Overigens is dat ook bij mij zadelmak, zo werd dat op handelsstallen genoemd.
Zadelmak in de vorm, is gewend aan een zadel heeft namelijk weinig meerwaarde, dat zijn ze in 1 dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:Het zijn twee verschillende dingen voor jou. Maar sommige in dit topic vinden onder zadelmak maken ook met ruiter er op e.d. (het inrijden zelf) Dat probeer ik je duidelijk te maken. De twee termen worden nogal eens door elkaar gehaald.
Verder een zadel opleggen en 'm daar aan laten wennen, wilt niet altijd zeggen dat hij de ruiter dan ook makkelijker accepteerd. Als jij gewend ben aan het ene gewicht en daar kweek je vervolgens spieren (en dus kracht) mee en dan komt er nog een zo'n kilo a 60/70 bij dan zijn er paarden die daar gigantisch tegen protesteren. In die zin maak je het jezelf dus moeilijker. Zadelmak maken kan imo ook als ie 3,5 is en dan een uur/dag/week (what ever) later kun je er als ruiter op. Dus het 'inrijden' erachter aan.
Vicky_88 schreef:
hier zie je mij op Zeb, hij was toen bijna 2,5. hij is zooo lief en braaf onder de man. zet geen stap verkeerd.
ik vind niet dat je kunt beoordelen of het te vroeg is ja of nee. het wordt vaak gedaan en zolang mensen het doen die er verstand van hebben, heb ik er absoluut geen moeite mee.
runningkawa schreef:Maar wat ik me gewoon ff afvraag..
Ik ken ook het plaatje waarbij staat wanneer bepaalde dingen zijn uitgegroeid.
Vandaar dat ik ook nog niet op mijn jonge dier zit.
Maar wat ik me afvroeg, bij mensen is de ene persoon ook eerder uitgegroeid dan de ander.
Het lijkt mij dan ook dat de groeischijven eerder of later sluiten.
Dat zal bij paarden toch echt niet anders zijn.
Waarom houd men zich dan zo vast aan dat plaatje?
runningkawa schreef:Klopt algemeen heden
Maar dan kun je ook niet zo boos worden bij iemand die wel op een 2,5 jarige gaat zitten
En net zo boos worden bij een ander op een 3 jarige, maar daar wordt niets van gezegt.
Wij kennen immers de paarden ook niet
niet alles is pas uitgegroeid met de 6
Dat is uit mijn hoofd alleen de rug
runningkawa schreef:Nadeel van handelstallen is dat ze vaak niet weten wanneer een paard jarig is.
Alle Z-tjes zijn nu 3. (ff in kwpn telling)
Maar een Z-je van maart is nu bijna echt 3, terwijl een Z-tje van julie 2,5 is
Ik heb gelukkig op stallen gereden waar er dan gekeken werd, zien ze er slungelig uit, dan laten we ze nog staan
Zien ze er redelijk uit als volwassen paard, werden ze ingereden.
Maar er werd nooit het papier erbij gehaald en de geboorte dag bekeken