Nadya schreef:Mijn paard is niet voorzichtiger met kinderen dan met volwassenen. Hij is van zichzelf juist heel zachtaardig, er zit geen kwaad in, maar er zit wel een kop op. Hij is een ideale spiegel. Zodra je met hem wandelt en je bent onzeker of onduidelijk, krijg je het op je bord.![]()
Ik vind dat juist heel leuk aan hem, puur. En dan heb ik het niet over gevaarlijke zaken, hoor, maar bv laatst ging mijn zus (die is 34) even mee naar mijn paard. Ze heft jarenlang geen paard meer aangeraakt en ik vroeg haar of zij met hem wilde lopen (we haalden hem uit het land). Door haar onzekere houding, gaat hij meteen het initiatief nemen (want hij vertrouwde haar niet door haar onbewuste uitstraling) en gaat lekker staan grazen (wat bij mij echt verboden is, zodra het halster om is). Dat soort dingen. Zo'n paard is hij nou eenmaal, zit misschien in zijn genen (de rassen waarmee hij gekruist is).
Er zit gewoon een kop op en als je daarmee om weet te gaan, zijn vertrouwen echt hebt gewonnen, dan kun je alles met hem doen en doet hij alles voor jou.
EN hier zit de crux van heel veel problemen
een paard gaat heel natuurlijk de "leiding" overnemen als hij daar de kans toe krijgt 
Ik zeg ook altijd als mensen problemen hebben met hun paard........... U moet het leren, het paard weet het allemaal wel......
). Dat soort dingen. Zo'n paard is hij nou eenmaal, zit misschien in zijn genen (de rassen waarmee hij gekruist is). 
ik heb hem wel eens nodig om te zeggen van: hallo ik probeer een oefening te doen,, even opletten graag.. maar voor de rest is die voor de sier
waarom verwacht je van een paard die dit niet kan, dat hij wel braaf tussen de kettingen blijft staan terwijl jij naast z'n kont staat te poetsen. Naar mijn mening is dit eigenlijk vragen om ongelukken. Wat is zowieso de meerwaarde van het paard op dat moment poetsen? 

....of tijdens een mencursus dat hij midden op het kruispunt gewoon 15 minuten blijft staan... 
, tuuuuuuuurlijk. Ik vind dat niet eerlijk. De bekapster had haar aandacht niet bij het dier en hield hem veel te lang in een (voor de pony) lastige positie vast. Ik kan daar niet zo goed tegen.