Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:49

Hahahaha ach, alleen maar leuk toch.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:49

knollentuin schreef:
Nee, ik begon met een ruin, toen die een poos kampte met blessure na een ongelukje in de wei kwam er een nieuwe, dat moest een merrie worden van m'n man want daar heb je nog wat aan als er niet meer op gereden kan worden, - veulentje aldus man. Dus er kwam een merrie bij, die merrie bleek erg goed aldus de keurmeesters op t stamboek, dus hup veulentje gefokt! ( nou dan schiet je lekker op want niks mag weg... :+
Oudste paard is er ondertussen niet meer en is opgevolgd door... Een merrie, en m'n man zoekt al naar leuke hengsten :)F

En dan nu de belangrijkste vraag; Waar haal je zo'n vent?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:51

SinneJ schreef:
knollentuin schreef:
Nee, ik begon met een ruin, toen die een poos kampte met blessure na een ongelukje in de wei kwam er een nieuwe, dat moest een merrie worden van m'n man want daar heb je nog wat aan als er niet meer op gereden kan worden, - veulentje aldus man. Dus er kwam een merrie bij, die merrie bleek erg goed aldus de keurmeesters op t stamboek, dus hup veulentje gefokt! ( nou dan schiet je lekker op want niks mag weg... :+
Oudste paard is er ondertussen niet meer en is opgevolgd door... Een merrie, en m'n man zoekt al naar leuke hengsten :)F

:')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:53

SinneJ schreef:
knollentuin schreef:

Nou inderdaad, ik mag alles alleen doen hier. Van palen slaan tot maaien tot mesten, voeren, op concours gaan enz. Al moet ik wel zeggen dat hij wel heeft gewaakt toen het veulen bijna geboren werd.

Ik realiseer me pas hoeveel mijn ouders voor mij deden tot ik de paarden zelf aan huis kreeg. Ik reed 7 paarden per dag, ieder weekend op concours en de rest deed mijn vader. Maar ik geniet er wel echt van nu hoor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:08

Afbeelding
Afbeelding

Veulentjes toch het leukste wat er is!!
Jullie gaan wel hard deze morgen.. :D
Moet er niet getraind worden? Ik net klaar heerlijke workout aan de dubbele longe gedaan!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:13

Les gegeven, stallen nu klaar, ik stap zo op!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:23

Citaat:

Nou inderdaad, ik mag alles alleen doen hier. Van palen slaan tot maaien tot mesten, voeren, op concours gaan enz. Al moet ik wel zeggen dat hij wel heeft gewaakt toen het veulen bijna geboren werd.

Ik realiseer me pas hoeveel mijn ouders voor mij deden tot ik de paarden zelf aan huis kreeg. Ik reed 7 paarden per dag, ieder weekend op concours en de rest deed mijn vader. Maar ik geniet er wel echt van nu hoor.[/quote]

Als ik nu eens de 'oude Z*k mag uithangen. Ik zie dat op de verschillende stallen waar ik kon; het wordt niet altijd door de jeugd gewaardeerd als ik hoor en zie hoe ze met hun ouders omspringen.
Ik had ouders die niets tegen mijn gekte hadden [waarschijnlijk allang de hoop opgegeven dat het goed met mij zou aflopen], maar er werd weinig of niets geholpen.

Zoals de woorden van een oude wijze man uit het Oosten: "Dat je arm geboren bent is je niet te verwijten, maar dat je arm trouwt wel."
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 11-10-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:23

Wat een mooie paarden pol1! De zijgangen zitten er bij het veulen bijna in. Mag nog wat meer scharen _O- _O-
Wat is de afstamming als ik vragen mag?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:24

Ik had nooit de luxe van een eigen paard, daar heb ik op mijn 18e dan ook gelijk verandering in gebracht. :Y) Ondertussen wel altijd veel voor anderen en op stallen gereden en de laatse jaren erg veel zadelmak gemaakt. Maar door omstandigheden moesten we daar mee stoppen. Toen had ik alleen mijn eigen paard nog en af en toe krijg ik nog wel eens een probleemgevalletje toegeschoven. Maaaaar omdat ik het rijden van meerdere paarden erg mis en een tweede paard erbij er nu even niet in zit ben ik begonnen met een nieuw jong paardje, wel is waar voor een eigenaar maar het is wel de bedoeling dat ik hem voor lange tijd blijf rijden. Erg leuk!

Op de manege leerde je al dat het beter is om op veel verschillende pony's te rijden dan dat je altijd op dezelfde rijd. Hoewel dat ook echt wel zijn voordelen heeft! De combi die ik heb gehad of wat ik nu heb vind ik denk ik wel ideaal eigenlijk. Een vast paard en daarnaast wisselende paarden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:26

Inderdaad Pol1, ze zien erg leuk en gelukkig uit.
Ik wil zelf nooit fokken, maar veulens vind ik altijd iets prachtigs om naar te kijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:29

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik geloof dat mijn vorige instructrice dehnen, het over de schouder rijden noemde.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:32

Babootje schreef:
Wat een mooie paarden pol1! De zijgangen zitten er bij het veulen bijna in. Mag nog wat meer scharen _O- _O-
Wat is de afstamming als ik vragen mag?

Dank je wel! Livia is een Desperado uit een Special d merrie. Erg blij met dit mooie eerste veulen van de merrie!

Afbeelding
Nog eentje dan omdat het zo leuk is
:D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:33

_Marinke_ schreef:
Ik had nooit de luxe van een eigen paard, daar heb ik op mijn 18e dan ook gelijk verandering in gebracht. :Y) Ondertussen wel altijd veel voor anderen en op stallen gereden en de laatse jaren erg veel zadelmak gemaakt. Maar door omstandigheden moesten we daar mee stoppen. Toen had ik alleen mijn eigen paard nog en af en toe krijg ik nog wel eens een probleemgevalletje toegeschoven. Maaaaar omdat ik het rijden van meerdere paarden erg mis en een tweede paard erbij er nu even niet in zit ben ik begonnen met een nieuw jong paardje, wel is waar voor een eigenaar maar het is wel de bedoeling dat ik hem voor lange tijd blijf rijden. Erg leuk!

Op de manege leerde je al dat het beter is om op veel verschillende pony's te rijden dan dat je altijd op dezelfde rijd. Hoewel dat ook echt wel zijn voordelen heeft! De combi die ik heb gehad of wat ik nu heb vind ik denk ik wel ideaal eigenlijk. Een vast paard en daarnaast wisselende paarden.

Oh maar daar zult u veel van leren. Ik heb ook voor anderen gereden, maar ik was er nooit 100% afhankelijk van, omdat ik nog altijd mijn eigen paard had/heb. bovendien hebt u een vos, dat zijn de beste paarden [oei oei Kadankovitch wat zeg je nou weer].

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:39

vur schreef:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik geloof dat mijn vorige instructrice dehnen, het over de schouder rijden noemde.

Maar dat is toch ook wat ermee bedoeld werd?
Alleen had Sizzly , geloof ik, meer naar een woord gevraagd als vertaling voor 'Dehnen'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:48

@Pol1. Plaatje hoor! Van mij mag je af en toe een veulen spammen :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:50

Babootje schreef:
@Pol1. Plaatje hoor! Van mij mag je af en toe een veulen spammen :D

Vrolijkt dit topic toch wat op :D alhoewel er een goede sfeer hangt..houden zo!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:06

zo schattig veulens. een droom die ook nog eens uit gaat komen.

ik ga het toch maar eens wagen om een filmpje te plaatsen. schroom niet om feedback, commentaar of kritiek te geven. ik kan er alleen maar van leren. filmpje is aan het einde van de les gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=kx4P5Tfvrkw

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:10

DarkoFoitzik schreef:

ik ga het toch maar eens wagen om een filmpje te plaatsen. schroom niet om feedback, commentaar of kritiek te geven. ik kan er alleen maar van leren. filmpje is aan het einde van de les gemaakt.

Dapper hoor!! Flinke jongen waar je op zit..wow! Het zal op deze zware jongen niet zo gemakkelijk zijn maar ik zou zelf wat meer impuls willen zien bij dit paard. Het komt wat zwaarmoedig over maar begrijp ook zeker dat dit niet gemakkelijk is!! Je zit er wel super netjes op!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:17

normal draaf ik in een hoger tempo. ik moet van mijn instructrice jusit langzamer draven en dan wel impuls blijven opwekken. we staan nog aan het begin hiervan. in het hoge draf tempo loopt hij mooi vwnw maar dan loopt hij "van zijn achterbeen af" zoals zij het omschrijft.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:29

DarkoFoitzik schreef:

Het is een voor mij niet meer te realiseren droom: rijden op een 'denker' [ik heb ze ooit die naam gegeven omdat ze zo nadenkend op mij overkomen].
welk Belgisch ras is het? Lijkt voor mij een beetje op een Ardenner, maar ik heb er weinig verstand van.
ik weet dat er Frankrijk verschillende ruiters zijn die deze zware paarden tot op heel hoog niveau hebben afgericht. Ik vind dat machtig mooi, gewoon al vanwege de lolvan het africhten. Is dit jouw eigen paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:32

Eens met Pol1, zn takt is mooi, maar het achterbeen mag wat hoger (opgetild) en actiever worden. Je instructrice zegt het al: werken aan impuls. Dan krijg je vanzelf ook dat ie zich wat meer opricht.
Alhoewel het een zware jongen is kan hij dat denk ik best.
Je zit er netjes op en met een vriendelijke hand. Maar het mag van mij nog wat "losser" zijn. Het lijkt - maar door het donkere filmpje zie ik het niet heel goed - dat je nog wel wat met je bovenbeen "knijpt" Probeer dat los te laten (je been te laten afhangen) en wat dieper in je zadel te zitten. Dan kun je ook wat dichter bij je zadel blijven. En niet in je paard kijken. :D

Wat dat betreft is een aantal lessen centerend riding ook zeker aan te bevelen. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan de invloed van jouw houding/zit op de beweging van je paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:33

DarkoFoitzik schreef:
normal draaf ik in een hoger tempo. ik moet van mijn instructrice jusit langzamer draven en dan wel impuls blijven opwekken. we staan nog aan het begin hiervan. in het hoge draf tempo loopt hij mooi vwnw maar dan loopt hij "van zijn achterbeen af" zoals zij het omschrijft.

Dat 'van het achterbeen het achterbeen af lopen' heb ik enige pagina's hiervoor al een beetje beschreven. Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik bedoel, dat uw instructrice gelijk heeft.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:35

hij is een Belgisch trekpaard van ras. Hij is behoordlijk aan de maat met een kleine 180cm bij de schoft. ardenners zijn een stuk kleiner. ze zijn zeker op een hoog niveau af te richten, ookal ben ik hier nog niet. het is inderdaad mijn eigen paard.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:17

Dat is inderdaad een uitdaging :) één waar ik weinig ervaring mee heb, ik heb enkel standaard warmbloeden en iberiërs onder mijn kont gehad, dus ik ga je ook geen commenteer geven, behalve dan dat ik je fijn vind zitten, wat vaak al heel wat is en uiteraard een voorwaarde om een paard te kunnen africhten (onafhankelijke hand en zit).

Ik volg graag mee, vind het interessant! Zeker nog dingen plaatsen, je bent immers bezig met een bepaald 'type' paard wat niet vanzelfsprekend te rijden is (als er al zo'n paarden zijn tenminste), dus als mensen je daarop afbreken zonder zelf ervaring te hebben hierin, kan je ze lekker laten kletsen, hoewel ik niet verwacht dat het die richting uitgaat, want we zitten in een aangename sfeer momenteel.

Ik denk, en dan gebruik ik gezond verstand en geen ervaring, dat zo'n dier inderdaad genoeg tijd gegeven moet worden en dat die impuls niet overhaast gevraagd moet worden. Met 'sjokkelen' (en dan neem dat alsjeblief niet persoonlijk op, ik zeg niet dat jij dat zo erg doet) doe je immers weinig fout, behalve dan misschien dat het je training vertraagt en je met wat meer vragen sneller verder zou komen. Echter JIJ voelt aan hoeveel die aanbiedt en gaat daarop verder, overhaasten kan zoals reeds beschreven ongewilde gevolgen hebben. Ik ben heel benieuwd naar de volgende update.

Misschien heb ik het gemist, maar hoe oud is het paard?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:31

DarkoFoitzik schreef:
hij is een Belgisch trekpaard van ras. Hij is behoordlijk aan de maat met een kleine 180cm bij de schoft. ardenners zijn een stuk kleiner. ze zijn zeker op een hoog niveau af te richten, ookal ben ik hier nog niet. het is inderdaad mijn eigen paard.

Maar dan bent u ook niet een van de kleinste?
U rijdt volgens mij in het zuiden der Lage Landen, Ik heb de indruk dat ik in die stal al eens op bezoek ben geweest.
Qua rijden heb ik er niets aan toe te voegen, uw instructrice geeft volgens mij al de juiste aanwijzing.
Enfin, Ik wens u héél veel succes