kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

horseyfries

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:31

sabine1985 schreef:
oh jawel hoor maar lijkt het jou fijn lopen dan??

als je goed kijkt naar de hoofd-hals lijn dan kun je met een beetje hersenen in je donder ook wel zien dat een paard met de kin op de borst niet fatsoenlijk kan ademen!!

Waarom zou een paard daar niet kunnen ademhalen volgens jou? Waar zit de luchtpijp en waar wordt die volgens jou dan afgeknepen? Of wat is anders de reden dat een paard volgens jou niet fatsoenlijk kan ademen? Hoe kan het dat paarden dit langere tijd kunnen volhouden als ze dat niet kunnen? Dan moesten ze toch neervallen?
Feiten graag!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:37

Fem_daf schreef:
horseyfries schreef:
Lieve schat, heb jij wel eens van sarcasme gehoord? Oh my god, wat een topic dit! Nagelbijten / Gniffelen

Als je dit zo'n onzin topic vindt, waarom reageer je dan nog? Je hebt dit zinnetje nou al een paar keer neergezet.

Onderbouw je mening eens ipv alleen maar commentaar te leveren. Dan hebben we misschien ook wat aan jouw inbreng in deze discussie.

Ik heb geen enkel zinnetje twee keer neergezet. Verder staat het mij vrij om te reageren, net als jou.
Mijn mening is dat de paarden die zo getraind worden duidelijk beter lopen dan ieder paard van de mensen die het niet doen die hier in dit topic moord en brand zitten te roepen, dus is de simpele gevolgtrekking dat ik liever kijk naar de mensen die goede resultaten hebben en probeer daarvan te leren in plaats van niet verder te kijken dan mijn neus lang is en net als alle andere tegenstanders wat op de wei rond te hobbelen met een halster, ondertussen roepend dat verder iedereen het fout doet, terwijl ze nog niet weten hoe ze een oefening van Z niveau of hoger moeten rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:54

horseyfries schreef:
sabine1985 schreef:
oh jawel hoor maar lijkt het jou fijn lopen dan??

als je goed kijkt naar de hoofd-hals lijn dan kun je met een beetje hersenen in je donder ook wel zien dat een paard met de kin op de borst niet fatsoenlijk kan ademen!!

Waarom zou een paard daar niet kunnen ademhalen volgens jou? Waar zit de luchtpijp en waar wordt die volgens jou dan afgeknepen? Of wat is anders de reden dat een paard volgens jou niet fatsoenlijk kan ademen? Hoe kan het dat paarden dit langere tijd kunnen volhouden als ze dat niet kunnen? Dan moesten ze toch neervallen?
Feiten graag!

Ga eens iets leren over de anotomie van een paard zou ik zeggen, het paard zal heus niet 1.2.3 dood neervallen, want kan vaak met kracht wel even voor ruimte zorgen , maar word helaas vaak gelijk weer terug tegen de borst getrokken, maar het voelt niet lekker, denk dat je dat toch wel kan toegeven??
Valt me ook op dat er steeds maar die Z ruiters erbij gehaalt worden, die zouden dus wel moeten weten dat je een paard niet op deze manier moet rijden en er zijn zat recreatie ruiters die meer paardengevoel hebben dan sommige Z ruiters en ook nog beter kunnen rijden , maar niet voor de punten gaan , maar echt maatjes met hun paarden zijn of kan dat niet , we willen niet allemaal uit op winst toch?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:58

horseyfries, geloof dat jij dat probleem hebt met niet verder kijken dan je neus lang is.. Zijn meerdere wegen naar Rome, goede en slechte. Omdat Anky op hoogste niveau rijdt is zij echt niet de enige met de juiste en goede manier.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:02

Nadya schreef:
Nee, ik heb nog nooit zo gereden en ben dat ook niet van plan!!!

Verder vind ik dat elke ruiter, beroemd of niet, niet zo hoort te rijden. Afdwingen is de manier niet :n . Ik vind eigenlijk dat je dan een hele slechte ruiter bent. Of je je prijzenkast nou vol hebt of niet, vind ik totaal onbelangrijk. Ik kan het niet waarderen . En dan zeg ik het nog heeeeeeel netjes. Tong uitsteken

Volgens mij heeft dwingen er helemaal niets mee te maken. Dat is namelijk altijd fout, of je paard nou voor of achter de loodlijn loopt. Ik heb altijd begrepen dat wanneer je goed LDR rijdt, er helemaal geen sprake is van dwingen, maar van een correcte aanleuning, alleen de hoofd hals houding is anders ingesteld. Ruiters die deze manier van trainen juist toepassen rijden nog steeds van achter naar voor.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:06

hmm daar ben ik het niet mee een dat ze nog steeds van achter naar voor rijden. Als je dat doet dan houd je ze niet zo ontzettend vast in de hand wat met de LDR methode wel gebeurt. Kijk maar eens goed naar de monden van de paarden die LDR gereden worden. Painted Black heeft erg vaak zijn mond opgespert. En zo zijn er meer voorbeelden. Dit is naar mijn idee toch echt geen teken van achter naar voor rijden. Dan stoor je ze zo min mogelijk in de mond en houdt je impuls naar voren. Ook al je vaak kijkt naar de beenligging van die mensen. Been ligt soms meer naar voren, waardoor de hand nog meer tegenwerkt in de mond (meer kracht zo kan zetten door de beenligging)

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:08

Ik doe het nooit. Niet alleen omdat ik het niet wil, maar mn paard doet het ook niet Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:10

Nooit, ik zou in het stof belanden als ik dergelijke onnozele toeren uit zou halen. Om de buikspieren te trainen is kin in de borst helemaal niet nodig. Buikspieren kun je vanuit de vw nw super trainen, tegen het halsstrekken aan en dan het neusje op de loodlijn plaatsen.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:21

Ik zou nooit zo gaan rijden persoonlijk dan Haha! , echt nooit met de kin op de borst, dat is niet de rijtechnisch waar je paard lekker aan de teugel gaat rijden en je paardje zou dan ook nooit lekker relex zijn onder je zadel..

Ook al wil de jurie van tegen woordig hier waar ik dan wedstrijden rij, Nors opkijken dat graag willen zien, dan scoor je punten Boos!
En als je paardje lekker aan de teugel loopt en niet achter de loodlijn maar met de loodlijn mee, word er gezegd van ( paard is niet nageefelijk ) dus die jurie verwachten echt dat je paard in een krul trekt Boos! Om eerlijk te zijn heb ik het 1X gedaan nooit weer men paard had gewoon kapotte mondhoeken maar wel zéér hoge punten, maar dat is me niet waard als ik zo men paard moet rijden en als eind resultaat kapotte mondhoeken nee echt nooit en nooit weer..... Frusty

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:41

Roos_s schreef:
hmm daar ben ik het niet mee een dat ze nog steeds van achter naar voor rijden. Als je dat doet dan houd je ze niet zo ontzettend vast in de hand wat met de LDR methode wel gebeurt. Kijk maar eens goed naar de monden van de paarden die LDR gereden worden. Painted Black heeft erg vaak zijn mond opgespert. En zo zijn er meer voorbeelden. Dit is naar mijn idee toch echt geen teken van achter naar voor rijden. Dan stoor je ze zo min mogelijk in de mond en houdt je impuls naar voren. Ook al je vaak kijkt naar de beenligging van die mensen. Been ligt soms meer naar voren, waardoor de hand nog meer tegenwerkt in de mond (meer kracht zo kan zetten door de beenligging)

veel hengsten sperren de mond wat open Knipoog Nogmaals: dat doet die van mij zelfs als ik hem met losse teugel rijd. Ik zie Anky toch vrijwel altijd netjes zitten, ook kwa handhouding. Dus zoveel kracht zal ze wel niet zetten. Knipoog

Nicole987 ten eerste: leestekens en wat duidelijker schrijven is aangenamer. Ten tweede: als je je paard zijn mondhoeken kapot rijd, doe je iets grandioos fout. Knipoog Dan rijd je puur op je hand en dat is dus níet de bedoeling.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:03

Ik zou mijn paard nooit met de kin op de borst laten lopen, miss is het wel eens eens onbewust gebeurt maar ik zal het nooit bewust doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:38

Anoeska schreef:
Volgens mij heeft dwingen er helemaal niets mee te maken. Dat is namelijk altijd fout, of je paard nou voor of achter de loodlijn loopt. Ik heb altijd begrepen dat wanneer je goed LDR rijdt, er helemaal geen sprake is van dwingen, maar van een correcte aanleuning, alleen de hoofd hals houding is anders ingesteld. Ruiters die deze manier van trainen juist toepassen rijden nog steeds van achter naar voor.

Tja, het is maar wat je wilt geloven, he. Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:40

pharagirlke schreef:
Roos_s schreef:

veel hengsten sperren de mond wat open Knipoog Nogmaals: dat doet die van mij zelfs als ik hem met losse teugel rijd. Ik zie Anky toch vrijwel altijd netjes zitten, ook kwa handhouding. Dus zoveel kracht zal ze wel niet zetten. Knipoog

Nicole987 ten eerste: leestekens en wat duidelijker schrijven is aangenamer. Ten tweede: als je je paard zijn mondhoeken kapot rijd, doe je iets grandioos fout. Knipoog Dan rijd je puur op je hand en dat is dus níet de bedoeling.

Je kunt aan de handhouding niet zien hoeveel kracht een persoon zet. Dat kun je wel zien aan de stand van de stang, die bij Anky meermaals horizontaal is getrokken, dwz dat er meer dan genoeg kracht op uit geoefend wordt.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:51

Ik doe het echt nooit. Ik rijd eigenlijk alleen op mijn eigen paard, zij is dat gewoon niet gewend. Eerlijk ingereden, door een man die nu ZZ Zwaar rijdt (hub houben). Ik rijd haar altijd voorwaarts neerwaarts, daar versta ik richting halsstrekken onder. Ontspanning, en geen overdreven buiging richting borst. Een beetje links en rechts buigen, maar ook weer niet overdreven. Ik zoek ontspanning op in mijn (los-)rijden.. Hand naar voor, hand volgen, en been erachteraan zodat ze de achterhand ook eronder kan plaatsen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:08

Nadya schreef:
Anoeska schreef:

Nou ja zeg. Lijkt me geen reden om zo'n flauwe opmerking te maken, als ik gewoon mijn mening geef. Jij rijdt toch ook niet op top niveau, of traint via deze methode. Dus dan heb jij al je informatie toch ook gewoon van horen zeggen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:22

Lara_Silver schreef:
Je kunt aan de handhouding niet zien hoeveel kracht een persoon zet. Dat kun je wel zien aan de stand van de stang, die bij Anky meermaals horizontaal is getrokken, dwz dat er meer dan genoeg kracht op uit geoefend wordt.

Ja dat dacht ik ook altijd, maar toen ik dat in een topic hier op HAW meldde, (eveneens een stang die volledig door sloeg) kreeg ik de rest van het topic volledig over me heen incl. TS dat je dat daaraan dus NIET kan zien. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:49

Anoeska schreef:
Nou ja zeg. Lijkt me geen reden om zo'n flauwe opmerking te maken, als ik gewoon mijn mening geef. Jij rijdt toch ook niet op top niveau, of traint via deze methode. Dus dan heb jij al je informatie toch ook gewoon van horen zeggen...

Omdat IK niet zo train (mijn paard is ook niet echt een enorm dressuurtype Haha! ), wil dat niet zeggen dat ik er helemaal niets over weet Verward ? Je kunt je ook prima verdiepen in zaken zonder zelf per se zo te rijden. Knipoog
Ik leef al jaren (meer dan 30 jaar Knipoog ) in een traditionele dressuuromgeving. Knipoog
Heb ook diverse vriendinnen die dressuur op een aardig niveau rijden (geen topsport, nee, dat is maar voor heel weinigen weggelegd, als dat je streven uberhaupt al is Knipoog ). Ik sta zelfs op een stal (weliswaar de weide ervan) waar sport sowieso zeer belangrijk is. Dagelijks zie ik dingen, praat ik met die mensen, wisselen we informatie uit over van alles. Ik ben iemand die graag vragen stelt, alleen vind ik de antwoorden niet altijd even bevredigend. Clown

LDR, je bent er voor- of tegenstander van, volgens mij. Wat is overigens correct gebruik van LDR? Zoals Anky doet? Hmmm, nou, dat zie ik dan toch heel anders. Ik zie op de vele filmpjes van diverse ruiters incl. Anky, de vele foto's, de wedstrijden en sommige lessen bij ons echt geen 'correcte aanleuning' bij deze methode, maar jij blijkbaar wel. Daarin verschillen wij dus van mening.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:11

Nadya schreef:
Anoeska schreef:

Dat geldt ook voor de andere kant. Als je maar vast gelooft dat LDR nooit goed kan zijn, dan hoef je er niet meer over na te denken.
Je kunt met dezelfde oogkleppen ook beweren dat bosklossers hun paard allemaal op de voorhand laten lopen en daarmee vroegtijdig naar de kl*ten helpen. Jij weet evengoed als ik dat dat niet klopt......
LDR-techniek kan voor sommige paarden heel goed werken (en dan hoeft de kin niet perse op de borst te komen) voor het losmaken van bepaalde spieren, waar het voor andere paarden volstrekt verkeerd werkt. De kunst is te weten welke techniek voor welk paard optimaal werkt, maar dan moet je wel doorhebben dat paarden onderling behoorlijk kunnen verschillen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:45

Ik doe het nooit. Zou mijn paard allereerst daar nooit krijgen moest ik het ooit proberen denk ik.
Maar ik wil het ook gewoon niet. Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:20

Nadya schreef:
Anoeska schreef:

Omdat IK niet zo train (mijn paard is ook niet echt een enorm dressuurtype Haha! ), wil dat niet zeggen dat ik er helemaal niets over weet Verward ? Je kunt je ook prima verdiepen in zaken zonder zelf per se zo te rijden. Knipoog
Ik leef al jaren (meer dan 30 jaar Knipoog ) in een traditionele dressuuromgeving. Knipoog
Heb ook diverse vriendinnen die dressuur op een aardig niveau rijden (geen topsport, nee, dat is maar voor heel weinigen weggelegd, als dat je streven uberhaupt al is Knipoog ). Ik sta zelfs op een stal (weliswaar de weide ervan) waar sport sowieso zeer belangrijk is. Dagelijks zie ik dingen, praat ik met die mensen, wisselen we informatie uit over van alles. Ik ben iemand die graag vragen stelt, alleen vind ik de antwoorden niet altijd even bevredigend. Clown

LDR, je bent er voor- of tegenstander van, volgens mij. Wat is overigens correct gebruik van LDR? Zoals Anky doet? Hmmm, nou, dat zie ik dan toch heel anders. Ik zie op de vele filmpjes van diverse ruiters incl. Anky, de vele foto's, de wedstrijden en sommige lessen bij ons echt geen 'correcte aanleuning' bij deze methode, maar jij blijkbaar wel. Daarin verschillen wij dus van mening.

Nou, ik leef ook al 30 jaar in een paardenomgeving. En ik heb in die tijd geleerd dat dingen die ik zelf niet kan (dus op top niveau rijden, of LDR trainen) niet meteen te veroordelen. Ik heb er namelijk onvoldoende verstand van. Ik zou er zelf nooit aan beginnen, maar heb er een hekel aan om anderen te veroordelen op iets waar ik gewoon eigenlijk niet over mee kan praten.

Iedereen kan zien dat een paard dat naar z'n borst toe getrokken wordt, niet correct gereden wordt. Ook een paard dat continue met z'n kin op z'n borst gereden wordt, lijkt me niet goed. Maar ik kan me voorstellen dat wisselen van hoofd-hals houding, van vwnw naar de loodlijn, naar iets achter de loodlijn etc. goed is voor flexibiliteit.

Ik veroordeel gewoon niet zomaar iets, waar ik zelf te weinig verstand van heb.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:57

Trekken is natuurlijk nooit goed. Maar als je kijkt naar LDR (zonder trekken) en je kijkt puur hoe de spieren dan werken, de manier waarop de botten en gewrichten worden belast en de houding waarin ze lopen, dan ziet iedereen dat dit een hele onnatuurlijke houding is. Hebben jullie ooit een paard zo zien lopen als hij in de wei loopt? Dressuur is oorspronkelijk oefeningen die uit de natuur zijn gehaald en die de paarden op "commando" doen, LDR hoort hier niet tussen.

Natuurlijk is het goed voor de flexibiliteit om verschillende hoofd/hals houdingen aan te nemen, maar hier versta ik lang en laag en opgericht onder. Niet LDR. Wil je extra flexibiliteit? Dan moet je maar meer oefeningen doen met stelling en buiging.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:24

Fem_daf schreef:
Trekken is natuurlijk nooit goed. Maar als je kijkt naar LDR (zonder trekken) en je kijkt puur hoe de spieren dan werken, de manier waarop de botten en gewrichten worden belast en de houding waarin ze lopen, dan ziet iedereen dat dit een hele onnatuurlijke houding is. Hebben jullie ooit een paard zo zien lopen als hij in de wei loopt? Dressuur is oorspronkelijk oefeningen die uit de natuur zijn gehaald en die de paarden op "commando" doen, LDR hoort hier niet tussen.

Natuurlijk is het goed voor de flexibiliteit om verschillende hoofd/hals houdingen aan te nemen, maar hier versta ik lang en laag en opgericht onder. Niet LDR. Wil je extra flexibiliteit? Dan moet je maar meer oefeningen doen met stelling en buiging.

Helemaal met je eens. Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:42

Fem_daf schreef:

Ik zie mijn paard juist heel vaak naar zijn borst happen of een vlieg wegjagen op de wei, hartstikke natuurlijk dus! En waarom zou jij bepalen hoe anderen extra flexibiliteit moeten trainen? Ben jij daarin een expert dan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:47

Roos_s schreef:
horseyfries, geloof dat jij dat probleem hebt met niet verder kijken dan je neus lang is.. Zijn meerdere wegen naar Rome, goede en slechte. Omdat Anky op hoogste niveau rijdt is zij echt niet de enige met de juiste en goede manier.

Waar zie jij dat ik slechts één methode beproefd heb en dus niet verder kijk dan mijn neus lang is?
Er zijn zelfs meerdere GOEDE wegen naar Rome! En wat voor de één wel werkt, hoeft voor de ander niet te werken.
Daarom vind ik het ook volkomen belachelijk dat een overgrote meerderheid in dit topic meent te kunnen bepalen wat de weg naar Rome is, en nog wel voor iedereen, alhoewel ze zelf van zijn leven nog nooit in de buurt van Rome geweest zijn!

En natuurlijk is dat volgens henzelf ook helemaal niet nodig, stel je voor zeg! Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:49

Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar niet elke weg is door iedereen bewandelbaar Lachen
En mensen komen er vanzelf wel achter welke weg voor hun het snelst is Knipoog