Appuyeren: hetzelfde als travers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Appuyeren: hetzelfde als travers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:26

Bij TRAVERS het paard is gesteld in de bewegingsrichting. Je zit in de bewegingsrichting, het paard gaat in de bewegingsrichting onder jouw gewicht. Aan de gymnastisering en coordinatie van het paard maar ook aan de ruiter worden hoge eisen gesteld. Het binnenachterbeen wordt aangespoord tot meer te dragen.

Voorbeeld:
- TRAVERS linkerhand, beschot is rechts van het paard
- je geeft gewicht links
- je kijkt in de richting waarin je wilt gaan of gaat
- je drijft met je rechterkuit iets achter de singel, de achterhand naar links,
zodat de achterhand iets zijdelings verplaatst t.o,v. de voorhand (binnenspoor).
De timing is hierbij heel belangrijk. Te vroeg of te laat drijven met de buitenkuit (rechter kuit) doet de travers mislukken.... (**)
- je rechter- of buitenteugel houd je paard van voren op de hoefslag (buitenspoor)
- de druk van je linker-/binnenbeen ondersteunt je buitenteugel (diagonaal de buitenteugel), waardoor de buitenschouder van je paard op zijn plaats blijft
- de linkerteugel of binnenteugel behoudt de gevraagde stelling naar binnen (naar links).
- de linkerteugel neem je alleen aan, als je paard de stelling probeert op te heffen of dreigt te verliezen
- de belangrijkste teugel is de buitenteugel (rechter teugel in dit voorbeeld)

(**) TRAVERS oefen je het meest eenvoudig vanuit een volte.
- immers als je paard vanuit de volte weer op de hoefslag komt dan heeft je paard op dat moment de juiste stelling en buiging, die je voor de travers nodig hebt....
- als dat goed gaat, kan je langs de korte zijde over de hoefslag naar de hoek rijden, de wending ingaan (deel van een volte), het paard is dan goed gesteld en gebogen

APPUYEMENT of het APPUYEREN, het voorspel of de voorbereiding is de TRAVERS
- de hulpen zijn hetzelfde als bij de travers
- de timing, dus wanneer en met welke mate van inwerking welke teugel en kuit wordt ingezet, is iets anders
- je paard moet diagonaal voorwaarts-zijwaarts bewegen
- de voorhand van je paard moet iets leiden t.o.v. de achterhand

APPUYEMENT vanuit TRAVERS op de rechterhand of VOLTE op de rechterhand
- je buitenteugel (linkerteugel) houdt minder tegen, begrenst minder als bij TRAVERS op de linkerhand
- je binnenteugel (rechterteugel) brengt de voorhand sterker naar rechts
- je gewicht komt wat verder naar rechts (niet hangen, niet inknikken)
- je paard zal je onder je gewicht volgen
- je kuiten behouden de buiging
- je teugels behouden de stelling, door op te nemen aan de kant waar dat nodig is
- je teugels leiden het paard

G

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:51

Goofy, ik zet een appuyement in, vanuit schoudervoor(binnen) eigenlijk er net tussenin.
Vanuit de travers heb ik de achterhand voor, en dat lijkt me niet zo gewenst in een appuyement.

Maar kan natuurlijk zijn, dat ik het verkeerd doe.

Dus dan is het niet goed om vanuit schoudervoor het appuyement in te zetten?
Maar mijn probleem

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:13

Bij een SB = Schouder Binnenwaarts of CSB = Contra Schouder Binnenwaarts heb je je gewicht in de bewegingsrichting verplaatst. Je paard is dan nog niet gesteld in de bewegingsrichting. Je kijkt in de richting waarin je gaat (voorwaarts) en je gewicht komt is nog op de buitenkant (je buitenste zitbeenknobbel draagt meer).

Voorbeeld: SB rechts op de linkerhand = Schouder Binnenwaarts rechts op de linkerhand.
Neem even de wand of het beschot van de lange zijde als referentie.

- de linkerkuit drijft, de rechterkuit waakt
- de linkerteugel vraagt stelling naar links, je paard moet immers links gebogen zijn
- de rechterteugel voorkomt dat je paard volgens een wending linksom uit de zijwaarts beweging wegloopt, de rechterteugel begrenst de rechterschouder van je paard
- je kijkt over de rechterschouder van je paard in de bewegingsrichting van je paard
- je hebt wat meer gewicht in je rechter beugel en ook meer gewicht op je rechter zitbeenknobbel
Er is dus wat meer gewicht aan de lange of aan de bolle kant (ivm buiging) van je paard.
De hulpen lijken op de correctiehulpen als je paard op een volte naar binnen wil vallen.

Bij SB vindt de inwerking van jouw gewicht als je het goed doet, aan de andere kant plaats als bij een TRAVERS en ook anders dan bij het APPUYEMENT.

Bij TRAVERS en APPUYEMENT is de inwerking van je gewicht wat meer aan de korte of holle kant van de buiging van je paard.

M.a.w. als je uit SB naar TRAVERS of naar APPUYEMENT gaat, dan moet de timing en het samenspel van je gewichts-, zit-, kuit- en teugelhulpen perfect zijn. Je moet met je gewicht dus om naar de andere kant, in de richting van de beweging van het APPUYEMENT. SB is hieraan tegengesteld vwb de gewichtshulp.

Ik gebruik bij uitleg meestal een tekeningetje met een paard met daarop de gewichts-, kruis-, kuit- en teugelhulpen. Ik kan me zonder paard de hulpen ook voor de geest halen en op die manier aangeven wat ik doe. Dus wat je doet kan je dan visualiseren, dat is gemakkelijker en duidelijker als intoetsen van tekst.

Ik denk dat je het APPUYEMENT verkeerd inzet.

Aan een APPUYEMENT zou ik pas beginnen als SB, CSB, TRAVERS/RENVERS zonder problemen gaat. M.a.w. je timing moet goed zijn en je paard moet die bewegingen zonder in de problemen te komen correct kunnen uitvoeren..... De takt moet behouden blijven en de bewegingsafwikkeling mag niet verstoord worden. Dit vereist een heel subtiel samenspel en gevoel van de afzonderlijke hulpen. Als dit erin zit, rijd je een APPUYEMENT daarna met weinig problemen omdat het paard en jezelf de bewegingingen al kent en gemakkelijk kan uitvoeren. De steun van het beschot valt weg, waardoor de dosering en de onderlinge verhouding en het samenspel van de hulpen wat anders wordt (zie boven).

Wat je vaak ziet, is dat ruiters die niet goed SB en TRAVERS rijden al bezig zijn met APPUYEMENTEN. Dat is het voor je paard en jezelf moeilijker maken dan het in de praktijk is.

Vanuit elke zijgang kan je een andere zijgang inzetten. Het is een perfecte manier om je paard en jezelf te trainen op de beweging, de coordinatie en de timing. Als je SB, CSB, TRAVERS/RENVERS kan rijden, dan is APPUYEMENT geen probleem.

Suc6

G

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 22:45

Ik zit in SB toch echt op mijn binnenzitbeenknobbel.

SB, travers, renvers, SBuitenwaarts gaat zonder problemen.
Ik oefen dit op een volte, en wissel hier ook in.

In stap lukt het appuyement ook goed, in draf heeft hij er nog wat moeite mee, om het een hele diagonaal vol te houden.
Maar ook dat zal nog wel komen (hoop ik)

Ondertussen hem nog maar iets sterker maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:27

Als je SB rijdt, dan zit je als je het goed doet op de buitenste zitbeenknobbel (dus aan de bolle of lange kant van het paard) met wat meer gewicht.

Dat extra gewicht ontstaat al door de goede kant op te kijken.
Een paard loopt achter een verschil van 100 gram gewichtverschil aan tussen beide zitbeenknobbels....

Als je bij SB op je binnenzitbeenknobbel zit, dan zal je paard de neiging hebben om naar binnen te gaan, dus van de hoefslag af.
Omdat het paard naar binnen inbuigt verplaatst het zwaartepunt van het paard iets naar binnen. Doordat de ruiter buiten iets meer gewicht geeft, heeft het paard als reflex dat het onder het zwaartepunt van de ruiter wil komen. M.a.w het paard blijft in de hoefslag, het binnenbeen ondersteunt de werking van de buitenteugel diagonaal en helpt het paard op de hoefslag te houden. Het paard loopt daardoor ook niet over de buitenschouder weg.....

In SB is de gewichtshulp anders dan bij TRAVERS en APPUYEMENT. Bij SB is deze aan de buitenkant (bolle kant, lange kant) iets zwaarder, bij TRAVERS en APPUYEMENT aan de binnenkant (holle kant, korte kant).

Voor een APPUYEMENT moet het paard los en soepel zijn, een goede coordinatie hebben, de gang en het tempo aanhouden waarin het gaat en vooral een goede balans of rijkunstig evenwicht.

Een paard sterker maken gaat altijd ten koste van losheid, soepelheid en coordinatie. Dus als je kracht ontwikkelt, moet dat hand in hand met soepelheid, losheid en coordinatie ontwikkeld worden, anders werkt de kracht tegen het paard bij de oefeningen......

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:44

Dank je, Goofy

Maar toch jammer dat men soms, letterlijk en figuurlijk op het verkeerde been gezet word, door sommige theorieboekjes.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:30

Kan je wat voorbeelden geven van theoretisch op het verkeerde been zetten ?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:20

Volgens mij bedoeld ze het gewicht op de binnenzitbeenknobbel (ipv buitenzitbeenk.) in de sb.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 10:21

Citaat:
Wanneer het paard nu goed in balans blijft en goed gesteld en gebogen is, wordt op het moment dat de voorhand uit de hoek komt en de hoefslag verlaat met de buitenhand een halve ophouding gemaakt.
Tegelijkertijd wordt er sterker ingewerkt met binnenzitbeenknobbel en de binnenkuit.
Hierdoor gaat het paard verder over de hoefslag met de voorhand naar binnen gebracht.

De blik van de ruiter is op de hoefslag gericht, waardoor de achterhand beter op de hoefslag gehouden wordt.

Citaat:
Als het paard niet voldoende zijwaarts gaat, zal de ruiter van tijd tot tijd het buitenzitbeen vermeerderd moeten belasten.

Dus eigenlijk is het verplaatsen naar de buitenzitbeenknobbel een oplossing, en niet noodzakelijk.

Maar zo lees ik het dan weer.
Als een paard voldoende aan de hulpen staat, zul je waarschijnlijk genoeg hebben met gewicht op de binnenzitbeenknobbel, gecombineerd met in de rijrichting kijken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:52

Modie,

Daar wordt een manier (niet de mijne) van schouderbinnewaarts uitgelegd, gereden vanuit de wending of een volte.

Waaruit zijn die citaten?

Waar ik het niet mee eens ben:

De indirect werkende buitenteugel om de schouder naar binnen te richten wordt niet genoemd.

De blik van de ruiter is op de hoefslag gericht. Dat is in mijn ogen heel erg fout!
Een heel belangrijk principe is dat de blik van de ruiter ovreenkomt met die van het paard, de schouders parallel aan de schouders van je paard en he heupen parallel aan de heupen van het paard.

Je zou dus in schouderbinnenwaarts zelf ook met je blik en met je schouders naar binnen moeten kijken!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:19

Citaat:
Citaat:
(....)
Tegelijkertijd wordt er sterker ingewerkt met binnenzitbeenknobbel en de binnenkuit.

Indien TRAVERS:
Binnenzitbeenknobbel klopt niet.
Teugel invloed wordt niet genoemd.

Citaat:
Indien TRAVERS:
De blik van de ruiter is op de hoefslag gericht, waardoor de achterhand beter op de hoefslag gehouden wordt.

De richting van het kijken is op de hoefslag.
Achterhand verhaal klopt niet, is zelfs onzin.

Citaat:
Voor TRAVERS
Als het paard niet voldoende zijwaarts gaat, zal de ruiter van tijd tot tijd het buitenzitbeen vermeerderd moeten belasten.

Dit verhaal klopt niet.

Citaat:
Indien TRAVERS:
Dus eigenlijk is het verplaatsen naar de buitenzitbeenknobbel een oplossing, en niet noodzakelijk.

Het verhaal klopt niet, het geeft de inwerking van de onderlinge hulpen verkeerd weer.
Bij een TRAVERS dus langs de wand of het beschot, zit je op de buitenzitbeenknobbel. Daar moet je je geen overdreven voorstelling van maken, de druk is daar wat groter, zo ook in de buiten beugel.

Citaat:
Als een paard voldoende aan de hulpen staat, zul je waarschijnlijk genoeg hebben met gewicht op de binnenzitbeenknobbel, gecombineerd met in de rijrichting kijken.

Voor TRAVERS klopt het verhaal niet.

Op de verkeerde manier kan je ook TRAVERS rijden en vaak wordt dat dan als goed bestempeld als het om punten gaat. Er wordt heel vaak verkeerd naar oefeningen gekeken en beoordeeld.

TRAVERS heeft als gymnastische oefening voor het paard een doel. Als je de TRAVERS als kunstje leert voor een proefje, dan kan je TRAVERS op de verkeerde uitvoeren. Je denkt dat het goed gaat, echter het paard werkt zichzelf tegen in de eigen beweging, wat normaal gesproken niet de bedoeling is.

Wil je de bron vermelden van deze tips ?

G

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:51

Goofy44 schreef:
Wil je de bron vermelden van deze tips ?
G

en welke oefening daar nou beschreven word Haha!
volgens mij was het schouderbinnenwaarts.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:46

Ik heb last van jet-lag.
Daarom een correctie. Ik reageer fout.

In de reactie hierboven:
Indien TRAVERS lees daarvoor Indien Schouder Binnenwaarts.

Dus bij SB: wat meer zitten op de buitenzitbeenknobbel. Lachen

G

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:16

Dit waren inderdaad de hulpen bij SB, Goofy

Bron:
Bovenste citaat: In het rechte spoor. Auteur J.H.M. Pronk

Onderste citaat: De handleiding (volgens mij, je wel bekend)

Om nog even terug te komen op de hulpen, als ik ze zoals hierboven beschreven toepas, DE CITATEN, dan werkt het echt goed.

Doe ik dus mijn binnenhand van de hals, gaat hij "zoeken", komt denk ik doordat hij zo soepel is, dat ik echt moet opletten of mijn hulpen "goed" zijn.

Misschien dat daar ook een verschil in zit, hoe soepel een paard is.
En hoe buigzaam.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:49

Goofy44:
Citaat:
Bij SB vindt de inwerking van jouw gewicht als je het goed doet, aan de andere kant plaats als bij een TRAVERS en ook anders dan bij het APPUYEMENT.

Bij TRAVERS en APPUYEMENT is de inwerking van je gewicht wat meer aan de korte of holle kant van de buiging van je paard.

Waarom dit verschil?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:48

Citaat:
Citaat:

In de rijinstructie waarvan de Handleiding is afgeleid staat:

Citaat:
Citaat:
Aangezien het doel van de schouderbinnenwaarts is, behalve de zijdelingse buiging van het gehele paard - bij schouderbinnenwaarts voornamelijk het voorste gedeelte - een vermeerderd ondertreden van het binnenachterbeen, zal het lichaamsgewicht vermeerderd op het binnenzitbeen moeten worden overgebracht. Dit is niet logisch ten opzichte van de beweging, zodat als bijkomende hulp, als het paard niet voldoende zijwaarts gaat, van tijd tot tijd het buitenzitbeen van de ruiter vermeerderd zal moeten worden belast.

Dit geeft aan dat in de rijinstructie van het leger de schouderbinnenwaarts met belasting van de binnenzitbeenknobbel wordt uitgevoerd. Er staat dat de binnenzitbeenknobbel meer belast moet worden, dat wordt gedaan om het binnenachterbeen vermeerderd onder te laten treden, echter voor de beweging is dit voor het paard niet logisch.

Deze instructie is door tal van schrijvers overgenomen, ook in de Handleiding.

Er zijn ook anderen, die kiezen voor de buiging over de hele lengte bij SB en het voorwaarts houden van het paard in hetzelfde tempo. Het zitten op de buitenzitbeenknobbel past dan beter bij de beweging van het paard langs het beschot.

Ook de inzichten zijn in de loop der tijd veranderd. Het op de binnenzitbeenknobbel zitten is voor de ruiter gemakkelijker en is praktisch hetzelfde als het maken van een gewone wending. Het voordeel zit meer bij de ruiter, dan bij het paard, wat de beweging betreft. Wat het overgaan van SB naar APPUYEMENT betekent dat buiten zitten bij een SB en SB gebruiken als inleiding voor APPUYEMENT een gaan verzitten van buiten (SB) naar binnen (APPUY) inhoudt. SV - Schouder Voor - wordt als inleiding voor SB gebruikt, hierbij zit je op de binnenzitbeenknobbel.

Citaat:

Omdat het uit verband getrokken is, zou je dat kunnen concluderen. In de rijsinstructie staat duidelijk dat op de binnenzitbeenknobbel voor de beweging van het paard niet logisch is. Daarom moet er gecorrigeerd worden als je voor die aanpak kiest. Bij zitten op de buitenzitbeenknobbel heb je dit probleem niet en ook is de kans van doorknikken in de heupen kleiner, waardoor de inwerking op het paard totaal anders is als bedoeld als dat gebeurt (dat inknikken van de heupen). Als je bij SB zwaar tilt aan ondertredend achterbeen, dan is zitten op de binnenzitbeenknobbel beter. Het is ook voor de ruiter gemakkelijker...... niet altijd beter.

Citaat:

De rijrichting is langs het beschot, je kijkt iets schuin over de hoefslag in de richting van de hoefslag. Dat kijken ontlast de binnenzitbeenknobbel omdat de stelling en buiging anders is dan de bewegingsrichting van het paard. De gewichtshulp op de zitbeenknobbels is het gevolg van draaien van het hoofd, het draaien van het bovenlichaam, het bewegen van de handen (teugels), het meer of minder uitdrukken van de beugel. Als je kuit geeft, beinvloedt dat het zitten, dus de druk op de zitbeenknobbel - aan die kant.....

Het paard reageert op een combinatie van invloeden: gewicht (zit), kruis (drijven, enkelzijdig, dubbelzijdig = beide kanten, kuiten en teugels).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:00

Is SB altijd over 3 sporen bedoeld, of waren het er vroeger 4?

Heeft dat misschien ook te maken met het verschil in belasten?

Ga het morgen toch eens proberen, iets meer op de buitenkant te zitten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:42

Schouder Binnenwaarts wordt gedaan over 3 sporen (SB3). De Spaanse Rijschool maakt onderscheid in de uitvoering over 3 en 4 sporen (SB3 en SB4). De eisen die je stelt aan het paard en de ruiter zijn groter als je het over SB4 hebt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 23:43

Je hebt het over de rij-instructie, Goofy.

Welke bedoel je daarmee dan?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:55

In de "Handleiding" heeft men zoveel mogelijk trachten te bundelen. (het bekende rood/bruine boekje, daarvoor nog in andere kleur), op basis van de rijvoorschriften (rijinstructies) die in het leger gebruikt werden.

De rijvoorschriften werden door het Nederlandse leger voor de oorlog gebruikt. Na de oorlog werden de Bereden Wapenen van ons leger opgeheven en kwam de opleiding tot ruiter en instructeur te vervallen. Als erfgoed voor jongere generaties is toen de "Handleiding" ontstaan, omdat steeds meer theoretisch inzicht alsmede kennis en ervaring verloren dreigde te gaan.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:49

Ik lees dit topic aandachtig mee. Heb alleen niet zoveel tijd om te reageren. Maar de de stukjes van Goofy kwamen mij bekent voor. Maar nu begrijp ik het "Handleiding" ligt ook op mijn bureau alleen dan een oudere versie (grijs) . Want zoals Goofy sb en travers omschrijft rij ik het ook en geef het ook zo door aan mijn leerlingen.