Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:20

Nadya schreef:
Mijn paard is niet voorzichtiger met kinderen dan met volwassenen. Hij is van zichzelf juist heel zachtaardig, er zit geen kwaad in, maar er zit wel een kop op. Hij is een ideale spiegel. Zodra je met hem wandelt en je bent onzeker of onduidelijk, krijg je het op je bord. Haha!
Ik vind dat juist heel leuk aan hem, puur. En dan heb ik het niet over gevaarlijke zaken, hoor, maar bv laatst ging mijn zus (die is 34) even mee naar mijn paard. Ze heft jarenlang geen paard meer aangeraakt en ik vroeg haar of zij met hem wilde lopen (we haalden hem uit het land). Door haar onzekere houding, gaat hij meteen het initiatief nemen (want hij vertrouwde haar niet door haar onbewuste uitstraling) en gaat lekker staan grazen (wat bij mij echt verboden is, zodra het halster om is Ja ). Dat soort dingen. Zo'n paard is hij nou eenmaal, zit misschien in zijn genen (de rassen waarmee hij gekruist is). Knipoog
Er zit gewoon een kop op en als je daarmee om weet te gaan, zijn vertrouwen echt hebt gewonnen, dan kun je alles met hem doen en doet hij alles voor jou.

Lachen

EN hier zit de crux van heel veel problemen Lachen Lachen een paard gaat heel natuurlijk de "leiding" overnemen als hij daar de kans toe krijgt Lachen

Ik zeg ook altijd als mensen problemen hebben met hun paard........... U moet het leren, het paard weet het allemaal wel......

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:20

Citaat:
De kinderen bij ons mogen heel soms wel eens meeborstelen, dan is hij superbraaf (ik blijf er altijd bij). Rijden mogen ze absoluut niet op hem (ik rij hem momenteel in ) en dat wil ik sowieso niet hebben de komende jaren. Het eerste kind wat op hem mag rijden in de toekomst is mijn eigen dochter. Het is aan mij om er een fijn rijpaardje van te maken.

succes hiermee Lachen!

Die van mij is onder het zadel brutaal, daar naast eigenlijk zo goed als niet. Heel apart, nu ik hem begrijp en we elkaar respecteren
heb ik er helemaal geen problemen meer mee. Duurde wel even voordat het zover kwam, en er zijn mening bakplanken gesneuveld en ik heb er ook redelijk wat naast gelegen moet ik toegeven. Ook lesgevers heb ik nogal wat versleten, maar goed ik zag iets in dat paard dus hij ging niet weg. Ook al werd dat nogal vaak aangeraden, en nu jaren later weet ik zeker dat hij blijft tot hij een oud opa'tje is. het is gewoon een dier die goed weet hoe hij het NIET wil hebben, en dat is zijn goed recht.

Verder is mijn moeder een beetje bang voor paarden, maar met die van mij durft ze het wel aan om te wandelen. En Braahaaaf dat hij dan is, erg leuk om te zien. Het was ook zo dat mijn moeder sochtends zijn medicijnen kwam geven, en hij kreeg daarna een beetje appelmoes van haar. Sindsdien zijn ze dikke maten Haha!
Citaat:
het is mijn enigste eigenste

nooit een paard willen kopen wat ik heb gereden voor iemand, maar deze brutale, ontzettend goedhartige, lompe grote meneer is de liefde van mijn leven en die heb ik uiteindelijk gekocht... Tyrza zag zichzelf niet met hem op wedstrijd gaan, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen......... want hij kan echt, uit het niks, heel heel eng zijn

Ik stap altijd met knikkende knietjes op

geweldig dat je dan voor zijn paard gaat, echt waar Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:26

Hihi Haha! , Randie, appelmoes. Wat schattig. Lachen

Tja, elk paard is uniek en het is aan ons ze te leren kennen en er op de juiste manier op in te spelen. Die van mij is nu nog een heerlijke gekke deugniet, maar hij is echt zachtaardig, erg meewerkend en leergierig, mits je maar eerlijk en duidelijk bent in je communicatie. Dat is ook iets wat ik heel duidelijk van hem geleerd heb. Van kinderen kun je dat nog niet verwachten, vandaar dat ik hem geen kinderpony vind (hij is net 4 jaar). De aandacht van kinderen vindt hij wel erg leuk, dus dat zit wel goed. Ben heel benieuwd hoe hij over enkele jaartjes is. Mijn dochter is net 3 jaar, dus we hebben nog wel even, hahaha....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:06

KiWiKo schreef:
Ik zeg ook altijd als mensen problemen hebben met hun paard........... U moet het leren, het paard weet het allemaal wel......

Dat is dan een hele wijze opmerking van jou Lachen.

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:12

ik moet op de manege ook bijna altijd met zweep rijden maar de pony waar ik op rijd, is bang voor de zweep en gaat hierdoor altijd heel hard lopen zonder dat ik het gebruik. Daarnaast vindt ik het ook veeel lekkerder rijden zonder zweep.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:46

wij mogen het maar het moet niet Tong uitsteken ik heb hem wel eens nodig om te zeggen van: hallo ik probeer een oefening te doen,, even opletten graag.. maar voor de rest is die voor de sier Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:16

KiWiKo schreef:
waarom moet een paard anders behandeld worden dan normaal??????? tussen de kettingen en een borstel over het dier heenhalen is een hele, hele standaard bezigheid........ Ik vraag niks geks, niks raars...... slechts dat het braaf stilstaat tussen de kettingen. en imo begin je op de grond Haha!

waar moet je dan gaan beginnen??

Niet steigerend en met open mond op je af komen is ook normaal Clown waarom verwacht je van een paard die dit niet kan, dat hij wel braaf tussen de kettingen blijft staan terwijl jij naast z'n kont staat te poetsen. Naar mijn mening is dit eigenlijk vragen om ongelukken. Wat is zowieso de meerwaarde van het paard op dat moment poetsen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:29

hmm ik heb dus ook enkele paardjes gehad die wat herstelopvoeding moesten hebben, weliswaar geen echte monsters maar als je ermee bezig gaat wil je toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt. ik begon ook meestal met wat ongedwongen eenvoudig lichamelijk contact, dus wat kroelen of poetsen. daaraan kan je al een hoop aflezen, en je kunt beter in die context te zien krijgen of een paard gericht agressief is dan als je bijv. aan het longeren bent. maar goed dat is mijn mening.

bij afstandelijke paarden begon ik overigens los in de paddock, gewoon kijken wat ze doen, of ze komen of juist niet, etc. maar goed ieder paard is anders en voor ieder paard een andere aanpak. ik vind beginnen met iets simpels als poetsen juist heel prima, iig over het algemeen beter dan het dier gelijk aan de longe gooien of iets dergelijks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:00

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
waarom moet een paard anders behandeld worden dan normaal??????? tussen de kettingen en een borstel over het dier heenhalen is een hele, hele standaard bezigheid........ Ik vraag niks geks, niks raars...... slechts dat het braaf stilstaat tussen de kettingen. en imo begin je op de grond Haha!

waar moet je dan gaan beginnen??

Niet steigerend en met open mond op je af komen is ook normaal Clown waarom verwacht je van een paard die dit niet kan, dat hij wel braaf tussen de kettingen blijft staan terwijl jij naast z'n kont staat te poetsen. Naar mijn mening is dit eigenlijk vragen om ongelukken. Wat is zowieso de meerwaarde van het paard op dat moment poetsen?

als je ermee aan het werk wil zal je er toch echt voor moeten zorgen dat in ieder geval het vuil onder het tuig vandaan is....... en daarnaast vind ik het altijd wel even belangrijk om de voetjes na te kijken Haha! Haha!

en dan niet geheel op de laatste plaats verteld een borstel over het paard al heel, heel veel over de lichamelijke toestand van zo een dier Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:17

Poetsen is ook het eerste wat ik met nieuwe paarden doe. Het is een soort, ja , begroeting. Zo merk ik vaak ook snel het karakter van het paard en wat er in het verleden is gebeurd. Is het paard angstig en waar mag ik borstelen en waar niet?

Wij hebben ook zo'n maf paardje: Casper (doet zijn naam eer aan!). Hij is ontzettend braaf bij kinderen: dit weekend heeft er een 6 jarig meisje op gereden en ook gegalloppeerd. Normaal ment mijn stiefdochter hem in M. Maar als er een ervaren ruiter op gaat en die vraagt teveel, kan het zijn dat hij erbij gaat liggen Slapen ....of tijdens een mencursus dat hij midden op het kruispunt gewoon 15 minuten blijft staan... Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:53

Mijn vraag gaat niet over een gemiddeld paard Knipoog de vraag was: als het paard je al naar het leven staat, waarom ga je hem dan eerst poetsen. en dan ook nog vastgebonden.. je weet nog niet eens of het paard uberhaupt vastgebonden kan worden en daarbij ontneem je het paard z'n mening (en die heb je hard nodig als je wilt weten wat er gaat gebeuren) Dan weet je toch dat je een hoef tegen je been krijgt?
Ik vind op dat moment een beetje modder onder het halster echt het laatste van de zorgen Haha!
Eventueel poets ik na het grondwerk.

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:55

ik ben er niet op tegen om een paard te slaan. ik laat me niet bijten , trappen of wat dan ook. straf je niet krijg je zo'n verwent kreng. slaan om niets is zielig, maar niet als straf. en tussen de oren, mijn paard stijgerde en liet zich achter over vallen. .paar keer goed met de zweep geslagen en hij deed het nooit meer. het was een hengst en gewoon dom uitproberen. ik vind dat je alleen mag slaan als het rechtvaardig is. en moet weten van ophouden en daarna goed gedrag ook weer moet belonen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:56

Paard was gewoon gewend vast te staan Lachen ik doe mijn huiswerk wel voordat ik begin Lachen

En onder tuig versta ik zadel, hoofdstel of longeersingel Lachen en ik kan niet van een paard verwachten dat deze zich voor mij inzet als ik er niet voor zorg dat het vuil in iedergeval op die plaatsen weg is

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:59

Bij mijn vorige paard was dat ook de oplossing tegen steigeren: even een mep tussen zijn oren. Niet heel charmant, maar met zijn tweeen achterover liggen ook niet!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:59

Maanlicht schreef:
roxiie schreef:
Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening Bloos

Hetzelfde

En wat nou alls het paard jou slaat?
Vraag je dan of hij mischien wil stoppen?
Of bied je dan je excuses aan omdat een paard alleen slaat alls jij wat fout doet?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:02

Er zijn ondertussen ook weer wat nieuwe mensen met zinnige reacties, ik vreesde even eht ergste. Ofschoon ik wel ontzettend gelachen heb van het weekend Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:36

Ik kan alleen nog maar zeggen dat paarden ook wel eens bijten/trappen door fouten van de mens. Vraag me af of de 'slaan' types daar ook rekening mee houden. Clown

Zo zag ik gisteren iemand een pony bij ons bijvijlen. Ze stond half te kletsen met de mensen om haar heen, had weinig aandacht voor het paardje en hield een hele tijd zijn achterbeen vast. Op een gegeven moment had de pony er genoeg van (en terecht Tong uitsteken ) en haalde uit. Tja, meteen een beuk Verward , tuuuuuuuurlijk. Ik vind dat niet eerlijk. De bekapster had haar aandacht niet bij het dier en hield hem veel te lang in een (voor de pony) lastige positie vast. Ik kan daar niet zo goed tegen.
Vind dat heel oneerlijk naar het dier toe. Wil jij respect van je paard, heb dat dan ook naar je paard toe. Maar daar hebben sommige mensen erg veel moeite mee. Wie van jullie vraagt haar paard 'toestemming' om aan te raken, om op te zadelen, om een been op te tillen?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:42

Een paard zijn slechte gedrag komt voort uit de behandeling van de baas....Dat is wat mijn instrukteur vroeger altijd zei.
Geen paard wordt vals geboren, dat worden ze gemaakt...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:43

Ik als "sla-type" houd daar dus wel rekening mee....ik ga er zelfs vaak vanuit dat het door een "slechte" baas komt (en dat blijkt naderhand ook vaak te kloppen...)
Laatst bijgewerkt door frisiangirl op 19-05-08 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:44

Deze paardenmepster houdt er zeker rekening mee.

Overigens vind ik het geen excuus voor de pony om dan maar te trappen, dit op dat moment toestaan is in feite een vrijbrief om volgende keer dat de pony iets niet aanstaat te trappen.
Laatst liep ik totaal niet op te letten met de staldeur dichtdoen wat niet helemaal lukte en een shet vreet van de grond (lag eten), die heb ik geen mep gegeven omdat ik zelf fout was. Volgende keer weet ik dat ik beter op moet letten met de staldeur dichtdoen dat ze geen kans krijgt om stiekem te eten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:46

Ik als bekapster zou op dat moment de pony wel straffen, tenslotte mag hij niet trappen (ook al was het in dit geval te verwachten...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:49

frisiangirl schreef:
Ik als bekapster zou op dat moment de pony wel straffen, tenslotte mag hij niet trappen (ook al was het in dit geval te verwachten...)

Ik vind dat je als mens niet eerlijk bezig bent, als je dingen van je paard verwacht, maar zelf het respect niet op kan brengen om er tijd voor te nemen. Als je zo wilt kletsen, zet dan het been gewoon even neer en zeur niet. Pak je hem gewoon weer op, als je er wel aandacht aan kunt besteden.

KramerA, fijn voor je. Tong uitsteken
Heb even getemd, hoor. Doei, doei

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:56

Is ook niet eerlijk in dit geval, maar anders heb je de volgende keer direkt een trap te pakken....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:58

frisiangirl schreef:
Is ook niet eerlijk in dit geval, maar anders heb je de volgende keer direkt een trap te pakken....

Welnee, dat geloof ik echt niet. Ik ken dat beestje al jaren. Ik stond er naast mijn eigen paard te poetsen. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:00

Zo beginnen de meeste problemen "doet ie anders nooit".