2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annelieke111

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:58

Opzich denk ik dat je een paard best 2 keer per dag zou kunnen rijden. Mits afwisselend in het soort en de zwaarte van het werk.

Maar in jouw geval zou ik het niet doen Nina. Noble is nog jong en nog niet uitgegroeid, waardoor je hem al gauw kan overbelasten met extra werk.

Daarbij lijkt het me mentaal voor een jong paard al gauw verwarrend met 3 verschillende mensen op zijn rug, ieder met zijn eigen manier van rijden. Daarbij lijkt me dat ze zich ook niet zoveel kunnen concentreren en daardoor zich minder op hun gemak voelen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:55

ik sluit me aan bij annelieke111 voornamelijk

Verder vind ik wel dat sommige paarden dit nodig hebben, 1 van mijn paarden is namelijk dubbel zo goed als ik haar 2x/dag kan rijden, ze is dan losser door haar lijf omdat ze vaak losgewerkt wordt en ze kan haar energie er goed in kwijt en is dus op wedstrijd veel berijdbaarder.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:13

Ik vind dat het zeker kan. Alleen zou ik er dan persoonlijk voor kiezen om 's ochtends lekker een ontspannen buitenritje te maken (met veel stap en kleine stukjes draf en galop) en bijv. aan het eind van de middag een dressuur/springtraining te doen.

edit; ik denk zeker niet dat je er hierdoor extra op vooruit gaat. 2x op een dag rijden is IMO niet meer dan conditie opbouwen en onderhouden.
Laatst bijgewerkt door duodenum op 20-09-08 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:15

Ik denk dat de paarden het prima aankunnen, maar ik weet niet of ze het leuk (blijven) vinden. En ik denk ook niet dat je er iets extra's mee zult bereiken. Ik denk dat ze eerder het idee hebben van alweer...

nikkyily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:34

ik vind dat het ook wel kan doe het zelf ook wel dan rijd me zus eerst en dan ga ik ook nog in de avond naar buiten maar dan stappen we het meeste wel

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:53

Het zal best wel kunnen, ik hoor vaker mensen die dit zo doen (dan moet je er ook wel de tijd voor hebben Haha! )
het is niet iets wat ik zelf snel zou doen en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat de gedachten hier achter is om twee keer per dag te rijden (degene die mij dit wilt uitleggen heel graag, steek ik er ook weer wat van op!)

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:49

Geen probleem, als je steeds een goede warming-up en cooling down doet en hij goed op conditie is..

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:43

bij een vlug paard lijkt me het geen probleem en soms zelfs fijn.
Maar bij een flegmatiek paard zou ik het niet doen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:43

Het kan wel maar het heeft niet echt mijn voorkeur omdat het paardjuh het natuurlijk ook niet leuk vindt om 2x te rijden en wat heeft 2x rijden eigelijk voor een nut Tong uitsteken

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:14

ik zelf ga niet voor het 2x per dag rijden.
Ik heb er niet eens de tijd voor.
En het heeft eigenlijk ook helemaal geen nut!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:15

Ik vind het wel kunnen hoor, vind het alleen maar lekker voor mijn pony als ze wat minder vaak op stal staat. Gebeurt ook wel regelmatig dat 's ochtends de bijrijdster haar rijdt en ik 's avonds. Alleen maar beter voor haar conditie en ze is er ook absoluut beter van gaan lopen.

moby148

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:06

2x per dag trainen lijkt mij zinloos, je paard zal zich op den duur misschien ook gaan vervelen, wat wil je ermee bereiken als ik vragen mag

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:16

Bij een redelijk volgroeid paard wel. maar dan natuurlijk niet elke keer heel zwaar trainen. dan kan het denk ik wel.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:25

moby148 schreef:
2x per dag trainen lijkt mij zinloos, je paard zal zich op den duur misschien ook gaan vervelen, wat wil je ermee bereiken als ik vragen mag

Neem even de moeite om terug te lezen Knipoog
Het gaat erom dat ze 1 paard met meerdere personen moet delen. Zo dat iedereen toch kan rijden was er de vraag gesteld of je ook 2x per dag op een paard kan rijden.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:06

Ik denk dat het niet kwaalijk is om 2x perdag te rijden. maar dan moet je dat niet
elke dag gaan doen want dat gaat voor het paard ook vervelen.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:45

Ik zou het niet dagelijks doen, maar zo af en toe zou echt geen kwaad kunnen.
Als je gewoon sochtends en savonds een uurtje rijdt, hangt er wel vanaf hoe zwaar de training is!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:46

Toen ik mijn eigen pony's aan huis had heb ik het vaak zat gedaan.
Nu heb ik een bijrijdpaard en met mijn tijd vind ik 1x per keer wel voldoende Haha!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:52

Ik zou het gewoon lekker doen hoor, niet lang achter elkaar serieus trainen en de training wel interessant houden, dan komt het met die conditie helemaal goed!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:00

Als je te fanatiek traint dan krijgen de spieren ook wat te verduren en die hebben dus ook tijd nodig om alles weer op te bouwen. Ben niet heel goed in anatomie maar dit kan ik me nog heel duidelijk herinneren. Spieren hebben een rust en herstel periode nodig en das heel belangrijk. Ik denk niet dat twee keer rijden kwaad kan maar dan zou ik het zeker rustig aan doen. Ik zou liever 1x per dag lekker rijden en verder op de wei zetten, of je gaat er nog een buitenritje bij maken. Als een paard moe wordt dan onthoudt hij ook geen oefeningen meer, dus ik zou er zeker een periode van rust tussen houden zowel mentaal als lichamelijk is dat voor het paard beter. Wanneer je zelf een uur lang bezig ben met bijvoorbeeld leren merk je ook dat je de leerstof moeilijker opneemt. Das met paarden net zo.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:01

Zie nu dat je paard pas 4 jaar is, dan zou ik eerder wat minder gaan rijden dan meer. 5x in de week lijkt me ruim voldoende omdat hij nog in de groei is!

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:01

het kan maar is niet mijn voorkeur.. en het helpt verder niets...
het moet wel leuk blijven.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:33

Ik ga mee met Annelieke 111.
Het moet voor het paard ook leuk blijven. Een keer zou best kunnen, maar ik zal het zelf niet dagelijks doen.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:36

Annelieke111 schreef:
Opzich denk ik dat je een paard best 2 keer per dag zou kunnen rijden. Mits afwisselend in het soort en de zwaarte van het werk.

Maar in jouw geval zou ik het niet doen Nina. Noble is nog jong en nog niet uitgegroeid, waardoor je hem al gauw kan overbelasten met extra werk.

Daarbij lijkt het me mentaal voor een jong paard al gauw verwarrend met 3 verschillende mensen op zijn rug, ieder met zijn eigen manier van rijden. Daarbij lijkt me dat ze zich ook niet zoveel kunnen concentreren en daardoor zich minder op hun gemak voelen.

Het gaat wel over een paard dat dan sochtends een rustig buitenritje heeft gehad en dat in het eind van de middag zusje/vader er op zit. (eigenlijk niet meer dan zitten: meer kunnen ze niet Knipoog)

Muuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:51

Als je het langzaam opbouwt zou het moeten kunnen Knipoog
Zoals hier ook al vaker gezegd.. manegepaarden lopen ook wel vaker meer dan 3 uur.

RockerNr11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:32

Natuurlijk kan dat, alleen dan moet je niet meteen 2x 1,5 uur rijden, dan kun je beter beginnen met 2x een half uur, of een keer een uur en een keer een half uur. Hij moet natuurlijk wel een beetje conditie opbouwen.
Jij gaat ook niet 30 km hardlopen als je nooit hardloopt.