Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:54

Joolien schreef:
Wat wordt er hier weer kinderachtig gedaan zeg. Gaan we nou elk stukje uit lopen melken wat iedereen zegt? Oh en Arabesk maar met zijn allen aanvallen omdat zij precies filmt wat ik bedoel? En nogmaals, als je niet ziet dat er in dat filmpje het een en ander niet klopt, dan denk ik dat je toch echt eens op je hoofd moet gaan krabben of je het allemaal wel zo eerlijk ziet?
Ik sta niet in alles achter Arabesk want ik ben niet voor bitloos rijden, maar ik ben er mee eens dat heleboel mensen hun ogen sluiten of gewoon gewend zijn aan de huidige rijerij, dat baart me zorgen...

Mij ook, normaal zou ik het reageren allang opgegeven hebben...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:57

Dat laatste is echt onzin, juist bij een aantal paardenfotografen op evenementen zie je de meest ongelukkige momenten waarvan je denkt, hoe kun je dit plaatsen.

Verder vind ik die filmpjes van Arabesk beneden alle peil om mensen die hun best doen, maar waarvan het misschien even wat minder vlekkeloos gaat, te gebruiken voor zgn. dieronvriendelijk promotiemateriaal. Echt te genant en onder de gordel dat je je met zulke dingen in laat. Zegt mij genoeg over het niveau van Arabesk.

corina21

volgens mij zijn mensen zich hier aan het vervelen dit is geen discussie meer maar op de man inspelen.

Anoniem

Electra63 schreef:
Ach, overdrijven moet je met overdrijven bestrijden. :D Ik kom Arabesk zo vaak tegen in topics.
Als iemand een vraag stelt over HKO en speciaal beslag, dan komt zij weer tevoorschijn met natuurlijk bekappen. Ze zal best wel eens gelijk hebben, maar een jaar of 5 geleden stelde zij zelf nog allerlei simpele vragen op Bokt, dus om nu te kunnen stellen dat je meer verstand hebt van bijv. bekappen als een gedilpomeerde hoefsmit dat gaat er bij mij niet in.

Zoals ik al eerder stelde, de tegenstanders van bit, sporen etc. zijn vaak mislukte wedstrijdruiters.
Ik zie nl zelden iemand die Z rijdt overstappen op volstrekt bitloos etc. Nu zullen daar wel weer allerlei theorieën over komen door de bitloze brigade, maar ik geloof daar niet in.

Wat je zegt kan ik heel goed volgen en begrijp ik ook prima. Wat de hoefsmeden betreft ga ik ook niet in mee (al heb je er hapsnurkers bij.... die wel hun diploma hebben maar o zo niet vakbekwaam zijn), ook niet in bitloos al lijkt het me leuk om het te proberen, maar wat ik in de filmpjes zie is juist wat ik zelf zo vreselijk vindt als ik op een wedstrijdterrein ben. Dus wat dat betreft kan ik Arabesk heel goed volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:02

Japeloup schreef:
Het grote probleem is dat voor een hele hoop ruiters het beeld wat je op een gemiddelde wedstrijd ziet gewoon is. Ze kennen niet anders en weten niet beter, eigenlijk kan je het het gros niet eens kwalijk nemen. Zoals ik eerder al aangaf, klopt er imo niet veel van de verschillende opleidingen.
Van oudsher was de dressuur er om een paard in staat te stellen ons te dragen (en ook veel gebruikt tijdens oorlogen). Alle oefeningen die wij nu nog rijden hebben daar hun oorsprong. Hoe beter een paard aan de hulpen stond hoe makkelijker hij in te zetten was. Nu de dag weten een heleboel mensen niet eens waarom wij dingen doen zoals we ze doen en vooral niet de gedachte er achter. De klassieke dressuur (zoals bv de spaanse rijschool) neemt de tijd om een paard op te leiden het kost nou eenmaal tijd om spiergroepen te trainen en ook tussen de oren moet het paard het kunnen volgen.
Wat willen een hoop ruiters tegenwoordig snel het Z in want anders klopt er iets niet. Als je nu een paard koopt die keurig is opgeleid van een jaar of 10 vinden ze het al oud en als hij dan ook nog "maar" in het L of M loopt zal het wel een K knol zijn die het niet in zich heeft om hoger te komen. Laten we mekaar nou geen mietjes noemen maar zo werkt het in de paarden handel. Dit is ook een voorbeeld van het commercieel paarden wereldje.
Maar wie zegt mij dat een paard van 10 die L loopt niet correcter is gereden dan 1 van 7 die door een handige Z ruiter een punt in het Z heeft gehaald.
Ik snap niet zo goed waarom mensen altijd maar haast hebben.

Dat is nu net waar volgens mij de problemen vandaan komen. Maar zo is de huidige maatschappij ook een beetje jammer genoeg. Maar ik ga gewoon mijn eigen weg wat de paarden betreft :-) en pik overal wat op, van het rechtrichten (AdB), van het respectvol rijden en het begrip voor het wezen paard (Balingehof en ook bijvoorbeeld David de Wispelaere), het belang van houding en zit (Balingehof, Heather Moffett), de lol van het lange teugelen (Piet Bakker), Vrijheidsdressuur (Aimable hier van Bokt, respect voor wat zij doet met Jauke en Llevado), enzovoorts. Paardrijden op het strand van Ameland :-). En wedstrijden ? Leuke momentopname, toetsingsmoment als je bijvoorbeeld een jury hebt als Nico van Stigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:03

Electra63 schreef:
JoviBan schreef:
Elctronica, kun je nu echt geen discussie voeren zonder zo vreselijk kinderachtig, denigrerend en veralgemeniserend te zijn? Bah, dit gaat helemaal nergens over.

Jovibanana, dit topic verliep redelijk, totdat Arabesk haar filmpjes er op gooide en haar volgelingen te voorschijn kwamen. Maar ik ben niet denigrerend hoor. Als jij mijn berichten goed had gelezen, dan had je geweten dat ik ook vaak bitloos e.d. heb gereden, maar ik veroordeel niemand die wel met een bit of ijzers rijdt. Mijn 1e pony had geen ijzers, mijn 1e paard had geen ijzers, maar mijn 2e paard heeft wel ijzers. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat ieder paard verschillend is.
En ik wil best toegeven, dat ik af en toe in dit topic te ver ben gegaan, maar een aantal bokkers vraagt er ook om. Waarom dressuurruiters of wedstrijdruiters afkraken? Ik ga er van uit, dat de meeste dressuurruiters het beste willen voor hun paard. Zeker diegene die hier deelnemen in dit topic.
De meeste bokkers worden geïrriteerd omdat zij hier afgeserveerd worden als dierenbeulen.
Ik word altijd een beetje moe van mijzelf herhalen, meestal verlaat ik dan zo'n topic, maar overal zijn misstanden. In de wedstrijdsport, maar ook bij de recreatieruiters. Bij paarden die op stal staan, maar ook bij paarden die 24/7 in de wei staan (zonder dagelijkse controle, vergroeide hoeven, geen schuilmogelijkheiden voor zon of regen etc). Als je misstanden ziet, moet je ingrijpen en verder moet je iedereen in zijn/haar waarde laten. Niet alleen naturals willen en/of doen het beste voor hun paard.

En nu, ben ik verder klaar met dit topic, ik heb genoeg van deze sfeer. :wave:

Je leest het zoals je het lezen wilt Electra, en dus niet zoals het bedoeld word. Erg kortzichtig. Trouwens benieuwd wie Arabesk haar volgelingen zijn, ik heb er nog niet eentje kunnen ontdekken, alleen mensen met een eigen mening.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:05

Belachelijk die filmpjes, ik heb ook op dat concours gestart en er zit misschien wel waarheid in maar ik vind het allemaal nógal aangedikt. En om dat dan 'stiekem' te gaan filmen en hier neer te zetten vind ik écht niet kunnen. Is dat überhaupt wel legaal?

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:10

Joenahoe,
Ik vind jou ook redelijk vooringenomen.
Doe jij eens onderbouwen wat er aan de vos van Listiglistje mankeert?
Of had jij als hij gefotografeerd was zonder bit hem wel leuk gevonden? Of vind jij hem niet leuk omdat hij van Listiglistje is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:14

Electra63 schreef:
Joenohoe,
Ga je na Tencence, de volgende afkatten?

PS Ik kan die stangteugel niet zo goed zien, maar Tendance rijdt met redelijk lange teugel, dus het strak staan, zal wel meevallen.

Jullie mogen Arabesk en Joolien wel de grond in boren maar ik mag niks zeggen ? Ik zou zeggen, kijk maar goed naar de foto, dan zie je genoeg want de stangteugel is duidelijk zichtbaar, net als de andere. Ik wil niemand afkatten, ik zou alleen zo graag willen dat er wat meer bewustzijn kwam voor de misstanden die je op elke wedstrijd ziet. En Tendance is daar kennelijk blind voor, als zij niet ziet wat er fout is op die filmpjes. Dus vandaar mijn opmerkingen.

Zoals nog iemand hierboven durfde te zeggen, in het prille begin van mijn carriere was mijn niveau ook bedroevend. Vaak voelde ik me machteloos omdat ik niet begreep waarom peerd niet deed wat ik wilde, maar ik begreep zelf niet wat ik aan het doen was dus paard begreep het ook niet. En ja, dan gaf ik het beest een flinke veeg of meerdere flinke vegen, iets waar ik mij nu nog voor schaam moet ik eerlijk zeggen. Mijn eerste paard was zo lief van karakter dat ze me dat vergaf en nog alles voor mij deed, zelfs toen haar lichaam niet meer wilde (M2, Z-startgerechtigd). En ze sprong op haar karakter, ze kon dr niks van, een gouden paard. Totdat ik zo ongenadig op mijn flikker kreeg van Jan Willem Voorn (een hele bekende instructeur in het noorden) dat ik eens goed naar mezelf en mijn reacties ging kijken. En, nog beschamender, eigenlijk deed ik precies hetzelfde naar mijn paard dan mijn vader vroeger deed naar ons: mijn machteloosheid op haar botvieren (mijn vader kon ons niet aan en ging uit machteloosheid slaan). Sindsdien: nooit meer. Als ik dat voel opkomen stap ik af en ga ik een rondje lopen en tegen de bakrand schoppen, als ik weer gekalmeerd ben probeer ik verder te rijden.

O ja, het is nu precies 21 jaar later :-) ik ben laat begonnen. Wij waren vroeger arm dus ik kon pas gaan paardrijden toen ik het zelf kon betalen. Maar ik rij dus al 21 jaar op verschillende soorten paarden, waar ik maar de kans krijg om iets van te leren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:17

Electra63 schreef:
Joenahoe,
Of had jij als hij gefotografeerd was zonder bit hem wel leuk gevonden? Of vind jij hem niet leuk omdat hij van Listiglistje is?

Er mankeert helemaal NIETS aan. Maar ik vind het geen aparte verschijning waardoor zij alleen al door zijn verschijning hogere punten zou kunnen scoren, daar ging het over. Wat ik zelf apart vind? Een zelfde model bonte, een indrukwekkende Fries met lange manen en behang, een prachtig hoogbenig zwart dressuurpaard... Bijvoorbeeld. Maar dat is smaak en smaak is persoonlijk, zoals dat ook voor juryleden geldt, waar de posting over ging. En ik zeg ook niet dat ik hem niet leuk vind. Het is een klassiek gebouwd paard dus zou echt mijn type zijn, niet zo'n smal gebouwd tiepje dat eruit ziet of het zo breekt. Het is maar net hoe je mijn posting leest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:20

marjolein_el schreef:
Belachelijk die filmpjes, ik heb ook op dat concours gestart en er zit misschien wel waarheid in maar ik vind het allemaal nógal aangedikt. En om dat dan 'stiekem' te gaan filmen en hier neer te zetten vind ik écht niet kunnen. Is dat überhaupt wel legaal?

Een vraagje, waarom zeg jij dat het aangedikt is? Het staat op film, het is wat daar gebeurde... En ik denk niet dat Arabesk stiekem gefilmd heeft, maar in alle openheid. Stiekem filmen is alleen mogelijk met een knoopsgatcamera of zoiets. En ja, dat is legaal, het is een openbaar concours en er is niemand herkenbaar.

O ja, even voor de goede orde, ik ben NIET voor bitloos, al ben ik er wel nieuwsgierig naar. En ik heb een gewone (maar wel hele goede) hoefsmid :-).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:21

Zielig liedje eronder, zielige tekst erbij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:23

Dus wanneer de tekst geschreven wordt is het zielig, maar als het uitgevoerd wordt is het niet zielig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:24

marjolein_el schreef:

Weet niet of het opgevallen is, maar de Nederlandse is zonder muziek. Tekst... ja dat is uit bitloos standpunt geschreven. Maar vraagje, wat zou jij ervan vinden als er geen tekst en muziek was, wat zou jij dan bijvoorbeeld vinden van die dressuurruiter met stang en trek die niet zit, omhoog komt en daarbij de teugels flink aantrekt (onbewust vermoed ik maar dat is des te erger).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:25

Joenoho:
Ten eerste: ik ben geen jullie, ik ken niemand in dit topic persoonlijk. Ik zit met niemand in een HK. Ik heb mijn eigen mening.

Natuurlijk maak je fouten, dat doet iedereen. Soms uit onwetendheid, soms uit onkunde en soms uit frustratie.
Over dat afkatten van Jolien. Zij start dit topic, komt maar heel af en toe eens reageren, is gediplomeerd Orun-instructeur (niveau 2?). Ik verwacht dan van zo'n instructeur (al vind ik Orun2 niet geweldig) dat zij een goede onderbouwing heeft en weet wat zij wilt om haar niveau (en van haar leerlingen) te verbeteren.
IMO is zij dus een gefrusteerde of teleurgestelde wedstrijdruiter.
En Arabesk, die kom ik vaak tegen in topics en sorry, maar die kan ik echt niet meer serieus nemen. Dat zij een voorkeur heeft voor bitloos, 24/7 buiten etc. prima, maar zij kat alles af, wat niet aan haar verwachtingen/eisen voldoet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:30

Nee electra ik zeg niet dat een jong paard in het Z per definitie slecht gereden/opgeleid is al zit er voor mij een groot verschil tussen een goede proef rijden en een paard opleiden. Maar als je terug leest vroeg ik wie mij verteld dat een jong paard met een punt of punten heeft is het Z, beter is in de africhting dan een L paard van een jaar of 10.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:33

joenohoe schreef:
marjolein_el schreef:

Weet niet of het opgevallen is, maar de Nederlandse is zonder muziek. Tekst... ja dat is uit bitloos standpunt geschreven. Maar vraagje, wat zou jij ervan vinden als er geen tekst en muziek was, wat zou jij dan bijvoorbeeld vinden van die dressuurruiter met stang en trek die niet zit, omhoog komt en daarbij de teugels flink aantrekt (onbewust vermoed ik maar dat is des te erger).

Dat vind ik natuurlijk niet goed, ik ben er helemaal niet voor om zoveel ijzer in die mond te hangen. Maargoed, het ging mij meer om het plaatsen van het filmpje, niet om de inhoud.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:35

joenohoe schreef:
Electra63 schreef:
Joenahoe,

Er mankeert helemaal NIETS aan. Maar ik vind het geen aparte verschijning waardoor zij alleen al door zijn verschijning hogere punten zou kunnen scoren, daar ging het over. Wat ik zelf apart vind? Een zelfde model bonte, een indrukwekkende Fries met lange manen en behang, een prachtig hoogbenig zwart dressuurpaard... Bijvoorbeeld. Maar dat is smaak en smaak is persoonlijk, zoals dat ook voor juryleden geldt, waar de posting over ging. En ik zeg ook niet dat ik hem niet leuk vind. Het is een klassiek gebouwd paard dus zou echt mijn type zijn, niet zo'n smal gebouwd tiepje dat eruit ziet of het zo breekt. Het is maar net hoe je mijn posting leest.

Jij vindt het geen aparte verschijning, maar misschien heeft hij door zijn afstamming wel bovengemiddelde gangen en door zijn grootte is hij inderdaad misschien wel imposant. Of zij rijdt hem keurig ontspannen in de proeven en de figuren goed uitgevoerd (op de letter). Ik weet dat niet, want ik kan dat niet van foto's beoordelen.
Ik vind het wel een prachtig paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:41

Japeloup schreef:
Nee electra ik zeg niet dat een jong paard in het Z per definitie slecht gereden/opgeleid is al zit er voor mij een groot verschil tussen een goede proef rijden en een paard opleiden. Maar als je terug leest vroeg ik wie mij verteld dat een jong paard met een punt of punten heeft is het Z, beter is in de africhting dan een L paard van een jaar of 10.

Dat kan je toch niet zo beoordelen. Dat moet je toch zien IRL?
Jouw tekst, zoals handige ruiter etc. insinueert al het tegendeel. Er zullen jonge paarden zijn die gemakkelijk het Z aankunnen en er zullen paarden zijn die nooit hoger komen dan de L. Al ben ik van mening dat ieder gezond paard de Z zou moeten kunnen halen met een kundige ruiter. Tenslotte is alles t/m Z (en tegenwoordig ZZ-licht) nog basis.
Het (wedstrijd)niveau zegt natuurlijk ook niet alles, er zijn ruiters die ieder week op concours gaan en door de klassen vliegen (of niet :D , en dus punten sprokkelen) en er zijn ruiters die maar 1 x per maand op concours gaan. Het is wel een bevestiging van je niveau. Immers we kunnen allemaal wel thuis SB rijden, maar of dat op de juiste manier is uitgevoerd, dat weet je niet, als het nooit onafhankelijk beoordeeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:44

Electra63 schreef:
Joenoho:
Ten eerste: ik ben geen jullie, ik ken niemand in dit topic persoonlijk. Ik zit met niemand in een HK. Ik heb mijn eigen mening.

Natuurlijk maak je fouten, dat doet iedereen. Soms uit onwetendheid, soms uit onkunde en soms uit frustratie.
Over dat afkatten van Jolien. Zij start dit topic, komt maar heel af en toe eens reageren, is gediplomeerd Orun-instructeur (niveau 2?). Ik verwacht dan van zo'n instructeur (al vind ik Orun2 niet geweldig) dat zij een goede onderbouwing heeft en weet wat zij wilt om haar niveau (en van haar leerlingen) te verbeteren.
IMO is zij dus een gefrusteerde of teleurgestelde wedstrijdruiter.

Vraagje: onderbouwing van wat, wat zij ziet op wedstrijd ? En je andere vraag vind ik te algemeen. Wat ik dan graag zou willen horen is haar filosofie en waar zij het meest op let bij haar leerlingen. Ooit heb ik ook lesgegeven aan manegekinderen. En dan mag ik geen diploma hebben, 1 van mijn (gehandicapte) kinderen kwam ergens anders te rijden, daar waren ze verbaasd waren over zijn niveau (hij heeft 2 jaar van mij les gehad, is geestelijk gehandicapt en 2 meter lang); hij kon een sprongetje maken, netjes sturen en aansporen en lichtrijden en galopperen. En al mijn leerlingen schoppen niet, houden hun handen netjes, trekken niet... Daar hebben ze het nu nog steeds over, dat is wel leuk (ik woon om de hoek van waar ik les gaf). Daarnaast is het zo dat je zelf misschien minder goed kan rijden, dat je wel heel goed kan zien waar de fout zit bij een ander. En als je dat ook nog eens goed kunt verwoorden (want daar ontbreekt het bij de meeste instructie aan), dan ben je wat mij betreft een goede instructeur. En dat is meetbaar, o.a. door wedstrijden of hoe anderen over jouw leerlingen praten. Wil ik alleen maar mee zeggen wat ik zeg, ik vel geen waardoordeel over diploma's of niveau's. Ik ken iemand die haar hele leven geen wedstrijden heeft gereden, maar wel met veel gevoel gewoon echt kan rijden, daarbij ook nog eens goed les kan geven en goed kan verwoorden wat ze ziet, zonder een papiertje. Een papiertje (Orun) wat ze overigens alsnog met gemak heeft gehaald toen dat moest voor de verzekering. Dus wat is niveau ??? Wat mij hier zo irriteerde is dat mensen gelijk afgeschreven werden omdat ze geen wedstrijdniveau genoeg hadden. En dat is echt niet het enige wat er toe doet. Goed voorbeeld: Monya Erb van de Balingehof. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo mooi stil zit, die zo'n mooie stille hand heeft en zo goed een diagnose kan stellen, die lijkt wel rontgenogen te hebben. En dan gaat ze je paard revaliderend rijden en je ziet het zienderogen echt opknappen... onvoorstelbaar, nog steeds. En daarnaast kan ze het ook nog supergoed uitleggen (haar man ook trouwens). En die rijdt dus al jaren en jaren geen wedstrijden meer, volgens mij alleen maar toen ze nog erg jong was.

En Arabesk, die kom ik vaak tegen in topics en sorry, maar die kan ik echt niet meer serieus nemen. Dat zij een voorkeur heeft voor bitloos, 24/7 buiten etc. prima, maar zij kat alles af, wat niet aan haar verwachtingen/eisen voldoet.

Hoe je het ook wendt of keert of over haar denkt, zoals op die filmpjes staat, zo moet je niet rijden, dat ben ik met haar eens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 20:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:45

Electra63 schreef:
Jij vindt het geen aparte verschijning, maar misschien heeft hij door zijn afstamming wel bovengemiddelde gangen en door zijn grootte is hij inderdaad misschien wel imposant. Of zij rijdt hem keurig ontspannen in de proeven en de figuren goed uitgevoerd (op de letter). Ik weet dat niet, want ik kan dat niet van foto's beoordelen.

Het is een paard dat ik zo zou kopen hoor, helemaal mijn tiep. En daar heb je ook weer gelijk aan natuurlijk, van foto's kun je dat niet goed genoeg beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:47

marjolein_el schreef:
joenohoe schreef:

Dat vind ik natuurlijk niet goed, ik ben er helemaal niet voor om zoveel ijzer in die mond te hangen. Maargoed, het ging mij meer om het plaatsen van het filmpje, niet om de inhoud.

OK, duidelijk :-). En nu ga ik voor NCIS hangen, anders ben ik straks weer zo wakker door deze discussie dat ik niet slaap :-). Truste :-). Toch leuk, ook al is de discussie fel, toch blijft het nog een leuke discussie tot nu toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:57

Jonahoe,
Ik heb geen zin/reden om Jolien af te katten. Ik heb mijn mening al 100 keer hier neergezet.
En dat over het lesgeven. Dat heb ik ook 30 jaar geleden een poosje gedaan, toen vroeg men nog niet om diploma's.
Misschien gaf jij inderdaad goed les, misschien was jouw leerling buitengewoon getalenteerd? Maar wie gaf je les? Ik gaf les aan kinderen tussen de 6/7 en 9/10 jaar die nog nooit op een pony hadden gezeten tot ze een beetje konden sturen en lichtrijden. Ik had niet de capaciteit om iemand les te geven die M of hoger reed,dat was ook niet nodig, waar ik werkte. Dat was een kleine fokkerij annex manege vooral gericht op bos/strandritten.
Dus ook in lesgeven heb je verschillen en vooral wat is het doel van die les.
In ieder geval moet een erkende manege tegenwoordig een gediplomeerde instructeur in dienst hebben. Dus een diploma is IMO wel gewenst. De reden heb ik ook al eerder geschreven, ik ga mezelf niet weer herhalen.
En ook mijn mening over Arabesk heb ik al verschillende malen gegeven, ze heeft best af en toe gelijk, met de nadruk op af en toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:58

joenohoe schreef:
Electra63 schreef:

Het is een paard dat ik zo zou kopen hoor, helemaal mijn tiep. En daar heb je ook weer gelijk aan natuurlijk, van foto's kun je dat niet goed genoeg beoordelen.

Dan zijn wij het toch nog ergens over eens. :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:59

Wat een nare smaak krijg ik hier van zeg, hebben jullie nou nooit eens een fout gemaakt (of meerdere gemaakt)?
Ik bedoel je bent er toch om te leren en dat kan je alleen als je fouten maakt :)
'Een potlood heeft niet voor niets een gum' :+