Een fijn bericht: ze heeft heel veel aan dit topic.
dat is natuurlijk SUPER!

Maar ..
er is ook een keerzijde, die ze noemt.
De keerzijde van 'leren kijken'.
Leren kijken heeft twee componenten:
1 - leren
2 - kijken
Eerst even afzonderlijk.
Leren
het is als met fietsen. We moeten het wel leren, maar zodra we het kunnen, kunnen we het altijd opnieuw. We kunnen ons niet meer voorstellen hoe het was, toen we nog niet konden fietsen. Eenmaal geleerd kunnen we het.
Kijken
Ik zie iets, maar kan het niet onder woorden brengen. Is het goed, is het niet goed? En dan ZIE ik iets!
'Leren kijken' is de combinatie, en dat is wat in ons topic gebeurt.
In dit topic komen voorbeelden voorbij, waar we van leren. Maar wát leren we eigenlijk?
We leren vooral HEEL veel KIJKEN.
En nu we hebben leren kijken kunnen we niet meer doen alsof we NIET 'zien'.
Wat gebeurt er?
stel, je staat aan de rand van de bak. Eerder was wat je zag 'normaal', geen reden om je iets af te vragen..
En nu, nu je hebt leren ZIEN, zie je ineens dingen waar je niet altijd blij van wordt.
Je vraagt je af: is dat achterbeen er wel onder, of komt het na? Zie ik misschien een onderhals, en waar komt dat door? Is de nek hoogste punt, of is er een valse knik, en wat zou die amazone kunnen doen .. NU? Waarom is dat verzet daar, en wat zou die ruitern kunnen doen om het NU op te lossen in iets fijns?
Is het totaalbeeld bergop, of juist de grond in?
ZOVEEL VRAGEN!

En dan sta je daar, te kijken, en je kunt niets zeggen, want dat wordt niet geaccepteerd.
Dat doet PIJN.
Ik heb het zien gebeuren met mensen met wie ik praat. Het is niet altijd een fijne ontwikkeling. Kromme tenen. En je kunt niet terug: je kunt niet NIET meer zien ..
Toch blijft het leren zien mijn drive. Voor het paard.
Misschien moeten we mensen wel waarschuwen voor dit topic: LEES DIT TOPIC NIET
En .. dat is NIET grappig bedoeld.
ZIEN is niet altijd fijn. Tenenkrommend.
Je bent gewaarschuwd. Je kunt niet terug.