Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalMemory

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:27

@ Starbreeze. De draver is bij ons in training gezet door zijn eigenaar. Hij moet dus koersen en wij moeten hem trainen. Maar... Ook voor de kar kan een paard over de rug lopen en zo willen wij trainen. Ik heb de foto gemaakt om eventuele voortgang in beeld te kunnen brengen. Ze zien er vaker zo uit maar bij hem is het wel heel extreem. Ik dacht dat het voor jullie ook een interessante case kon zijn

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:30

Ja ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen :)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:50

Starbreeze schreef:
Ja ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen :)

Ik deel het, het zal wel even duren :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:10

Vandaag een poging gedaan om een longeerfilmpje op te nemen (telefoon op de rand gezet). Paard had alleen niet zo'n zin om mee te werken :D dus de galop heb ik er maar afgeknipt, want die kan ie normaal veel beter, verbetert hij juist enorm in, alleen vandaag ff niet. Misschien komt dat omdat ik gisteren wat stukjes doorgezeten heb en een paar keer sb in een wat meer opgerichte houding gereden heb.

De draf deed hij super netjes en geeft wel een goed beeld van hoe hij dat de laatste tijd doet :)

http://www.youtube.com/watch?v=KScQWp9WpAU

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:34

Ziet er fijn uit Starbreeze :D

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:45

Inderdaad Starbreeze, ziet er goed uit. Die van mij was ook niet in superdoen vandaag. Misschien even wennen aan een hele dag regen ....

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:55

Ziet er fijn uit inderdaad! En wat een prachtige longeercirkel zeg, heerlijk ruim en een mooie bodem zo te zien. Even uit interesse hoor.. het valt me op dat je zelf vrij veel loopt, heb je daar een speciale reden voor? Een beetje meelopen is goed en misschien heeft je paard het wel gewoon nodig (die van mij reageert ook heel duidelijk op waar ik loop en waar ik de zweep houd), maar op basis van de beelden zou ik denken dat je paard ook wel zo netjes zou kunnen blijven lopen als je zelf een iets minder groot rondje loopt. Of is de cirkel daar gewoon te groot voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:09

Dank jullie wel :) hopelijk volgende keer ook een representatief galop filmpje!

@Appelflapje, we zijn heel blij met deze cirkel, vooral als het regent :D

Ik loop zelf ook altijd veel idd en ben me daar wel bewust van. Het hoort niet nee. Onze cirkel is idd groot (20 meter) plus ik vind het zelf fijner om mee te lopen, meer contact met mn paard ofzoiets :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:14

Ah oke. :) Heb zelf ook wel eens te horen gekregen dat ik veel meer loop dan nodig is (en dan hebben wij nog een veel kleinere cirkel), vandaar dat ik me afvroeg of jij er een bepaalde reden voor had. Maar als het op deze manier fijn voelt, zou ik het ook vooral lekker blijven doen. Je paard loopt fijn en daar gaat het uiteindelijk om toch. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:23

Én heb ik ook gelijk mijn beweging gehad :))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:54

De een zegt dat je niet mee mag lopen, de ander zegt juist van wel. Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om wel mee te lopen. Vind ik zelf fijn en de paarden reageren er beter op dan als ik stil in het midden blijf staan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:59

Vanuit de nh hoek juist wel lopen bij longeren/online werken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:02

Ik kan ook echt niet een praatje maken met iemand langs de kant als ik aan het longeren ben, stopt ie er gelijk mee. En gelijk heeft ie natuurlijk. Ik praat voortdurend tegen hem.

Interessant om te weten Lante, wat is de reden daar om wel mee te lopen?

We maken er ook wel eens een spelletje van, dan ren ik een stukje mee, ga door mn knieën en spring weer op, vindt ie heel leuk :))

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:06

Ik ben nou iets meer dan een week bezig met stretchen.
Ze kan behoorlijk kijkerig zijn (juist thuis) en met het voorwaarts rijden krijg ik dat er nu bijna uit :D
Ik merk ook dat ze veel meer mijn hand opzoekt en de aanleuning veel beter is. Ik probeer de ene dag vooral te stretchen en de andere dag haar dan wat meer op te pakken (en tussendoor stretchen).
Gisteren had ik voor het eerst sinds 2 maanden weer clubles, en de eerste opmerking die ik kreeg was 'waar is je sperriem gebleven' :Z

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:40

@lisaislisa: herkenbare reactie :') Het klinkt alsof je goed bezig bent +:)+

Vandaag lukte voor het eerst de overgang van draf naar stap in de stretch *\o/*

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:45

Horseware schreef:
@lisaislisa: herkenbare reactie :') Het klinkt alsof je goed bezig bent +:)+

Vandaag lukte voor het eerst de overgang van draf naar stap in de stretch *\o/*

Ja ik moest direct aan jullie denken. Mijn paard ging er op dat moment even vandoor, ik probeerde haar terug te krijgen en haar mond ging daardoor open (lijkt mij wel logisch). Maar dat kwam dus omdat ik geen sperriem had. Als het goed is zou ze dat ook met sperriem moeten kunnen toch? :+

Fijn dat de overgang goed ging! Hoe lang ben jij nu ongeveer bezig?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:55

De mond zou met sperriem inderdaad open moeten kunnen maar helaas wordt hij vaak zo strak aangetrokken dat het amper of niet kan...

Ik ben nu een kleine 3 maanden bezig. Will Faerber had al gezegd dat je de overgangen niet moest oefenen, dat zou vanzelf goedkomen zodra de stretch constant zou worden in de gangen. En hij blijkt weer eens gelijk te hebben :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:07

Goh, even geleden dat ik hier geweest ben. Zou nog foto's/filmpjes laten zien, echter was oma plots overleden, vervolgens tentamen en toen vakantie dus paar weken erg druk gehad.

Geen filmpje, wel foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er even zelf geen commentaar onder gezet, zou graag willen zien/weten wat jullie zien :)) !
Edit: paar foto's dubbel :+

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:17

Wat mij opvalt is dat je je handen behoorlijk ver uit elkaar hebt en een beetje voorover zit. Over aanleuning enzo weet ik niet veel zinnigs te zeggen denk ik :7

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:25

Ik merk dat als ik mijn handen boven het zadel op de juiste hoogte houd, ik veel dwingender wordt dan zoals ik ze nu heb. Zal te maken hebben met de hypermobikiteit in m'n handen := als ik ze houd zoals daar (op de pianohandjes na dan :+ ) heb ik voor mijn en zijn gevoel minder druk maar eerder een vragend en licht contact. Benieuwd wat jullie daarover vinden.
En inderdaad, naar voren zitten is echt mijn probleem ! Ben er ook hard mee aan het werk, best confronterend die foto's :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:59

@Celiien, probeer je paard meer teugel te geven zodat hij voor de loodlijn komt te lopen. Denk halsstrekken en probeer je paard daar in alle gangen bevestigd te krijgen :) dat voelt in het begin onwennig alsof je alles weggeeft maar probeer een licht contact te onderhouden met de mond. Volg je paard daarin en vooral, hou vol. Het wordt heel snel beter en makkelijker.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:00

Wat mij opvalt, en vooral op foto 5, is dat het stuk tussen de oren niet de knik maakt, maar halverwege de hals. En hij/zij loopt regelmatig met het hoofd achter de loodlijn

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:13

Dus meer ruimte geven :j heb alleen het idee dat ik hem al zoveel ruimte geef. Maar hij moet dus meer gaan inzakken. Naast ruimte geven, meer tips om hem daarin te laten zakken? (en zonder dat hij zn snelheid verhoogt?)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:00

Wij zijn hier geloof ik allemaal wel bezig met stretchen. Bekijk de filmpjes van horseware eens. Die staan ook in dit topic. En de elastiekjes methode van Simpelman. Zorgt er allemaal voor dat je paard ontspant en losgelaten is.
Wat betreft tempocontrole. Dit doe je toch niet door middel van je teugels? Dus als je je teugels laat vieren, zou dat niets uit moeten maken. Rijden op je zit :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:00

:)