Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mickeytje schreef:Maar reed de andere ruiter, als ik naar de fotos kijk op blz 1, dan niet genoeg aan Totilas? Omdat hij bij haar niet zo loopt?
Dat vraag ik me dan af, hoezo kreeg zij hem niet zo aan het lopen als het echt van nature in hem zit?
En moet er een andere ruiter opkomen, aan hem rijden, en dan komt het wel eruit?
Is de oude ruiter, gewoon geen goede ruiter? Reed ze niet genoeg aan hem? Was Totilas toen soms nog te jong? Niet sterk genoeg?
Zijn er geen filmpjes van toen Totilas nog jonger was en met een andere ruiter?
hippa schreef:Artikel 104 in het Diciplinereglement Dressuur zegt:
De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen.
- Waar zien jullie de verlenging in hals en lichaam, zodanig dat het paard meer bodem kan nemen?
Als je toch kijkt naar hoe het reglement de uitgestrekte draf voorschrijft en hoe hij door Totilas en Edward wordt uitgevoerd, dan kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat of het reglement niet klopt of de "uitgestrekte" draf van Totilas klopt niet. Aangezien dit al jaren zo wordt beschreven in het reglement moet het toch wel zo zijn dat dat wat Totilas laat zien van geen kant klopt.
Of ben ik nu gek?????
mickeytje schreef:Maar toch, ligt het nu aan mij? Maar ik vind bij zijn uitgestrekte draf, dat voorbeen wat dan nog op de grond staat, staat vaak echt ver naar voren?
joyce B schreef:mickeytje schreef:Maar toch, ligt het nu aan mij? Maar ik vind bij zijn uitgestrekte draf, dat voorbeen wat dan nog op de grond staat, staat vaak echt ver naar voren?
Je zit nu ook op een wel heel raar moment in de uitgestrekte draf...
Totilas heeft heel veel schoudervrijheid en heel veel knieactie. Die combinatie zal maken dat hij enorm naar boven, en vervolgens naar voren grijpt. Hij heeft geen stekerig voorbeen. Als je echt wil kijken hoeveel bodem hij dekt zul je in de baan moeten staan, of heel precieze cameraopnamen moeten maken zodat je kunt zien waar dat voorbeen afzet, en waar vervolgens zijn achterbeen neerkomt. Dat kun je zo snel en duidelijk niet nagaan op filmpjes, en op foto's al helemaal niet.
Dat een voorbeen eerst naar voren op de grond komt lijkt mij overigens logisch. Zo gaat dat bij ons ook als we lopen. Je (voor)been zwaait naar voren, eerst is de massa achter het been, vervolgens door de stuwende kracht van het afzetbeen wordt je lichaamsmassa naar voren geduwd, tot boven en voorbij het standbeen, waarbij inmiddels het andere (achter)been het stuwende been is geworden, en zo gaat de beweging door. Hoe sneller we gaan en hoe sterker we kunnen afzetten, hoe verder het (voor)been naar voren kan rijken, zonder dat we op ons gat vallen, in in het geval van een paard stil vallen.
Suzanne37 schreef:In de nieuwste Bit staat toevallig een interview met de vorige ruiter van Totilas, Jiska v/d Akker, waarin ze vertelt dat hij eerst niet echt apart bewoog (maar wel goed) maar toen ze hem wat ging doorsluiten ze ineens een hoef voor haar neus zag. Ze zei toen ook tegen haar man: Wat doet ie nou? haha.
Blijkbaar zat het er dus wel al altijd in maar kwam het er eerder nog niet uit.
Lovely schreef:Sporter, ik heb net als wat anderen gezien dat hij zich in zijn lijf niet verlengt bij het uitstrekken en dat roept bij mij de gedachte op hoe goed hij dan eigenlijk kan sluiten? Een proef is geen som van afzonderlijke onderdelen, maar hoort een geheel te zijn en de uitvoering van het ene onderdeel zegt iets over het andere en schept een beeld van de kwaliteit van de africhting. Er wordt mij ook te vaak gezegd dat hij nog maar jong is en nog zoveel moet leren, maar hij loopt geen jonge-paarden-GP en heeft nog maar 10% om zich te verbeteren en ik vind dat niet in verhouding tot wat hij nog moet leren qua beheersing en balans. Het is dus imo ten eerste een slecht excuus en ten tweede een slecht leidraad.
hippa schreef:Artikel 104 in het Diciplinereglement Dressuur zegt:
De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.
Oke nu van mij een aantal vragen, voor degenen die het niet met mij eens zijn, over de uitgestrekte draf van Totilas:
- Waar zien jullie de maximale verruiming in de paslengte tov de verzamelde draf?
- Waar zien jullie dezelfde takt en cadans terug tov de verzamelde draf?
- Waar zien jullie de verlenging in hals en lichaam, zodanig dat het paard meer bodem kan nemen?
Als je toch kijkt naar hoe het reglement de uitgestrekte draf voorschrijft en hoe hij door Totilas en Edward wordt uitgevoerd, dan kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat of het reglement niet klopt of de "uitgestrekte" draf van Totilas klopt niet. Aangezien dit al jaren zo wordt beschreven in het reglement moet het toch wel zo zijn dat dat wat Totilas laat zien van geen kant klopt.
Of ben ik nu gek?????