[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:36

CindyUniek schreef:
mijn verzorgster van 15 die eigenlijk alleen manegelessen gewend was is ook gaan lessen (help gelijk iedereen uit zijn droom dat je al veel gevoel/ervaring moetn hebben om zo te kunnen leren paardrijden, want dat is dus niet zo)

Daar ben ik het helemaal mee eens, alles kan je leren.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:34

CindyUniek schreef:
mijn verhaal:

ik kreeg mijn fjordenmerrie als veulen op mijn 13e
begon toen ze 3 was langzaamaanmet inrijden
met 4/5 gestart in wedstrijden
uiteindelijk toen ze 7 was M2 tussen de paarden
laten dekken en al snel kon ik niks meer met haar.... linksvoor kreupel, op de foto niks te zien
na het veulen fysio/osteopaat erbij en jawel ze had nog nooit zo'n vaste rug gezien Bloos een blok beton........ als ik haar weer had opgepakt als daarvoor had ik haar weg kunnen brengen....
ik reed met te vaste handen, te weinig halslengte en te weinig rechtrichting....

ik ben een half jaartje geleden gaan lessen bij iemand die al een jaar volgens AdB reed en inmiddels ook bezig is met haar opleiding bij hem

mijn verzorgster van 15 die eigenlijk alleen manegelessen gewend was is ook gaan lessen (help gelijk iedereen uit zijn droom dat je al veel gevoel/ervaring moetn hebben om zo te kunnen leren paardrijden, want dat is dus niet zo)

inmiddels is vorige week vrijdag de fysio/osteopaat weer geweest (natuurlijk tussendoor ook) en was uniek helemaal goed!!!! ze heeft alleen een half uurtje gemasseerd! wat dus ook duidelijk maakt dat we goed aan het rijden zijn anders hadden die spieren nooit zo goed aan kunnen voelen....

ook in de les verbaast mijn instructrice zich weer iedere keer hoe snel uniek en wij zijn verbeterd! ze was extreem rechtsgebogen en nu soms zelfs linksgebogen! dus ik ben helemaal happy, uniek is helemaal happy, de fysio is happy, de instructrice is happy en natuurlijk mijn verzorgster ook!

(leuk detail uniek liep vaak weg als ik haar wilde pakken uit de wei of keek moeizaam als ze het zadel al zag aankomen.... nu komt ze aangedraaft met de oortjes naar voren en ook het zadelen is prima!)

Mooi verhaal, jammere ervan is altijd dat AdBt zegt dat je geen DA of fysio of ostheopaat enz erbij nodig hebt als je aan het rechtrichten bent. Ikzelf vind juist dat je fijn kunt samenwerken met instructie/DA/Fysio enz noem maar op. Hoe meer je met elkaar overlegt hoe beter je tot een team kunt komen. Ikzelf maak namelijk wel gebruik van om mijn paarden onder controle te houden en die mensen hebben ook altijd tips om je paard rijtechnisch goed in orde te houden.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:35

Bets schreef:
Mooi verhaal, jammere ervan is altijd dat AdBt zegt dat je geen DA of fysio of ostheopaat enz erbij nodig hebt als je aan het rechtrichten bent. Ikzelf vind juist dat je fijn kunt samenwerken met instructie/DA/Fysio enz noem maar op. Hoe meer je met elkaar overlegt hoe beter je tot een team kunt komen.

niet iedere leerling van hem is hetzelfde als hij Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:55

Dat ADB zegt dat je geen osteo of iets dergelijks nodig heb is niet helemaal waar. Het steeds terug moeten laten komen van osteo/ fysio is hij het idd niet mee eens omdat dat symtoon bestrijding van het probleem is en word niet de oorzaak verholpen dat zegt Antoine. En ik vindt dat hij daar helemaal gelijk in heeft.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:41

Wij zijn net 2 maanden bezig in het 'systeem' van AdB. We hebben les van een leerlinge. Ik merk wel degelijk dat mijn paard losser en soepeler is geworden en fijner door zijn lijf gaat bewegen.
Ik denk niet dat AdB zaligmakend is, en je altijd je ogen open moet houden en goed naar je paard moet kijken. Het over zijn tempo lopen is bij ons trouwens alleen in eht begin geweest, eerst de voorwaartse drang hebben, daarna pas de rest.

Wat ik erg fijn vindt is dat het in eerste instantie om balans gaat, zowel van de ruiter als het paard, en dat de hoofd/halshouding buiten beschouwing wordt gelaten.

Het is zowel voor mij als mijn paard ontzettend wennen geweest, en in het begin heb ik ook echt gedacht :'' Waar ben ik aan begonnen.....''
Nu, nu beginnen we resultaat te zien op een fijne vriendelijke manier, wij gaan nog even door zo!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:56

Alabaster schreef:
Dat ADB zegt dat je geen osteo of iets dergelijks nodig heb is niet helemaal waar. Het steeds terug moeten laten komen van osteo/ fysio is hij het idd niet mee eens omdat dat symtoon bestrijding van het probleem is en word niet de oorzaak verholpen dat zegt Antoine. En ik vindt dat hij daar helemaal gelijk in heeft.

Ik heb het letterlijk op videobanden staan, meerdere malen. Maar goed ik heb dat al meerdere malen aangegeven, misschien dat hij tegenwoordig er anders tegenover staat. Mijn paarden hou ik jaarlijks bij voor controle door Steffi v.d. Laarse en zij geeft de ene keer deze tip en andere keer wat anders en zo kun je toch in overleg met instructie wat oefeningen combineren wat voor je paard goed kan zijn.
Ik ben eens dat een scheef paard zowel rijtechnisch onderhanden genomen moet worden op moment dat ruiter zich daar niet van bewust is, maar ben ook van mening dat paard ook nagekeken moet worden zodat het makkelijker word voor paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:57

CindyUniek schreef:
Bets schreef:
Mooi verhaal, jammere ervan is altijd dat AdBt zegt dat je geen DA of fysio of ostheopaat enz erbij nodig hebt als je aan het rechtrichten bent. Ikzelf vind juist dat je fijn kunt samenwerken met instructie/DA/Fysio enz noem maar op. Hoe meer je met elkaar overlegt hoe beter je tot een team kunt komen.

niet iedere leerling van hem is hetzelfde als hij ;)

Gelukkig zijn er meerdere mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Ik verwoord alleen maar wat ik uit zijn mond gehoord heb, door mijn jarenlange ervaring met hem. Knipoog

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:29

juksz schreef:
Ik vindt het prachtig dat deze methode nu AdB heet maar op deze manier rijdt ik en velen met mij(min of meer)al jaren mijn jonge paarden aan.
Maarrr! als je op deze manier door blijft rijden en het tempo hoog blijft houden duw je het jonge/onervaren paard juist in je hand op de voorhand.
Wat doen jullie dan?

hoi

ik les nu ruim 3 jaar bij antoine de bodt.
in het begin is het idd goed voorwaarts rijden maar apsoluut niet over het tempo.
dit is om het paard te leren nageefelijk te laten worden door het gebruik van de buikspieren.
hierdoor wordt de rug ontlast en draagt hij de ruiter met zijn buikspieren ipv van zijn rugspieren, hierdoor komen de benen in een zogenoemde 50-50 positie.
dit houdt in dat de voor benen net zever naar voren komen als de achterbenen naar achter.
hierdoor is de druk gelijk op alle vier de benen.
dit is de basis waardoor er vaak de pijn die ontstaat bij been of hoefproblemen weggenomen wordt en het paard weer goed loopt.
deze basis onder de knie krijgen duurt bij het ene paard een maand of 3 maar kan bij de ander wel een jaar duren.
vervolgens ga je werken aan de buiging dus zorgen dat hij ook op een volte op alle vier de benen blijft lopen zonder dat ie op de binnen of buiten schouder gaat lopen waardoor de druk weer ongelijk wordt en kreupelheid weer terug kan komen.
ook dit stadium heeft tijdt nodig.
als dit allemaal lukt dan gaat hij verder met het ëchte"werkl.
dit houdt in dat je per volte 4 ophoudingen gaat maken en dus ook 4 keer naar voren schakelt en dit terwijl hij nog steeds op 4 benen blijft lopen.
deze oefening zorgt ervoor dat je de achterhand er nog verder onderbrengt en je kunt gaan oprichten.
als je dit stadium ook onder de knie heeft dan gaat hij vanuit daar aan het werk met wijken, appuyeren, achterwaards gaan, schouderbinnenwaards, travers en uiteindelijk naar werk pirouettes en zelfs passage piaffe.
dit is in het kort een beetje uitgelegd hou het hele stadium in zijn werk gaat maar het is niet makkelijk en zowel jij als je paard heeft tijd nodig om het onder de knie te krijgen en om de druk op die vier benen gelijk te houden en zolang je dat in het ene stadium nog niet lukt dan gaat antoine dus ook niet veredr naar het andere.
ik wil op deze manier laten zien dat je dus wel degelijk met de manier van antoine hoge dressur kan rijden.
sterker nog hij maakt van een "gewoon"paard met normale gangen een ware krack met fenomenale gangen.
mijn merrie is nu 4 maanden zadelmak en rijdt ik vanaf de eerste dag op deze manier.
en je merkt dat met de week de beweging en hele gedragenheid van haar verbetert, maar je moet wel geduld hebben, de ene dag kun je meer doen als de andere dag.
waar ik trouwens weinig over gelezen heb is dat antoine niet alleen kreupele paarden goed krijgt maar ook paarden met gedragsproblemen.
paarden die hun ruiter afwerpen of onhandelbaar zijn zowel onder het zadel als op stal, ook deze paarden zie je in hun hele gedrag opknappen doordat ze dan gereden worden in ontspanning. hierdoor worden ze in hun hele doen en laten zowel in de omgang als onder het zadel vele malen vriendelijker.
als iemand nog meer wil weten dan kun je me PM en.

groetjes nancy

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:25

ik heb hem zel nog nooit gezien of gesproken, maar de leerling bij wie ik les vind ik super! en mijn paardje heeft nog nooit zo lekker in het vel gezeten!

mijn fysio/osteopaat heeft zelf ook de opleiding bij antoine gedaan en zij komt nog steeds 1 x per 3 maanden voor controle! gewoon dat ik zeker weet dat we op de goede weg blijven Knipoog
degene van wie ik les heb is een vriendin van haar en samen bespreken zij ook hoe of wat per paard (indien diegene natuurlijk ook is gaan lessen volgens AdB)

op deze manier zijn we nu binnen een half jaar van ver in de min (zo erg dat de fysio er zelfs een casus over heeft geschreven) naar bijna de basis erin!

ik snap niet dat mijn ogen nooit eerder open zijn gegaan Haha!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:47

AdB heeft een keer een clinic gegeven op de manege waar ik rijd. Ik was er zelf niet bij, maar hij heeft heel veel mensen geholpen met hun paarden!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:31

Mijn ervaring met AdB bestaat niet uit zelf rijden bij hem, maar wel uit meegaan met een ruiter en als jury een keer bij een clinic geholpen (bij een soort vereniging van hem oid).

In mijn ervaring is AdB een gedreven persoon, hij heeft een boodschap en die moet gehoord, niet alleen door de ruiter in de les maar zeker ook door het publiek. AdB wil zich denk ik ook graag onderscheiden van andere instructeurs en een manier is daarbij om een wat extremer standpunt in te nemen.
En om niet te vergeten, blijkbaar fungeert hij als een soort vangnet voor ruiters die nergens anders een oor vinden voor hun probleem met hun paard of dat het antwoord zo vervelend is dat ze er niet aan willen. Dit geeft een bijzondere relatie, het lijkt wel alsof deze mensen er extra fanatiek door worden en als een spons opnemen wat AdB vertelt, zonder (en dat is mijn mening) er echt over na te denken. Ze willen geloven in de boodschap op een haast religieuze manier.

Ik ben het niet geheel eens met de boodschap, maar er zitten wel goede elementen in, al is het maar dat duidelijk wordt dat paardrijden meer is als het aaneenschakelen van figuurtjes, heb een doel met rijden en wees bewust van je eigen (misschien niet altijd bewuste) inbreng.

Als jury kom ik een enkele keer een AdB amazone (het zijn voornamelijk (alleen?) vrouwen) tegen. Feitelijk kom ik pas te weten dat ze bij AdB rijden omdat ik de proef stop wegens taktfouten en er achter wil komen of het paard kreupel is en dus de proef zou moeten staken.
Het lijkt erop dat er een soort verschuiving heeft plaatsgevonden bij die ruiters waarin het rad lopen niet meer een rol speelt, althans misschien niet meer wordt gevoeld of wordt beschouwd als iets dat verderop in de training weer beter wordt. Tja als jury is takt en regelmaat de basis, in een training kun je van alles doen en bedenken, maar bij het rijden van een proef moet het wel allemaal kloppen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:40

ART_UMA schreef:
Als jury kom ik een enkele keer een AdB amazone (het zijn voornamelijk (alleen?) vrouwen) tegen. Feitelijk kom ik pas te weten dat ze bij AdB rijden omdat ik de proef stop wegens taktfouten en er achter wil komen of het paard kreupel is en dus de proef zou moeten staken.
Het lijkt erop dat er een soort verschuiving heeft plaatsgevonden bij die ruiters waarin het rad lopen niet meer een rol speelt, althans misschien niet meer wordt gevoeld of wordt beschouwd als iets dat verderop in de training weer beter wordt. Tja als jury is takt en regelmaat de basis, in een training kun je van alles doen en bedenken, maar bij het rijden van een proef moet het wel allemaal kloppen.

Wat je vertelt kan ik mij zeker voorstellen. Ik heb ook mensen zien rijden, die zich helemaal ophangen aan het AdB verhaal. Mogelijk 'zien' zij daardoor niet meer dat het paard niet rad is.
Ikzelf ervaar overigens het omgekeerde. Mijn paard liep niet rad toen ik nog niet volgens dit systeem reed. De opmerking 'tactfouten' prijkte soms op mijn coupons, maar nu juist niet meer.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:17

driebergen schreef:
Wat je vertelt kan ik mij zeker voorstellen. Ik heb ook mensen zien rijden, die zich helemaal ophangen aan het AdB verhaal. Mogelijk 'zien' zij daardoor niet meer dat het paard niet rad is.
Tja, voor een deel is het misschien 'zien', maar een aantal zijn ook gewoon ten einde raad en zit het probleem niet in al of niet zien maar in acceptatie.
driebergen schreef:
Ikzelf ervaar overigens het omgekeerde. Mijn paard liep niet rad toen ik nog niet volgens dit systeem reed. De opmerking 'tactfouten' prijkte soms op mijn coupons, maar nu juist niet meer.
Goed! Ik vindt overigens systeem wat te veel 'eer', er is tenslotte geen serieuze dressuur beoefenaar die rechtrichten niet belangrijk vindt. Het komt toch neer op het scala van de africhting waarbij van alles min of meer samenwerkt en moeilijk los is te koppelen.
Philippe Karl is ook een voorbeeld die andere nuances 'predikt'. En persoonlijk past mij dat beter, het is tenslotte (nog) een vrij land Haha! Clown
Hieronder een afbeelding wat de basis vormt (legerete = lichtheid):
Afbeelding

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:08

ik geloof van beide kanten verhalen dat zeker
maar ook ik ben iemand die bij véél verschillende instructeurs is geweest van B t/m ZZ-licht instructeurs en dan vind ik het toch vreemd dat ik pas bij een antoine de bodt instructeur leer wat voelen is, rechtrichten is, mijn paard meer naar voren kan laten bewegen en zij niet meer op haar linkerschouder valt en dus niet onregelmatig meer loopt.....

heel af en toe is ze in het begin van de les nog wat kort/onregelmatig achter, we beginnen met rechtrichten en als we een paar rondjes verder zijn loopt ze zuiver en begint ze te briesen....
mocht de onregelmatigheid doorzetten stoppen we natuurlijk, het is aboluut niet zo dat we met een onregelmatig of kreupel paard gaan werken, maar opstart problemen kunnen degelijk voort komen uit scheefheid.... (ik ben nu een half jaar bezig volgens het AdB systeem)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:20

ART_UMA schreef:
Goed! Ik vindt overigens systeem wat te veel 'eer', er is tenslotte geen serieuze dressuur beoefenaar die rechtrichten niet belangrijk vindt. Het komt toch neer op het scala van de africhting waarbij van alles min of meer samenwerkt en moeilijk los is te koppelen.
Philippe Karl is ook een voorbeeld die andere nuances 'predikt'. En persoonlijk past mij dat beter, het is tenslotte (nog) een vrij land Haha! Clown

Daar heb je ook gelijk in, rechtrichten hoort bij het hele scala van de africhting. Toch heb ik hierover maar weinig geleerd bij andere instructeurs. Nu ik daar meer over weet, zie ik wel in dat zij daar soms iets van lieten terug komen, zoals contrastelling, waardoor mijn paard inderdaad beter ging buigen en druk op beide teugels verdeeld werd (nu begrijp ik dat 't paard dan dus recht(er) is Knipoog ).
Daarbij vind ik het opvallend dat ik regelmatig combinaties in hogere klasses zie (M2, Z1, Z2) die toch echt scheef zijn (of niet rad!). De ruiter zit scheef en het paard houdt zijn staart scheef.

Ik vind persoonlijk ook dat er net wat teveel nadruk gelegd wordt op het helpen van paarden met HKO of bijvoorbeeld arthrose. Ik vraag me namelijk af of echt alle paarden met deze aandoeningen wel te helpen zijn (ook al heb ik dan goede ervaringen). Omdat er ook mensen zijn die zien dat het niet geholpen heeft, zien ze daarom vaak af van deze manier van rijden, terwijl er hele goede basisdingen in zitten. En dat vind ik jammer.

Ik ben inderdaad ook van mening dat er zeker meer manieren zijn om je paard recht te richten, die zeker ook kunnen werken. Toevallig ben ik hierin gerolt, vind de manier van rijden fijn en mijn paard is er echt beter van gaan lopen. Zolang dit mij bevalt, rijd ik lekker door Knipoog .

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:33

@art-uma: Ik zie net dat je een afbeelding hebt toegevoegd.
Ik zou er de theoretische opbouw van het systeem van AdB bij moeten pakken, dat lukt op dit moment even niet (ik zit op mijn werk, te proberen heel actief te zijn Haha! ), maar op het eerste gezicht lijkt het redelijk overeen te komen.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Doe je bijvoorbeeld veel met schouderbinnen/buitenwaards en zijgangen, zoals bij de academische rijkunst?

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:35

ik rijd ook op de methode van antoine de bodt

ik heb een verzorg paard en van wie die is rijd ook helemaal op de manier van antoine ze heeft dan ook zo`n curcus gedaan voor les geven enz. ze staat dan ook de site van antoine met lesgevers
ik ben nu 14 jaar
ik heb ook les gehad van antoine de bodt:D
en het bevalt me erg goed het is niet alleen maar rukken en trekken paard moet aan de teugel en doorlopen
maar alles ontspannen
k vind het een hele fijne methode en hoop dat steeds meer mensen het gaan doen en snappen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:04

CindyUniek schreef:
ik geloof van beide kanten verhalen dat zeker
maar ook ik ben iemand die bij véél verschillende instructeurs is geweest van B t/m ZZ-licht instructeurs en dan vind ik het toch vreemd dat ik pas bij een antoine de bodt instructeur leer wat voelen is, rechtrichten is, mijn paard meer naar voren kan laten bewegen en zij niet meer op haar linkerschouder valt en dus niet onregelmatig meer loopt.....

Zoals gezegd heeft AdB een boodschap en hij kan die (min of meer verstaanbaar Duivel ) overbrengen, dat op zich is een kunst die lang niet iedereen is gegeven. Voeg daarbij dat een aantal instructeurs daar zijn gekomen door talent met rijden, niet speciaal door talent met lesgeven. Als je de ORUN bekijkt, gaat dat echt veel meer over de praktijk als over de theorie. Dat doet AdB goed. Ik heb bijvoorbeeld meer gehad aan de jury cursus als aan de ORUN cursus. Het gaat eerst om zien.
Over het doen, de oefeningen de samenhang etc is paardensport gehandicapt met traditie. Kijk bv eens op de site van Andrew McLean, die gaat over het leerproces van paarden. Dat geeft een hele andere kijk op lesgeven, want als we het over de basis hebben is dat het wel, hoe leert een paard: http://www.aebc.com.au/articles

CindyUniek schreef:
heel af en toe is ze in het begin van de les nog wat kort/onregelmatig achter, we beginnen met rechtrichten en als we een paar rondjes verder zijn loopt ze zuiver en begint ze te briesen....
mocht de onregelmatigheid doorzetten stoppen we natuurlijk, het is aboluut niet zo dat we met een onregelmatig of kreupel paard gaan werken, maar opstart problemen kunnen degelijk voort komen uit scheefheid.... (ik ben nu een half jaar bezig volgens het AdB systeem)

Mijn eerste insteek bij onregelmatigheid is: er is wat aan de hand. Een paard loopt niet onregelmatig omdat hij dat nou zo leuk vindt (aangeleerd gedrag daar gelaten), maar omdat er ergens pijn is. Wij (als eigenaar / ruiter etc) maken de keus verder gaan of niet, het paard zal dat min of meer accepteren (learned helplessness (schrijf je dat zo)?).
Je kunt je afvragen of scheefheid nou oorzaak of gevolg is? Kan allebei denk ik en waar scheefheid de oorzaak is zal AdB kunnen helpen, maar als er een andere (medische) oorzaak is????
driebergen schreef:
@art-uma: Ik zie net dat je een afbeelding hebt toegevoegd.
Ik zou er de theoretische opbouw van het systeem van AdB bij moeten pakken, dat lukt op dit moment even niet (ik zit op mijn werk, te proberen heel actief te zijn Haha! ), maar op het eerste gezicht lijkt het redelijk overeen te komen.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Doe je bijvoorbeeld veel met schouderbinnen/buitenwaards en zijgangen, zoals bij de academische rijkunst?

Het uitgangspunt is losheid, gebaseerd op Baucher. Klassiek Duits gaat er van uit dat er aan het einde van de dressuurtraining van jaren zoveel verzameling is dat lichtheid het gevolg is. Baucher gaat er vanuit dat als er geen weerstand is, het paard zichzelf draagt en als je de moeilijkheid van de oefeningen vergroot terwijl hij zichzelf blijft dragen hetzelfde eindresultaat wordt bereikt. Het verschil komt dus naar voren in de weg er naar toe:
Duits-> aandrijven en opvangen -> verzamelen en lichtheid
Baucher-> is de uitvinder van geen hand bij been en bij been geen hand, per definitie dus niet aandrijven en opvangen, uitgaande van weinig tempo (zelfs veel halthouden) en buiging (soepel en recht maken) naar veel reactie uit weinig hulp etc volgens de afbeelding.
Bovenstaand is generaliserend beschreven natuurlijk

Academische rijkunst ken ik niet, qua basis gaan ze bijna allemaal uit van La Guérinière etc.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:22

@ ART_UMA
ze is op de foto gezet en met haar benen was niks mis..... het was ook voornamelijk toen ik net weer begon met lessen (dus op deze manier) ik ben niet voor niets eerst bij de dierenarts en fysio geweest!
inmiddels een half jaar verder was ze door de fysio/osteopaat helemaal 'goed' verklaard wat alleen mogelijk was door juist rijden.... buikspieren weer aanspannen, rugspieren ontspannen, alle blokkades zijn weg..... dus ik ben er onwijs blij mij en mijn paardje ook!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 11:02

Ik had al een tijdje op het forum over Antoine de Bodt gehoord... Blijkt dat hij op een kwartiertje rijden van mij af woont. Even geïnformeerd naar de lessen en qua prijs valt mij dat ook heel goed mee. Ik ben dus sterk aan het overwegen om eens wat lessen mee te pikken Lachen

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:14

Senzafine schreef:
Ik had al een tijdje op het forum over Antoine de Bodt gehoord... Blijkt dat hij op een kwartiertje rijden van mij af woont. Even geïnformeerd naar de lessen en qua prijs valt mij dat ook heel goed mee. Ik ben dus sterk aan het overwegen om eens wat lessen mee te pikken Lachen

Tuurlijk dan moet je het zeker proberen! Het is toch een kwestie van zelf proberen en voelen of het bij jou en je paard past (dat is belangrijk, elk paard en elke ruiter is anders je kunt naar mijn idee niet standaard zeggen dit is goed en dat is slecht).
Zoals ik al heb gezegd heb ik ook via deze methode les gehad en ik heb er nog steeds wat aan, maar wel in combinatie met...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:18

ART_UMA schreef:
Mijn ervaring met AdB bestaat niet uit zelf rijden bij hem, maar wel uit meegaan met een ruiter en als jury een keer bij een clinic geholpen (bij een soort vereniging van hem oid).

In mijn ervaring is AdB een gedreven persoon, hij heeft een boodschap en die moet gehoord, niet alleen door de ruiter in de les maar zeker ook door het publiek. AdB wil zich denk ik ook graag onderscheiden van andere instructeurs en een manier is daarbij om een wat extremer standpunt in te nemen.
En om niet te vergeten, blijkbaar fungeert hij als een soort vangnet voor ruiters die nergens anders een oor vinden voor hun probleem met hun paard of dat het antwoord zo vervelend is dat ze er niet aan willen. Dit geeft een bijzondere relatie, het lijkt wel alsof deze mensen er extra fanatiek door worden en als een spons opnemen wat AdB vertelt, zonder (en dat is mijn mening) er echt over na te denken. Ze willen geloven in de boodschap op een haast religieuze manier.

Ik ben het niet geheel eens met de boodschap, maar er zitten wel goede elementen in, al is het maar dat duidelijk wordt dat paardrijden meer is als het aaneenschakelen van figuurtjes, heb een doel met rijden en wees bewust van je eigen (misschien niet altijd bewuste) inbreng.

Ik herken dit met mijn oude paard, op goeie ondergrond liep ie goed, maar op harde ondergrond kwam ik dit tegen die taktfouten.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:33

Bets schreef:
op goeie ondergrond liep ie goed, maar op harde ondergrond kwam ik dit tegen die taktfouten.

Hmmmmmmm, ik vindt dit wel een teken aan de wand, is het dan nog een rijkunstig probleem of niet? Vaak is het een verschuiving van soms niet helemaal regelmatig naar helemaal niet regelmatig en dan zijn het de externe omstandigheden die de 'schuld' krijgen, terwijl de oorzaak .... moeilijk,moeilijk, moeilijk dat moet iedereen zelf maar afwegen, van een afstand is het niet te bekijken.

Ik weet wel dat er mensen baat bij hebben om het probleem zo lang mogelijk te laten voortduren, al of niet met de belofte "het komt goed". Uit ervaring weet ik dat er dierenartsen zijn die nooit zelf zullen stoppen met behandelen, ze zijn hier zelfs trots op. Een kennis kreeg later van die dierenarts te horen: "Je was er toen zelf nog niet aan toe" (bijna EUR 1000,- later). Dan heb ik toch meer op met de (misschien wat ouderwetse) dierenarts die zegt: "wonderen verrichten kan ik ook niet".

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:08

ART_UMA schreef:
Bets schreef:
op goeie ondergrond liep ie goed, maar op harde ondergrond kwam ik dit tegen die taktfouten.

Hmmmmmmm, ik vindt dit wel een teken aan de wand, is het dan nog een rijkunstig probleem of niet? Vaak is het een verschuiving van soms niet helemaal regelmatig naar helemaal niet regelmatig en dan zijn het de externe omstandigheden die de 'schuld' krijgen, terwijl de oorzaak .... moeilijk,moeilijk, moeilijk dat moet iedereen zelf maar afwegen, van een afstand is het niet te bekijken.

Ik weet wel dat er mensen baat bij hebben om het probleem zo lang mogelijk te laten voortduren, al of niet met de belofte "het komt goed". Uit ervaring weet ik dat er dierenartsen zijn die nooit zelf zullen stoppen met behandelen, ze zijn hier zelfs trots op. Een kennis kreeg later van die dierenarts te horen: "Je was er toen zelf nog niet aan toe" (bijna EUR 1000,- later). Dan heb ik toch meer op met de (misschien wat ouderwetse) dierenarts die zegt: "wonderen verrichten kan ik ook niet".

Nee bleek achteraf geen rijkunstig probleem te zijn, maar erfelijkheid HKO volgens DA. Helaas werd toendertijd verkondigd dat er geen erfelijkheid HKO bestond door de meester himself. Ik durf zelf dan wel hardop te zeggen dat ik het systeem van rechtrichten volledig onder de knie heb, doordat ik jaren bij hem getraind had en nu ook verder kijk naar andere mogelijkheiden van rechtrichten. Daar heb ik veel van geleerd en ben er ontzettend blij mee.

En wat jij zegt inderdaad wonderen verrichten kan niemand. Mijn paard liep goed en zuiver in rijbakken en met zachte ondergrond maar zodra ik op harde (klei)ondergrond liet lopen kon paard niet zuiver lopen. Ik heb toen weer advies gevraagd van DA en die heeft het weer onderzocht en was dus erfelijke afwijking. En ik kan dan wel doorgaan en doorgaan, maar daar heeft dat paard niet verdiend om toch pijn (die steeds hoger en erger werd) te moeten verdragen.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:02

Ik vind het een geweldige manier van rijden. Ik zou nooit meer anders willen.
Wat betalen jullie zoal voor een lesje( van zijn leerlingen)?
Weten jullie ook hoe die opleiding tot instructuur in elkaar steekt?