Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:@liberty: nee want oprichting is niet hetzelfde als een starre hoofdhouding, juist in de oprichting dient een paard altijd de hand te willen volgen, dus op elk moment vwnw te willen gaan.
oprichting is toch relatief, dus veranderend.
het paard moet altijd het gevoel hebben naar voren te mogen gaan, dan zal het dus ook naar voren gaan als het nodig is.
anders krijg je paarden die hun hoofd op 1 plek houden, hoe je ze ook rijdt. of die afhankelijk van de ruiterhanden 'worden ingesteld', maar nooit vanuit het achterbeen.
quadripes schreef:nou ja, ik zit na te denken hier vanuit mijn stoel... ik wil je niet aan het twijfelen brengen. het paard moet natuurlijk wel kunnen verruimen in het frame, maar misschien hangt de hoeveelheid ruimte aan de voorzijde ook van het paard af. ik moet hier even goed over nadenken eigenlijkals je teveel meegeeft, zal je paard met de hand mee naar voren gaan en dan verlies je eigenlijk juist de achterhand, denk ik.
Moll schreef:wanneer ik verruim is het been, heup, hand, been de impuls naar voren heup, de beweging van uit de onderug heup word vergroot, hand wanneer ik het paard voelt aanzetten gaa de hand naarvoren en zo kom het paard met de hand mee
quadripes schreef:nou ik was in de veronderstelling dat jij je handen al naar voren bewoog, zodat het paard die zou volgen. en dan krijg je volgens mij dat het paard zich te lang maakt in het frame, omdat het de verbinding zal proberen te herstellen - als het goed gereden is.
mijn punt is dus dat het vanuit het paard moet komen, als jij dat ook zegt, dan zeggen we hetzelfde, denk ik.
liberty22 schreef:Moll schreef:wanneer ik verruim is het been, heup, hand, been de impuls naar voren heup, de beweging van uit de onderug heup word vergroot, hand wanneer ik het paard voelt aanzetten gaa de hand naarvoren en zo kom het paard met de hand mee
ok dus ook jij geeft het paard de mogelijkheid de hals wat langer te maken , maar als de hals iets langer word zakt automatisch de hoofhalshouding.
Ik heb het hier niet over enorme verschillen van opgericht naar ineens de neus op boeghoogte , maar ik was van mening dat het paard extra ruimte nodig is voor het verruimen dus de hand alleen openen maar op de zelfde plaats houden is in deze dan toch niet voldoende?
Moll schreef:liberty22[quote="Moll schreef:wanneer ik verruim is het been, heup, hand, been de impuls naar voren heup, de beweging van uit de onderug heup word vergroot, hand wanneer ik het paard voelt aanzetten gaa de hand naarvoren en zo kom het paard met de hand mee
ok dus ook jij geeft het paard de mogelijkheid de hals wat langer te maken , maar als de hals iets langer word zakt automatisch de hoofhalshouding.
Ik heb het hier niet over enorme verschillen van opgericht naar ineens de neus op boeghoogte , maar ik was van mening dat het paard extra ruimte nodig is voor het verruimen dus de hand alleen openen maar op de zelfde plaats houden is in deze dan toch niet voldoende?
Professor schreef:Een paard wat middendraf gaat of uitgestrekte draf heeft iets meer aanleuning dan het zelfde paard in een verzamelde gang.
liberty22 schreef:Moll schreef:ok dus ook jij geeft het paard de mogelijkheid de hals wat langer te maken , maar als de hals iets langer word zakt automatisch de hoofhalshouding.
verzameling voor het uitgesterkte, ik wl niet harder ik wil dat het paar meer bodem pakt, als ik harder gaat word het paard langer, wanneer ik het paard te veruimen is dit in verhouding tot de oprichting die gevraagt is, anders word het een hackney,echter is dit dus te reguleren met de arett hier voor nog net besproken, en op de zit, je kan nimmer van achter meer vragen wat je voor niet kan bewaren.
quadripes schreef:@liberty: mijn punt is dat de verlenging van het frame uit het paard moet komen en niet vanuit de ruiter. dus ik zeg niet dat je dezelfde oprichting moet houden (dat zou namelijk absolute oprichting zijn). als je het paard toestaat zoveel aanleuning te nemen als nodig, dan blijft het kloppen. En naar gelang het paard afgericht is, zal het een langer of korter periode kunnen verruimen of verkorten met bijbehorend 'frame'. Een goede ruiter dwingt dit dus niet af, maar laat het afhangen van het paard.