Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:59

Nadya schreef:
HannahFrouk, ik zie inderdaad ook dat het gros totaal niet investeert in die band. Vandaar dat ik zoveel verzoeken krijg om te komen helpen (tegenwoordig kun je me daarvoor inhuren ).

Maar als die mensen niet bereid waren te investeren in de band met hun paard, zouden ze jou toch ook niet inhuren?

WinBinChes schreef:
Zucht, lezen, wie heeft het over iedereen en allemaal?

Ach ja, door alleen maar te wijzen op wat anderen fout doen kunnen mensen die prentenderen het wel allemaal goed te doen zichzelf bestempelen als 'gods gift' voor hun paard...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:02

Niet iedereen kan mijn paard leiden Duivel . Ben je onzeker, neemt hij de leiding en sleurt hij je alle kanten op. Van mij mag hij, vind het juist leuk dat hij zo'n spiegel is en daarbij ontdek je juist je eigen werkpunten. Haha!
Want weet je hoe je een paard vertrouwen kan geven, dan loopt hij rustig met je mee.

Rijden idem dito. Ga je onbehouwen doen, kan hij een bok geven. Doe je gewoon normaal, niets aan de hand, gaat hij voor je door het vuur en voel je je zelfs veilig (en dat voor een 4-jarig net ingereden paard). Knipoog

Hetzelfde met bekappen. Benader je hem 'agressief', wat wil zeggen, ga je hem overweldigen, dan krijg je het zwaar Duivel . Maar stel je hem even gerust, werkt hij prima mee. Zo haal ik de 'verkeerde' mensen er zo uit. Heel handig!!! Haha!

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:03

Ik merk bij de Fries die ik nu rij, die ik zelf ingereden heb, dat wanneer de eigenaar erop zit (man, groter, hardere handen), dat hij daar een beetje angstig en paniekerig op reageert. Als hij erop rijdt is het paard veel drukker, onrustiger en ongehoorzamer. Maar dat wil niet zeggen dat er niemand anders op kan rijden. Mijn instructrice heeft er ook weleens 10 minuutjes op gereden en dat liet hij gewoon toe.. Maar voor het paard lijkt het me vreemd, dat als je gewend bent altijd dezelfde persoon op je rug te hebben, en je krijgt ineens een ander iemand op je rug, dat je daar aan moet wennen en dat je misschien anders op die persoon reageert..

Om die reden zou ik niet jan en alleman op dat paard zetten, omdat ik weet dat hij weleens anders zou kunnen reageren. Sowieso geef ik een paard niet zo snel uit handen.

Het paard van mijn opa waar ik op reed was heel rennerig voor geluid en stopte dan ook niet meer zo snel. Hij ging er eigenlijk echt 'vandoor'. Ik wist waar hij op reageerde en waarop niet, en hoe ik hem weer moest kalmeren. Daarom heb ik er nooit iemand anders op laten rijden, die hadden verongelukt..
Niet zozeer dat het paard het niet toelaat, dat zou hij vast wel gedaan hebben, maar meer dat ik het risico niet wilde nemen dat er iets zou gebeuren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:04

jasmijn78 schreef:
Maar als die mensen niet bereid waren te investeren in de band met hun paard, zouden ze jou toch ook niet inhuren?

Klopt en ik vind het ook heel knap van die mensen dat ze hulp inroepen. Ja
Staan ze ergens voor open, ben ik bereid ze er graag mee te helpen. Want dat vind ik leuk om te doen, die mensen weer een fijne tijd met hun paard te geven. Maar hoeveel mensen blijven niet worstelen met hun paard? Of aan klooien? Best veel, hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:05

maar dat worstelen en aanklooien is vaak wel omdat ze van het diertje houden en er verder mee willen komen.
Dat dit dan op de verkeerd manier gebeurd is wat anders Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:08

Nadya schreef:
Mijn paard en ik zijn een combinatie. En mijn paard met een ander zijn weer een andere combinatie. Dat bedoel ik toch gewoon? Knipoog
Wil degene die denkt hetzelfde te zijn met mijn paard wel eens ontmoeten. Lijkt mij stug, maar kom maar op. Haha!
Wat overigens niet wil zeggen dat een ander ook niet prima met mijn paardje overweg kan. Haha!

Dan lijkt mij dit een overstatement Verward Als combinatie is iedereen uniek, maar daar gaat het in dit topic dus niet om Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:14

jasmijn78 schreef:
Als je wil weten waarom dat zo is verwijs ik je naar het terrein van de evolutionaire ecologie. Alleen door te kijken naar het milieu en de omstandigheden waaraan het paard door een lange evolutiegeschiedenis is aangepast kun je fundamentele inzichten krijgen in het hoe en waarom van het gedrag.

Evolutionaire ecologie gaat over een langere termijnen dan zelfs tientallen generaties en heeft geen effect op een individu. Als een individueel paard peren lekker vindt, dan vindt het peren lekker. Dat een ander paard appels lekkerder vindt is een praktisch voorbeeld van genetische variatie welke evolutie mogelijk maakt.
Het individuele paard wil dan liever peren of appels. Dat paarden een hoogst individuele wil hebben lijkt me niet aan twijfel onderhevig.
Hier hebben we het over individuele paarden Pling

Als een individueel paard door kwalitijd een diepgewortelde voorkeur voor één ruiter ontwikkelt, dan wil het díe en geen ´ander´.
Je kan uiteraad op basis van persoonlijke ervaring vinden dat paarden geen voor hen betekenisvolle relaties aan kunnen gaan. Dat dit bij veel paarden de situatie is maakt dat alleen maar triest.

Voor míj is het aan kunnen gaan van betekenisvolle relaties en het uiten van voorkeuren onderdeel van de vrijheid van het tonen van natuurlijk gedrag: één van de vijf universele vrijheden van het dier.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:43

Even terug naar de basis:

Iris82 schreef:
Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.
....
Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?
...
wie weet kan iemand me overtuigen?

Je kan alleen jezelf ´overtuigen´ of accepteren wat een ander schrijft.

Ja ik ken een aantal paarden waar Kim niet op kan rijden en Kim ook Cool
Ken er ook een paar die Kim niet kent. Een heel leuke met humor in België. Humor voor hem en de toeschouwers dan Knipoog

Ik dénk dat Kim in haar opmerking een aantal randvoorwaarden aannam: zoals een conform modale dressuur onder het zadel gebracht modaal rijpaard. Haar opmerking was vast binnen haar wereld gesproken en dát zijn de paarden die zij daarin tegenkomt.
Ík denk dat Kim voldoende goed ruiter is om verschillende paarden níet te berijden.
Ik laat het echter graag aan Kim om perspectief te geven. Dit topic begint namelijk een heel vreemd eigen leven te leiden waarin fundamentele zaken ondergesneeuwd raken.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:26

Huertecilla schreef:
Evolutionaire ecologie gaat over een langere termijnen dan zelfs tientallen generaties en heeft geen effect op een individu. Als een individueel paard peren lekker vindt, dan vindt het peren lekker. Dat een ander paard appels lekkerder vindt is een praktisch voorbeeld van genetische variatie welke evolutie mogelijk maakt.

Dit heeft niets te maken met individuele voorkeuren. Dat een paard in eerste instantie naar de persoon toetrekt waarmee hij een relatie, die hij kent is logisch. Maar op het moment dat hij wordt geconfronteerd met een andere persoon zal hij zich daar ook aan proberen aan te passen omdat hij dat WIL. Omdat dat natuurlijk en aangeboren gedrag van een paard is. Daarnaast zijn en blijven paarden sociale en nieuwschierige dieren en op het moment dat het baasje met het paard en een ander persoon in een ruimte zijn zal het paard ook contact zoeken met het nieuwe persoon, omdat hij dat WIL. Omdat hij nieuwschierig is. Omdat dat zijn instinct is. Het ene paard zal misschien sneller contact zoeken dan het andere, maar uiteindelijk zullen ze het allemaal doen.

Huertecilla schreef:
Als een individueel paard door kwalitijd een diepgewortelde voorkeur voor één ruiter ontwikkelt, dan wil het díe en geen ´ander´.

Het feit dat mensen denken dat zij 'gods gift' voor hun paard zijn is is ook logisch. Mensen die goed met dieren omgaan voelen intuitief aan , meestal geholpen door hun lange ervaring, waar een dier op reageert. De onverbloemd antropomorfe opvatting dat een paard alleen maar het baasje wil en niemand anders, en dat het ook geen relatie aan wil gaan met iemand anders, is op zich niet verkeerd. Het is een manier voor mensen om het gedrag van een dier voor hen begrijpelijk te maken. Bijvoorbeeld: zeggen dat een hond reageert op loftuigingen omdat hij ons een plezier wil doen is een handigere manier om dat gedrag te beschouwen dan het te beschrijven als verzoenend gedrag als reactie op een dreiging van een dominant lid van de sociale hierarchie. Als wij ons speciaal gaan voelen door het gedrag van onze dieren heeft dat meestal als gevolg dat wij ook speciaal (en dus goed) voor onze dieren willen zijn. En zo snijdt het mes aan twee kanten Knipoog

M.a.w.: als we de echte 'waarheid' achter het gedrag van onze paarden zouden kennen zouden we wel eens flink van onze roze paardenwolk kunnen vallen Knipoog En het maakt ook helemaal niet uit. Laten ons maar lekker op die wolk, zolang wij plezier hebben van het paard en er antropomorfe opvattingen op nahouden, maar wel door onze ervaring en intuitie aan kunnen voelen waar onze paarden goed op reageren en wat ze nodig hebben; who cares?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:00

jasmijn78 schreef:
De onverbloemd antropomorfe opvatting dat een paard alleen maar het baasje wil en niemand anders, en dat het ook geen relatie aan wil gaan met iemand anders, is op zich niet verkeerd. Het is een manier voor mensen om het gedrag van een dier voor hen begrijpelijk te maken

En meteen ook de grootste verblindende factor in mens-dier relaties. Sommigen doen hun best in hun onderlinge relatie noch zichzelf noch het dier als middelpunt van de wereld te zien, en slagen er dan af en toe in daar iets uit te leren. Maar een hele grote groep paardenhouders(*) is (m.i.) absoluut nooit in staat zichzelf genoeg te relativeren om hun paard echt te begrijpen en breder te apreciëren dan als voorbestemde mensendrager, atleet, borstelpop of knuffelbeer.

Neemt niet weg dat er ook een niet-antropomorfe kant zit aan het exclusiviteisverhaal. Paarden gaan wel degelijk maar een beperkt aantal diepere relaties aan (in de eerste plaats met andere paarden, eventueel met een mens). Als het op is, is het op.. en dan krijg je een paard dat inderdaad geen voorkeur of afkeer meer toont voor mensen (en andere paarden). Een paard dat dus niet meer in vaste relaties investeert omdat die relaties door externe factoren zoals verkopen en verhuizen al een paar keer verbroken zijn.
En daar zit dan opnieuw weer een antropomorfe kant aan, dat relatieverhaal is voor mensen namelijk maar een klein beetje ruimer. Ook wij gaan niet oneindig echte relaties aan met andere mensen, en ook niet met dieren/paarden.

(*) kan je ook door partner of minnaar vervangen Tong uitsteken HC had die link ook al gelegd Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:15

Bandida schreef:
En meteen ook de grootste verblindende factor in mens-dier relaties.

Het experiment hier met communicatie tussen diersoorten onderling was heel leerzaam.
Paard <-> hond was knap confronterend m.b.t. paard <-> mens. Ben nog steeds de consequenties van het leerzame paard <-> varken aan het verteren.

Geeft gelijk een antwoord op de vraag waarom the male chauvinist pig een monopolie op de top van de paardenfluister-piramide heeft Go jij! Go jij!

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:13

Bandida schreef:
Paarden gaan wel degelijk maar een beperkt aantal diepere relaties aan (in de eerste plaats met andere paarden, eventueel met een mens). Als het op is, is het op.. en dan krijg je een paard dat inderdaad geen voorkeur of afkeer meer toont voor mensen (en andere paarden).

Elk paard zal ten aller tijde zijn gedrag aanpassen aan nieuwe omstandigheden. ALLES wat een paard doet heeft als doel interactie met de omgeving. Zelfs het meest stereotiepe en schijnbaar rigide gedrag is uiteindelijk een door evolutie ontwikkelde manier om het paard in staat te stellen tot interactie met de omgeving. Dat de 'aanpassing' van het paard aan de nieuwe omstandigheden dus niet altijd de gewenste aanpassing is/resultaat heeft die wij met/voor het paard voor ogen hebben, is een andere discussie. Maar het paard investeert dus ten alle tijde wel degelijk in aanpassing aan nieuwe omstandigheden, in aanpassing aan (dus een relatie met) een nieuwe baas.

Het is en blijft het aangeboren sociale gedrag van een paard dat het uitgangspunt vormt waarop wij onze omgang en benadering van het paard moeten baseren om in de relatie met het paard het voor ons gewenste 'resultaat' (dus een goede band/verstandhouding/relatie) te realiseren.

Het natuurlijk/aangeboren sociale gedrag van een paard is namelijk de basis voor de binding die wij met het paard zullen hebben en de onderwerping waardoor het voor ons mogelijk wordt het paard iets te leren. En voor een uitgesproken sociaal dier als een paard, dat voor overleven duizenden jaren lang afhankelijk is geweest van de cohesie en effectiviteit van zijn sociale organisatie, is het hoog ontwikkelde sociale gedrag de sleutel om te begrijpen waarom een paard zich gedraagd zoals het zich gedraagd.

Zeggen: 'het paard kan maar enkele diepe relaties aangaan' is gewoon een excuus voor het gegeven dat iemand niet goed inspeelt op de initiatieven die het paard onderneemt om zich aan te passen aan zijn nieuwe omgeving/baas. Als er geen goede verstandhouding/band ontstaat tussen het paard en een nieuwe baas, dan is dat dus altijd het gevolg van een gebrek aan kennis en inzicht van de nieuwe baas in het natuurlijke aangeboren sociale gedrag van een paard. (dat er enige tijd voor aanpassing aan een nieuwe situatie/baas nodig is, is natuurlijk vanzelfsprekend. En als het paard die tijd niet krijgt, het 'resultaat' dus ook nooit optimaal kan zijn. Maar het initiatief voor aanpassing vanuit het paard zal er dus altijd zijn, dat is nooit 'op')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:35

jasmijn78 schreef:
Als er geen goede verstandhouding/band ontstaat tussen het paard en een nieuwe baas, dan is dat dus altijd het gevolg van een gebrek aan kennis en inzicht van de nieuwe baas in het natuurlijke aangeboren sociale gedrag van een paard.

Daar ben ik het maar gedeeltijdlijk mee eens. Dat lijkt me inderdaad het basisopzet, een aangeboren drang naar sociale interactie.
Maar volgens mij gaan daar vervolgens -per individu- ettelijke lagen aangeleerd gedrag en ervaringen overheen. Wat als het paard bv uitvist dat voor hem de meest succesvolle/comfortabele manier van interactie met de omgeving via het afwijzen van communicatie met mensen (of andere paarden) loopt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:36

Leuk, eens wat interessante discussie hier Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-08-08 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 22:36

HC: maar waarom heb jij juist allemaal paarden die zich niet door anderen laten rijden? Dat komt eigenlijk niet naar voren uit je verhaal.

HannahFrouk: Ergens kwam ik een opmerking van je tegen over het moeten kunnen verdienen van handelingen als aan de hoeven en koker zitten en rijden. Nou ik heb in Engeland even op een stal gewerkt waar ze hun paarden 24/7 op de wei hadden staan. Die werden 2 keer per week naar de binnenplaats gehaald (los) waar ze (los) stonden te wachten tot de eigenaresse langskwam. Die voelde de merries op en scande ze met een draagbaar apparaat terwijl ze daar los stonden, nog zonder halster of iets. Ook de hoeven werden gecontroleerd als het nodig was en eventuele medicatie werd gegeven / wonden werden behandeld. (los ja).
Die dieren waren niets gewend. Maar ze accepteerden volkomen dat er mensen dingen met hun lichaam deden. Zonder breuk in vertrouwensband oid. Dat is toch in jouw optiek ook niet verklaarbaar?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:47

Bandida schreef:
Maar volgens mij gaan daar vervolgens -per individu- ettelijke lagen aangeleerd gedrag en ervaringen overheen. Wat als het paard bv uitvist dat voor hem de meest succesvolle/comfortabele manier van interactie met de omgeving via het afwijzen van communicatie met mensen (of andere paarden) loopt?

Daarom stelde ik ik dit:

jasmijn78 schreef:
Zelfs het meest stereotiepe en schijnbaar rigide gedrag is uiteindelijk een door evolutie ontwikkelde manier om het paard in staat te stellen tot interactie met de omgeving. Dat de 'aanpassing' van het paard aan de nieuwe omstandigheden dus niet altijd de gewenste aanpassing is/resultaat heeft die wij met/voor het paard voor ogen hebben, is een andere discussie.

Het initiatief van het paard is er wel dus altijd (hoe krom of onlogisch dat initiatief in onze ogen dus ook is). En het kan natuurlijk dat het door eerdere ervaringen dus initiatieven gaat ondernemen die in onze ogen ongewenst zijn. Maar dan nog zijn de initiatieven vanuit het paard er wel. Zelfs weven/luchtzuigen etc hebben als doel interactie met de omgeving. Dat wij dan geen inzicht/ervaring/kennis en kunde hebben om het gedrag van het paard weer zo om te buigen dat de interactie met het paard voor ons prettig wordt, de relatie op te bouwen zoals wij die willen met het paard is ons onvermogen, onze 'fout'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:55

Ha! nu ben ik mee, dat laatste had ik anders begrepen.. Haha! Ik zat te veel aan een positieve -in mensenogen- vorm van interactie te denken. Zo zie je maar, zelfs in mens-mens discussie kom je nauwelijks over je eigen vooroordelen heen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:58

Sammie schreef:

Dan lijkt mij dit een overstatement Verward Als combinatie is iedereen uniek, maar daar gaat het in dit topic dus niet om Clown[/quote]

Precies. Iedereen is uniek qua combinatie paard-mens (net als mensen die een relatie hebben weer een hele andere combi zijn met een andere partner Knipoog ) Knipoog . Dat wilde ik even benadrukken. Verder was ik gewoon zelf even nieuwsgierig, omdat iemand beweerde dat er mensen zijn die net als jij met je paard kunnen omgaan. Ik zie dat niet zo. Ik denk dat iedereen anders is en daardoor een andere combinatie is met het desbetreffende paard. Knipoog

Overigens, interessante discussie dit. Helaas ben ik nu veel te moe om het goed uit te diepen. Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:03

veel kunnen er op mn paard zitten maar er kan er maar 1 echt op rijden en dat ben ik. paard gaat voormij voor het vuur bij de rest loopt ie maar de kantjes eraf. en sommige liggen er ook gewoon meteen af.nou moet ik wel zeggen dat mn paard en ik een mega sterke band hebben. bij mn pony kon echt alles en iedereen opzitten maar ook echt alleen ik erop rijden

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 13:19

ikke20 schreef:
veel kunnen er op mn paard zitten maar er kan er maar 1 echt op rijden en dat ben ik. paard gaat voormij voor het vuur bij de rest loopt ie maar de kantjes eraf. en sommige liggen er ook gewoon meteen af.nou moet ik wel zeggen dat mn paard en ik een mega sterke band hebben. bij mn pony kon echt alles en iedereen opzitten maar ook echt alleen ik erop rijden

Wat een onzin zeg.. Misschien laat je wel minder goede ruiters op je paard, dan is het logisch dat ie daar niet bij aan het werk gaat. of jij rijd hem gewoon op zon eigenzinnige wijze dat niemand anders er wat mee kan.
Ik heb ook een zeer goede band met mijn paarden, maar IEDEREEN kan er op.

Vaak is het ook gewoon zo dat mensen het graag willen geloven dat zij alleen er op kunnen. Bedoel dat maakt het gevoel van een hechte band met je paard nog groter natuurlijk. Want hij houd ALLEEN van jou. Het is een paard, paarden hebben instinct en gevoel. Maar zover reikt dat echt niet. Als je je paard goed rijd, dan kan iedereen er mee wegrijden. Anders is dat gewoon een teken van jouw manco.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:44

Iris82 schreef:
HC: maar waarom heb jij juist allemaal paarden die zich niet door anderen laten rijden? Dat komt eigenlijk niet naar voren uit je verhaal.

1. het stáát er toch echt: erg veel kwalitijd

2. is verder het topic niet; het topic is of ´je´ ze kent en mijn antwoord is ´ja´ Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:17

Een ander perspectief.

Kijk een GOED naar deze foto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYIQYDYO.jpg

Let op het verschil in lichaamstaal van de paarden.

Mijn merrie wil graag voor míj alles wat ik beleefd vraag zo goed mogelijk als zij begrijpt meedenkend proberen uit te voeren.
Ze is een dominante, nerveuze dame met chronische pms. Nee, dat is geen grap.
Het is de leidende dame van een familiegroep die 24/7 op het land loopt.
Als ik roep komt ze en zonder halster loopt ze mee, zadel ik op, rij ik, wanneer, waar, hoe ik wil.

Nee, ze is geen slecht opgevoed paard, want als ik het vraag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WXFPICK.jpg

Het punt is dat ik zó met mijn paarden omga dat ze graag een stuk met de bergen in gaan. Onder het zadel of zomaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg

Dát is wat ze normaal vindt. Waarom zoud ze dat doen voor iemand die ze niet kennen, waar ze geen duizenden uren kwalitijd mee deelt?!
Het is al een hele gunst in haar ogen als ze een vreemde een foto van haar laat maken. Nee, dat is geen grap.

Mijn hengst, de harembaas, is een stuk minder humeurig maar minstens zo éénkennig. Het dient geen doel de leuke ervaringen te vertellen, doch die zijn een product van een heel andere manier van tijd delen.
Deel je die tijd niet, dan zijn ze simpelweg niet zadelmak. Niet voor rijden met optoming, niet vóór een ander = actief verzet.

Nee, dat is voor een carrière-paad geen handige manier van opvoeden/beleren, maar is dát een fijne toekomst? Een leven vol verhuizingen met ruiters die passeren als schepen in de nacht en een vroeg einde bij de slager als de prestaties teruglopen.
Die van mij zijn voor een ander waardeloos en mogen lekker hier hun natuurlijke leven in hun familiegroep blijven. Van mij mogen ze naar hartelust schoppen en bijten naar onbevoegden op het land; kan geen waakhond tegenop. Nee, dat is geen grap.

hc

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:23

op mijn verzorgpaard kan waarschijnlijk wel iedereen rijden maar voor een keertje zou ik het niet doen...
hij probeert echt alles..
maar bij mij eerst ook na een paar keer laten zien dat jij je dr niks van aantrekt(zeker niet slaan enz!!) dan gaat hij jou toch ook wel leuk vinden denk ik maar veel mensen willen met hem niet verder dan stap..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:30

Huertecilla schreef:
Een ander perspectief.

Kijk een GOED naar deze foto:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TYIQYDYO.jpg

Let op het verschil in lichaamstaal van de paarden.

Mijn merrie wil graag voor míj alles wat ik beleefd vraag zo goed mogelijk als zij begrijpt meedenkend proberen uit te voeren.
Ze is een dominante, nerveuze dame met chronische pms. Nee, dat is geen grap.
Het is de leidende dame van een familiegroep die 24/7 op het land loopt.
Als ik roep komt ze en zonder halster loopt ze mee, zadel ik op, rij ik, wanneer, waar, hoe ik wil.

Nee, ze is geen slecht opgevoed paard, want als ik het vraag:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7WXFPICK.jpg

Het punt is dat ik zó met mijn paarden omga dat ze graag een stuk met de bergen in gaan. Onder het zadel of zomaar:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg

Dát is wat ze normaal vindt. Waarom zoud ze dat doen voor iemand die ze niet kennen, waar ze geen duizenden uren kwalitijd mee deelt?!
Het is al een hele gunst in haar ogen als ze een vreemde een foto van haar laat maken. Nee, dat is geen grap.

Mijn hengst, de harembaas, is een stuk minder humeurig maar minstens zo éénkennig. Het dient geen doel de leuke ervaringen te vertellen, doch die zijn een product van een heel andere manier van tijd delen.
Deel je die tijd niet, dan zijn ze simpelweg niet zadelmak. Niet voor rijden met optoming, niet vóór een ander = actief verzet.

Nee, dat is voor een carrière-paad geen handige manier van opvoeden/beleren, maar is dát een fijne toekomst? Een leven vol verhuizingen met ruiters die passeren als schepen in de nacht en een vroeg einde bij de slager als de prestaties teruglopen.
Die van mij zijn voor een ander waardeloos en mogen lekker hier hun natuurlijke leven in hun familiegroep blijven. Van mij mogen ze naar hartelust schoppen en bijten naar onbevoegden op het land; kan geen waakhond tegenop. Nee, dat is geen grap.

hc

Jij maakt wel weinig grappen Knipoog maar ondanks dat ik minder "kwalitijd" met mijn paarden doorbreng, luisteren ze ook naar mij. Komen ze wanneer ik ze roep en kan ik ze zo opzadelen. Maar anderen kunnen ze ook opzadelen (ok ze komen niet naar hun als je ze roept en los opzadelen word ook ietwat moeilijker, maar a la), anderen kunnen ze ook berijden mits ze goed kunnen rijden natuurlijk (Dat is in deze discussie ook een veel gebruikte "als je onrustig zit", "als je onzeker bent" etc seriously het is logisch dat iemand die slecht rijd niet op veel paarden kan zitten en waarsch dus ook niet op 1 van jullie, DUH) en ze gedragen zich normaal tegenover anderen.

En ik vind het bijna penny dat een paard een onbevoegden zou gaan aanvallen omdat ie zo gek is op jou (volgens mij heb ik daar op mn 10e een keer een boek over gelezen... "4 speurneuzen op de manege" ofzo?).

Tenslotte is het ECHT niet zo dat ieder sportpaard 40 verschillende eigenaars krijgt. Een goed paard krijgt een goede baas. Of dat als het minder presteert naar de slager gaat Verward In tegendeel zelfs, het grootste gedeelte komt bij "recreatieruiters" terecht die er fijn mee gaan hobbelen.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:35

Ik denk dat je dit anders moet bekijken. Het kan wel zo zijn dat je de juiste hulpen geeft maar naar mijn mening moet je meer kijken naar hoe is het paard, wat is zijn karakter en wat is jouw ervaring met dit soort karakter.
Want uiteindelijk draait het om de klik het moet goed voelen. Als je een paard wilt rijden moet het ook klikken als het niet klikt dan wordt het meestal een enkeltje zandhappen.
Dit is mijn mening en ervaring. Hoeft natuurlijk niet iedereen z'n ervaring te zijn. Ik heb paarden daar rij ik zo mee weg en ik heb paarden die ik niet of niet goed kan rijden het klikt dan niet.