Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:06

Maar reed de andere ruiter, als ik naar de fotos kijk op blz 1, dan niet genoeg aan Totilas? Omdat hij bij haar niet zo loopt?

Dat vraag ik me dan af, hoezo kreeg zij hem niet zo aan het lopen als het echt van nature in hem zit?

En moet er een andere ruiter opkomen, aan hem rijden, en dan komt het wel eruit?

Is de oude ruiter, gewoon geen goede ruiter? Reed ze niet genoeg aan hem? Was Totilas toen soms nog te jong? Niet sterk genoeg?

Zijn er geen filmpjes van toen Totilas nog jonger was en met een andere ruiter?

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:09

Artikel 104 in het Diciplinereglement Dressuur zegt:
De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.

Oke nu van mij een aantal vragen, voor degenen die het niet met mij eens zijn, over de uitgestrekte draf van Totilas:
- Waar zien jullie de maximale verruiming in de paslengte tov de verzamelde draf?
- Waar zien jullie dezelfde takt en cadans terug tov de verzamelde draf?
- Waar zien jullie de verlenging in hals en lichaam, zodanig dat het paard meer bodem kan nemen?

Als je toch kijkt naar hoe het reglement de uitgestrekte draf voorschrijft en hoe hij door Totilas en Edward wordt uitgevoerd, dan kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat of het reglement niet klopt of de "uitgestrekte" draf van Totilas klopt niet. Aangezien dit al jaren zo wordt beschreven in het reglement moet het toch wel zo zijn dat dat wat Totilas laat zien van geen kant klopt.
Of ben ik nu gek?????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:24

Afbeelding

Sorry, voor de slechte kwaliteit foto, maar het geeft toch een klein beetje weer, wat ik bedoel.
Als een paard zo extreem is, in de uitgetrekte draf, is het toch echt extreem.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:36

Als ik het verhaal van Hippo lees, dan de foto van Modi, tja.... >;)
Ik ben het toch wel met jullie eens.

Ik weet niet meer echt wat ik nog van Totilas moet denken.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:40

Maar toch, ligt het nu aan mij? Maar ik vind bij zijn uitgestrekte draf, dat voorbeen wat dan nog op de grond staat, staat vaak echt ver naar voren?

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:54

mickeytje schreef:
Maar reed de andere ruiter, als ik naar de fotos kijk op blz 1, dan niet genoeg aan Totilas? Omdat hij bij haar niet zo loopt?

Dat vraag ik me dan af, hoezo kreeg zij hem niet zo aan het lopen als het echt van nature in hem zit?

En moet er een andere ruiter opkomen, aan hem rijden, en dan komt het wel eruit?

Is de oude ruiter, gewoon geen goede ruiter? Reed ze niet genoeg aan hem? Was Totilas toen soms nog te jong? Niet sterk genoeg?

Zijn er geen filmpjes van toen Totilas nog jonger was en met een andere ruiter?

In de nieuwste Bit staat toevallig een interview met de vorige ruiter van Totilas, Jiska v/d Akker, waarin ze vertelt dat hij eerst niet echt apart bewoog (maar wel goed) maar toen ze hem wat ging doorsluiten ze ineens een hoef voor haar neus zag. Ze zei toen ook tegen haar man: Wat doet ie nou? haha.
Blijkbaar zat het er dus wel al altijd in maar kwam het er eerder nog niet uit.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 06:44

hippa schreef:

De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen.

- Waar zien jullie de verlenging in hals en lichaam, zodanig dat het paard meer bodem kan nemen?

Als je toch kijkt naar hoe het reglement de uitgestrekte draf voorschrijft en hoe hij door Totilas en Edward wordt uitgevoerd, dan kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat of het reglement niet klopt of de "uitgestrekte" draf van Totilas klopt niet. Aangezien dit al jaren zo wordt beschreven in het reglement moet het toch wel zo zijn dat dat wat Totilas laat zien van geen kant klopt.
Of ben ik nu gek?????

Precies..., van de verlening en hals en lichaam is al helemaal geen sprake. Dat kan niemand ontkennen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:33

mickeytje schreef:
Maar toch, ligt het nu aan mij? Maar ik vind bij zijn uitgestrekte draf, dat voorbeen wat dan nog op de grond staat, staat vaak echt ver naar voren?

Je zit nu ook op een wel heel raar moment in de uitgestrekte draf...
Totilas heeft heel veel schoudervrijheid en heel veel knieactie. Die combinatie zal maken dat hij enorm naar boven, en vervolgens naar voren grijpt. Hij heeft geen stekerig voorbeen. Als je echt wil kijken hoeveel bodem hij dekt zul je in de baan moeten staan, of heel precieze cameraopnamen moeten maken zodat je kunt zien waar dat voorbeen afzet, en waar vervolgens zijn achterbeen neerkomt. Dat kun je zo snel en duidelijk niet nagaan op filmpjes, en op foto's al helemaal niet.

Dat een voorbeen eerst naar voren op de grond komt lijkt mij overigens logisch. Zo gaat dat bij ons ook als we lopen. Je (voor)been zwaait naar voren, eerst is de massa achter het been, vervolgens door de stuwende kracht van het afzetbeen wordt je lichaamsmassa naar voren geduwd, tot boven en voorbij het standbeen, waarbij inmiddels het andere (achter)been het stuwende been is geworden, en zo gaat de beweging door. Hoe sneller we gaan en hoe sterker we kunnen afzetten, hoe verder het (voor)been naar voren kan rijken, zonder dat we op ons gat vallen, in in het geval van een paard stil vallen.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:07

joyce B schreef:
mickeytje schreef:

Je zit nu ook op een wel heel raar moment in de uitgestrekte draf...
Totilas heeft heel veel schoudervrijheid en heel veel knieactie. Die combinatie zal maken dat hij enorm naar boven, en vervolgens naar voren grijpt. Hij heeft geen stekerig voorbeen. Als je echt wil kijken hoeveel bodem hij dekt zul je in de baan moeten staan, of heel precieze cameraopnamen moeten maken zodat je kunt zien waar dat voorbeen afzet, en waar vervolgens zijn achterbeen neerkomt. Dat kun je zo snel en duidelijk niet nagaan op filmpjes, en op foto's al helemaal niet.

Dat een voorbeen eerst naar voren op de grond komt lijkt mij overigens logisch. Zo gaat dat bij ons ook als we lopen. Je (voor)been zwaait naar voren, eerst is de massa achter het been, vervolgens door de stuwende kracht van het afzetbeen wordt je lichaamsmassa naar voren geduwd, tot boven en voorbij het standbeen, waarbij inmiddels het andere (achter)been het stuwende been is geworden, en zo gaat de beweging door. Hoe sneller we gaan en hoe sterker we kunnen afzetten, hoe verder het (voor)been naar voren kan rijken, zonder dat we op ons gat vallen, in in het geval van een paard stil vallen.

Bedankt voor je uitleg :)
Het is me nu ind wel veel duidelijker.

Maar omdat het me vaak bij hem opviel, ben ik even gaan google :D
En bij andere paarden, zie je toch heel veek, dat dat voorbeen wat op de grond staat, of recht staat of juist iets naar achter.

Ik vond het bij Totilas gewoon even een raar beeld, maar het zullen indd gewoon even moment opname's zijn geweest.

Ik denk toch ook, bij een echte 100% duidelijke zekerheid, dat je hem zelf moet zien lopen.
Dus bokkers, bij de eerste wedstrijd waar hij te zien is, moeten we toch echt eens een kijkje gaan nemen :D

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:09

Suzanne37 schreef:
In de nieuwste Bit staat toevallig een interview met de vorige ruiter van Totilas, Jiska v/d Akker, waarin ze vertelt dat hij eerst niet echt apart bewoog (maar wel goed) maar toen ze hem wat ging doorsluiten ze ineens een hoef voor haar neus zag. Ze zei toen ook tegen haar man: Wat doet ie nou? haha.
Blijkbaar zat het er dus wel al altijd in maar kwam het er eerder nog niet uit.

Dat is indd wel even interessant, voor mij dan :+ , om te weten.
Ik begon me dit echt af te vragen, zeker na het zien van de foto's op blz 1 in dit toppic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:44

Ik ben het ook met Hippa eens. Wat de uitgestrekte draf betreft is het wel een beetje zo dat hij meer in de lucht graait dan dat hij echt meer bodem neemt. Dat viel mij ook op toen ik hem live zag. Overigens is hij niet de enige die dit doet, je ziet het bij meer paarden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:15

Hippa komt binnenvallen en maakt een eind aan de discussie. Briljant. You go girl!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:39

Dan zijn wij dus toch niet gek.

Wat ik mij dan wel afvraag, is hoe het paard dan ooit zo hoog heeft kunnen scoren op de uitgestrekte draf, die dus eigenlijk niet uigestrekt naar voren, maar naar boven is.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:03

_San87_ schreef:
Dan zijn wij dus toch niet gek.

Wat ik mij dan wel afvraag, is hoe het paard dan ooit zo hoog heeft kunnen scoren op de uitgestrekte draf, die dus eigenlijk niet uigestrekt naar voren, maar naar boven is.

Omdat de rest nog slechter was :+

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:05

Hij strekt zowel naar boven als naar voren.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:21

Marliesje schreef:

Leg dat eens uit....
Art 104 van het diciplinereglement dressuur mbt de uitvoering van de uitgestrekte draf staat hierboven vermeld.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:22

Ilzas schreef:
Hippa komt binnenvallen en maakt een eind aan de discussie. Briljant. You go girl!

Ilzas bedankt voor het compliment ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:25

Marliesje schreef:

Voor wel, achter niet voldoende.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:29

Lovely schreef:
Marliesje schreef:

Voor wel, achter niet voldoende.

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat daardoor de uiteindelijke score's niet terecht zijn blijft maar een klein onderdeel van de proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:38

Sporter, ik heb net als wat anderen gezien dat hij zich in zijn lijf niet verlengt bij het uitstrekken en dat roept bij mij de gedachte op hoe goed hij dan eigenlijk kan sluiten? Een proef is geen som van afzonderlijke onderdelen, maar hoort een geheel te zijn en de uitvoering van het ene onderdeel zegt iets over het andere en schept een beeld van de kwaliteit van de africhting. Er wordt mij ook te vaak gezegd dat hij nog maar jong is en nog zoveel moet leren, maar hij loopt geen jonge-paarden-GP en heeft nog maar 10% om zich te verbeteren en ik vind dat niet in verhouding tot wat hij nog moet leren qua beheersing en balans. Het is dus imo ten eerste een slecht excuus en ten tweede een slecht leidraad.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:45

Lovely schreef:
Sporter, ik heb net als wat anderen gezien dat hij zich in zijn lijf niet verlengt bij het uitstrekken en dat roept bij mij de gedachte op hoe goed hij dan eigenlijk kan sluiten? Een proef is geen som van afzonderlijke onderdelen, maar hoort een geheel te zijn en de uitvoering van het ene onderdeel zegt iets over het andere en schept een beeld van de kwaliteit van de africhting. Er wordt mij ook te vaak gezegd dat hij nog maar jong is en nog zoveel moet leren, maar hij loopt geen jonge-paarden-GP en heeft nog maar 10% om zich te verbeteren en ik vind dat niet in verhouding tot wat hij nog moet leren qua beheersing en balans. Het is dus imo ten eerste een slecht excuus en ten tweede een slecht leidraad.

Als jij vind dat hij niet kan sluiten dan kijken we naar iets verschillends. Je kunt zeggen dat de 90% teveel is. Maar naar mijn mening was hij wel de beste op het EK. En het feit dat hij jong is mag voor jou niks uit maken. Maar het neemt niet weg dat het wel zo is en dat er dus nog een hoop verbeterd kan worden. En als een proef een geheel is waarom worden er dan wel steeds kleine stukjes uit gehaald die niet goed zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:51

Het maakt mij niks uit dat hij jong is, als je je paard inschrijft voor een proef, dan moet hij dat ook gewoon kunnen. Je hoort alleen sinds hij GP loopt steeds als excuus dat hij nog maar 9 is en dat hij nog maar net komt kijken. Dat vind ik dus een onzinverhaal. Je mag vinden dat hij goed kan sluiten, maar ik vind dat hij dat met onvoldoende ontspanning doet. De vernis van zijn africhting is nog wat te dun naar mijn smaak en daardoor lijkt het hier en daar op circusmaniertjes. Daar moet hij nog in verbeteren, maar dat kan niet meer tot uitdrukking komen in punten. Bij het jureren lijkt het dezelfde kant op te gaan als bij het turnen, je hebt sowieso een negen en de verschillen worden achter de komma gemaakt. Nadeel daarvan is dat men opeens een 9.412 laag gaat vinden en alleen nog maar wil denken in 9.7, 9.8 en 9.9, maar dat kan natuurlijk helemaal niet.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:06

Valt het jullie dan ook niet op dat nagenoeg alle GP paarden van Edward dezelfde hectische manier van draven hebben?
Neem nu Lingh, Sister de Jeu, Totilas alle drie dezelfde hectiek.
De enige die er tot nog tegenin is gekomen Gribaldi, getuige het NK in eindhoven in 2007.
Die hengst is blijkbaar zo slim dat hij weet dat hij niet voor groot publiek wordt afgestraft.
En dan durven ze ook nog te beweren dat de paarden het "van nature" hebben!
Wel heeel toevallig dat ze net allemaal bij Edward achter elkaar de stal in rollen....

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:15

sisther en totilas zijn halfbroer, halfzus, allebei van Gribaldi

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:28

hippa schreef:
De uitgestrekte draf
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.

Oke nu van mij een aantal vragen, voor degenen die het niet met mij eens zijn, over de uitgestrekte draf van Totilas:
- Waar zien jullie de maximale verruiming in de paslengte tov de verzamelde draf?
- Waar zien jullie dezelfde takt en cadans terug tov de verzamelde draf?

Of ben ik nu gek?????

Waar meet jij de maximale verruiming af? Hoe bepaal je die? Want ik zie toch duidelijk een groot verschil in paslengte op de video. Als jullie nog even doorgaan ga ik de beelden op mijn tv afspelen, er foto's van maken in de landing van het achterbeen tijdens de verzamelde draf en de landing van het achterbeen in de uitgestrekte draf en die hier plaatsen. Dan ben ik benieuwd of je gaat toegeven dat je idd gek bent dan ;)

Als je meetelt in het ritme dan is de uitgestrekte draf idd niet anders dan die in de verzamelde draf. Om dat ook te bewijzen zal ik een metronoom laten meetikken en dat op video zetten als jullie dat nu nog ontkennen.

De verlenging van het lichaam en hals is er ook, vergelijk maar eens met momenten in de verzameling, dan zie je wel degelijk verschil. Dit kun je ook meten, dus is ook aantoonbaar.

Modie, wat wil je met die foto nu aantonen? Waarom heb je dit moment van de beweging genomen?
Dit is precies wat ik al dacht: dat je een moment ging nemen die totaal niets laat zien van wel of geen verruiming omdat het een foto is van de stuwfase van het achterbeen. De maximale uitslag van de benen in de uitgestrekte draf is immers in de draagfase? Dan kun je zien waar het achterbeen gaat landen, dat kun je hier totaal niet zien.