Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:12

996981 schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat dat voornamelijk is omdat je met dieren bezig bent en eventuele fouten dus betrekking hebben op een dier dat je gebruikt voor je eigen plezier en dat dat gevoeliger ligt dan een foute schaakbeweging maken bijvoorbeeld.

En de mensen die fouten kijken doen alles perfect?

Die wil ik wel inkoppen voor je, hoor:

Wie niet in staat is een fout te maken, is tot niks in staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:17

MCE schreef:
ik zie eerst de goede dingen dingen, die goed gaan, dat zijn voor mij de bouwstenen, dan kan ik de dingen die minder goed gaan makkelijker relativeren en een oplossing voor zoeken met rijden dan wel door te gymnastiseren

Dat vind ik een mooie manier. :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:18

irmaz schreef:
Je hebt gelijk :oo ik ben dit filmpje tegengekomen terwijl ik aan het zoeken was naar filmpjes van Phillipe Karl en heb waarschijnlijk gedacht Frans is Frans 8)7
Het is Colonel Christian Carde. Mijn excuses.
Overigens maakt dat het filmpje voor mij niet minder interessant, Colonel Carde lijkt ook een corifee van de klassieke dressuur. Als het filmpje geplaatst is vlak na het opnemen dan is de man op de film 80 jaar oud, alleen dat al vind ik bijzonder. _/-\o_

https://www.youtube.com/watch?v=tjHO_0Eztj0

Helaas versta ik vrijwel geen Frans, zou misschien iemand uit de klassieke school hier willen uitleggen wat Colonel Carde hier doet? Clasical of lichtheid misschien?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:28

Gini schreef:
Omdat je in mijn ogen niet perfect moet zijn om een fout als fout te erkennen.

Nee, maar een beetje nederigheid zou sieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:31

MyWishMax schreef:
MCE schreef:
ik zie eerst de goede dingen dingen, die goed gaan, dat zijn voor mij de bouwstenen, dan kan ik de dingen die minder goed gaan makkelijker relativeren en een oplossing voor zoeken met rijden dan wel door te gymnastiseren

dank, belonen is vaak beter dan straffen, voor al als ik als ruiter nog niet alles weet, kan de instructie wel willen dat ik het goed doe maar leg me dan eerst even alles goed uit, ga er niet van uit dat ik wel kan weten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:39

MCE schreef:
MyWishMax schreef:

dank, belonen is vaak beter dan straffen, voor al als ik als ruiter nog niet alles weet, kan de instructie wel willen dat ik het goed doe maar leg me dan eerst even alles goed uit, ga er niet van uit dat ik wel kan weten

Ja, precies! Ik merk het zelf ook dat dit voor mij de manier van lesgeven is. Als ik alleen maar hoor wat ik fout doe klap ik dicht. Dan durf ik helemaal niet meer te rijden en stap ik echt met een rotgevoel af. Aan de andere kant kan ik ook niks met mensen die alleen maar zeggen wat er allemaal goed gaat, ik ben heel kritisch op mezelf dus dat geloof ik niet eens haha. Graag vertellen wat er goed gaat, wat er beter kan en inderdaad hoe.

Ik brainstorm ook graag achteraf of tussendoor. Wat ik voel en denk en wat de instructie daarvan vind. Nu moet ik wel zeggen dat ik opgegroeid ben met huidige instructie, tegelijk pony tijd en dezelfde lessen en wedstrijden, dus we van elkaar weten hoe we rijden, wat we geleerd hebben en wat het doel is. Dat wordt dan aangepast aan het paard.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:49

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Je hebt gelijk :oo ik ben dit filmpje tegengekomen terwijl ik aan het zoeken was naar filmpjes van Phillipe Karl en heb waarschijnlijk gedacht Frans is Frans 8)7
Overigens maakt dat het filmpje voor mij niet minder interessant, Colonel Carde lijkt ook een corifee van de klassieke dressuur. Als het filmpje geplaatst is vlak na het opnemen dan is de man op de film 80 jaar oud, alleen dat al vind ik bijzonder. _/-\o_

Helaas versta ik vrijwel geen Frans, zou misschien iemand uit de klassieke school hier willen uitleggen wat Colonel Carde hier doet? Clasical of lichtheid misschien?

Mouvement en avant- mains sans jambes-jambes sans main wil zeggen: voorwaarts gaan, benen zonder handen en handen zonder benen.
Dit is een van de fundamenten onder het Baucherisme (=Franse school).
Wat hij doet op dit vrijwel onbeleerde paard is het paard laten begrijpen dat "been is voorwaarts", hij weerhoudt het paard niet met de hand.
De hand leert het paard de kaak los te laten. Dit kun je wat verder op heel goed zien, het paard gaat schuimen en knabbelen.
Wanneer een paard de kaak vast houdt dan houdt het ook de rug vast. In weze is hij dus de rug aan het los maken.
Deze twee samen worden dan verder meer en meer met elkaar in verband gebracht.
Er wordt niet terug gewerkt en er wordt niet gebokkerd, lichtheid is het resultaat, dit is het meest kenmerkende aan de Franse school.

Om e.e.a. te kunnen begrijpen zou je je moeten verdiepen in het Baucherisme.
Beschikbaar in de "l'école de la légèreté van Phillip Karl, ook in het Engels beschikbaar.
De Franse school is een heel interessante aanvulling op het Duitse klassieke systeem van Steinbrecht, maar zeg het niet tegen elk afzonderlijk....

Colonel Christian Carde is een jaar of 75, (ex?) chef van het Cadre Noir en een gerespecteerde autoriteit en bepaald niet meer zo soepel maar, net als ik, nog steeds te paard.
Je kunt hem vinden op Facebook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:52

lichtheid schreef:
Mouvement en avant- mains sans jambes-jambes sans main wil zeggen: voorwaarts gaan, benen zonder handen en handen zonder benen.
Wat hij doet op dit vrijwel onbeleerde paard is het paard laten begrijpen dat "been is voorwaarts", hij weerhoudt het paard niet met de hand.
De hand leert het paard de kaak los te laten. Dit kun je wat verder op heel goed zien, het paard gaat schuimen en knabbelen.
Wanneer een paard de kaak vast houdt dan houdt het ook de rug vast. In weze is hij dus de rug aan het los maken.
Er wordt niet terug gewerkt en er wordt niet gebokkerd, lichtheid is het resultaat, dit is het meest kenmerkende aan de Franse school.

Beschikbaar in de "l'école de la légèreté van Phillip Karl, ook in het Engels beschikbaar.
De Franse school is een heel interessante aanvulling op het Duitse klassieke systeem van Steinbrecht, maar zeg het niet tegen elk afzonderlijk....

Colonel Christian Carde is een jaar of 75 en bepaald niet meer zo soepel maar, net als ik, nog steeds te paard.

Kunnen we jou ook vinden op Facebook? Ben wel benieuwd naar jou te paard.

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:03

MyWishMax
zeker tussen door sparren en uitleggen maar vooral leren voelen hoe het voelt als het goed gaat, dingen die ik nog niet weet kan ik niet fout doen maar hulp erbij om het te verbeteren is cruciaal
dat is het fijne als je de kneepjes al een beetje kent, meeste instructie die zelf ZZ gereden heeft denkt dat de ruiters het dus ook allemaal al weten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:09

olijf schreef:
Tenminste in mijn ritten gaat er vaak meer fout dan goed....
Dus in 1 rit van mij kan je 20 foto's maken waar mijn paard te diep loopt of waar ik er raar opzit
of waar hij net opzij springt omdat het winter is en hij vindt dat dat moet kunnen.
En met geluk 1 foto die er een beetje op lijkt.
Ik heb super veel moeite met dit paard en soms denk ik er wel eens aan om hem weg te doen,
hij kruipt er heel makkelijk achter en je hebt snel geen contact verbinding met zijn mond.
Tel daar bij op dat hij soort hypermobiel is en dus alles los van mekaar kan bewegen.
Iemand zegt mij je moet van achter naar voor rijden: als ik de teugel op (lichte) druk wil
is hij helemaal opgerold, wil ik dit van achter uit opvullen, gaat hij bizar groot draven
maar heb ik nog steeds geen aanspanning van achter naar voor, om gek van te worden...
En als ik zou willen beginnen zonder druk en eerst van achter opvullen, breek ik mijn nek.
Ik zou hem dus graag kleiner en vlugger willen, maar vind dit echt zo moeilijk.
In stap beginnen is ook zoiets, soms kan dat maar meestal is hij zo reactief op alles
dat hij al weg is voordat ik het doorheb. En ik kan zitten tot ik een ons weeg als hij zich strak maakt, ben ik uitgereden.
Ik weet wel wat ik wil, het lukt me alleen niet om er te komen... (heel soms wel)
Gelukkig heb ik sinds kort nieuwe hulp en gaat het nu al steeds iets beter (...)

Herkenbaar...!
Mijn eerste vierkantjes in stap gaan doorgaans goed, maar daarna moet ik de signorita wel aan het denken zetten en foppen (dingen als een slangevolte deels uit vierkantjes deels uit echte voltes) en wat zijgangen vragen.
Dan mompel ik een soort van 'god zegene de greep' en draaf aan. De eerste vijf minuten moet ik doen alsof ik gek ben. Lief Knollie wil mij niet in het zand hebben, maar daarna houdt het snel op. Stel dat je een paard in drieën deelt: hoofd, romp, achterhand - elk deel lijkt iets anders te doen.
Hypermobiel, ja...
Ik wilde zo graag een slim paard, ja...
Zoals een yogadocent ooit sprak : 'onthoud de mantra en vergeet de rest' - 'zelf netjes zitten, gelijkelijk gewicht in de beugels, men zette de schouders voor de achterhand en de neus voor het buitenvoorbeen en blijf van de binnenteugel af.'
Ingewikkeld genoeg.
Vooral als Knollie haar neus te ver naar buiten steekt ;) (dan mag het, even aan de binnenteugel komen - maar dat weet ik pas sinds juf 5 O:) )
(Ondertussen schijnheilig kijken, vriendelijk glimlachen, om andere paarden heen zien te rijden en doen alsof je gek bent.)
"Je hebt het druk onderweg..."
Ik heb het makkelijk mbt het contact van achter opvullen (dat doe ik niet). Ik zoek naar een prettig tempo (criterium is ontspanning plus vloeiende beweging) en een contact van drie gram. (Twee mag ook en meer kan ik niet meer 'handelen'.) Gelukkig kunnen we inmiddels in de bak de hoeken doordraven, dat scheelt. (Consequent alleen draf op de lange zijde is wat saai, maar als je telkens na de korte zijde in chaos belandt...)

En om redenen die ik niet echt begrijp, gaat het over...
En dan wordt het samen dansen.
En wie weet heb ik het zelf wel aan Knollie geleerd, 'dat je die eerste vijf minuten zo onmogelijk moet doen'. (Mijn eerste jaar met haar was 'gissen en missen' en ik heefd uiteindelijk drie (!) |( instructrices haar congé gegeven. Nummer vier had geen tijd, maar wist, gelukkig maar, wel een uitstekende collega.)
Wie weet repeteert ze gewoon in elke rit onze geschiedenis.

En het aantal compromitterende foto's dat ondertussen gemaakt kan worden, daar denk ik maar niet aan....

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 19:17

irmaz schreef:
irmaz schreef:

Hier doet Phillipe Karl hetzelfde, mogelijk beter te volgen.
Er word ook gereden naar meer lengte in de hals vanuit stelling https://youtu.be/kLQLlRhvGpY

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:22

Laurie schreef:
Het is dan klaarblijkelijk een stuk makkelijker fouten bij anderen te erkennen dan bij jezelf :)

Ik heb daar wel wat moeite mee.

Ik heb mezelf de ogen uit de kop geschaamd toen ik terugdacht aan mijn manier van rijden toen ik tiener was. Een slof eraan knopen, op hand rijden, leuke creatieve bitten erin, boos worden op het paard als hij iets niet deed zoals ik dat wilde. En ga zo maar door. Maar weet je wat het erge was? Dat ik deed wat spring-en dressuurruiters op wedstrijd ook deden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:42

996981 schreef:
Gini schreef:
Omdat je in mijn ogen niet perfect moet zijn om een fout als fout te erkennen.

Nederigheid, mooi woord. :) Mensen zouden zich wat vaker nederig moeten voelen wanneer een paard hen op zijn rug toelaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:49

Gini schreef:
996981 schreef:

Nederigheid, mooi woord. :) Mensen zouden zich wat vaker nederig moeten voelen wanneer een paard hen op zijn rug toelaat.

Waarom zou ik nederig moeten zijn? Waarom moet er weer een machtverhouding van gemaakt worden?

Ik ben niet nederig naar mijn paarden, ik kijk wel mooi uit.

Maar ik behandel ze wel met respect.
Het zijn net kleine kinderen, hoe degelijker je ze opvoed, hoe leuker ze zijn.
En ja, ondanks dat wij geen kinderen hebben; ik hoef maar uit het raam te kijken om te zien dat het zo is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:51

Gini schreef:
996981 schreef:

Ben ik met je eens. Maar anoniem mensen afkraken op een forum gaat daar niet voor zorgen.

Als je echt iets wil veranderen moet je zorgen dat je stem daar gehoord wordt waar hij gehoord moet worden.

De dressuurtop van NL zit niet op dit forum. Je mening over hen hier verkondigen heeft dus geen zin

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:24

Ikke, klein taalkundig detail, snap wel dat het over het hoofd gezien wordt, maar ik zeg 'nederig voelen' en niet zozeer 'nederig zijn'. Een staat van zijn wordt vaak geïnterpreteerd als een vaststaand essentie. Een gevoel is eerder tijdelijk en aan omstandigheden onderhevig.

996981, ik snap wel wat je bedoelt. Maar op zich maken ook die berichten deze discussie. En ik vind het tot nu toe een zeer interessant topic, juist misschien doordat er zo een wisselwerking is van diverse meningen die dan weer genuanceerd en dan weer kort door de bocht neergeplaatst worden. :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:48

lichtheid schreef:
irmaz schreef:

Colonel Christian Carde is een jaar of 75, (ex?) chef van het Cadre Noir en een gerespecteerde autoriteit en bepaald niet meer zo soepel maar, net als ik, nog steeds te paard.

Dank voor de korte samenvatting +:)+
Volgens Google is Colonel Carde van 1939, dus inmiddels over de 80 :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:51

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:55

Als ik het goed heb het moderne systeem (van Anky en Sjef) gebaseerd op het stukje dat aan bod komt bij Colonel Carde: Handen zonder been, been zonder handen. Of in moderne termen gas zonder rem, remmen zonder gas. Klopt dat?
Is er iemand die dat verder uit de doeken kan doen, liefst met filmpjes?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:59

irmaz schreef:
Als ik het goed heb het moderne systeem (van Anky en Sjef) gebaseerd op het stukje dat aan bod komt bij Colonel Carde: Handen zonder been, been zonder handen. Of in moderne termen gas zonder rem, remmen zonder gas. Klopt dat?

Ik heb hetzelfde geleerd van iemand die bij Anky lest :j overigens schijnt Baucher er de grondlegger van te zijn in zijn “tweede systeem” sowieso is moderne dressuur gebaseerd op eenvoud en duidelijkheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:59

Gini schreef:
Ikke, klein taalkundig detail, snap wel dat het over het hoofd gezien wordt, maar ik zeg 'nederig voelen' en niet zozeer 'nederig zijn'. Een staat van zijn wordt vaak geïnterpreteerd als een vaststaand essentie. Een gevoel is eerder tijdelijk en aan omstandigheden onderhevig.

996981, ik snap wel wat je bedoelt. Maar op zich maken ook die berichten deze discussie. En ik vind het tot nu toe een zeer interessant topic, juist misschien doordat er zo een wisselwerking is van diverse meningen die dan weer genuanceerd en dan weer kort door de bocht neergeplaatst worden. :)

Ik ben niet nederig en voel me zo ook niet bij m'n paarden.
Ik geloof ook niet dat onze meiden zo'n houding zouden waarderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:35

Dat mag. Ik vind het geen negatief gevoel tegenover paarden van tijd tot tijd. Ter afwisseling van de vanzelfsprekendheid die wel alomtegenwoordig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:35

olijf schreef:
Dit vind ik ook super jammer, lees al vanaf het begin mee.
En het is zeker heel makkelijk om overal de fouten te ontdekken, maar lijkt me niet meer dan logisch.
Tenminste in mijn ritten gaat er vaak meer fout dan goed....
Dus in 1 rit van mij kan je 20 foto's maken waar mijn paard te diep loopt of waar ik er raar opzit
of waar hij net opzij springt omdat het winter is en hij vindt dat dat moet kunnen.
En met geluk 1 foto die er een beetje op lijkt.
Ik heb super veel moeite met dit paard en soms denk ik er wel eens aan om hem weg te doen,
hij kruipt er heel makkelijk achter en je hebt snel geen contact verbinding met zijn mond.
Tel daar bij op dat hij soort hypermobiel is en dus alles los van mekaar kan bewegen.
Iemand zegt mij je moet van achter naar voor rijden: als ik de teugel op (lichte) druk wil
is hij helemaal opgerold, wil ik dit van achter uit opvullen, gaat hij bizar groot draven
maar heb ik nog steeds geen aanspanning van achter naar voor, om gek van te worden...
En als ik zou willen beginnen zonder druk en eerst van achter opvullen, breek ik mijn nek.
Ik zou hem dus graag kleiner en vlugger willen, maar vind dit echt zo moeilijk.
In stap beginnen is ook zoiets, soms kan dat maar meestal is hij zo reactief op alles
dat hij al weg is voordat ik het doorheb. En ik kan zitten tot ik een ons weeg als hij zich strak maakt, ben ik uitgereden.
Ik weet wel wat ik wil, het lukt me alleen niet om er te komen... (heel soms wel)
Gelukkig heb ik sinds kort nieuwe hulp en gaat het nu al steeds iets beter, maar blijft voor mij echt tobben. En dan is het juist mooi als mensen hun mening kunnen onderbouwen, of een hulp goed uit kunnen leggen zodat ik iets kan proberen.
Voor sommigen zal het een top paard zijn, maar voor mij is hij enorm confronterend in wat ik allemaal niet beheers.... Ik wil het wel heel graag leren en vind een paar mensen in dit topic fijne bijdages leveren waar ik wat mee kan.

Lijkt wel een beetje op onze merrie. Die is heel anders dan ons ruintje Mexx. Ontzettend sensibel; loopt onder je vandaan als je alleen maar aan voorwaarts denkt. Zo sensibel in haar lijf dat als je maar een beetje verandert van zit het paard daar al op reageert. Ze liet of helemaal los of sleurt aan je. Dat is inmiddels al een heel stuk verbeterd. Begonnen met tempocontrole, we moesten haar daarbij echt heel erg onder haar tempo rijden en steeds terug corrigeren desnoods met behulp van de wand. Alles wat langzaam was, was braaf. Als ze dan losliet in het lijf mocht er wat been bij en wat meer vooruit. Op eenzijdige kuitdruk mocht ze niet gaan rennen. Dus steeds terug terug en terug. Zag er echt stom uit want ze kan echt enorm groot bewegen. Maar je moet op been kunnen rijden. Dat gaat inmiddels al heel goed. .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:10

Gini schreef:
Dat mag. Ik vind het geen negatief gevoel tegenover paarden van tijd tot tijd. Ter afwisseling van de vanzelfsprekendheid die wel alomtegenwoordig is.

Nee, het is ook niet vanzelfsprekend.

Maar misschien ligt het aan het feit dat ik twee paarden heb die echt van mij willen zijn.
Zo erg dat ze heel jaloers naar elkaar doen als ik er ben maar ben ik niet in beeld zijn het dikke vriendinnen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:16

996981 schreef:
irmaz schreef:

Ik heb hetzelfde geleerd van iemand die bij Anky lest :j overigens schijnt Baucher er de grondlegger van te zijn in zijn “tweede systeem” sowieso is moderne dressuur gebaseerd op eenvoud en duidelijkheid.

Wat zei die persoon over de zit 996981?

Wat zegt Baucher over de zit? Als ik de 2 Franse mannen zie rijden gebruiken zij absoluut zithulpen.

Müseler zegt dat het kruis/zit de brug tussen het been en de hand is. Naarmate ruiter en paard vorderen zijn hand en been steeds minder nodig. Voor hem is de zit dus eigenlijk allesbepalend.