Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
beantsje schreef:Als links hol is, heb je toch juist meer druk op de rechterteugel?
anneliesdj schreef:De ruiter zit altijd vóór het zwaartepunt, zou je boven het zwaartepunt
willen zitten dan moet je halverwege de rug zitten en dat is niet goed
voor de rug zelf. De kortere passen die het paard gaat maken zijn dus
ook een gevolg van het feit dat het gewicht niet goed verdeeld is.
Goofy44 schreef:beantsje schreef:Als links hol is, heb je toch juist meer druk op de rechterteugel?
Als het paard links hol, korter of concaaf is, dan voelt de mond (bit, teugel) rechts zwaarder.
Daarom maak je ook snel de fout, om verkeerd in te werken op het paard.
Je gevoel wijst naar rechts, de kern van het probleem komt tot uiting links.
Daarom is het weten en begrijpen zo belangrijk.
Je gevoel kan je op het verkeerde spoor zetten.
M.a.w. het gevoel dat jezelf ontwikkelt, moet ook bij jezelf bevestigd worden.
anneliesdj schreef:[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.
Yamcha schreef:Goed.
Yamcha schreef:Qimm schreef:Maar als een paard dus makkelijk op de voorhand loopt is het dan beter om hem niet lang en laag te rijden?
Moeilijk, moeilijk.
Sorry Kamy, ben het niet geheel met je eens, zal ook uitleggen waarom:
Je hoeft niet super diep te komen met het hoofd bij lang en laag. Maar de reden om lang en laag te rijden, is omdat je dan je paard het makkelijker maakt om te gaan stuwen met de achterhand. Dus je activeert idd het binnenachterbeen, tegelijkertijd geef je van voren ruimte met je handen, om het paard toe te staan zich lang te maken.
Een paard dat veel op de voorhand loopt, ga je nog niet verzamelen, daarvoor zijn de buikspieren nog niet sterk genoeg om hem/haar rond te rijden. Tegelijkertijd wil je niet dat ze op de voorhand vallen.
Daarom rijd je de achterhand eronder.
Op dat moment is het paard nog niet in staat om met de achterhand te gaan dragen, en daardoor gaat het paard stuwen. Hij "duwt" zich dan naar voren met de achterhand, ipv met het voorbeen zichzelf naar voren te trekken, hij moet dus veel meer doen van achteren, en de voorhand wordt ontlast.
Je bent op dat moment wel van achter naar voren bezig. Je kunt er ook foto's van maken, dan zie je een horizontale lijn in het lijf ipv een aflopende lijn. Ook het hoofd komt niet heel laag, maar de nek heeft een min of meer horizontale lijn, de neus is vóór de loodlijn.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment achter de teugel wil kruipen, het neusje komt dan achter de loodlijn, dan is ie bezig weer op de voorhand te vallen, rijd dan opnieuw de achterhand erbij, dan komt het neusje er weer uit... (ik ben het dus op dat punt niet geheel met Kamy eens, ik ben van mening dat je het hoofd niet omhoog moet trekken, omdat dat het wegdrukken van de rug uitlokt, ik vind dat je het moet doen met je benen)
Lang en laag rijden is heel goed.
Maar ik had mss eerder moeten uitleggen hoe en watHet is nl geen gereden versie van de graashouding...
Kamy schreef:Ik had ook niet gezegd dat je het hoofd omhoog moest trekken, of in verzameling rijden!![]()
Maar er is inderdaad wel verschil tussen een graashouding en het neusje op kniehoogte. Probleem blijft denk ik toch, als je kijkt naar dit topic, de foto's en vragen dat het voor veel mensen een grijs gebied is, wanneer het paard nou daadwerkelijk goed van achter en door de rug loopt. Dus ik ben niet zo'n grote voorstander van laag/rond met een duikboot type. Laag rond is puur voor de geestelijke en lichamelijke ontspanning en het losmaken van alle spieren. Als basis van het trainingsuurtje is het prima, maar verder zie ik het nut er niet echt van.
Kamy schreef:Yamcha schreef:Sorry Kamy, ben het niet geheel met je eens, zal ook uitleggen waarom:
Je hoeft niet super diep te komen met het hoofd bij lang en laag. Maar de reden om lang en laag te rijden, is omdat je dan je paard het makkelijker maakt om te gaan stuwen met de achterhand. Dus je activeert idd het binnenachterbeen, tegelijkertijd geef je van voren ruimte met je handen, om het paard toe te staan zich lang te maken.
Een paard dat veel op de voorhand loopt, ga je nog niet verzamelen, daarvoor zijn de buikspieren nog niet sterk genoeg om hem/haar rond te rijden. Tegelijkertijd wil je niet dat ze op de voorhand vallen.
Daarom rijd je de achterhand eronder.
Op dat moment is het paard nog niet in staat om met de achterhand te gaan dragen, en daardoor gaat het paard stuwen. Hij "duwt" zich dan naar voren met de achterhand, ipv met het voorbeen zichzelf naar voren te trekken, hij moet dus veel meer doen van achteren, en de voorhand wordt ontlast.
Je bent op dat moment wel van achter naar voren bezig. Je kunt er ook foto's van maken, dan zie je een horizontale lijn in het lijf ipv een aflopende lijn. Ook het hoofd komt niet heel laag, maar de nek heeft een min of meer horizontale lijn, de neus is vóór de loodlijn.
Het kan zijn dat je dan op een gegeven moment achter de teugel wil kruipen, het neusje komt dan achter de loodlijn, dan is ie bezig weer op de voorhand te vallen, rijd dan opnieuw de achterhand erbij, dan komt het neusje er weer uit... (ik ben het dus op dat punt niet geheel met Kamy eens, ik ben van mening dat je het hoofd niet omhoog moet trekken, omdat dat het wegdrukken van de rug uitlokt, ik vind dat je het moet doen met je benen)
Lang en laag rijden is heel goed.
Maar ik had mss eerder moeten uitleggen hoe en watHet is nl geen gereden versie van de graashouding...
Ik had ook niet gezegd dat je het hoofd omhoog moest trekken, of in verzameling rijden!![]()
Maar er is inderdaad wel verschil tussen een graashouding en het neusje op kniehoogte. Probleem blijft denk ik toch, als je kijkt naar dit topic, de foto's en vragen dat het voor veel mensen een grijs gebied is, wanneer het paard nou daadwerkelijk goed van achter en door de rug loopt. Dus ik ben niet zo'n grote voorstander van laag/rond met een duikboot type. Laag rond is puur voor de geestelijke en lichamelijke ontspanning en het losmaken van alle spieren. Als basis van het trainingsuurtje is het prima, maar verder zie ik het nut er niet echt van.
WinBinChes schreef:Vanochtend eindelijk weer eens les gehad, maar van iemand anders. Ik moest erg veel overgangen rijden. Stap draf stap draf. Keertje veruimen weer naar de stap. Dat ging hele goed. Toen gingen we galoperen. eerste keren ging goed. Draf galop, draf galop. Toen eens naar de stap en even later moest ik weer aangaloperen, ik draafde aan, bleef doorzitten en toen ik de wening in reed wou meneer al aanspringen. Dus hup hup hup en toen heb ik hand naar voren gedaan en weg geraced. Later deed hij het weer.Hij gaat gewoon voor mij denken. Ik geef de hulp niet, maar hij maakt wel een aansrping huppeltje. Toen moest ik eerst weer draf stap rijden en in draf een volte en dan aanspringen. Hij wordt dan bijna nijdig omdat ik hem niet laat aanspringen wanneer hij wil! Hoe ga ik dit in mijn eigen training oplossen. Het is duidelijk genoeg dat ik dus te weinig overgangen rijdt, maar hoe los ik het in mijn eigen training op
Needje schreef:anneliesdj: Voorhand is toch "zwaarder" als achterhand, dus lijkt mij niet dat je dan achter op de rug komt te zitten...
moniquelucky schreef:anneliesdj schreef:[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.
Is dit dan goed of fout bij mijn fjord???
Citaat:Het paard heeft geleerd om zichzelf in evenwicht te dragen ondanks dat het meeste gewicht aan de voorkant zit.
Citaat:Wil je jouw gewicht goed verdelen zodat het paard in evenwicht is dan moet je verder naar achter op de rug zitten. Zoals een ruiter nu zit kom zijn gewicht er voornamelijk aan de voorkant bij waardoor het voor het paard nog moeilijker is om zijn gewicht goed te verdelen.
Goofy44 schreef:Het paard heeft niet het meeste gewicht aan de voorkant. De hogere belasting op de voorbenen komt omdat het hoofd en de hals voor de voorbenen zitten. Het paard is zolang het blijft staan altijd in evenwicht. Uiteindelijk komt het er op neer dat door de aanwezigheid van de hals en het hoofd in stilstand ongeveer 60 % van het gewicht op de beide voorbenen en 40% van het gewicht op de achterbenen komt. Het paard is dus in evenwicht. Dit is echter geen rijkunstig evenwicht, het is fase 1 van de evenwichts situaties die voor een paard worden onderscheiden.
Het paard heeft van nature dus wel meer gewicht op de voorhand/benen dan op de achterhand/benen, je spreekt jezelf tegen. Het paard heeft geleerd zichzelf goed te dragen zodat hij dus in evenwicht is als hij staat of beweegt. In princiepe zeggen we hetzelfde alleen hebben we andere manier om het op papier te zetten.
Een zadel mag nooit achter de 18de borst of rugwervel komen. Daar zit de laatste rib aan bevestigd van de borstkas van het paard. Over de ribbenkast liggen spieren en daarop ligt het zadel. Zou je verder naar achteren gaan zitten, dan wordt de lendestreek van het paard onnodig belast. Voor het paard is dat de streek waar veel blessure risiko ontstaat.
Ik zeg ook niet dat iedereen ineens zijn zadel een halve meter naar achter moet leggen, ik heb in mijn eerdere post ook al gezegd dat dat niet verantwoord is omdat het slecht is voor de rug.
Het gewicht van de ruiter wordt dan ongeveer met 60% van zijn gewicht op de voorbenen overgebracht en 40% van zijn gewicht naar de achterbenen.
Dit is een verkeerde veronderstelling die je doet. Als een ruiter op een paard gaat zitten, is de gewichtstoename op de voorbenen altijd groter dan op de achterbenen.
Dus breng je het paard (opnieuw) uit evenwicht, hij heeft van veulen af aan, geleerd zich te redden met de 60%-40% verhouding maar doordat de ruiter zijn gewicht niet goed verdeelt maar óók op de 60-40 manier krijg je dus een 120-80 verhouding (even kort door de bocht), een verhouding die nog onredelijker verdeeld is dan de 60-40 waar een paard normaal al mee loopt. Dus moet het paard weer opnieuw zijn evenwicht vinden wat nog moeilijker zal gaan omdat de verhoudingen nog schever zijn geworden.