Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne_mieke88 schreef:wat interessant allemaal
Ik wil ook wel mijn bijdrage leveren alleen ik vind het moeilijk...
Ik leer heel veel van lezen...
Deze foto (foto die s en z laat zien):
1. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b
Dat ben ik.... dit beeld heb ik puur gekregen door het loslaten wat een tijdje geleden is besproken:
2. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8efb8e.jpg
Het kan nog wel beter... maar we gaan al voorruit
Zo was het eerst:
3. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... b78311.jpg
Ook geen slecht beeld... ik vind dat ze haar rug prima gebruikt... maar kijk eens naar haar achterbeen in vergelijking met foto 1.
Even voor xNK... doordat ik elke keer als ze haar hals liet vallen "goed zo" riep weet ze nu hals laten vallen is goed... ze volgt (in het voorwaartse) beter mijn hand omdat ze nu snapt dat ze zo ver moet zakken als mijn hand toelaat (in mijn hand valt) (ik leg het waarschijnlijk prut uit...hoop dat je me snapt)
(mijn houding word nog aan gewerkt daar ga ik niet zo heel snel voorruit... is ook moeilijk je gewoontes doorbreken)
Edit: ik kijk even terug en zie dat ze haar rug nu veeeel meer bolt... vandaar ook dat betere achterbeen gebruik... dit is voor mij ook leuk om te zien... ik zie echt wel dat we voorruit gaan (behalve mn houding die vind ik nog steeds bagger... met mn wiebel beentjes en hakken niet uitdrukken)
Veulen84 schreef:LaatbloeierDat vind ik een mooie, die hou ik er in.
We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?
Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.
Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?
Fry schreef:Veulen84 schreef:LaatbloeierDat vind ik een mooie, die hou ik er in.
We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?
Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.
Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?
![]()
Lees nu ook een mooi boek en krijg er veel inspiratie door![]()
Even in eigen woorden samengevat:
Een paard moet nagevig lopen zodat hij zijn gewicht naar de achterhand verplaatst waardoor de voorhand lichter wordt. Het is belangrijk om zijn achterhand te gebruiken om een ruiter te dragen.
Dus...
Nu vraag ik me af.. waarom longeren er zo veel mensen dan dat ze hun paard helemaal vast zetten met touwtjes en dingetjes.. terwijl hij de ruiter niet hoeft te dragen?
Kijk nu zijn er uitzonderingen bijv. zwakke rug etc.
Maar waarom... longeren paardeneigenaren met paarden die helemaal gezond zijn hun paard helemaal ingesnoerd?
Hij hoeft nu toch niet te dragen? En... als je longeert trek je je paard dan niet in de valse knik?
Iemand?![]()
Sorry als dit nu heel dom overkomt
LoveUggs schreef:Fry, ik snap je punt wel.
Ik ben zoals jullie allemaal wel weten, de laatste tijd, heel erg bezig met longeren. Of noujaa, heel erg... Ik longeer hem elke dinsdag. Zijn eigenaresse heeft liever dat ik hem rijd namelijk, maar op dit moment gaat longeren ons beter af.
Ik weet niet of je de foto hebt gezien van Gaspard, met bijzet? Maar dat is hoe hij alle jaren voordat ik hem deed, gelongeerd werd. Ik vond het er niet fijn uitzien, had het gevoel dat hij idd opgekropt ging lopen, en heel veel spanning opbouwde. Dat is ook van de foto af te lezen..je ziet eigenlijk hoe hij zijn rug weg trekt, en hol maakt.
Ik heb dus even zo gelongeerd en toen bedacht ik mij dat ik ook met dubbele lijnen kon longeren. Dat had ik namelijk al eens geleerd, dus ik wist hoe het werkte. Dus paardlief aan de dubbele lijnen gezet. Ik had verwacht dat hij het eng vond, maar hij reageerde totaal niet op de lijn achter zijn benen langs. (lang leven de sulky!)
Het volgende probleem speelde zich op. Hij snapte de dubbele lijnen niet echt, en slingerde alle kanten op, trok zichzelf inderdaad enorm in de krul, en eigenlijk had ik een beetje het zelfde effect als met de bijzet. Alleen in dit geval zette hij zichzelf vast. Daarna kwam de tip van Joolien. Vanaf dat moment zijn wij als een speer vooruit gegaan. Is ook weer te zien aan de foto's. En wat IK persoonlijk zo fijn vind aan longeren, is dat hij hier écht lekker ontspant. Hij kijkt geen sterren meer, en ik kan hem zonder al dat gekl**t van een ruiter trainen. Met longeren kan ik hem vrij weinig in de weg zitten, en word hij nergens belemmerd. Hij heeft niet het gewicht van een ruiter op zijn rug. Aangezien Gaspard nooit echt dressuurmatig is getraint, is dit veel makkelijker. Tijdens het rijden leer ik hem mijn stemhulpen aan, die ik dan kan gebruiken met longeren. Hij is eigenlijk al een enorme bonk spier, dat je van zo'n oudje in 2 jaar tijd niet mag verwachten, maar als ik het mag zeggen, vind ik zijn achterhand al enorm verbeterd. Ik kan hem nu op stem redelijk schakelen tijdens het longeren. De achterhand trainen. Doordat hij dan de stemhulpen kent, en met longeren leert wat er verwacht word, kan ik dit dalijk met rijden misschien weer gebruiken. Aan de longeerlijn kan hij dus al heel lekker die achterhand eronder zetten, alleen blijft dit met rijden nog even uit. Misschien dat zijn achterhand dan nog niet ver genoeg doorgetraint is, dat hij het gewoon nog niet zo kan met ruiter op zijn rug. Maar alles op zijn tijd. Mocht het alleen lukken met longeren, ook goed. Hij werkt graag voor me, dus mocht het met rijden gewoon niet gaan, dan kan hij het misschien gewoon niet met mij erop, maar wel zonder ruiter. Dit is een beetje mijn voorkeur naar longeren. Puur omdat hij dan meer vrijheid heeft, en meer los kan komen in zijn lichaam.
S_en_Z schreef:Anne_mieke88 schreef:wat interessant allemaal
Ik wil ook wel mijn bijdrage leveren alleen ik vind het moeilijk...
Ik leer heel veel van lezen...
Deze foto (foto die s en z laat zien):
1. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b
Dat ben ik.... dit beeld heb ik puur gekregen door het loslaten wat een tijdje geleden is besproken:
2. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8efb8e.jpg
Het kan nog wel beter... maar we gaan al voorruit
Zo was het eerst:
3. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... b78311.jpg
Ook geen slecht beeld... ik vind dat ze haar rug prima gebruikt... maar kijk eens naar haar achterbeen in vergelijking met foto 1.
Even voor xNK... doordat ik elke keer als ze haar hals liet vallen "goed zo" riep weet ze nu hals laten vallen is goed... ze volgt (in het voorwaartse) beter mijn hand omdat ze nu snapt dat ze zo ver moet zakken als mijn hand toelaat (in mijn hand valt) (ik leg het waarschijnlijk prut uit...hoop dat je me snapt)
(mijn houding word nog aan gewerkt daar ga ik niet zo heel snel voorruit... is ook moeilijk je gewoontes doorbreken)
Edit: ik kijk even terug en zie dat ze haar rug nu veeeel meer bolt... vandaar ook dat betere achterbeen gebruik... dit is voor mij ook leuk om te zien... ik zie echt wel dat we voorruit gaan (behalve mn houding die vind ik nog steeds bagger... met mn wiebel beentjes en hakken niet uitdrukken)
Wordt je zomaar overgeslagen
Jullie gaan zeker vooruit
Evelijn schreef:Ik kan er maar weinig van maken in zo schuin van voren... en door een bocht.
Wat ik kan zien is dat de takt redelijk goed lijkt en dat je qua houding wel erg pianohandjes hebt en naar de manenkam aan het staren bent.
(en nu ben ik eigenlijk jouw werk aan het doen... want je hoort eigenlijk eerst zelf te vertellen wat je er aan ziet... dan had je misschien ook gemerkt dat je maar weinig kan zien op deze foto... zeker qua hoofd/hals houding en aan de teugel)
welmoed__ schreef:Na veel meelezen, kruip ik weer eens onder een steen vandaan.
Heb een topic gemaakt bij HAW en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Heb daar mijn commentaar ook bij gezet.
welmoed__ @ [RT-HAW] Voor het eerst weer lekker in de buitenbak lessen.