is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:45

Freeride, ik ben het dan niet helemaal met je eens. Als je bijv in het voorbeeld van het wijken, het paard steeds tegen het bit in gaat bijv omdat het lastig is. Tuurlijk zal een goede ruiter snel genoeg zijn om dit te voorkomen. Een gewone ruiter of iemand die het zelf ook nog moet leren, is niet zo snel. Dan kan het makkelijker (ook voor het paard) om te zorgen dat de rug niet vastgezet kan worden. Het paard gaat niet trekken aan de voorkant (ruiter dus ook niet of andersom), pasje opzij lukt. Paard snapt wat er bedoeld wordt, ruiter voelt de goede beweging. Na een paar keer kan de slof dan los of eraf. Ruiter heeft geleerd wat te doen, paard begrijpt ook wat er bedoeld wordt. Het zal niet gelijk vanzelf gaan maar er is wel en goed begin.
Natuurlijk probeer je eerst zonder slof, het ene paard reageert goed maar er zijn paarden die het niet snappen en daarvan in de stress schieten. Bij mijn eerste autorijles heeft mijn instructeur de koppeling bediend. Hierdoor kon ik me concentreren op schakelen en sturen. Als dat onder controle is dan pak je de koppeling er ook bij. Minder stress en meer tijd om het te leren.
Oke, ik denk dat jij dat soort dingen aan de hand zal doen. Dat is ook een optie. Maar dat wil niet zeggen dat de rest dan allemaal slecht is. Als er maar over nagedacht wordt.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:05

Ik geef zelf toe dat ik de slof af en toe iets te strak heb zitten, maar laat hem oook snel weer los. En bij mij moet je het echt gek doen voor dat ik er wat van zeg.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:21

freeride schreef:
Melisding schreef:
Ik ben niet tegen.

Ik rijd namelijk zelf ook wel eens met slof, want mijn merrie die loopt constant met haar hoofd in de lucht als ze geen zin heeft. En dat houdt ze dan ook twee weken vol. Geloof me iedereen wordt dit gedoe zat op den duur en iedere keer probeer ik het eerst een week zonder.
Maar als ik dan een keertje een slof om doe, dan is het probleem opgelost en kan de daarop volgende keren weer gewoon lekker naar beneden rijden zonder slof.

En owja als ze zo'n bui heeft ga ik altijd al extra veel lessen en alle lesgeefster die ik tot nu toe heb gehad, hebben me aangeraden om een keertje een slof om te doen.

paarden doen dat niet uit onwil maar door pijn, eierstokken, mond en rug laten nakijken, en de voorbenen en je zadel niet te vergeten, ow ja, en jouw handen.

Na 7 jaar in bezit te hebben zou ik bij iedere dwarse bui die ze eens in de zoveel tijd heeft een heel onderzoek moeten houden? Wat een onzin. Als ze het nou constant zou doen oké, maar dat doet ze niet. Dus nee daar is niets mis mee hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:36

DendroFleur schreef:
Dan kan het makkelijker (ook voor het paard) om te zorgen dat de rug niet vastgezet kan worden. Het paard gaat niet trekken aan de voorkant (ruiter dus ook niet of andersom), pasje opzij lukt. Paard snapt wat er bedoeld wordt, ruiter voelt de goede beweging. Na een paar keer kan de slof dan los of eraf.

Bij mijn eerste autorijles heeft mijn instructeur de koppeling bediend. Hierdoor kon ik me concentreren op schakelen en sturen. Als dat onder controle is dan pak je de koppeling er ook bij. Minder stress en meer tijd om het te leren.
.

2 dingen die ik niet begrijp. Waarom zou het paard zijn rug niet vast kunnen zetten op het moment dat hij met een slof naar beneden gehouden word???? Het is nl NIET per definitie zo dat een paard dat met zijn hoofd naar beneden loopt ook daadwerkelijk ontspannen is. Ik ben van mening dat er hierdoor veel fouten met een slof en andere hulpteugels gemaakt worden. Verder begrijp ik niet waarom juist een beginnende ruiter met een slof zou moeten rijden.

Sorry, maar je paard vergelijken met een mechanisch ding als een auto begrijp ik werkelijk niets van.

Ik raad een aantal mensen aan om het boek "Dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann eens te lezen en dan met name de antomie van een paard.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:15

Precies [***]. Ik verbaas me er over hoe makkelijk men rijtechnische problemen wegschuift onder het kopje 'ongehoorzaamheid, klieren, onwil enz.' Alsof het paard een ding is wat het altijd maar gewoon moet doen. Als het niet goedaardig lukt dan maar kwaadaardig; hij zal harde aanpak wel nodig hebben!
Op het moment dat je je meer verdiept in anatomie kom je er achter dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is wat en hoe we bepaalde dingen van het paard vragen/verlangen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:33

Ansie schreef:
Precies [***]. Ik verbaas me er over hoe makkelijk men rijtechnische problemen wegschuift onder het kopje 'ongehoorzaamheid, klieren, onwil enz.' Alsof het paard een ding is wat het altijd maar gewoon moet doen. Als het niet goedaardig lukt dan maar kwaadaardig; hij zal harde aanpak wel nodig hebben!
Op het moment dat je je meer verdiept in anatomie kom je er achter dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is wat en hoe we bepaalde dingen van het paard vragen/verlangen.

Dat valt me ook op, ik heb een ontzettend lief en braaf paard, en natuurlijk heeft hij wel eens een jolige bui, maar hij is zeker niet gemeen ofzo. Nou had ik laatst wedstrijd op gras, en het veld was echt vreselijk, ik had het al opgegeven maar wilde nog wel op een laag pitje het proefje door rijden. Toen ik wilde aangalopperen maakte mijn paard er een groot bokspektakel van, waarop een vriendin later tegen me zegt dat ik hem moet aanpakken, dat er geen reden was tot bokken en dat hij gewoon kliert. Terwijl ik hem zonder ijzers over een nat knollenveld heen stuur.
In mijn ogen probeerde hij hiermee gewoon te zeggen dat hij het niet veilig vond om op dit veld te galopperen, en wij starten voortaan niet meer op gras. We hadden nog een proef op zand en losrijden was ook op zand, en daar heeft hij geen stap verkeerd gezet.
En ik werd helemaal kwaad toen ze naderhand opperde dat zij hem wel een keer wilde rijden omdat ik te lief voor hem ben -O-

Ik ben van mening dat een paard (oke, er zullen uitzonderingen zijn) nooit zomaar en opzettelijk gaat proberen jou eraf te bokken of opzettelijk gaat 'klieren' , dan doe je gewoon zelf iets fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:35

Jij begrijpt het Ansie +:)+ . Ik ben zelfs van mening dat het een heleboel blessures zou voorkomen als er tijdens de opleidingen meer aandacht aan de anatomie zou worden besteed en wat er nu precies in een paardelijf gebeurt als wij erop gaan zitten. Maar goed, ik heb het idee dat er langzamerhand wel wat aan het veranderen is, maar dat zal nog wel een tijdje duren.

En ja Ilse ook jij hebt het begrepen +:)+ , ga vooral zo door, met naar je paard luisteren. Dat komt helemaal goed. :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:00

ik HOOP dat het gaat veranderen.
En over dat 'te lief zijn'. Ik ben wel voor correct en consequent trainen. Het paard 'moet' tijdens een training in principe wel doen wat je vraagt, in zoverre dat het eerlijk is wat je op dat moment van hem vraagt. Daarbij dus rekening houdend met wat je anatomisch, spiertechnisch gezien van hem kan vragen. Ik maak ook wel mee dat het paard een soort vluchtroute zoekt omdat het moeilijk (maar niet onmogelijk) is wat ik vraag. Ik probeer dan rustig te blijven en steeds consequent opnieuw te vragen en belonen als die ene centimeter wél goed gaat. Daar bereik je zoveel meer mee dan alleen bestraffen wat niet goed gaat. Dat is best een verantwoordelijkheid hoor, die je hebt als ruiter. Een paard kan slechts door 'vervelend te doen' aangeven dat hij het niet snapt of dat hij het niet kan.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:21

xTitanic schreef:
Hier is een foto van de eerste keer na een jaar weer met een slof
[ Afbeelding ]
Hier steekt hij zijn schouder wel uit
Ik hakken naar beneden! Naar voor kijken en laag met die handjes, niet zo streng..
Mijn beugels mogen lager maar ik voel mij beter met die lengte..

sorry maar dit is echt zoo geen mooi beeld handen rechtop ect je paard heeft zn hals helemaal scheef. Ik vind het persoonlijk dan nog mooier om naar een sterrenkijker te kijken die lekker voorwaarts doorloopt dan naar dit hij zit hier echt in de "krul" en mond open, wat vind je zelf van dit beeld? ik ben helemaal niet fel tegen het gebruik van een hulpteugel maar wel op bv zo'n manier en die mensen die hun eigen fouten niet kunnen bekennen en dan maar een slof aan dat beest hangen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:53

[***] schreef:
DendroFleur schreef:
Dan kan het makkelijker (ook voor het paard) om te zorgen dat de rug niet vastgezet kan worden. Het paard gaat niet trekken aan de voorkant (ruiter dus ook niet of andersom), pasje opzij lukt. Paard snapt wat er bedoeld wordt, ruiter voelt de goede beweging. Na een paar keer kan de slof dan los of eraf.

Bij mijn eerste autorijles heeft mijn instructeur de koppeling bediend. Hierdoor kon ik me concentreren op schakelen en sturen. Als dat onder controle is dan pak je de koppeling er ook bij. Minder stress en meer tijd om het te leren.
.

2 dingen die ik niet begrijp. Waarom zou het paard zijn rug niet vast kunnen zetten op het moment dat hij met een slof naar beneden gehouden word???? Het is nl NIET per definitie zo dat een paard dat met zijn hoofd naar beneden loopt ook daadwerkelijk ontspannen is. Ik ben van mening dat er hierdoor veel fouten met een slof en andere hulpteugels gemaakt worden. Verder begrijp ik niet waarom juist een beginnende ruiter met een slof zou moeten rijden.

Sorry, maar je paard vergelijken met een mechanisch ding als een auto begrijp ik werkelijk niets van.

Ik raad een aantal mensen aan om het boek "Dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann eens te lezen en dan met name de antomie van een paard.

Ik vergelijk geen paard met een auto maar vergelijk de manier van nieuwe dingen aanleren tussen mens en dier. Een auto kun je weinig aanleren en ik zou willen dat paardrijden net zo gemakkelijk was.

En je rijdt op de verkeerde manier met slof als je hierdoor het paard naar beneden dwingt. Als je druk houdt, krijg je tegendruk en worden de verkeerde spieren gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:32

DendroFleur schreef:
Citaat:
En je rijdt op de verkeerde manier met slof als je hierdoor het paard naar beneden dwingt. Als je druk houdt, krijg je tegendruk en worden de verkeerde spieren gebruikt.

Dit vind ik interessant. Kun je me vertellen welke goede spieren je paard gebruikt bij "juist" slofteugel gebruik en welke verkeerde spieren bij "verkeerd" slofteugel gebruik?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:52

Tanuya schreef:
xTitanic schreef:
Hier is een foto van de eerste keer na een jaar weer met een slof
[ Afbeelding ]
Hier steekt hij zijn schouder wel uit
Ik hakken naar beneden! Naar voor kijken en laag met die handjes, niet zo streng..
Mijn beugels mogen lager maar ik voel mij beter met die lengte..

sorry maar dit is echt zoo geen mooi beeld handen rechtop ect je paard heeft zn hals helemaal scheef. Ik vind het persoonlijk dan nog mooier om naar een sterrenkijker te kijken die lekker voorwaarts doorloopt dan naar dit hij zit hier echt in de "krul" en mond open, wat vind je zelf van dit beeld? ik ben helemaal niet fel tegen het gebruik van een hulpteugel maar wel op bv zo'n manier en die mensen die hun eigen fouten niet kunnen bekennen en dan maar een slof aan dat beest hangen.

Oh sorry hoor, ik ga weer plots helemaal de verkeerde kant uit? niet? Je hoeft ook niet zo te reageren, het is juist een fractie van een seconde. Ik doe hem dan ook geen neusriem om, zodat hij eerlijk zou kunnen zijn hoe ik hem dus werkelijk in de mond zit te storen, daar kan ik dan ook weer wat van leren maar reageer gewoon niet zo. Ik weet dat dit geen fijn beeld is maar reageer niet zo en kijk verder in het topic en negeer niet het goede plaatje. Maar ja dat is nu wat 50% van de bokkers doet :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:57

Afbeelding
Hier ga je nu op zeggen dat de slof te strak ik veronderstel ik, ik weet het zelf. Goed voor de volgende keer àls die komt tenminste.
Hier heeft hij zijn mond ook open.. tjah, ik zet dit erop omdat ik eerlijk wil zijn. Veel bokkers zitten overal op te reageren as hell, maar zie je dan ook iéts op hun profiel van foto's? Nee, nu ben ik niet over jou aan het spreken ;) maar ik zeg het maar even. Het is beter dat je uit je fouten kan leren, toch? Ik denk nu niet dat ik zo slecht ben met mijn paard, ik rijd hem NOOIT met slof en probeer zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan..

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:24

hier ook iemand die niet anti slof is. ik heb zelf ook een paar maanden met slof gereden nadat mijn instructrice -die zz rijd- en ik alle vriendelijke manieren hebben geprobeerd om mijn paard te leren om geen sterren te kijken en met zijn hoofd te schudden en teugels uit je handen trekken (hierdoor waren ook veel mensen van mn paard gevallen in de tijd dat ik hem leasde). Zij had zelf de grootste moeite om hem maar enigszins ontspannen, met aanleuning en actief te rijden. Maar nu sinds een maand of twee gaat het steeds beter en ligt de slof ook weer in de kast.
Paard heeft daarvoor driekwart jaar met een peesblessure op het land gestaan en sinds een jaar weer onder het zadel. In het begin heb ik me vooral gericht op voorwaarts rijden en rechtrichten. O ja en alles was daarvoor al nagekeken zadel, gebit, blokkades etc. Hij is en was helemaal in orde alleen super eigenwijs en dominant. Als hij zijn dag niet heeft kun je doen wat je wilt maar dan wilt hij niet en doen we meestal wat anders.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:11

xTitanic schreef:
[ Afbeelding ]
Hier ga je nu op zeggen dat de slof te strak ik veronderstel ik, ik weet het zelf. Goed voor de volgende keer àls die komt tenminste.
Hier heeft hij zijn mond ook open.. tjah, ik zet dit erop omdat ik eerlijk wil zijn. Veel bokkers zitten overal op te reageren as hell, maar zie je dan ook iéts op hun profiel van foto's? Nee, nu ben ik niet over jou aan het spreken ;) maar ik zeg het maar even. Het is beter dat je uit je fouten kan leren, toch? Ik denk nu niet dat ik zo slecht ben met mijn paard, ik rijd hem NOOIT met slof en probeer zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan..

dankje dat je zo reageert ik bedoel het ook echt NIET slecht het is fijn dat je je paardje ook zonder slof rijd :j en ik heb idd niks op mijn profiel staan omdat k nieteens weet hoe hahaha ik ben zo dom met computers enz

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:17

Ik was eigenlijk altijd anti slof, maar was niet echt op eigen ervaring gebaseerd. Meer omdat ik altijd vond paard moet je niet in de krul trekken etc. Nu heb ik zelf een paard wat erg lastig los laat en moeilijk voorwaarts te rijden is. Gisteren voor het eerst in 6 jaar dat ik hem heb een slof er aangedaan. Slof hing los, in een boogje, zo los dat ik zelfs bang was dat hij er in ging staan. Ik moet eerlijk zeggen, heb paard zelden zo ontspannen gehad. Hij liet zo fijn los. Na 10 minuten slof eraf en zonder verder gereden, paard was super ontspannen, liet los, kon hem voor het eerst echt fijn doorzitten etc. Ik zie ook eigenlijk niet zo in wat er onvriendelijk aan is…Ik kon mijn handen stil houden, hoefde niet op de voorkant te focussen maar kon puur werken aan voorwaarts rijden. Paard liep ook veel fijner voorwaarts dan normaal.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:18

ik had hem zelf overigens aan de zijkant vast. Wat is het verschil qua inwerking als hij onderlangs gaat?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:56

Tanuya schreef:
xTitanic schreef:
[ Afbeelding ]

dankje dat je zo reageert ik bedoel het ook echt NIET slecht het is fijn dat je je paardje ook zonder slof rijd :j en ik heb idd niks op mijn profiel staan omdat k nieteens weet hoe hahaha ik ben zo dom met computers enz

Had niet eens op je profiel gekeken.. ik sprak uit 'ervaring' haha. Toen ik keek dacht ik effe, ow ships :D

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:14

weet je misschien hoe je zo;n foto op je profiel kan doen? en onder je naam?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 08:46

Tanuya schreef:
M_D_H schreef:

denk je uberhaubt dat een paard het leuk vindt om bereden te worden? en kijken of een paard er plezier in heeft is heel leuk een aardig, maar als dat paard gevaarlijk wordt voor de ruiter dan heeft dat paard maar even geen plezier, klaar. jammer voor hem maar helaas.

nou ik heb wel het gevoel dat mijn pony zin heeft als ik hem rijd/longeer dat is voor hem even een uitlaatklep. En wat wil je nou zeggen dat als jij er maar plezier in heb boeit het je niks wat je paard er van vind ;) . Ik ben ook geen echte tegenstander maar meestal is het gelijk het 1ste hulpmiddel waar naar gegrepen word terwijl het probleem vaak ergens anders ligt, soms zelfs in de ruiter.

mischien moet je beter gaan lezen?
ik heb het nergens gezegd dat ik er plezier in MOET hebben ten koste van het paard, maar als het paad gevaarlijk wordt voor mij denk ik idd niet meer aan zijn plezier nee :n dan denk ik aan mijn eigen veiligheid ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:00

freeride schreef:
wat een onzin zeg, waarom heet het hulpteugels denk je??
zo heten ze nou niet bepaald om dingen af te dwingen...
dat veel mensen ze daarvoor wel gebruiken is hun probleem en keuze, maar daar zijn ze niet voor bedoeld ;)

die opmerking "waarom heet het hulpteugel" is een goeie! het is een hulp voor de ruiter om het paard te dwingen dingen te doen die de ruiter niet aakan en het paard al wel sinds ie 2 dagen oud is, laten we het vanaf nu dwangteugels noemen, goed idee, ik stem voor :)[/quote]
dat is niet het gebruik van de hulpteugel en dat weet je best, helaas zijn er wel heel veel mensen die de slof zou gebruiken, maar dat doet niets af aan het oorspronkelijke gebruiksdoel van de slof.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:30

Ik ben in principe tegen de slof omdat de houding van de mens erachter me niet zint. Door gebruik van de slof laten ze zien dat ze vinden dat het paard de schuld is van wat er bij hun niet goed gaat. Die personen zoeken zelden een oplossing voor hun probleem bij zichzelf. En aangezien het paard bijna nooit een fout maakt, komen er zo snel problemen van met slof te rijden.

Als je de fout bij jezelf zoekt, ga je je technieken veranderen. Als je technieken beter worden heb je geen slof nodig en wordt je paard beter. Zoals zo vaak gezegd wordt:"het paard is de spiegel van de persoon die er mee werkt."

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:49

smurffie schreef:
Probleem hier op bokt is dat de mensen die foto's met hulpteugels/zware bitten plaatsen ze vaak of op de verkeerde manier gebruiken of voor de verkeerde dingen.

Hmmm ... Op een foto is dat niet echt te zien vind ik. En voor de verkeerde dingen ? Je hebt het paard door middel van een foto nog niet echt bezig gezien dus kan daar weinig commentaar op gegeven worden denk ik ;-)

In het algemeen op dit topic;

Ik ben niet anti-slof of anti-zwaar bit . Ik heb ook al af en toe met een slof gereden en ook met een zwaar bit. Een bit is zo zwaar als de hand van de ruiter natuurlijk...
Ik vind ook dat er hier overdreven gereageerd word eigenlijk/
Nuja, qua hulpteugels. "Een ervaren ruiter weet hoe ze te gebruiken, maar een ervaren ruiter zou het zonder moeten kunnen oplossen" ... Daar zit natuurlijk wel iets in, maar ik ben zeker niet tegen ;) Ieder zijn ding

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:10

Ik vind het echt enorm raar dat als je tegen hulpteugels bent je meteen uitgemaakt word voor penny-meisjes.
Echt waar. Als je paard 'stout' is of 'vervelend' doe
Je echt zelf wat fout. Kijk op hol slaan is wat anders. Paarden schrikken gewoon wel eens dat hoort erbij. Maar bokken of steigeren of eigenwijs of wat dan ook ligt echt aan je zelf. Dus eigenlijk word je aard gestraft omdat je zelf iets fout doet?
Laat je paard nakijken of hij/zij ergens last van heeft of het tuig wel goed is. Dat kan een hoop verklaren..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:45

xvanny schreef:
Ik vind het echt enorm raar dat als je tegen hulpteugels bent je meteen uitgemaakt word voor penny-meisjes.
Echt waar. Als je paard 'stout' is of 'vervelend' doe
Je echt zelf wat fout. Kijk op hol slaan is wat anders. Paarden schrikken gewoon wel eens dat hoort erbij. Maar bokken of steigeren of eigenwijs of wat dan ook ligt echt aan je zelf. Dus eigenlijk word je aard gestraft omdat je zelf iets fout doet?
Laat je paard nakijken of hij/zij ergens last van heeft of het tuig wel goed is. Dat kan een hoop verklaren..

dan nodig ik je graag uit om kennis te maken met mij aller liefste paard... want die is medisch helemaal in orde, maar komt toch echt bij iedereen om hoog ;)
okey hij heeft dan wel een geschiedenis, maar kan nou niet zeggen dat die geschiedenis aan mij ligt en nogmaals het moet veilig blijven voor iedereen EN mijn paard wordt niet gestraft als ik hem een slofje om doe hoor :)