan op mijn dressuurpaard met grote hoog opgevende bewegingen die voor gevorderde ruiters al een uitdaging is om uit te zitten. Het spaans-achtige beest wist gewoon de route, wat al scheelde... Zo hoefde hij niet te sturen en kon hij zich gewoon vasthouden aan het zadel op penibele momenten. Mijn dressuurpaard draaide een pirouetje toen mijn lief zijn been op de verkeerde plek hield, terwijl mijn lief zich van geen kwaad bewust was van de plaats waar zijn been zich bevond.
jasmijn78 schreef:Misschien is het meer op wat voor een manier je met paarden bezig bent, maar vooral met wat voor een gevoel je paardrijdt. Jij wil een sportieve prestatie neerzetten, werkt daar met dat in je achterhoofd ook aan en dat is wat ik onder paardensport versta. Voor mij is rijden een serieuze hobby en draait het niet zo zeer om het neerzetten van een prestatie maar vooral om het omgaan met dieren. Je kunt dan best even serieus bezig zijn, niets zo heerlijk als de euforie als alles ineens klopt en je samen de sterren van de hemel rijdt (en zoiets gaat ook niet vanzelf), alleen is de invalshoek een beetje anders en dus ook de uitvoering en het gevoel of je al dan niet aan sport doet.Wederom is het dus waar je de grens legt: wil je echt de rijkunst zo goed mogelijk beheersen, en het paard rijkunstig gezien ook verbeteren dan gaat het al meer richting sport dan wanneer je gewoon een paar km mee wilt liften in de hoop dat je paard doet wat je zegt. Of in al je onwetendheid er gewoon van uitgaat dat hij wel doet wat je zegt.
(off topic @ Waratje: Het is ook een hele mooie combinatie tegelijkertijd, vind ik, flamencodanseres die met een paard danst, krijg ik zó kippenvel van)

haha en of paardrijden een sport is!