Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:09

Het leek eigenlijk een beetje op heel kort "knijpen" met zijn knieën (bovenbenen) wat Gal deed en het resultaat was verbluffend. We zaten er heel vlak bij en we zeiden tegen elkaar hoe doet hij dat nou precies? Volgende keer nog eens heel goed opletten wat hij precies doet.

Als een paard alles snel snapt ligt het volgens mij aan de ervaring/kundigheid van de africhter. Stel je wilt dat je paard je zit volgt. Je gaat kleiner lichtrijden en de meeste paarden zullen dan voelen dat je niet meer helemaal mee zit en gaan afremmen (al zijn er vast ook wel heel sensibele paarden die juist gaan rennen als je dat net iets teveel doet). Stel hij remt wel af en jij geeft dan onmiddellijk weer been, dan zal hij nooit maar dan ook nooit leren dat het de bedoeling is om je zit te volgen, dan zal hij leren dat hij juist altijd moet blijven lopen ongeacht wat jij daar op zijn rug met je zit aan het doen bent. En omgekeerd als een paard juist sneller gaat dan zal een ervaren ruiter dat gedrag niet belonen. Dus als je een paard niet laat merken dat de verandering in zijn gedrag de gewenste verandering is (door hem te belonen) leert hij echt niks volgens mij. Ervaren ruiters nemen vaak zoveel dingen als vanzelfsprekend aan (omdat ze de dingen altijd goed doen) dat ze helemaal niet meer door hebben dat ze toch echt gewoon aan het conditioneren zijn, ze denken dan dat het een soort natuurlijk "iets" is wat in het paard is ingebouwd. Ik denk daar anders over. Maar inderdaad Babootje de hulpen sluiten misschien wel aan bij wat voor de meeste paarden (en mensen) een logische reactie is. Een ophouding voor vooruit en een drijvende beenhulp voor halt zou je een paard vast wel kunnen leren maar ligt niet erg voor de hand. Maar bijvoorbeeld gewichtshulpen worden toch echt op twee manieren gebruikt. De eerste is dat het paard weer onder je gaat lopen dus je gewicht volgt, de tweede is dat het paard juist tegengesteld gaat, je duwt hem weg als het ware. Toch hoor ik mensen vaak van beide type hulpen zeggen dat het toch "logisch" is voor het paard, de ene heeft als verklaring dat het paard zijn evenwicht wil herstellen en de andere heeft als verklaring dat je met je zitbeenknobbels duwt en dat het heel natuurlijk is voor paarden om voor die druk aan de kant te gaan. Dus een paard is kennelijk prima in staat om het allebei te snappen, het is maar wat je beloont als ruiter en de "logische" verklaring verzint de mens er vaak bij.

Over het al dan niet aansluiten van je benen (om even een oude koe uit deze discussie uit de sloot te halen) heb ik eens iets gelezen (van een heel klassieke ruiter) dat je bij een sensibel paard je benen er iets aan moet houden. In het begin zal hij daar misschien op reageren maar dat moet je juist gewoon negeren. Na verloop van tijd went hij dat je been daar ligt en zul je hem minder overvallen met een hulp. Bij flegmatiekere paarden raadde hij juist aan om je been eraf te houden.

Mooie aanvulling Jasmijn. Ik weet precies wat je bedoelt. Er zijn mensen die op een foto perfect lijken te zitten en in levende lijve heel stijf zitten. Een functionele zit, die kreet bevalt me wel en dat zal zeker het maximaal haalbare zijn voor mij.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:10

Hermelientje schreef:
Het leek eigenlijk een beetje op heel kort "knijpen" met zijn knieën (bovenbenen) wat Gal deed en het resultaat was verbluffend. We zaten er heel vlak bij en we zeiden tegen elkaar hoe doet hij dat nou precies? Volgende keer nog eens heel goed opletten wat hij precies doet.

Als een paard alles snel snapt ligt het volgens mij aan de ervaring/kundigheid van de africhter. Stel je wilt dat je paard je zit volgt. Je gaat kleiner lichtrijden en de meeste paarden zullen dan voelen dat je niet meer helemaal mee zit en gaan afremmen (al zijn er vast ook wel heel sensibele paarden die juist gaan rennen als je dat net iets teveel doet). Stel hij remt wel af en jij geeft dan onmiddellijk weer been, dan zal hij nooit maar dan ook nooit leren dat het de bedoeling is om je zit te volgen, dan zal hij leren dat hij juist altijd moet blijven lopen ongeacht wat jij daar op zijn rug met je zit aan het doen bent. En omgekeerd als een paard juist sneller gaat dan zal een ervaren ruiter dat gedrag niet belonen. Dus als je een paard niet laat merken dat de verandering in zijn gedrag de gewenste verandering is (door hem te belonen) leert hij echt niks volgens mij. Ervaren ruiters nemen vaak zoveel dingen als vanzelfsprekend aan (omdat ze de dingen altijd goed doen) dat ze helemaal niet meer door hebben dat ze toch echt gewoon aan het conditioneren zijn, ze denken dan dat het een soort natuurlijk "iets" is wat in het paard is ingebouwd. Ik denk daar anders over. Maar inderdaad Babootje de hulpen sluiten misschien wel aan bij wat voor de meeste paarden (en mensen) een logische reactie is. Een ophouding voor vooruit en een drijvende beenhulp voor halt zou je een paard vast wel kunnen leren maar ligt niet erg voor de hand. Maar bijvoorbeeld gewichtshulpen worden toch echt op twee manieren gebruikt. De eerste is dat het paard weer onder je gaat lopen dus je gewicht volgt, de tweede is dat het paard juist tegengesteld gaat, je duwt hem weg als het ware. Toch hoor ik mensen vaak van beide type hulpen zeggen dat het toch "logisch" is voor het paard, de ene heeft als verklaring dat het paard zijn evenwicht wil herstellen en de andere heeft als verklaring dat je met je zitbeenknobbels duwt en dat het heel natuurlijk is voor paarden om voor die druk aan de kant te gaan. Dus een paard is kennelijk prima in staat om het allebei te snappen, het is maar wat je beloont als ruiter en de "logische" verklaring verzint de mens er vaak bij.

Over het al dan niet aansluiten van je benen (om even een oude koe uit deze discussie uit de sloot te halen) heb ik eens iets gelezen (van een heel klassieke ruiter) dat je bij een sensibel paard je benen er iets aan moet houden. In het begin zal hij daar misschien op reageren maar dat moet je juist gewoon negeren. Na verloop van tijd went hij dat je been daar ligt en zul je hem minder overvallen met een hulp. Bij flegmatiekere paarden raadde hij juist aan om je been eraf te houden.

Mooie aanvulling Jasmijn. Ik weet precies wat je bedoelt. Er zijn mensen die op een foto perfect lijken te zitten en in levende lijve heel stijf zitten. Een functionele zit, die kreet bevalt me wel en dat zal zeker het maximaal haalbare zijn voor mij.

Inderdaad, ook sensibele paarden moeten het been leren accepteren. Als je af gaat steken en je komt er dan een keer met je been aan worden ze nog heter of schieterig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:02

The_Stig schreef:
Hermelientje schreef:
.

Inderdaad, ook sensibele paarden moeten het been leren accepteren. Als je af gaat steken en je komt er dan een keer met je been aan worden ze nog heter of schieterig.

Hermelientje dat klopt zeer zeker want zo rijd ik mijn twee uiterste paarden ook, de heetste met been er altijd zachtjes aan en bij de flegmatieke houd ik mijn been eraf waardoor hij vele male gevoeliger is geworden voor de drijvende hulp. Ik heb twee uiterste, één hittepetitje die heerlijk sensibel is en éen waar je de oorlog mee kunt winnen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:05

Toch kan het wennen aan een paard dat tot op hoog niveau is afgericht (enkele posts hierboven aangehaald) door een nieuwe amazone vrij snel gaan. Ik denk dan aan het paard van Jurgen Koschel Donperignon (sorry als ik het verkeerd geschreven heb) en de Deense als ik het wel heb, die er nu op rijdt. Jurgen heeft haar wel begeleid de eerste tijd, maar toch. Ze heeft het erg snel onder de knie gekregen en hem snel succesvol in de sport uitgebracht. Maar meestal duurt het wel eventjes voordat je bij een paard van een ander "de knopjes" hebt gevonden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:06

nombrado schreef:
Ailill schreef:
Zal ik dan maar een gok wagen. . . paarden, de manier van lopen, kracht, balans, vrijwel alles heeft met energie te maken. Die energie moet vanuit de achterhand komen, over/door de rug naar voren toe. Als je met je bovenbenen (binnenste bovenbeenspieren) een lichte knijpbeweging maakt (waardoor je de energie/kracht dus onderbeekt en naar boven vraagt), vlak na het inwerken met je zit, dan werk je in met je zit en met je bovenbenen. Waardoor je dus meer oprichting wilt, en dus de energie naar boven trekt, je stopt dus met voorwaarts(er) gaan.

Dank je Ailill ,je was me voor :+
mooi verwoord :j

Bij goed gereden paarden is het alleen maar nodig die bovenbeen spier aan te spannen. (daarom is het als ruiter zo belangrijk onafhankelijk te kunnen zitten en verschillende spieren onafhankelijk te kunnen gebruiken.

volgens mij kwam deze hulp al eerder langs...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:20

vur schreef:
Toch kan het wennen aan een paard dat tot op hoog niveau is afgericht (enkele posts hierboven aangehaald) door een nieuwe amazone vrij snel gaan. Ik denk dan aan het paard van Jurgen Koschel Donperignon (sorry als ik het verkeerd geschreven heb) en de Deense als ik het wel heb, die er nu op rijdt. Jurgen heeft haar wel begeleid de eerste tijd, maar toch. Ze heeft het erg snel onder de knie gekregen en hem snel succesvol in de sport uitgebracht. Maar meestal duurt het wel eventjes voordat je bij een paard van een ander "de knopjes" hebt gevonden.

Klopt helemaal, al die jaren van trainen vergeet een paard echt niet vanwege een andere ruiter. Maar als het paard een goede basis/training achter de rug heeft zie ik weinig problemen, pas als het paard een andere training/werkwijze heeft dan de (nieuwe) ruiter komen er obstakels. Maar die obstakels kan je op twee manieren bekijken; problemen of uitdagingen :)

Wat betreft het rijden met de onderarmen/teugels: Ik zeg altijd het volgende, er moet als het ware een veer in je onderarm zitten. Arm/hand gaat vaak mee met het paard, rekt mee, maar trekt nooit terug. D'r is een heel groot verschil tussen een begrenzende hulp en een terugtrekkende/tegenwerkende hulp.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:19

Ailill schreef:
vur schreef:

Klopt helemaal, al die jaren van trainen vergeet een paard echt niet vanwege een andere ruiter. Maar als het paard een goede basis/training achter de rug heeft zie ik weinig problemen, pas als het paard een andere training/werkwijze heeft dan de (nieuwe) ruiter komen er obstakels. Maar die obstakels kan je op twee manieren bekijken; problemen of uitdagingen :)

Wat betreft het rijden met de onderarmen/teugels: Ik zeg altijd het volgende, er moet als het ware een veer in je onderarm zitten. Arm/hand gaat vaak mee met het paard, rekt mee, maar trekt nooit terug. D'r is een heel groot verschil tussen een begrenzende hulp en een terugtrekkende/tegenwerkende hulp.

Ailill, hoe zit het nu met die PRE's en hun tic in hun beweging (vooral draf)? Kun jij daar je visie eens over geven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:24

vur schreef:
Ailill, hoe zit het nu met die PRE's en hun tic in hun beweging (vooral draf)? Kun jij daar je visie eens over geven?

heb je daar een voorbeeld filmpje van?
ik herken het namelijk niet

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:07

vur schreef:
Toch kan het wennen aan een paard dat tot op hoog niveau is afgericht (enkele posts hierboven aangehaald) door een nieuwe amazone vrij snel gaan. Ik denk dan aan het paard van Jurgen Koschel Donperignon (sorry als ik het verkeerd geschreven heb) en de Deense als ik het wel heb, die er nu op rijdt. Jurgen heeft haar wel begeleid de eerste tijd, maar toch. Ze heeft het erg snel onder de knie gekregen en hem snel succesvol in de sport uitgebracht.

Dat is ook het geval bij die duitse Christine Sprehe... Desperado heet dat paard toch? Dat paard is ook niet door haarzelf opgeleid. Heeft ze gewoon kant en klaar gekocht. Kreeg zij ook niet (dagelijks!) begeleiding van Jurgen Koschel? Of was dat iemand anders. Meisje rijdt prachtig hoor. Maar ik vraag mij dan altijd wel af of ze er ook op eigen kracht met een zelf opgeleid paard had gekomen.

Voor mij zijn de beste toch degene die de paarden op dat niveau kunnen brengen EN er dan ook nog eens succesvol mee kunnen zijn in de sport. Dan ben je echt van alle markten thuis. Zoals bijvoorbeeld Tineke Bartels, Anky, Edward... Die komen (of kwamen) toch steeds weer terug op int. niveau met zelf opgeleidde paarden. Dat vind ik echt knap.

Twist1991

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:13

Nou ik heb Anky horen zeggen dat zij haar paarden niet zelf opleid hoor. In ieder geval zeker niet zelf inrijdt. Ze heeft iemand die ze tot een bepaald niveau rijdt en dan gaat zij verder. Ze zei dat dit is omdat zij weet dat dit niet haar sterke punt is, en dat ze dit beter aan iemand anders kan overlaten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:26

Ailill schreef:
vur schreef:

Dat schrijft zo gemakkelijk op veer in je onderarm enz. maar is zo moeilijk. Het gekwetste en boze paard dat ik nu rijdt reageert zo spits als ik ook maar iets fout doe. Zoals Yamcha schreef daar leer je veel van, maar het luistert zo nauw. Als ik ietwat te strak wordt in schouder of bovenlijf, als ik net te laat ben met been hulp geven, als ik net niet “spons” genoeg ben met mijn handen, of niet genoeg mee rek met arm/ hand, als ik net even uit balans kom met mijn bovenlijf en ga zo maar door dan spant hij rug en geeft hij terug zijn boosheid van: “ik vertrouw je niet”. Zo ook als hij over de hoefslag met mooi rug gebruik door de baan gaat (wouw wat een vertrouwen geeft hij me dan) en wij willen een klein stapje verder gaan dan is wijken nog te hoog gegrepen maar zelfs met stelling vragen dan voel je gelijk dat wantrouwen, onzekerheid en boosheid naar boven komen bij hem. Dat paard is zo gekwetst. Dat doet me gewoon verdriet. Mijn instructrice is verbaasd dat dit paard al na een paar keer rijden ontspannenheid laat zien en juist rug gebruik ook al kan en moet het allemaal nog veel beter en vindt juist dat hij veel vertrouwen aan me geeft want hij is al zoveel beter en ontspannen. Ik lees ook wel eens mee in topic “aan de teugel” en dan zie je gewoon hoe moeilijk het is om op de juiste manier van achteren naar voren te rijden. Volgens mij zit daar ook een probleem als er paarden op hoog niveau worden overgenomen. Het verschil tussen klassiek en correct rijden of echt modern en fout opgeleid zijn is gewoon erg groot. Daar zou ook wel eens een oorzaak kunnen liggen van problemen na overnemen. Ik zal alleen nog maar mijn eigen paarden willen opleiden of een paard kopen die echt klassiek is opgeleid maar niet een paard dat modern gereden is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:50

pien_2010: waarom heb je dit paard gekocht? Merkte je dat niet bij aankoop?

Ik denk dat het niet zozeer de naam is van de trainingsmethode, maar de uitvoerder, die het paard kan maken of breken...
Wanneer ik een paard koop (hopelijk, pas in de verre toekomst weer) voel ik of ik er mee verder wil en kan. Wanneer het paard niet fijn is gereden, ben ik ook bang voor slijtage etc en zal ik hem zeker laten staan... Al zou ik ook weer voor een relatief groen paard kunnen gaan. Echter heb ik ook 1 ervaring waarbij ik de gangen op de grond leuk vond, maar ze uiteindelijk niet echt lekker reed voor mij. croste wel zo de wedstrijden door, dus ook andere vonden het er leuk uit zien, maar mijn voorkeur lag daar niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:39

Twist1991 schreef:
Nou ik heb Anky horen zeggen dat zij haar paarden niet zelf opleid hoor. In ieder geval zeker niet zelf inrijdt.

Nee, ze maakt ze niet zelf zadelmak. En neemt de over op een jaar of 6. Maar dat versta ik nog steeds onder zelf opleiden hoor. :)

[pien_2010] schreef:
Het gekwetste en boze paard dat ik nu rijdt reageert zo spits als ik ook maar iets fout doe. Zoals Yamcha schreef daar leer je veel van, maar het luistert zo nauw. Als ik ietwat te strak wordt in schouder of bovenlijf, als ik net te laat ben met been hulp geven, als ik net niet “spons” genoeg ben met mijn handen, of niet genoeg mee rek met arm/ hand, als ik net even uit balans kom met mijn bovenlijf en ga zo maar door dan spant hij rug en geeft hij terug zijn boosheid van: “ik vertrouw je niet”.

Toch heb ik wel vraagtekens of jouw paard echt wel zo boos en 'gekwetst' is. Mijn paard loopt heel ontspannen zolang je er maar niet aankomt. Dan is hij superlicht in de hand. Maar hij loopt dan keurig met zijn neus op de ll en nek het hoogste punt. Maar dan wel met een naar beneden gedrukte schoft en stekende voorbenen. Zodra je met hem aan het werk gaat om hem uit die houding te halen, gaat hij heel heftig reageren. Hoe voorzichtiger en afwachtender je bent, des te heftiger de reacties. Heeft volgens mij dan niets met boos en gekwetst zijn te maken. Maar gewoon met het feit dan een paard het moeilijker en zwaarder vindt om met het juiste ruggebruik etc. te lopen. Als jouw paard geleerd heeft dat als je er even aankomt, en hij gaat heel heftig doen dan je dan maar weer stopt. Dan werk je dat gedrag zelf extra in de hand. Mijn paard wordt nu sterker, doordat ik hem hier toch doorheen rijd en dan komt de ontspanning ook wel weer terug. Maar dan in de juiste houding en met het juiste lichaamsgebruik.

[pien_2010] schreef:
Zo ook als hij over de hoefslag met mooi rug gebruik door de baan gaat (wouw wat een vertrouwen geeft hij me dan) en wij willen een klein stapje verder gaan dan is wijken nog te hoog gegrepen maar zelfs met stelling vragen dan voel je gelijk dat wantrouwen, onzekerheid en boosheid naar boven komen bij hem.

En dat is dan precies wat je krijgt. Zolang je niets bijzonders vraagt, dan blijven ze wel 'ontspannen' doorlopen. Maar als je dan wat wil, dan kom je er achter dat je paard niet aan de hulpen is. Als jouw paard daadwerkelijk met mooi ruggebruik door de baan gaat, dan is een paar passen wijken echt geen onmogelijke opgave. Dus ik zou mij nog maar eens achter de oren krabben of het echt wel onzekerheid etc is.

superwoman schreef:
[pien_2010]: waarom heb je dit paard gekocht? Merkte je dat niet bij aankoop?

Dat vraag ik mij ook af. En eerder begreep ik uit je posts dat je een merens hebt en dat die 'verreden' is door moderne rijderij. Allereerst kan ik mij al niet voorstellen dat een 'moderne dressuurruiter' een merens koopt en dan volgens moderne inzichten daarmee gaat trainen. Een merens is voor een ambitieuze dressuurruiter nou niet direct de meest voor de hand liggende keuze (verder alle respect voor het ras hoor :) ) Maar dat klinkt gewoon niet logisch. Dat ras tref je toch meer bij recreatie ruiters die zich niet heel serieus met dressuur bezig houden. Dus heeft jouw paard gewoon nooit zo goed dressuur geleerd? Ipv dat hij is 'verreden' vogens de 'moderne rijdenij'?

superwoman schreef:
Ik denk dat het niet zozeer de naam is van de trainingsmethode, maar de uitvoerder, die het paard kan maken of breken...

dat denk ik ook...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:49

superwoman schreef:
pien_2010: waarom heb je dit paard gekocht? Merkte je dat niet bij aankoop?

Wanneer ik een paard koop (hopelijk, pas in de verre toekomst weer) voel ik of ik er mee verder wil en kan. Wanneer het paard niet fijn is gereden, ben ik ook bang voor slijtage etc en zal ik hem zeker laten staan... Al zou ik ook weer voor een relatief groen paard kunnen gaan. Echter heb ik ook 1 ervaring waarbij ik de gangen op de grond leuk vond, maar ze uiteindelijk niet echt lekker reed voor mij. croste wel zo de wedstrijden door, dus ook andere vonden het er leuk uit zien, maar mijn voorkeur lag daar niet.

Daar heb je helemaal gelijk in Superwoman. De uitvoerder van de trainingsmethode is degene die het paard fijn of niet fijn te rijden maakt, niet de methode zelf.
Iets vergelijkbaars kom je tegen in instructie. Tegenwoordig moet je diploma hebben (ORUN of anderszins) om te kunnen lesgeven. In de meeste gevallen kom je ORUN tegen.
Mensen halen dat diploma en denken vervolgens dan te kunnen lesgeven. Plakken het ORUN principe op zo ongeveer ieder paard dat ze tegenkomen. (Of brengen de principes niet helemaal goed over.) Terwijl een in mijn ogen goede instructeur altijd moet kijken naar de combinatie paard ruiter en mogelijkheden (of onmogelijkheden) die de bouw van het paard met zich meebrengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:00

jasmijn78 schreef:
Toch heb ik wel vraagtekens of jouw paard echt wel zo boos en 'gekwetst' is. Mijn paard loopt heel ontspannen zolang je er maar niet aankomt. Dan is hij superlicht in de hand. Maar hij loopt dan keurig met zijn neus op de ll en nek het hoogste punt. Maar dan wel met een naar beneden gedrukte schoft en stekende voorbenen. Zodra je met hem aan het werk gaat om hem uit die houding te halen, gaat hij heel heftig reageren. Hoe voorzichtiger en afwachtender je bent, des te heftiger de reacties. Heeft volgens mij dan niets met boos en gekwetst zijn te maken. Maar gewoon met het feit dan een paard het moeilijker en zwaarder vindt om met het juiste ruggebruik etc. te lopen. Als jouw paard geleerd heeft dat als je er even aankomt, en hij gaat heel heftig doen dan je dan maar weer stopt. Dan werk je dat gedrag zelf extra in de hand. Mijn paard wordt nu sterker, doordat ik hem hier toch doorheen rijd en dan komt de ontspanning ook wel weer terug. Maar dan in de juiste houding en met het juiste lichaamsgebruik.

paard met een juist ruggebruik lopen? Hoe kom je daar bij?
dan denkt je van voor naar achter, niet vanachter naar voor.
als een paard de kracht in de achterhand nog niet heeft om mee in de oprichting te lopen (dit gaat namelijk dan als vanzelf) is het niet zo gek, dat hij boos of geïrriteerd raakt
De rug hoort recht en in balans mee te veren.
het heeft niks met juist ruggebruik te maken, echter met de kracht en spieren in de achterhand.
daar zit de power en de motor.
Het omscholen van een verreden paard is niet simpel....hij zal eerst de juiste spieren moeten gaan aanspreken als ze teveel op hand zijn gereden.
Je ziet het vaak al aan de bil/achterhandspieren, die zijn minder ontwikkeld en slap
een langzaam tempo kunnen ze niet draven bv aan een lang teugeltje....wel hard (dan gebruiken ze hun snelheid om die spieren niet aan te spreken)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:10

Oh ja, dat was natuurlijk zo, Nombrado. Paarden lopen niet met ruggebruik, maar in hun eigen fundamentje. Was ik bijna vergeten :+

nombrado schreef:
Het omscholen van een verreden paard is niet simpel....hij zal eerst de juiste spieren moeten gaan aanspreken als ze teveel op hand zijn gereden.

Ik ben mijn paard lekker diep en rond gaan rijden, het gaat nu echt een stuk beter. Je zou hem eens moeten zien; hij gaat nu zo met zijn voorbenen langs zijn oren :+ }> Trots dat ik ben! :D

Een handige harry heeft een 'verreden' paard zo weer aan het lopen hoor. Dat hoeft echt geen jaren te duren. De meeste iig. En ik schaar een Merens karaktertechnisch nou niet direct onder de meest extreme exemplaren. Dan denk ik toch eerder aan KWPN-ers uit bepaalde bloedlijnen. Maar misschien heeft pien_2010 een hele bijzondere uitzondering. net zoals jij de meest onhandelbare witte hengst op stal hebt :+ Uitzonderingen zijn er altijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:19

jasmijn78 schreef:
En dat is dan precies wat je krijgt. Zolang je niets bijzonders vraagt, dan blijven ze wel 'ontspannen' doorlopen.

Juist. En geen spierontwikkeling zonder aanspanning. En die aanspanning is moeilijk vooral voor jonge paarden en bijvoorbeeld paarden die nooit "met rug" zijn gereden.
Bij jonge paarden, paarden die verreden zijn of paarden die niet ideaal, dressuurmatig zijn gebouwd, zul je altijd "wat meer" moeten doen dan het boekje voorschrijft. Uiteraard wel met het doel van "meer" naar "minder" te gaan.

Ik heb zelf een welsh cob (ik in L2 en mijn dochter in M1; ik start af en toe een wedstrijdje gewoon voor de "leuk" en om mezelf scherp te houden :D ).
Mijn welsh cob heeft ook een wat weke rug. Na heel wat "gedoe" met zadels (want het stukje waar het zadel kan liggen is ook nog es heel kort) en een zoektocht naar goede instructie, kan ik nu toch echt wel zeggen dat hij een sterke rug heeft. Door zijn bouw was het voor hem ook moelijk(er) de rugspieren aan te spannen en was het ook nog es heel moeilijk om hem recht tussen twee teugels en benen te houden. Gewoon begonnen bij het halthouden en wegstappen. Dat ie bij het halthouden steeds het achterbeen naar achteren uitzette (zodat ie zijn buik kon laten "hangen"). En ik hem vanuit een pasje achterwaarts weer rechtzette en hem nageeflijk vroeg en van achteruit weer liet wegstappen. Vond ie heel moeilijk en hij heeft me wel eens in mijn tenen gebeten. Nu zit hij heerlijk (was voorheen niet zo). Ik rijd hem veel "over de rug" want dat heeft hij gewoon nodig. En zijn (en ongetwijfeld blijven) we nog steeds aan het leren.

Wat voor methode je ook gebruikt, je zal je training aan moeten passen aan de bouw van het paard, karakter etc. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de ander juist niet. Ooit een instructrice waarbij ik alleen maar voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts moest en vervolgens kwam ik er nooit meer "tussen". Terwijl mijn pony juist terug gereden moet worden om de aansluiting te vinden, waarna je weer voorwaarts kunt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:31

Oliefanter schreef:
ik heb niet de hele discussie gelezen, maar op deze laatste wil ik graag verder ingaan.
Ik probeer regelmatig opleidingen te volgen (trainersopleidingen) en hoewel ik nog geen 'wow' ruiter ben, ken ik wel goed de theorie. Deze zegt dat de houding in midden- en uitgestrekte gangen afhankelijk is van de leeftijd en graad van africhting. Er zijn twee soorten midden- en uitgestrekte draf en galop. Er is geen van beide 'beter' dan de andere, maar ze zijn zoals vermeld afhankelijk van de africhting.
-ruimere passen maken, vertrekkende vanaf een evenwichthouding in een normaal arbeidstempo, zou inhouden dat het paard in horizontaal evenwicht (50/50 regel) blijft en ietwat verlengt in het lichaam (lagere graad van africhting)
-echter, wanneer de uitrekking gevraagd wordt vanuit een verzamelde draf of galop, moet die 'verzameling' -hiermee bedoel ik het meer verheven zijn van de voorhand, door een verder ondertredens achterbeen en een eerder 60/40 verdeling van het lichaamsgewicht- behouden blijven.

Geen van beide zijn dus fout, maar het op de voorhand vallen is we steeds fout. Door te trainen en te oefenen kan je van het ene naar het andere overgaan... Bij de ene manier mag dus de hals wat zakken, bij de andere manier is dat not done...

Je hebt gelijk en dat is denk ik ook de reden waarom we af en toe zo "langs elkaar heen" praten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:38

jasmijn78 schreef:
Een handige harry heeft een 'verreden' paard zo weer aan het lopen hoor. Dat hoeft echt geen jaren te duren. De meeste iig. En ik schaar een Merens karaktertechnisch nou niet direct onder de meest extreme exemplaren. Dan denk ik toch eerder aan KWPN-ers uit bepaalde bloedlijnen. Maar misschien heeft [pien_2010] een hele bijzondere uitzondering. net zoals jij de meest onhandelbare witte hengst op stal hebt :+ Uitzonderingen zijn er altijd.

[pien_2010] heeft een verreden KPWN er.
ook diep laag en rond gereden, zodat het arme dier zijn achterhandspieren/draagspieren niet meer kan gebruiken.
en dus niet meer weet HOE hij die moet gebruiken.

net als ik beweeg met een rechte rug, zal het paard dit ook moeten doen zonder compensaties te moeten doen in zijn lijf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:41

jasmijn78 schreef:
Ik ben mijn paard lekker diep en rond gaan rijden, het gaat nu echt een stuk beter. Je zou hem eens moeten zien; hij gaat nu zo met zijn voorbenen langs zijn oren :+ }> Trots dat ik ben! :D

Mooi :7
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:55

O, en wie is die CB Heatherway dan wel? Ff gegoogled maar ik kan deze naam echt niet vinden als autoriteit in de dressuurwereld.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:03

nombrado schreef:
Mooi

Zoiets ja, en punten dat ik nu scoor!

Babootje schreef:
Bij jonge paarden, paarden die verreden zijn of paarden die niet ideaal, dressuurmatig zijn gebouwd, zul je altijd "wat meer" moeten doen dan het boekje voorschrijft. Uiteraard wel met het doel van "meer" naar "minder" te gaan.

Precies. Ik heb er nu ook eentje met wat exterieurmatige 'aandachtspunten'. Geeft niks, maakt het verder ook niet direct een slecht paard. Maar je moet er wel specifiek aandacht aan besteden in je training. Want mijn paard en ook mijn vorige paard gingen echt niet uit zichzelf in 'hun eigen fundamentje' lopen.

Babootje schreef:
Door zijn bouw was het voor hem ook moelijk(er) de rugspieren aan te spannen en was het ook nog es heel moeilijk om hem recht tussen twee teugels en benen te houden. Gewoon begonnen bij het halthouden en wegstappen. Dat ie bij het halthouden steeds het achterbeen naar achteren uitzette (zodat ie zijn buik kon laten "hangen").

En dat doet die van mij dus ook; steeds een achterbeen naar achteren of op rust. Zijn aandachtspunt zit ook in het gebied rond de schoft en hij is ook wat kort in de rug.

nombrado schreef:
pien_2010 heeft een verreden KPWN er.

Eentje die via de achterdeur uit de stal van Anky of Edward is weggesluisd zeker? Omdat ie het niet deed? :) :+

Mijn punt is; dat we snel geneigd zijn te denken dat wij het moeilijkste, meest getraumatiseerde, slechts gereden (natuurlijk door de vorige ruiter) paard op stal hebben. Dat is ook een vorm van de schuld ergens anders zoeken dan bij jezelf. Verder is paardrijden gewoon moeilijk. Dus als het jaren duurt voordat je een paard op de rit hebt, dan zal een deel van de oorzaak ook wel liggen in het feit dat je als ruiter dan zelf nog handigheid/kennis/ervaring mist.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:18

jasmijn78 schreef:
Precies. Ik heb er nu ook eentje met wat exterieurmatige 'aandachtspunten'. Geeft niks, maakt het verder ook niet direct een slecht paard. Maar je moet er wel specifiek aandacht aan besteden in je training. Want mijn paard en ook mijn vorige paard gingen echt niet uit zichzelf in 'hun eigen fundamentje' lopen.

En dat doet die van mij dus ook; steeds een achterbeen naar achteren of op rust. Zijn aandachtspunt zit ook in het gebied rond de schoft en hij is ook wat kort in de rug.

Heeft niks met de schoft te maken
alles met het bekken

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:22

Citaat:
Mijn punt is; dat we snel geneigd zijn te denken dat wij het moeilijkste, meest getraumatiseerde, slechts gereden (natuurlijk door de vorige ruiter) paard op stal hebben. Dat is ook een vorm van de schuld ergens anders zoeken dan bij jezelf. Verder is paardrijden gewoon moeilijk. Dus als het jaren duurt voordat je een paard op de rit hebt, dan zal een deel van de oorzaak ook wel liggen in het feit dat je als ruiter dan zelf nog handigheid/kennis/ervaring mist.

Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:37

Twist1991 schreef:
Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.

Ik denk dat je hier best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.
Het doel, waarvoor dressuur bestemd is, is eigenlijk zoek.
En niet meer voor de paarden, maar voor het "winnen"
Zelf heb ik er vroeguh aan meegedaan. Maar vond eigenlijk altijd dat er iets niet klopte
Je won, maar je had niet het gevoel fijn en ontspannen te hebben gereden. Eerder krampachtig en strak.
dat klopte niet voor mijn gevoel.