Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:15

Ik heb even gekeken op paardenbegrijpen.nl over het lichtrijden. Fabersmid, bedoelt u niet verlicht rijden?
Dit lees ik op paardenbegrijpen.nl:

Citaat:
Om de rug van het paard te kunnen belasten of ontlasten zijn er in de klassieke rijkunst drie soorten v.w.b. ''de zit''. Door kantelen van bekken kan de ruiter de volgende zit aannemen:

1. Ontlastende, verlichte zit (bij jonge paarden).

2. Middenzit.

3. Belastende zit (ter verzameling).

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Verlichte zit is iets anders als lichtrijden.

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:22

katia1993 nee echt doorzitten, verlichte zit is bij springen, veelzijdigheid en rengalop.
Kantelen van de bekken is mooi zoals daar omschreven, maar gevaar is dat de rest van het lichaam mee gaat door "onwetendheid" en zo het paard extra belast.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:17

Ik moet er niet aan denken om een endurance wedstrijd al doorzittend uit te rijden. Laat staan als je de 160 km rijdt.

Kan me wel voorstellen dat het beter is voor een paard, mits je het goed kunt en dat is nogal het punt bij veel ruiters!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:05

Over dat doorzitten gesproken: ik heb altijd al veel bareback gereden, maar om het gestuiter te vermijden draafde ik dan alleen als het lekker warm en m'n paard lekker los was. In galop heb ik er verder geen last van, dus het gebeurde wel dat we dan de draf gewoon oversloegen, draf is duidelijk zijn zwakke punt. In de winter zag je mij sowieso weinig bareback, dan koos ik liever voor het zadel. Je kunt natuurlijk zelf wel heel goed voelen wanneer je zit te stuiteren en dat laatste is wat mij betreft dus niet de bedoeling.

Door de rug of niet, er is duidelijk te merken dat mijn paard bareback niet onplezierig vindt, en mijn paard is er wel eentje die heel duidelijk laat merken wat hij wel en niet prettig vindt, dus daar ga ik maar op af. Maar draven en dan lekker zitten stuiteren, nee, dat doen we dus maar niet.

Wat me wel enorm opvalt nu ik bezig was met rechtrichten is dat het doorzitten nu opeens WEL ging. Ik zeg bewust ging want de laatste 3 weken ging het dus opeens weer de andere kant op, waarschijnlijk door een ander (te hard?) zadel en in reactie daarop weer harde rugspieren bij mijn paard.

Maar dat beviel me dus juist heel goed, dat door het rechtrichten dat doorzitten meteen veel beter ging!
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 01-04-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:06

@ Hannah, ik vind het wel jammer dat jij graag foto's wilt zien, maar vervolgens nooit op mijn foto's reageert :-(.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:08

Ja, die mag ik in mijn zak steken en dat ga ik nu dus ook doen!
Ik vind alleen dat ik er niet zo heel veel over kan zeggen omdat ik zelf nog maar een beginner ben. Begrijp je?

Maar ik zal even een poging gaan doen!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:09

Maar je leert toch ook van de foto's :-) Je hoeft er geen commentaar op te geven verder, maar nu weet ik niet of je er uberhaupt wel naar hebt gekeken , snappie!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:23

Jeannine schreef:

Naja, dit is alleen mijn eigen gebrekkige lekencommentaar hoor! Ik denk echt dat je meer hebt aan het commentaar van anderen die meer gevorderd zijn maar ik probeer het gewoon.

(ondertussen was ik af en toe ook meer bezig om het topic een beetje zuiver te houden, sorry).

SB vind ik er heel prettig en zacht uitzien. Hij loopt ook mooi op 3 sporen. Niet teveel niet te weinig lijkt me.
Alleen wat ik (volgens mij) meteen te horen zou krijgen (ik kijk ook naar het vooraanzicht) is dat er meer stelling moet zijn. Of zeg ik dat goed, ik bedoel een buiging van het hoofd net achter de kaak. Ik moet dan zelf eerst het paard in stelling naar binnen brengen en dan pas de SB inzetten. Hoe zegt jouw instructrice dat? (en misschien wil je PB-en wie jou instructrice is?). Op het derde plaatje van de SB heb ik het idee dat je paard iets tegen je hand inkomt.

Travers: de eerste ja, die vind ik dus gewoon goed. Ik kan alleen niet zien natuurlijk wat je met je handen doet maar de buiging naar binnen is duidelijk (ik zou hier erg blij mee zijn als het er zo uitzag).

Renvers het eerste plaatje vind ik er goed uitzien. Eigenlijk kan ik daar verder niets over zeggen, maar het lijkt mij netjes. Nou moet ik wel zeggen dat ik met deze oefening zelf net ben begonnen en er dus nog niet zoveel van af weet. Bij het tweede plaatje lijkt het mij dat de schouder wat teveel naar binnen komt? Ik dacht dat halslijn/schouder meer recht moest zijn bij deze oefening? (correct me if I'm wrong). Het "omstellen" doe jij ook vanuit schouderbinnenwaarts? Zo is het mij ook geleerd.

SB rechtsom: ook hier zou ik zelf te horen hebben gekregen dat er meer stelling moet zijn, maar daar wordt dus verschillend over gedacht blijkbaar. Je paard lijkt mij goed in te stappen, maar wel wat minder duidelijk als op de andere hand. Kan zijn dat de foto vertekent.

Travers rechtsom achteraanzicht: kan ik niets verkeerds aan ontdekken eigenlijk. Paard doet volgens mij de oefening gewoon goed.

Appuyement: heb ik zelf nog niet gehad en ik weet dus ook niet precies hoe het er moet uitzien. Daar kan ik dus geen commentaar op geven. Het is blijkbaar de bedoeling dat dan de benen overkruisen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:34

mag ik vragen, waarom er zoveel stelling moet zijn voor de zijgangen? bewegingen?
wat is daar het doel van?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:51

@ Hannah, dank je wel. Ik weet er zelf ook niet veel vanaf om goed onderbouwd commentaar te kunnen geven. Helemaal niet als het om deze oefeningen gaat. Ik kan ze doen en voel wel steeds beter waar we naar toe moeten, maar ik kan op foto's ook niet zo goed zien als er iets mis zou zijn, of het moet iets heel storend zijn.

Met de travers doe ik zowat niet en heb ik hem heel licht in mijn hand. Zodra ik achteruit loop neemt meneer al positie in ;-)
Ik lift hem alleen een beetje en ik moet er voor zorgen dat hij zijn heup naar binnen draait. Ik kan het nu ook niet goed uitleggen, ik doe het gewoon en dan zie ik of het goed is. Zijn hals en hoofd moeten voor zijn boeg blijven.

Met Sb moet ik rechtsom er inderdaad opletten dat hij niet op mijn hand leunt en zelf zijn hoofd draagt. Dit moet ik hem blijven vertellen en hij moet inderdaad meer vanuit zijn kaak draaien. Of hoe je dat zou omschrijven *ahum* Ik snap wat je wilt zeggen.

Over de renvers dan zet ik hem inderdaad eerst in sb, maar wel in 3 sporen en dan zet ik hem naar buiten. Voor mijn gevoel moet ik hem zover naar buiten zetten. Maar dan geeft het wel een goed beeld.

Wat ik nog wel moet leren is om hem los te laten, zodra hij een goede positie aanneemt. Ik ben geneigd dan door te gaan met hulpen geven.

@ Nombrado wat versta je onder zoveel stelling?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:13

Het idee daarvan is (Nombrado) dat als je tegelijkertijd het paard vraagt om de buikspier aan te spannen, je het paard meer "terugzet" en het binnenachterbeen verder naar voren gebracht wordt. Zo heb ik het in elk geval begrepen. Bovendien worden de spieren aan de buitenzijde opgerekt/gestretcht.

Dat is het doel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:43

HannahFrouk schreef:
Het idee daarvan is (Nombrado) dat als je tegelijkertijd het paard vraagt om de buikspier aan te spannen, je het paard meer "terugzet" en het binnenachterbeen verder naar voren gebracht wordt. Zo heb ik het in elk geval begrepen. Bovendien worden de spieren aan de buitenzijde opgerekt/gestretcht.

Dat is het doel.

als je als ruiter op je middelpunt zit en rijd, worden én buikspieren én rugspieren om en om op een ontspannen manier gebruikt
dit kan je eigenlijk ook vertalen bij een paard..., als je recht rijd, ook het paard op zijn middelpunt, worden de spieren al op een juiste manier gebruikt,
gevaar is, als men spieren onafhankelijk van elkaar traint, de ene spier krachtiger/korter wordt dan de ander, en dus een scheefheid gecreeerd kan worden (dit geld voor mensen ook)
Kijk naar een turner..., die traint niet specefiek een spiergroep, die werkt zijn spieren vanuit balans..
lenige lange krachtige spieren. vanuit balans.....daar begint het mee, balans en rechtheid/middelpunt.
als je teveel aan een hoofd werkt, zal het geheel uit balans raken.....en dus (veelal onbewust) scheef getraind worden.
het hoofd hals is altijd het deel van de balans van een paard...., je ziet ook, als je daaraan gaat werken, het paard zijn achterhand naar buiten zet, om zijn balans te bewaren....

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:03

Ik heb ook geleerd om voorzichtig met meer stelling te werken en dan vooral de kant op waar hij achter zwakker is nog..dus rechtsachter is minder sterk nog dan meer stelling aan het hoofd naar binnen vragen rechtsom.

nombrado mijn paard is dus nog niet altijd recht, wellicht zit hem daar het verschil in?

Jeannine herkenbaar probleem dat door gaan met hulpen geven! :D Ik ben daar ook weer even flink op gewezen dinsdag tijdens mijn les van mijn westerninstructeur. Was wel een gave les trouwens want de problemen die ik onder het zadel had met deze soort oefeningen hebben we doorgenomen en het is weer iets helderder geworden voor mij wat ik eigenlijk allemaal fout doe :=

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:08

De hals moet -over het algemeen- evenveel stelling hebben als dat het lichaam buiging heeft... Alles wat meer of minder is, is een blokkade en overbelasting van bepaalde gebieden!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:10

te veel stelling is inderdaad niet goed de kant waar het paard is ingesteld en de stelling is te veel word de binnen schouder geblokeerd en zo dus ook het binnen achter been.

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:15

Het is wel vrij lastig de balans te vinden tussen teveel, te weinig en net genoeg. Maar allez, je kunt altijd blijven proberen en zolang je het idee hebt dat het verbetert en goed vooruit gaat, is het ook niet zo heel erg als het niet perfect is.

Nombrado ik had het eigenlijk nu meer over het werken aan de hand

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:16

Nee te veel is natuurlijk ook niet goed...maar te weinig ook niet dus...jullie vinden dus dat het paard van Jeannine voldoende stelling heeft op deze foto's?
Oke mooi, dan heb ik ook een beetje beeld nu voor mezelf 8-) Ik ben zelf namelijk een ster om het nóg beter te willen doen allemaal en daardoor te overdrijven waardoor vaak zo'n oefening zijn doel voorbij schiet oftewel compleet nutteloos wordt..

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

@jeannine Ik vind je foto's een mooi rustig beeld geven.

Misschien bij de renvers iets minder stelling naar binnen nemen en bij het appuyement zou ik iets meer naast de buiten schouder blijven zodat je de schouders wat meer kan laten leiden en je je paard niet blokkeert om voorwaarts te gaan zodat de beweging voorwaars zijwaarts gaat.

en voor het overige +:)+

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:00

Het klinkt inderdaad logisch dat je net zoveel stelling moet hebben als het lichaam in buiging is. Ik kan alleen altijd moeilijk bepalen hoeveel dat is.
Mijn instructrice ziet soms dingen dat ik denk.... Hoe kun je dat nou zien. Dat zal ik wel nooit leren, denk ik dan.
Maar als ik kijk wat ik nu al zie en wat ik een jaar geleden zag, zit er echt een stijgende lijn in, dus wie weet ;-)
Het blijft gewoon erg moeilijk om sommige dingen waar te nemen. In het zadel kun je het daar en tegen wel veel beter voelen en je kunt ook sneller reageren wanneer je iets voelt, dan wanneer je iets met je ogen waarneemt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:02

Thnx monique, volgens mijn lesjuf is de stelling juist wel goed.
Mijn houding is waar en daar ben ik mij van bewust, dat zegt mijn lesjuf ook.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:10

@ Jeannine, de foto's geven een mooi rustig beeld.
Voor de referentie voor jou en anderen:

De sb linksom en de renvers foto's heb je te veel stelling. Voorla bij sb linksom is best goed te zien dat er veel gewicht op buitenvoor zit.

De sb rechtsom daarentegen is een heel mooi voorbeeld van een correcte stelling bij een correcte buiging. Je kunt ook mooi zien dat je paard daar beter gaat dragen met binnenachter en minder gewicht op de voorbenen neemt.

Voor nog een beter beeld zouden zijdelingse foto's, of nog beter filmpjes mooi zijn. Je kunt dan beter zien waar blokkades in de bewegings-doorvloeiing zitten (sorry, stom niet bestaand woord, maargoed ;) )

Toevoeging: Appuyement is een oefening op 2 hoefslagen, dus in het appuyement horen binnenachter en buitenvoor te sporen. Op jou foto gaat de achterhand voor, een soort travers op de diagonaal. Dit maakt de oefening makkelijker, maar dus wel minder correct, dus minder trainingseffect ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:15

MissPK schreef:
Nee te veel is natuurlijk ook niet goed...maar te weinig ook niet dus...jullie vinden dus dat het paard van Jeannine voldoende stelling heeft op deze foto's?
Oke mooi, dan heb ik ook een beetje beeld nu voor mezelf 8-) Ik ben zelf namelijk een ster om het nóg beter te willen doen allemaal en daardoor te overdrijven waardoor vaak zo'n oefening zijn doel voorbij schiet oftewel compleet nutteloos wordt..

nou zoals ik in het comentaar op de fotos al zei, soms wat meer stelling.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:31

Wat ik nog meer wilde zeggen :P
Op het moment dat je te veel stelling hebt, neemt het lichaam juist minder buiging aan. Als je bv 50% buiginng vraagt in zijn lichaam, en hij buigt 30% rond zijn schouder, dan is er nog maar 20% over voor het lichaam. Het lichaam blijft dus rechter. Omdat het lichaam rechter blijft, ga je de verzamelende functie 'tegen', je rijdt/loopt dan een wijkende oefening waarbij de benen alleen maar kruisen en niet daadwerkelijk dragen. De beweging stopt namelijk rond de schouder omdat je paard hier overmatig buigt (denk aan een riviertje dat je een bocht wil laten maken, als je dat geleidelijk doet dan is er niets aan de hand, doe je dat abrupt, dan krijgt die hoek toch behoorlijk wat kracht te verduren). De kracht komt niet helemaal voor aan en je paard kan zich niet oprichten.

Als het lichaam wél correct buigt, dan zal het desbetreffende achterbeen gaan dragen. Dit wordt onder het lichaam geplaatst, terwijl andere onderdelen minder kunnen gaan dragen.

Je kunt dat dus oa zien als de buiging mooi evenredig verdeeld is. Bij travers kun je dat bv ook zien, dan moet het voorbeen recht naar voren blijven wijzen, bij schouderbinnen is dat juist het achterbeen. Op het moment dat deze rechtuit gaan en de rest van het lichaam naar binnen wordt gebracht, dan is er buiging in je oefening. Dat is een hele eenvoudige manier, er zijn nog veel meer dingen die je kunt zien aan spierspanning end, maar dat is heel moeilijk uit te leggen zo. Dat leer je pas echt dmv werken met en observeren van honderden paarden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:48

wat we alleen niet mogen vergeten is de bouw van het paard in deze hoe de hals is geplaats, op of voor het lichaam, hoe de hals gedragen word door het dier zelf, denk aan bijvoorbeeld een herten hals, of een friezen hals, hoe beter de de hals kan buigen, hoe beter de achter hand zou kunnen ontwikkelen., de hals is het belangrijkste deel voor de buiging van het paard, ook word het achterbeen geactieveerd door de hals, en wanneer correct gereden bepalend voor de richting van het lichaam dus ook stelling.

mol

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:01

Moll schreef:
hoe beter de de hals kan buigen, hoe beter de achter hand zou kunnen ontwikkelen.

Oef, dat vind ik een gevaarlijke ;) Mijn ervaring is, dat juíst die paarden die van nature makkelijk buigen in hun hals (hetzij het knikje, hetzij zijdelings), zich snel onttrekken aan de hulpen door hier misbruik van te maken. Het is wel zo, dat een soepele hals vaak betekend dat het paard in het lichaam ook op orde is.

Moll schreef:
de hals is het belangrijkste deel voor de buiging van het paard, ook word het achterbeen geactieveerd door de hals, en wanneer correct gereden bepalend voor de richting van het lichaam dus ook stelling.

Deze snap ik niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat als de hals niet correct gesteld is, de achterkant niet mee kan doen? Maar zoals ik het hier lees, redeneer je dat de hals bepalend is voor het functioneren van de rest van het lichaam? Kun je uitleggen wat je precies bedoelt?