Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:08

xmarliez schreef:
cherie78 schreef:

Daar valt ook weinig in te mengen ;)

Als ik auto zou rijden zoals veel mensen "denken" over klassieke dressuur vloog ik met mijn hoofd door de "voorruit" :')

Hoeveel zgn "klassiekers" denken dat "gas en rem" tegelijkertijd bediend moeten worden bij een paard :j

Dat is nou jouw probleem, je hebt deze negatieve ervaring met 'klassiekers' opgelopen omdat je klassiek niet kunt onderscheiden van 'niet'-klassiek. Modern kun je nog vergelijken maar KLASSIEK, als je dat nooit gereden hebt, de filosofie niet begrijpt en het rijden niet begrijpt dat kun je nooit weten wat nou PRECIES Klassieke rijkunst is.
Zou je het wel weten zou je dit soort uitspraken over de Klassieke rijkunst niet eens uit je mond kunnen krijgen, laat staan neer typen en posten.

Je hebt nogal wat "aanname's" :j
Ik kan "klassiek" zeer goed onderscheiden van "niet-klassiek"

Dan gelijk maar even mijn volgende vraag aan jou; Wat is "niet-klassiek" ??

Ik begrijp "perfect" de filosofie van het "klassieke"
Maar ik interpreteer een aantal "meesters" net iets anders dan bv jij.

Als je het boek van Treffers, van Loon etc goed leest en begrijpt, is het ook niet verwonderlijk dat mijn haren recht overeind gaan staan van "weerstandbiedende" handen.
En "weerstandbiedende" handen in alle gradatie's

Als een ruiter dat nl nodig heeft, is er al het één en ander mis gegaan.

Weerstandbieden is nl alleen maar nodig om een paard dmv DRUK ergens iets los te laten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:14

liberty22 schreef:
vanzuijlen schreef:
Ben het met je eens liberty maar:
Dit doet nombrado anders die legt het gewicht ook anders en die kan dat zonder hulpen zonder voorbereiding dus het paard doet maar wat en gaat zijn eigen gang zo is het toch nombrado? Wanneer je als ruiter niets zegt door middel van de hulpen dan weet het paard niet waar en hoe hij of zij het moet uitvoeren, en oefeningen rijden is oefenen. En volgens nombrado doet een paard alles vanzelf, vreemd dat het paard buigt in de romp trouwens en dat helemaal van zich uit.

ook zoiets trouwens buigen in de romp?
wat is dat nou voor iets globaals daar kun je van alles van maken.( doe mij de jip en janneke stijl hierover maar eens)

rompkanteling....nooit van gehoord?
doen wij mensen ook met de romp...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:16

spokie79 schreef:
Nombrado, maar dan is er nog steeds sprake van een hulp, hoe klein die ook is.

Heb je dat stukje gelezen over het weg kunnen laten van de hulpen?
En het is geen uitvinding van mij, maar van Robichon de la Guenirière.

Citaat:
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:17

ja rompkanteling alleen heb je ook met een hoofd en een hals van het paard te maken plus een achterhand ribben enzo enzo enzo , je kan nooit alleen maar de romp kantelen is echt veels te globaal om wat van te maken want hoe komt het dat het paard bij jouw de romp kantelt dan?
aangezien jij geen hulpne verder geeft

spokie79

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:20

Als je geen hulpen geeft, gaat je paard echt niets doen hoor. Er is altijd een hulp. Is wel erg penny om te denken dat een paard wat voor je doet zonder dat er een hulp is. Hij wordt alleen heel klein en niet meer zichtbaar voor een buitenstaander. En blijkbaar ook niet voelbaar voor sommige mensen. En dan met name de mensen die op gevoel rijden. Echt bullshit en zo kortzichtig!

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:21

Citaat:
Als je het boek van Treffers, van Loon etc goed leest en begrijpt, is het ook niet verwonderlijk dat mijn haren recht overeind gaan staan van "weerstandbiedende" handen.

Weerstandbieden is nl alleen maar nodig om een paard dmv DRUK ergens iets los te laten.

Ook zo globaal, wat en hoe doe je dan anders, niet dat ik het men van Loon eens ben ook niet met Treffers zijn nl dezelfde opvattingen die zij verkeerd uitleggen. Wat doet een bijzetteugel bv, en wat is nageven allemaal dingen die in het betoog weggelaten worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:23

vanzuijlen schreef:
Citaat:

Ook zo globaal, wat en hoe doe je dan anders, niet dat ik het men van Loon eens ben ook niet met Treffers zijn nl dezelfde opvattingen die zij verkeerd uitleggen.

Dat is jouw mening, maar ik vind, dat je hierin heel veel lijkt op een bepaalde "professor"
En hoe die "klassiek" interpreteerde weten we allemaal :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:25

liberty22 schreef:
ja rompkanteling alleen heb je ook met een hoofd en een hals van het paard te maken plus een achterhand ribben enzo enzo enzo , je kan nooit alleen maar de romp kantelen is echt veels te globaal om wat van te maken want hoe komt het dat het paard bij jouw de romp kantelt dan?
aangezien jij geen hulpne verder geeft

je zit (in jip en janneke taal) :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:26

spokie79 schreef:
Als je geen hulpen geeft, gaat je paard echt niets doen hoor. Er is altijd een hulp. Is wel erg penny om te denken dat een paard wat voor je doet zonder dat er een hulp is. Hij wordt alleen heel klein en niet meer zichtbaar voor een buitenstaander. En blijkbaar ook niet voelbaar voor sommige mensen. En dan met name de mensen die op gevoel rijden. Echt bullshit en zo kortzichtig!

ik weet niet wat voor een paarden jij rijd? maar idd een speelgoedpaard/hobbelpaard zal zonder jou beweging idd niets doen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:27

wat is er nodig dan voor het paard om zijn romp te kunnen kantelen?
laten we dat eerst eens duidelijk krijge , voor mij zoveel dat dat niet alleen op zit gaat gebeuren maar goed bij jouw wel dus vertel eens/ jip en janneke graag

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:29

liberty22 schreef:
laten we dat eerst eens duidelijk krijge , voor mij zoveel dat dat niet alleen op zit gaat gebeuren maar goed bij jouw wel dus vertel eens/ jip en janneke graag

door hem met je zit ruimte te geven die kanteling tot stand te brengen (oeps, iets meer dan jip en janneke)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:30

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

ik weet niet wat voor een paarden jij rijd? maar idd een speelgoedpaard/hobbelpaard zal zonder jou beweging idd niets doen.

nee en mensen die in een roes leven zullen ook nooit wat klaarspelen , lijkt me wel lekker high van je eigen geweldige kunstenaarsmogelijkheden die niemand anders in de wereld beheerst , er zou een geloof om heen gebouwd moeten worden dan kunnen ook andere mensen zich zo verheerlijken in deze materie

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:32

Citaat:

Globaal die bemerkingen en wat is de oplossing dan van jouw cherie? Daar krijgen wij steeds geen antwoord op alleen schoppen tegen iets maar nooit een oplossing.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:32

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

door hem met je zit ruimte te geven die kanteling tot stand te brengen (oeps, iets meer dan jip en janneke)

en als die niet moet kantelen dan knijp je hem maar af met je zit? en dat paard maar compenseren

wat doe draai je je doos naar rechts of naar links of omhoog of juist naar beneden of ga je omgekeerd op je paard zitten , weer blijf je zeer globaal en wat gebeurd er met al die dingen die aan die romp vastzitten kader je die tegelijjkertijd met je zit? dus dan moet je doos of je bekken of je wat dan ook tegelijkertijd naar rechts naar beneden achterovergekanteld en weer naar voren toe?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:35

vanzuijlen schreef:
Citaat:

Globaal die bemerkingen en wat is de oplossing dan van jouw cherie? Daar krijgen wij steeds geen antwoord op alleen schoppen tegen iets maar nooit een oplossing.

Die oplossing is om van achter naar voren te rijden.
Het paard zelf de aanleuning te laten nemen.

Belangrijkste voorwaarde hierbij is, een paard wat actief op een beenhulp reageert icm een zithulp.
Zodra dit goed begrepen wordt door een paard, kan de beenhulp vervangen worden door alleen de zithulp.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:39

cherie78 schreef:
Die oplossing is om van achter naar voren te rijden.
Het paard zelf de aanleuning te laten nemen.

Belangrijkste voorwaarde hierbij is, een paard wat actief op een beenhulp reageert icm een zithulp indien nodig.

Telepatische zit- en beenhulpen? Weerstand bieden is ook niet trekken. Je paard reageert op een bepaalde druk en dat verschilt bij ieder paard en iedere ruiter wat de druk is. Dit hoef maar heel weinig te zijn zodat je het bijna niet voelt.

Ik begin mij af te vragen wat de gevoeligheid van die gevoelige mensen is. als je niet eens voelt wat je in je lichaam doet.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:39

Cherie:Waar blijft de energie die je opwekt met je zit? En hoe weet het paard dat hij of zij niet sneller moet maar verzamelen? Hoe weet het paard dat het uitstrekken moet en niet verzamelen, hoe weet het paard dat het aktiever moet gaan en niet sneller? Allemaal met de zit? Dat zijn nog maar een paar vragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:48

vanzuijlen schreef:
Cherie:Waar blijft de energie die je opwekt met je zit? En hoe weet het paard dat hij of zij niet sneller moet maar verzamelen? Hoe weet het paard dat het uitstrekken moet en niet verzamelen, hoe weet het paard dat het aktiever moet gaan en niet sneller? Allemaal met de zit? Dat zijn nog maar een paar vragen.

Allemaal met de zit :j :j

Zo weet een paard ook, dat het niet moet gaan krabbelen, maar gewoon ruim zijn passen mag afmaken.
Zo weet een paard ook, dat de juiste hoofd/halshouding ontstaat vanuit het juiste achterhandgebruik.
Zo weet een paard ook, dat het ook zijn rug kan en mag loslaten door zijn hoofd neerwaarts te laten zakken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:48

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

Een echt paard zal zonder jouw hulpen ook niet gaan doen wat jij wilt. Ik dacht dat jij zoveel kennis van anatomie en fysiologie had? Als ik op een paard ga zitten en niets doen en hij gaat bewegen, zal dat zeer onaangenaam voor mij en hem zijn en lig ik er zo naast. Een paard zal echt niet verzinnen wat nu goed voor hem is tijdens zijn training en zodra jij er op gaat zitten, precies doen wat jij in je hoofd hebt. Zou een mooie zijn. Dan moet ik toch echt bij je in de leer komen. En dan kan ik volgend jaar gran prix starten.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:50

cherie78 schreef:
vanzuijlen schreef:

Zo weet een paard ook, dat het niet moet gaan krabbelen, maar gewoon ruim zijn passen mag afmaken.
Zo weet een paard ook, dat de juiste hoofd/halshouding ontstaat vanuit het juiste achterhandgebruik.
Zo weet een paard ook, dat het ook zijn rug kan en mag loslaten door zijn hoofd neerwaarts te laten zakken.

Dat bespreken ze dus als ze schoffie aan het krabben zijn. Paardrijden komt vanuit natuurlijke reflexen van een paard die een mens gebruikt. Dat weet dat paard echt niet hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:55

spokie79 schreef:
Een echt paard zal zonder jouw hulpen ook niet gaan doen wat jij wilt. Ik dacht dat jij zoveel kennis van anatomie en fysiologie had? Als ik op een paard ga zitten en niets doen en hij gaat bewegen, zal dat zeer onaangenaam voor mij en hem zijn en lig ik er zo naast. Een paard zal echt niet verzinnen wat nu goed voor hem is tijdens zijn training en zodra jij er op gaat zitten, precies doen wat jij in je hoofd hebt. Zou een mooie zijn. Dan moet ik toch echt bij je in de leer komen. En dan kan ik volgend jaar gran prix starten.

niet als je op de juiste manier op je middelpunt ontspannen op een paard zit

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:57

spokie79 schreef:
cherie78 schreef:

Dat bespreken ze dus als ze schoffie aan het krabben zijn. Paardrijden komt vanuit natuurlijke reflexen van een paard die een mens gebruikt. Dat weet dat paard echt niet hoor.

Ik zou bijna gaan "zeggen"; leer eens lezen :j

Vaak wordt er maar heel selectief gelezen, zoals nu in jouw antwoord ook weer blijkt.

Of moet ik voor de zoveelste keer mijn vorige bericht quoten :')

Toch nog maar even gedaan ;)

Citaat:
In de klassieke rijkunst worden hulpen ook echt als zodanig en alleen als zodanig, geïnterpreteerd; zij helpen een paard te begrijpen wat de ruiter van hem vraagt.
Als het paard dit begrepen heeft en het ook uitvoert, kan de ruiter de hulpen achterwege laten.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-10-11 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:58

vanzuijlen schreef:

in je zit
je kan namelijk heel flexibel zijn in je bekken, en als je weet wat er gebeurd als je je zit gebruikt bij een paard onder het paard, is het heeeeel logisch.

spokie79

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:02

Pot verwijt te ketel. Discussie is hier gewoon niet mogelijk. Ik wens jullie veel plezier met jullie rijkunst (naam weet ik niet, maar klassiek is het niet).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:03

nombrado schreef:
vanzuijlen schreef:

in je zit
je kan namelijk heel flexibel zijn in je bekken, en als je weet wat er gebeurd als je je zit gebruikt bij een paard onder het paard, is het heeeeel logisch.

"De klassieke rijkunst gebruikt de teugel slechts als een gevoelig te hanteren hulpmiddel om de aanleuning te bereiken, niet als een instrument om te STUREN en zeker niet om te REMMEN"

Dit citaat ook nog maar even herhaald voor vanzuijlen.