Electra63 schreef:Joenoho:
Ten eerste: ik ben geen jullie, ik ken niemand in dit topic persoonlijk. Ik zit met niemand in een HK. Ik heb mijn eigen mening.
Natuurlijk maak je fouten, dat doet iedereen. Soms uit onwetendheid, soms uit onkunde en soms uit frustratie.
Over dat afkatten van Jolien. Zij start dit topic, komt maar heel af en toe eens reageren, is gediplomeerd Orun-instructeur (niveau 2?). Ik verwacht dan van zo'n instructeur (al vind ik Orun2 niet geweldig) dat zij een goede onderbouwing heeft en weet wat zij wilt om haar niveau (en van haar leerlingen) te verbeteren.
IMO is zij dus een gefrusteerde of teleurgestelde wedstrijdruiter.
Vraagje: onderbouwing van wat, wat zij ziet op wedstrijd ? En je andere vraag vind ik te algemeen. Wat ik dan graag zou willen horen is haar filosofie en waar zij het meest op let bij haar leerlingen. Ooit heb ik ook lesgegeven aan manegekinderen. En dan mag ik geen diploma hebben, 1 van mijn (gehandicapte) kinderen kwam ergens anders te rijden, daar waren ze verbaasd waren over zijn niveau (hij heeft 2 jaar van mij les gehad, is geestelijk gehandicapt en 2 meter lang); hij kon een sprongetje maken, netjes sturen en aansporen en lichtrijden en galopperen. En al mijn leerlingen schoppen niet, houden hun handen netjes, trekken niet... Daar hebben ze het nu nog steeds over, dat is wel leuk (ik woon om de hoek van waar ik les gaf). Daarnaast is het zo dat je zelf misschien minder goed kan rijden, dat je wel heel goed kan zien waar de fout zit bij een ander. En als je dat ook nog eens goed kunt verwoorden (want daar ontbreekt het bij de meeste instructie aan), dan ben je wat mij betreft een goede instructeur. En dat is meetbaar, o.a. door wedstrijden of hoe anderen over jouw leerlingen praten. Wil ik alleen maar mee zeggen wat ik zeg, ik vel geen waardoordeel over diploma's of niveau's. Ik ken iemand die haar hele leven geen wedstrijden heeft gereden, maar wel met veel gevoel gewoon echt kan rijden, daarbij ook nog eens goed les kan geven en goed kan verwoorden wat ze ziet, zonder een papiertje. Een papiertje (Orun) wat ze overigens alsnog met gemak heeft gehaald toen dat moest voor de verzekering. Dus wat is niveau ??? Wat mij hier zo irriteerde is dat mensen gelijk afgeschreven werden omdat ze geen wedstrijdniveau genoeg hadden. En dat is echt niet het enige wat er toe doet. Goed voorbeeld: Monya Erb van de Balingehof. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo mooi stil zit, die zo'n mooie stille hand heeft en zo goed een diagnose kan stellen, die lijkt wel rontgenogen te hebben. En dan gaat ze je paard revaliderend rijden en je ziet het zienderogen echt opknappen... onvoorstelbaar, nog steeds. En daarnaast kan ze het ook nog supergoed uitleggen (haar man ook trouwens). En die rijdt dus al jaren en jaren geen wedstrijden meer, volgens mij alleen maar toen ze nog erg jong was.
En Arabesk, die kom ik vaak tegen in topics en sorry, maar die kan ik echt niet meer serieus nemen. Dat zij een voorkeur heeft voor bitloos, 24/7 buiten etc. prima, maar zij kat alles af, wat niet aan haar verwachtingen/eisen voldoet.
Hoe je het ook wendt of keert of over haar denkt, zoals op die filmpjes staat, zo moet je niet rijden, dat ben ik met haar eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 20:50, in het totaal 3 keer bewerkt