Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Kadankovitch en horseyfries leg het mij en de anderen dan eens stap voor stap in vaktaal en jip en janneketaal uit. Aan de ene kant schrijven u beide dat zodra de stelling weg is de buiging ook weg is en aan de anderen kant weer het tegenovergestelde? Hoe kan het nu beide zijn? Of wat de grootmeesters uitgevonden, ontwikkeld, beschreven en verder geleerd hebben is fout en onzin. Of het geen wat u schrijven is niet een en hetzelfde met dat van de grootmeesters en waar wij over schrijven? Dat zou betekenen dat u beide net als de grootmeesters een nieuwe "oefening" hebben uitgevonden. En verder ontwikkeld, dan kan u beide die ons toch beschrijven en leren? Ik heb het geprobeerd met een longeerzweep, paard, hond en persoonlijk. Maar buiging is en blijft met stelling, zodra de stelling weg is is de buiging ook weg? Als ik buiging aan neem naar rechts en dus ook stelling, dan stelling naar links verander dan is mijn buiging ook weg. Dat was met de longeerzweep, paard en hond niet anders. Je voelt en ziet het ook aan de spieren, natuurlijk niet bij de longeerzweep (u mag lachen, humor moet behouden blijven). Legt u dat deze onwetende onnozele hoefsmid eens uit?
FaberSmid schreef:Zipje u kan quoten wat er op lijkt, meer niet maar dat is niet het zelfde. U hoeft niet bang te zijn, ik red me prima als hoefsmid. Blijft bij wat ik geleerd heb, blijf het ambacht hoefsmid trouw.
zipje71 schreef:FaberSmid schreef:Zipje u kan quoten wat er op lijkt, meer niet maar dat is niet het zelfde. U hoeft niet bang te zijn, ik red me prima als hoefsmid. Blijft bij wat ik geleerd heb, blijf het ambacht hoefsmid trouw.
Het staat er toch? en u heeft het getypt...niet ik. Maar praat er maar weer overheen, zoals gewoonlijk
PERENBOOMPIE schreef:Tja FS dan moet je niet op mij boos worden wanneer jullie dit zelf over je afroept,maar als jullie zo in jullie GROOTMEESTERS geloven en volgens jullie doen hoe het volgens hun zou moeten en je kunt nog geen behoorlijke SB rijden aangezien dit niet zo moeilijk is,dan gaat er toch iets verkeert en dat is of jullie snappen de uitleg van de Grootmeesters niet en brengen het in de praktijk verkeert over naar je paard ,of de aanwijzingen van jullie Grootmeesters zijn niet correct.?!
FaberSmid schreef:Wat bent u toch origineel, helaas moet ik u teleurstellen dat er mensen uw voor zijn gegaan met deze humoristische opmerking. Maar wij schrijven niet tegen de theorie en praktijk in, die de grootmeesters uitgevonden, ontwikkeld, beschreven en verder geleerd hebben.
Wij staan open door te vragen, maar schrijven niet voor hoe anderen dienen te schrijven en dat het verplicht is eens te zijn.
Al rijden jullie op de raarste manier op jullie paard, als dat is waar jullie bij gebaat zijn mijn zegen heeft u. Maar kunt u alle het ook uitleggen in vaktaal en jip en janneketaal? In plaats van alleen maar ons persoonlijk aan te vallen en te beledigen, omdat wij het niet met jullie eens zijn en braaf volgen. Maar vast blijven houden aan het geen wat ons geleerd is en bewezen is.
FaberSmid schreef:Verwarring en misverstanden ontstaan door de verwarring en misverstanden in de Nederlandse jip en janneketaal.Citaat:Marlies van Balen, stelling en buiging.
http://www.dehoefslag.nl/upload/all/ClinicMarlies1.pdf
Arbeidpirouette
http://www.dehoefslag.nl/upload/all/Mar ... 442007.pdfCitaat:Men kan de oefening rijden op drie of vier sporen, waardoor de lengtebuiging nog groter wordt en zodoende het binnenachterbeen nog meer tot buigen en dragen gebracht wordt.
Het paard mag hierbij niet recht komen en gaan wijken, de gymnastische waarde van de oefening gaat dan verloren.
De gymnastiserende werking van de oefening schouderbinnenwaarts is enorm en wordt ook wel gezien als de hoeksteen van de rijkunst of de aspirine van de dressuur. Een middel dat alle rijkunstige problemen oplost.Citaat:Als een paard loopt met stelling naar rechts en een gebogen hals naar links, is het dier niet 'recht'. (Uiteraard: lengtebuiging gaat over buigen, maar we willen dan graag dat het hele paard gelijkmatig buigt. Bij stelling rechts bij buiging naar links klopt er iets niet.) Denkbaar heeft de ruiter geen fijn teugelcontact of is zelf scheef.Citaat:Indien de beweging goed wordt uitgevoerd, moet het paard van nek tot staart licht en gelijkmatig gebogen zijn, waarbij er sprake is van een buiging van de zijde die tegengesteld is aan de beweging. De beweging moet soepel zijn, terwijl het paard in de mond en in de nek ontspannen is. De benen kruisen licht.Citaat:De eerste stap is het paard gelijkmatig te laten inbuigen naar links en naar rechts. Met lengtebuiging wordt bedoeld de zoveel mogelijk gelijkmatige en doorgaande zijdelingse welving in de wervelkolom van de 1e halswervel tot de laatste staartwervel.
De volte is hier een goede oefening voor. Door de korte spieren te rekken en de lange spieren te laten aanspannen, kan het paard op beide zijdes de juiste lengtebuiging aannemen en de volte kogelrond lopen.Citaat:# Het schouderbinnenwaarts is een oefening op 2 hoefslagen met 3 sporen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat.Citaat:Bij schouderbinnenwaarts loopt het paard voorwaarts-zijwaarts in een gelijkmatige buiging van oren naar staart, waarbij de voorhand naar binnen komt.Citaat:Stelling
Als het paard zijn hoofd en/of hals naar een zijde buigt, dan wordt dit linker- of rechterstelling aannemen of het stellen van een paard genoemd.
Buiging
Als het paard het middenstuk en de achterhand naar een zijde buigt, dan wordt dit buiging genoemd.Citaat:Wanneer het paard alleen in de nek opzij wordt gebogen, spreken we van "stelling". De hals is dan slechts iets gebogen en de rest van het paardenlichaam blijft recht.
Wanneer het paard over de hele lengte van zijn lichaam is gebogen, spreken we van "buiging". Het paardenlichaam zal (zoveel als de wervels het toestaan) van nek tot staart gebogen zijn.Citaat:Bij de "lengtebuiging" is het paard door het gehele lichaam (van nek tot staart) zijwaarts gebogen. Een goed gereden paard laat dit zien in alle voltes, wendingen, zijgangen en figuren.Citaat:Stelling is de plaatsing van het hoofd ten opzichte van de hals.
Lengtebuiging is de buiging van het hele paard van nek tot staart. De hals is zeer buigzaam, de buiging zijdelings van het middenstuk is veel moeilijker te verkrijgen. Alleen als er sprake is van deze lengte buiging kan je spreken van gymnastiseren.Citaat:Voert het paard dit allemaal correct uit dan is de wervelkolom vanaf de nek (eerste halswervel) tot aan de laatste staartwervel gebogen in de richting van de buiging.Citaat:Stelling
Een paard loopt in de rechter- of linkerstelling wanneer er een lichte buiging van hals een van beide zijden is. We spreken over linker- of rechterstelling van het hoofd als het paard zijn hoofd ten opzichte van zijn hals wat naar links of rechts plaatst zonder het te kantelen.
Buiging
We spreken over buiging als de wervelkolom vanaf de schoft tot aan de staartinplant naar een kant ingebogen is.Citaat:Schouder binnenwaarts is een zijwaartse / voorwaartse oefening. Bij de schouder binnenwaarts wordt de voorhand naar binnen gebracht, naar de binnenhoefslag. De achterbenen blijven wel gewoon in de hoefslag lopen.
FaberSmid schreef:Dit is niet mijn Nederlands, wel het nederlands wat mij geleerd is. Noem mij ouderwets of contramodern, hoe dan ook feit is en blijft dat het correct Nederlands is en blijft.Handleiding schreef:De buiging, welke hierbij op de voorgrond treedt, is de zijdelinkse buiging van de gehele wervelkolomHandleiding schreef:Voor het beoefenen van deze buiging, waarbij de hal en de nek aan de buiging deelnemen, kunnen alle wendingen, voltes enz worden gebezigd.Handleiding schreef:Tot de buigingsoefeningen behoren ook de hieronder genoemde zijgangen.Handleiding schreef:Deze zijgangen zijn te vedelin in: appuyeren, schoouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, renvers.Handleiding schreef:Schouder binnenwaarts: Beweging op 2 hoefslagen, waarbij het paard over zijn gehele lengte aan de zijde tegenovegesteld aan die waarin het zich beweegt, is gebogen.Handleiding schreef:Het paard is over zijn gehele lengte gebogen naar de zijde tegenovegesteld aan die waarheen het gaat.Handleiding schreef:In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.Handleiding schreef:In welke gang de pirouette of de halve pirouette ook wordt uitgevoerd, steeds moet het paard, een lichte buiging hebbende in de richting, waarin het draait, wenden zonder bruuske bewegingen.