Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:54

Lusitana schreef:
Wat een belachelijke berekening. Waar wordt dat op gebaseerd? Ik zie zo vaak dinegn voorbijkomen, maar nooit onderbouwing ervoor. Slikken jullie dat als zoete koek?
Vroeger zei men gewoon dat hij twee keer zijn gewicht kan trekken en de helft van zijn gewicht kan dragen.
Al zou je dat halveren, dan kan er nog rustig een zwaar mens op een paard.
Paarden die geen gewichtsdragers zijn, zijn paarden met weke ruggen, slechte lendenen.

Je moet naar verhoudingen kijken en hoe compact het skelet is en hoe zwaar de bespiering. Een fjord is bv veel sterker dan een even grote ranke duitse rijpony met een lange rug!

Westernpaarden dragen sowieso kerels en zware zadels en komen altijd boven het "toegestane" uit.

Fokt men werkelijk tegenwoordig zulke slechte paarden daar in het noorden? Tijd om dat dan maar weer terug te draaien, lijkt mij.
Vroeger werden paarden stokoud en toch waren ze een stuk kleiner en lichter, en reden er ook dikke baronnen op. Bijna iedereen kwam sowieso met de voeten er onder vandaan. Dat heette toen een paard op maat. En de paarden van de cavalerie bv legde rustig 80 kilometer per dag af, met ruitere en materiaal. Niet dat ze niks hoefden te doen. Nu komen ruiters amper onder het zadel vandaan met hun voeten en mogen ze niks meer wegen. Zeer apart.

Ja, bij ons zijn de paarden heul anders dan bij jullie :+ En vroeger dachten ze ook dat de wereld plat was. Wat is je punt. Die tabellen zijn berekend door mensen die er verstand van hebben, dierenartsen, paardenfysiotherapeuten, osteopaten enz. Uiteraard moet je naar meer kijken dan alleen het gewicht en de schofthoogte. Een Shire van twee zal al snel 700 wegen en groot zijn, maar dat betekend ook niet dat je er een vent van 90 kilo op kunt zetten. Maar de tabel is een aardige richtlijn. En als je dat zelf niet voor zoete koek aan wilt nemen, zou ik zeggen; verdiep je eens in de materie, lees het boek van Van Muiswinkel, google eens wat... -:)

Wilawander

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:55

Ach ik zal het maar toegeven, ik heb vorig jaar een pony gereden met een rugprobleem. Pony was 1,49m en ik rond de 90 kilo. Pony was gereden door een meisje van rond de 50 kilo. Op aanraden van jawel de dierenarts kwam deze bij mij. Na een half jaar longeren en rijden is ze zonder rugprobleem weer bij mij wegggaan en verkocht en loopt nu in Zwitserland succesvol in de sport.

Wat ik ermee wil zeggen, beter een zwaardere ruiter die weet wat ie doet dan 50 kilo die dat niet weet.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:00

Met alle respect maar ik vraag me eerlijk gezegd wel af of de mensen die roepen dat het allemaal 'bullshit' is en dat mensen maar de andere kant op moet kijken als het ze niet aanstaat, dit roepen omdat ze zich misschien aangevallen voelen en hun kop maar in het zand steken, of dat ze werkelijk denken dat het paard geen last heeft van dit over gewicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:00

Wat ik zo grappig vind is dat wanneer je kijkt naar ruiter-vakanties in Amerika (trektocht, ranch) ze een gewicht limit aanhouden van 80kg. :+ Heel apart als je kijkt wat er aan Amerikanen zelf op een paard kan zitten! :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:02

Lusitana schreef:
Fokt men werkelijk tegenwoordig zulke slechte paarden daar in het noorden? Tijd om dat dan maar weer terug te draaien, lijkt mij.

Bedoel je daar Nederland mee?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:08

Wilawander schreef:
Ach ik zal het maar toegeven, ik heb vorig jaar een pony gereden met een rugprobleem. Pony was 1,49m en ik rond de 90 kilo. Pony was gereden door een meisje van rond de 50 kilo. Op aanraden van jawel de dierenarts kwam deze bij mij. Na een half jaar longeren en rijden is ze zonder rugprobleem weer bij mij wegggaan en verkocht en loopt nu in Zwitserland succesvol in de sport.

Wat ik ermee wil zeggen, beter een zwaardere ruiter die weet wat ie doet dan 50 kilo die dat niet weet.

Maar als de dierenarts de keuze had gehad tussen twee even goede ruiters voor die pony, eentje van 50 en eentje van 90 kilo, dan denk ik dat hij/zij toch de 50 kilo wegende ruiter had geadviseerd. Maar goed, fijn dat de pony het weer doet :j

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:09

Ik heb die getallen ooit op bokt gelezen, mijn pony weegt 450 ongeveer en daar komt niemand zwaarders op dan 13% van haar gewicht. Maargoed ik weeg 50kg en verder rijd er niemand op. :P

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:19

Ik begrijp ook dat mensen er soms niets aan kunnen doen dat ze erg zwaar zijn, maar ik snap van sommige mensen niet dat ze op een paard durven te gaan zitten. Hierbij denk ik dan aan mensen die echt te zwaar zijn, niet meer goed in het zadel passen en/of niet goed mee kunnen met de bewegingen van het paard. Ik las volgens mij op de eerste pagina een reactie dat niet iedereen wat aan zijn gewicht kan doen. Daar ben ik het mee eens, maar je kunt ook een andere sport kiezen dan een ander levend wezen opzadelen met jouw probleem. En ik geloof niet dat je van 1 keer in de week op een paard hobbelen ook daadwerkelijk afvalt en gezonder leeft.

Op stal hadden wij een paard die gewoon midden in de bak ging staan toen er een amazone op ging zitten die veel te zwaar was. Hij wilde echt niet meer vooruit. Amazone was overigens beginner en je zag aan de gezichten langs de kant dat het paard wel pijn moest hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:21

Abiola schreef:
Wilawander schreef:

Maar als de dierenarts de keuze had gehad tussen twee even goede ruiters voor die pony, eentje van 50 en eentje van 90 kilo, dan denk ik dat hij/zij toch de 50 kilo wegende ruiter had geadviseerd. Maar goed, fijn dat de pony het weer doet :j

Logisch die tip hadt ik haar dan zelf ook gegeven, ben er zelf geen voorstander van maar wilde alleen hier mee aangeven dat je moet kijken naar het totaalplaatje en niet alleen de gewichten. Ik kies er zelf nu ook voor niet op mijn 3 jarige te gaan zitten en wel op mijn oudere paard, even groot maar twee totaal verschillende paarden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:25

En je hebt het beestje eerst een half jaar (!) gelongeerd om hem knap in zijn bespiering te krijgen, dat vind ik ook al een heel ander verhaal!

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:27

nou ja ik erger me er ook wel aan!
maar ik denk er verder niet zo over.
maar ik vindgwn dat wat dikkere mensen een flink paard moeten kopen.
een tinker ofso.
dan maakt hetniets uit.
maar niet een paard dat smal is ofso.
ik zie weleens hele dikke mensen op ijslanders rijden dat ziet er ook zo snui uit.
maar goed ze moeten het zelf weten.
(ik heb nog welrespect voor mensen met wat kilotjes)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:37

Ik heb wel een beetje mee gelezen maar niet alles, wordt een beetje veel en ben ik morgen nog bezig.
Er zit heel veel verschil in. Ten eerste is het natuurlijk van belang dat je een paard kiest dat bij je postuur past. Dus de ruiter die zwaarder wegen dan gemiddeld nemen een wat sterker paard.
Verder zit er mijn inziens veel verschil in of je als lange/grote man van 90 kilo op een paard gaat zitten of als vrouw die 90 kilo weegt maar meer vet heeft. Vet beweegt nog na. Ik heb dat ooit ergens gelezen dat als je echt te zwaar bent je paard dus 2x het gewicht in het zadel voelt in draf bijvoorbeeld. Daar heb je geen last van als je geen/weinig vet hebt. Dat is toch gewoon een feit lijkt me dus de reden waarom je wat zwaarder bent doet er niet toe. Daar heeft een paard geen boodschap aan. Vandaar ook het belang van een sportbh voor vrouwen. Omdat dat het zelfde verhaal is het "beweegt" te veel. Dus het is niet zozeer het gewicht wat er toe doet maar het vet.

En ik wil daar verder niemand mee beledigen maar ik kan er niets anders van maken. Persoonlijk snap ik het af en toe niet omdat rijden toch niet het enige is wat je met een paard kunt doen. Als je wil afvallen is het toch een mooi doel om eerst af te vallen voordat je weer op het paard stapt en verder kun je altijd nog aangespannen rijden tot die tijd of iets anders uit de hoek te zoeken.
Ieder moet natuurlijk voorzich bepalen wat je doet met je eigen paard maar excuses zoeken maakt het verhaal toch niet anders?
Als ik 125 weeg omdat ik te veel eet maakt het niet slechter voor een paard dan iemand de 125 weegt door de medicijnen. Het verhaal blijft toch hetzelfde en dat is waar het omgaat. Niet om iemand te beledigen maar gewoon om de waarheid op rij te zetten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:40

Als je het dan hebt over de waarheid op rij zetten, vind ik een zin als onderstaande nogal... vaag.

Citaat:
Ik heb dat ooit ergens gelezen dat als je echt te zwaar bent je paard dus 2x het gewicht in het zadel voelt in draf bijvoorbeeld.

Eh... bron? Om te beginnen...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:44

hou je 17 procent aan zou ik zeggen , en lukt je dat niet ja dan moet je lkkr gaan knuffelen met je paard of samen gaan hollen naast elkaar buiten ofzo en wil je echt zo graag op je paard sorry maar dan moet je er toch echt wat aan doen hoe moeilijk ook... een paard is ook een levend wezen met gevoel,, en ik zou me super schuldig voelen als mn beest last krijgt van mijn overgewicht... zo is het helaas,, en dat is niet hatelijk bedoeld maar besef gewoon dat je je beest hiermee kan blesseren en dat heb je er toch niet voor over ......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:47

Blue_Eyes schreef:
Als je het dan hebt over de waarheid op rij zetten, vind ik een zin als onderstaande nogal... vaag.

Citaat:
Ik heb dat ooit ergens gelezen dat als je echt te zwaar bent je paard dus 2x het gewicht in het zadel voelt in draf bijvoorbeeld.

Hier?overigens is het niet verplicht bronnen te vermelden op RT-D dacht ik?
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

Hanna Doze schreef:
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:50

Blue_Eyes schreef:

Citaat:

Ik denk dat het hier om gaat:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm
Bovenstaande poster heeft het een beetje verkeerd begrepen denk ik, want het gaat over variaties in gewicht door lichtrijden. Het maakt daarvoor niet uit hoe zwaar je bent.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:51

vergeet niet dat alle tabellen een richt wijzer zijn
en deze zijn gemaakt voor de standaard beginner
ik moet zeggen als het om slechte ruiters gaat hanteer ik de tabellen ook

Je moet wel wat aan die wasmachiene doen hoor om nu echt heel de keuken te gebruiken
dan liever de bezemkast of het steegje :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:52

Precies Tamary, dat dacht ik dus ook.
@Abiola, ik vond het gewoon te vaag om te zeggen 'ik heb ooit eens ergens gelezen' en vervolgens te vertellen dat je de waarheid op een rij gaat zetten. ;) Dat matcht niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:52

Abiola schreef:
Ja, bij ons zijn de paarden heul anders dan bij jullie :+ En vroeger dachten ze ook dat de wereld plat was. Wat is je punt. Die tabellen zijn berekend door mensen die er verstand van hebben, dierenartsen, paardenfysiotherapeuten, osteopaten enz. Uiteraard moet je naar meer kijken dan alleen het gewicht en de schofthoogte. Een Shire van twee zal al snel 700 wegen en groot zijn, maar dat betekend ook niet dat je er een vent van 90 kilo op kunt zetten. Maar de tabel is een aardige richtlijn. En als je dat zelf niet voor zoete koek aan wilt nemen, zou ik zeggen; verdiep je eens in de materie, lees het boek van Van Muiswinkel, google eens wat... -:)

Ik heb het niet over de tijd dat men dacht dat de aarde plat was, maar over de tijd dat het paard nog een nuttig all round gebruiksdier was dat stokoud werd zonder slijtage. Ik ben wel oud maar niet uit het stenen tijdperk :+
Een Shire weegt eerder rond de ton en is juist weer een kort paard en kan rustig een zwaar persoon dragen. Ik heb ook twee Dartmoors van 26 en 30 met een opa en zijn redelijk corpulente kleindochter gekend. Die ponies hebben vanaf hun vierde elk seizoen gejaagd en nog nooit wat gehad. En dat zijn geen uitzonderingen op jachtverenigingen.
Ik weet toevallig iets van spierkracht en skeletopbouw en dat maakt bv dat een vliegewicht enorme gewichten kan heffen. Heeft alles met training te maken. Goed rijden is belangrijker dan licht zijn.
Het punt is dat ik me 40 jaar heb verdiept in de materie ;) en dat ik de laatste jaren nu die theoriën ontstaan NERGENS een normale onderbouwing kan vinden die ergens op slaat. Het enige dat je tegenkomt is tabellen en normen, maar niet een onderbouwing ervoor. Dan kijk ik liever naar de praktijk en het voordeel van zo oud zijn als ik is dat je veel paarden van jong tot oud meemaakt en goed kunt bekijken hoe het staat met de slijtage en rugproblemen.
Ja, moderne iele rijponies moeten beschermd worden tegen te zware ruiters, ik vind het goed dat bv de ponyclub richtlijnen heeft, maar gewone inheemse oerponies kunnen een volwassen persoon dragen hoor. Hebben ze eeuwen succesvol gedaan zonder slijtage.
Stokmaat en gewicht op zich zeggen niets.
Dat er paarden rondlopen met rugpijn (conclusie dierenartsen en consorten) heeft vooral te maken met het feit dat die rug pas volgroeid is op het zesde jaar en mensen veel te vroeg veel te veel willen doen en op de verkeerde manier.
Niet met het gewicht van een ruiter dat op een gewoon volgroeid paard zit!
Paarden werden vroeger pas met hun late vierde of vijfde jaar ingereden en hoefde niet meteen in de krul, een van de redenen waarom ze zo lang mee gingen.
Correct rijden en laat met opleiding beginnen spaart een paard.

Nogmaals, ik verdedig ook dat je als ruiter de verantwoording hebt om goed voor je lichaam te zorgen en om zo fit mogelijk te zijn en dus kan "moddervet" op een paard in mijn ogen ook niet, maar niet om de reden dat het paard het niet zou kunnen dragen.
Maar overgewicht of "dikker zijn" is natuurlijk niet meteen synoniem aan moddervet of loshangende vetrollen. Een bierbuik is behoorlijk gespannen hoor. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:59

Afbeelding
Testje.
Wie van deze jongens zouden jullie dan niet op een paard willen zien of op welke soorten/maten nog wel en op welk niet meer?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:01

IK heb sinds 2 maanden een new forrest van 1.45 schoft, en met mijn 77 kilo heeft die geen last hoor. (ben wel al 9 kilo afgevallen en er moeten er nog zeker 7 kilo af) maar dit in de eerste plaats voor mijn eigen gezondheid, het kan natuurlijk nooit slecht zijn voor mijn paardje.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:01

Dan moet je er ook even een plaatje van het paard bij doen, maar op mijn paard mogen ze zo te zien allemaal behalve de allerdikste. En opstappen met een kruk, maar dat moeten ze allemaal :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:09

En dan even wat anders weet niet of men het hier daar al over gehad heeft:
Hoe zit dat dan met voltige?
Gemiddeld 2 a 3 personen... Houden het even licht aan met 55 kilo per persoon... dat houdt in 110 kilo tot 165 kilo per paard...
En dat mag wel?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:13

Ik denk dat Lusitana het nu eens goed heeft op geschreven
Wij kregen straf van opa nu meer dan 40 jaar terug als we een paard voor zijn 4 de jaar gingen berijden
Onze hengst is daarom ook pas met vier jaar beleerd

Waarom zouden we anders ponys op der 7 nog moeten meten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:16

Abiola schreef:
Dan moet je er ook even een plaatje van het paard bij doen, maar op mijn paard mogen ze zo te zien allemaal behalve de allerdikste. En opstappen met een kruk, maar dat moeten ze allemaal :D

Expres geen paard erbij. Vraag is op welk paard je ze nog zou laten en welke niet. Om meer na te laten denken van wat redelijk lijkt.

Met kruk opstappen vind ik niet meer dan vanzelfsprekend, maar had ik kunnen melden. Goede aanvulling.