[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:01

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:25

Anne_mieke88 schreef:
wat interessant allemaal :)
Ik wil ook wel mijn bijdrage leveren alleen ik vind het moeilijk...
Ik leer heel veel van lezen...

Deze foto (foto die s en z laat zien):
1. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b

Dat ben ik.... dit beeld heb ik puur gekregen door het loslaten wat een tijdje geleden is besproken:
2. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8efb8e.jpg
Het kan nog wel beter... maar we gaan al voorruit :j

Zo was het eerst:
3. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... b78311.jpg
Ook geen slecht beeld... ik vind dat ze haar rug prima gebruikt... maar kijk eens naar haar achterbeen in vergelijking met foto 1.

Even voor xNK... doordat ik elke keer als ze haar hals liet vallen "goed zo" riep weet ze nu hals laten vallen is goed... ze volgt (in het voorwaartse) beter mijn hand omdat ze nu snapt dat ze zo ver moet zakken als mijn hand toelaat (in mijn hand valt) (ik leg het waarschijnlijk prut uit... :+ hoop dat je me snapt)

(mijn houding word nog aan gewerkt daar ga ik niet zo heel snel voorruit... is ook moeilijk je gewoontes doorbreken)

Edit: ik kijk even terug en zie dat ze haar rug nu veeeel meer bolt... vandaar ook dat betere achterbeen gebruik... dit is voor mij ook leuk om te zien... ik zie echt wel dat we voorruit gaan (behalve mn houding die vind ik nog steeds bagger... met mn wiebel beentjes en hakken niet uitdrukken)

Wordt je zomaar overgeslagen :P

Jullie gaan zeker vooruit :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:32

In februari dit jaar ben ik hier ook even actief geweest, jullie herkennen me wellicht nog van deze foto:
Afbeelding

Ik ben sinds november bezig met terug gaan naar de basis op de grond en sinds februari/maart krijg ik les van een nieuwe juf. Ik heb eindelijk een passend Schutte zadel en singel en ben voornamelijk bezig geweest met het voorwaartse erin krijgen, mijn eigen houding en vanuit daar een stukje nagevelijkheid te vragen.

Graag wil ik een kort filmpje delen met daarin onze vooruitgang.

Mijn verbeterpunten t.o.v. houding:
- polsen, armen en schouders ontspannen
- bekken kantelen, buikspieren aanspannen en op mijn billen zitten
- kijken waar ik naar toe wil i.p.v. koekeloeren in zijn manen

Wat zie ik bij mijn paard?
- meer afdruk van het binnenachterbeen
- beter achterbeengebruik
- hand opzoeken

Er is zeker nog geen constante aanleuning, de achterhand is nog niet waar die moet zijn en mijn paard is ook nog niet recht. Dit is dus puur een stukje basis die ik er goed in wil krijgen, waar ik onder versta; voorwaarts, ontspanning en aanleuning. Vanaf dan denk ik bezig te kunnen met rechtrichten. Om bij die drie punten te komen werk ik nu vooral aan mezelf en we gaan wekelijks echt stappen vooruit.
Belangrijk voor mij; BLIJ rijden. En ik stap al 2 weken lang, elke training BLIJ van mijn paard. Omdat hij het leuker begint te vinden en het geen gevecht meer is. Hij doet erg zijn best en we worden steeds meer een team, daar word ik BLIJ van.

Nou en nu jullie :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:41

Wat mij opvalt is dat hij een stukje actiever mag. Hij oogt sloom en sloft wat. Correct me if i'm wrong.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:11

Ik zal zo ook naar je topic kijken welmoed.

@Jotoma, ik vind het tempo ook vrij laag... zou meer voorwaarts willen (maar ik heb juist snel dat ik het overhaast wil) dus denk dat je vooral meer moet gaan schakelen. Vindt de verbinding ook erg losjes.. teugels wiebelen dus denk dat paard nog niet voldoende aanleuning heeft. Meer naar het bit toe rijden.

Je hebt het trouwens over buikspieren aanspannen.. maar dat moet maar heel subtiel. Van het weekend op EquiDay workshop Aikido gedaan... en het gaat echt om je core... net onder je navel maar dan naar midden. Als je je beken beetje kantelt... zodat hij rechtop staat (en je dus beide zitbeenknobbeltjes voelt) dan trek je als het goed is je schaambeen ook beetje naar binnen... en dat is dan je core aanspannen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:47

@evelijn: dat voorwaartste om een betere aanleuning te krijgen is 1 van mijn doelen, alleen dat is ook niet de insteek van het filmpje. Dit is het tussenstuk waar we nu zijn, dit is niet het eindresultaat waar ik wil blijven ;)
Dat schakelen doe ik en de verbinding is nu constanter, maar dat komt niet terug in deze 30 seconden.
Wellicht had ik een oud filmpje ipv een foto moeten toesturen en geeft dat beter weer van waar we vandaan komen.
Waar ik in je uitleg wel benieuwd naar ben. Ik kantel misschien teveel nu, maar mijn benen knallen ook gelijk mee naar voren. Heb je ook een tip hoe ik dat kan oefenen? Als ik ze namelijk zelf weer naar achter leg, trek ik gelijk mn rug weer hol of ga ik erg geforceerd zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:38

Veulen84 schreef:
Laatbloeier _/-\o_ Dat vind ik een mooie, die hou ik er in.

We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?
Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.

Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?

Amen! Ik doe er idd ook alles aan om Gas zo lang mogelijk mee te laten gaan. Vind het dan ook heel belangrijk om veel met hem te 'rekken en strekken'. Hij moet (dat klinkt dan weer zo grof..) wat elastischer worden in zijn lichaam, en daar ben ik dan ook hard mee bezig!

Fry schreef:
Veulen84 schreef:
Laatbloeier _/-\o_ Dat vind ik een mooie, die hou ik er in.

We doen ons best ze zodanig te trainen dat ze lang meegaan. Dat is toch het belangrijkste?
Ik doe het wel, ik vind ook dat het zo zou moeten. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen doen dat in de praktijk? Veel paardenmensen zijn best een beetje slordig als het aankomt op eerlijk te trainen voor behoud van het paard.

Ik kom nog steeds mensen tegen die hun paard liever hormonen geven dan hun spieren te trainen. Die niet trainen, maar gewoon hun paard in de krul trekken. Gaat dat over behoud of gaat dat over ons gemak?

_/-\o_

Lees nu ook een mooi boek en krijg er veel inspiratie door :j
Even in eigen woorden samengevat:
Een paard moet nagevig lopen zodat hij zijn gewicht naar de achterhand verplaatst waardoor de voorhand lichter wordt. Het is belangrijk om zijn achterhand te gebruiken om een ruiter te dragen.

Dus...
Nu vraag ik me af.. waarom longeren er zo veel mensen dan dat ze hun paard helemaal vast zetten met touwtjes en dingetjes.. terwijl hij de ruiter niet hoeft te dragen?
Kijk nu zijn er uitzonderingen bijv. zwakke rug etc.
Maar waarom... longeren paardeneigenaren met paarden die helemaal gezond zijn hun paard helemaal ingesnoerd?
Hij hoeft nu toch niet te dragen? En... als je longeert trek je je paard dan niet in de valse knik?
Iemand? :Y)
Sorry als dit nu heel dom overkomt :x

Fry, ik snap je punt wel. :j
Ik ben zoals jullie allemaal wel weten, de laatste tijd, heel erg bezig met longeren. Of noujaa, heel erg... Ik longeer hem elke dinsdag. Zijn eigenaresse heeft liever dat ik hem rijd namelijk, maar op dit moment gaat longeren ons beter af.
Ik weet niet of je de foto hebt gezien van Gaspard, met bijzet? Maar dat is hoe hij alle jaren voordat ik hem deed, gelongeerd werd. Ik vond het er niet fijn uitzien, had het gevoel dat hij idd opgekropt ging lopen, en heel veel spanning opbouwde. Dat is ook van de foto af te lezen.. :j je ziet eigenlijk hoe hij zijn rug weg trekt, en hol maakt.
Ik heb dus even zo gelongeerd en toen bedacht ik mij dat ik ook met dubbele lijnen kon longeren. Dat had ik namelijk al eens geleerd, dus ik wist hoe het werkte. Dus paardlief aan de dubbele lijnen gezet. Ik had verwacht dat hij het eng vond, maar hij reageerde totaal niet op de lijn achter zijn benen langs. (lang leven de sulky!)
Het volgende probleem speelde zich op. Hij snapte de dubbele lijnen niet echt, en slingerde alle kanten op, trok zichzelf inderdaad enorm in de krul, en eigenlijk had ik een beetje het zelfde effect als met de bijzet. Alleen in dit geval zette hij zichzelf vast. Daarna kwam de tip van Joolien. Vanaf dat moment zijn wij als een speer vooruit gegaan. Is ook weer te zien aan de foto's. En wat IK persoonlijk zo fijn vind aan longeren, is dat hij hier écht lekker ontspant. Hij kijkt geen sterren meer, en ik kan hem zonder al dat gekl**t van een ruiter trainen. Met longeren kan ik hem vrij weinig in de weg zitten, en word hij nergens belemmerd. Hij heeft niet het gewicht van een ruiter op zijn rug. Aangezien Gaspard nooit echt dressuurmatig is getraint, is dit veel makkelijker. Tijdens het rijden leer ik hem mijn stemhulpen aan, die ik dan kan gebruiken met longeren. Hij is eigenlijk al een enorme bonk spier, dat je van zo'n oudje in 2 jaar tijd niet mag verwachten, maar als ik het mag zeggen, vind ik zijn achterhand al enorm verbeterd. Ik kan hem nu op stem redelijk schakelen tijdens het longeren. De achterhand trainen. Doordat hij dan de stemhulpen kent, en met longeren leert wat er verwacht word, kan ik dit dalijk met rijden misschien weer gebruiken. Aan de longeerlijn kan hij dus al heel lekker die achterhand eronder zetten, alleen blijft dit met rijden nog even uit. Misschien dat zijn achterhand dan nog niet ver genoeg doorgetraint is, dat hij het gewoon nog niet zo kan met ruiter op zijn rug. Maar alles op zijn tijd. Mocht het alleen lukken met longeren, ook goed. Hij werkt graag voor me, dus mocht het met rijden gewoon niet gaan, dan kan hij het misschien gewoon niet met mij erop, maar wel zonder ruiter. Dit is een beetje mijn voorkeur naar longeren. Puur omdat hij dan meer vrijheid heeft, en meer los kan komen in zijn lichaam.
En om dan even terug te komen op Veulen haar berichtje... Alles op zijn tijd. Mocht het niet gaan door zijn artrose of leeftijd? Ook goed, dan houden we het bij trainen aan de longeerlijn! Alles voor mijn maatje <3.

Okee, ik heb verder in sneltreinvaart 4 pagina's door gelezen (had het druk met werk enz enz).
Ik heb wat foto's voorbij zien komen, sommige waar ik wel blij van werd, oa die van het nichtje van Marinke, zag er erg fijn uit vond ik al!
Ik kijk zo even of ik ergens nog dieper op in ga en of het zin heeft na die paar pagina's die er al tussen zitten :+, nu eerst even een verslagje van gister.

Ik heb gister dus gelongeerd. Was behoorlijk warm weer, dus ik denk dat het niet langer was dan een minuut of 20/ 25. Lang zat. Heb weer mijn buitenste lijn weg gelaten, vind de stelling erg belangrijk. Rechtsom begonnen. Zijn momenteel mindere kant. Hij liep erg fijn, en hij ging al ERG snel zijn achterhand eronder zetten. We boeken dus nogaltijd vooruitgang! Normaal duurt het allemaal een poosje voordat hij lekker los komt, maar gister ging het sneller. Hij liep dus erg fijn. In het begin wat diep, maar ook dit kwam sneller los, en hij ging netjes dragen. Vervolgens linksom. Ging ook erg lekker! Na een min of 5 vond ik het eigenlijk welletjes, hij was behoorlijk aan het zweten, maar wil hem niet in ene keer laten stappen met dit warme weer. Dus longeersingel eraf gehaald, dus mijn lijn rechtstreeks naar zijn mond, en nog even laten draven, en schakelen. Tot mijn verbazing ging hij lekker ontspannen. In het begin flink sterrenkijken, maar toen we gingen schakelen ging hij ontspannen! *\o/* Zijn neusje zakte wat, en ook zonder longeersingel ging hij ineens lekker stofzuigen! Wat een heerlijk fijn gezicht om je paardje zo te zien zeg, zonder dat hij ook maar in iets van aanspanning loopt, lekker ontspannen, dat hij voorheen echt NOOIT deed! Was echt helemaal trots op mijn kanjer! <3

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:40

@Jotoma... goed zitten is echt super lastig...
Misschien helpt dit een beetje http://ruitergevoel.com/ zij heeft ook een E-book waar tips in staan.
En heb ook aantal filmpjes gevonden die ik handig vond
http://youtu.be/gyJdiJX1l1k
http://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc&feature=share&list=PLM-dIJhRcHINnnsBz7dP4DHp-UOa8TpBp

Oh ja.. en deze website heb ik laatst ontdekt... maar nog niet helemaal uitgeplozen
http://www.murdochmethod.com/
Zijn ook aantal Nederlanders die deze methode les geven... en anders misschien eens een CR instructeur vragen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:18

LoveUggs schreef:
Fry, ik snap je punt wel. :j
Ik ben zoals jullie allemaal wel weten, de laatste tijd, heel erg bezig met longeren. Of noujaa, heel erg... Ik longeer hem elke dinsdag. Zijn eigenaresse heeft liever dat ik hem rijd namelijk, maar op dit moment gaat longeren ons beter af.
Ik weet niet of je de foto hebt gezien van Gaspard, met bijzet? Maar dat is hoe hij alle jaren voordat ik hem deed, gelongeerd werd. Ik vond het er niet fijn uitzien, had het gevoel dat hij idd opgekropt ging lopen, en heel veel spanning opbouwde. Dat is ook van de foto af te lezen.. :j je ziet eigenlijk hoe hij zijn rug weg trekt, en hol maakt.
Ik heb dus even zo gelongeerd en toen bedacht ik mij dat ik ook met dubbele lijnen kon longeren. Dat had ik namelijk al eens geleerd, dus ik wist hoe het werkte. Dus paardlief aan de dubbele lijnen gezet. Ik had verwacht dat hij het eng vond, maar hij reageerde totaal niet op de lijn achter zijn benen langs. (lang leven de sulky!)
Het volgende probleem speelde zich op. Hij snapte de dubbele lijnen niet echt, en slingerde alle kanten op, trok zichzelf inderdaad enorm in de krul, en eigenlijk had ik een beetje het zelfde effect als met de bijzet. Alleen in dit geval zette hij zichzelf vast. Daarna kwam de tip van Joolien. Vanaf dat moment zijn wij als een speer vooruit gegaan. Is ook weer te zien aan de foto's. En wat IK persoonlijk zo fijn vind aan longeren, is dat hij hier écht lekker ontspant. Hij kijkt geen sterren meer, en ik kan hem zonder al dat gekl**t van een ruiter trainen. Met longeren kan ik hem vrij weinig in de weg zitten, en word hij nergens belemmerd. Hij heeft niet het gewicht van een ruiter op zijn rug. Aangezien Gaspard nooit echt dressuurmatig is getraint, is dit veel makkelijker. Tijdens het rijden leer ik hem mijn stemhulpen aan, die ik dan kan gebruiken met longeren. Hij is eigenlijk al een enorme bonk spier, dat je van zo'n oudje in 2 jaar tijd niet mag verwachten, maar als ik het mag zeggen, vind ik zijn achterhand al enorm verbeterd. Ik kan hem nu op stem redelijk schakelen tijdens het longeren. De achterhand trainen. Doordat hij dan de stemhulpen kent, en met longeren leert wat er verwacht word, kan ik dit dalijk met rijden misschien weer gebruiken. Aan de longeerlijn kan hij dus al heel lekker die achterhand eronder zetten, alleen blijft dit met rijden nog even uit. Misschien dat zijn achterhand dan nog niet ver genoeg doorgetraint is, dat hij het gewoon nog niet zo kan met ruiter op zijn rug. Maar alles op zijn tijd. Mocht het alleen lukken met longeren, ook goed. Hij werkt graag voor me, dus mocht het met rijden gewoon niet gaan, dan kan hij het misschien gewoon niet met mij erop, maar wel zonder ruiter. Dit is een beetje mijn voorkeur naar longeren. Puur omdat hij dan meer vrijheid heeft, en meer los kan komen in zijn lichaam.

Daarom schreef ik ook uitzonderingen :j
Sommige paarden lopen stukken beter als ze vast lopen, maar sommige worden helemaal gek en dan zetten hun baasje de lijn gewoon nog even wat strakker... :\
Maar fijn dat hij zo goed loopt! <3

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:25

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden :) Het is een manege paard en ik ben zeker geen top ruiter maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik hoop dat de foto een beetje duidelijk is

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:30

Ik kan er maar weinig van maken in zo schuin van voren... en door een bocht.

Wat ik kan zien is dat de takt redelijk goed lijkt en dat je qua houding wel erg pianohandjes hebt en naar de manenkam aan het staren bent.
(en nu ben ik eigenlijk jouw werk aan het doen... want je hoort eigenlijk eerst zelf te vertellen wat je er aan ziet... dan had je misschien ook gemerkt dat je maar weinig kan zien op deze foto... zeker qua hoofd/hals houding en aan de teugel)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:40

Oke, het is idd wel lastig te zien, maar ik had gehoopt dat er toch nog iets aan te merken was :) Ik dacht juist dat ik mijn handen juist rechtop had omdat ik altijd focus op mijn handen omdat ik persé wil dat er geen piano handjes ontstaan :') nu zie ik dat mijn handen helaas kantelen.. en tja dat naar beneden kijken.. ik ben het aan het afleren. Maar toch bedankt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:45

Heb net zonder zadel gereden.
Nu een beetje paniek...
Waar kan ik Koliek het beste aan herkennen?
Normaal rolt hij maar 1x, nu wou hij vaker.. Stond naar zijn buik te trappen en happen.
Nu op stal alleen wat krabben/bijten, en soms een trap. Net ingespoten met vliegenspray, omdat we dachten dat hij last had van de vliegen.
Kwam net een klein beetje plas uit hem, en ik twijfel of hij scheten laat of dat hij moet poepen.. Als je aan zijn buik zit doet hij alsof hij kriebeld met een ander paard...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:46

Jap dat zijn tekenen van koliek, bel de DA maar.

Wil hij wel eten?

--Annemyke heeft me gesmst. Beter laat dan nooit.
Vrijdag avond komt ze langs (poging 2)

Hoop echt echt echt dat t gaat werken

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:51

Loos alarm! *\o/* hij heeft gemest en geplast. Had idd eerst gekeken met snoepjes of hij wou eten. Die at hij gewoon. Hij is nu gelukkig weer rustig en staat te eten. We houden het in ieder geval in de gaten. :j
Zal me toch niet gebeuren dat hij koliek krijgt als ik gereden heb, en dat de eigenaresse haar vriend niet thuis is, dus ze niet weg kan bij de kleine..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:12

S_en_Z schreef:
Anne_mieke88 schreef:
wat interessant allemaal :)
Ik wil ook wel mijn bijdrage leveren alleen ik vind het moeilijk...
Ik leer heel veel van lezen...

Deze foto (foto die s en z laat zien):
1. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... d961359d2b

Dat ben ik.... dit beeld heb ik puur gekregen door het loslaten wat een tijdje geleden is besproken:
2. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8efb8e.jpg
Het kan nog wel beter... maar we gaan al voorruit :j

Zo was het eerst:
3. http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... b78311.jpg
Ook geen slecht beeld... ik vind dat ze haar rug prima gebruikt... maar kijk eens naar haar achterbeen in vergelijking met foto 1.

Even voor xNK... doordat ik elke keer als ze haar hals liet vallen "goed zo" riep weet ze nu hals laten vallen is goed... ze volgt (in het voorwaartse) beter mijn hand omdat ze nu snapt dat ze zo ver moet zakken als mijn hand toelaat (in mijn hand valt) (ik leg het waarschijnlijk prut uit... :+ hoop dat je me snapt)

(mijn houding word nog aan gewerkt daar ga ik niet zo heel snel voorruit... is ook moeilijk je gewoontes doorbreken)

Edit: ik kijk even terug en zie dat ze haar rug nu veeeel meer bolt... vandaar ook dat betere achterbeen gebruik... dit is voor mij ook leuk om te zien... ik zie echt wel dat we voorruit gaan (behalve mn houding die vind ik nog steeds bagger... met mn wiebel beentjes en hakken niet uitdrukken)

Wordt je zomaar overgeslagen :P

Jullie gaan zeker vooruit :j

Mee eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:32

Evelijn schreef:
Ik kan er maar weinig van maken in zo schuin van voren... en door een bocht.

Wat ik kan zien is dat de takt redelijk goed lijkt en dat je qua houding wel erg pianohandjes hebt en naar de manenkam aan het staren bent.
(en nu ben ik eigenlijk jouw werk aan het doen... want je hoort eigenlijk eerst zelf te vertellen wat je er aan ziet... dan had je misschien ook gemerkt dat je maar weinig kan zien op deze foto... zeker qua hoofd/hals houding en aan de teugel)

sterreke, wat je iig wel op de foto kan zien is dat het binnen achterbeen mooi naar het buiten voorbeen wordt gereden, netjes om je been gesteld en handen op de juiste hoogte. ik vind het er wel fijn uitzien hoor

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:04

welmoed__ schreef:
Na veel meelezen, kruip ik weer eens onder een steen vandaan.
Heb een topic gemaakt bij HAW en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Heb daar mijn commentaar ook bij gezet.
welmoed__ @ [RT-HAW] Voor het eerst weer lekker in de buitenbak lessen.

Hoi Welmoed, superleuk paard heb je onder je kont.
Ik denk dat je problemen al een heel eind zijn opgelost als je rechtop gaat (en blijft) zitten. Op de foto van het uitdraven zie ik dat je wel rechtop zit. Daaruit leid ik af dat je je een beetje uit het zadel laat trekken en dat je paard zich nog sterk maakt aan de voorkant. Doordat je voorover kukelt gaat hij nog meer op de voorhand. Probeer rechtop te blijven zitten, de teugels op maat te houden en geen millimeter te geven totdat hij nageeft. Ga zodra je paard zich zo sterk maakt wenden en of op de volte en druk daarbij het binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen toe en vang (kort) op als hij over de schouder weg wil lopen. Vraag hem daarbij zo rond mogelijk te worden en rij er weer uit weg (stukjes rechtdoor) als hij goed nageeft. Zodra hij dan weer met zijn hoofd omhoog wil of zich lang (c.q. sterk) maakt weer wenden (ook al moet je iedere zijde een volte 10 meter maken). Probeer hem aangesloten en nageeflijk te houden.
Of je al klaar bent voor de B kan ik moeilijk beoordelen. Ik kan je alleen maar adviseren je proefjes goed voor te bereiden. (Wordt nogal eens onderschat). Met iemand die al wedstrijden rijdt en weet waar de jury naar kijkt. In de wedstrijden is het belangrijk te laten zien dat je je paard correct onder controle (en gehoorzaam) hebt. Dat je je lijnen goed kunt rijden (mooie ronde volte). Sommige dingen moet je gewoon ook even weten, bijvoorbeeld: als je aan het einde van je proef afwendt en moet stappen, moet je al in de wending gaan stappen. (Krijg je een hoger cijfer voor). Zo zijn er meer dingetjes die je in de uitvoering van het rijden van de oefeningen beter kunt doen voor een hoger cijfer.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-05-13 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:06

Bedankt Babootje, hier kan ik wat mee! Ga er zeker op oefenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:02

Afbeelding
Hierbij wil ik wel even zeggen, dat hij graag hangt in je handen, zodat hij minder hoeft te dragen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:07

Misschien vinden jullie het leuk om te weten:
Ga vandaag naar een manege, ga tot ik een eigen paardje heb op de manege rijden en 1x in de week les op die haflinger :)
Ben benieuwd, heb 1x een 2 maanden op de manege gereden toen ik 9 was :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:28

Gewoon lekker blijven rijden Fry tot je weer wat leuks tegenkomt. En wie weet kom je op zo'n manege wel iemand tegen die een bijrijder zoekt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 14:36

Kan je nog heel veel van leren hoor Fry! :j

Nayomie, knap paard :j maar wat vind je er zelf van? :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:44

LoveUggs schreef:
Kan je nog heel veel van leren hoor Fry! :j

Nayomie, knap paard :j maar wat vind je er zelf van? :)

Ik vind het er te streng uit zien, maar ook mede doordat hij hangt (weet niet of hij op dat moment ook hing).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 15:10

Streng? Dat vind ik wel mee vallen.. Wel zie ik piano handjes. Handen rechtop. Ik zie wel een mooi contact, mooie lijn van uit de elleboog tot de mond. Je tenen wijzen naar buiten, probeer ze naar de mond te laten 'wijzen'. De hoek van de foto maakt het lastig goed te beoordelen, maar voor zover ik kan zien loopt je paard heel erg op de voorhand. Achterhand mag dus meer ondertreden. Kijk je paard niet de grond in, kijk waar je naartoe gaat. Probeer je hand meer te dragen, netjes zelf tillen, en naast elkaar. Ik kom niet veel verder aangezien je foto een wat lastige hoek heeft..