[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:20

Enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat je met je lichaam de verkeerde kant op hangt/leunt in de galopsprong en meer druk hebt op 1 teugel. Die van mij doet het rechtsom weleens.. als ze zich niet door links wil laten rijden (linkerkaak loslaten en met het hoofd rechtuit kijken ipv lichte stelling) heeft ze er ook een handje van om of te wisselen of te kruisen achter. Ik ga dan vaak teveel naar links zitten en heb mijn linkerkuit dan teveel aan ipv dat ik enkel een hulp geef (klemmen ipv vraag-ontspan)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:38

Oke, ik PB je wel even met hoe ik het doe, anders word het helemaal offtopic.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:44

S_en_Z schreef:
De galop wordt daar ook vloeiender van Nefertarie. Dat is omdat je het binnenvoorbeen de ruimte geeft om uit te zwaaien. Dus het paard krijgt vanuit de schouder meer vrijheid om de galopspas af te maken :)
Ik zou eerder het volgende antwoord hebben gegeven.. :+
Citaat:
De galop wordt daar ook vloeiender van Nefertarie. Dat is omdat je het binnenachterbeen de ruimte geeft om verder onder te treden. Dus het paard krijgt vanuit het achterbeen meer vrijheid om de galoppas af te maken en te rijzen in de voorhand.

Het is écht zo dat een hand altijd de werking van het achterbeen beïnvloedt. Een terugwerkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen. Daarom kan het voorbeen ook niet mooi meer naar voren.
Door zoveel mogelijk te praten over wat er aan die achterkant gebeurt probeer ik mensen er zich ook van bewust te maken dat het eigenlijk toch allemaal dáár vandaan komt.
Oorzaak: achterhand. Resultaat: voorhand.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:47

Oke, thanx!
Ik ga er mee aan de gang. Achterhand achterhand en nog eens achterhand :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:52

NeverGiveUp schreef:
Ik ben ook heel blij dat ik nu snap wat hier NIET goed is

Afbeelding

Iedereen vond hem zo mooi want hij liep eindelijk aan de teugel (...)
Ik vond hem al niet kloppen maar ik zie nu dat hij echt inknikt achter de teugel, ik zie ook de plek waar hij dat doet op zijn hals.
En zijn achterhand zíe je bijna niet zover weg is die

En het is niet makkelijk om mijn fotos hier zo te plaatsen maar ben benieuwd naar goede kritiek die hier gegeven word

Dressuurrijden heeft ook heel veel te maken met 'leren zien'. Verder kijken dan het plaatje. Kijken, blijven kijken, en je afvragen wat wel of juist niet goed is, en waarom. Door zo te 'kijken' kun je enorm veel leren!
Ik vind je eigen commentaar heel leuk, dat je nu ziet dat die achterhand bijna niet meer te zien is, haha. :j

Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is om ook foto's te plaatsen die niet perfect zijn. Bokt kan genadeloos zijn. Alsof we niet allemaal hebben moeten leren rijden (niet dat dat leren ooit ophoudt). Alsof we het 'zomaar' even perfect moeten kunnen.
De realiteit is dat we allemaal fouten maken (en zelfs de meeste van ons allemaal dezelfde fouten, haha). Als mensen dat niet inzien komen ze ook nooit verder.

Wees dus nooit bang om minder goede foto's te laten zien! <3
De mensen met het meest genadeloze commentaar bakken er zelf mogelijk nog veel minder van! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:54

Nefertarie schreef:
Oke, thanx!
Ik ga er mee aan de gang. Achterhand achterhand en nog eens achterhand :D

Yep, daar komt het vandaan. :)
Henk Barlagen zei bij een paard met alleen maar show in de voorbeentjes: "veel getrompetter, weinig soldaten". :j
Daar win je dus geen oorlog mee, zeg maar. Die soldaten heb je echt nodig voor het werk. :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:56

Heel logisch idd Bertie.. en dat is ook zo, dat heb ik wel gezien in de spiegels. Ik denk dat ik het zo omschreven heb omdat het voorbeen je VOORAL opvalt. Dat ze achter verder onder plaatst is vaak maar een paar centimeter (tenzij je echt een heeele strakke binnenhand hebt/had) maar als je niet vreselijk terugwerkt maar juist vaak vergeet hem mee te geven dan voel je dat verschil vaak niet echt denk ik..

(hier nog zo'n naar beneden kijker.. alleen ik kijk veel naar mijn handen := Alhoewel het wordt wel minder)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:22

Ik vind het soms zo jammer dat ik niet beschik over spiegels bij ons thuis op stal.
Het kan je vaak net even wat bevestiging geven.
Nu moet mijn vader of moeder mee, maar die hebben lang niet altijd zin om te filmen.

Zoals ik al aangaf, ik kijk ook vaak naar beneden. Het gros van de ruiters denk ik.
Stom eigenlijk. :+

Gisteren was Doris aan het begin best vervelend, drammerig, maar uiteindelijk heb ik zo fijn gereden.
Kon haar echt terugrijden en handen voornamelijk voor houden en daar dan uit wegrijden, dat je echt voelt dat er iets gebeurd onder je en dat je het helemaal onder controle hebt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:09

Pion schreef:
Ik vind het soms zo jammer dat ik niet beschik over spiegels bij ons thuis op stal.
Het kan je vaak net even wat bevestiging geven.
Nu moet mijn vader of moeder mee, maar die hebben lang niet altijd zin om te filmen.

Tipje hiervoor. Zet een camera/telefoon in het verlengde van de hoefslag, net naast de hoefslag of iets schuin gericht. Kan op een bakrand/barkruk/klepel van hindernis/ strobaal rechtop. (Telefoons kun je ook met 2 elastieken vastbinden om een hindernispaal)
Je filmt dan de hoefslag, de bocht er naar toe en vaak delen van voltes. Voor de volledigheid kun je hem natuurlijk een keer verplaatsen naar de andere kant.

Ik keek vroeger echt overal in. Het oppervlak van het slootwater, ramen van de stal, schaduw op de onderkant van de bakrand...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:15

R_ali_R schreef:
Citaat:
Maar even terug ontopic. Wat zouden jullie doen met een paard dat wel veel achterbeen gebruikt en onderzet. Maar dat z'n hals te ver inbuigt. De nek is dan niet meer het hoogste punt.

Het eerste wat in mij opkomt is tempo wisselingen zonder hand dus gewoon op zit en been.
de voorkant totaal met rust laten. laat haar/hem eerst maar het hoofd omhoog brengen.

Tempo wisselingen zonder hand word het erger van. Met (hoge) hand en duidelijke zithulp lukt het wel. Het lijkt wel of ze het prettig vind om daar tegenaan te zitten. (Ze is nooit zwaar in de hand, vecht er ook niet tegen)

Bij zijgangen is ze daar en tegen er echt bij met d'r hoofd. Nog wel wat te diep, maar veel minder dan bij rechte lijnen of verzameling.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:16

dat is een goede tip. dat ga ik ook eens proberen!

ik lees dus nog steeds mee, ik vind de teugels van die man op de vorige pagina ook wel opvallend ja. maar in het filmpje laat hij de teugels los, paard blijft even zo staan..en dan gaat hij toch met de neus er uit?

en ik las dat als je helemaal niks in je handen hebt het ook niet goed is. Ik heb een tijdje gedacht dat ik zo wilde rijden, ik wilde niet de neus vasthouden ik wilde haar hoofd niet vast houden zogezegd. toen nam ik weer eens een lesje, en moest ik mijn teugels korter pakken en werd gezegd dat ik echt wel druk mocht voelen!
toch vind ik dit niet zo fijn rijden, wie kan me daar een goede uitleg over geven hoe het hoort te voelen. Ik rijd overigens bitloos.
Ik begrijp het enigszins wel, want je rijd van achter naar voren..tegen je hand aan..toch? maar hoe groot mag die druk dan zijn die je voelt in je handen? Is dat per paard verschillend of ?

Ik geef ook les op mijn wedstrijdpaardje (die schimmel op avatar) en ik zie dan dat ze de achterhand niet er bij zet, denk ik dan: haar hoeven achter treden niet in de voetsporen van de voorvoeten.. de meisjes hebben dan wel 'een aanleuning' maar als ik dan vraag ze actiever te laten worden, meer achterbeen te laten gebruiken gaat ze alleen harder rennen en komen de achterhoeven nog steeds niet in het spoor van de voorvoeten.. Dat viel me erg op afgelopen week en zit ik wel mee. want ze moet natuurlijk wel goed gereden worden als ik er niet op zit, maar vind het lastig dit door te geven, misschien dat ze dit dus bij mij ook wel helemaal niet doet terwijl ik denk dat de achterhand er wel goed bij zit?

en nog een andere vraag: moet een veulen de achterhand ook al onderbrengen, of met de achterhoeven in de sporen treden van de voorvoeten? Of kan dat niet bij elk veulen door b.v. een gestrekte stand aan de achterbenen?

edit: zie ineens dit voorbij komen: [RIJ-ITP] Hoe krijg je een heel groot paard (1.84) aan het lopen? wat vinden we daar van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:03

@FahyaFemke:
over dat gewicht in je handen,
Ik heb geleerd dat je als het nodig is best een keer flink gewicht in je handen mag hebben, maar het daarna ook weer terug moet geven. Dus daarna ook weer loslaten. En dat dat niet altijd gelijk hoeft te zijn.
En dat het zo is als je niks in je handen hebt dat het paard dan soms (niet altijd) in een valse knik loopt.. Maar ik weet niet of dat klopt! ik heb dezelfde vraag :)

Sorry als ik het verkeerd heb!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:11

Wil mijn foto ook wel delen, ondanks dat hij van een jaar terug is.

Afbeelding

In mijn ogen:
Niet genoeg van achter naar voren gereden en daardoor een gespannen beeld.

Paard loopt nu overigens totaal anders, maar heb geen recente foto's.
Maar daarom ben ik nog wel benieuwd hoe jullie het misschien zouden verbeteren, en wat jullie dan verwachten dat veranderd in haar houding.
kan ik weer vergelijken met hoe het nu gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:07

Ik ben erg benieuwd wat er over deze foto wordt gezegd. Ik weet dat ik te groot ben voor deze pony, inmiddels rijd ik er niet meer op.
De beugels zitten op springmaat en sowieso wat korter omdat ik de pony niet in de weg wilde zitten met m'n voeten.

Wat ik zelf van dit plaatje vind, het ziet er ontspannen uit. Maar ook valt ze wel erg op de voorhand, maar wel lekker actief achterbeen.

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:39

Ik heb vandaag zonder sperriempje gereden maar paardje liep net zo rustig als met. Afentoe een keer een kauwtje en thats it. Mag dus denk ik wel aannemen dat ik netjes met mijn handen ben?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:02

S_en_Z schreef:
Ik heb vandaag zonder sperriempje gereden maar paardje liep net zo rustig als met. Afentoe een keer een kauwtje en thats it. Mag dus denk ik wel aannemen dat ik netjes met mijn handen ben?

Ja, als ze de mond mooi ontspannen hield en gewoon gesloten, kun je er wel vanuit gaan dat je zacht genoeg bent in de hand voor jouw paard :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:06

daNiielle_ schreef:
Wil mijn foto ook wel delen, ondanks dat hij van een jaar terug is.

Afbeelding

In mijn ogen:
Niet genoeg van achter naar voren gereden en daardoor een gespannen beeld.

Paard loopt nu overigens totaal anders, maar heb geen recente foto's.
Maar daarom ben ik nog wel benieuwd hoe jullie het misschien zouden verbeteren, en wat jullie dan verwachten dat veranderd in haar houding.
kan ik weer vergelijken met hoe het nu gaat

Die verwrongen mond zegt wat mij betreft alles eigenlijk ........., het gebrek aan "van achter naar voor rijden" is niet zozeer het probleem, maar in dit beeld vooral de harde hand, je drukt de mond omlaag en bent alleen bezig met de voorkant zo te zien. fijn dat het paardje nu beter loopt, maar hoe loopt het dan nu?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:29

freeride schreef:
S_en_Z schreef:

Ja, als ze de mond mooi ontspannen hield en gewoon gesloten, kun je er wel vanuit gaan dat je zacht genoeg bent in de hand voor jouw paard :j

Haar mondje bleef gewoon recht en dicht, alleen afentoe even een stukje open om een kauwtje op het bit te geven. Als ik haar iets opvraag kauwt ze iets meer dan als ik haar uitschuif. Maar ze houdt haar mond niet open en haar lippen blijven gewoon ontspannen op elkaar.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:32

Citaat:
Maar even terug ontopic. Wat zouden jullie doen met een paard dat wel veel achterbeen gebruikt en onderzet. Maar dat z'n hals te ver inbuigt. De nek is dan niet meer het hoogste punt.

Citaat:
Het eerste wat in mij opkomt is tempo wisselingen zonder hand dus gewoon op zit en been.
de voorkant totaal met rust laten. laat haar/hem eerst maar het hoofd omhoog brengen.

Citaat:
Tempo wisselingen zonder hand word het erger van. Met (hoge) hand en duidelijke zithulp lukt het wel. Het lijkt wel of ze het prettig vind om daar tegenaan te zitten. (Ze is nooit zwaar in de hand, vecht er ook niet tegen)

Bij zijgangen is ze daar en tegen er echt bij met d'r hoofd. Nog wel wat te diep, maar veel minder dan bij rechte lijnen of verzameling.

Maar als jij je hand omhoog haalt til je in principe de hals op lijkt mij.
Dat is niet de bedoeling want ze moet op eigen benen lopen.
Ik heb geen tip voor je mischien Bertie of S_en_Z wel?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:49

Danielle_ ; ik vind je foto moeilijk te beoordelen als het paard er niet helemaal opstaat!
Vind het helemaal geen verkeerde foto, oogt iets gespannen maar zie verder niet heel veel wat me stoort.
Ben benieuwd naar recente foto's!

Wij hebben vandaag iets veeeeel leukers gedaan dan het 'aan de teugel' rijden! Een heerlijke strandrit!
Kwamen toch wel wat grappige foto's uit.

Hier liep ze totaal niet aan de teugel, was ons 1e drafje en vond alles héél spannend maar die benen! <3
Afbeelding

Middendraf
Afbeelding

Een soort van uitgestrekte stap op het strand :+
Afbeelding

Andere foto's in het topic : [RIJ-ITP] Ik geniet van iedere wedstrijd maar.......

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:16

Rijtechnisch genoeg op aan te merken.. maar.. wat een genot!!!!!! Dat wil ik ook wel!!! *jaloerssss*

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:22

Ze was sterk en blij, zo heb ik er echt nog nooit gezien! Dit zijn nog de normale foto's :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:38

Wat héérlijk!!! Kan echt niet wachten tot ik dat met Blade kan doen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:55

freeride schreef:
Die verwrongen mond zegt wat mij betreft alles eigenlijk ........., het gebrek aan "van achter naar voor rijden" is niet zozeer het probleem, maar in dit beeld vooral de harde hand, je drukt de mond omlaag en bent alleen bezig met de voorkant zo te zien. fijn dat het paardje nu beter loopt, maar hoe loopt het dan nu

Bedankt voor de leukste opmerking van het jaar
Als er 1 paard licht in haar mond is, en absoluut geen teugeldruk accepteerd dan is deze het wel. :=
'de harde hand' is opzich nog komischer gezien mijn situatie waarbij ik die spieren zeer slecht kan aanspannen.
Maargoed, als jij dit ziet van een foto dan vind ik dat prima. Kan vertekenen, misschien is het beter om daarvoor een filmpje te plaatsen.

Wat een leuke foto's hierboven :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:37

Ik zie eerlijk gezegd ook geen harde hand en een amazone die het paard naar beneden 'trekt'.. Kun je je commentaar onderbouwen Freeride? Waaraan zie jij dat?