[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:46

Ik kreeg een bericht van iemand.
Een fijn bericht: ze heeft heel veel aan dit topic.

dat is natuurlijk SUPER! *\o/*

Maar ..
er is ook een keerzijde, die ze noemt.

De keerzijde van 'leren kijken'.

Leren kijken heeft twee componenten:
1 - leren
2 - kijken

Eerst even afzonderlijk.

Leren
het is als met fietsen. We moeten het wel leren, maar zodra we het kunnen, kunnen we het altijd opnieuw. We kunnen ons niet meer voorstellen hoe het was, toen we nog niet konden fietsen. Eenmaal geleerd kunnen we het.

Kijken
Ik zie iets, maar kan het niet onder woorden brengen. Is het goed, is het niet goed? En dan ZIE ik iets!

'Leren kijken' is de combinatie, en dat is wat in ons topic gebeurt.

In dit topic komen voorbeelden voorbij, waar we van leren. Maar wát leren we eigenlijk?
We leren vooral HEEL veel KIJKEN.

En nu we hebben leren kijken kunnen we niet meer doen alsof we NIET 'zien'.

Wat gebeurt er?
stel, je staat aan de rand van de bak. Eerder was wat je zag 'normaal', geen reden om je iets af te vragen..
En nu, nu je hebt leren ZIEN, zie je ineens dingen waar je niet altijd blij van wordt.
Je vraagt je af: is dat achterbeen er wel onder, of komt het na? Zie ik misschien een onderhals, en waar komt dat door? Is de nek hoogste punt, of is er een valse knik, en wat zou die amazone kunnen doen .. NU? Waarom is dat verzet daar, en wat zou die ruitern kunnen doen om het NU op te lossen in iets fijns?
Is het totaalbeeld bergop, of juist de grond in?
ZOVEEL VRAGEN! %)
En dan sta je daar, te kijken, en je kunt niets zeggen, want dat wordt niet geaccepteerd.
Dat doet PIJN.

Ik heb het zien gebeuren met mensen met wie ik praat. Het is niet altijd een fijne ontwikkeling. Kromme tenen. En je kunt niet terug: je kunt niet NIET meer zien ..
Toch blijft het leren zien mijn drive. Voor het paard.

Misschien moeten we mensen wel waarschuwen voor dit topic: LEES DIT TOPIC NIET

En .. dat is NIET grappig bedoeld.
ZIEN is niet altijd fijn. Tenenkrommend.

Je bent gewaarschuwd. Je kunt niet terug.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:52

Bertie, wat een goede post. En wat heb je (of degene die je dit geschreven heeft) ontzettend gelijk. Ook ik ben wel eens weggelopen bij losrijterreinen omdat ik er een beetje verdrietig van werd. Maar, ik durf ook wel toe te geven dat er ongetwijfeld momenten zijn geweest in mijn rijden, waarbij anderen hetzelfde gevoel hadden!

Toch denk ik dat het goed is om te 'leren kijken'. Hoe meer mensen zien wat er gebeurt, hoe meer mensen er over praten...Hoe minder mensen er over blijven die niet zien, die niet weten hoe het anders kan. Hoe meer mensen gaan begrijpen dat de instructrice die maar blijft roepen 'vasthouden, vasthouden, meer, meer' misschien wel niet de juiste persoon is om les van te krijgen, of begrijpen dat het paard niet in verzet gaat omdat het 'gewoon geen zin heeft' of 'je uitprobeert/pubert/anderszins bewust vervelend is'.

Alle beetjes helpen :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:02

_Esther_87_ schreef:
Bertie, wat een goede post. En wat heb je (of degene die je dit geschreven heeft) ontzettend gelijk. Ook ik ben wel eens weggelopen bij losrijterreinen omdat ik er een beetje verdrietig van werd. Maar, ik durf ook wel toe te geven dat er ongetwijfeld momenten zijn geweest in mijn rijden, waarbij anderen hetzelfde gevoel hadden!

Toch denk ik dat het goed is om te 'leren kijken'. Hoe meer mensen zien wat er gebeurt, hoe meer mensen er over praten...Hoe minder mensen er over blijven die niet zien, die niet weten hoe het anders kan. Hoe meer mensen gaan begrijpen dat de instructrice die maar blijft roepen 'vasthouden, vasthouden, meer, meer' misschien wel niet de juiste persoon is om les van te krijgen, of begrijpen dat het paard niet in verzet gaat omdat het 'gewoon geen zin heeft' of 'je uitprobeert/pubert/anderszins bewust vervelend is'.

Alle beetjes helpen :j

Dank je wel!

Even niet over het 'leren kijken'..
Je post bracht ineens een herinnering boven!

Pony in de ring. Niet geweldig, ze was zelf ook niet tevreden. Héél veel spanning.
Toen ze de ring uit was begon ze op de pony in te beuken, gefrustreerd. Ik werd boos, en riep haar terug. Moeder liep ernaast, en kafferde haar al uit.
En dan hoor je: "we hebben les bij [de beste instructeur]".
Ik heb (gelukkig) nog wel gevraagd: "Is het ook de beste instructeur voor HAAR?"
En daar ga je al bijna over het randje van wat je als jurylid kunt doen .. ;(

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:05

Morgen weer aan het werk.
Welterusten! :evaw:

996981

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:14

Oooh wat heb ik vandaag lekker gereden! :D

Mijn probleem is dat ik links teveel vast wil houden. Hierdoor buigt roy teveel in en komt op het linkervoorbeen. Om te zorgen dat we niet omvallen ga ik in de wendingen onbewust naar buiten zitten. Hierdoor raakt roy uit balans en komen we moeilijk de bocht door. Ook met de zijwaartse oefeningen kom ik dit tegen.

Vandaag heb ik alleen op de binnen hoefslag gereden. Door hem te in te buigen, weer recht te maken en zijgangen te rijden waren we eindelijk sommige stukjes weer recht. Roy begon gelijk te sjouwen en ook de zijgangen gingen beter. Doordat hij recht was hoefde ik aan de aanleuning niets te doen. Alleen af en toe een ophouding om de opgewekte activiteit bij me te houden. Echt heerlijk! Hij werd vooral beter door hem met m'n linkerbeen met rechter stelling een pasje naar binnen te zetten en hem vervolgens al wijkend weer terug te plaatsen. Werd hij erg los en snel van :D

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:17

Ik merk het ook nu ik leer kijken, soms heb ik echt iets van Ooh.
Ik merk nu ook dat ik ga kijken na wat er achter gebeurdt inplaats van voren.

En als er les is ga ik bijna expres bij de bak staan(als ik niet aan het rijden ben) om te luisteren
naar wat de instructeur zegt, soms zie ik er best wel eens logica in maar bij sommigen |o waar ben je mee bezig welke gek heeft jouw je papiertje gegeven waar in staat dat je les mag geven. |o

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:18

themuisje schreef:

Mijn probleem is dat ik links teveel vast wil houden. Hierdoor buigt roy teveel in en komt op het linkervoorbeen. Om te zorgen dat we niet omvallen ga ik in de wendingen onbewust naar buiten zitten. Hierdoor raakt roy uit balans en komen we moeilijk de bocht door. Ook met de zijwaartse oefeningen kom ik dit tegen.

Vandaag heb ik alleen op de binnen hoefslag gereden. Door hem te in te buigen, weer recht te maken en zijgangen te rijden waren we eindelijk sommige stukjes weer recht. Roy begon gelijk te sjouwen en ook de zijgangen gingen beter. Doordat hij recht was hoefde ik aan de aanleuning niets te doen. Alleen af en toe een ophouding om de opgewekte activiteit bij me te houden. Echt heerlijk! Hij werd vooral beter door hem met m'n linkerbeen met rechter stelling een pasje naar binnen te zetten en hem vervolgens al wijkend weer terug te plaatsen. Werd hij erg los en snel van :D

Wat fijn dat het goed ging *\o/* *\o/*

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:41

R_ali_R schreef:
Ik merk het ook nu ik leer kijken, soms heb ik echt iets van Ooh.
Ik merk nu ook dat ik ga kijken na wat er achter gebeurdt inplaats van voren.

En als er les is ga ik bijna expres bij de bak staan(als ik niet aan het rijden ben) om te luisteren
naar wat de instructeur zegt, soms zie ik er best wel eens logica in maar bij sommigen |o waar ben je mee bezig welke gek heeft jouw je papiertje gegeven waar in staat dat je les mag geven. |o

Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België mag iedereen eigelijk les geven. Daarvoor heb je eigelijk geen papiertje nodig en dan nog...een papier is immers ook geen garantie!
;(

Vaak is er aan de basis al veel mis. Opleidingen worden gegeven door iemand die al een 'verkeerde' opleiding kreeg en zo is het een straatje zonder einde.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:09

Ik heb al vaak in dit topic gekeken, maar eigenlijk nooit gereageerd.
Hierbij dus toch een reactie :o

Bertie: Op deze manier heb ik dus leren rijden, door te kijken/kijken/kijken/kijken/kijken/kijken en uiteindelijk te zien.
Bij ons thuis was er geen geld voor dure lessen en moeders kon mij op een gegeven moment ook niet meer verder helpen.
Zo was ik altijd vrijwillig schrijfster bij onze club en mán, wat heb ik hier veel van geleerd. Ik begon bij het B en uiteindelijk mocht ik ook bij het Z schrijven.
Zo kreeg ik ook uitleg over de oefeningen, wat er fout/goed ging en hoe je het kon verbeteren. Zo had/heb ik altijd veel problemen met de keertwending, hoe ik het ook probeerde iets klopte er niet, dus toen ik het M2 moest schrijven en de jury mij uitlegde hoe zij door haar verkeerde houding het paard belemmerde de keertwending te maken, ging er bij mij een lampje branden :)*
Ook heb ik afgelopen jaar bij Stal Kersten gewerkt, sinds daar veel lessen gegeven worden, was ook dit een hele goede leerervaring.
Behalve dat ik voor het eerst zelf ook écht les kreeg, kon ik ook andere mensen les zien hebben en zien hoe zij hun problemen oplosten.
Daarom ben ik nog steeds van mening, dat ik ontzettend veel kan leren door te kijken en uiteindelijk te zien :j

En qua rijden vind ik dit nog steeds een prachtige quote:
Citaat:
"Learning to ride takes time, learning to ride well takes a lifetime." - Josef Thauer

Dan ook maar een paar foto's van mij, alleen de laatste 2 paarden rijd ik nog.
Afbeelding
Zelf te gespannen in de schouders/hand.
Afbeelding
3-jarige Florencio, 3 maanden zadelmak
Afbeelding
Na heel veel oefenen met nageeflijk rijden op benen/zit kreeg ik haar uiteindelijk fijn ontspannen nageeflijk zonder teugeldruk :)
Afbeelding
In elkaar getrokken 5-jarige Hotline merrie, dit is nu 'mijn project'.
http://94.100.123.174/1419600001-1419650000/1419631801-1419631900/1419631844_6_pBnO.jpeg
Springpaard v. Vancouver d'Auvray. Lang en erg groot, moeilijk om actief in de lengtebuiging te houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 08:19

s_en_z schreef:
Afbeelding
Rode streep is de loodlijn... (bedankt voor het plaatsen Yelly) dus Nee. Je haf loopt er achter :j Hij buigt zijn hals teveel door. :) De tuiger ook :j Maar dat heeft ook met het tempo te maken denk ik.

Enne, dat het een middendraf is dat zagen we.. maar een paard hoort te verruimen niet te versnellen (nu versnelt iets paard wel iets.. maar de tuiger op de foto wordt rennerig. Hij gaat daardoor over zijn tempo)

plientjedres schreef:
Oké super bedankt voor je uitleg, daar kan ik wat mee.
Ga zwaar oefenen =D

Niet teveel middendrafjes oefenen :n paar pasjes naar voren, ruimer.. niet sneller.. en weer terug. Voorkomen dat hij rennerig wordt en met zijn hoofd omlaag "duikt". De kunst is om het langzaam uit te bouwen en niet je paard te jagen. Wat jij graag wilt komt vanzelf :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 08:24

themuisje schreef:

Wat fijn dat je hebt "gevoeld" wat jij doet, hoe hij reageert en hoe JIJ er dan op reageert!

Was dus een heeeeeel goed leermoment voor jou! Super! En wat fijn dat je toen je het goed deed ook zo'n fijn gevoel hebt teruggekregen van Roy!

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:25

Hey Lizzi, dankjewel! Ik lees hier mee hoor, ik vind dit een superfijn topic en de sfeer is zo on-bokt ;-). Het is als belonend trainen, he, een kiezeltje in de vijver, en straks wordt Bokt gewoon in z'n geheel een vrolijk forum waar mensen elkaar en elk individueel paard zo maar respecteren voor wie ze zijn.

Een kleine tip voor wie bridget bij het rijden: herinner je je die allereerste oefeningen waarbij je na de bridge je paard een paar passen achterwaarts vraagt om de beloning daar van je aan te nemen? Na de bridge komt dus nog die hele kleine, maar super-belangrijke oefening die de allerlaatste schakel is van élke oefening (élke oefening is een ketting van oefening-bridge-beleefdheid).
In het zadel vervangt het 'net halthouden' die paar passen 'beleefd achterwaarts'. Dus na élke bridge komt dat nette halthouden. Desnoods vraag je na het halthouden nog twee passen achterwaarts voor je je voerbeloning geeft (niet te lang, een keer of vijf zou moeten volstaan) zodat je paard gaat anticiperen op het op de achterhand stilstaan. Als je altijd dat nette halthouden verwacht na de bridge, dan gaat je paard dat al snel doen. De ketting wordt dus oefening-bridge-net halthouden-beloning. In het begin is dat nette halthouden dan misschien nog alleen maar gecontroleerd, maar doorheen de oefeningen die je doet wordt het steeds meer voorwaarts en tactmatig.
Het moment dat je paard zelf gaat anticiperen met halthouden (omdat hij vindt dat hij nu wel een beloning heeft verdiend) betekent dat hij goed weet waar de oefening over gaat, en dat je dus je criteria mag verstrengen. Dat gaat dus meestal véél sneller dan je denkt. Niet te lang blijven hangen in korte duur, dus, want anders gaat je paard bewegen in de verwachting dat je weer gaat halthouden, terwijl je wil dat je paard juist altijd voorwaarts wil.
Als je de behoefte voelt om je paard bij die duur te vertellen dat hij het nu goed doet maar dit moet blijven volhouden, gebruik dan een ander geluidje dan je bridge misschien (als ga-zo-door-signaal), en beweeg even je binnenhand naar voor.

Iets anders: ik zat eigenlijk te wachten tot er iemand een Bertie-clinic zou gaan organiseren, want ik kom zeker kijken, dan. Rij ik gerust een uur of 4 voor, geen probleem, 't is het waard. Als iemand mij de weg naar dressuur heeft doen terugvinden, dan was het Bertie wel - en sindsdien ben ik gewoon een fanatiek voorstander van blij en eerlijk rijden, op z'n dressuurs zoals dressuur zou moeten zijn. A la Bertie.

Dat gezegd zijnde, dit hele topic vind ik persoonlijk meer waard dan een doorsnee-privé-dressuurles. Ik weet niet wat jullie betalen voor een privéles, maar Bertie heeft een Paypal-knop op haar website http://www.bertieprinsen.nl. 't Is maar een suggestie!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:32

:= Ik denk dat er voorlopig even niets georganiseerd wordt i.v.m. de rhino en dan moet er een stal zijn waar dat allemaal zo even mag plus waar degenen die mee willen doen allemaal redelijk heen kunnen reizen met paard.

Agossie had het daar inderdaad over :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:10

Lizzii schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België mag iedereen eigelijk les geven. Daarvoor heb je eigelijk geen papiertje nodig en dan nog...een papier is immers ook geen garantie!
;(

Nou, in Nederland 'mag' natuurlijk ook iedereen wat staan te roepen. }:0
Maar .. als er iets gebeurt, dan kan de lesgever door de verzekering wel aansprakelijk gesteld worden.
Stel dat jij (als would-be instructeur-zonder-papiertje zegt "geef nog een tik", en het paard gaat er vandoor, en de ruiter maakt een smak..

Een aantal jaren geleden is zoiets aan de orde geweest bij een atletiekvereniging waar iemand uit de ringen viel met ernstige gevolgen. Degene die erbij stond was niet bevoegd om die oefening te laten uitvoeren. De verzekering deed daar heel vervelend over. Dat krantenberichtje destijds heeft mijn ogen wel geopend.
Daarom heb ik nu ook een Reitlehrerhaftpflichtverschicherung (alleen dat woord al <3 ).
Een WA verzekering, speciaal voor een instructeur, dus. Voor die verzekering had ik wél degelijk dat papiertje nodig, natuurlijk.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:28

Bertie of iemand die mij kan helpen..?

11 maart moet (mag) ik gaan jureren op een dressuurindoor van de pony's, leuk ! Niet dus..
Nu ik dit topic gelezen heb en dus met meer heb leren kijken, zie ik ook beter wat juist en niet juist is. En uiteraard kom je in de (pony)LRV in België vele niet juiste situaties tegen en meestal omdat het plaatje mooi is, zijn het die combinaties die punten scoren.
Maar omdat ik dus beter heb leren kijken dankzij dit topic, krijg ik nu het gevoel van : als ik die kinderen met hun pony's beoordeel zoals het eigenlijk zou moeten, dan zouden ze niet op die plaats staan waar ze altijd zouden staan en wordt er misschien wel eens een ander kind blij met die eerste plaats, terwijl ze eerst bij de laatste 5 stond. Maar krijg ik de ouders van de normaal "goede" kinderen op mijn dak omdat het onterecht is dat de pony dat niet met nek in een krul loopt wint.

Ik zou wel kunnen zeggen ik probeer in die lijn te jureren, zoals de andere jury's, maar daar help ik de pony en het ruitertje niet verder mee.. Misschien moet ik het objectiever gaan bekijken en zeggen van "ah das mooi in de hoek gereden, een 7" ofzo van die dingen.
Maar dan rest mij de vraag, welk niveau krijg ik voorgeschoteld? Want dat weet ik zelf niet %) En als het B pony's zijn op B1 niveau, jah Fun! Gewoon hopen dat er eentje netjes de pony de bak rondstruurt. Maar wat als ik D pony's krijg op L2 niveau 8)7

Ik hoop gewoon dat net als vorige zomer, toen ik mocht schrijven, er een blad bij zit waarop staat hoeveel punten ik wanneer moet geven..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:35

SheeNegro schreef:

11 maart moet (mag) ik gaan jureren op een dressuurindoor van de pony's, leuk ! Niet dus..
Nu ik dit topic gelezen heb en dus met meer heb leren kijken, zie ik ook beter wat juist en niet juist is. En uiteraard kom je in de (pony)LRV in België vele niet juiste situaties tegen en meestal omdat het plaatje mooi is, zijn het die combinaties die punten scoren.
Maar omdat ik dus beter heb leren kijken dankzij dit topic, krijg ik nu het gevoel van : als ik die kinderen met hun pony's beoordeel zoals het eigenlijk zou moeten, dan zouden ze niet op die plaats staan waar ze altijd zouden staan en wordt er misschien wel eens een ander kind blij met die eerste plaats, terwijl ze eerst bij de laatste 5 stond. Maar krijg ik de ouders van de normaal "goede" kinderen op mijn dak omdat het onterecht is dat de pony dat niet met nek in een krul loopt wint.

Ik zou wel kunnen zeggen ik probeer in die lijn te jureren, zoals de andere jury's, maar daar help ik de pony en het ruitertje niet verder mee.. Misschien moet ik het objectiever gaan bekijken en zeggen van "ah das mooi in de hoek gereden, een 7" ofzo van die dingen.
Maar dan rest mij de vraag, welk niveau krijg ik voorgeschoteld? Want dat weet ik zelf niet %) En als het B pony's zijn op B1 niveau, jah Fun! Gewoon hopen dat er eentje netjes de pony de bak rondstruurt. Maar wat als ik D pony's krijg op L2 niveau 8)7

Ik hoop gewoon dat net als vorige zomer, toen ik mocht schrijven, er een blad bij zit waarop staat hoeveel punten ik wanneer moet geven..

Dit is dus de reden waarom ik bedankt heb voor onderlinge wedstrijden jureren. Ik denk dat ik te streng en te hard ben voor zo'n 'gezellige' wedstrijd. Die B pony's zijn nog wel leuk, jonge kindjes die je kan belonen voor een goede hoek en mooie volte. Maar wat als je er 1 krijgt die in de krul loopt en waarvan je ziet dat het in elkaar getrokken is....

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:45

Hallo :wave:

Wat een heerlijk topic, confronterend en bewustmakend, dat wel :) Maar wat een fijn en grondig commentaar wordt hier gegeven. Ik heb in de afgelopen week dit hele topic gelezen, en eerder af en toe al wat uit het eerste deel. Ik heb nu al ontzettend veel van jullie geleerd, waarvoor dank :) -:)

Ik heb een vraag aan jullie... Ik heb een paard die moeillijk ontspant. Hij is ooit best aardig ingereden volgens mij, maar vervolgens is hij in een mindeer fijn circuit terecht gekomen, waarin hij begon met staken, bokken en trappen naar het been. Destijds is besloten dat hij niet meer geschikt zou zijn voor sport, maar alleen als wandelpaard zou kunnen dienen (volgens mij is dit belgisch voor een buitenrittenpaard?). Na vele eigenaren is hij op mijn pad gekomen. De meid waar ik hem van gekocht heb was bang voor hem. Niemand in de stal durfde meer op te stappen, en soms kwam hij 4 dagen zijn stal niet uit. Hij was toen pas 5...

Geen leuke geschiedenis dus voor dit paard. Ik kocht hem, wetende mijn handen vol aan hem te hebben. Met veel geduld, en soms veel ruzies, kan ik nu lezen en schrijven met hem. Het is eindelijk een echt gelukkig paard, die in de wei naar me toe komt, heerlijk kan knuffelen en los overal achter me aan loopt. Dit was ondenkbaar met hem.
Ook rijden gaat de goede kant op. We hebben nu 5 keer in de B gestart en niet onverdienstelijk. (al zegt dat natuurlijk niks, zoals in dit topic ook wel naar voren is gekomen).

Nu mijn/ ons probleem. Duncan loopt graag in zijn eigen houding, en kan zich erg sterk maken (onderhals). Hij is aan de achterkant behoorlijk lui, en nu ik het filmpje voor de 1000ste keer bekijk, zie ik dat zijn hoeven amper van de grond komen. Waarschijnlijk verklaart dit ook zijn vele gestruikel. Ik vraag me daardoor af of ik hem wel voldoended op eigen benen laat lopen. Is hij te afhankelijk van mij en mijn hand? Ik heb afgelopen week een training zonder teugeldruk gereden, gewoon zo veel mogelijk lang en laag rijden. En ja, het struikelen verergerde.
Ik kreeg in het topic met onderstaande filmpjes (zie onderschrift voor het topic) de vraag of hij het achter wel aan kon, en iemand vond hem soms grote stukken onregelmatig. Ik kreeg ook de opmerking dat hij voor zou krabbelen. Ik neem de opmerkingen graag aan, en wil er ook mee bezig, maar weet niet goed hoe ik hiermee verder moet. En eerlijk gezegd, aan mijn instructrice heb ik op dit vlak ook niet heel veel... Wellicht kunnen jullie me op pad helpen :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:47

Ennuh... Sorry voor de lange filpmjes. Ik denk dat je scrollend erdoor ook een beeld kunt vormen. Een aanvullende vraag, die vast samenhangt met mijn eerder genoemde probleem: soms drukt duncan zich helemaal weg. Hoofd gaat omhoog, onderhals erop en gaan met die banaan. Ik weet op zo'n moment niet goed hoe te handelen, heb echt niets meer te vertellen dan. Tip van mijn instructrice was zodra ik het aan voel komen extra stelling en buiging vragen en op een kleine volte zetten. Helaas is het nog moeilijk altijd op tijd te zijn.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:51

IngeT schreef:
Hey Lizzi, dankjewel! Ik lees hier mee hoor, ik vind dit een superfijn topic en de sfeer is zo on-bokt ;-). Het is als belonend trainen, he, een kiezeltje in de vijver, en straks wordt Bokt gewoon in z'n geheel een vrolijk forum waar mensen elkaar en elk individueel paard zo maar respecteren voor wie ze zijn.

Een kleine tip voor wie bridget bij het rijden: herinner je je die allereerste oefeningen waarbij je na de bridge je paard een paar passen achterwaarts vraagt om de beloning daar van je aan te nemen? Na de bridge komt dus nog die hele kleine, maar super-belangrijke oefening die de allerlaatste schakel is van élke oefening (élke oefening is een ketting van oefening-bridge-beleefdheid).
In het zadel vervangt het 'net halthouden' die paar passen 'beleefd achterwaarts'. Dus na élke bridge komt dat nette halthouden. Desnoods vraag je na het halthouden nog twee passen achterwaarts voor je je voerbeloning geeft (niet te lang, een keer of vijf zou moeten volstaan) zodat je paard gaat anticiperen op het op de achterhand stilstaan. Als je altijd dat nette halthouden verwacht na de bridge, dan gaat je paard dat al snel doen. De ketting wordt dus oefening-bridge-net halthouden-beloning. In het begin is dat nette halthouden dan misschien nog alleen maar gecontroleerd, maar doorheen de oefeningen die je doet wordt het steeds meer voorwaarts en tactmatig.
Het moment dat je paard zelf gaat anticiperen met halthouden (omdat hij vindt dat hij nu wel een beloning heeft verdiend) betekent dat hij goed weet waar de oefening over gaat, en dat je dus je criteria mag verstrengen. Dat gaat dus meestal véél sneller dan je denkt. Niet te lang blijven hangen in korte duur, dus, want anders gaat je paard bewegen in de verwachting dat je weer gaat halthouden, terwijl je wil dat je paard juist altijd voorwaarts wil.
Als je de behoefte voelt om je paard bij die duur te vertellen dat hij het nu goed doet maar dit moet blijven volhouden, gebruik dan een ander geluidje dan je bridge misschien (als ga-zo-door-signaal), en beweeg even je binnenhand naar voor.

Iets anders: ik zat eigenlijk te wachten tot er iemand een Bertie-clinic zou gaan organiseren, want ik kom zeker kijken, dan. Rij ik gerust een uur of 4 voor, geen probleem, 't is het waard. Als iemand mij de weg naar dressuur heeft doen terugvinden, dan was het Bertie wel - en sindsdien ben ik gewoon een fanatiek voorstander van blij en eerlijk rijden, op z'n dressuurs zoals dressuur zou moeten zijn. A la Bertie.

Dat gezegd zijnde, dit hele topic vind ik persoonlijk meer waard dan een doorsnee-privé-dressuurles. Ik weet niet wat jullie betalen voor een privéles, maar Bertie heeft een Paypal-knop op haar website http://www.bertieprinsen.nl. 't Is maar een suggestie!

*\o/* *\o/* *\o/* Hey Inge!!! Bij deze dus bedankt voor de verschillende lessen in omgang met paarden! Zoals Bertie al zei dat sommige dingen in een leven bepalend kunnen zijn en dat we het niet terugkoppelen, bij deze dus teruggekoppeld :D ...wat brengt dit forum veel teweeg...

Het clickeren is een automatisme geworden, ik gebruik het bijna elka dag. Niet zozeer om kunstjes aan te leren (kan ook wel leuk zijn hoor) maar gewoon voor de alledaagse dingen , een veulen een halster leren aandoen, voetje geven bij de hoefsmid, beleefdheid, ...en nu ik terug gestart ben met rijden gebruik ik het ook.

Ik kijk trouwens uit naar je volgende boek! En voor diegenen die meelezen en willen weten wat clickeren inhoudt (nu volgt er een stukje onvervalste reclame :o ) kijk maar eens op deze website http://ingeteblick.be/

Een goede tip ook weer van het even wachten. Al moet ik erbij zeggen dat ik de oefening nadien nog 2 keer herhaald heb en we toen wel eerst een overgang gereden hebben :) Helaas heb ik dat niet op video.Maar ik zal het binnenkort ook proberen te filmen en nadien te posten :)

Ik wil best een "Bertie" clinic organiseren als jullie het niet erg vinden om naar Frankrijk te komen :D nee....serieus ik meen het echt!!! Ik heb plaats voor makkelijk 10 paarden (meer dan 20 ha weiland hier). In combinatie met een ruitervakantie, zou toch super zijn! (tenminste als Bertie het ziet zitten dan, met het vliegtuig ben je hier snel hoor!)

In ieder geval als iemand anders een clinic wil organiseren en het is buiten het zomerseizoen wil ik best de verplaatsing maken naar België of Nederland :j

Tja in de tussentijd les nemen op afstand lijkt me ook wel wat, genoeg om over na te denken :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:53

SheeNegro schreef:

Ja, dat is een lastig dilemma!
Het is ook een reden dat ik persé geen B-pony's wil doen. Ik vind dat té moeilijk.
Gaat het om een onderlinge wedstrijd? Ik begrijp dat je niet bevoegd bent, en dus ook geen cursus hebt gevolgd.
Zo'n jury-cursus is echt heel leerzaam. Vooral omdat iederéén met dit soort vragen zit. Je leert er ook wat je belangrijk moet vinden in een bepaalde klasse, of wat juist want minder 'erg' is.
Zijn dit dan kinderen met een eigen pony? Of zijn het manegepony's?

Wat het allerbelangrijkst is is dat -wát je ook doet, welk cijfer je ook geeft- héél goed moet kunnen beargumenteren. Ook met: Wat had ik WEL willen zien.
OOK de vijfjes, en de zesjes. Of: Waarom geen tien? DURF te punten! De hoogte in sneller dan de zware onvoldoendes.

In de B kun je natuurlijk nog niet veel verwachten. Als er kleine kinderen aan meedoen al helemaal niet: die hebben nog niet een goede motoriek, dan moet je al blij zijn dat ze er niet afrollen, zeg maar.
Bij manegepony's kun je 'goed gereden zijn' niet verwachten, natuurlijk. Wees blij als ze met de neus in de wind lopen, aan een los teugeltje en niet door de ruiter worden gestoord.

Je hoeft niet bang te zijn dat de verkeerde ruiters er met de beste prijzen vandoor gaan. Dat kán ook niet, want jij geeft integer je punten. Laat je niets wijsmaken over goed en fout: JIJ bent degene die het bepaalt. En OMDAT je het kunt beargumenteren kan niemand je iets verwijten.
Het zijn de ruiters die de punten rijden hoor, niet jij. :+

Wat je kunt doen is dat je wat vaag bent in je omschrijving van dat wat níet goed is: bijvoorbeeld "kan nog wat meer ...", of "loopt wat diep". Als zo'n pony echt in de krul wordt getrokken, gedurende het héle proefje, dan begin je natuurlijk "loopt wat diep", en dat wordt dan even later "loopt te diep".. En aan het einde van het protocol is er waarschijnlijk nog een onderdeel voor 'het gereden zijn', en dan kun je daar bijvoorbeeld een duidelijke onvoldoende (4) geven met als commentaar "pony loopt hele proef achter loodlijn!".
Wat natuurlijk ook een opmerking kan zijn: "amazone houdt zich vast aan de teugel".
Ben je ECHT heel erg boos over een wanprestatie naar de pony toe, dan mag eh .. MOET je dat laten merken. Desnoods bel je tijdens de proef even om met het ponykind te overleggen: "zeg, jij zit die pony daar wel heel erg in de mond te sjorren. Dat zie ik niet graag. Je kunt nu kiezen: of je gaat gewoon zo door, en dan krijg je dus lage punten, of je wordt vriendelijker naar je pony toe". Lastig voor zo'n kind natuurlijk, maar je geeft het kind er wel een extra kans door, en dat is dan heel aardig van je. :j

Vooral ALLES wat er een beetje op lijkt de hemel in prijzen. Dat is écht belangrijk, want iedereen wordt er natuurlijk blij van, maar je geeft er ook een duidelijke boodschap mee af. Dat helpt ze een volgende keer weer verder!

Je krijgt natúúrlijk een protocol van het proefje dat gereden moet worden. Gewoon van tevoren even navragen om welk niveau het gaat, en welk proefje gereden wordt (of proefjes). Omdat je je graag wilt voorbereiden.
Eén van de moeilijkste dingen is dat je héél snel moet zien, beoordelen, cijfer eraan vast knopen, en héél bondig commentaar formuleren.
Er zit een schrijver naast je die het al druk genoeg heeft. Hoe minder woorden, des te beter.
Spreek met je schrijver af(voordat jullie beginnen)
1) dat ALTIJD onmiddellijk het cijfer wordt opgeschreven. Dáár draait het om, het commentaar erbij herinner je je later ook nog wel.
2) je schrijver mag er géén fantasietekst van maken; het moeten letterlijk jou woorden zijn die op het protocol komen. Niets meer, en ook niets minder.

Waar je ook mee te maken krijgt is de ringmeester.
Maak daar even kennis mee. Deel hem/ haar mee dat (bijvoorbeeld) het jou niet uitmaakt of er een wijziging is in de volgorde, maar dat je er van uitgaat dat hij je dat wel duidelijk meldt.

Waar je ook mee te maken krijgt is pony's met spanning. Ze mogen natuurlijk even een rondje door de bak rijden, maar op een gegeven moment moeten ze wél beginnen na jouw startsignaal. Té lang hangen in die 'enge' hoek heeft geen enkele zin. Laat ze dan maar starten, dan zijn die ruiters ineens zélf geconcentreerd met andere dingen, en is die hoek ineens niet eng meer.
Wees niet te streng met 'enge' dingen tijdens een proef: het is wél leuk om te kijken hoe een ruiter daar mee omgaat, en dát kun je dan weer belonen (of niet).
Grijp in als er vanaf de kant aanwijzingen worden gegeven.
Met een fout in de proef is niets mis. Blijf rustig, en geef het punt aan waar hervat kan worden. De éérste uitvoering van een onderdeel telt.
Van tevoren wedstrijdreglement voor dressuur goed doorlezen. In Nederland is dat gemakkelijk op internet te vinden, ik weet niet hoe dat in België gaat.

Vergeet niet dat je zo'n drie uur samen met je schrijver in een klein hokje zit. Maak het gezellig samen! Even lekker kletsen met je schrijver (rij jij ook, heb je eigen pony/ paard, heb je al eens eerder geschreven..). Kleed je correct, maar warm (veel laagjes, zodat je je kunt uitpellen als je het té warm krijgt. Vooral DIKKE SOKKEN aan, het is KOUD in die hokjes! Neem een extra pen mee, en wat kladpapier.
Ken je de opteltruc? Als je weet waar het totaal op uit moet komen als je gemiddeld een 6 geeft hoef je alleen de afwijkingen nog maar te tellen. Tel eerst alle plusjes op (een 7 is dus 1 plusje), en schrijf dat even in de kantlijn. Tel dan alle minnetjes op, en schrijf dat ook even in de kantlijn. Dan het totaal van de minnetjes van het totaal van de plusjes af. Dát cijfer verreken je dan met het gemiddeld-6 cijfer. Laat de schrijver de zessen in het midden van het vakje schrijven. De lagere cijfers links, en de hogere cijfers rechts. Dat telt nóg gemakkelijker. De cijfers worden door de organisatie nageteld. Maar je dus teveel zorgen.

Wees er in ieder geval een half uur van te voren. Laat je verwennen. JIJ bent het jurlid. Dus koffie en broodjes horen je aangeboden te worden. Krijg je niets aangeboden, vráág er dan om. Je hoeft niets te betalen, JIJ bent in functie.
Krijg je als dank een bosje bloemen of zo, geef dat dan aan je schrijver. Geld hou je gewoon zelf.
Blijf nog lekker even hangen, en wees beschikbaar om even na te praten. Als iemand iets vraagt, vraag je direct het protocol er even bij. Zo kun je je misschien die proef weer voor ogen brengen.

Nou, heel verhaal, dit lesje jureren-in-een-notendop.
Het zal ook niet gemakkelijk worden, maar wél leuk!
En .. misschien wel het allerbelangrijkst: ze hebben jóu gevraagd. Ze zijn er dus van overtuigd dat je het kunt! En dus gaat het helemaal goed komen! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:58

ik heb nog het een en ander bij te lezen zie ik al :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:00

Lon83 schreef:
Ennuh... Sorry voor de lange filpmjes. Ik denk dat je scrollend erdoor ook een beeld kunt vormen. Een aanvullende vraag, die vast samenhangt met mijn eerder genoemde probleem: soms drukt duncan zich helemaal weg. Hoofd gaat omhoog, onderhals erop en gaan met die banaan. Ik weet op zo'n moment niet goed hoe te handelen, heb echt niets meer te vertellen dan. Tip van mijn instructrice was zodra ik het aan voel komen extra stelling en buiging vragen en op een kleine volte zetten. Helaas is het nog moeilijk altijd op tijd te zijn.

Heb even een stukje gekeken. Het onregelmatige of het niet aankunnen achter kan ik me totaal niet in vinden.

Het lijkt wel alsof jij heel erg veel controle wilt houden. Je wilt hem vooral heel erg bij je houden, kan dat? Ik zou graag meer afwisseling zien in houding en ook meer lengte. Ook meer schakelen zal de losgelatenheid en het op eigen benen lopen ten goede komen denk ik.
Je houding vind ik erg netjes, enkel lijk je op sommige momenten wat naar achter te leunen. Mijn verwachting is dat dit ook voortkomt uit het controle willen houden, ik denk als je wat soepeler bent aan de voorkant je ook nog netter blijft zitten.

Even over het wegdrukken. Ten eerste moet je er rekening mee houden dat je paard best een flinke onderhals heeft. Het lopen in de juiste houding kost hem dus best wat moeite. Als je hem te lang in die houding laat lopen is het eigenlijk niet vreemd dat hij op den duur uitbreekt...Wederom meer afwisselen. Je mag best iedere 5 a 10 minuten even een rondje lange teugel door de bak doen!
Daarnaast valt me op dat op het moment dat hij toch omhoog komt, jij heel erg hard je best gaat doen om hem maar zo snel mogelijk met zijn hoofd weer omlaag te krijgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hij doet als je je hand gewoon naar voor doet en eerst eens een paar keer schakelt, even kort naar voor en weer terug in draf. Dan een overgang (op je zit) naar de stap, en dan rustig je teugels weer op maat pakken.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:11

Dank je esther :) ik hoorde inderdaad ook al eeerder over het controle houden. Ik heb zelf dat gevoel niet zo sterk, kan hem (stukken) echt op twee vingers rijden, en ben echt totaal niet angstig. Hij is echt super relaxed (wat hou ik toch van dat beest *D <3 ) en bomproof, dus wegschieten ofzo is ook echt niet aan de orde. Het wisselen van hoofd-halshouding is inderdaad een belangrijke. Ik vergeet het zelf soms, maar moet inderdaad vaker even lang laten worden. Dank je wel!

En Bertie, wat leuk om zo eens die kant van het verhaal van jureren te lezen :) Ik heb zelf een keere geschreven bij de Z en vond het echt super leerzaam. Was ook een erg aardig jurylid :) En ik kon haar weer blij maken doordat ik kon hoofdrekenen :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:15

Oh maar wacht, controle houden is niet altijd hetzelfde als eraan gaan hangen natuurlijk. Want dat doe je absoluut niet! Even beter uit proberen te leggen.
Ik zei dat omdat me opviel dat telkens als het paard wat langer werd, de neus wat naar voor drukte, jij daar heel snel met je hand op reageert door hem weer naar je toe te halen, waarbij hij op momenten zelfs te ver doorknikt en echt achter de loodlijn gaat. Dus daardoor lijkt het alsof je hem letterlijk 'bij je' wil houden aan de voorkant. Misschien omdat je bang bent dat hij sneller helemaal tegen de hand komt als hij langer word in zijn hals?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:22

Aah! :)* dat kan ik wel begrijpen ja ;) toen ik hem net had sloeg hij heel erg met zijn hoofd, in verticale richting. Hij kon mij bijna een kopstoot geven. Ergens heb ik me dus waarschijnlijk aangeleerd dat hoofd zo stil mogelijk te houden. Ik zag idd ook dat hij soms te diep komt. Jij zegt dus eigenlijk dat ik hem nog iets meer naar voren moet rijden dan, en het zo van achteruit oplossen?
Hij doet dit zich wegdrukken ook pas sinds kort trouwens, hij heeft het een periode bijna niet gedaan (ja, bij aangalloperen, dat vond hij moeillijk). Ik ben nu echter meer bezig met mijn handpositie, die mag wat hoger/ meer naar voren/ gedragen en meer rechtop gehouden. Hij lijkt dat door te hebben, en daardoor ook meer te moeten zoeken naar een goede positie. Het voelt voor hem waarschijnlijk allemaal weer net even anders dan hiervoor.