Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:30

Die van mij wordt in mei 3. Ik heb er nu 3 keer 10 tellen opgezeten puur voor het gewicht en verder veel aan het freestylen. Als het weer en de bak het weer toe gaat laten dan gaan wij ook aan de slag.... Inmiddels begint ze er aardig aan toe te raken.... En uiteraard lekker op het gemakje.... ;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:43

Tja.... dat klinkt allemaal goed. Ik wil ook weer wat meer aan de 'gang' maar ja, alles is bevroren. Heb er wel een xtje op gezeten maar dat stelde niet echt veel voor. Overigens had ik t idee dat ze niet eens door had dat ik op dr rug zat....
Maar moet wel eerlijk zijn. Als de bak niet bevroren was geweest we wel wat verder waren geweest.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:07

hmmmm ikke nog niet, heb wat dominatie uitdagingen gehad met madam en pas nu beginnen we echt contact te krijgen....
Nu heeft ze last van regenschurft op beide achterbenen :(
Maar als het weer het weer toelaat, ga ik gewoon op mijn gemakje longeren, en vervolgens langzaamaan zadelmak maken....

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:22

2,5 is echt te jong voor inrijden. Mijn Fries werd ingereden toen 'ie zo'n beetje over de 3 jaar heen was. Nu is hij 3,5 en hij rijdt gewoon super en je merkt ook echt dat hij er ook lol in heeft! Hij is ook nog niet zo lang een ruin, maar daar merk je niks meer van. Maar misschien ligt het ook wel een beetje aan het paard, hoe snel hij het inrijden ook al oppikt enzo. Niet elk paard is zo makkelijk als de ander he. :+

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:49

Persoonlijk vind ik 2,5 wel wat te jong om al in te rijden, puur omdat deze paarden eigenlijk nog maar "grote kinderen" zijn!! Ik ken wel iemand waarvan het paard op 2,5 helemaal is opgeleerd, heeft geduurd tot zijn 3 jaar, maar dat was een hengst. Misschien zijn hengsten iets vroeger rijp?? Dat weet ik niet, heb geen ervaring met hengsten opleren :P

De mijne is nu 2 jaar (ruin) en is enorm leergerig!! Dus vanaf mei ongeveer, ga ik met hem in de piste spelen / voorbereiden op werken. Daarmee bedoel ik dat als hij 10 minuutjes / kwartier in de piste heeft gespeelt, hang ik er eens 2 minuten een longeerlijn aan zijn halster om hem wat te laten stappen en draven. Van mij moet hij niet perfect op een circel lopen etc...!! Maar gewoon de commando'tjes stap en draf wat inprenten ;)

En t.e.m augustus, als hij 2,5 is, ga ik dat zowat een keer of 2 per week eens doen en tussendoor een dekje erop met een singelriem ofzo... En als mijn dierenarts bevestigt dat ik na zijn 2,5 mag beginnen met écht longeren, gaan we dat eens aanleren!! Elke week een minuut langer (en met een kaptoom natuurlijk, ik ga niet met een halster longeren :P) en dan moet die wel leren om een deftige circel te maken en ook te galopperen.

En pas volgend jaar, als hij de 3 gepasseerd is, beginnen met een hoofdstel en zadeltje tot hij het door heeft (geen idee hoelang hij daarvoor nodig heeft, ik doe het rustig aan) en nadien laten we iemand die ervoor opgeleid is, hem inrijden en dan rij ik hem verder door...

Klinkt wel goed, toch? :))

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:12

Oww maar ik ga nog zeker niet rijden....
Daar wacht ik lekker mee tot na haar 3e...
Maar het "zadelmak" maken.... Die richting ga ik vast op.... Nadat haar benen weer goed zijn dan....
Een hengst is over het algemeen niet vroeger rijp... Het is per paard verschillend.... Hengst, ruin of merrie....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:28

xChevalover schreef:
Van mij moet hij niet perfect op een circel lopen etc...!! Maar gewoon de commando'tjes stap en draf wat inprenten ;)
<knip>
...en dan moet die wel leren om een deftige circel te maken en ook te galopperen.

Ehmm...wat is er mis met het gelijk goed aanleren dan? Is het niet veel eenvoudiger om het paard vanaf het begin af aan te leren om een nette cirkel te lopen? Net zoals je vanaf dag 1 verwacht dat hij aan het been is?

Dit klinkt een beetje verwarrend voor je paard...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:34

lijkt mij ook het meest logisch om je paard meteen de goede hulpen aan te leren eigenlijk? :=
als die er moeite mee heeft, de boel afzetten,maar zeker niet minder gaan verwachten.
DAT is pas verwarrend, want hier zal hij later op worden afgestraft,terwijl het eerst wel mocht

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:41

Zo kun je idd alles 10x aan gaan leren voordat het goed is ;)

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:34

Hij mag nu ook wel geen eieren lopen, maar als hij soms een keer trekt aan de longe ga ik me er niet in frustreren ;)
En de galop doe ik niet omdat ik nog 'longeer' met een halster en hij dan verschrikkelijk uit zijn evenwicht is, en dus dan trekt hij dat ding bijna kapot (ik hang hem soms een keer een paar minuutjes aan de longe, dus daar speciaal nu al een kaptoom voor kopen vind ik een beetje een duur zaakje)

Oh trouwens eindelijk geen negatieve reacties!! Als ik meestal zoiets schrijf krijg ik een reactie te horen van; superslecht, mag je niet doen voor hun 3 jaar etc... ;) :+

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:32

Ik heb mn in Mei wordende 3 jarige gister gelongeerd met zadel en kaptoom en vandaag met l-singel en kaptoom. Ze reageert hartstikke goed op de commando's. Daar ben ik ontzettend trots op *D . Dat ze af een toe een gil geeft en een grote bok vind ik wel grappig. Als ze dat straks maar niet doet als ik erop zit..... Y;(

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:17

MargrietJonk schreef:
Ik heb mn in Mei wordende 3 jarige gister gelongeerd met zadel en kaptoom en vandaag met l-singel en kaptoom. Ze reageert hartstikke goed op de commando's. Daar ben ik ontzettend trots op *D . Dat ze af een toe een gil geeft en een grote bok vind ik wel grappig. Als ze dat straks maar niet doet als ik erop zit..... Y;(

:')

Mijn draver is 11 en heeft dat ook nog weleens....vooral als hij hyper is met aanspringen in de galop...dan gilt hij en maken zijn achterbeentjes een huppeltje( bokken kan hij niet) en dan zou toch echt denken dat hij een beetje uhmm.. verwijfd is...echt zo'n pismerrie-gilletje maakt hij dan...hahah dus wees erop voorbereid dat ze het kan blijven houden :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:16

In mijn ogen gaat het ten koste van de gezondheid als je zo jong met een paard begint te rijden. Energie gaat verloren, energie die ze broodnodig hebben om op te groeien.
4 jaar is een hele mooie leeftijd om te beginnen met ze.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:34

Ik vind dit een mooi topic om te lezen, geef eerlijk toe, niet alle 51 pagina's doorgespit :)

Maar ik heb ook een paard, in mei wordt ze 3. Toen ik haar kreeg was ze 2 jaar. Ben eigenlijk vanaf dat ik haar kreeg al met haar bezig, bedoel hiermee, eerst laten wennen aan haar omgeving, dus eerst een tijd in de wei met de andere paarden, elke dag wel met haar poetsen om ook aan mij te laten wennen. Naar paar maandjes ben ik begonnen met longeren, gewoon aan halster om beetje beweging te geven en te laten wennen aan stem commando's. Absoluut niet lang, gewoon paar minuutjes. Wat me opviel was dat ze hele tijd oortjes naar voren heeft en meer wil. Dit deed ik niet.
Toen ze 2.5 jaar was heb ik haar een zadeltje opgelegd om te proberen en weer gelongeerd. Toen ze dit allemaal accepteerde (deed ze eigenlijk meteen al, heeft niet gebokt en ook niet naar zadel gehapt e.d), ben ik begonnen met hoofdstel, bit in en halster om en weer wat longeren.
In december had ik haar netjes met hoofdstel, zadel en aan de dubbele lijnen lopen, netjes in de bak voltes lopen erachter en in het weiland lange stukken.
Helaas kwam toen de vorst en tot aan vandaag is er nog steeds niet echt genoeg dooi geweest om weer met haar bezig te kunnen. Hopelijk kan ik snel weer beginnen, even weer langzaam opbouwen, zadeltje erop, hoofdstel om en weer longeren.
Ik kan aan haar wel merken dat ze weer wil. Ze komt als ik bij de stal kom meteen naar het hek toe met zo'n blik van: Gaan we weer wat doen????

Hoe kan ik nu aan haar lichaamsbouw zien of het paard er klaar voor is om een ruiter erop te hebben? Tot nu toe doet ze alles super braaf en ze vind het echt leuk... (okee, tuurlijk heeft ze soms dagen dat ze niet wil en echt boos reageert, maar dat heeft elk paard)
Is er iets op de bouw waar je om moet letten bij zo'n paard? Of zou ze (als je dit leest) in mei er wel klaar voor zijn om langzaam aan een ruiter te wennen?

Ik wil wanneer ze weer rustig is met longeren en dit weer accepteert er een keer op gaan zitten, alleen zitten om te wennen. Maar hoelang duurt het voordat je ermee kan gaan stappen?
Ik heb veel boeken gelezen om een paard in te rijden en meeste uit de boeken wat grondwerk betreft heb ik bij haar erin zitten, paard heeft respect voor me en is gewoon super lief en leer gierig...

Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe ik aan paard kan zien (lichamelijk) of ze er klaar voor is?

Bedankt alvast!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:25

Wat knap van je dat je haar met dubbele lijnen in t weiland heb kunnen sturen. Ik heb de mijne wel tussen de dubbele lijnen gehad, maar de ene x snapt ze t wel en de andere x gooit ze dr kont tegen de krib!

Maar ik moet je het antwoord schuldig blijven over hoe je kunt zien aan t lichaam wanneer t paard er klaar voor is....

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:57

Bedankt :) Ze vond het in begin ook heel moeilijk en soms loopt ze ook beetje links-rechts te zwalken, maar ze snapt 't steeds beter. Binnenkort als vorst goed weg is en alle water uit weiland weg is ga ik meer oefenen en ook meer buiten wandelen en vervolgens proberen dit ook in bos te doen (met vriend erbij voor als ze even angstig wordt).
Hopelijk iemand anders die antwoord weet?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:04

Wat ik van de week als tip hoorde; Als je paard in zichzelf begint te groeien (met andere woorden; rondere kont gaat krijgen, bredere borst enz.) dan groeit hij/ zij in de hoogte bijna niet meer door. Verder is het denk ik een kwestie van aanvoelen. Soms hebben ze echt nog zo'n veulenbouw en veulenhoofdje. Die van mij begint nu echt volwassen te worden qua bouw.

Anderen zeggen; Als je paard klaar is met wisselen van de tanden....

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wanneer jouw paard eraan toe is. Ik vind 3 een minimum. Die van mij wordt in mei 3 en ik heb er 2 keer los opgezeten, maar verder niks. Gewoon zo 1-2 minuutjes en er weer af... Puur voor het gevoel...
Voor mei ga ik haar echt nog niet inrijden. Maar da's mijn gevoel.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:09

Firefly4 schreef:
Hoe kan ik nu aan haar lichaamsbouw zien of het paard er klaar voor is om een ruiter erop te hebben?

Dat kun je dus NIET zien.
Tenzij je röntgenogen hebt, weet je niet wat er wel en niet volgroeid is..
Linkje; http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html

Hoewel het ene paard misschien eerder klaar is dan de andere, is er niet 1 paard wat op z'n 3de al volledig volgroeid is.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:22

Bedankt voor de link en de tips :)
Heb ze even doorgelezen en er zit wat in. Toch heb ik bij mijn paard al wel het gevoel dat ze aan meer toe is hoe ze zich gedraagt. Wanneer het beter weer is ga ik weer beginnen met longeren en wil er ook eens op gaan zitten, alleen nog zitten. Merk vanzelf hoe ze dan reageert en kijk vanaf dat punt weer verder.
De tip van het verwisselen van tanden vind ik lastig. Je ziet niet altijd of je paard wisselt :) Bij ander paard bij ons op stal is toevallig een keer een tand in de voerbak gevonden, maar dat heb je niet altijd.

Dat met een jong veulen hoofdje is ook niet helemaal kloppend, mijn andere paard van nu bijna 20 wordt ook nog vaak over gezegd dat ze een veulen hoofdje/bouw heeft... hebben meerdere mensen wel eens opmerking over gemaakt van: wat een lief veulentje :P Maar dan is ze al 20 :P hahaha
Okee, aan haar witte plekken overal kun je langzaam zien dat ze ouder wordt, maar heb 't vaak gehoord ;P

Bedankt voor de tips :) En succes op dit topic, blijf 't volgen

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:16

Nou ja, mijn paardje mist nu 2 voortanden.... Dat valt echt wel op hoor... En de voortanden wisselen ze altijd achter elkaar, daarna zijn pas de kiezen aan de beurt....
De kans dat je de missende voortanden ziet, is groter dan dat je überhaupt een tandje vindt... Vaak slikken ze die nl. gewoon door tijdens het eten.... Ik heb helaas nog geen tandjes gevonden....
Okee, wat dat veulenhoofdje heb je gelijk, maar aan de bouw zie je het vaak wel wel hoor.... Die van mij had in augustus echt nog een ielig borstje en een kippekontje... Nu begint het mooi uit te zwaren en rond te worden....

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:18

Kippenborstje heeft Liberty ook nog wel een beetje... Kont is steviger :)
Zou wel raar gezicht zijn, zonder voortanden ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:37

Firefly4 schreef:
Hoe kan ik nu aan haar lichaamsbouw zien of het paard er klaar voor is om een ruiter erop te hebben?

Vaak als ze niet meer gigantisch overbouwd, of super smal zijn. Moet je een beetje per paard bekijken, maar als je paard overduidelijk nog een heel stuk moet groeien, is het beter om nog even te wachten. Als je paard redelijk horizontaal is en goed in de bespiering zit, kunnen ze het net wat makkelijker aan.
Maar het beste is om je paard even op de foto te laten zetten door DA, zodat je zeker weet dat de groeischijven in de benen gesloten zijn. (meestal tussen de 2,5/3 jaar)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:49

Firefly4 schreef:
Zou wel raar gezicht zijn, zonder voortanden ;)

Ik zal vanavond wel es een foto erbij zetten ;)

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:43

Met mijn eigen paardje ben ik afgelopen zomer rustig aan begonnen. Hij wordt komende mei 4. Afgelopen zomer was hij dus 3. in de herfts heb ik er voor het eerst een beetje opgezeten en rond gestapt. Hij is heel braaf en pakt het allemaal leuk op. Er is nog niet een keer sprake geweest van paniek of wat ook. Trailer, aan de hand, hoefsmid noem het maak op dat kan hij allemaal al. Als het straks weer wat beter weer is, wil ik hem weer op gaan pakken. Zijn vader is Kasparow en Arja raadde me op basis van de foto's van juni '09 ook aan om niet te snel te beginnen met hem.

Toen ik in Australie op een kwpn stal werkte, begonnen we met een zadeltje, bitje etc. als ze een jaar of 4 waren. op dit moment rijd ik twee trakehners. Eentje heb ik beleerd toen ze bijna 10 jaar was en die andere was 8 toen ik begon. Heb niet het idee dat ze nou zoveel langzamer leren dan een 3 jarige. Het is wel een fijn idee dat je ze lichamelijk gezien minder snel zult over belasten. Overigens rijd ik deze paarden maar 2 keer per week. De merrie (10) wordt dit jaar 12 jaar en loopt toch wel ruim M niveau. De ruin ben ik vorig jaar net mee begonnen en zit tegen B niveau aan.

Ik denk dat het echt per paard verschilt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een jaar of 4/5.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:00

Leuk topic! Ik moet eerlijk zeggen, ik heb niet alle 51 pagina´s doorgelezen maar wel aardig wat.

Tja, met 2.5 zadelkmak maken is erg vroeg. Maar het verschilt per paard en als ze dan in de winter zadelmak worden gemaakt en daarna nog lekker een zomer het land op mogen is ook niet vekeerd.

Ik maak mijn paarden wel met 3 jaar zadelmak. Af en toe een keer als ze 4 zijn (ivm merrie/veulen). Als dit alles met beleid gedaan wordt is er niets aan de hand. Belangrijk is dat alles rustig wordt opgebouwd en per paard wordt bekeken waar ze aan toe zijn.

Een tijd geleden heeft er een artikel in de strengen gestaan van een dierenarts/ grote springstal (? weet het niet precies meer?) die onderzocht hebben dat het veel beter is als veulen al te beginnen met een klein beetje training (1 x in de week een klein sprongetje laten maken). Hier moet je natuurlijk wel HEEL voorzichtig mee aan doen. Maar daar werd gezegd dat het beter is als een paard altijd iets ge-trained wordt zodat het niet in één keer overloaded wordt als ze angereden worden. Zit natuurlijk wel wat in. Op die stal was onderzoek gedaan dat het op deze manier GEZONDER is voor de botten, pezen opgroeien van de paarden. (Misschien weet iemand anders nog van wie dit artikel was, ik vond het in ieder geval interresant om te lezen)

Ik denk dus dat als je aan de gang gaat met je 2.5 / 3 jarige paard (MET verstand en beleid ) het weinig kwaad kan. Meer een soort peuterspeelzaal voor paarden :D . Spelenderwijs klaarmaken voor wat er later komt.