duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:14

anneliesdj: Voorhand is toch "zwaarder" als achterhand, dus lijkt mij niet dat je dan achter op de rug komt te zitten...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:48

beantsje schreef:
Als links hol is, heb je toch juist meer druk op de rechterteugel?

Als het paard links hol, korter of concaaf is, dan voelt de mond (bit, teugel) rechts zwaarder.
Daarom maak je ook snel de fout, om verkeerd in te werken op het paard.
Je gevoel wijst naar rechts, de kern van het probleem komt tot uiting links.
Daarom is het weten en begrijpen zo belangrijk.
Je gevoel kan je op het verkeerde spoor zetten.
M.a.w. het gevoel dat jezelf ontwikkelt, moet ook bij jezelf bevestigd worden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:59

anneliesdj schreef:
De ruiter zit altijd vóór het zwaartepunt, zou je boven het zwaartepunt
willen zitten dan moet je halverwege de rug zitten en dat is niet goed
voor de rug zelf. De kortere passen die het paard gaat maken zijn dus
ook een gevolg van het feit dat het gewicht niet goed verdeeld is.

Het paard is niet gebouwd om paard te rijden, we gebruiken het paard om
paard te rijden.

Een paard kan alleen goed gaan, als het zwaartepunt van de ruiter in het zelfde
vlak en boven het zwaartepunt van het paard zelf zit.

Als een ruiter voor het zwaartepunt van het paard zit, is de reactie van het paard
om zijn zwaartepunt onder het zwaartepunt van de ruiter te zetten. Dat is ook de reden
dat wanneer je als ruiter goed kan zitten, je een paard bijna alle dressuur figuren volledig
op je zit (gewichtshulpen) kan rijden. Je paard plaatst het zwaartepunt van zijn lijf onder
dat van jou als ruiter.

Als je het zwaartepunt van jezef naar voren brengt, dan komt jouw zwaartepunt
voor het zwaartepunt van je paard. Je paard zal kortere en snellere passen maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:38

Om een idee te geven over de gewichtsverdeling van de verschillende delen van een paard:
1/. hoofd: 4%
2/. hals: 6%
3/. schouders en voorbenen: ieder 7% (totaal dus 14%)
4/. romp: 57%
5/. achterhand: iedere zijde 9,5% (totaal dus 19%).
Totaal dus: 4% + 6% + 2 x 7% + 57% + 2x 9,5% = 100 %

Het is van een paard bekend waar het zwaartepunt zich ongeveer in rust en in gang bevindt. Je kan dat ook zelf bij benadering bepalen, als je deze getallen gebruikt. Per paard kunnen er verschillen zijn, maar deze getallen geven een aardige indicatie.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:13

*stipje* ik ga even teruglezen Lachen

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:28

Ik rijd mijn paardje ook laag en rond. (in ieder geval met losrijden) Dat werkt voor haar supergoed! Ze wordt veel losser, rustiger en door alle trainingen heen zijn we samen super vooruitgegaan. Waar we nu veel aan werken is het constante: namelijk ze heeft vaak een onrustig hoofd en ik heb dan een los-vast contact. Weet iemand hoe ik hier het beste aan kan werken??

Ik heb helaas geen foto's van laag/rond maar wel als ik haar wat hoger in heb gesteld.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

middenstap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aanloop naar middendrafje
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:34

Goofy44 schreef:
beantsje schreef:
Als links hol is, heb je toch juist meer druk op de rechterteugel?

Als het paard links hol, korter of concaaf is, dan voelt de mond (bit, teugel) rechts zwaarder.
Daarom maak je ook snel de fout, om verkeerd in te werken op het paard.
Je gevoel wijst naar rechts, de kern van het probleem komt tot uiting links.
Daarom is het weten en begrijpen zo belangrijk.
Je gevoel kan je op het verkeerde spoor zetten.
M.a.w. het gevoel dat jezelf ontwikkelt, moet ook bij jezelf bevestigd worden.

Hmz... klopt idd... even niet goed opgelet... Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:38

Vanochtend eindelijk weer eens les gehad, maar van iemand anders. Ik moest erg veel overgangen rijden. Stap draf stap draf. Keertje veruimen weer naar de stap. Dat ging hele goed. Toen gingen we galoperen. eerste keren ging goed. Draf galop, draf galop. Toen eens naar de stap en even later moest ik weer aangaloperen, ik draafde aan, bleef doorzitten en toen ik de wening in reed wou meneer al aanspringen. Dus hup hup hup en toen heb ik hand naar voren gedaan en weg geraced. Later deed hij het weer. Hij gaat gewoon voor mij denken. Ik geef de hulp niet, maar hij maakt wel een aansrping huppeltje. Toen moest ik eerst weer draf stap rijden en in draf een volte en dan aanspringen. Hij wordt dan bijna nijdig omdat ik hem niet laat aanspringen wanneer hij wil! Hoe ga ik dit in mijn eigen training oplossen. Het is duidelijk genoeg dat ik dus te weinig overgangen rijdt, maar hoe los ik het in mijn eigen training op

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:58

anneliesdj schreef:
[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.

Is dit dan goed of fout bij mijn fjord???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:05

Goed. Ja

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:16

Yamcha schreef:
Goed. Ja

dANK JE Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:20

Yamcha schreef:
Qimm schreef:
Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.

Sorry Kamy, ben het niet geheel met je eens, zal ook uitleggen waarom:
Je hoeft niet super diep te komen met het hoofd bij lang en laag. Maar de reden om lang en laag te rijden, is omdat je dan je paard het makkelijker maakt om te gaan stuwen met de achterhand. Dus je activeert idd het binnenachterbeen, tegelijkertijd geef je van voren ruimte met je handen, om het paard toe te staan zich lang te maken.
Een paard dat veel op de voorhand loopt, ga je nog niet verzamelen, daarvoor zijn de buikspieren nog niet sterk genoeg om hem/haar rond te rijden. Tegelijkertijd wil je niet dat ze op de voorhand vallen.
Daarom rijd je de achterhand eronder.
Op dat moment is het paard nog niet in staat om met de achterhand te gaan dragen, en daardoor gaat het paard stuwen. Hij "duwt" zich dan naar voren met de achterhand, ipv met het voorbeen zichzelf naar voren te trekken, hij moet dus veel meer doen van achteren, en de voorhand wordt ontlast.
Je bent op dat moment wel van achter naar voren bezig. Je kunt er ook foto's van maken, dan zie je een horizontale lijn in het lijf ipv een aflopende lijn. Ook het hoofd komt niet heel laag, maar de nek heeft een min of meer horizontale lijn, de neus is vóór de loodlijn.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment achter de teugel wil kruipen, het neusje komt dan achter de loodlijn, dan is ie bezig weer op de voorhand te vallen, rijd dan opnieuw de achterhand erbij, dan komt het neusje er weer uit... (ik ben het dus op dat punt niet geheel met Kamy eens, ik ben van mening dat je het hoofd niet omhoog moet trekken, omdat dat het wegdrukken van de rug uitlokt, ik vind dat je het moet doen met je benen)
Lang en laag rijden is heel goed. Ja
Maar ik had mss eerder moeten uitleggen hoe en wat Bloos Het is nl geen gereden versie van de graashouding...

Ik had ook niet gezegd dat je het hoofd omhoog moest trekken, of in verzameling rijden! Bloos
Maar er is inderdaad wel verschil tussen een graashouding en het neusje op kniehoogte. Probleem blijft denk ik toch, als je kijkt naar dit topic, de foto's en vragen dat het voor veel mensen een grijs gebied is, wanneer het paard nou daadwerkelijk goed van achter en door de rug loopt. Dus ik ben niet zo'n grote voorstander van laag/rond met een duikboot type. Laag rond is puur voor de geestelijke en lichamelijke ontspanning en het losmaken van alle spieren. Als basis van het trainingsuurtje is het prima, maar verder zie ik het nut er niet echt van.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:32

Kamy schreef:
Ik had ook niet gezegd dat je het hoofd omhoog moest trekken, of in verzameling rijden! Bloos
Maar er is inderdaad wel verschil tussen een graashouding en het neusje op kniehoogte. Probleem blijft denk ik toch, als je kijkt naar dit topic, de foto's en vragen dat het voor veel mensen een grijs gebied is, wanneer het paard nou daadwerkelijk goed van achter en door de rug loopt. Dus ik ben niet zo'n grote voorstander van laag/rond met een duikboot type. Laag rond is puur voor de geestelijke en lichamelijke ontspanning en het losmaken van alle spieren. Als basis van het trainingsuurtje is het prima, maar verder zie ik het nut er niet echt van.

Ontspanning is de grootste basis waarop je je paard traint, zeer nuttig dus in mijn ogen.
Wel altijd vwnw natuurlijk, aan een duikboot zonder enige impuls heb je niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:55

Kamy schreef:
Yamcha schreef:
Sorry Kamy, ben het niet geheel met je eens, zal ook uitleggen waarom:
Je hoeft niet super diep te komen met het hoofd bij lang en laag. Maar de reden om lang en laag te rijden, is omdat je dan je paard het makkelijker maakt om te gaan stuwen met de achterhand. Dus je activeert idd het binnenachterbeen, tegelijkertijd geef je van voren ruimte met je handen, om het paard toe te staan zich lang te maken.
Een paard dat veel op de voorhand loopt, ga je nog niet verzamelen, daarvoor zijn de buikspieren nog niet sterk genoeg om hem/haar rond te rijden. Tegelijkertijd wil je niet dat ze op de voorhand vallen.
Daarom rijd je de achterhand eronder.
Op dat moment is het paard nog niet in staat om met de achterhand te gaan dragen, en daardoor gaat het paard stuwen. Hij "duwt" zich dan naar voren met de achterhand, ipv met het voorbeen zichzelf naar voren te trekken, hij moet dus veel meer doen van achteren, en de voorhand wordt ontlast.
Je bent op dat moment wel van achter naar voren bezig. Je kunt er ook foto's van maken, dan zie je een horizontale lijn in het lijf ipv een aflopende lijn. Ook het hoofd komt niet heel laag, maar de nek heeft een min of meer horizontale lijn, de neus is vóór de loodlijn.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment achter de teugel wil kruipen, het neusje komt dan achter de loodlijn, dan is ie bezig weer op de voorhand te vallen, rijd dan opnieuw de achterhand erbij, dan komt het neusje er weer uit... (ik ben het dus op dat punt niet geheel met Kamy eens, ik ben van mening dat je het hoofd niet omhoog moet trekken, omdat dat het wegdrukken van de rug uitlokt, ik vind dat je het moet doen met je benen)
Lang en laag rijden is heel goed. Ja
Maar ik had mss eerder moeten uitleggen hoe en wat Bloos Het is nl geen gereden versie van de graashouding...

Ik hou ook niet van laag en rond. Wel van lang en laag, en dan voorwaarts/neerwaarts, waarbij echt het neusje eruit moet. Het is ook niet heel gymnastiserend, maar het is bij jonge en scheve paarden vaak goed. Ook bij paarden die op de voorhand vallen, en niet kunnen ontspannen werkt het fijn. Het is ook even een basis, en bij een jong paard of een paard dat om wat voor reden ook ben je toch voornamelijk bezig de spieren los te maken. En je gebruikt het bij een jong paard om de aanzet te geven om de achterhand aan het werk te krijgen.
Omdat ze dan nog niet sterk genoeg zijn om de achterhand echt aan het dragen te krijgen, ga je dus stuwen. En ze zijn nog niet sterk genoeg om echt heel rond te komen, dus geef je ook ruimte van voren, om de energie die je hebt opgewekt, ook weer iets af te laten vloeien.
Verder werk je natuurlijk aan de overgangen en schijnovergangen, en de voltes, en wat allemaal, en juist daardoor maak je de achterhand sterker, en zal het paard geleidelijk meer ondertreden en ronder worden.
Maar aan een jong paard vraag je geen stap/galop, geen middendraf, en geen verzameling, dan hou je het bij de arbeidsgangen. Dan kun je in de gang wel schijnovergangen doen, en schakelen mag ook wel, maar nog geen dingen waar heel veel kracht bij nodig is...
De houding is idd puur ontspannend, en met de oefeningen train je.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:58

mijn paard rijd ik eerst ook 5/10 min aan een lang teugeltje (wel contact houden) zodat ze helemaal ontspant (is nogal snel gespannen en in de stress) en dan kan ik haar lekker oppakken, en laat ze zich ook los in haar lijf. Ja

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:38

WinBinChes schreef:
Vanochtend eindelijk weer eens les gehad, maar van iemand anders. Ik moest erg veel overgangen rijden. Stap draf stap draf. Keertje veruimen weer naar de stap. Dat ging hele goed. Toen gingen we galoperen. eerste keren ging goed. Draf galop, draf galop. Toen eens naar de stap en even later moest ik weer aangaloperen, ik draafde aan, bleef doorzitten en toen ik de wening in reed wou meneer al aanspringen. Dus hup hup hup en toen heb ik hand naar voren gedaan en weg geraced. Later deed hij het weer.Hij gaat gewoon voor mij denken. Ik geef de hulp niet, maar hij maakt wel een aansrping huppeltje. Toen moest ik eerst weer draf stap rijden en in draf een volte en dan aanspringen. Hij wordt dan bijna nijdig omdat ik hem niet laat aanspringen wanneer hij wil! Hoe ga ik dit in mijn eigen training oplossen. Het is duidelijk genoeg dat ik dus te weinig overgangen rijdt, maar hoe los ik het in mijn eigen training op

Misschien geef je je hulp niet bewust nog, maar voelt je paard jouw voorbereiding en speelt daarop in.
Een paard denkt niet , hij reageerd op jou Ach gut
Dus zelf meer in ontspanning naar overgangen rijden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:31

Ik heb maandag mijn eerste les op een manege gehad!!! Gnagna, ik voel het nog Knipoog

Ik rijd nooit een uur achter elkaar, en nu ook nog even halverwege 10 minuten achter elkaar in galop, wijken, schakelen, etc. Echt super gaaf!! Jammer dat ik waarschijnlijk geen geld heb om daar echt te gaan lessen, maar het geeft me echt een kick!

Ik reed een paardje wat "alles toch al kon, begrijpt je volkomen". Bluh, de eerste 10 minuten vond ik er niets aan. Hangen in de teugel, zocht steeds de hoefslag weer op, en de eerste galop was rampzalig, ik stuiterde een meter hoog er uit Knipoog Gelukkig ging het na 20 minuten steeds beter en beter en werd ze licht in de teugel, mooi ontspannen, lekker aan mijn been, en ik ben nogal een doorzittype, dus bij het laatste rustige drafje allemaal voltes en figuren doorzitten en dan was dat hoofdje echt zoals ik het wilde!! Ik heb echt op paarden gereden die minder konden als ik volgens mij, want zelf schouderbinnenwaarts lukte, vet wijken lukte. Ik voel me nu erg goed Haha! Ik hoop dat het lukt om vaker les te nemen!!

En, dankzij dit topic heb ik geleerd dat ik aan het tempo moet werken en aan haar actief zijn aan mijn been ipv haar hoofd en waar die zich bevindt. Nogmaals bedankt! Ik vind dit topic echt een voorbeeld van rijkunst en elkaar daarmee helpen. Een echt TOPic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:34

Goed zo Haha! Super om te horen Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:41

Needje schreef:
anneliesdj: Voorhand is toch "zwaarder" als achterhand, dus lijkt mij niet dat je dan achter op de rug komt te zitten...

Het paard heeft geleerd om zichzelf in evenwicht te dragen ondanks dat het meeste gewicht aan de voorkant zit. Wil je jouw gewicht goed verdelen zodat het paard in evenwicht is dan moet je verder naar achter op de rug zitten. Zoals een ruiter nu zit kom zijn gewicht er voornamelijk aan de voorkant bij waardoor het voor het paard nog moeilijker is om zijn gewicht goed te verdelen. Je zou dus als ruiter zo moeten zitten dat er aan de voorkant evenveel gewicht bij komt als aan de achterkant, dat is nu duidelijk niet het geval.

moniquelucky schreef:
anneliesdj schreef:
[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.

Is dit dan goed of fout bij mijn fjord???

Als je 't stukje goed gelezen hebt kun je zelf al opmaken dat dit dus goed is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:21

Citaat:
Het paard heeft geleerd om zichzelf in evenwicht te dragen ondanks dat het meeste gewicht aan de voorkant zit.

Het paard heeft niet het meeste gewicht aan de voorkant. De hogere belasting op de voorbenen komt omdat het hoofd en de hals voor de voorbenen zitten. Het paard is zolang het blijft staan altijd in evenwicht. Uiteindelijk komt het er op neer dat door de aanwezigheid van de hals en het hoofd in stilstand ongeveer 60 % van het gewicht op de beide voorbenen en 40% van het gewicht op de achterbenen komt. Het paard is dus in evenwicht. Dit is echter geen rijkunstig evenwicht, het is fase 1 van de evenwichts situaties die voor een paard worden onderscheiden.
Citaat:
Wil je jouw gewicht goed verdelen zodat het paard in evenwicht is dan moet je verder naar achter op de rug zitten. Zoals een ruiter nu zit kom zijn gewicht er voornamelijk aan de voorkant bij waardoor het voor het paard nog moeilijker is om zijn gewicht goed te verdelen.

Een zadel mag nooit achter de 18de borst of rugwervel komen. Daar zit de laatste rib aan bevestigd van de borstkas van het paard. Over de ribbenkast liggen spieren en daarop ligt het zadel. Zou je verder naar achteren gaan zitten, dan wordt de lendestreek van het paard onnodig belast. Voor het paard is dat de streek waar veel blessure risiko ontstaat. De lendestreek moet zeer los en soepel zijn en daarnaast de enorme kracht die vanuit de achterhand komt op het voorliggende paardenlijf overbrengen.

Als de ruiter op een goedliggend zadel zit, dan zit de ruiter boven het zwaartepunt van het paard.
Het gewicht van de ruiter wordt dan ongeveer met 60% van zijn gewicht op de voorbenen overgebracht en 40% van zijn gewicht naar de achterbenen. Niet een paard gaat steeds met een gelijke belasting over alle benen.
[quopte]
Je zou dus als ruiter zo moeten zitten dat er aan de voorkant evenveel gewicht bij komt als aan de achterkant, dat is nu duidelijk niet het geval.
[/quote]
Dit is een verkeerde veronderstelling die je doet. Als een ruiter op een paard gaat zitten, is de gewichtstoename op de voorbenen altijd groter dan op de achterbenen. Alleen op de momenten dat het paard in verzameling rijdt, kan je bereiken dat de gewichtsverdeleing voor en achter ongeveer gelijk is. In werkelijkheid is het verhaal veel complexer dan je aanneemt. Zeker als een paard in beweging is en niet stilstaat. Het is zelfs gevaarlijk om meer naar achteren op een paard te gaan zitten.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:25

goh, ik heb dit topic in het begin wel gevolgd, maar had het verschil van de foto's na een paar pagina's wel door en heb hier dus ook niet meer naar gekeken, nu zie ik pas dat het een heel ander en heel interessant topic is geworden! leuk zeg!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:44

Goofy44 schreef:
Het paard heeft niet het meeste gewicht aan de voorkant. De hogere belasting op de voorbenen komt omdat het hoofd en de hals voor de voorbenen zitten. Het paard is zolang het blijft staan altijd in evenwicht. Uiteindelijk komt het er op neer dat door de aanwezigheid van de hals en het hoofd in stilstand ongeveer 60 % van het gewicht op de beide voorbenen en 40% van het gewicht op de achterbenen komt. Het paard is dus in evenwicht. Dit is echter geen rijkunstig evenwicht, het is fase 1 van de evenwichts situaties die voor een paard worden onderscheiden.

Het paard heeft van nature dus wel meer gewicht op de voorhand/benen dan op de achterhand/benen, je spreekt jezelf tegen. Het paard heeft geleerd zichzelf goed te dragen zodat hij dus in evenwicht is als hij staat of beweegt. In princiepe zeggen we hetzelfde alleen hebben we andere manier om het op papier te zetten.

Een zadel mag nooit achter de 18de borst of rugwervel komen. Daar zit de laatste rib aan bevestigd van de borstkas van het paard. Over de ribbenkast liggen spieren en daarop ligt het zadel. Zou je verder naar achteren gaan zitten, dan wordt de lendestreek van het paard onnodig belast. Voor het paard is dat de streek waar veel blessure risiko ontstaat.

Ik zeg ook niet dat iedereen ineens zijn zadel een halve meter naar achter moet leggen, ik heb in mijn eerdere post ook al gezegd dat dat niet verantwoord is omdat het slecht is voor de rug.

Het gewicht van de ruiter wordt dan ongeveer met 60% van zijn gewicht op de voorbenen overgebracht en 40% van zijn gewicht naar de achterbenen.
Dit is een verkeerde veronderstelling die je doet. Als een ruiter op een paard gaat zitten, is de gewichtstoename op de voorbenen altijd groter dan op de achterbenen.

Dus breng je het paard (opnieuw) uit evenwicht, hij heeft van veulen af aan, geleerd zich te redden met de 60%-40% verhouding maar doordat de ruiter zijn gewicht niet goed verdeelt maar óók op de 60-40 manier krijg je dus een 120-80 verhouding (even kort door de bocht), een verhouding die nog onredelijker verdeeld is dan de 60-40 waar een paard normaal al mee loopt. Dus moet het paard weer opnieuw zijn evenwicht vinden wat nog moeilijker zal gaan omdat de verhoudingen nog schever zijn geworden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:02

Verward Dat laatste vind ik een beetje vreemd. Als jij netjes in het midden zou zitten blijft de verdeling t zelfde. Wodt niet meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:05

Het paard heeft een 60-40 verhouding en de ruiter ook, het gewicht van de ruiter is vreemd gewicht waar het paard zowieso al aan moet wennen, plus dat het ook nog eens 60-40 verdeeld is wat dus 60+60=120 en 40+40=80 als verhouding geeft. Het is misschien niet helemaal goed uitgedrukt maar ik weet niet hoe ik het zo anders moet zeggen.
Maar het is wel zo dat de verhoudingen nóg schever komen te liggen doordat het gewicht van de ruiter 'vreemd' gewicht is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:07

Dus het is zaak om als ruiter in evenwicht op t paard te zitten.