Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:23

Als je een advertentie plaats met paard is dadelmak, ga er maar vanuit dat er heel veel mensen denken dat er een ruiter op kan zitten en dat er een stap, draf en galopje op zitten.
Overigens is dat ook bij mij zadelmak, zo werd dat op handelsstallen genoemd.

Zadelmak in de vorm, is gewend aan een zadel heeft namelijk weinig meerwaarde, dat zijn ze in 1 dag Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:27

Sammie schreef:
Het zijn twee verschillende dingen voor jou. Maar sommige in dit topic vinden onder zadelmak maken ook met ruiter er op e.d. (het inrijden zelf) Dat probeer ik je duidelijk te maken. De twee termen worden nogal eens door elkaar gehaald.

Verder een zadel opleggen en 'm daar aan laten wennen, wilt niet altijd zeggen dat hij de ruiter dan ook makkelijker accepteerd. Als jij gewend ben aan het ene gewicht en daar kweek je vervolgens spieren (en dus kracht) mee en dan komt er nog een zo'n kilo a 60/70 bij dan zijn er paarden die daar gigantisch tegen protesteren. In die zin maak je het jezelf dus moeilijker. Zadelmak maken kan imo ook als ie 3,5 is en dan een uur/dag/week (what ever) later kun je er als ruiter op. Dus het 'inrijden' erachter aan.

Ik doe het inrijden er ook achteraan vandaar dat ik dus ga beginnen met zadelmak maken. Soms duurt het een half jaar voor er een ruiter op komt na het zadelmak maken soms maar een paar maand hangt van de pony af het inrijden duurt bij ons erg lang omdat het door kleine kinderen gebeurd, dus de eerste tijd van het inrijden is 1 x per week een rondje stappen aan de hand, dus alles word heel netjes opgebouwd afhankelijk van het paard en het ruitertje. Dus voordat het paard goed en wel ingereden is en echt bereden word zijn ze minimaal 4 jaar en dan zit alleen de basis er nog maar goed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:54

Vicky_88 schreef:
Afbeelding

hier zie je mij op Zeb, hij was toen bijna 2,5. hij is zooo lief en braaf onder de man. zet geen stap verkeerd.
ik vind niet dat je kunt beoordelen of het te vroeg is ja of nee. het wordt vaak gedaan en zolang mensen het doen die er verstand van hebben, heb ik er absoluut geen moeite mee.

In principe zou ik op mijn 2,5 jarige ook kunnen gaan rijden,maar daarom wil het nog niet zeggen dat het goed is.

Zelf ben ik pas geopereerd aan mijn knie en voelt mijn knie voor mijn gevoel weer goed.Op mijn vraag of ik terug kon beginnen met joggen zei hij:kunnen wel,maar verstandig niet .Wacht nog een half jaar dan is alles terug sterker en dan heb je minder kans op blesures.
Zo werkt dat bij paarden ook gewoon.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:34

mee eens. ik snap niet waar de discussie vandaan komt. iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar het is gewoon bewezen en algemeen bekend wanneer een paard wel of niet uitgegroeid is, en wanneer hij wel of niet last krijgt als hij bereden wordt. zadelmak is die van mij ook, maar dat was ze al toen ze nog geen 1 jaar was. ze vind namelijk alles prima... rijden daar en tegen begin ik nog niet aan, hoe graag ik dat ook zou willen.(ze is bijna 3, maar ik wacht nog een jaartje denk ik...)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:34

Mijn grootste argument om nog niet op een 2,5 jarige te gaan zitten is de groei. Een 2,5-jarige is nog niet uitgegroeid, de botten moeten nog groeien en door extra gewicht op het paard te zetten kan die groei worden belemerd. De groeischijf boven de knie zijn pas gesloten na 3 jaar en zijn dus nog zwak en kwetsbaar bij een 2,5 jarige. Bovendien zijn de spieren en pezen nog niet genoeg ontwikkeld om die extra kracht te generen die nodig is om een ruiter te dragen. Dit vergt systematische training en tijd, geen ruiter op de rug twee dagen nadat het zadel is geintroduceerd. Zelfs longeren heeft maar een minimaal effect en wordt vaak veel te kort toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:38

Maar wat ik me gewoon ff afvraag..
Ik ken ook het plaatje waarbij staat wanneer bepaalde dingen zijn uitgegroeid.
Vandaar dat ik ook nog niet op mijn jonge dier zit.
Maar wat ik me afvroeg, bij mensen is de ene persoon ook eerder uitgegroeid dan de ander.
Het lijkt mij dan ook dat de groeischijven eerder of later sluiten.
Dat zal bij paarden toch echt niet anders zijn.
Waarom houd men zich dan zo vast aan dat plaatje?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:41

runningkawa schreef:
Maar wat ik me gewoon ff afvraag..
Ik ken ook het plaatje waarbij staat wanneer bepaalde dingen zijn uitgegroeid.
Vandaar dat ik ook nog niet op mijn jonge dier zit.
Maar wat ik me afvroeg, bij mensen is de ene persoon ook eerder uitgegroeid dan de ander.
Het lijkt mij dan ook dat de groeischijven eerder of later sluiten.
Dat zal bij paarden toch echt niet anders zijn.
Waarom houd men zich dan zo vast aan dat plaatje?

Algemeenheden, ik heb vorige pagina ergens gezegd dat er vroege en laat ontwikkelde dieren zijn.
Voor dat te zien zou je eigelijk fotos moeten laten nemen, maar ik denk dat er weinig mensen dit echt laten doen, of er voor willen betalen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:42

ik denk dat dat een gemiddelde is. volgens dat plaatje is het paard pas uitgegroeid met 6 jaar. 2,5 jaar is dan wel erg veel eerder...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:43

Hebben we juist een interessant hoorcollege over gehad tijdens etnografie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:43

Klopt algemeen heden
Maar dan kun je ook niet zo boos worden bij iemand die wel op een 2,5 jarige gaat zitten
En net zo boos worden bij een ander op een 3 jarige, maar daar wordt niets van gezegt.
Wij kennen immers de paarden ook niet

niet alles is pas uitgegroeid met de 6
Dat is uit mijn hoofd alleen de rug Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:45

runningkawa schreef:
Klopt algemeen heden
Maar dan kun je ook niet zo boos worden bij iemand die wel op een 2,5 jarige gaat zitten
En net zo boos worden bij een ander op een 3 jarige, maar daar wordt niets van gezegt.
Wij kennen immers de paarden ook niet

niet alles is pas uitgegroeid met de 6
Dat is uit mijn hoofd alleen de rug Lachen

Ja maar dan kun je nog beginnen denken, wie kan weten dat die 2,5 jarige wel uitgegroeid is.
Ik denk dat het een moeilijk punt is

Edit voor de rest heb je weer helemaal gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:47

Ik denk ook dat dat een erg moeilijk punt is Ja
Maar als dan iemand hier aangeeft dat da en fysio zeggen dat het oke is, vraag ik me weer af wie wij dan zijn om te zeggen, het is enorm slecht Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:50

Benen zijn al veel eerder uitgegroeid; denk maar aan de veulens op lange stelten. De benen van een paard groeien niet veel meer en zijn al na een jaar volgroeid. De rug echter nog niet.

Het is waar dat die schema's vrij algemeen zijn, maar het verschil met een 2,5 jarige en een 3-jarige is vrij groot omdat bij de meeste 2,5-jarigen de kritieke groeischijven nog niet dicht zijn en bij de meeste 3-jarigen wel. Een paard is volledig uitgegroeid op z'n 8ste levensjaar.

Je kunt pas weten of een 2,5 jarige helemaal uitgegroeid is door rontgenfoto's te maken. En ik denk niet dat mensen die 2,5 jarigen inrijden geinteresseerd zijn in zoveel geld uitgeven waarvan ze waarschijnlijk ook nog een negatief resultaat terug krijgen. Ze verantwoorden hun drang om geld te verdienen aan jonge paarden door het mogelijke probleem te negeren.

EDIT: Een fysio kan wel iets zeggen over de spieren, maar die groeien op een hele andere manier dan de botten. Ik zou dus niet afgaan op het advies van een fysio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:53

Maar een DA en fysio zien over het algemeen wel hoe een paard er algemeen uitziet
Nog veulen achtig om het zo te noemen, of niet

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:54

Feit, maar ik vertel eigelijk wat ik theoretisch geleerd heb. Alleen gezien of fotos, en op skeletten.
Toch vind ik dat het merendeels in de praktijk anders gebeurd, en kan me ook voorstellen dat het hier hetzelfde is.
En eigelijk is er maar bar weinig lectuur over te vinden, als je er over nadenkt.

Vraag me eigelijk af hoe die da dat weet

Maar wat alicia zegt is ook waar, het zijn allemaal algemeenheden zie tanden bij het paard.
Soms zitten er intervallen tussen van drie jaar waar het op kan gebeuren. En dan is het nog erg rasverschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:56

Hebbent die Da en fysio, dat echt gezegd of is dat wat je hebt willen horen.
Mochten ze het echt gezegd hebben is het waarschijnlijk met het oog op hun potemoinee Knipoog .

Hier staat wel een arabiertje wat een half jaar ouder is als mijn paard maar veel jonger oogt.Maar moet je op uiterlijkheden afgaan?
Als ik zie hoe hard mijn paard gegroeid is vind ik het gewoon niet wijs om er nu op te gaan zitten.Het zal best zijn dat het ene paard eerder uitgegroeid is als een ander maar meer dan een half jaar kan dat volgens mij niet schelen.
de eerste beste keer dat ik mijn DA nog eens spreek ga ik het er eens over hebben met hem.dat is een persoon die zich in dit soort kwestie's enorm kan verdiepen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:57

Maar silvana juist niet, met fotos nemen gaat hij juist meer verdienen Lachen

Voor de rest erg leuke discussie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:58

Tegen mij is dat niet gezegt, maar je hoort het wel regelmatig voorbij komen.

Mijn ervaring is dat er zeker meer dan een half jaar tussen kan zitten Ja

Paarden die na de 3 nauwelijks meer groeien.
Paarden die na de 3 en er nog vlot 6 cm bij krijgen

Edit: ik heb een paar jaar terug een 4 jarige merrie ingereden, klein paardje, rond de 1,60
Blijkt nu enkele jaren later 1.66 te zijn
Was geen paard met een slecht verleden Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:00

dat een da kan zien of een paard wel of niet uitgegroeid is zodat het kan worden bereden is ook lang niet altijd waar. mijn paardje was op 2 jarige leeftijd niet gezond. da gekomen. die dacht dat ze zo`n 5 tot 10 jaar ouder was en heeft haar gebit nagekeken omdat hij mij niet geloofde. dat zou dus betelkenen dat ik toen al op mijn paard had kunnen gaan rijden? want ze zag er niet meer veulenachtig uit;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:02

Das gewoon de wetenschap he, het is normaal zo maaar

En daar begint de hoofdpijn, en zeker de vragen wie gelijk heeft.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:05

Je merkt het aan het aan het uiterlijk van het paard, ja, maar met zekerheid kun je niet zeggen of ze al kan worden gereden. Wat ook vaak meeteld is het gedrag van het paard. Sommige paarden gedragen zich jonger dan anderen op dezelfde leeftijd.

Persoonlijk zou ik geen risico willen lopen. Je hebt kans dat je het paard voor de rest van z'n leven verpest en vergroeiingen in de botten kunnen makkelijker optreden als je je paard met 2,5 jaar inrijd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:08

Maar aan de andere kant kan ik handelsstallen wel begrijpen, het is nu eenmaal commercie.
Ik vergelijk het met een koe, normaal is die voor de eerste keer vol op 4 jaar.
Maar in de industrie hebben ze die tijd niet en beginnen ze op twee jaar.

Ze zien op het heden en niet de toekomst Lachen, wat ik hier zeker niet wil mee bedoelen dat alle twee en halve paarden kapot zijn gereden later.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:09

Het zal ook liggen aan welke DA je vraagt. Heb zo'n vermoeden dat mijn DA zich af zou vragen of ik wel bij m'n volle verstand ben Lachen
Je kunt ook horen wat je graag wilt horen, dus lijkt het me een goed idee om er zelf ook over na te denken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:10

Nadeel van handelstallen is dat ze vaak niet weten wanneer een paard jarig is.
Alle Z-tjes zijn nu 3. (ff in kwpn telling)
Maar een Z-je van maart is nu bijna echt 3, terwijl een Z-tje van julie 2,5 is

Ik heb gelukkig op stallen gereden waar er dan gekeken werd, zien ze er slungelig uit, dan laten we ze nog staan
Zien ze er redelijk uit als volwassen paard, werden ze ingereden.
Maar er werd nooit het papier erbij gehaald en de geboorte dag bekeken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:12

runningkawa schreef:
Nadeel van handelstallen is dat ze vaak niet weten wanneer een paard jarig is.
Alle Z-tjes zijn nu 3. (ff in kwpn telling)
Maar een Z-je van maart is nu bijna echt 3, terwijl een Z-tje van julie 2,5 is

Ik heb gelukkig op stallen gereden waar er dan gekeken werd, zien ze er slungelig uit, dan laten we ze nog staan
Zien ze er redelijk uit als volwassen paard, werden ze ingereden.
Maar er werd nooit het papier erbij gehaald en de geboorte dag bekeken

Das dan ook weer waar, maar ik vind dat niet alle schuld daar ligt. Als mensen niet geintresseert zijn in zo een jonge dieren, zal de markt ook anders verschuiven.
Dus ligt het meer bij de koper dan de verkoper.

Kan ook zijn dat ik het fout heb, is maar een gedachtenkronkel Haha!