[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spot

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:37

Lovely schreef:
Plaatsing achterbenen, eigen evenwicht, aannemen van de hulpen van de ruiter, plaatsing van de ruiter, manier van negeren van hulpen, manier van manipulatie van de ruiter, manier van lopen en lichaamshouding. Tja, wat is scheefgaan eigenlijk niet?

Als je deze elementen goed doet, wat jij nu zegt, zal je paard niet scheef gaan Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

Spot schreef:
Lovely schreef:
Pol, punt is een beetje dat de De Bodt aanhangers denken dat de lange kant de kant is waar het paard niet aan wil nemen en dus niet op wil dragen. Dat is dus al jaren een spraakverwarring die maar niet weggaat.

Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond.

Dit is dus pure onzin Lachen.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:50

Waar (op welke teugel) neemt het paard mee contact?
Een paard neemt altijd meer contact met de lange (bolle) zijde. De beweging aan de lange (bolle) kant is immers langer en (alleen) een ondertredende achterhand kan resulteren in lichtheid in de mond.[/quote]
Dit is dus pure onzin Lachen.[/quote]

Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:53

Omdat lichtheid onstaat uit rechtgerichtheid en een paard dat scheef is, neemt het bit aan een kant niet aan. Het is dan niet zo dat hij lichtheid aanbiedt, hij onttrekt zich. Daarom is dat argument van het ondertredende achterbeen onzin zolang je kijkt naar een scheef paard. Een recht paard kan wel lichtheid aanbieden, maar dan wel over zijn hele lijf en dus over 2 teugels.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:53

Omdat het niet klopt. Haha! Kijk maar naar mijn paard, die neemt op de korte zijde de teugel juist heel sterk aan.
Je hebt niet alleen links- en rechtsgebogen paarden, er zijn meer scheefheden. Die staan beschreven op de site van Marijke de Jong.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:57

pol schreef:
Citaat:
Spot schreef:

oke, miscchien helpt dit een beetje:

Wanneer is het linksgebogen paard op de rechterhand recht?
Het linksgebogen paard op de rechterhand is recht wanneer het gelijke aanleuning heeft en de ruiter recht op zijn lichaam draagt. Dat zal ( in eerste instantie) in contrastelling zijn----- we nodigen de teugel met de meeste aanleuningsdruk uit tot we gelijke aanleuning hebben, waardoor het paard recht kan komen.

Blond Wanneer er met een linksgebogen paard op de rechterhand gereden wordt heb je meer druk op je rechterteugel. Dit is immers de lange kant van het paard. Dus ik snap niet het stukje ---we nodigen de teugel met de meeste aanleuningsdruk uit tot we gelijke aanleuning hebben
Om het paard dan nog meer naar links te stellen? Het paard zal zijn rechterschouder ook nog verder naar rechts plaatsen!! Het zadel zal dus niet in het midden komen want dat blijft liggen op de lange kant. En van gelijke aanleuning kan geen sprake zijn. Terwijl een recht paard pas recht is wanneer we gelijke druk hebben op beide teugels.
Hoe lossen mensen die alleen volgens de "de bodt methode" rijden, het op beide handen contra rijden met een heel verschillend doel dit toe wanneer ze op buitenrit zijn en rechte lijnen rijden?

Het linksgebogen paard vraagt naargelang zijn natuurlijke scheefheid meer aanleuning op de rechterteugel, meestal valt hierdoor het paard naar binnen en zal ook de ruiter in dit geval met tegengewicht het paard proberen recht te houden.

Oplossing: Hier moet men de aanleuning op de sterke rechterteugel verminderen naar dezelfde aanleuning dan op de linkerteugel. Hierdoor komt het paard recht en kan de ruiter midden op het paard komen. Zo wordt het paard in de mogelijkheid gesteld om zich te ontspannen en kan men voelen dat de contrastelling snel kan worden verminderd.
Bij deze oefening bestaat er teveel verwarring over het rechtrichten. Het is bv. geen probleem dat de beenzetting van het paard onjuist is omdat in deze fase het rechtrichten van de verticale lijn voor gaat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:58

Heb je dit zelf bedacht of kopieer je wat uit het cursusmapje van De Bodt? Haha! Haha!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:02

Betteke schreef:
Heb je dit zelf bedacht of kopieer je wat uit het cursusmapje van De Bodt? Haha! Haha!

Niet aardig Boos! Boos! Boos! Boos!

maar als je het toch zo graag wilt weten: cursusmapje!!!!!!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:05

Betteke schreef:
Omdat het niet klopt. Haha! Kijk maar naar mijn paard, die neemt op de korte zijde de teugel juist heel sterk aan.
Je hebt niet alleen links- en rechtsgebogen paarden, er zijn meer scheefheden. Die staan beschreven op de site van Marijke de Jong.

Dat komt omdat je er al 4 jaar geen reet van snapt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:06

Dan is het mij 4 jaar lang niet goed uitgelegd, of het klopt gewoon niet. Pling Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:07

En niet zo'n grote muil, anders moet ik ff Temmen. Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:14

het is voor sommigen misschien niet zo'n heel slecht idee om eens verder te kijken dan De Bodt en al wat eruit voortvloeit Lachen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:17

De Bodt heeft geen patent op het rechtrichten volgens mij. Er zijn meer instructeurs die zich daar mee bezig houden, alleen op een andere manier. Knipoog

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:18

Betteke schreef:
Dan is het mij 4 jaar lang niet goed uitgelegd, of het klopt gewoon niet. Pling Haha!

Het klopt wel, maar ja de een doet er wat langer over als de ander, en bij jou heeft het gewoon
4 jaar van je leven gekost. Dat je nog zo lang bent door blijven ploeteren??

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:19

Betteke schreef:
De Bodt heeft geen patent op het rechtrichten volgens mij. Er zijn meer instructeurs die zich daar mee bezig houden, alleen op een andere manier. Knipoog

Nou zeg je eens iets verstandigst, moet even de telegraaf bellen, komt niet zo heel vaak voor namelijk.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:20

Dit is het begin van een persoonlijke vete geloof ik. Boos!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:23

Lovely schreef:
het is voor sommigen misschien niet zo'n heel slecht idee om eens verder te kijken dan De Bodt en al wat eruit voortvloeit Lachen.

Wat vloeit er dan zoal uit voort?

Het vloeit bij mij, alleen langs me mondhoeken, van het super kicken gevoel wat ik krijg als ik op mijn paarden rijd.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:24

Sorry hoor, maar van dit soort opmerkingen krijg ik braakneigingen. Sigaar

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:26

Betteke schreef:
Dit is het begin van een persoonlijke vete geloof ik. Boos!

Ja, jammer dat het zo moet betteke, had het graag anders gewilt, maar je houdt maar niet op Verdrietig Verdrietig

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:29

Wat mij betreft is het nu einde discussie. Hier heb ik geen zin en zal niet meer posten.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:31

Haha! Haha! Haha!
Waar gaat dit naar toe??? Misschien moeten we met zijn allen eens gaan kijken bij een clinic of zo.
Dit is toch een welles-nietes spelletje tussen de mensen die GEVOELD hebben hoe de contra werkt, en de de mensen die THEORETISCH proberen te vertellen dat het niet werkt.
Nogmaals: ik ben geen fanatieke Bodter, en ben ook van mening dat het op de lange termijn misschien niet meer werkt, maar de basis met het goedrijden van een scheefgereden paard werkt echt!

Ik weet niet of iemand zich nu irriteert (Betteke?) maar ik vind de laatste opmerkingen wel lachwekkend! Ik zou er gewoon om lachen en verder gaan met de discussie. Beetje kinderachtig om als je de discussie niet kan winnen, persoonlijk gaan worden! Gewoon overheen lezen en negeren wat niet boeiend is! Maar Betteke, ik heb al eerder aangegeven: Mening geven is prima! Maar onderbouw je mening dan eens! Ik doe ook mijn best, al komt het allemaal niet even duidelijk over..... Ik ga je overigens niet afzeiken, dus ik hoop niet dat dit zo over komt?
Maar het zou fijn zijn als de discussie nu even verder kan dan alleen over de contra... Ondanks dat ik bang ben dat het welles-nietes doorgaat, zou ik wel ervaringen willen van mensen die wel verder zijn dan de basis en hoe zij het combineren met wedstrijden en bv hogere klasses...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:33

Betteke schreef:

Het klopt dat DB geen patent op het rechtrichten heeft, hij misbruikt het echter wel om zelf zijn zakken te vullen en doet dat ook nog eens op een manier die geen enkele ruiter of paard daadwerkelijk verder zal helpen. Hij verkoopt onzin en jullie nemen het gretig aan Lachen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:34

Ik ben niet geirriteerd hoor, dat is Spot volgens mij. Knipoog
En of mensen met contrastelling willen rijden zal mij worst wezen, ieder moet doen wat goed is voor zijn paard, maar de aanhangers van De Bodt zijn zo ontzettend overtuigd van hun eigen gelijk. Ik zou zeggen ga eens verder winkelen, dan kom je nog heel wat meer interessants tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:38

Spot schreef:
Lovely schreef:

Wat vloeit er dan zoal uit voort?

Het vloeit bij mij, alleen langs me mondhoeken, van het super kicken gevoel wat ik krijg als ik op mijn paarden rijd.

Wat ik eigenlijk bedoelde waren al die na-aap instructeurs die het Bodtgeloof prediken Lachen.

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:39

Lovely schreef:
Betteke schreef:

Het klopt dat DB geen patent op het rechtrichten heeft, hij misbruikt het echter wel om zelf zijn zakken te vullen en doet dat ook nog eens op een manier die geen enkele ruiter of paard daadwerkelijk verder zal helpen. Hij verkoopt onzin en jullie nemen het gretig aan Lachen.

Dat hij er geen patent op heeft dat weet ik ook al, maar onderbouw jij mij dan eens aub dat hij onzin verkoopt.

Weleens een les gevolgd of een clinic bijgewoond?