Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:48

nog een vraag als ik met mijn paarden naar de middendraf ga , verzamel ik alvorens we verruimen gaan , echter in deze oefening van verruimen geef ik de paarden van voren ook altijd meer ruimte dus van de dan ontstane oprichting tijdens het verzamelen , naar meer lengte in de hals tijdens het verruimen , ik probeer mij ervan te verzekeren dat de neus ook iig een handbreedte voor de loodlijn is en de algehele hoofdhals houding neemt een vwnw intentie aan ,

dus fractie verzameling voor het verruimen , vlak voor of tijdens het verruimen vraag ik het paard de hand te volgen en sta deze dan toe zodat het paard in staat is ook echt ruimte te maken.
als je paard niet naar de hand toe is dus nageefelijk mislukt de oefening

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:52

zoals ik het voel, rijd ik vanuit mijn zit iets weg - ik open de zit als het ware. en dan voel ik het paard onder mij iets omhoog komen aan de voorkant. het kan zijn dat ik onbewust dan ook wat ruimte geef aan de voorzijde, maar dat dit meer neer komt op het openen of uitademen van de hand. in principe moet je zoveel geven als het paard nodig heeft, maar je moet niet zelf meer gaan geven, omdat het dan vwnw moet gaan strekken en dan juist uit de verzamelde houding komt die nodig is voor het verruimen. (of ik heb het verkeerd gelezen wat je bedoelt)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:54

ok dus de ietswat opgerichte halshouding die je verkrijgt bij het verzamelen laat je dan dus zo bestaan tijdens het verruimen? begrijp ik dat zo goed .

dat brengt me toch wel iets aan het wankelen dan omtrent deze kwestie , ik geef het paard ongv , 10 cm meer ruimte in de hals misschien nog wel iets meer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:03

Het frame in stap is het langst, wanneer ik in draf ga moet ik mijn teugels verkorten, ga ik in galop moet ik dat nogmaals.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:05

nou ja, ik zit na te denken hier vanuit mijn stoel... ik wil je niet aan het twijfelen brengen. het paard moet natuurlijk wel kunnen verruimen in het frame, maar misschien hangt de hoeveelheid ruimte aan de voorzijde ook van het paard af. ik moet hier even goed over nadenken eigenlijk :D als je teveel meegeeft, zal je paard met de hand mee naar voren gaan en dan verlies je eigenlijk juist de achterhand, denk ik.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:07

.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 15-02-11 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:11

wanneer ik verruim is het been, heup, hand, been de impuls naar voren heup, de beweging van uit de onderug heup word vergroot, hand wanneer ik het paard voelt aanzetten gaa de hand naarvoren en zo kom het paard met de hand mee

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:11

@liberty: nee want oprichting is niet hetzelfde als een starre hoofdhouding, juist in de oprichting dient een paard altijd de hand te willen volgen, dus op elk moment vwnw te willen gaan.
oprichting is toch relatief, dus veranderend.

het paard moet altijd het gevoel hebben naar voren te mogen gaan, dan zal het dus ook naar voren gaan als het nodig is.

anders krijg je paarden die hun hoofd op 1 plek houden, hoe je ze ook rijdt. of die afhankelijk van de ruiterhanden 'worden ingesteld', maar nooit vanuit het achterbeen.

edit: ... ik vind mezelf steeds onduidelijker worden... ik vind het erg lastig om een en ander onder woorden te brengen... ik vind Moll ook duidelijk
Laatst bijgewerkt door quadripes op 15-02-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:14

quadripes schreef:
@liberty: nee want oprichting is niet hetzelfde als een starre hoofdhouding, juist in de oprichting dient een paard altijd de hand te willen volgen, dus op elk moment vwnw te willen gaan.
oprichting is toch relatief, dus veranderend.

het paard moet altijd het gevoel hebben naar voren te mogen gaan, dan zal het dus ook naar voren gaan als het nodig is.

anders krijg je paarden die hun hoofd op 1 plek houden, hoe je ze ook rijdt. of die afhankelijk van de ruiterhanden 'worden ingesteld', maar nooit vanuit het achterbeen.

valse lichtheid

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:14

quadripes schreef:
nou ja, ik zit na te denken hier vanuit mijn stoel... ik wil je niet aan het twijfelen brengen. het paard moet natuurlijk wel kunnen verruimen in het frame, maar misschien hangt de hoeveelheid ruimte aan de voorzijde ook van het paard af. ik moet hier even goed over nadenken eigenlijk :D als je teveel meegeeft, zal je paard met de hand mee naar voren gaan en dan verlies je eigenlijk juist de achterhand, denk ik.

idd heb je gelijk aan maar als je je paard behoorlijk opgericht houd zal hij dan niet zijn rug weg gaan drukken tijdens verruimen ,
tijdens het verruimen moet je stuwkracht toevoegen echter wel uitkijken dat de stuwkracht opwaarts van de grond en die opwaartse intentie word al verkregen tijdens het verzamelen.

Bij verruimen moet er op gelet worden dat het paard met zijn achterbeen niet achterwaarts stuwt, maar de grond in stuwt in een opwaartse beweging.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:17

Moll schreef:
wanneer ik verruim is het been, heup, hand, been de impuls naar voren heup, de beweging van uit de onderug heup word vergroot, hand wanneer ik het paard voelt aanzetten gaa de hand naarvoren en zo kom het paard met de hand mee

ok dus ook jij geeft het paard de mogelijkheid de hals wat langer te maken , maar als de hals iets langer word zakt automatisch de hoofhalshouding.
Ik heb het hier niet over enorme verschillen van opgericht naar ineens de neus op boeghoogte , maar ik was van mening dat het paard extra ruimte nodig is voor het verruimen dus de hand alleen openen maar op de zelfde plaats houden is in deze dan toch niet voldoende?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:24

@liberty: daarom schreef ik al: als je een paard verkeerd verzamelt, zal het in de verzameling al alleen opwaarts bewegen. als je vandaaruit dan wil 'verruimen' gaat het paard dus niet goed verruimen.

en als je absolute oprichting gebruikt, waar ik het dus niet over heb, maar waar wel veel ruiters mee rijden, dan krijg je een paard dat niet anders kan dan de achterbenen achteruit te gebruiken (schubkraft die achteruit werkt) en dus ook de rug niet gebruiken.

wat ik zei was dat je het paard zoveel ruimte moet geven als het nodig heeft, maar dat jij als ruiter niet bepaalt hoeveel ruimte het paard nodig heeft, maar het paard.

in feite is dat het zelfde als wat Moll zegt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:25

ok dus in princiepe zeggen we dan het zelfde toch?want dat het paard hierbij iets ruimte vraagt is een gegeven toch omdat er stuwkracht word toegevoegd echter wel van de opwaartse soort? zoniet zal hij een valse aanleuning hebben ( valse lichtheid) en de achterbenen zullen het dier dan op de voorhand stuwen

zo in een notedop toch?
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 15-02-11 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:27

Maar dan net wat anders :P

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:28

nou ik was in de veronderstelling dat jij je handen al naar voren bewoog, zodat het paard die zou volgen. en dan krijg je volgens mij dat het paard zich te lang maakt in het frame, omdat het de verbinding zal proberen te herstellen - als het goed gereden is. en dan bijgevolg 'uit elkaar valt' dus op de voorhand gaat en geen 'verzamelde verruiming' als ik het zo even mag noemen, kan laten zien.

mijn punt is dus dat het vanuit het paard moet komen, als jij dat ook zegt, dan zeggen we hetzelfde, denk ik.

ha ha als je telkens posts aanpast, wordt de discussie lastig te volgen .... ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:30

quadripes schreef:
nou ik was in de veronderstelling dat jij je handen al naar voren bewoog, zodat het paard die zou volgen. en dan krijg je volgens mij dat het paard zich te lang maakt in het frame, omdat het de verbinding zal proberen te herstellen - als het goed gereden is.

mijn punt is dus dat het vanuit het paard moet komen, als jij dat ook zegt, dan zeggen we hetzelfde, denk ik.

ik zit te denken maar het gaat automatisch ruimere pas meer lengte , als het paard geen ruimte zou vragen zou ik hem dan wel motiveren dit wel te doen.
ik zou hem iig niet in dezelfde oprichting laten lopen als die je bij de verzameling hebt verkregen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:30

sorry de reacties zijn soms zo snel soms duurt het lang

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:31

Een paard wat middendraf gaat of uitgestrekte draf heeft iets meer aanleuning dan het zelfde paard in een verzamelde gang.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:33

liberty22 schreef:
Moll schreef:

ok dus ook jij geeft het paard de mogelijkheid de hals wat langer te maken , maar als de hals iets langer word zakt automatisch de hoofhalshouding.
Ik heb het hier niet over enorme verschillen van opgericht naar ineens de neus op boeghoogte , maar ik was van mening dat het paard extra ruimte nodig is voor het verruimen dus de hand alleen openen maar op de zelfde plaats houden is in deze dan toch niet voldoende?

verzameling voor het uitgesterkte, ik wl niet harder ik wil dat het paar meer bodem pakt, als ik harder gaat word het paard langer, wanneer ik het paard te veruimen is dit in verhouding tot de oprichting die gevraagt is, anders word het een hackney,echter is dit dus te reguleren met de arett hier voor nog net besproken, en op de zit, je kan nimmer van achter meer vragen wat je voor niet kan bewaren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:35

Professor schreef:
Een paard wat middendraf gaat of uitgestrekte draf heeft iets meer aanleuning dan het zelfde paard in een verzamelde gang.

idd maar de oprichting moet wel in overeenstemming zijn toch? uitgestrekte gang is immers geen verzamelde gang

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:36

Moll schreef:
liberty22[quote="Moll schreef:

verzameling voor het uitgesterkte, ik wl niet harder ik wil dat het paar meer bodem pakt, als ik harder gaat word het paard langer, wanneer ik het paard te veruimen is dit in verhouding tot de oprichting die gevraagt is, anders word het een hackney,echter is dit dus te reguleren met de arett hier voor nog net besproken, en op de zit, je kan nimmer van achter meer vragen wat je voor niet kan bewaren.[/quote]

zou je echter te veel ruimte geven dan verruimt het paard toch ook niet maar gaat het harder ( ik ga ervan uit dat iedereen dat verschil voelt)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:37

@liberty: mijn punt is dat de verlenging van het frame uit het paard moet komen en niet vanuit de ruiter. dus ik zeg niet dat je dezelfde oprichting moet houden (dat zou namelijk absolute oprichting zijn). als je het paard toestaat zoveel aanleuning te nemen als nodig, dan blijft het kloppen. En naar gelang het paard afgericht is, zal het een langer of korter periode kunnen verruimen of verkorten met bijbehorend 'frame'. Een goede ruiter dwingt dit dus niet af, maar laat het afhangen van het paard.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:39

Professor schreef:

Het is natuurlijk best een lastige oefening om echt goed uit te voeren. Vooral omdat in de lagere klasses middendraf gevraagd wordt, echter is de verzameling dan nog niet aan de orde, waardoor de middendraf vaak lijkt op een verruiming waardoor het paard volledig op de voorhand valt. Ook een jury geeft hier goede punten voor.

Ik zou het beter vinden als men bijv. enkele passen verruiming gaat vragen, dat hoeft maar 2 a 3 passen te zijn en hoeft niet op een middendraf te lijken, maar gewoon om te kijken of het paard vooruit kan. Dat is makkelijker in de lagere klasses dan wat ze nu vragen. En het paard is vaak beter op achter te houden met enkele pasjes.

Moll

liberty22 schreef:
Moll schreef:

verzameling voor het uitgesterkte, ik wl niet harder ik wil dat het paar meer bodem pakt, als ik harder gaat word het paard langer, wanneer ik het paard te veruimen is dit in verhouding tot de oprichting die gevraagt is, anders word het een hackney,echter is dit dus te reguleren met de arett hier voor nog net besproken, en op de zit, je kan nimmer van achter meer vragen wat je voor niet kan bewaren.

zou je echter te veel ruimte geven dan verruimt het paard toch ook niet maar gaat het harder ( ik ga ervan uit dat iedereen dat verschil voelt)[/quote]
dat lijkt me wel, het paard valt dan in 2 delen en over loopt zich zelf

liberty22

quadripes schreef:
@liberty: mijn punt is dat de verlenging van het frame uit het paard moet komen en niet vanuit de ruiter. dus ik zeg niet dat je dezelfde oprichting moet houden (dat zou namelijk absolute oprichting zijn). als je het paard toestaat zoveel aanleuning te nemen als nodig, dan blijft het kloppen. En naar gelang het paard afgericht is, zal het een langer of korter periode kunnen verruimen of verkorten met bijbehorend 'frame'. Een goede ruiter dwingt dit dus niet af, maar laat het afhangen van het paard.

ok maar als je paard een eigen houding aangenomen heeft zou jij dan niet motiveren deze te veranderen in dat wat bij de gevraagde oefening gepast is?
En wacht je dan af totdat het paard zo ver in opleiding is dat hij deze vanzelfsprekend aanneemt?

Daar komt dan weer het kip ei verhaal van een aantal bldz terug om de hoek kijken.