Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:10

[quote="FaberSmid"]
[b]Maar de oefeningen zijn vaststaande feiten, of het nu om training of wedstrijden gaat. Dat er verschillen zijn, wil niet zeggen dat een ruiter maar zelf ter plekke mag verzinnen en veranderen onder het mum en beweren die oefening te rijden. Dat het er op lijkt of op in de richting komt, wil niet zeggen dat het ook werkelijk dat is. Ik persoonlijk ben nog nooit in een doodlopende weg naar Rome gereden tegen een muur op. Ik ben verre weg van een goede ruiter (quote)

en dan gaat het met name over de laatste zin...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:14

FaberSmid schreef:
Kadankovitch en horseyfries leg het mij en de anderen dan eens stap voor stap in vaktaal en jip en janneketaal uit. Aan de ene kant schrijven u beide dat zodra de stelling weg is de buiging ook weg is en aan de anderen kant weer het tegenovergestelde? Hoe kan het nu beide zijn? Of wat de grootmeesters uitgevonden, ontwikkeld, beschreven en verder geleerd hebben is fout en onzin. Of het geen wat u schrijven is niet een en hetzelfde met dat van de grootmeesters en waar wij over schrijven? Dat zou betekenen dat u beide net als de grootmeesters een nieuwe "oefening" hebben uitgevonden. En verder ontwikkeld, dan kan u beide die ons toch beschrijven en leren? Ik heb het geprobeerd met een longeerzweep, paard, hond en persoonlijk. Maar buiging is en blijft met stelling, zodra de stelling weg is is de buiging ook weg? Als ik buiging aan neem naar rechts en dus ook stelling, dan stelling naar links verander dan is mijn buiging ook weg. Dat was met de longeerzweep, paard en hond niet anders. Je voelt en ziet het ook aan de spieren, natuurlijk niet bij de longeerzweep (u mag lachen, humor moet behouden blijven). Legt u dat deze onwetende onnozele hoefsmid eens uit?

en in deze quote noemt u zichzelf onwetend en onnozel... Of slaat dit op uw beroep? dat zou niet al te best zijn...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:25

Zipje u kan quoten wat er op lijkt, meer niet maar dat is niet het zelfde. U hoeft niet bang te zijn, ik red me prima als hoefsmid. Blijft bij wat ik geleerd heb, blijf het ambacht hoefsmid trouw.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:35

FaberSmid schreef:
Zipje u kan quoten wat er op lijkt, meer niet maar dat is niet het zelfde. U hoeft niet bang te zijn, ik red me prima als hoefsmid. Blijft bij wat ik geleerd heb, blijf het ambacht hoefsmid trouw.

Het staat er toch? en u heeft het getypt...niet ik. Maar praat er maar weer overheen, zoals gewoonlijk

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:58

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

Het staat er toch? en u heeft het getypt...niet ik. Maar praat er maar weer overheen, zoals gewoonlijk

Nee dat heb ik niet getypt, wat er op lijkt maar niet wat u er van gemaakt heeft.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:59

Zo weer terug uit het dagelijkse leven en nu weer eens bijgelezen.
Ik kan me best voorstellen dat iedereen zich aan Professor en Fabersmid ergert maar ik moet eigenlijk wel om hun lachen,het zijn net Janssen en Janssen van Kuifje en zoals ze zelf al aangeven best onnozel inderdaad,voor mij niet echt serieus te nemen die twee :=

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:10

Wat bent u toch origineel, helaas moet ik u teleurstellen dat er mensen uw voor zijn gegaan met deze humoristische opmerking. Maar wij schrijven niet tegen de theorie en praktijk in, die de grootmeesters uitgevonden, ontwikkeld, beschreven en verder geleerd hebben.
Wij staan open door te vragen, maar schrijven niet voor hoe anderen dienen te schrijven en dat het verplicht is eens te zijn.
Al rijden jullie op de raarste manier op jullie paard, als dat is waar jullie bij gebaat zijn mijn zegen heeft u. Maar kunt u alle het ook uitleggen in vaktaal en jip en janneketaal? In plaats van alleen maar ons persoonlijk aan te vallen en te beledigen, omdat wij het niet met jullie eens zijn en braaf volgen. Maar vast blijven houden aan het geen wat ons geleerd is en bewezen is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:27

Tja FS dan moet je niet op mij boos worden wanneer jullie dit zelf over je afroept,maar als jullie zo in jullie GROOTMEESTERS geloven en volgens jullie doen hoe het volgens hun zou moeten en je kunt nog geen behoorlijke SB rijden aangezien dit niet zo moeilijk is,dan gaat er toch iets verkeert en dat is of jullie snappen de uitleg van de Grootmeesters niet en brengen het in de praktijk verkeert over naar je paard ,of de aanwijzingen van jullie Grootmeesters zijn niet correct.?!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:31

PERENBOOMPIE schreef:
Tja FS dan moet je niet op mij boos worden wanneer jullie dit zelf over je afroept,maar als jullie zo in jullie GROOTMEESTERS geloven en volgens jullie doen hoe het volgens hun zou moeten en je kunt nog geen behoorlijke SB rijden aangezien dit niet zo moeilijk is,dan gaat er toch iets verkeert en dat is of jullie snappen de uitleg van de Grootmeesters niet en brengen het in de praktijk verkeert over naar je paard ,of de aanwijzingen van jullie Grootmeesters zijn niet correct.?!

Natuurlijk vooral mij de schuld geven, voor het geen wat jullie schrijven.
Heeft u mij wel eens sbw zien rijden? U veroordeeld zonder enig enkel bewijs. Wonderbaarlijk hoe u de grootmeesters met u schrijven zo persoonlijk kan beledigen. Natuurlijk weet u alles beter dan alle grootmeesters bijeen.

PERENBOOMPIE

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:37

Nou ik daag je uit,zullen we wanneer het weer het toelaat,dus in Maart ongeveer eens een bijeenkomst organiseren en dan rijden we op elkaars paarden en op onze eigen paarden de SB,Travers,appuyeren,vliegende galopswissels,eenvoudige galopswissels,achterwaarts,wijken en dat in de zin van een soort van clinic met natuurlijk de Professor erbij en meerdere Bokkers waarmee u in dit Forum gediscussieerd heeft en dit wel heel interessant vinden.
Lijkt me heel leuk en kan best nog gezellig zijn en verrijkend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:42

PERENBOOMPIE ook hiermee zijn anderen u al voor geweest, topic van de clinic niet gelezen? Ik bezit geen paard, maar u dus wel?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:48

Nee niet gelezen,ik heb namelijk niet altijd iedere dag de tijd om te gaan zitten bokken,heb namelijk ook nog een fulltime-baan,en ja inderdaad een eigen paard en daarnaast nog meerdere activiteiten binnen de paardensport zoals jureren,en ja inderdaad aantal uren in de week lesgeefmens.
Maar je mag je kunsten ook wel op mijn paard laten zien en wat je uitleg erbij is en er zijn vast nog wel meer bokkers die dit graag zouden willen zien en horen en wie weet wat we er nog van op steken.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:03

Hallo FS,ben je er nog of trek je je nu terug??!
De Professor dan misschien interesse??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:59

FaberSmid schreef:
Wat bent u toch origineel, helaas moet ik u teleurstellen dat er mensen uw voor zijn gegaan met deze humoristische opmerking. Maar wij schrijven niet tegen de theorie en praktijk in, die de grootmeesters uitgevonden, ontwikkeld, beschreven en verder geleerd hebben.
Wij staan open door te vragen, maar schrijven niet voor hoe anderen dienen te schrijven en dat het verplicht is eens te zijn.
Al rijden jullie op de raarste manier op jullie paard, als dat is waar jullie bij gebaat zijn mijn zegen heeft u. Maar kunt u alle het ook uitleggen in vaktaal en jip en janneketaal? In plaats van alleen maar ons persoonlijk aan te vallen en te beledigen, omdat wij het niet met jullie eens zijn en braaf volgen. Maar vast blijven houden aan het geen wat ons geleerd is en bewezen is.

Het spijt me FS, maar dat doen jullie (als in Professor en Fabersmid) wel. Ik heb namelijk al verschillende keren gevraagd in welk boek van welke grootmeester staat dat schouderbinnenwaarts in contrastelling gereden dient te worden, maar krijg daar alleen een antwoord op dat er in staat dat de stelling tegengesteld is aan de bewegingsrichting. Jullie vertalen dat met contrastelling, hetgeen niet hetzelfde is en een foutief gebruik van het woord contrastelling is. Als zij vonden dat het contrastelling genoemd diende te worden hadden zij het wel als contrastelling beschreven. Gelukkig beseften zij blijkbaar wel dat dit niet een correct gebruik van het woord contrastelling was en hebben zij het nooit zo genoemd.
Dat jullie die foute vertaling blijven verdedigen maakt dat jullie dus wel degelijke tegen de theorie van de vroegere grootmeesters in schrijven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:15

horseyfries leest u maar terug, wat u nu schrijft is niet de waarheid, u vergeet ook wie u wat hoe en wat gevraagd heeft. Ik heb meer dan genoeg quotes geplaatst, waar u nog steeds geen reactie op heeft gegeven.
U bent een van die schrijft buiging te kunnen rijden zonder stelling, sterker nog met tegengestelde stelling. Contrastelling is en blijft stelling tegenovergesteld van de richting van de beweging. U haalt alles door elkaar en maakt er een puinhoop van. Aan de ene kant schrijft u ook dat buiging niet zonder stelling kan en stelling zonder buiging wel. En dan komt uw en van de anderen de MAAR.
U hoeft mij niet te leren wat foute vertalingen zijn, de boeken van uw voorbeeld staat er vol mee. Maar laat maar eens buiging zonder stelling zien?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:17

FaberSmid schreef:
Verwarring en misverstanden ontstaan door de verwarring en misverstanden in de Nederlandse jip en janneketaal.

Citaat:

Citaat:
Men kan de oefening rijden op drie of vier sporen, waardoor de lengtebuiging nog groter wordt en zodoende het binnenachterbeen nog meer tot buigen en dragen gebracht wordt.
Het paard mag hierbij niet recht komen en gaan wijken, de gymnastische waarde van de oefening gaat dan verloren.
De gymnastiserende werking van de oefening schouderbinnenwaarts is enorm en wordt ook wel gezien als de hoeksteen van de rijkunst of de aspirine van de dressuur. Een middel dat alle rijkunstige problemen oplost.

Citaat:
Als een paard loopt met stelling naar rechts en een gebogen hals naar links, is het dier niet 'recht'. (Uiteraard: lengtebuiging gaat over buigen, maar we willen dan graag dat het hele paard gelijkmatig buigt. Bij stelling rechts bij buiging naar links klopt er iets niet.) Denkbaar heeft de ruiter geen fijn teugelcontact of is zelf scheef.

Citaat:
Indien de beweging goed wordt uitgevoerd, moet het paard van nek tot staart licht en gelijkmatig gebogen zijn, waarbij er sprake is van een buiging van de zijde die tegengesteld is aan de beweging. De beweging moet soepel zijn, terwijl het paard in de mond en in de nek ontspannen is. De benen kruisen licht.

Citaat:
De eerste stap is het paard gelijkmatig te laten inbuigen naar links en naar rechts. Met lengtebuiging wordt bedoeld de zoveel mogelijk gelijkmatige en doorgaande zijdelingse welving in de wervelkolom van de 1e halswervel tot de laatste staartwervel.

De volte is hier een goede oefening voor. Door de korte spieren te rekken en de lange spieren te laten aanspannen, kan het paard op beide zijdes de juiste lengtebuiging aannemen en de volte kogelrond lopen.

Citaat:
# Het schouderbinnenwaarts is een oefening op 2 hoefslagen met 3 sporen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde. Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat.

Citaat:
Bij schouderbinnenwaarts loopt het paard voorwaarts-zijwaarts in een gelijkmatige buiging van oren naar staart, waarbij de voorhand naar binnen komt.

Citaat:
Stelling
Als het paard zijn hoofd en/of hals naar een zijde buigt, dan wordt dit linker- of rechterstelling aannemen of het stellen van een paard genoemd.
Buiging
Als het paard het middenstuk en de achterhand naar een zijde buigt, dan wordt dit buiging genoemd.

Citaat:
Wanneer het paard alleen in de nek opzij wordt gebogen, spreken we van "stelling". De hals is dan slechts iets gebogen en de rest van het paardenlichaam blijft recht.
Wanneer het paard over de hele lengte van zijn lichaam is gebogen, spreken we van "buiging". Het paardenlichaam zal (zoveel als de wervels het toestaan) van nek tot staart gebogen zijn.

Citaat:
Bij de "lengtebuiging" is het paard door het gehele lichaam (van nek tot staart) zijwaarts gebogen. Een goed gereden paard laat dit zien in alle voltes, wendingen, zijgangen en figuren.

Citaat:
Stelling is de plaatsing van het hoofd ten opzichte van de hals.

Lengtebuiging is de buiging van het hele paard van nek tot staart. De hals is zeer buigzaam, de buiging zijdelings van het middenstuk is veel moeilijker te verkrijgen. Alleen als er sprake is van deze lengte buiging kan je spreken van gymnastiseren.

Citaat:
Voert het paard dit allemaal correct uit dan is de wervelkolom vanaf de nek (eerste halswervel) tot aan de laatste staartwervel gebogen in de richting van de buiging.

Citaat:
Stelling
Een paard loopt in de rechter- of linkerstelling wanneer er een lichte buiging van hals een van beide zijden is. We spreken over linker- of rechterstelling van het hoofd als het paard zijn hoofd ten opzichte van zijn hals wat naar links of rechts plaatst zonder het te kantelen.
Buiging
We spreken over buiging als de wervelkolom vanaf de schoft tot aan de staartinplant naar een kant ingebogen is.

Citaat:
Schouder binnenwaarts is een zijwaartse / voorwaartse oefening. Bij de schouder binnenwaarts wordt de voorhand naar binnen gebracht, naar de binnenhoefslag. De achterbenen blijven wel gewoon in de hoefslag lopen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:17

FaberSmid schreef:
Dit is niet mijn Nederlands, wel het nederlands wat mij geleerd is. Noem mij ouderwets of contramodern, hoe dan ook feit is en blijft dat het correct Nederlands is en blijft.

Handleiding schreef:
De buiging, welke hierbij op de voorgrond treedt, is de zijdelinkse buiging van de gehele wervelkolom

Handleiding schreef:
Voor het beoefenen van deze buiging, waarbij de hal en de nek aan de buiging deelnemen, kunnen alle wendingen, voltes enz worden gebezigd.

Handleiding schreef:
Tot de buigingsoefeningen behoren ook de hieronder genoemde zijgangen.

Handleiding schreef:
Deze zijgangen zijn te vedelin in: appuyeren, schoouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, travers, renvers.

Handleiding schreef:
Schouder binnenwaarts: Beweging op 2 hoefslagen, waarbij het paard over zijn gehele lengte aan de zijde tegenovegesteld aan die waarin het zich beweegt, is gebogen.

Handleiding schreef:
Het paard is over zijn gehele lengte gebogen naar de zijde tegenovegesteld aan die waarheen het gaat.

Handleiding schreef:
In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.

Handleiding schreef:
In welke gang de pirouette of de halve pirouette ook wordt uitgevoerd, steeds moet het paard, een lichte buiging hebbende in de richting, waarin het draait, wenden zonder bruuske bewegingen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:48

Zonder U tegen te spreken, wil ik nog een opmerking maken op het door de geachte Fabersmid geciteerde en zijn commentaar daarop:
Inderdaad zij doen het wel andere beledigen: grootmeesters o.a. Insinuatie schrijven over Stensbeck in antwoord op een tekst van Hermelientje bijvoorbeeld, terwijl zij met geen woord gerept heeft ovet Stensbeck, maar wel over bügeltrit, en omdat Stensbeck 'verdacht' wordt daarvan de geestelijke vader te zijn, wordt er een poging gedaan om hem in een minder goed daglicht te stellen. Hier de Professor aan het woord:
"En wat betreft de beugeltritt leuke truc, maar een paard uit zijn ritme halen???
Denk meer aan een circus truc, mijnheer Stensbeck heeft ook vele paarden klaar gemaakt voor circussen, en deed vaak dingen die men op de grens van circus dressuur bestempelde, hij was een begnadigd ruiter dat wel, maar hij pochte ook dat hij vele paarden voor het circus klaargemaakt hadt en verkocht."
Hij handelde veel in paarden. Dat wil niets zeggen van zijn begaaftheid van rijden."
Hoezeer de professor in dit topic, en nog niet eens in het topic waar hij het geschreven heeft (iets wat ik echt laf vind, als men dat woord al in de mond neemt) zijn 'keutel' intrekt. Deze tekst heeft als enige doel Stenbeck een algemeen erkende grootmeester naar beneden te halen. De latere zielige poging dit te ontkennen is niets meer als wat men in Engeland aanduidt met 'Furious back-paddling' (verwoed achteruit roeien). Dus schrijf niet dat U en de uwen nooit Grootmeesters aanvallen, afkraken, zwart maken of beledigen.
You have to have clean hands when you go to court.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:51

Het boverstaande was in eerste instantie een reactie op hetgeen Horseyfries schreef daarom slaat "U" ook op haar. In mijn betoog richt ik mij op FaberSmid cs, die anderen maant omdat zij grootmeesters beledigen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:41

Mijnheer Kadankovitch,

Waarom mag men dingen van een door uw benoemd Grootmeester niet in twiijvel nemen????
Dat heeft niets met lafheid te doen.
Fillis werd ook beticht dat hij op het randje van circus reed.
Hier een citaat van de door u geroemde Stensbeck uit zijn aufzeichnungen:
Eine neue Sorte Galopp hat uns de verstorbe Reitmeister James Fillis hinterlassen- den sogenannten Galopp auf drei Beinen. Es is sehr schade, daß de hervorragende Meister auf seinem Pferde diese scheußliche "Gangart" nicht mit ins Grab genommen hat.
Stenbeck wordt genoemd een Reitmeister die een etwas agressiv-kritische Still had.
Ook kritiek van anderen kreeg hij te horen.
Seunig:
Oskar Maria Stensbeck geb: 1858 eine menge erstklassiger Dressurpferde u.a. Gimpel und Auer, verdankte diesem aus Koningsberg stammende Altmeister ihre Siege, Beschäftigte sich bis um 1920 mit dem fertigmachen von Zirkuspferden. Dann auch Turnierreiter. Legte menschlichen Schühlern gegenüber leider wenig Lehrnfreude an den Tag. Verfasser "Reiten".

Der Bügeltritt zoals Stensbeck beschreef is een geheel andere opvatting als de Bügeltritt die andere Meister bedoelde als bv L´Hotte, Steinbrecht en Seunig, deze benutte het druk op beide beugels en zagen het als een drijvende gewichtshulp.

Sorry u haalt Grootmeister en Meister door elkaar, het was een begenadigd ruiter maar waarom mag men niet zeggen dat hij vaak werkte op de grens van Circus dressuur, dat is niet, degenereren ook in die tijd reden die Klassiek, alleen verzinden bepaalde trucjes.
En waarom reageerd u zo aggresief daarop?
Kritiek uitdelen dat deed dhr Stenbeck net zo als alle andere.
Door kritiek blijft ment scherp, en kritiek word en werd ook gegeven over die al lang er niet meer zijn, het zou niet goed zijn als men alles maar klakkeloos goed vind, of aksepteert.
Dat legt u mij steeds in de mond dat ik dat zou doen, maar dat doe ik niet, omdat er ook Irrewegen waren in de geschiedenis van de moderne Klassieke Dressuur.
Wat u waarschijnlijk door elkaar haalt is dat de oefeningen hoe ze uitgevoerd moeten worden en de manier hoe men dat kan berijken.
Dat berijken dat deden de meeste Meisters hetzelfde, met kleine verschillen.
Kan een voorbeeld geven Piaffe en Passage.
De Piaffe kan men eerst aanleren door de Schoolstap.
Anderen leren de paarden eerst een gecandanseerde draf, en daaruit de Passage en daarna de Piaffe.
Theodurescu leerde de paarden Piaffe in het terrein, door bij de afdaling van de heuvels het paard steeds meer te parrieren aan te zetten in de draf, dit zijn maar enkele voorbeelden, iedere Meister heeft een andere oplossing, alleen de Grundgedanken van de Dressur wordt niet uit het oog verloren.
U moet u niet verrennen in een gedachte dat ik zomaar iemand aanval, ik geef kritiek, net zo als ik dat geleerd heb van hun, nooit zomaar klakkeloos iets aannemen maar erover nadenken.
Waarom mag men dat niet???
U geeft miij ook kritiek alleen niet zo direkt, dat komt omdat wij geheel verschillende mensen zijn, gelukkig maar.
En dat waren de Reitmeisters ook.
Zelf stel ik mij niet op gelijke hoogte met hun zij hebben vele malen meer gepresteerd dan dat ik ooit zou kunnen, alleen heb ik van velen van hun geleerd dat men kritiek mag geven, omdat dat aangeeft dat men erover nadenkt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:51

Kadankovitch lezen is ook niet uw sterkste kant, u kan mijn woorden nog zo verdraaien en Professor met mij door elkaar halen. Maar dat veranderd niet wat er van mij geschreven staat. U blijft Professor kwalijk nemen wat ik schrijf en u blijft mij kwalijk nemen wat Professor schrijft. Dat is niet alleen kinderachtig, maar een laffe manier van een doodoener en monddood schrijven.
Ik neem u ook niet kwalijk wat anderen schrijven of anderen kwalijk wat u schrijft. Doet u dat bij anderen dan ook niet, wees een heer.
Waar is uw gevoel voor humor, proza en kabaret ineens gebleven?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:53

Beste Professor,

Over de bugeltrit:

Als men op de Amerikaanse fora leest, dan kan men vaak lezen over het zogenaamde stirrupstepping. Dit wordt in Amerika echter alleen onderwezen door Karl Mikolka en zijn studenten. Karl Mikolka (www.karlmikolka.com) was oberbereiter aan de SRS en de laatste student van Cerha. Hij heeft dit dan ook geleerd van Cerha.
Dus... ook al bent u niet bekend met de bugeltrit, dat betekent nog niet dat het geen klassieke hulp is.
U beweert Klassiek te rijden (en ik denk ook echt dat u dat doet en ik zou uw rijden graag in persoon zien; net als ik Horsefries', Kadankovitch', en Jasmijn's rijden graag in persoon zou willen zien), maar bepaalde Mikolka studenten zullen beweren dat u niet meer dan het topje van de ijsberg heeft gezien. Daar ben ik het trouwens niet mee eens. Net als Kadankovitch laten uw berichten echt wel zien dat u er verstand van heeft.
Maar, zoals u zelf zegt, es ist die ton die die musik macht.

Ik zal kijken of ik wat meer informatie over het stirrupstepping kan vinden en dan zal ik dat hier plaatsen.

- C

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:06

Stirrupstepping:

Karl Mikolka talks a little about stirrup stepping in vol. 1, issue 7 and 8 of
his newsletter. You can find some basic patterns and explanations there. Without
going into too much detail, I can paraphrase the article by saying that the
stirrup pressure is a weight aid that is used to connect the horse's legs to the
ground. It can therefore only go through when the targeted leg is on the ground.
For the front leg it doesn't matter whether the leg is in front or behind the
vertical, since the front legs merely provide support, no propulsion.

Thomas Ritter

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:07

When Karl Mikolka first taught me his ideas about stirrup stepping I
was fertile ground since I learned my basics from a lady who is at
92 still riding and was a student of Suenig and later Oliviera. She
always taught that the weight in the half halt went into the
stirrups. When I teach stirrup stepping I warn students that if the
seatbone lightens in the saddle, the hip, knee and/or ankle are
stiff. The valuable lesson that Karl teaches is timing. I
certainly wouldnt call it "fiddling" since it allows a rather
small,aged women like myself to ride and control very large horses.

Tina in Mx.

Wrt whether stepping is an aberration akin to fiddling......Being able to
step without losing the seat and with tact is a key factor, ime. It is
simply a variation of weight influence within the movement. Like all aiding,
if it is done badly it can be detrimental to horse and/or rider but that in
itself is no reason to dismiss it completely.

Jasper

There are very few references to stirrups as aids in the literature, and most
authors seem to have used them differently from what I have learned from Karl
Mikolka. Andrade comes closest in his description.

Thomas Ritter

Bron: yahoo group/classicaldressage

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:46

Clarence,

Prachtig wat u daar naar voren gebracht heeft, maar u kunt lezen dat het een hulpmiddel is, omdat het iets makkelijker zou zijn voor niet te sterke ruiters, en zoals alles met het rijden de timing, juist over dit thema heb ik de laatste weken contakt gehadt met enkele colega´s, en daar kwamen wij allen op het zelfde punt uit, dat het een Hulpmiddel is voor niet te sterke ruiters, op sterke paarden.
Eén ding wil ik nog duidelijk maken niet Klassieke Dressuur, maar moderne Klassieke dressuur.
De Klassieke Dressuur die is verontschuldig u mij te vee, op het hogeschool rijden gefixeert.
En aangezien mijn leermeesters altijd mij voorgehouden hebben geen "speciale" trucjes te benutten aangezien dat geen "werkelijke" dressuur is heb ik deze opmerking gemaakt van de Bügeltritt, die overigens Waldemar Seunig ook anders benutte zoals ik al beschreven hadt.
Men doet zich steeds zo voor of ik zo radikaal ben, nee sommige dingen zoals Stelling en Buiging die veranderde geen van allen, daar hielden zij zich aan, alleen bepaalde kleine dingen die hadden een eigen handschrift.
En wanneer die door elkaar gehaald worden dan kan ik het niet laten om dat recht te stellen, aangezien er dan Irrewegen bewandeld worden.