"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Re: "Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:05

Een goede ruiter word je ook niet zomaar *LOL* En toch ben je dan denk ik al wel op weg, inzien dat het paard je wat leert en aan de hand daarvan aan jezelf werken maakt je toch ook een goede, of in ieder geval betere ruiter dan je al was? Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:08

hestejente schreef:
Een goede ruiter word je ook niet zomaar *LOL* En toch ben je dan denk ik al wel op weg, inzien dat het paard je wat leert en aan de hand daarvan aan jezelf werken maakt je toch ook een goede, of in ieder geval betere ruiter dan je al was? Bloos

Daar ben ik van overtuigd. Ik zie veel meer in een ruiter op B niveau die zegt "het was mijn schuld dat...." dan in een meervoudig ZZ ruiter die na elke proef zegt dat die k*tknol dit of dat niet wilde...

IMO als je het op jezelf trekt beschik je over de gave om te willen leren en te willen verbeteren. Daarmee ben je misschien niet de beste ruiter, maar je hebt wel de wil om hem te worden en bij jezelf stil te staan. En dat is iets essentieel om een goede ruiter te worden...Die meervoudig ZZ kampioene die het constant op het paard steekt zal het nooit leren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:09

en zo is het.................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:10

Verbeteren kun je alleen maar als je kijkt wat jezelf fout doet.
Of je dan goed wordt? Maar wel beter dan voorheen Ja
Want het paard doet het niet fout, die loopt enkel op wat de ruiter hem aangeeft of toelaat om te doen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:13

het paard weet het allemaal wel Lachen en een paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter het bied........

en bij de goed doorgereden paarden doet het paard slechts wat de ruiter vraagt......

zo hebben we hier even een stel boktrijtechnische problemen opgelost Lachen Lachen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:16

KiWiKo schreef:
het paard weet het allemaal wel Lachen en een paard maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter het bied........

en bij de goed doorgereden paarden doet het paard slechts wat de ruiter vraagt......

zo hebben we hier even een stel boktrijtechnische problemen opgelost Lachen Lachen Lachen

ongeveer 99% Ja

Het word iig tijd dat mijn lesgeefster weer terug is (morgen hopelijk). Loop ook tegen problemen aan die onder die 99% horen maar heb niet de kunst om het alleen op te lossen Clown

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:23

Zitaswoon schreef:
Dit merk ik trouwens ook bij andere mensen en paarden, om goed te rijden moet het gewoon 'klikken'...

Hier ben ik het ook mee eens Lachen Het moet klikken tussen de ruiter en t paard en dan gaat het rijden denk veel beter.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:47

Leuk die anekdotes, weet nog dat ik op de Orun op een geweldig getalendeerd jong paard reed bij de paardenwissels. Erg fijn dier. Iets straag in de galop, dus wat schakelen, ja en dan weer naar de draf Clown Ik heb nog nooit op een paard gereden die zo verzameld galopeerde, eigenaar zelf had hem ook nog nooit laten doen, iedereen vond het machtig, en ik dacht alleen: NEE DRAF!! Dacht zeg maar niks Clown
Dier was ook braaf door lekker verzameld door te galloperen. En ik maar lachen, niet omdat het zo machtig was, want dat was, maar omdat ik naar de draf wou en dat dier als maar meer op de achterhand kwam, dacht nog ff, dan staat ie op de plek te galopperen Haha!

Typisch was dat bij het examen ik alle paarden beter reed dan mijn eigen. Stond ook letterlijk zo op het examenprotocol. Was voor mijn het punt dat dat paard is weggegaan, als je het op een ander beter doet, ben je gewoon weg niet de juiste combinatie Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:13

En daar is dus een puntje al een paar keer aangekaart waar ik zo mijn ???? bij heb, namelijk: als een paard alleen nog maar zijn eigen ruiter accepteerd, zegt dat dan niets over díe ruiter? Is het niet de schuld van die ruiter dat het paard niet meer door anderen te rijden is?
Volgens mij hoort bij het rijden van je eigen (verzorg)paard, dat je het dier zo rijdt dat anderen er ook op kunnen rijden. Hoe kun je nou trots zeggen dat 'jij' nu nog de enige bent die op dat dier kan rijden? Dat zegt niets over goed rijden.....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:20

Precies!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:21

en hoe vaak gebeurd het dat het paard op den duur zelfs niet meer door de eigen ruiter gereden kan worden Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:22

Amadeo schreef:
En daar is dus een puntje al een paar keer aangekaart waar ik zo mijn ???? bij heb, namelijk: als een paard alleen nog maar zijn eigen ruiter accepteerd, zegt dat dan niets over díe ruiter? Is het niet de schuld van die ruiter dat het paard niet meer door anderen te rijden is?
Volgens mij hoort bij het rijden van je eigen (verzorg)paard, dat je het dier zo rijdt dat anderen er ook op kunnen rijden. Hoe kun je nou trots zeggen dat 'jij' nu nog de enige bent die op dat dier kan rijden? Dat zegt niets over goed rijden.....

Verward Wie zegt dat dan? En nee, dat is maar net hoe je het bekijkt.

Ik denk dat er weinig basis ruiters eerst fijn op mijn paard weg rijden. Die is namelijk een stuk lichter op de hulpen dan dat ik hier op wedstrijden zie. Ik wil niet zeggen dat ik fantastisch rijd, maar ik weet wel hoe ik de paarden wil hebben. Licht en makkelijk op de hulp. Lichte kuit is dan ook wegdraven. Doe jij meer, zal hij of heeeel snel draven of gaan galoperen, ga je vervolgens zwaar zitten sta je weer stil.

Een ruiter die dát in de vingers heeft, rijd zo op mijn knol weg. Hij is gewoon heel makkelijk te rijden, maar niet als de ruiter moeilijk gaat doen. Friemelen aan de voorkant straft hij ook gelijk af. Dan komt de onderhals erop en gaat in je hand hangen. Pas als je los laat en met een stille (meegaande dus ) hand rijdt, is hij heel makkelijk en simpel. Maar toch blijkt dat voor veel heel moeilijk. Dus nee ik schaam me daar niet voor. Mijn paard is geen trapzak en ik wil ook niet dat hij er 1 wordt. Dan hoor je je als ruiter op hem aan te passen, want hij pikt het ook niet.

Er zijn trouwens genoeg die leuk op hem wegrijden, maar ook die in rendraf/galop door de baan vliegen. En die van mij is echt geen moeilijke, juist een heule brave. En nee die zijn niet flegmatiek, blijkt wel weer. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:24

KiWiKo schreef:

Ja Ook de jonge paarden hoor, zie mijn post hiervoor. De mijne is pas 5 en heeft nog genoeg te leren, maar doet echt niet meer dan strikt noodzakelijk. Een zeer strenge leermeester, ondanks zijn jonge leeftijd, maar dat is hij al sinds zijn 3e hoor Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:35

WinBinChes schreef:
Amadeo schreef:

Verward Wie zegt dat dan? Haha!

EHm, even kijken....In elk geval een Shauni en een krak....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:37

Amadeo schreef:
WinBinChes schreef:
Verward Wie zegt dat dan? Haha!

EHm, even kijken....In elk geval een Shauni en een krak....

Ow op de andere pagina Clown Dacht dat je op iemand van deze pagina doelde, sorry Bloos

Maar ben het in die context met je eens.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:37

@ WBC: Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:39

runningkawa schreef:
Want het paard doet het niet fout, die loopt enkel op wat de ruiter hem aangeeft of toelaat om te doen Lachen

Wat kan jij dat altijd weer mooi verwoorden, zat nog even terug te lezen, en moest het toch nog even kwijt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:40

Dank je Lachen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:54

Amadeo schreef:

als dit op mij slaat, ik heb zelf ook gezegd dat ik absoluut niet de beste ruiter ben Knipoog
wel was de band tussen mij en mijn toenmalig verzorgpaard zo stevig, dat er idd niemand anders meer op haar kon rijden. ze ging gewoon volledig in verzet.
is dit mijn schuld? mja ergens wel... ben ik daar fier op? ik was fier op de band die wij hadden Knipoog .
nu, zij stond niet op een manege, maar wel bij die mensen thuis en gedurende die 4 jaar was ik ook de enige die met haar bezig was, van naar de wei brengen en terug, wassen, voeren, medicatie geven, rijden,... haar eigenaars hadden geen tijd meer voor haar en hadden er zelfs helemaal geen moeite mee dat zij hun zelfs niet meer op haar rug liet. ze waren juist blij dat ze nog bereden werd, dat er nog met haar werd gewerkt en dat het zo geweldig klikte met mij en haar, dat ik wel mijn tijd in haar wou steken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:56

Band met een paard heeft er niks mee te maken.......... alleen gevoel voor het wezen paard heeft er mee te maken....

band stelt geen fluit voor.

alsof ik (en een hele berg anderen hier) banden hebben met paarden......... heb honderden paarden gereden die ik me niet eens meer kan herinneren.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:02

runningkawa schreef:

helemaal waar en perfect geformuleerd (zonder spelfouten Knipoog ) haha

gr

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:07

arnjojo schreef:
Ik ben het er niet mee is. Je kan nog zo'n goede ruiter zijn, maar als het niet klikt... Vergeet het maar

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als er geen klik is, kun je een paard nooit lekker aan het lopen krijgen. Het paard gaat dan in verzet en er is alleen maar ruzie tussen ruiter en paard. Hoe goed je als ruiter dan ook kunt rijden, het lukt je dan echt niet

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:12

Eline_Fergie schreef:
arnjojo schreef:
Ik ben het er niet mee is. Je kan nog zo'n goede ruiter zijn, maar als het niet klikt... Vergeet het maar

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als er geen klik is, kun je een paard nooit lekker aan het lopen krijgen. Het paard gaat dan in verzet en er is alleen maar ruzie tussen ruiter en paard. Hoe goed je als ruiter dan ook kunt rijden, het lukt je dan echt niet

voila, wat ik dus ook al bedoelde al gebruikte ik het woord 'band' in plaats van 'klik' Knipoog
mja, je zal er wel op blijven zitten, maar of het aangenaam is voor het paard en of je dat dan écht rijden kan noemen....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:21

Ik denk niet dat er een band moet zijn maar wel wederzijds vertrouwen. Een goede ruiter kan dat geven mits het paard daar voor open staat. Als dat ooit beschadigd is wordt het lastig en gaat er een tijdje overheen voordat dat hersteld is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:26

DendroFleur schreef:
Ik denk niet dat er een band moet zijn maar wel wederzijds vertrouwen. Een goede ruiter kan dat geven mits het paard daar voor open staat. Als dat ooit beschadigd is wordt het lastig en gaat er een tijdje overheen voordat dat hersteld is.

Ik ben in eerste instantie heel bedreigend voor een paard.......... paarden hebben allemaal een O O opletten geblazen bij mij........ ik schijn op een of andere manier een hele agressieve dominante houding te hebben voor een paard.....

in mijn werk was dat wel goed, want ik had ook wel met rotzakken te maken..........

neemt niet weg dat ze eigenlijk allemaal al wel heel snel door hadden dat wat ik uitstraal niet echt ben......... ik ben namelijk heel lief Haha!

en die combi schijnt heel goed te werken