Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
freeride schreef:Melisding schreef:Ik ben niet tegen.
Ik rijd namelijk zelf ook wel eens met slof, want mijn merrie die loopt constant met haar hoofd in de lucht als ze geen zin heeft. En dat houdt ze dan ook twee weken vol. Geloof me iedereen wordt dit gedoe zat op den duur en iedere keer probeer ik het eerst een week zonder.
Maar als ik dan een keertje een slof om doe, dan is het probleem opgelost en kan de daarop volgende keren weer gewoon lekker naar beneden rijden zonder slof.
En owja als ze zo'n bui heeft ga ik altijd al extra veel lessen en alle lesgeefster die ik tot nu toe heb gehad, hebben me aangeraden om een keertje een slof om te doen.
paarden doen dat niet uit onwil maar door pijn, eierstokken, mond en rug laten nakijken, en de voorbenen en je zadel niet te vergeten, ow ja, en jouw handen.
DendroFleur schreef:Dan kan het makkelijker (ook voor het paard) om te zorgen dat de rug niet vastgezet kan worden. Het paard gaat niet trekken aan de voorkant (ruiter dus ook niet of andersom), pasje opzij lukt. Paard snapt wat er bedoeld wordt, ruiter voelt de goede beweging. Na een paar keer kan de slof dan los of eraf.
Bij mijn eerste autorijles heeft mijn instructeur de koppeling bediend. Hierdoor kon ik me concentreren op schakelen en sturen. Als dat onder controle is dan pak je de koppeling er ook bij. Minder stress en meer tijd om het te leren.
.
Ansie schreef:Precies [***]. Ik verbaas me er over hoe makkelijk men rijtechnische problemen wegschuift onder het kopje 'ongehoorzaamheid, klieren, onwil enz.' Alsof het paard een ding is wat het altijd maar gewoon moet doen. Als het niet goedaardig lukt dan maar kwaadaardig; hij zal harde aanpak wel nodig hebben!
Op het moment dat je je meer verdiept in anatomie kom je er achter dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is wat en hoe we bepaalde dingen van het paard vragen/verlangen.
xTitanic schreef:Hier is een foto van de eerste keer na een jaar weer met een slof
[ Afbeelding ]
Hier steekt hij zijn schouder wel uit
Ik hakken naar beneden! Naar voor kijken en laag met die handjes, niet zo streng..
Mijn beugels mogen lager maar ik voel mij beter met die lengte..
[***] schreef:DendroFleur schreef:Dan kan het makkelijker (ook voor het paard) om te zorgen dat de rug niet vastgezet kan worden. Het paard gaat niet trekken aan de voorkant (ruiter dus ook niet of andersom), pasje opzij lukt. Paard snapt wat er bedoeld wordt, ruiter voelt de goede beweging. Na een paar keer kan de slof dan los of eraf.
Bij mijn eerste autorijles heeft mijn instructeur de koppeling bediend. Hierdoor kon ik me concentreren op schakelen en sturen. Als dat onder controle is dan pak je de koppeling er ook bij. Minder stress en meer tijd om het te leren.
.
2 dingen die ik niet begrijp. Waarom zou het paard zijn rug niet vast kunnen zetten op het moment dat hij met een slof naar beneden gehouden word???? Het is nl NIET per definitie zo dat een paard dat met zijn hoofd naar beneden loopt ook daadwerkelijk ontspannen is. Ik ben van mening dat er hierdoor veel fouten met een slof en andere hulpteugels gemaakt worden. Verder begrijp ik niet waarom juist een beginnende ruiter met een slof zou moeten rijden.
Sorry, maar je paard vergelijken met een mechanisch ding als een auto begrijp ik werkelijk niets van.
Ik raad een aantal mensen aan om het boek "Dressuur onder vuur" van Gerd Heuschmann eens te lezen en dan met name de antomie van een paard.
DendroFleur schreef:Citaat:En je rijdt op de verkeerde manier met slof als je hierdoor het paard naar beneden dwingt. Als je druk houdt, krijg je tegendruk en worden de verkeerde spieren gebruikt.
Tanuya schreef:xTitanic schreef:Hier is een foto van de eerste keer na een jaar weer met een slof
[ Afbeelding ]
Hier steekt hij zijn schouder wel uit
Ik hakken naar beneden! Naar voor kijken en laag met die handjes, niet zo streng..
Mijn beugels mogen lager maar ik voel mij beter met die lengte..
sorry maar dit is echt zoo geen mooi beeld handen rechtop ect je paard heeft zn hals helemaal scheef. Ik vind het persoonlijk dan nog mooier om naar een sterrenkijker te kijken die lekker voorwaarts doorloopt dan naar dit hij zit hier echt in de "krul" en mond open, wat vind je zelf van dit beeld? ik ben helemaal niet fel tegen het gebruik van een hulpteugel maar wel op bv zo'n manier en die mensen die hun eigen fouten niet kunnen bekennen en dan maar een slof aan dat beest hangen.

maar ik zeg het maar even. Het is beter dat je uit je fouten kan leren, toch? Ik denk nu niet dat ik zo slecht ben met mijn paard, ik rijd hem NOOIT met slof en probeer zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan.. xTitanic schreef:[ Afbeelding ]
Hier ga je nu op zeggen dat de slof te strak ik veronderstel ik, ik weet het zelf. Goed voor de volgende keer àls die komt tenminste.
Hier heeft hij zijn mond ook open.. tjah, ik zet dit erop omdat ik eerlijk wil zijn. Veel bokkers zitten overal op te reageren as hell, maar zie je dan ook iéts op hun profiel van foto's? Nee, nu ben ik niet over jou aan het sprekenmaar ik zeg het maar even. Het is beter dat je uit je fouten kan leren, toch? Ik denk nu niet dat ik zo slecht ben met mijn paard, ik rijd hem NOOIT met slof en probeer zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan..
en ik heb idd niks op mijn profiel staan omdat k nieteens weet hoe hahaha ik ben zo dom met computers enz Tanuya schreef:xTitanic schreef:[ Afbeelding ]
Hier ga je nu op zeggen dat de slof te strak ik veronderstel ik, ik weet het zelf. Goed voor de volgende keer àls die komt tenminste.
Hier heeft hij zijn mond ook open.. tjah, ik zet dit erop omdat ik eerlijk wil zijn. Veel bokkers zitten overal op te reageren as hell, maar zie je dan ook iéts op hun profiel van foto's? Nee, nu ben ik niet over jou aan het sprekenmaar ik zeg het maar even. Het is beter dat je uit je fouten kan leren, toch? Ik denk nu niet dat ik zo slecht ben met mijn paard, ik rijd hem NOOIT met slof en probeer zo vriendelijk mogelijk met hem om te gaan..
dankje dat je zo reageert ik bedoel het ook echt NIET slecht het is fijn dat je je paardje ook zonder slof rijden ik heb idd niks op mijn profiel staan omdat k nieteens weet hoe hahaha ik ben zo dom met computers enz
Tanuya schreef:M_D_H schreef:
denk je uberhaubt dat een paard het leuk vindt om bereden te worden? en kijken of een paard er plezier in heeft is heel leuk een aardig, maar als dat paard gevaarlijk wordt voor de ruiter dan heeft dat paard maar even geen plezier, klaar. jammer voor hem maar helaas.
nou ik heb wel het gevoel dat mijn pony zin heeft als ik hem rijd/longeer dat is voor hem even een uitlaatklep. En wat wil je nou zeggen dat als jij er maar plezier in heb boeit het je niks wat je paard er van vind. Ik ben ook geen echte tegenstander maar meestal is het gelijk het 1ste hulpmiddel waar naar gegrepen word terwijl het probleem vaak ergens anders ligt, soms zelfs in de ruiter.
dan denk ik aan mijn eigen veiligheid
freeride schreef:wat een onzin zeg, waarom heet het hulpteugels denk je??
zo heten ze nou niet bepaald om dingen af te dwingen...
dat veel mensen ze daarvoor wel gebruiken is hun probleem en keuze, maar daar zijn ze niet voor bedoeld
[/quote]smurffie schreef:Probleem hier op bokt is dat de mensen die foto's met hulpteugels/zware bitten plaatsen ze vaak of op de verkeerde manier gebruiken of voor de verkeerde dingen.

Ieder zijn ding 
xvanny schreef:Ik vind het echt enorm raar dat als je tegen hulpteugels bent je meteen uitgemaakt word voor penny-meisjes.
Echt waar. Als je paard 'stout' is of 'vervelend' doe
Je echt zelf wat fout. Kijk op hol slaan is wat anders. Paarden schrikken gewoon wel eens dat hoort erbij. Maar bokken of steigeren of eigenwijs of wat dan ook ligt echt aan je zelf. Dus eigenlijk word je aard gestraft omdat je zelf iets fout doet?
Laat je paard nakijken of hij/zij ergens last van heeft of het tuig wel goed is. Dat kan een hoop verklaren..